eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
497 عکس
165 ویدیو
10 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : آثار و برکات سفر ✍مقدمه : به مناسبت روز گردشگری، مناسب است از نگاه دینی، به این موضوع پرداخته شود که پیامد مسافرت چیست؟ 1⃣ صحّت و سلامتی: 2⃣ غنیمت و رشد مالی: پیامبرصلی‌الله علیه و آله و سلم»: سافِروا تَصِحّوا و تَغنَموا. مسافرت كنید تا سالم و تندرست بمانید و بهره‌ها نصیبتان گردد. (مواعظ عددیه، ص ١٢) 3⃣ کسب تجربه مفید پیامبرصلی‌الله علیه و آله سافِروا فَاِنَّكُم اِنْ لَم تَغنَموا مالاً أَفَدتُم عَقلاً. مسافرت كنید. در سفر اگر نفع مالی عایدتان نشود (لااقل) از فوائد عقلانی و تجربی آن بهره‌مند خواهید شد. (مكارم‌الاخلاق، ص ٢٤٠) 4⃣معیار و محک شخصیت پیامبرصلی‌الله علیه و آله و سلم السَّفَرُ میزانُ القَومِ! سفر (در حقیقت) یک محک و میزان شناسایی مردمان است! (در مسافرت حقیقت و باطن اشخاص آشکار می‌گردد)مکارم‌الاخلاق،ص ٢٤٠ 5⃣ رفع همّ و غم: امام جعفرصادق علیه‌السلام اذا اُعسِرَ اَحدُكُم فَلیَخرُجْ ولایَغُمُّ نَفسَهُ و اَهلَهُ. زمانی که یکی از شما دچار عُسرت و تنگدستی شد به سفر برود و خود و خانواده‌اش را افسرده و غمگین ننماید (مستدرک،ج ٨،ص١١٥) 6⃣ کسب علم و معرفت: 7⃣ آشنا شدن به آداب و فرهنگ های مختلف: 8⃣ هم صحبت شدن با آدم های بزرگ و بزرگوار:  در دیوان اشعار منسوب به امام علی (علیه السلام) درباره اهمیت سفر چنین آمده است: تَغَرَّبْ عَنِ الْأَوْطَانِ فِی طَلَبِ الْعُلَی  وَ سَافِرْ فَفِی الْأَسْفَارِ خَمْسُ فَوَائِدَ تَفَرُّجُ هَمٍّ وَ اکتِسَابُ مَعِیشَةٍ وَ عِلْمٌ وَ آدَابٌ وَ صُحْبَةُ مَاجِد در طلب بزرگی از وطن خارج شو؛ مسافرت کن؛ زیرا در مسافرت پنج فایده است: فراموشی غصه ها، بهره اقتصادی، کسب دانش، ادب آموزی، و همراهی با انسان های بزرگ. 9⃣ عبرت گیری از تاریخ: قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکمْ سُنَنٌ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُروا کیفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکذِّبِینَ؛ پیش از شما، سنت ها (و مجازات های الهی بر طبق اعمال امت ها) وجود داشت، پس در روی زمین، گردش کنید و ببینید سرانجام تکذیب کنندگان (آیات الهی) چگونه بوده است؟ أَ فَلَمْ یسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ یسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَی الْأَبْصارُ وَ لکنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ؛ آیا آنان در زمین سیر نکردند، تا دل هایی داشته باشند که (حقیقت را) با آن درک کنند؛ یا گوش هایی که با آن (ندای حق را) بشنوند؟! زیرا (بسیار می شود که) چشم های ظاهر نابینا نمی شود، بلکه دل هایی که در سینه هاست کور می شود. قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کیفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمِینَ؛ بگو: «در زمین سیر کنید و ببینید سرانجام مجرمان چگونه بود!» أَ وَلَمْ یسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَینْظُرُوا کیفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ أَثارُوا الْأَرْضَ وَ عَمَرُوها أَکثَرَ مِمَّا عَمَرُوها وَ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیناتِ فَما کانَ اللَّهُ لِیظْلِمَهُمْ وَ لکنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یظْلِمُونَ؛ آیا در زمین گردش نکردند تا ببینند عاقبت کسانی که قبل از آنان بودند چگونه بود؟! آنها نیرومندتر از اینان بودند، و زمین را (برای زراعت و آبادی) دگرگون ساختند و بیش از اینان، آن را آباد کردند، و پیامبرانشان با دلایل روشن به سراغشان آمدند (اما آنها انکار کردند و کیفر خود را دیدند)؛ خداوند هرگز به آنان ستم نکرد، ولی خودشان به خویشتن ستم می کردند 🔟 خدا شناسی: 1⃣1⃣ معاد شناسی: قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کیفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ ینْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلی کلِّ شَی ءٍ قَدِیرٌ؛ بگو: «در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است؟ سپس خداوند (به همین گونه) جهان آخرت را ایجاد می کند؛ به یقین خدا بر هر چیزی تواناست. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/7/5
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: وحدت یعنی چه؟ کد گذاری حروف وحدت ✍مقدمه : به مناسبت هفته وحدت، معنای وحدت در قالب حروف وحدت تبيين می گردد، برخی تصور می کنند وحدت به معنای دست برداشتن از اصول اعتقادی و عمل بر خلاف عقل است! در حالیکه در عین حفظ عقاید و اصول مذهبی،هر رفتار و گفتاری که به اصل دین و اتحاد جامعه اسلامی لطمه وارد می کند خلاف وحدت و مخالفت با عقل و شرع است ✍واو یعنی: 1⃣ ولایت پذیری 2⃣ورودبه مسائل مشترک 3⃣ وابستگی به یکدیگر 4⃣واکنش درمقابل نفوذ ✍حاء یعنی: 1⃣ حفظ حرمت ها 2⃣ حدود و حریم الهی 3⃣حبس سلائق شخصی 4⃣حضور جدّی در میدان ✍دال یعنی: 1⃣ دفاع از حق 2⃣ دشمنی با دشمنان 3⃣ دغدغه دینی 4⃣دست به دست دادن ✍تاء یعنی : 1⃣ تقوای الهی داشتن 2⃣ تبعیت از اسلام ناب 3⃣ تنها نماندن از إجتماع 4⃣ ترس از فتنه دشمن اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تهران 1402/7/6
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: أهمیت آتش🔥 نشانی ✍مقدمه : به مناسبت روز آتش نشانی کلامی از پیامبرصلی الله علیه وآله مورد تأمّل قرار می گیرد : مَن رَدَّ عَن قَومٍ مِنَ المُسلِمینَ عادِیَةَ ماءٍ أو نارٍ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ کسی که دسته‏ ای از مسلمانان را از خطر سیل یا آتش سوزی نجات دهد، بهشت بر او واجب می‏ شود لکافی، ج ۵، ص ۵۵ 1⃣ جان و مال مسلمان، حُرمت دارد لذا نجات او واجب است، حل مشکل و گرفتاری مسلمان یعنی مسلمان زیستن یعنی بهشتی شدن 2⃣ ظاهر حدیث می گوید حتی اگر کسی غیر مسلمان، باعث نجات جان مسلمانی بشود اهل بهشت است (البته اگر معاند نباشد) یعنی مستضعف فکری که در جهلش تقصیر نداشته و کار مثبتی مانند نجات مسلمان در نامه اعمال داشته است 3⃣ وقتی نجات کسی از آتش دنیوی، سبب بهشتی شدن است، پس نجات آدم ها از آتش جهنم، بسیار به مراتب، در درجات بالای بهشتی قرار می گیرد 4⃣ خطر آب و آتش، دو نمونه از حوادث سخت و تلخ است اما از روایت می توان استفاده کرد که هر چیزی که سبب ویرانی زندگی یک مسلمان است را باید دفع و رفع کرد 5⃣ گاهی جنس آتش مادی نیست بلکه آتش فتنه و إختلاف افکنی است! در اینجا، خاموش کردن این آتش، و نجات عده ای که گرفتارند ثواب عظیم و بهشت بالاتری خواهند داشت 6⃣ گاهی سیل آب نیست، بلکه سیل تهاجم فرهنگی و ایجاد شبهه در ذهن افراد نسبت به مبدأ و معاد، نبوت و امامت، فقاهت وعدالت است و به اسم آزادی و اصلاحات،جامعه را ویران می کنند، اگر کسی بهشت می خواهد باید در عرصه جهاد تبيين وارد شود و مردم را از این سیل! نجات دهد، أردوی جهادی فقط مناطق سیل آب نیست 7⃣ برخی نیز از درون گرفتار آتش درونی رذائل اخلاقی مانند کبر، حرص، حسد، لجاجت، و،،، که باید تلاش کرد چنین مسلمانی را نجات دادتا بهشتی شویم 8⃣ اگر کسی تلاش لازم را برای نجات خود، از آتش دنیوی و أُخروی یا جسمی و روانی،داشته، خود و خانواده را إصلاح و حفظ کند، سبب نجات از آتش و بهشتی شدن است قوا انفسکم و اهلیکم نارا 9⃣ کلمه عادِيَة در حدیث، مؤنث (العَادِي) است،به معنای ظلم، ستم، جور، اهانت، مصيبت، بلا، فاجعه، به کار گیری کلمه عادیة مؤنّث بعید نیست برای این باشد که دشمن مصائب و مشکلات، و تهاجم فرهنگی، جنگ نرم، سیل شبهات و ایجاد آتش فتنه را در قالب زینت و زنانه برای فریب إرائه دهد مثلا با شعار زن زندگی آزادی!!! باید زنان هوشیار باشند که در روایت آمده بیشترین لشگر ابلیس زنان هستند، مواظب باشند سرباز شیطان نشوند تا مردم گرفتار جهنم نشوند 🔟 یکی از آتش ها، که از آن غافلیم و همان آتش چه بسا، دامنه وسیع تری را به آتش می کشد آتش شهوت است آتش نشانی یعنی همه برای إزدواج مجردها مسئولیم، اگر این شهوت را از راه شرعی و طبیعی خاموش نشود جامعه را آتش می زند، قرآن می فرماید(أنکحوا الأیامی) بی همسران را همسر دهید 1⃣1⃣ غضب، حرارت و آتش درونی است که در روایت آمده : الغضب مفتاح کُلّ شرّ!!! یعنی اگر این آتش خاموش نشود همه جا را آتش می زند و خانواده و جامعه و جهان را آتش غضب نابود می کند پس آتش نشانی یعنی تلاش برای کنترل و خاموش کردن خشم خود و دیگران، که نتیجه اش می شود بهشت ✍ نتیجه و نکته نهایی: اگر کسی می خواهد استخدام آتش نشانی بشود با حقوق عالی، آدرس اینجاست، آتش هائی در جامعه وجود دارد 🔥 آتش شهوت 🔥آتش غضب 🔥آتش فتنه و اختلاف 🔥آتش رذائل اخلاقی 🔥 آتش گناهان 🔥 آتش جنگ نرم 🔥و آتش،،، نیروهای جهادی و انقلابی می خواهد تا آن را خاموش کنند.فیش حقوقی آن، بهشت ابدی است روز آتش نشانی برای همه آتش نشانان مبارک مخصوصا آتش نشان های واقعی که آتش شهوت، غضب، فتنه، و،،، را خاموش می کنند و جامعه را به امنیت و آرامش می کشانند تا بستری برای سعادت مردم، تکامل و تقرب الهی آنان بشود اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/7/7
.بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: زن،زندگی،آزادی ✍مقدمه : یکی از تاکتیک های ابلیس و شیاطین برای فریب، زینت دادن کار خود با شعار و تبلیغات، گام به گام و یا چهره اصلاح طلبی و خیرخواهی است اما در واقع منافق و در حال دشمنی و فتنه است، در این مقاله شعار زن، زندگی، آزادی را با سه پرسش اساسی ارزیابی می کنیم ✍ پرسش اوّل: الف_آیا زنی که از آن غرب و غرب زده حمایت می کند او را انسان دارای فکر و قدرت و اختیار می داند یا یک جنس مؤنث ضعیف(مثل یک حیوان ماده و گاو شیرده) ؟؟!! اگر زن را انسان با شعور می دانید پس چرا می خواهید او را برهنه کنید و یا با زن مؤمنه محجبه مخالفت می کنید؟! این شعار ببشتر و بلکه هدف اصلی تزلزل خانواده و فساد جامعه و تسلط استکبار و بالأخره زمینه هوس رانی مردان است ✍ پرسش دوّم: ب_زندگی به چه معناست؟ آیا فقط به شکم و شهوت پرداختن است آن هم به هر قیمتی!!؟ یا اینکه زندگی باید مزرعه آخرت باشد؟ یعنی سبک زندگی دنیوی باید سبب سعادت دنیا و آخرت بشود و فکر کنیم که اولا جماد، نبات و حیوان نیستیم ثانیا انسان مخلوق خداست و خدای حکیم برای انسان دارای عقل، برنامه ای برای سعادت و کمال دارد و نباید به هر سبکی زندگی کند ✍ پرسش سوّم: ج_حدّ آزادی تا کجاست؟!! 1_ اگر حدّ ندارد تزاحم با آزادی دیگران را چگونه توجیه و حلّمی کنید؟! که هرج و مرج پیش نیاید 2_و اگر حدّ دارد حدّ آن تا کجاست؟ 3_و جه کسی،یا چه مکتب فکری حدّ آن را مشخص می‌کند؟ و چرا؟! ✍نتيجه : بنابراین باید دید تعریف و تصور ما از هر یک از این عناوین چیست؟ به جرأت می توان گفت این شعار اسلام است زن زندگی آزادی ده ها آیات و روایات راحع به جایگاه زن و خانواده و اهمیت به زندگی و داشتن اراذه و آزادی در انتخاب داریم البته دشمن یا 1_ تعریف آنان از عناوین(زن، زندگی، آزادی) غلط است 2_ شعار حقّی است اما اراده باطل دارند مانند خوارج که می گفتند لا حکم الا لله پس این شعارها برای جبهه حق است که آنها سرقت کرده یا سوء استفاده می کنند، ماننداین شعار(مرگ بر دیکتاتور) (دیکتاتور إستکبار جهانی است) مرگ بر اسلام(انگلیسی و آمریکایی) درود بر آزادی (البته در چهار جوب عقل و شرع) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1401/8/3
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : نمونه هایی از آزادی زن در احکام و سبک زندگی دینی ✍مقدمه: ✅الف_تساوی در آزادی برای زن و مرد خلاف عدالت و حکمت الهی است عدالت و حکمت یعنی هر چیزی بر اساس ظرفیت و جنسیّت به جا و به اندازه سر جای خود قرار گیرد نمی شود خروس ها توقع کار مرغ داشته باشند و مرغ ها هم مطالبه رسالت خروس داشته باشند پس طلب آزادی خارج ازعقل، عرف وشرع، یعنی اولئک کالأنعام بل هم أضلّ ✅ب_بیان موارد ذیل به عنوان توصیه اخلاقی به جامعه زنان نیست بلکه صرفا تبيين و تذکری است که اسلام عزیز، چقدر به اختیار و آزادی آنها از جهت فقهی و حقوقی اهمیت داده که در هیچ یک از ادیان و مکاتب دیگر این آزادی برای زن نیست! 1⃣ هیچ پدری نمی‌تواند دخترش را به اجبار به عقد کسی در بیاورد و عقد بدون رضایت دختر، باطل است حتی اگر پدرش راضی باشد 2⃣ زن این اختيار و آزادی را در ضمن عقد دارد که، شرط کند که کجا زندگی کند و برخی از کارهای خانه را مانند پخت غذا، ظرف شویی، مرتب کردن منزل و،،،، را به عهده نگیرد و برای صله رحم و خروج از منزل شرط کند 3⃣ زن این اختيار و آزادی را دارد حتی به بجه اش(غیر از شیر اول) شیر ندهد و حق دارد بابت شیر دادن و نگهداری فرزندش أجرت مطالبه کند 4⃣زن می تواند وکالت إذن طلاق بگیرد و با آزادی کامل خود را مطلفه کند 5⃣ زن نسبت به اموال شخصی خود(مانند، درآمد، مهریه، إرث، هدیه و،.) آزاد است که هرگونه تصمیمی بگیرد، و شوهر نمی تواند زن را إجبار کند که خرج زندگی کند البته نباید مخارج و مصارف اموال شخصی با حقوق شوهر(مثلا زناشوئی یا خروج از منزل) منافات داشته باشد اما اگر تکلیف واجب پیش بیاید مانند حج واجب، رضایت شوهر شرط نیست 6⃣ زن آزاد است که در کنار همسر خود کاملا آزاد و بی حیاء باشد و طبق روایت زن مؤمنه با نامحرم متکبر و با همسر کاملا بی حیاء است 7⃣ زن برای انجام واجبات، حتی اگر لازم به خروج از منزل باشد اجازه همسر لازم نیست و آزاد است که مطالبات غیر شرعی همسرش را گوش ندهد 8⃣ اصل حجاب واجب است اما زن در انتخاب نوع پوششی که صدق حجاب کند آزاد است 9⃣ زن در صورت نارضايتي جنسی از زناشوئی و یا نا امنی در مقابل همسر، آزاد است که با ادعای عسر و حرج و البته إثبات آن پیش قاضي، تقاضای طلاق کند 🔟طبق نظر مراجع تقلید، تعیین مقدار مهریه با دختر است و تأييد آن با پدر(ولی دختر) است این یعنی اختیار و آزادی برای زن 1⃣1⃣ زن در انتخاب وصی و نوع وصیّت و تعیین تکلیف برای مخارج ثلث و محل دفن خود آزاد است 2⃣1⃣ دختر آزاد است طبق شرع و قانون که اصلا جهیزیه نیاورد و مرد حق مطالبه ندارد در کدام مصر و مذهبی، بهتر از این آزادی و زندگی برای زن وجود دارد؟! ✍نتیجه: آزادی مطلق را هیچ عاقلی نمی پذیرد و بلکه آزادی ای که خارج از مکتب فکری اهل‌بیت علیهم السلام باشد، مطلوب انسان نیست چرا که هرج و مرج پیش می آید و هیچ کس اجازه تعدّی به جان و مال و آبرو و امنیت خود نمی دهد به اسم اینکه ما آزادی می خواهیم(أفلاتعقلون) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1401/8/3
لعن مطابق با وحدت است چرا که گفته نمی شود فلان و فلان غصب خلافت کردند بلکه هر کسی که به ناحق غصب خلافت کرده، خدا لعنتش کند کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : ویژگی های پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در تبلیغ واسباب هدایت و اصلاح مخاطبان ✍مقدمه : إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۚ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ(قصص/56) قطعاً تو نمی توانی هر که را خود دوست داری هدایت کنی، بلکه خدا هر که را بخواهد هدایت می کند؛ و او به هدایت پذیران داناتر است، لَيْسَ عَلَيْكَ هُداهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ» «بقره/272» هدايت‌پذيرى مردم بر عهده‌ى تو نيست وخداوند، هر كه را بخواهد، هدايت مى‌فرمايد. پرسش اینکه اگر هدایت به دست خداست پس نقش انبیاء و اوصیای الهی و علماء چیست؟ ✅جواب) همه وسیله هدايت هستند بنابراین باید مانند پيامبر صلي الله عليه و آله عمل کرد ممکن است یکی بشود ابوذر یکی بشودابولهب(به دلیل حقّ انتخاب مخاطب بدون إجبار) ✅عمل پيامبر صلي الله عليه وآله چگونه بود؟اینگونه باشیم 1⃣ اخلاق نیک : فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ(آل عمران/159) ای پیامبر،پس به مهر و رحمتی از سوی خدا با آنان نرم خوی شدی، و اگر درشت خوی و سخت دل بودی از پیرامونت پراکنده می شدند؛ بنابراین از آنان گذشت کن، و برای آنان آمرزش بخواه،  2⃣تکریم مخاطبان: وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ(آل عمران /159) و در کارها با آنان مشورت کن، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن؛ زیرا خدا توکل کنندگان را دوست دارد. 3⃣ عمل و ألگوی رفتاری: لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا(أحزاب /21) یقیناً برای شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوی نیکویی است برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد؛ و خدا را بسیار یاد می کند. 4⃣ تبلیغ صحیح: یعنی معارف دین را به صورت جامع و کامل و متناسب با زمان و نیاز مخاطبان،به گوش مخاطبان می رساند وَمَاعَلَيْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ (یس/17) و بر عهده ما جز رساندن آشکار [پیام وحی] نیست. 5⃣ إتمام حجّت: ولقد أهلكنا القرون من قبلكم لمّا ظلموا وجآءتهم رسلهم بالبيّنت وما كانوا ليؤمنوا كذلك نجزى القوم المجرمين.(یونس/13) یقیناً اقوام پیش از شما را هنگامی که ستم ورزیدند، هلاک کردیم، و پیامبرانشان برای آنان دلایل روشن آوردند، ولی آنان بر آن نبودند که ایمان بیاورند؛ این گونه گروه گناهکار را کیفر می دهیم. وَإِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالزُّبُرِ وَبِالْكِتَابِ الْمُنِيرِ(فاطر/25) اگر تو را تکذیب می کنند [اندوهگین مباش] همانا کسانی هم که پیش از اینان بودند [پیامبران را] تکذیب می کردند، در حالی که پیامبرانشان معجزه های آشکار، و نوشته ها [یی مشتمل بر پند و موعظه و مناجات] و کتاب روشن [که حاوی احکام و قوانین بود] برای آنان آوردند صفحه (اول)ادامه دارد⬅️ https://eitaa.com/serathamed کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
6⃣.مخاطب شناسی: طبق آیه قرآن سه نوع مخاطب داریم (3تا عین :مخاطب عقلانی، مخاطب عاطفی، مخاطب عصبیت) مبلغ توانا باید برای هر مخاطبی، روش متناسب با او را در نظر بگیرید خدای سبحان به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله دستور می دهد: ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ(نحل/125) [مردم را] با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن، و با آنان به نیکوترین شیوه به بحث [و مجادله] بپرداز، یقیناً پروردگارت به کسانی که از راه او گمراه شده اند و نیز به راه یافتگان داناتر است. 7⃣ بشیر بودن: 8⃣ نذیر بودن: إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا ۚ وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلَا فِيهَا نَذِيرٌ(فاطر/24) یقیناً ما تو را در حالی که مژده دهنده و هشدار دهنده ای، به حق و راستی فرستادیم، و هیچ امتی نبوده مگر آنکه در میان آنان بیم دهنده ای گذاشته است. امیرالمومنین علیه السلام: الفَقيهُ كُلُّ الفَقيهِ مَن لم يُقنِّطِ الناسَ مِن رَحمَةِ اللّه ِ ، و لم يُؤيِسْهُم مِن رَوحِ اللّه ِ ، و لم يُؤَمِّنْهُم مِن مَكرِ اللّه نهج البلاغة، الحكمة 90 امام على عليه السلام : فقيه كامل و واقعى، كسى است كه مردم را از رحمت خدا نوميد نكند، آنان را از فيض درگاهش مأيوس نگرداند و از مكر و عذاب خدا آسوده خاطرشان نسازد 9⃣ استقامت: فاستقم كما امرت و من تاب معك؛وَلَا تَطْغَوْا ۚ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ(هود/112) پس همان گونه که فرمان یافته ای ایستادگی کن؛ و نیز آنان که همراهت به سوی خدا روی آورده اند [ایستادگی کنند] و سرکشی مکنید که او به آنچه انجام می دهید، بیناست. و شکیبایی کن، و شکیبایی تو جز به توفیق خدا نیست، و بر [گمراهی و ضلالت] آنان [و کارهایی که انجام می دهند] اندوهگین مباش، و از نیرنگی که همواره به کار می گیرند، دلتنگ مشو 🔟 إخلاص: و ما اسئلكم علیه من اجر إن اجری الّا علی رب العالمین(شعراء/145) و من از شما بر ابلاغ رسالتم هیچ پاداشی نمی خواهم، پاداش من فقط بر عهده پروردگار جهانیان است، 1⃣1⃣خدا ترسی و نهراسیدن از غیر خدا(خشیّت وشجاعت): در قرآن در وصف مبلغان دین خدا می‏فرماید: الذین یبلغون رسالات اللّه و یخشونه و لایخشون احداً الا اللّه و كفی بِاللَّهِ حَسِيبًا(أحزاب/39) آنان که همواره پیامهای خدا را به مردم می رسانند و از [عظمت و مقام] او می ترسند و از هیچ کس جز او واهمه ندارند و برای حسابرسی [کار با ارزش اینان] خدا کافی است. 2⃣1⃣ـ فروتنی و تواضع: در قرآن خطاب به پیامبر می‏فرماید: ای پیامبر برای پیروان مؤمن خود، بال مهربانی و فروتنی را بگستران. «واخفض جناحك لمن اتبعك من المؤمنین»(28) 3⃣1⃣ شرح صدر: الم نشرح لك صدرك، آیا ما سینه تو را گشاده قرار ندادیم.» از امیرمؤمنان نقل شده است كه آن حضرت فرمود: من ضاق صدره لم یصبر علی اداء الحق(كسی كه سینه‏اش تنگ شد بر ادای حق تاب نیاورد) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم صفحه (دوم)1401/8/15 https://eitaa.com/serathamed کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : راهکار تحمّل مصائب یا راه صبر،إستقامت ✍ مقدمه : با تاُملی در کلام امام صادق علیه السلام نکات مهمی استفاده می شود لو يعلم المؤمن ما له من الأجر في المصائب لتمني أنه قرض بالمقاريض امام جعفر صادق علیه السلام : اگر مؤمن پاداشي را كه براي مصيبتها دارد بداند ، آرزو مي كند كه او را با قيچي تكه تكه كنند . اصول كافي،ج3،ص354 1⃣ مصیبت برای مؤمنین ثواب و اجر الهی دارد، یعنی مؤمن در حال مصیبت، دارد عبادت می کند 2⃣(لو) یعنی اگر، پرسش این است که چرا ما را از أجر و نتیجه هر مصیبتی آگاه نکرد؟ جواب آنکه اگر بدانیم برای چه مصیبت می کشیم و یا مصیبت چقدر اجر دارد هنر،و کمال نیست،باید عبد مطیع بود، ربّ رحیم، حکیمانه عمل می کند مصائب، ظالمانه نیست 3⃣ همین اندازه اگر بدانیم که أجر عظیمی در مقابل مصیبت دریافت می کنیم، تحمل مصیبت ها برای ما آسان و ناچیز می گردد 4⃣ آن قدر أجر و پاداش الهی، بزرگ است که از هر مصیبتی حتی از سخت ترین بلایا، باید استقبال کرد (یا سیوف خُذینی) 5⃣ فقر، مرض، همسر و فرزند و همسایه بد و هر مصیبت دیگری در مقایسه با تکه تکه شدن با قيچي!!!،ناچیز است، پس زبان به شکایت از مصائب باز نکنیم وبلکه شاکرباشیم 6⃣ تعبیر مقاریض(قيچي ها) یعنی هجوم انواع بلایا و مشکلات از هر طرف،لذا نباید مؤمنین را نا اُمید و از راه بمانند باید مقاوم و صبور بود، با صبر، ظفر، قطعی است 7⃣ مصائب باعث خالص شدن، قوی شدن و قیمتی شدن مؤمنین می گردد مانند طلا در کوره، که عیار آن بالا می رود، لذا از مشکلات ترس، یأس، غم به دل راه ندهیم 8⃣ هر کسی که محبوب تر است خدای سبحان اراده فرمود که بیشتر، وبهتر أجر ببرد لذا بیشتر از همه مصیبت می بیند لذا هیچ کس مانند پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله اذیت نشد و یا هیچ کس مانند اهل بیت علیهم السلام مخصوصا امام حسین علیه السلام مصیبت ندیدند هر که در این بزم مُقرب تر است جام بلا بیشترش می دهند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/7/10 قم مقدسه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/7/10قم مقدسه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
10 راهکار برای آنکه:چه کنیم پیش خدا، نبیّ، امام و مردم محبوب و خواستنی بشویم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ع) کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: آثار و برکات فرزند آوری 1️⃣ مایه افتخار و مباهات پیامبرصلی الله علیه وآله(طبق روایت) 2️⃣ تقویت جامعه مسلمانان و شیعه 3️⃣ سلامتی و نشاط مادر طبق تحقیقات علمی،زنانی که فرزندان بیشتری بیاورند دارای سلامت روحی و جسمی بیشتری برخوردار هستند(لذا در روایت آمده یکی از ویژگی های زن خوب، ولود بودن(زن بسیار زایا) اوست 4️⃣ تربیت بهتر فرزندان برخی به بهانه آنکه قدرت تربیت چند فرزند را نداریم إقدام به فرزند آوری نمی کنند و حال آنکه تعدد فرزندان باعث هم افرایی و هم بازی و الفت یکدیگرند 5️⃣ عدم محرومیت نوه ها از داشتن خاله و دایی، عمو وعمه 6️⃣ توفیق تربیت انسانها دنیا مزرعه آخرت است هر چقدر بتواند باید تلاش کند یکی از بهترین تلاش ها تولید نسل صالح برای تشکیل حکومت جهانی امام زمان علیه السلام 7️⃣ ازدیاد رزق و برکت 8️⃣ باقیات و صالحات 9️⃣مدیریت عمر و وقت ( استفاده صحیح و کامل ازظرفیت ) 0️⃣1️⃣ نصرت ولی عصر ( علیه السلام ) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1402/2/30قم مقدسه کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع. علت امتناع فرزند آوری یا کاهش جمعیت ✅مقدمه با توجه به تأکید معارف دین و توصیه رهبری عزیز، برای تولید نسل و ازدیاد جمعیت، علل امتناع برخی از فرزند آوری تبیین می گردد و سپس نقد می شود، عوامل دو گونه است ✍عوامل اجتماعی: 1⃣ تبلیغات وسیع ومستمر که فرزند کمتر زندگی بهتر که متاسفانه به حدّ باور رسیده است!! 2⃣ عدم حمایت دولت وسیاست کلان ازفرزندان جدید (سوم وچهارم ) 3⃣ عدم توجه مردم به خانواده های پرجمعیت،مانند اجاره ندادن، تمسخر، و،،، ✍عوامل فردی 1⃣ فقر اقتصادی 2⃣ جهل فکری و فرهنگی 3⃣ عجز مدیریتی 4⃣ ترس تربیتی فرزندان ✅ نقد و توصیه هیچ کدام از عوامل مذکور، مانع جدّی وحقیقی فرزند آوری نیست کسی که دارای ایمان قوی و توکل الهی باشد با معرفت دقیق و همت عمیق، دنیا را مزرعه آخرت می بیند و برای تقرب الهی و کسب رضایت خدای سبحان، تلاش لازم را انجام می دهد اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه1402/2/21 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع.عوامل تبعیت فرزندان از والدین ✍مقدمه : یکی از پرسش های مهم والدین اینکه چه کنیم فرزندان، از ما تبعیت کنند، بی احترامی نکنند، وحرف بشنوند؟ 1⃣دعا وتوسل استعینوا بالصبر والصلوة ازخدابخواهدکه فرزند متقی داشته باشد 2⃣ والدین حرمت وهیبت خودرا حفظ کنند الف_بایکدیگر اختلاف ودعوا نداشته باشند ب_با فرزند جرّ وبحث نکنند ج_فریاد،توهین وتحمیل نداشته باشند د_از رفتارو گفتار غیر اخلاقی جلوی فرزند پرهیز کنند ه_از سرزنش وملامت بپرهیزند چرا که باعث لج بازی است 4⃣جایگاه والدین رو به فرزند خود بشناسند (با استناد به آیات وروایات) 5⃣ پرهیز از هرکاری که حس دشمنی را در فرزند ایجاد می‌کند اگر فرزند احساس دشمنی کند هر کار نیک و حتی خیر خواهی والدین را دشمنی تفسیر می‌کند وموضع خصمانه می‌گیرد 6⃣تشویق کارهای مثبت وگاهی هدیه دادن .تهادوا تحابوا(هدیه سبب محبت می گردد) 7⃣معاشرت فرزندان با دوستان صالح وداشتن الگوهای مناسب 8⃣ اصلاح رابطه(والدین )با خدا چرا که علی (ع) فرمودند .من اصلح مابینه وبین الله، اصلح الله مابینه وبین الناس (اگر واقعا والدین اهل اطاعت وبندگی خداباشند رابطه خودرا باخدا اصلاح نمایند خدارابطه فرزندان را برآنان اصلاح نماید .قرآن نیز می فرماید .ان الذین آمنوا وعملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودّا .ایمان وعمل صالح باعث می‌شود که انسان محبوب همه ازجمله فرزندان شود ودرنتیجه زمینه تبعیت واطاعت آنان فراهم شود 9⃣ احترام، تکریم ومحبت به فرزندان به هرنحو ممکن (هم بازی شدن .وقت گذاشتن .واهمیت دادن وبوسیدن .آغوش گرفتن .نوازش .... 🔟.گاهی باید تذکر وبیان برخی مسائل تربیتی در قالب غیر مستقیم اجرا شود مانند 1_به مشاور مذهبی ارجاع دهد 2_به صورت نامه بگوید 3_ کسی که محبوب ومقبول فرزند است مانند دوستی وفامیلی تذکر را بگوید اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 96/9/20 قم مقدسه کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: تقسيم اقسام جهاد درقالب12عنوان باحرف تاء ✍مقدمه: مسأله جهاد در اسلام، اصلی است که با آن مدینه فاضله تشکیل می گردد، جامعه آباد و فقر، ظلم و ضعف و نقص، دفع و رفع می گردد در این مقاله انواع جهاد بیان می شود تا هر کسی بر اساس ظرفیت و موقعیت خود وظیفه جهادی خود را بداند 1⃣جهاد تبیین وظیفه علما، اساتید،معلمان 2⃣جهاد تولید وظیفه کارخانه ها،مهندسان نخبگان، دانشجویان 3⃣جهاد تکثیر(نسل) وظیفه زنان فداکار،ومقاوم 4⃣جهاد تدبیر(صحیح) وظیفه حاکمیت ومسؤلان 5⃣جهاد تحصیل وظیفه دانش آموز، دانشجو 6⃣جهاد تهذیب وتقوا وظیفه همه افراد جامعه 7⃣جهاد تسدید (قویّ شدن،محکم بودن) وظیفه نظامیان، مرزداران 8⃣جهاد توکّل به خدا وظیفه اهل ایمان،مؤمنین 9⃣جهادتکلیف حجاب،حیا وظيفه دختران و بانوان 🔟جهاد تلاش مضاعف وظیفه جوانان،کارگران ،کشاورزان 1⃣1⃣جهادتربیت اسلامی وظيفه والدین برای فرزندان متولیان فرهنگی، مربیان،معلمان و نهادهای فرهنگی مانند صدا و سیما، وزارت إرشاد،آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه 2⃣1⃣جهاد تقسیم اموال وظيفه حاکمیت، ثروتمندان، ومؤمنین (و فی أموالکم حقّ لسّائل و المحروم) ✅ نتیجه و تذکر: برای پیشرفت، قویّ شدن واستقلال نظام اسلامی هر یک باید وظیفه و نقش خود را بشناسد،و با اراده جدیّ، إقدام کند، و نگوید اوّل دیگران یا اوّل جامعه باید درست بشود، نیروی انقلابی و جهادی منتظر بودجه و دستور و تشویق نیست، آتش به اختیار برای نصرت اسلام و مسلمانان تلاش می کند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم تهران 1401/12/8 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
21.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوغ :راه های همسر یابی ✍مقدمه یکی از پرسش‌های مهم اینکه، افرادی که به هر دلیلی الآن مجرد هستند چگونه توفیق ازدواج و تشکیل خانواده پیدا کنند؟ در این مقاله راهکارهای سریع و آسان إرائه می گردد انشاءالله با عمل به آنها اسباب ازدواج فراهم می گردد 1⃣ امور معنوی الف.اهتمام به واجبات و ترک محرمات (چرا که ازدواج با قشر مذهبی را با ترک مسائل دینی، از دست می دهد) ب. انجام امور مستحبی مانند دعا برای ازدواج . قرائت قران.توسل.نذر.صدقه.نوافل نماز شب 2⃣ مهاجرت الف.گاهی انسان دریک محله و منطقه بدنام زندگی می کند و همین مانع ازدواج او می گردد ب.گاهی محل سکونت عادی شده و همین سبب ناشناخته شدن افراد می گردد یعنی برای آنان ( دختر و پسر دریک محله ) جذابیت لازم برای یکدیگر ندارند. 3⃣ سپردن به واسطه ها،و افراد آگاه و مورد اعتماد مانند روحانی در محله و مسجد، خانم های جلسه ای مطمئن یا افراد معتمد و محل رجوع و حتی مراکز معتبر همسر یابی و اینترنتی 4⃣خواستگاری از سوی خانواده دختر با واسطه قرار دادن و حفظ حیثیت دختر، ب(و اگر لازم شد بدون آنکه خانواده داماد متوجه بشوند که واسطه از طرف خانواده دختر بوده تا عزت دختر حفظ شود) 5⃣ تغییر در ملاک ها و خواسته های غیر منطقی مانند درآمد بالا، شغل خاص، شهر فلان، مدرک فلان و،،، چرا که هر چقدر موضوع انتخاب قید های غیر ضروری بخورد! ،دامنه انتخاب محدود می شود و در نتیجه فرد از ازدواج محروم می گردد 6⃣تغییر و اصلاح رفتار و گفتار ( سبک زندگی ) گاهی برخی ظاهراً شرایط و خانواده خوبی ندارند اما به خاطر اینکه اخلاق و دین و سبک زندگی اسلامی دارند رمینه همسر خوب برایش فراهم می شود 7⃣ اینترنت و از طریق مؤسسات معتبر یا گروه ها یا کانالهای معتبر مجازی( البته با دقت و احتیاط و با نظارت والدین و مشورت با متخصص ) 8⃣ تاسیس مراکز همسر یابی در دانشگاه و مساجد و ... 9⃣ مسافرت مخصوصا اَماکن زیارتی البته خالصانه و مذهبی یا اردوهای راهیان نور 🔟 فعّال در خانه و اجتماع فعالیت و حضور در جامعه (البته با حفظ آداب و حدود شرعی) 1⃣1⃣ آراسته بودن در اسلام، آرایش و زینت داشتن در مقابل نامحرم، نهی شده است اما آراستگی، مُرتب بودن مورد توصیه اسلام است گاهی دختر یا خانواده دختر، وضع ظاهری مناسبی ندارند و لباس، سر و وضع نامرتب باعث دل زدگی خواستگار می گردد 2⃣1⃣ تغییر محل سکونت محل زندگی نامرتب و نامنظم،مثلا کثیف بودن، مکان دور از دسترس،و،،،،مانع ازدواج است می توان با تمییز کردن و یا جا به جا شدن مانند خرید یا رهن و اجاره منزل در جای دیگر، زمینه لازم برای ازدواج فراهم شود اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه ۹۲/۲/۴ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : إزدواج آسان ✍مقدمه برای ازدواج آسان،باید مقتضی و زمینه را ایجاد کرد، و از طرفی موانع را هم برطرف کنیم در این مقاله به هر دو بخش، اشاره می گردد 🟢 مُقتضی ازدواج آسان 1⃣ إراده،و دغدغه اگر کسی قصد و نیّت تشکیل خانواده به صورت آسان نداشته باشد و برای مراسم عقد و عروسی برنامه مُفصّل دارد خب هیچ وقت انتظار توفیق إزدواج به موقع و موفق را نبايد داشته باشد (باید تصور و تعریف ما از خوشبختی و شناخت ما از سعادت عوض بشود) 2⃣ مهریه منطقی مثلا همان مهرالسنة یا تساوی در مالکیت در آمد همسر(یعنی هر چه که داماد کسب می کند با همسر شریک باشد) 3⃣ جهیزیه مختصر برخی أثاثیه ابتدای زندگی اصلا لازم نیست و مخارج اضافه است و علاوه بر آنکه جا را إشغال می کند مورد استفاده ضروری هم نیست مانند سرویس چوب،ظرفشویی، آبمیوه گیری،و انواع دستگاههای برقی برا آشپزخانه( اگر لازم شد در طول زندگی خریداری کنند یا والدین، در مناسبت ها فلان أثاث ضروری را هدیه به عروس بدهند 4⃣ حمایت وکمک والدین گاهی والدین دارای منزل وسیع، ماشین مدل بالا، طلا، زمین، پول پس انداز، اما حاضر نیستند با کمی تعدیل و گذشت در زندگی، فرزند خود را موفق به تشکیل خانواده کنند 5⃣ تسهیلات دولتی باید از کسانی که به موقع اقدام به ازدواج می کنند از جهت تحصیل، سربازی، إشتغال، مسکن، و،،، امکانات و شرایط ویژه در نظر بگیرد ⚫️ موانع ازدواج آسان 1⃣ چشمُ هم چشمی وجود تفاخر و تکاثر، رذائل اخلاقی مانند تکبر،غرور، حسادت مانع هستند 2⃣ جشن عقد، عروسی مفصل ولیمه برای إزدواج در اسلام مستحب است اما چه کسی گفته حتما فلان تعداد، یا فلان تالار و،،، باشد اگر قرار باشد جشن و ولیمه مانع ازدواج به موقع هست باید حذف شود، و با تعداد اندک فامیل نزدیک و یک غذای ساده و مختصر انجام شود 3⃣ قیود غیر ضروری باید در انتخاب همسر، کفویت را در نظر گرفت که شامل 1_تدین 2_اخلاق 3_إصالت 4_عقلانیت 5_عزت 6_عفّت، می باشد اما ملاک1_همشهری بودن2_هم سطح علمی3_هم سطح اقتصادی 4_هم سن بودن5_هم سابقه در مجرد بودن یا مطلقه بودن و.،، هیچ یک لازم و ضروری نیست بلکه فقط کمال هست 4⃣ رسم های غلط مثلا1- اول خواهر یا برادر بزرگتر 2_والدین یا یکی از آنها تنها می شوند و نیاز به سرپرستی دارد 3_وفات و مرگ فامیل و،،،، نکته) هیچ کدام مانع منطقی و جدی برای إزدواج به موقع نمی باشد 5⃣ تهاجم فرهنگی روابط غیر شرعی، بدحجابی از یک سو، باعث بی اعتمادی افراد به یکدیگر برای انتخاب همسر می گردد و از سوئی چون نیاز جنسی و عاطفی خود را وقتی خارج از راه عقل وشرع تأمین می کند با إرضای حرام، آسان و قابل دسترس، طبیعی است که ازدواج سخت بشود بنابراین باید خانواده ها و جامعه در بحث محرم و نامحرم و مراعات حجاب، مواظبت کنند چرا که فاصله گرفتن از دستورات دین، او را از عمل به وظیفه که ازدواج باشد باز می دارد و خود را مشغول هوس بازی می کند اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 1402/3/30 روستای کمرود نور کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: إمامت=آب حیات ✍مقدمه : قال الکاظم (علیه السلام) در تفسیر آیه30ملک فرمود  قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ قَالَ إِذَا غَابَ عَنْکُمْ إِمَامُکُمْ فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِإِمَامٍ جَدِیدٍ. زمانی‌که امام شما غایب شود، کیست [غیر خدا] که برای شما امام تازه‌ای آورد؟ [امام غایب شما را ظاهر کند تا از علومش که چون چشمه‌ی صاف جاریست استفاده کنید]». امام عصر علیه السلام به حاج محمـد علی فشندی تهرانی، فرمودند شیعیان ما به اندازه ی آب خوردنی مــا را نمی‌خواهند. اگر بخواهند، دعــا می کنند و فــرج مــا فرا می رسد. 1⃣ اگر بدانیم امام عصر علیه السلام ، آب حیات است به طرف او حرکت می کنیم 2⃣ گاهی اصلا متوجه نیستیم که تشنه ایم، کأنّه نیاز به آب نداریم 3⃣ عده ای می فهمند تشنه اند اما سراغ چیزهای کاذب و یا حرام برای رفع تشنگی رفته اند 4⃣ گاهی لازم است، بیابان برهوت را طی کرد تا به برکه و چشمه آب رسید، برای رسیدن به امام و حیات باید تلاش و حرکت جدّی داشت 5⃣ برخی آبها گل آلود و یا مسموم یا بدبو هستند نه تنها حیات بخش بلکه باعث ممات می گردد، فقط امام معصوم هست که مایه حیات انسان است 6⃣ سعدی در گلستان: باران که در لطافت طبعش خلاف نیست در باغ لاله روید و در شوره بوم خس یعنی امام عصر علیه السلام، آب بارانی است حیات بخش اما همه زمین ها مانند هم نیستند ظرف ها و قلب ها متفاوت اند آدم های معاند،مغرور، متکبر، لجوج مانند زمین شوره زار و سنگلاخی هستند که از وجود باران و امام معصوم بی بهره اند، ✍نتیجه : امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه 87 نهج‌البلاغه فرمود: « ردوهم ورود الهیم العطاش‏» ; یعنى شتران تشنه را مى‏بینید كه وقتى چشمشان به نهر آب افتاد چگونه مى‏كوشند و مى‏شتابند و از یكدیگر سبقت مى‏گیرند كه خودشان را به نهر آب برسانند، شما هم با قرآن و عترت پیغمبر و جوامع روایى كه گنج‏هاى رحمان‏اند این چنین باشید. بیایید به سوى این منبع آب حیات كه قرآن و عترت است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/7/15
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تفاوت نگاه و2نوع تربیت ✍ اگر دو برادر همسان را مثلا به مدت سه سال هر روز به بدترین شکل کتک بزنند و به اولی بگویند کتک خوردنش جزئی از یک تمرین ورزشی است و به دومی هیچ دلیلی برای کتک خوردنش ارائه ندهند، برادر اول بعد از سه سال به ورزشکاری قوی و با اعتماد به نفس بالا، و برادر دوم به انسانی حقیر و سرشار از عقده‌ها و کینه‌ها تبدیل می شود. ✍ کتک خوردن و رنج برای هر دو یکسان است، اما تفاوت در حکمتی است که می تواند به رنج کشیدن‌ «معنا» بخشد. یکی به امید روزهای بهتر رنج می کشد و دیگری با هر ضربه خرُدتر و حقیرتر می شود. ✍اینکه چگونه با سختی‌ها و مشقت‌های زندگی کنار بیاییم و به آن‌ها واکنش نشان دهیم، نهایتاً محصول یک «تصمیم شخصی» است. می‌توانیم تصمیم بگیریم به سختی‌ها و مصائب اجتناب‌ناپذیر زندگی از منظر «معنا و حکمت» نگاه کنیم تا در پسِ هر ضربهٔ روحی و هر لطمهٔ جسمی تنومندتر، مقاوم‌تر و آگاه‌تر بیرون بیاییم یا اینکه تصمیم بگیریم در بهترین حالت یک «قربانی منفعل» با حیاتی پر از غم باشیم. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed