بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
از امام در زیارت چه بخواهیم؟
به عبارت دیگر :
در محضر امام و با واسطه امام از خدا چه بخواهیم؟
⬅️پاسخ اجمالی :ظرف بخواهیم نه مظروف
(ربّ اشرح لی صدری)
⬅️پاسخ تفصیلی :
محضر امام مانند آبشاری است که رحمت سرازیر است محل نزول ملائکه است پس هر چقدر ظرف ببریم به همان اندازه مظروف و محتوا به ما می دهند
امام حسين عليه السلام فرمودند
المعروف بقدر المعرفة
إحسان به هر کسی، باید به اندازه معرفت و ظرفیت طرف باشد
اگر ظرفیت وجودی من مثلا به اندازه استکان است، به اندازه استکان و اگر لیوان به اندازه لیوان به من عنایت می شود
اهل بیت علیهم السلام سجیتکم الکرم و عادتکم الإحسان هستند ظرف همه را پر می کنند، یعنی کسی را دست خالی یا نصف و نیمه بر نمی گردانند
پس تلاش کنم ظرف بزرگتر ببرم تا کرم و عنایت بیشتری نصیبم شود
هر چقدر ظرف ببریم آش می دهند
⬅️ 2 نکته قابل تأمل:
1️⃣اگر کسی به گوسفند گرسنه شمش طلا بدهد کریم نیست چون کرم باید متناسب با نیاز و ظرفیت باشد پس به گوسفند علوفه می دهد
اگر می خواهیم بدانیم چه کرمی به ما می شود بستگی به ماهیت و ظرفیت وجودی ما دارد
حقیقت ما چیست؟
برخی ظرف آنان بزرگ اما آبکش است نمیتوانند
نگه دارند این افراد حتی از استکان قهوه کمتر بهره می برند
2️⃣برای رسیدن به ظرف بزرگ 2 اقدام لازم است تا به مظروف بیشتر برسیم
الف_اصلاح ذهن و فکر:
جهان بینی و نگرش خود را تصحیح کنیم و معرفت صحیح به خدا،امام، دین، انسان،مرگ و،،، پیدا کنیم
جهل، انسان را کم ظرفیت می کند
ب_اصلاح قلب و باطن:
درون را از رذائل اخلاقی (کبر، غرور، حسادت، حرص، لجاجت، کینه)
خالی کنیم که با وجود رذائل ظرف، کوچک و آلوده است
در نتیجه چیز کمی دریافت می کنیم آن هم آلوده می کنیم مثل آب فرات یا زمزم را در استکان قهوه نجس بریزند
✍نتیجه:
زائر عزیز، نکند مانند یک بچه، با یک شکلات دل خوش، یا یک اسباب بازی قانع بشویم، اگر ظرف بزرگ شد دیگر دغدغه ما، فقط حوائج مادی نخواهد بود، ظرف بزرگ مصائب را ما رأیت إلّا جمیلا می بیند و فقط دنبال کسب رضایت الهی است
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمیداکبری 16/ 11/ 1400
#زیارت
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
موضوع :
3 پرسش مهم و مؤثر
هر زائری برای مدیریت سفر زیارتی خود، با این سه پرسش خود را به چالش بکشد، با تفکر، توسل، و تعامل با علمای ربّانی جواب آن را بیابد تا به بهترین زائر شدن دست بیابد إن شاءالله
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
1402/6/5 شلمچه
#زیارت
کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:وصول به مقام رضایت الهی، محور و مقصود زیارت
✍مقدمه)
نکته قابل توجه در زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علیها، تکرار لفظ رضایت هست که نشان تأکید و توجه دادن به این افق و قله است که زائر باید اراده و تلاش کند تا به آن برسد
1⃣ رضایت برای اینکه تسلیم خداست
(یعنی انسان نباید از روی کراهت و إجبار فرمان پذیر خدا باشد بلکه عابد عاشق باشد و با رضایت بندگی کند،بندگی ما معمولا از روی شک و انکار و تکبر است! )
