eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.8هزار دنبال‌کننده
585 عکس
227 ویدیو
14 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: معیار آدمیّت ✍مقدمه : مطابق روایت زیر،افرادی از عنوان انسانیت خارج می شوند که شامل حیوان،نبات و حتی جماد می شوند به قول معروف : نشایدکه نامش نهند آدمی (هرکس خودش را با معیار بیان امام معصوم ارزیابی کند) (میزان الحکمه ح۲۰۸۸۷) فردی از حضرت صادق علیه السلام پرسید؟ أتری هذا الخلق کُلّه مِن الناس؟ آیا این همه افراد در شمار انسان هستند؟ حضرت فرمودند: الِق مِنهم :از شمار آنان خارج کن(یعنی این 8 گروه، آدم و إنسان نیستند) : 1⃣ التارک للسّواک ( کسی که مسواک نمی زند) ✍نکته : شاید بتوان گفت به طور کلّی کسی که مراعات بهداشت و نظافت نمی کند این فرد از حیوان بدتر است چون برخی حیوانات رعایت می کنند، عدم رعایت بهداشت مخصوصا دهان و دندان علاوه بر آسیب به خود، باعث اذیت دیگران هست و اسلام می خواهد انسانی تربیت بشود که حتی به اندازه بوی بد دهن کسی را آزار ندهد لذا اگر کسی پیاز یا سیر خورد مسجد نرود(احکام و آداب مسجد) 2⃣ المتربّع موضع الضِیق کسی که دَر جای تنگ،چهار زانو می نشیند ✍نکته : چه بسا به دلیل عُجب و کبر و زیاده خواهی و ظلم، و دلسوز نبودن که در چنین حالتی(چهار زانو نشستن در مجلس شلوغ و جای تنگ) از فردی مشاهده می شود وبه طور کلّی هرکس که خودخواهی کند وبه هر شکلی نسبت به مشکل دیگران بی تفاوت باشد، خیرخواه و دلسوز نباشد آدم نیست 3⃣ الداخِل فیما لا یَعنیه: (کسی که به چیزهای بی ربط و بیهوده می پردازد) ✍نکته : یعنی فکر و فعالیت او مفید نیست و عُمر خود را با برنامه های غیر مفید هَدَر می دهد 4⃣ المُماری فیما لا علم له: (کسی که درموضوعاتی که نمی داند بحث و مجادله می کند) ✍نکته : چرا باید به خود اجازه دهیم در مورد موضوعی که تخصص نداریم اظهارنظر کنیم و همین باعث فتنه ،ظلم و فساد می شود 5⃣المتمّرضَ مِن غیر عِلّة (کسی که بی جهت خود را به دروغ در بستر بیماری می اندازد) ✍نکته :برخی افراد برای فرار از تکلیف و مسؤولیت ،دیگران را فریب می دهند مثلاً برای آنکه کاری انجام ندهد خودش را به بی حالی و مریضی می زند واین عنوان شامل کسانی که فقیر نیستند اما خود رابه فقیری می زنند می شود چرا که با فریب،اَخّاذی می کنند و خلاصه با تنبلی ،ترحُّم می طلبند 6⃣ المُتَسغّتَ مِن غیر مُصیبة: (کسی که بدون مصیبتی سر و وضعش ژولیده و پریشان باشد) ✍نکته :اسلام دوست ندارد انسان نامرتب وغیر آراسته باشد وضع ظاهری انسان منظم و مرتب علاوه برآنکه نشانه شخصیت و باعث آرامش فرد هست ،سبب جذب افراد و زمینه معاشرت بیشتر به سوی او می شود شخص ژولیده حال خود ودیگران را خراب می کند و منزوی می گردد 7⃣ المخالِف علی اصحابه فی الحقّ و قد اتفّقوا علیه (کسی که با همراهان خود درباره ( موضوع ) حقّی که همه آنها بر آن اتفاق نظر دارند مخالفت کند! ) ✍نکته :یعنی حق نمی گوید و از روی لجاجت و تکبر، ساز مخالف می زند( می خواهد بگوید اَنا رجَلُ) 8⃣ المفتخر َیفتخِرُ بآبائه و هو خلوُ مِن صالح اعمالِهم (کسی که به آباء و اَجدادخود ببالد امّا از کارهای شایسته آنان بی بهره باشد) ✍نکته: فردی که خودش دارای ادب و علم و عزّت و کرامت نیست و شخصیت ندارد،و با آباء و اجداد خود فقط افتخار می کند، آدم نیست ✍درپایان حضرت چنین افرادی ( ۸ مورد را )با دو تعییر معرفی می کنند ⬅️الف_ فهو بمنزلهِ الخَلَنج (خلنج به معنای خار،بُته یا همان خَدَنگ فارسی است که نام درختی سخت است که از چوب آن تیر،و نیزه می سازند) یعنی انسانی درحدّ جماد و نبات و دارای قساوت قلب!! ⬅️ب.فهو:کما قال الله :اِن هم الّا کالأنعام بل هم اأضلّ سبیلا حیوان و بلکه بدتر از آن هستند ✍ نکته و نتیجه: قطعا هشت مورد مذکور، فقط معنای ظاهری مراد نیست بلکه به معنای باطنی هم باید توجه داشت مثلا: 1_ کسی که مسواک نمی زند یعنی دهان خود را از گناهان زبان، حرف لغو، غیبت و تهمت و،،، پاک نگه نمی دارد 2_یا کسی که در جای شلوغ و تنگ،پهن می نشیند نشان از روحیه قساوت، تکبر، غرور، کینه، حسادت، و،،، هست 3_ یا به تعبیری چنان در مقام و مسئولیت،و میز خود، چسبیده که جائی برای استفاده دیگران نمی گذارد!!، این یعنی نشانی از آدمیّت ندارد اللهم صلّ علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/3/5 قم مقدسه
موضوع : ثمره إسلام منهای تسلیم ✍مقدمه : دین جامع، و کامل اسلام و مذهب شیعه إثنی عشری،و با آزادی منطقی که طبق عقل و شرع باشد مخالف نیست اما گلایه ای که وجود دارد اینکه حتی در میان مردم به ظاهر مذهبی و متدین، تقیّد شرعی و سبک زندگی اسلامی نیست که به نمونه هائی اشاره می شود 1⃣ مهجوریت قرآن: مثلا خود را مسلمان می داند اما برخی: الف_ اهل تلاوت و تدبر در قرآن نیست!!! و باعث مهجوریت قرآن شده است ب_ اهل مطالعه و تفکر در ادعیه، احادیث و زیارات اهل‌بیت علیهم السلام نیست!!! 2⃣ إهمال نسبت به نماز: برخی خود را مسلمان و مُحب اهل بیت علیهم السلام می داند اما غالبا نمازهایش را نمی خواند یا نمازش را قضا می خواند و اهمیت و اهتمام به اول وقت ندارد!!!! 3⃣ حجاب نامناسب: خود را شیعه و مُحب می داند اما اهل حجاب صحیح و کامل نیست مثلا مسجد یا حرم می رود اما با مانتوی تنگ و کوتاه و با رنگ جیغ و پوشیدن روسری کوچک که موها و برجستگی سینه را نمی پوشاند!!!! 4⃣ عدم اعتناء به مسجد: برخی از مسلمین به مسجد نمی روند 5⃣ اهل رقص،موسیقی : عده ای هم که اهل مسجد و هیئت هستند،اما در مجلس عروسی مختلط،با موسیقی و رقص حرام هم شرکت می کنند 6⃣ عدم دغدغه به کمک: خود را مسلمان می دانیم اما اهتمام و دغدغه ای نسبت به حلّ مشکلات دیگران نداریم 7⃣ قهر و قطع رحم: ادعای مسلمانی می کند اما با خانواده، فامیل و دیگران قهر است و هیچ ارتباطی ندارد 8⃣ اهل خمس نیست: مسلمان نسبت به حساب سال خمسی و کسب حلال و دوری از مال حرام، حسّاس است 9⃣ بی غیرتی برای محارم: کسی که نسبت به نوامیس و محارم خود بی تفاوت است چطور خودش را مسلمان و تسلیم خدا می داند 🔟 اهل اسراف و تبذیر: اسراف کار، برادر شیطان است و مؤمن برادر مؤمن است پس اسراف کار، مسلمان نیست 1⃣1⃣ اهل خیانت و ظلم کسی که مسلمان است، اهل احتکار، اغتشاش، استکبار،فریب دادن،دروغ، غیبت، و،.،،نیست 2⃣1⃣ ترک امر به معروف مسلمان است اما دغدغه و اهتمامی به امر به معروف و نهي از منکر ندارد و می گوید عیسی به دین خود، موسی به دین خود! یا به من چه! در حالی که مَسلم اهل نصیحت و خیرخواهی هست در عین اینکه خودش سعی در عمل هم دارد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/8/15 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : مهارت و هنر در نشر أخبار(سواد رسانه) ✍مقدمه : با توجه به آثار و أهمیت أخبار در أمنیت، إقتصاد، فرهنگ، و،،، سواد رسانه‌ای لازم برای تولید خبر، نقل و نشر خبر، و قبول و اعتماد خبر بسیار ضروری است 1⃣ تا اصل خبر برای ما، قطعی نشده، قضاوت و تبلیغ نکنیم 2⃣ هر خبری حتی یقینی را،هم فوری به إشتراک نگذاریم(انسان نباید همه آنچه را که می داند را بگوید،چون ظرفیت های مخاطبان یکی نیست) 3⃣ اگر کسی که قرار است برای خطایش یک سیلی بخورد بیشتر از آن ظلم محسوب می شود، آبروی افراد را نبریم حتی اگر فسق و ظلمی را انجام داده باشند مگر در مواردی که مُفسد فی ألارض شده باشند 4⃣ اگر این دو نفر با هم عقد محرمیّت خوانده باشند، تنها گناهشان اینکه در ساعت إداری، کار شخصی داشته اند که باید جبران کنند، آیا همه کارمندانی که در ساعت اداری مشغول کار غیر اداری اند این گونه آبروی آن ها را باید ببریم؟!! 5⃣ گاهی دشمنان (ظالمان، حسودان، لجبازان، جاهلان) برای تخریب رقیب و مانع خود، تهمت هائی را نسبت می دهد تا او را از میان بردارد، ما برای دشمنی شخصی کسی با فردی، سربازی و میدان داری نکنیم مخصوصا اینکه ایام انتخابات نزدیک است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: معیار شجاعت 1⃣ صداقت داشتن: اميرالمؤمنين عليه السلام : لَو تَمَيَّزَتِ الأشياءُ لَكانَ الصِّدقُ مَع الشَّجاعَةِ ، و كانَ الجُبنُ مَع الكَذِبِ .  اگر خصلتها از يكديگر متمايز مى شدند ، بي گمان راستى و راستگوئی با شجاعت بود وترس، بزدلى با دروغ جمع می شد ( غرر الحکم / 7597 ) 2⃣ استقامت و صبر: العَجزُ آفَةٌ و الصَّبرُ شَجاعَةٌ به ستوه آمدن ، آفت است و نستوهى(صبر)، شجاعت است نهج البلاغه / حکمت 4 3⃣ غیرت داشتن: قَدرُ الرَّجُل على قَدرِ هِمَّتِهِ، و صِدقُهُ على قَدرِ مُرُوَّتِهِ ، و شَجاعَتُهُ على قَدرِ أنَفَتِهِ قدر مرد به قدر همّت اوست ، و راستى و صداقتش به قدر مردانگى او ، و شجاعتش به قدر غيرت او . نهج البلاغه / حکمت 47 4⃣ همّت بلند داشتن: شَجاعَةُ الرَّجُلِ عَلى قَدرِ هِمَّتِهِ ، و غَيرَتُهُ على قَدرِ حَمِيَّتِهِ . شجاعت مرد به قدر همّت اوست، و غيرتش به قدر تن ندادن او به ذلّت . ( غررالحکم / 5763 ) 5⃣ عزّت و مُروّت داشتن: على قَدرِ الحَمِيَّةِ تكونُ الشَّجاعَةُ . اندازه شجاعت به اندازه حميّت (مردانگى و ننگ از ذلّت) است.غررالحکم6180 6⃣ سخاوت داشتن: أشجَعُ الناسِ أسخاهُم . شجاعترين مردم ، بخشنده ترين آنهاست .غررالحکم / 2899 7⃣ عقلانیت و خردمندی: لا أشجَعَ مِن لَبِيبٍ . شجاعتر از خردمند ، وجود ندارد. ( غررالحکم / 10591 )  8⃣تسلط بر هوای نفس: أقوَى الناسِ أعظَمُهم سُلطانا على نَفسِهِ .  قويترين مردم كسى است كه بر نفس خويش مسلّط تر باشد . ( غررالحکم / 3188 ) 9⃣ تقوا و ترک گناه: ما أشجَعَ البَريءَ، و أجبَنَ المُرِيبَ ! چه دلاور است شخص بى گناه و چه ترسوست مشكوك و متهم ! غرر الحکم/9626 امام زين العابدين عليه السلام :  مَرَّ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله بقَومٍ يرفَعونَ حَجَرا ، فقالَ : ما هذا؟ قالوا : نعرِفُ بذلكَ أشَدَّنا و أقوانا ، فقالَ صلى الله عليه و آله : أ لا اُخبِرُكُم بأشَدِّكُم و أقواكُم ؟ قالوا : بلى يا رسولَ اللّه ِ . قالَ : أشَدُّكُم و أقواكُمُ الذي إذا رَضِيَ لَم يُدخِلْهُ رِضاهُ في إثمٍ و لا باطِلٍ ، و إذا سَخِطَ لَم يُخرِجْهُ سَخَطُهُ مِن قَولِ الحَقِّ ، و إذا قَدَرَ لَم يَتَعاطَ ما لَيسَ لَهُ بِحَقٍّ . رسول خدا به قومى كه سنگى را بلند مى كردند رسيد و فرمود چه كار مى كنيد؟ گفتند: با اين كار قوى ترين و زورمندترينمان را مى شناسيم. حضرت فرمود : آيا زورمندترين و قويترين شما را معرفى نكنم؟ عرض كردند : بفرماييد ، اى رسول خدا! فرمود : زورمندترين و قويترين شما كسى است كه هرگاه خشنود باشد خشنودى اش او را به گناه و نادرستى نكشاند و هرگاه ناخشنود باشد از جاده حق گويى خارج نشود و هرگاه قدرت يابد آنچه را كه حق او نيست نستاند . معانی الاخبار ج 1ص 306 🔟 حضور قوی در جنگ امام صادق عليه السلام : ثلاثةٌ لا تُعرَفُ إلاّ في ثلاثِ مَواطِنَ : لا يُعرَفُ الحَلِيمُ إلاّ عِندَ الغَضَبِ ، و لا الشُّجاعُ إلاّ عِندَ الحَربِ ، و لا أخٌ إلاّ عِندَ الحاجَةِ . سه كس اند كه جز در سه جا شناخته نمى شوند : بردبار، به هنگام خشمگين شدن، شجاع در جنگ ، و برادر به هنگام نياز [به او] . بحارالانوارج 9ص 229 ح 78 لقمان عليه السلام :  لايُعرَفُ الشُّجاعُ إلاّ في الحَربِ شجاع ، جز در جنگ شناخته نشود .بحارالانوار ج 21 ص 178 ح 74 1⃣1⃣جویای نام و شُهرت جُبِلَتِ الشَّجاعَةُ على ثلاثِ طَبائعَ ، لِكُلِّ واحِدَةٍ مِنهُنَّ فَضيلَةٌ لَيسَت لِلاُخرى : السَّخاءُ بِالنَّفسِ ، و الأنَفَةُ مِنَ الذُّلِّ ، و طَلبُ الذِّكرِ ، فإنْ تَكامَلَت في الشُّجاعِ كانَ البَطَلَ الذي لا يُقامُ لِسَبِيلِهِ ، و المَوسومَ بالإقدامِ في عَصرِهِ ، و إن تَفاضَلَت فيهِ بَعضُها على بَعضٍ كانَت شَجاعَتُهُ في ذلكَ الذي تَفاضَلَت فيهِ أكثَرَ و أشَدَّ إقداما .  شجاعت بر سه خصلت سرشته شده كه هر يك از آنها را فضيلت و ارزشى است كه ديگرى فاقد آن است : از خود گذشتگى ، تن ندادن به خوارى و ذلّت ، و نام جويى . اگر اين سه خصلت در آدم شجاع به طور يكسان و كامل وجود داشته باشند ، پهلوانى است كه حريف ندارد و در روزگار خود به دلاورى نامور باشد و اگر يكى از اين خصلتها در او فزونتر از ديگرى باشد شجاعت او در آن خصلت بيشتر و اقدامش در آن شديدتر است . بحارالانوار ج 66ص236 ح 78 اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/8/16
موضوع : خلاصه مقاله معیار شجاعت داشتن 1⃣ صداقت 2⃣ إستقامت 3⃣ غیرت 4⃣ همّت 5⃣ عزّت و مُروّت 6⃣ سخاوت 7⃣ عقلانیّت 8⃣ مدیریت هوای نفس 9⃣ طهارت و تقوا 🔟 قوّت در جنگ 1⃣1⃣ شُهرت و نام جو اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/8/16 تفصیل مقاله معیار شجاعت را در کانال معیار(صراط الحمید) جستجو کنید(لینک بالا👆)
موضوع :معیار انسان مُتکلّف ✍مقدمه: امام صادق عليه السلام : المُتَكلِّفُ مُخطِئٌ و إن أصابَ ، و المُتَطوِّعُ مُصيبٌ و إن أخطَأ متكلّف [كسى كه خود را به زور نه از روى رغبت به كارى وا دارد]، خطاكار است، هرچند [در واقع] كارش درست باشد و داوطلب عملش درست است، اگر چه [در واقع ]خطا كرده باشد. برخی، خیلی زندگی را بر خود و دیگران سخت می گیرند،در این مقاله نشانه های آدم هائی که خود و دیگران را به زحمت می اندازند طبق روایات تبییین می شود 1⃣ به زحمت انداختن افراد اميرالمؤمنين علیه السلام شَرٌّ أصدِقائكَ مَن تَتَكَلَّفُ لَهُ  بدترين دوستانت، كسى است كه به خاطر او به زحمت و تكلّف افتى.  شَرُّ الإخوانِ مَن تُكُلِّفَ لَهُ .  بدترين برادران، كسى است كه براى او به تكلّف وادار شوى. 2⃣ مشغول لغو شدن: أكبَرُ الكُلفَةِ تَعَنِّيكَ فيما لا يَعنيكَ بزرگترين تكلّف ، آن است كه به چيزهاى بيهوده بپردازى. 3⃣ حرف های بیهوده : امام حسن عليه السلام ـ در پاسخ به اين سؤال كه تكلّف چيست؟ فرمود: كلامُكَ فيما لا يَعنيكَ سخن گفتنت درباره چيزهاى بيهوده(که هیچ ثمره ای ندارد) 4⃣ جدال غیر مطلوب 5⃣ ستیزه با ما فوق خود 6⃣ تلاش غیر منطقی 7⃣ همّت و کار بی مورد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :   أمّا علامةُ المُتَكلِّفِ فأربَعةٌ : الجِدالُ فيما لا يَعنيهِ ، و يُنازِعُ مَن فَوقَهُ ، و يَتعاطَى ما لا يُنالُ ، و يَجعَلُ هَمَّهُ لِما لا يُنجيهِ . اما نشانه متكلّف [عالِم نماى مدّعىِ علم]، چهار چيز است: در موضوعاتى كه به او مربوط نمى شود، بحث و مجادله مى كند. با بالا دست خود مى ستيزد. بدانچه نتواند رسيد، دست مى يازد و همّت خود را مصروف چيزى مى كند، كه نجاتش نمى دهد. 8⃣ تملّق و چاپلوسی : 9⃣ اهل غیبت دیگران: 🔟 شماتت مصیبت زده پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : للمُتَكلِّفِ ثلاثُ علاماتٍ: يَتَمَلَّقُ إذا حَضَرَ ، و يَغتابُ إذا غابَ ، و يَشمَتُ بالمُصيبَةِ .  متكلّف را، سه نشانه است: در حضور، چاپلوسى مى كند. پشت سر، بدگويى مى نمايد و از مصيبت و گرفتارى [ديگران] شاد مى شود 1⃣1⃣توجیه کردن،بافتن پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :  لا يَقُصُّ إلاّ أميرٌ ، أو مَأمورٌ ، أو مُتَكَلِّفٌ . قصّه نگويد، مگر امير يا مأمور و يا متكلّف (متصنّع و خودنما) 2⃣1⃣ رأی و نظر نادرست امام صادق عليه السلام :  مِن العُلَماءِ مَن يَضَعُ نفسَهُ لِلفَتيا و يقولُ : سَلُوني ، و لَعلَّهُ لا يُصيبُ حَرفا ، و اللّه ُ لا يُحِبُّ المُتَكَلِّفينَ . علمايى هستند كه خود را در مَسند فتوا مى نشانند و مى گويند: از من بپرسيد. در حالى كه اى بسا حتى يك كلمه اش [از پاسخ هايى كه مى دهد] درست نباشد و خداوند متكلّفان را دوست نمى دارد. لقمان عليه السلام ـ خطاب به فرزندش ـ فرمود : لِلمُتَكلِّفِ ثلاثُ علاماتٍ : يُنازِعُ مَن فَوقَهُ، و يَقولُ ما لا يَعلَمُ، و يَتَعاطى ما لا يُنالُ  متكلّف را سه نشانه است: با بالا دست خود، بحث و ستيزه مى كند. چيزى كه نمى داند، مى گويد و بدانچه نتواند رسيد، دست مى يازد. 3⃣1⃣ ظلم به زیر دستان 4⃣1⃣ کمک به ظالمان امام على عليه السلام :   لِلمُتَكلِّفِ ثلاثُ علاماتٍ: يُنازِعُ مَن فَوقَهُ بالمَعصيَةِ ، و يَظلِمُ مَن دُونَهُ بالغَلَبةِ، و يُظاهِرُ الظَّلَمةَ . متكلّف را سه نشانه است: با نافرمانىِ از بالا دست خود [در علم و دانش ]با او مى ستيزد و با چيره آمدن بر پايين تر از خود [در علم و دانش ]بر او ستم مى كند و ستمگران را تقويت مى نمايد. 5⃣1⃣ إعتماد به هرفردی امير المؤمنين عليه السلام از او كه تكلّف چيست؟ ـ فرمود :  التَّمسُّكُ بمَنْ لا يُؤمِنُكَ ، و النَّظرُ فيما لا يَعنيكَ . تمسّك جستن به كسى كه به تو امان نمى دهد و انديشيدن در چيزهاى بيهوده و بى ربط. ✍نتیجه : هر کاری و هر رفتاری که مصادیق موارد 17گانه باشد تکلّف محسوب می شود اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/8/17
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : خلاصه مقاله شناخت انسان مُتکلّف(سخت گیر) 1⃣ به زحمت انداختن 2⃣ مشغول لغو شدن 3⃣ حرف های بیهوده 4⃣ جدال غیر مطلوب 5⃣ ستیزه با ما فوق 6⃣ تلاش غیر منطقی 7⃣همّت وکار بی مورد 8⃣ تملّق و چاپلوسی 9⃣ اهل غیبت دیگران 🔟 شماتت مصیبت زده 1⃣1⃣ توجیه کردن،بافتن 2⃣1⃣ نظر غیر علمی 3⃣1⃣ ظلم به زیردست 4⃣1⃣ کمک به ظالمان 5⃣1⃣إعتماد به هر فردی اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/8/17 تفصیل مقاله را در لینک بالا جستجو کنید👆
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : عوامل سردی روابط خانوادگی و فامیلی ✍مقدمه : سعی کنیم منصفانه، و با قصد اصلاح خود، این مقاله را بخوانیم نه برای انتقاد به دیگران، با تحلیل و ارزیابی رفتارها و گفتارهای اعضای خانواده و افراد فامیل، برخی از عوامل کدورت، نفرت، و دوری از يکديگر را می توان در موارد زیر خلاصه کرد: 1⃣ سوء تفاهم: گمان بد، و قضاوت کردن، بدون آنکه تحقیق کند که واقعیت و حقیقت اصل موضوع چه بوده است 2⃣ توقّع بی مورد: گاهی إنتظارات بی جا و بی اندازه از يکديگر، سبب جدائی و دوری می گردد 3⃣ بُخل در بذل مال: برخی برای آنکه از مال خود خرج نکنند لذا علاقه ای به ایجاد روابط ندارند 4⃣عدم اخلاص در کارها: چون برخی نیّت ها، إلهی نیست و هر کاری را با چُرتکه مادی و دنیوی می سنجیم لذا کار گره می خورد و خود را مُحق و کار درست و دیگران را باطل می دانیم 5⃣ وجود و حضور برخی از افراد در خانواده که بداخلاق، حسود، سخن چین و،،،هستند، آدم های بیکار، کم تقوا، جاهل و لجباز که دنبال اختلاف و انتقام هستند، که البته باید مشکل آنها را حلّ کرد، با تذکر، یا تهدید در صورت لزوم 6⃣ اولویت را نشناختن: گاهی مشغول شدن به کارهای شخصی و روزمرّه، آدم ها را از کارهای مهم تر، غافل می کند، باید فکر کرد که چه وظایف مهمی دارم، برنامه ریزی کرد و با نظم آن را عمل کرد 7⃣ تنبلی و بی حوصله گی گاهی برخی به دلیل سبک زندگی غلط(خواب نامنظم و خوراک نامناسب،کم تحرّکی و،،،) حال رفت و آمد،و انگیزه حتی احوال پرسی و یک تماس تلفنی ساده را هم ندارند 8⃣ تکلّف های غلط: مثلا مُلزم به آوردن کادو ،پخت فلان غذا، میهمانی نوبتی، پذیرایی، میوه خاص و،،، 9⃣ کینه و کدورت سابق 🔟 سبک زندگی غلط الف_بی نظمی در کارها ب_وسواس فکری و عملی ج_مشغولیتهای بی مورد د_تقوا نداشتن، تارک نماز، اهل موسیقی حرام، عدم مراعات محرم و نامحرم ه_اختلاف سلیقه شدید و،،، اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/8/18
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :18آبان روز کیفیت قال رسولُ اللّه صلّی الله علیه و آله إنّ الله يُحبّ إذا عمل أحدكم عملا أن يُتقنه. قطعا محبوب خدای سبحان است، هنگامی که فردی، عملی را انجام می‌دهد آن را صحیح(کامل، تمییز و محکم) انجام دهد ✍با تأمّلی در این فرمایش پیامبر اعظم، نکاتی برداشت می شود 1⃣ حدیث با جمله اسمیه و حرف تأکید (إنّ) بیان شده و این یعنی محتوای خبر،بسیار مهم است 2⃣ راه محبوب خدا شدن تنها این است که انسان، هر کاری که انجام می دهد،صحیح و تمییز انجام دهد 3⃣ هیچ کاری را نباید کوچک و بی اهمیت شمرد، حتی دفن میّت هم باید زیبا و محکم باشد(چون این سخن پیامبر اکرم، در پاسخ فردی بود که گفت چرا برای چیدن لحد قبر و گرفتن شکافها با سنگ و کلوخ، حسّاس و دقیق هستید؟!) 4⃣ کمّیّت، و کثرت عمل اگر کیفیت نداشته باشد ارزشی ندارد 5⃣ کیفیت عمل یعنی عمل بدون نقص و عیب باشد مثلا: الف_در امور معنوی: 1_نیت خالصانه 2_مطابق عقل وشرع ب_در امور مادی: 1_تولید کالای مطلوب 2_جلب رضایت مردم 6⃣ اگر کاری بی کیفیت انجام شود،ممکن است مورد غضب خدا واقع گردد، 7⃣ وقتی برای دفن یک میّت! باید این چنین دقیق، تمییز، و با کیفیت عمل کرد برای امور مهم دیگر مانند نماز، حجاب، حقّ الناس و،،،اهمیت بیشتری دارد 8⃣ أحدکم یعنی نگوییم اوّل جامعه درست شود،هر فردی هر کاری را که به عهده اوست اگر با کیفیت انجام دهد جامعه اصلاح می شود 9⃣ هر کس که خدا او را دوست بدارد مردم نیز او را دوست می دارند پس کارها را با کیفیت انجام بدهیم تا همه ما را دوست داشته باشند(محبوبة فی أرضک و سمائک) 🔟 إذا عمل یعنی انجام کار با کیفیت را همان موقع و حین عمل، انجام دهیم و تأخیر انداختن کار و یا کیفیت بخشیدن به آن کار، در زمان بعدی باعث آفت و بی کیفیت شدن آن خواهد شد مثلا تأخیر نماز از اول وقت آن یا هر عمل دیگر اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تهران 1402/8/18
موضوع :19 آبان،روز جهانی علم درخدمت صلح و توسعه ✍مقدمه : در تعقیبات نماز عصر یاد می گیریم که: أعوذ بک من علم لاینفع خدایا، از علمی که منفعت ندارد به تو پناه می برم! با تأمّل در این عبارت، نکاتی استفاده می شود 1⃣ هر علمی مفید نیست، اگر علم طبق آیات و روایات باعث خشیت، تواضع، اخلاص و بندگی نشود، علم مفید نیست، حتی اگر علم دین باشد! 2⃣ دانشمندان و یا حاکمانی که مانع صلح و آرامش در جهان هستند هر چند که از حیث علمی، پیشرفته باشند، اما علم آنها غیرمفید و مذموم است 3⃣ منفعت،معیار علم مفید است اما منفعتی که کسب رضایت خدا را به دنبال داشته باشد 4⃣ علم باید باعث پیشرفت و توسعه افراد و جامعه بشود و إلّا علم نیست بلکه جهل و یا علم غیر مفید است 5⃣ آنچه که باید از آن به خدا پناه بُرد، مار و عقرب، گرگ و فلان حیوان درنده نیست بلکه علمی که باعث می شود با آن حرث و نسل را از بین می برند، باید به خدا پناه برد مانند تولید بمب هسته ای، سلاح کشتار جمعی، تولید ویروس کرونا، حملات بیولوژیکی،تولیدمجصولات تراریخته و غیر اُرگانیک 6⃣ علمی که حتی اگر به ظاهر ضرر نداشته باشد چون منفعت ندارد و دانستن آن ضرورتی ندارد، مفید نیست بلکه مُضر است و آن إتلاف سرمایه عُمر است 7⃣ کشورهای به ظاهر توسعه یافته که مُدّعی علم و پیشرفت هستند اما حق وتو دارند اهل ظلم و جنگ هستند، این علم لاینفع است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed