eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.8هزار دنبال‌کننده
581 عکس
228 ویدیو
15 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: تعریف تحلیل؟ چگونگی ارزیابی حوادث ✍مقدمه : رهبری عزیز در دیدار دانش آموزان توصیه فرمودند: احساساتی عمل نکنید باید تحلیل داشته باشید تحلیل از1_اصل انقلاب2_دفاع مقدس3_حوادث دهه 60، 4_واگرائی دهه70، 5_اغتشاشات دهه80 و 90 در این مقاله، چگونگی تحلیل، طبق بیان رهبری، تبیین می گردد 1⃣تشخیص ماهیت حادثه ✍ یعنی بفهمیم که فلان فتنه یا فلان حادثه،چه ساختاری دارد مثلا بشناسد که فرق انقلاب اسلامی، با دیگر انقلاب ها چه بود؟ و تفاوت آن با کودتا چیست؟ و انقلاب در مقابل چه حکومت و چه حاکمی بود؟ چون وقتی شناخت صحیح از حادثه نداشته باشیم از آن دفاع نمی کنیم و حتی با آن دشمنی و مخالفت می کنیم، و سکوت، کلام، و حرکت ما به موقع نخواهد بود 2⃣ درک شروع حادثه: ✍ یعنی بفهمیم منشأ و زمان آن از چه مقطعی شروع شده؟ چرا که باعث می شود اولا حوادث و قضایا را با هم تفکیک کنیم و هر چیزی را به هم ربط ندهیم و ثانیا حدس بزنیم ارتباط این حادثه در این زمان با مسائل داخلی و خارجی چیست؟ 3⃣ شناسائی صحنه گردان حادثه: ✍برای اینکه عامل و ریشه اصلی این حادثه از کجا و از کیست تا با همان عوامل پشت برده مقابله کنیم تا ریشه قطع نشود حوادث تکرار می شود 4⃣ فهم نتیجه حادثه: ✍ یعنی بفهمیم که خروجی و ثمره آن اتفاق چه بود؟ اگر منفی بود درس و عبرت بگیریم مانند اغتشاش و اگر مثبت بود تحلیل آن است که از آن حادثه حمایت و آن را تقویت کنیم مانند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ✍نکته اگر عناصر چهار گانه حادثه( چیستی،زمان، عامل و نتیجه) را درست فهم و شناخت پیدا کنیم می توانیم تحلیل و ارزیابی درستی داشته باشیم و صحیح قضاوت کنیم و دشمن نیز نمی تواند از ما سوء استفاده کند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تهران 1402/8/10
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :فضیلت صلوات در شب و روز جمعه در روایت از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است: که صلوات بر محمّد و آل محمّد در شب جمعه با هزار کار نیک برابر است و هزار گناه را پاک می کند و مقام انسان را هزار درجه بالا می برد و مستحب است که پس از نماز عصر پنجشنبه تا آخر روز جمعه بر محمّد و آل محمّد (صلوات الله علیهم اجمعین) بسیار صلوات فرستند؛ و با سند صحیح از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است: که به هنگام عصر روز پنجشنبه فرشتگان از آسمان با قلم های طلا و صحیفه های نقره فرود می آیند و در عصر پنجشنبه و شب و روز جمعه تا هنگام غروب خورشید جز صلوات بر محمّد و خاندان آن حضرت چیزی ننویسند؛ و شیخ طوسی فرموده است: در روز پنجشنبه فرستادن هزار صلوات بر محمّد و آل محمّد مستحب است. 📚 مفاتیح الجنان،اعمال شب جمعه اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :شخصیت شناسی یهودیان در قرآن 1⃣علاقه شدید به دنیا و عمر طولانی: «وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلى‏ حَياةٍ وَ مِنَ الَّذينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ أَنْ يُعَمَّرَ» (البقرة:96) (و آنها را حريص‏ترين مردم- حتى حريصتر از مشركان- بر زندگى (اين دنيا، و اندوختن ثروت) خواهى يافت؛ (تا آنجا) كه هر يك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود! در حالى كه اين عمر طولانى، او را از كيفر (الهى) باز نخواهد داشت.) 2⃣عداوت شدید با مسلمانان: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَكُوا» (المائدة:82) (به طور مسلّم، دشمن ترين مردم نسبت به مؤمنان را، يهود و مشركان خواهى يافت.‏) 3⃣نژاد پرستی و خود برتر بینی: «وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْداً فَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ» (البقرة:80) (و گفتند: «جز روزهايى چند، هرگز آتش به ما نخواهد رسيد.» بگو: «مگر پيمانى از خدا گرفته‏ايد؟- كه خدا پيمان خود را هرگز خلاف نخواهد كرد- يا آنچه را نمى‏دانيد به دروغ به خدا نسبت مى‏دهيد؟») «قُلْ إِنْ كانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صادِقين‏» (البقرة:94) (بگو: «اگر آن (چنان كه مدعى هستيد) سراى ديگر در نزد خدا، مخصوص شماست نه ساير مردم، پس آرزوى مرگ كنيد اگر راست مى‏گوييد!») 4⃣عدم پایبندى به پیمانها: «أَ وَ كُلَّما عاهَدُوا عَهْداً نَبَذَهُ فَريقٌ مِنْهُمْ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يُؤْمِنُون‏» (البقرة:100) (و مگر نه اين بود كه [يهود] هر گاه پيمانى بستند، گروهى از ايشان آن را دور افكندند؟ بلكه بيشترشان ايمان نمى‏آورند.) 5⃣تحریف لفظی و معنوی آیات الهی: «أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَ قَدْ كانَ فَريقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ» (البقرة:75) (آيا طمع داريد كه [یهودیان‏] به شما ايمان بياورند؟ با آنكه گروهى از آنان سخنان خدا را مى‏شنيدند، سپس آن را بعد از فهميدنش تحريف مى‏كردند، و خودشان هم مى‏دانستند) 6⃣سنگدلی: «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِيَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهارُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْماءُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّه» (البقرة:74) (سپس دلهاى شما [بنی‌اسرائیل] بعد از اين [واقعه‏] سخت گرديد، همانند سنگ، يا سخت‏تر از آن، چرا كه از برخى سنگها، جويهايى بيرون مى‏زند، و پاره‏اى از آنها مى‏شكافد و آب از آن خارج مى‏شود، و برخى از آنها از بيم خدا فرو مى‏ريزد.) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم # کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تهران 1402/8/11
22.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
موضوع : سختی و سنگینی در دعای ندبه(5مرتبه عزیز) ✍مقدمه : با تأملی در فرازی از دعای ندبه، پنج مرتبه واژه (عزیز) در دعای ندبه ذکر شده که در این جا به معنای سنگین و سخت است 1⃣عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلَا تُرىٰ، وَلَا أَسْمَعَ‌ُ لَكَ حَسِيساً وَلَا نَجْوىٰ، بر من سخت است که مردم را می‌بینم، ولی تو دیده نمی‌شوی و از تو نمی‌شنوم صدای محسوسی ونه رازونیازی 2⃣عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ تُحِيطَ بِكَ دُونِيَ الْبَلْوَىٰ وَلَا يَنالَُكَ مِنِّي ضَجِيجٌ وَلَا شَكْوىٰ، بر من سخت است که تو را بدون من گرفتاری فراگیرد و از من به تو فریاد و شکایتی نرسد، 3⃣عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أُجَابَ دُونَكَ وَأُناغَىٰ(بر من سخت است که از سوی غیر تو پاسخ داده شوم و سخن مسرّت‌بخش بشنوم) 4⃣عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَبْكِيَكَ وَيَخْذُلَكَ الْوَرَىٰ،بر من سخت است که برای تو گریه کنم، ولی مردم تو را وا‌گذارند، 5⃣عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ يَجْرِيَ عَلَيْكَ دُونَهُمْ مَا جَرَىٰ، بر من سخت است که بر تو بگذرد و نه بر دیگران آنچه گذشت، ✅نکات و نتایج: 1_در قالب دعا می آموزیم که باید حال و وضعیت ما نسبت به امام عصرعلیه السلام اینگونه باشد(عزیز و سنگین) 2_آیا واقعا در حدّی از معرفت هستیم که ندیدن حضرت و نشنیدن صدا ونجوای حضرت برای ما ناراحت کننده و سنگین باشد یا کاملا عادی و بی خیال زندگی می کنیم؟!!! 3_اگر برای همه مردم، ظهور امام زمان علیه السلام دغدغه و غیبت ایشان، برای مردم عزیز و سنگین باشد ظهور اتفاق می افتد(اما مردم بی توجّه هستند) 4_همه باید غم و سختی امام را، غم خود بدانیم(أن یجری علیک دونهم ما جری) 5_ باید تنها بودن امام را ببینیم و این را سخت و عزیز بدانیم و برای رفع این غربت و غیبت اقدام و تلاش کنیم اللهّمَ صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1401/10/16
موضوع : إجعل در دعای ندبه ✍مقدمه : با تأمّلی در فرازهائی از دعای ندبه 4مرتبه فعل طلبی( إجعل به معنای قرار بده ) در فرازهای پایانی دعای ندبه آمده، با دقت در محتوای چهار مرتبه در خواست با لفظ إجعل، در می یابیم که در دعای ندبه چه چیزهائی بخواهیم و باید اینگونه بشویم 1⃣وَاجْعَلْ مُسْتَقَرَّهُ لَنا مُسْتَقَرّاً وَمُقاماً، وَأَتْمِمْ نِعْمَتَكَ بِتَقْدِيمِكَ إِيَّاهُ أَمامَنا حَتَّىٰ تُورِدَنا جِنَانَكَ وَمُرافَقَةَ الشُّهَداءِ مِنْ خُلَصائِكَ ✍درخواست در إجعل1⃣ ⬅️1_و جایگاه او(امام عصر علیه السلام) را، جایگاه و اقامتگاه ما قرار ده ⬅️2_و نعمتت را با پیش انداختن او در پیش روی ما کامل گردان تا ما را وارد بهشت‌هایت نماید ⬅️3_و به هم‌نشینی شهیدان از بندگان خالصت نائل کند 2⃣وَاجْعَلْنا مِمَّنْ يَأْخُذُ بِحُجْزَتِهِمْ، وَيَمْكُثُ فِي ظِلِّهِمْ، وَأَعِنَّا عَلَىٰ تَأْدِيَةِ حُقُوقِهِ إِلَيْهِ، وَالاجْتِهادِ فِي طاعَتِهِ، وَاجْتِنابِ مَعْصِيَتِهِ، وَامْنُنْ عَلَيْنا بِرِضاهُ، وَهَبْ لَنا رَأْفَتَهُ وَرَحْمَتَهُ وَدُعاءَهُ وَخَيْرَهُ مَا نَنالُ بِهِ سَعَةً مِنْ رَحْمَتِكَ، وَفَوْزاً عِنْدَكَ، ✍درخواست در إجعل2⃣ ⬅️1_ما را از آنانی قرار ده که به دامان عنایتشان چنگ زنند ⬅️2_ و در سایه لطفشان اقامت کنند ⬅️3_ و ما را بر پرداخت حقوقش ⬅️4_ و کوشش در فرمانبرداری‌اش ⬅️5_ و دوری از نافرمانی‌اش کمک کن ⬅️6_ و بر ما به خشنودی‌اش منّت نه ⬅️7_ و رأفت و رحمت و دعای خیر آن حضرت را به ما ببخش تا حدّی که به سبب آن به رحمت گسترده‌ات و رستگاری در پیشگاهت برسیم، 3⃣وَاجْعَلْ صَلاتَنا بِهِ مَقبُولَةً، وَذُنُوبَنا بِهِ مَغْفُورَةً، وَدُعاءَنا بِهِ مُسْتَجاباً؛ ✍درخواست در إجعل3⃣ ⬅️1_خدایا به وسیله او نمازمان را پذیرفته ⬅️2_ و گناهانمان را به وسیله او آمرزیده ⬅️3_ و دعاهایمان را به خاطر او مستجاب گردان؛ 4⃣وَاجْعَلْ أَرْزاقَنا بِهِ مَبْسُوطَةً، وَهُمُومَنا بِهِ مَكْفِيَّةً، وَحَوَائِجَنا بِهِ مَقْضِيَّةً، ✍درخواست در إجعل4⃣ ⬅️1_خدایا روزی‌هایمان را به سبب او گسترده ⬅️2_ و اندوهمان را به سبب او برطرف شده ⬅️3_ و حاجت‌هایمان را به سبب او برآورده فرما 🌷نکات و نتایج🌷 : ⬅️1_با دقت در این فرازهای چهار گانه، روش دعا و سطح دعا کردن را یاد می گیریم ⬅️2_در إجعل اول،محل استقرار امام را می خواهیم این یعنی بشویم انسان کامل یعنی حیات و ممات ما، حیات و ممات پیامبر و اهل بیت علیهم السلام بشود ⬅️3_اهل دعای ندبه، دغدغه شهادت دارد و حشر با او شهدا را در فراز اول طلب می کنیم ⬅️4_کسب رضایت امام عصر علیه السلام به دست نمی‌آید مگر با اطاعت و ترک مُحرّمات، که در فراز دوم آمده است ⬅️5_اهل دعا، یاید دغدغه قبولی اعمال و نمازش را داشته باشد و گناهی در نامه اعمالش ثبت نباشد ⬅️6_کلمه جار مجرور(به) هفت مرتبه تکرار شده، این یعنی تأکید بر اینکه محور و کانون توجه خود را امام زمان قرار دهیم و بدون نام و یاد او، یعنی نیستی، یعنی یک زندگی نباتی و حیوانی ⬅️7_وسعت اگر در راستای نصرت امام عصر و خدمت به مردم باشد بسیار پسندیده و مطلوب است ⬅️8_دو مرتبه مسئله إستجابت دعا و برآورده شدن حاجات مطرح می شود الف _وَدُعاءَنا بِهِ مُسْتَجاباً ب_وَحَوَائِجَنا بِهِ مَقْضِيَّةً، ⬅️9_ شانزده دعا در قالب 4 مرتبه إجعل بیان شده که هم بُعد مادی و هم معنوی(دنیوی واُخروی) دارد ⬅️10_همه دعاها با ضمیر (نا) بیان شده، این یعنی اینکه الف _به صورت جمعی دعا کنیم ب_برای همه دعا کنیم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/4/23 قم مقدسه ویرایش1402/8/12تهران
موضوع : منشأ بیماری های اعصاب و روان(در قالب 13 عنوان با حرف میم) ✍مقدمه : امروز برای ملاقات و مشاوره با یک مریض اعصاب و روان، به بیمارستان مراجعه داشتم، فرصت شد که در مورد مریض اعصاب و روان مقاله ای بنویسم تا اگر کسی که خودش مبتلا به مرض روانی است یا فردی را در اطرافیان خود دارد چگونه باید با او مدارا و مداوا کرد، درمان صحیح آن است که ابتدا ریشه و عوامل این بیماری، مشخص شود، چون هر کدام درمان خاص خود را دارد 1⃣ مریض ژنتیکی اختلال عصبی مادرزادی 2⃣ معرفت ضعیف جهل و جهان بینی غلط نسبت به:1_خدا، 2_نبیّ3_امام،4_انسان5_خوشبختی و سعادت 6_مرگ و معاد7_وظیفه و،،،، باعث می شود در مقابل مصائب و مشکلات تاب نیاورد و عصبی و روانی شود 3⃣ معنویت ناقص اهتمام نداشتن به عبادت،ترک واجبات و نماز و حجاب و تقوا که سبب آرامش است، و انجام کارهای حرام باعث اضطراب و إسترس و اختلال روانی می گردد 4⃣ مواد مخدر مصرف انواع مواد مُخدر(شیشه، مورفین،تریاک، گُل و،،،) و حتی قرص های عصبی و دارای کُدُئین سبب خروج انسان از تعادل روحی است 5⃣ موسیقی های حرام موسیقی حرام، اراده انسان ها را سُست می کند و زمینه اهمال کاری در هر کاری را فراهم می کند 6⃣ معاشرت دوستان بد رفقای ناصالح، انسان را نامتعادل می کند، چون مجالست تأثیر خود را می گذارد بدون آنکه انسان متوجه بشود 7⃣ محیط نامناسب 1_ترافیک2_هوای آلوده3_همسایه های بد4_انواع صداهای بوق و سگ و،،، 8⃣ مسأله اقتصادی الف_مشاغل سخت ب_معیشت تنگ 9⃣موج انفجاری یا رادیوئی الف_حضور در جبهه ب_رادیولوژی 🔟 منفی نگری بدبینی و سوء ظن باعث می شود دیگران را متهم و مجرم بداند و با همه بد اخلاقی و تند خوئی می کند چه بسا خودش چون سابقه بد دارد لذا نسبت به همه بدبین است(کافر همه را به کیش خود پندارد) 1⃣1⃣ مشکل جنسی الف_عدم رضایت زناشوئی ب_مبتلا به خود إرضائی ج_عادت ماهیانه 2⃣1⃣ مرد و زن بد اخلاق زن یا مرد بد، باعث می‌شوند اعصاب و روان همسرشان را خراب کنند، و آرامش را سلب کنند 3⃣1⃣ مایعات مُسکر شراب و هر مایع مست کننده سبب می شود عقل انسان از بین برود کسی عقل ندارد، هیچ کنترلی بر اعصاب و روان خود ندارد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/8/13 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: معیار آدمیّت ✍مقدمه : مطابق روایت زیر،افرادی از عنوان انسانیت خارج می شوند که شامل حیوان،نبات و حتی جماد می شوند به قول معروف : نشایدکه نامش نهند آدمی (هرکس خودش را با معیار بیان امام معصوم ارزیابی کند) (میزان الحکمه ح۲۰۸۸۷) فردی از حضرت صادق علیه السلام پرسید؟ أتری هذا الخلق کُلّه مِن الناس؟ آیا این همه افراد در شمار انسان هستند؟ حضرت فرمودند: الِق مِنهم :از شمار آنان خارج کن(یعنی این 8 گروه، آدم و إنسان نیستند) : 1⃣ التارک للسّواک ( کسی که مسواک نمی زند) ✍نکته : شاید بتوان گفت به طور کلّی کسی که مراعات بهداشت و نظافت نمی کند این فرد از حیوان بدتر است چون برخی حیوانات رعایت می کنند، عدم رعایت بهداشت مخصوصا دهان و دندان علاوه بر آسیب به خود، باعث اذیت دیگران هست و اسلام می خواهد انسانی تربیت بشود که حتی به اندازه بوی بد دهن کسی را آزار ندهد لذا اگر کسی پیاز یا سیر خورد مسجد نرود(احکام و آداب مسجد) 2⃣ المتربّع موضع الضِیق کسی که دَر جای تنگ،چهار زانو می نشیند ✍نکته : چه بسا به دلیل عُجب و کبر و زیاده خواهی و ظلم، و دلسوز نبودن که در چنین حالتی(چهار زانو نشستن در مجلس شلوغ و جای تنگ) از فردی مشاهده می شود وبه طور کلّی هرکس که خودخواهی کند وبه هر شکلی نسبت به مشکل دیگران بی تفاوت باشد، خیرخواه و دلسوز نباشد آدم نیست 3⃣ الداخِل فیما لا یَعنیه: (کسی که به چیزهای بی ربط و بیهوده می پردازد) ✍نکته : یعنی فکر و فعالیت او مفید نیست و عُمر خود را با برنامه های غیر مفید هَدَر می دهد 4⃣ المُماری فیما لا علم له: (کسی که درموضوعاتی که نمی داند بحث و مجادله می کند) ✍نکته : چرا باید به خود اجازه دهیم در مورد موضوعی که تخصص نداریم اظهارنظر کنیم و همین باعث فتنه ،ظلم و فساد می شود 5⃣المتمّرضَ مِن غیر عِلّة (کسی که بی جهت خود را به دروغ در بستر بیماری می اندازد) ✍نکته :برخی افراد برای فرار از تکلیف و مسؤولیت ،دیگران را فریب می دهند مثلاً برای آنکه کاری انجام ندهد خودش را به بی حالی و مریضی می زند واین عنوان شامل کسانی که فقیر نیستند اما خود رابه فقیری می زنند می شود چرا که با فریب،اَخّاذی می کنند و خلاصه با تنبلی ،ترحُّم می طلبند 6⃣ المُتَسغّتَ مِن غیر مُصیبة: (کسی که بدون مصیبتی سر و وضعش ژولیده و پریشان باشد) ✍نکته :اسلام دوست ندارد انسان نامرتب وغیر آراسته باشد وضع ظاهری انسان منظم و مرتب علاوه برآنکه نشانه شخصیت و باعث آرامش فرد هست ،سبب جذب افراد و زمینه معاشرت بیشتر به سوی او می شود شخص ژولیده حال خود ودیگران را خراب می کند و منزوی می گردد 7⃣ المخالِف علی اصحابه فی الحقّ و قد اتفّقوا علیه (کسی که با همراهان خود درباره ( موضوع ) حقّی که همه آنها بر آن اتفاق نظر دارند مخالفت کند! ) ✍نکته :یعنی حق نمی گوید و از روی لجاجت و تکبر، ساز مخالف می زند( می خواهد بگوید اَنا رجَلُ) 8⃣ المفتخر َیفتخِرُ بآبائه و هو خلوُ مِن صالح اعمالِهم (کسی که به آباء و اَجدادخود ببالد امّا از کارهای شایسته آنان بی بهره باشد) ✍نکته: فردی که خودش دارای ادب و علم و عزّت و کرامت نیست و شخصیت ندارد،و با آباء و اجداد خود فقط افتخار می کند، آدم نیست ✍درپایان حضرت چنین افرادی ( ۸ مورد را )با دو تعییر معرفی می کنند ⬅️الف_ فهو بمنزلهِ الخَلَنج (خلنج به معنای خار،بُته یا همان خَدَنگ فارسی است که نام درختی سخت است که از چوب آن تیر،و نیزه می سازند) یعنی انسانی درحدّ جماد و نبات و دارای قساوت قلب!! ⬅️ب.فهو:کما قال الله :اِن هم الّا کالأنعام بل هم اأضلّ سبیلا حیوان و بلکه بدتر از آن هستند ✍ نکته و نتیجه: قطعا هشت مورد مذکور، فقط معنای ظاهری مراد نیست بلکه به معنای باطنی هم باید توجه داشت مثلا: 1_ کسی که مسواک نمی زند یعنی دهان خود را از گناهان زبان، حرف لغو، غیبت و تهمت و،،، پاک نگه نمی دارد 2_یا کسی که در جای شلوغ و تنگ،پهن می نشیند نشان از روحیه قساوت، تکبر، غرور، کینه، حسادت، و،،، هست 3_ یا به تعبیری چنان در مقام و مسئولیت،و میز خود، چسبیده که جائی برای استفاده دیگران نمی گذارد!!، این یعنی نشانی از آدمیّت ندارد اللهم صلّ علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/3/5 قم مقدسه
موضوع : ثمره إسلام منهای تسلیم ✍مقدمه : دین جامع، و کامل اسلام و مذهب شیعه إثنی عشری،و با آزادی منطقی که طبق عقل و شرع باشد مخالف نیست اما گلایه ای که وجود دارد اینکه حتی در میان مردم به ظاهر مذهبی و متدین، تقیّد شرعی و سبک زندگی اسلامی نیست که به نمونه هائی اشاره می شود 1⃣ مهجوریت قرآن: مثلا خود را مسلمان می داند اما برخی: الف_ اهل تلاوت و تدبر در قرآن نیست!!! و باعث مهجوریت قرآن شده است ب_ اهل مطالعه و تفکر در ادعیه، احادیث و زیارات اهل‌بیت علیهم السلام نیست!!! 2⃣ إهمال نسبت به نماز: برخی خود را مسلمان و مُحب اهل بیت علیهم السلام می داند اما غالبا نمازهایش را نمی خواند یا نمازش را قضا می خواند و اهمیت و اهتمام به اول وقت ندارد!!!! 3⃣ حجاب نامناسب: خود را شیعه و مُحب می داند اما اهل حجاب صحیح و کامل نیست مثلا مسجد یا حرم می رود اما با مانتوی تنگ و کوتاه و با رنگ جیغ و پوشیدن روسری کوچک که موها و برجستگی سینه را نمی پوشاند!!!! 4⃣ عدم اعتناء به مسجد: برخی از مسلمین به مسجد نمی روند 5⃣ اهل رقص،موسیقی : عده ای هم که اهل مسجد و هیئت هستند،اما در مجلس عروسی مختلط،با موسیقی و رقص حرام هم شرکت می کنند 6⃣ عدم دغدغه به کمک: خود را مسلمان می دانیم اما اهتمام و دغدغه ای نسبت به حلّ مشکلات دیگران نداریم 7⃣ قهر و قطع رحم: ادعای مسلمانی می کند اما با خانواده، فامیل و دیگران قهر است و هیچ ارتباطی ندارد 8⃣ اهل خمس نیست: مسلمان نسبت به حساب سال خمسی و کسب حلال و دوری از مال حرام، حسّاس است 9⃣ بی غیرتی برای محارم: کسی که نسبت به نوامیس و محارم خود بی تفاوت است چطور خودش را مسلمان و تسلیم خدا می داند 🔟 اهل اسراف و تبذیر: اسراف کار، برادر شیطان است و مؤمن برادر مؤمن است پس اسراف کار، مسلمان نیست 1⃣1⃣ اهل خیانت و ظلم کسی که مسلمان است، اهل احتکار، اغتشاش، استکبار،فریب دادن،دروغ، غیبت، و،.،،نیست 2⃣1⃣ ترک امر به معروف مسلمان است اما دغدغه و اهتمامی به امر به معروف و نهي از منکر ندارد و می گوید عیسی به دین خود، موسی به دین خود! یا به من چه! در حالی که مَسلم اهل نصیحت و خیرخواهی هست در عین اینکه خودش سعی در عمل هم دارد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/8/15 قم مقدسه