وَالتَّسْلِیمِ إِلَى اللّٰهِ راضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَلَا مُسْتَکْبِرٍ،
2⃣ رضایت مطلق از معارف دین و سنّت نبوی
(بدون هیچ اعتراض و انتقادی تمام آموزه های دینی و قوانین اسلام را بپذیرم، نه آنکه اگر مطلبی درظاهر به نفع من نبود ناراضی باشم و نپذیرم و یا اگر پذیرفتم راضی نباشم، در این صورت این نوع مسلمانی و تسلیم باعث تفرّب الهی نمیشود)
وَعَلَىٰ یَقِینِ مَا أَتىٰ بِهِ مُحَمَّدٌ وَبِهِ راضٍ،
3⃣ الف_رضایت به تسلیم و، ب_رضایت به تشریعََ(احکام ومعارفی که پیامبر اکرم صلی علی علیه و آله آورده) موجب کسب رضایت خدای سبحان میشود
نَطْلُبُ بِذٰلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللّٰهُمَّ وَرِضاکَ وَالدَّارَ الْآخِرَهَ،
نکته ونتیجه)
این فراز از زیارت نامه که 3مرتبه کلمه رضایت تکرار شده، را می توان تفسیر راضیة مرضیة دانست به این بیان که هدف و قله بندگی کسب رضایت خداست که البته بدون رضایت بنده از خدا، تحقق نمیشود
انسان هم تا با علم و عقل، معرفت کافی را به دست نیاورد به رضایت دست نمی یابد
رضایت اول و دوم در زیارت یعنی:
(راضیّة:رضایت انسان ازخدا)
رضایت سوم یعنی:
(مرضیّة:رضایت خدا ازانسان)
💧نتیجه، وخلاصه):
معرفت نسبت به خدا،نبیّ=
محبت وعشق به آنان=
رضایت انسان ازخدا=
تسلیم وتبعیت از خدا=
رضایت خدا از انسان=
محبوب شدن انسان نزدخدا
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#زیارت #رضایت
لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
11/ 3 /1401 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :آداب قرآنی زیارت
1⃣غسل،وضو ولباس پاک
وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ(مدّثر4)
و لباس (جان و تن) خود را از هر عیب و آلایش پاک و پاکیزه دار.
2⃣راه رفتن متواضعانه
وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا(اسراء37)
و در زمین، با تکبّر و سرمستی راه مرو که تو هرگز نمی توانی [با قدم هایت] زمین را بشکافی، و هرگز در بلندی قامت نمی توانی به کوه ها برسی.
3⃣ إجازه و إذن ورود
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ(أحزاب53)
ای کسانی که ایمان آوردید به خانههای پیغمبر داخل مشوید مگر آنکه اذنتان دهند
4⃣ سلام دادن
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّىٰ تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَىٰ أَهْلِهَا ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ(نور27)
ای اهل ایمان! به خانه هایی غیر از خانه های خودتان وارد نشوید تا آنکه اجازه بگیرید، و بر اهل آنها سلام کنید، [رعایت] این [امور اخلاقی] برای شما بهتر است، باشد که متذکّر شوید.
5⃣ نیّت خالص و صادقانه
وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا(اسراء80)
و بگو: پروردگارا! مرا [در هر کار و شغلی] به نیکی وارد کن و به نیکی بیرون آور و برایم از نزد خود نیرویی یاری دهنده قرار ده.
6⃣ دل کندن از تعلّقات
إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ ۖ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى(طه12)
منم پروردگار تو، نعلین (همه علایق غیر مرا) از خود به دور کن که اکنون در وادی مقدس طوی (و مقام قرب ما) قدم نهادهای.
7⃣آرامش صداوکنترل صوت
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ(حجرات2)
ای مؤمنان! صدایتان را بلندتر از صدای پیامبر نکنید، و آن گونه که با یکدیگر بلند سخن می گویید با او بلند سخن نگویید، مبادا آنکه اعمالتان تباه و بی اثر شود و شما تباهی آن را درک نکنید.
8⃣ تکریم و تعظیم امام
فَلَمَّا دَخَلُوا عَلَيْهِ قَالُوا يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ ﴿یوسف۸۸﴾
پس چون [برادران] بر او وارد شدند گفتند اى عزيز به ما و خانواده ما آسيب رسيده است و سرمايه اى ناچيز آورده ايم بنابراين پيمانه ما را تمام بده و بر ما تصدق كن كه خدا صدقه دهندگان را پاداش مى دهد
✍نکات
1_مانند برادران یوسف، امام را مورد خطاب قرار دهیم(یا ایّها العزیز)
2_حضور فیزیکی در محضر امام برای گرفتن حاجت، لازم است(جئنا)
3_فقر،مرض،بیچارگی وگرفتاری خود را إظهار کنیم(الضر)
4_هدیه(مادی یا معنوی) ،حرکت و گامی برای امام و والدین حضرت، داشته باشیم هر چند ناچیز (بضاعة مزجاة)
5_از شخص کریم،کم نخواهیم(أوف لنا الکیل و تصدق علینا)
9⃣توبه وطلب غفران از امام
قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ(یوسف 97)
گفتند: ای پدر! آمرزش گناهانمان را بخواه، بی تردید ما خطاکار بوده ایم
🔟 درخواست و دعای عالی
ظرف بخواهیم نه مظروف
قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي ﴿طه۲۵﴾
گفت پروردگارا سينه ام را گشاده گردان
وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي ﴿طه۲۶﴾
و كارم را براى من آسان ساز
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمیداکبری1402/1/14قم
#زیارت_آداب 9⃣
https://eitaa.com/serathamed
12.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#رقیه_روضه_سازگار
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :نشانه هاى مؤمن
✍مقدمه :
در روایات، علائمی برای مؤمن بیان شده که در این مقاله به برخی از آنها إشاره می شود، هر کدام از موارد، معیاری است برای ارزیابی و شناخت خود که چه اندازه با اهل ايمان فاصله دارد
1⃣ ترجیح راستگوئی
2⃣ سخن به اندازه علم
3⃣ پرهیز از حرف زدن در مورد دیگران
الإمامُ عليٌّ عليه السلام :
علامةُ الإيمانِ أنْ تُؤْثِرَ الصِّدقَ حيثُ يَضرُّكَ علَى الكِذْبِ حيثُ يَنْفعُكَ ، و أنْ لا يكونَ في حديثِكَ فَضْلٌ عن عِلمِكَ ، و أنْ تَتّقي اللّه َ في حديثِ غيرِكَ
بحار الأنوار67 / 314 / 49
نشانه ايمان اين است كه اگر جايى راست گفتن به زيان تو و دروغ گفتن به سود تو بود راست گويى را بر دروغ گويى ترجيح دهى، و اينكه بيش از مقدارى كه مى دانى سخنى نگويى و اينكه در سخن گفتن درباره ديگران پرواى خدا داشته باشى.
4⃣ تقوا در خلوت
5⃣ صدقه در تنگ دستی
6⃣ صبر در هنگام مصیبت
7⃣ حلم هنگام غضب
8⃣ صداقت با وجود ترس
الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ : الوَرعُ في الخَلوةِ ، و الصَّدقةُ في القِلّةِ ، و الصَّبرُ عند المصيبةِ ، و الحِلْمُ عنـد الغضـبِ ، و الصِّدقُ عند الخوفِ .[بحار الأنوار : 67 / 293 / 15 .]
امام زين العابدين عليه السلام :نشانه هاى مؤمن پنج تاست: پارسايى در خلوت، صدقه دادن در تنگدستى ، شكيبايى در برابر مصيبت، بردبارى هنگام خشم، و راست گويى با وجود بيم و ترس.
9⃣ خداشناسی
🔟 شناخت دوستان خدا
1⃣1⃣شناخت دشمنان خدا
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام
ثلاثٌ مِن علاماتِ المؤمنِ : عِلمُهُ باللّه ِ ، و مَن يُحِبُّ ، و مَن يُبْغِضُ
[الكافي : 2 / 126 / 9 .]
امام صادق عليه السلام
سه چيز از نشانه هاى مؤمن است: شناخت خدا و شناخت دوستان و دشمنان خدا.
2⃣1⃣ تسلیم پروردگار
3⃣1⃣ رضایت از خدا
عنه عليه السلام ـ و قد سُئلَ : بأيِّ شيءٍ يَعلَمُ المؤمنُ بأنّهُ مؤمنٌ ؟ ـ : بالتَّسْليمِ للّه ِ ، و الرِّضا فيما وَردَ علَيهِ مِن سُرورٍ أو سُخْطٍ .[بحار الأنوار : 72 / 336 / 24 .]
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه: مؤمن بودن مؤمن با چه چيز شناخته مى شود؟ ـ فرمود : با تسليم در برابر خدا و خشنود بودن به هر غم و شادى كه به او مى رسد.
4⃣1⃣ إقامه51رکعت نماز
5⃣1⃣ زیارت اربعین
6⃣1⃣ انگشتر در دست راست
7⃣1⃣ در سجده پیشانی بر خاک گذاشتن
8⃣1⃣ بلند گفتن بسمله
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ.
مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه 51رکعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، خواندن زیارت اربعین، انگشتر عقیق در دست راست کردن، در سجده پیشانی بر خاک نهادن و «بسم الله الرحمن الرحیم» را (در نماز) بلند گفتن.
وسائل الشیعه جلد ۱۰، صفحه ۳۷۳
✍نکات
1_هیچ تناقضی بین علائم نیست بلکه هر کدام، به یک زاویه ای از اهل ایمان اشاره دارد
2_ممکن است اینکه اولیاء دین همه علائم را یک جا نگفته اند و فقط چند علامت را در هر روایتی فرموده اند برای آنکه انگیزه عمل را در انسان ایجاد نمایند
3_می توان گفت هر کدام از دسته روایات، به تنهایی قله ها و افق هایی است که با تحقق آن علائم در انسان،زمینه رسیدن به دیگر علائم در انسان پدید می آید
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#علائم_مؤمن
روستای کمرود1402/6/11
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : مقایسه عمل امام حسین علیه السلام و عمل مردم، در زیارت اربعین
✍عملکرد امام حسین
1⃣فَأَعْذَرَ فِي الدُّعَاءِ
در دعوتش جای عذرى باقى نگذاشت،
2⃣وَ مَنَحَ النُّصْحَ
و از خيرخواهى دريغ نورزيد،
3⃣وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ
و جانش را در راه تو بذل كرد،
4⃣ چهارمین مورد بعد از بیان عملکرد مردم می آید
⬅️ هدف و نتیجه سه عملکرد مذکور امام:
لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ
تا بندگانت را از جهالت و سرگردانى گمراهى برهاند،
✍عملکرد مردم
1⃣ وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْيَا
درحالی كه بر عليه امام حسین علیه السلام، به كمك هم برخاستند، كسانیكه دنيا مغرورشان كرد،
2⃣ وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى
و بهره واقعى خود را به فرومايه تر و پست ترین چيز، فروختند،
3⃣وَ شَرَى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ
و آخرتشان را به كمترين بها به گردونه فروش گذاشتند،
4⃣وَ تَغَطْرَسَ
تكبّر كردند
5⃣ وَ تَرَدَّى فِي هَوَاهُ
و خود را در دامن هواى نفس انداختند،
6⃣وَ أَسْخَطَكَ وَ أَسْخَطَ نَبِيَّكَ
تو را و پيامبرت را به خشم آوردند،
7⃣ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِكَ أَهْلَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ حَمَلَةَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِينَ النَّارَ [لِلنَّارِ]
و اطاعت كردند از ميان بندگانت،(کسانی را که)
الف_اهل شكاف افكنى
ب_ و اهل نفاق
ج_ و باركشان گناهان سنگين، و سزواران آتش
⬅️ إدامه عملکرد امام
4⃣فَجَاهَدَهُمْ فِيكَ صَابِراً مُحتسبا
پس امام، با آنان در راه خدا صابرانه و به حساب پروردگار جهاد كرد،
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#زیارت_أربعین
روستای کمرود1402/6/11
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : معیار و شاخص شناخت اولیاء الهی
اميرالمؤمنين عليه السلام
إنّ أولياءَ اللّه ِ هُمُ الذينَ
1⃣ نَظَروا إلى باطِنِ الدُّنيا إذا نَظَرَ النّاسُ إلى ظاهِرِها
اولیاء خدا همان كسانى هستند كه باطن دنيا را مى نگرند در حالى كه ديگر مردم به ظاهرش چشم دارند،
2⃣ و اشتَغَلوا بآجِلِها إذا اشتَغَلَ النّاسُ بعاجِلِها
و به آينده و فرجام دنيا مشغولند در حالى كه ساير مردم به نقد و امروز آن سرگرمند
3⃣ فأماتُوا مِنها ما خَشَوا أن يُميتَهُم ،
آنچه را از دنيا كه مى ترسند آنان را نابود كند، نابود مى كنند
4⃣ و تَرَكوا مِنها ما عَلِموا أنّهُ سَيَترُكُهُم ،
و آنچه را از دنيا كه مى دانند بزودى آنان را ترك خواهد گفت، ترك مى كنند
5⃣ وَ رأوا استِكثارَ غَيرِهِم مِنها استِقلالاً ،
و آنچه را كه ديگران از دنيا زياد و با ارزش مى شمارند اندك و حقيرش مى بينند
6⃣ وَ دَركَهُم لَها فَوتا ،
و رسيدن خود به دنیا را از دست دادن [سعادت و رستگارى خويش] مى شمارند.
7⃣ أعداءُ ما سالَمَ النّاسُ
دشمن چيزى هستند كه مردم [دنيا طلب] با آن در صلح و سازشند
8⃣ و سِلمُ ما عادَى النّاسُ
و در سازش و دوستدار
چيزى هستند كه مردم با آن دشمنى مى ورزند!
9⃣ بِهِم عُلِمَ الكِتابُ و بِهِ عَلِموا
كتاب [خدا] به وجود آنان شناخته و دانسته مى شود و آنان به آن دانا و عارفند،
🔟 و بِهِم قامَ الكِتابُ و بهِ قاموا
كتاب به آنان استوار است و آنان به كتاب استوارند،
1⃣1⃣ لا يَرَونَ مَرجُوّا فَوقَ ما يَرجُونَ ،
بالاتر از چيزى كه بدان اميد بسته اند اميدى نمى شناسند
2⃣1⃣و لا مَخُوفا فَوقَ ما يَخافونَ
و ترسناكتر از چيزى كه از آن مى ترسند، چيزى را مايه ترس نمى دانند.
نهج البلاغة:الحكمة 432
✍ نکته و نتیجه
تلاش کنیم اوّلا اولیاء الهی را که در رأس و قلّه آنان اهلبیت علیهم السلام هستند بشناسیم و ثانیا سعی کنیم با توجه به ملاک های مذکور،خود نیز شبیه أولیاء الهی بشویم انشاءالله
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#أولیاء_الهی
روستای کمرود1402/6/11
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : تأمّلی آماری در زیارت اربعین امام حسین
🌷تعداد سلام: 7مرتبه
1⃣السَّلامُ عَلَیٰ وَلِیِّ اللّٰهِ وَحَبِیبِهِ ،
2⃣ السَّلامُ عَلَیٰ خَلِیلِ اللّٰهِ وَنَجِیبِهِ ،
3⃣ السَّلامُ عَلَیٰ صَفِیِّ اللّٰهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ ،
4⃣ السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ ،
5⃣ السَّلامُ عَلَیٰ أَسِیرِ الْکُرُباتِ وَقَتِیلِ الْعَبَرَاتِ.
6⃣السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ ،
7⃣ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ سَیِّدِ الْأَوْصِیاءِ
🔥تعداد لعن:4 مرتبه
1⃣فَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ ،
2⃣ وَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ ظَلَمَکَ ،
3⃣ وَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذٰلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ؛
4⃣اللّٰهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِیلاً ، وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً أَلِیماً.
🕋 تعداد10بار گواهی دادن
1⃣اللّٰهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَ لِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ ، وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ ، الْفَائِزُ بِکَرَامَتِکَ ، أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ ، وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ ، وَاجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَةِ، وَجَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السَّادَةِ ، وَقَائِداً مِنَ الْقَادَةِ ، وَذَائِداً مِنَ الذَّادَةِ ، وَأَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ ، وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَیٰ خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ ،
2⃣أَشْهَدُ أَنَّکَ أَمِینُ اللّٰهِ وَابْنُ أَمِینِهِ ، عِشْتَ سَعِیداً، وَمَضَیْتَ حَمِیداً ، وَمُتَّ فَقِیداً ، مَظْلُوماً شَهِیداً ،
3⃣ وَأَشْهَدُ أَنَّ اللّٰهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَکَ ، وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ ، وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ ،
4⃣ وَأَشْهَدُ أَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللّٰهِ ، وَجاهَدْتَ فِی سَبِیلِهِ حَتّیٰ أَتَاکَ الْیَقِینُ ،
5⃣اللّٰهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُکَ أَنِّی وَلِیٌّ لِمَنْ والاهُ ، وَعَدُوٌّ لِمَنْ عاداهُ ، بِأَبِی أَنْتَ وَأُمِّی یَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ ،
6⃣ أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ ، وَالْأَرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ ، لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِأَنْجاسِها ، وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِیابِها ،
7⃣ وَأَشْهَدُ أَنَّکَ مِنْ دَعائِمِ الدِّینِ ، وَأَرْکانِ الْمُسْلِمِینَ ، وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنِینَ ،
8⃣ وَأَشْهَدُ أَنَّکَ الْإِمامُ الْبَرُّ التَّقِیُّ الرَّضِیُّ الزَّکِیُّ الْهادِی الْمَهْدِیُّ ،
9⃣وَأَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْویٰ ، وَأَعْلامُ الْهُدیٰ ، وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقیٰ ، وَالْحُجَّةُ عَلَیٰ أَهْلِ الدُّنْیا ، 🔟وَأَشْهَدُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ ، وَبِإِیابِکُمْ مُوقِنٌ ، بِشَرایِعِ دِینِی ، وَخَواتِیمِ عَمَلِی ، وَقَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ ، وَأَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ ، وَنُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّیٰ یَأْذَنَ اللّٰهُ لَکُمْ ، فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لَامَعَ عَدُّوِکُمْ ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَیْکُمْ ، وَعَلَیٰ أَرْواحِکُمْ وَأَجْسادِکُمْ، وَشاهِدِکُمْ وَغَائِبِکُمْ ، وَظَاهِرِکُمْ وَبَاطِنِکُمْ ، آمِینَ رَبَّ الْعالَمِینَ.
🌷2مرتبه به کار جهادی امام حسین علیه السلام اشاره دارد
1⃣ فجاهدهم فیک صابرا مُحتسبا
2⃣ وجاهدت فی سبیله حتی أتاک الیقین
🌺 2مرتبه معرفی امام به عنوان ولیّ
1⃣ ولیّ الله2⃣ ولیُّک
🌸2مرتبه معرفی امام به عنوان صفیّ
1⃣ صفیّ الله 2⃣صفیّک
🌻7مرتبه امام با عنوان (إبن) معرفی شده است مثلا إبن رسول الله، إبن سیّد الأوصیاء، إبن ولیّک، إبن صفیّک و،،،
✍ نکات:
1_ تکرار، علامت تأکيد و اهمیت مطلب است، باید دقت کرد که چرا روی برخی از عناوین، أهمیت داده شده است مانند ولایت، شهادت،و مجاهدت
2_ تعداد نه مرتبه أشهد در زیارت، به این معنا است که زیارت اربعین یعنی تجدید عهد،و تثبیت عقاید
البته یک مرتبه آن اُشهد است نه أشهد که به همان گواهی دادن با یک عبارت ديگر،إشاره دارد
3_با تأمّل در محتوای گواهی دادن ها، در می یابیم که اوّلا مشکل إعتقادی ما چیست؟
و ثانیا اگر مردم به این عقیده و إیمان که در محتوای 9 گانه گواهی ها آمده برسند جامعه جهانی و مدینه فاضله تشکیل خواهد شد
4_7مرتبه سلام همراه با 4 مرتبه لعن آمده،پس إسلام فقط رحمانی، که حسن روحانی و اصلاح طلبان از آن دم می زنند غلط است اسلام در موقع لازم قهر،لعن و عقاب و عذاب هم دارد انبیاء هم بشیر بودند هم نذیر
5_با دقت در تعداد لعن ها، در می یابیم که فقط قاتل ملعون نیست بلکه ظالم(کسانی که کمک و حامی قاتل بودند) و هم چنین راضی به قتل بوده اند حتی اگر در کربلا نبوده اند و حتی اگر سال 61 هجری زندگی نکرده اند اما الآن رضایت به قتل و ظلم به اهلبیت علیهم السلام را داشته اند جزء ملعونیند
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
قم مقدسه1399/7/16
#زیارت_أربعین_آمار
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : نصرت امام عصر علیه السلام چگونه است؟
✅ مقدمه
در زیارت اربعین آمده:
(نصرتی لکم مُعدّة)یعنی همین الآن، یاری وکمک من برای شما اهل بیت علیهم السلام آماده است، نصرت و خدمت ما چیست؟ که باید اکنون و همیشه باید فراهم باشد؟
1⃣تجدیدعهد،با امام عصر
اللّٰهُمَّ إِنِّي أُجَدِّدُ لَهُ فِي صَبِيحَةِ يَوْمِي هٰذَا وَمَا عِشْتُ مِنْ أَيَّامِي عَهْداً وَعَقْداً وَبَيْعَةً لَهُ فِي عُنُقِي لَا أَحُولُ عَنْها وَلَا أَزُولُ أَبَداً،
2⃣ دغدغه انتظار و دعا
قال مولانا الامام المهدی
-عجل الله تعالی فرجه:
(اَکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ، فاِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ)
برای شتاب در گشایش حقیقی و کامل، بسیار دعا کنید؛ زیرا، همانا، فَرَج شما در آن است.
3⃣ تحصیل کامل معارف
4⃣ تبيين صحیح معارف
عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا (ع) يَقُولُ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ وَ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا.
عبدالسلام بن صالح هروی از امام رضا علیه السلام نقل می کند، حضرت می فرمود: رحمت خدا بر کسی باد که دین و ولایت ما را زنده می کند. به حضرت گفته شد: چگونه امر شما را احیا و زنده می کند؟. حضرت فرمودند: علوم ما را یاد گیرد و به مردم بیاموزد؛ زیرا مردم اگر حُسن و حقایق کلام ما را بدانند قطعا از ما پیروی خواهند کرد(عيون أخبار الرضا عليه السلام،ج1،ص:307)
5⃣ تقویت پرچم جبهه حق
وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ
و در برابر آنان آنچه در قدرت و توان دارید از نیرو [و نفرات و ساز و برگ جنگی] و اسبان ورزیده [برای جنگ] آماده کنید تا به وسیله آنها دشمن خدا و دشمن خودتان ودشمنانی غیر ایشان را که نمی شناسید، ولی خدا آنان را می شناسد بترسانید. و هر چه در راه خدا هزینه کنید، پاداشش به طور کامل به شما داده می شود، و مورد ستم قرار نخواهید گرفت.
6⃣ تقوا و پرهیز از گناه
وصیتکم التقوی
7⃣ متأدّب به اخلاق وآداب
قال العسکری علیه السلام
«اتقوا الله وَکُونُوا لَنَا زَیناً ولا تَکُونوا لَنَا شَیناً»تقوای الهی پیشه کنید و مایه افتخار و زینت ما باشید، نه مایه سرشکستگی ما!»
بحارالانوار،ج 78،ص372
8⃣ کم خرج و پُر تلاش
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
از طرف من به صعصعه بگویید " « و أنت یرحمک الله ، فلقد کنت خفیف المؤونة ، کثیر المعونة » " [1] خدا ترا رحمت کند ای صعصعه ! تو خوب یار و یاوری برای من بودی ، کم توقع ، کم زحمت ، کم خرج بودی . از آن طرف پرکار ، خدوم و فداکار بودی.
9⃣ جواد،کریم و اهل إیثار
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ(ع ) أَیَجِیءُ أَحَدُکُمْ إِلَی أَخِیهِ فَیُدْخِلُ یَدَهُ فِی کِیسِهِ فَیَأْخُذُ حَاجَتَهُ فَلَا یَدْفَعُهُ؟ فَقُلْتُ: مَا أَعْرِفُ ذَلِکَ فِینَا، فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ :فَلَا شَیْءَ إِذاً؛ قُلْتُ فَالْهَلَاکُ إِذاً؟ فَقَالَ : إِنَّ الْقَوْمَ لَمْ یُعْطَوْا أَحْلَامَهُمْ بَعْد؛ ]آیا کسی از شما نزد برادر دینی خود میآید که دستش را در کیسه پول او کند و به مقدار حاجتش از پول او بردارد و او از این عمل وی جلوگیریش ننماید؟ راوی گفت عرض کردم چنین کسی را در میان خودمان (با این صفت) نمیشناسم، حضرت باقر(علیه السلام ) فرمود: پس در این صورت فضیلت و کمالی برای ایشان نیست، راوی گوید عرض کردم: پس در این حال، بدبخت شدهاند؟ حضرت فرمود: همانا این جماعت هنوز به عقل و رشد و ظرفیت کامل نرسیدهاند (زیرا اگر خوبی این صفات را درک کرده بودند آن را در بین خودشان اجراء میکردند
🔟نیروی جهادی وإنقلابی
منتظر دعوت و تشریفات نیست و ضمن ولایت مداری، آتش به اختیار، خالصانه،با تمام ظرفیت تلاش و خدمت می کند و خود را بدهکار هم می داند، دغدغه حل مشکل و دست گیری دارد
1⃣1⃣ دشمن ستیز و اهل مبارزه با إستکبار
2⃣1⃣ اهل امر به معروف و نهی از منکر
✍نتیجه :
هر کسی، در هر نقش و هر لباسی هست بنابر ظرفیت، امکانات و شرایط خود، دغدغه جهاد اقتصادی، فرهنگی،سیاسی، اجتماعی و،،، داشته باشد و اصلا دریغ نکند
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
قم مقدسه 1402/2/8
#زیارت_نصرت_امام
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed