eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.8هزار دنبال‌کننده
585 عکس
227 ویدیو
14 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
حمید اکبری: موضوع:تأملی درکلام امام سجادعلیه السلام إنَّ الْمَعْرِفَةَ، وَ كَمالَ دینِ الْمُسْلِمِ تَرْكُهُ الْكَلامَ فیما لایُغْنیهِ، وَ قِلَّةُ ریائِهِ، وَ حِلْمُهُ، ‏وَ صَبْرُهُ، وَ حُسْنُ خُلْقِهِ. همانا معرفت و كمال دین مسلمان در گرو رها كردن سخنان و حرف‌هایی است كه به حالش ‏سودی ندارد. همچنین از ریاء و خودنمایی دوری جستن و در برابر مشكلات زندگی بردبار و شكیبا بودن و نیز دارای اخلاق ‏پسندیده و نیك سیرت بودن است.‏ تحف العقول: ص ۲۰۲، بحارالانوار: ج ۲، ص ۱۲۹، ح ۱۱. 1⃣ بدون معرفت، دین انسان به کمال نمی رسد(إنَّ الْمَعْرِفَةَ، وَ كَمالَ دینِ الْمُسْلِمِ) واو تفسیری است 2⃣ ترک کلام بیهوده نشان معرفت و بلوغ در دین انسان است تَرْكُهُ الْكَلامَ فیما لایُغْنیهِ، 3⃣ کسی که ریا می کند در معرفت و دین ضعیف است( قِلَّةُ ریائِهِ) 4⃣حلم و صبر نتیجه معرفت و دین کامل است فرق حلم و صبر در روایت زیر روشن می‌شود قال السجاد علیه السلام : ما مِنْ جُرْعَةٍ أحَبُّ إلی اللّهِ مِنْ جُرْعَتَیْنِ: جُرْعَةُ غَیْظٍ رَدَّها مُؤمِنٌ بِحِلْمٍ، أوْ جُرْعَةُ ‏مُصیبَةٍ رَدَّها مُؤمِنٌ بِصَبْرٍ. نزد خداوند متعال حالتی محبوب‌تر از یكی از این دو حالت نیست: حالت غضب و غیظی كه مؤمن با بردباری و حلم از آن بگذرد و دیگری حالت بلا و مصیبتی كه مؤمن آن را ‏با شكیبائی و صبر بگذراند.‏ مستدرك الوسائل:ج۲ص۴۲۴ح ۲۱ حلم درحالت غضب و درمقابل رفتار بد و صبر در حالت بلا و در مقابل مصیبت است 5⃣ انسانی که بد اخلاق است دینش کامل نیست و معرفت او ناقص است(حُسْنُ خُلْقِهِ.) 6⃣شايد تعبیر قلة ریا برای این باشد که اخلاص ناب در هر جا و همیشه بسیار مشکل است اما کسی که دارای معرفت است از ریای کمتری برخوردار است و بیشتر اعمالش خالصانه است و همین اندازه(قلة ریا) نیز رسیدن به کمال دین برای توده مردم است 7⃣ شاید از سیاق و ترتیب کلام امام چنین برداشت کرد که معرفت صحیح باعث کمال دین و کمال دین باعث ترک کلام بیهوده و ترک کلام باعث تقویت اخلاص و ترک ریا باعث حلم و حلم باعت صبر و صبر نیز باعث خوش اخلاقی انسان است 8⃣ ثمره معرفت اگر ترک کلام بیهوده و ترک ریا و رسیدن به حلم و صبر و اخلاق نباشد اصلا معرفت نیست حتی اگر بالاترین مدارج علمی را داشته باشد 9⃣ سنجش معرفت صحیح و دین کامل به میزان فاصله با عناوین مذکور در روایت است هر چقدر اخلاق نیکو تر، صبور تر، حلیم تر، مخلص تر و کم حرف تر باشد به همان میزان عالم تر و متدین تر خواهد بود 🔟شروع سلوک، ترک کلام بیهوده و کمال و قله دینداری رسیدن به اخلاق نیک است حمید اکبری 16 /12/ 1400 @serathamed
حمید اکبری: موضوع : نماز مانند چیست؟ 1⃣مانند سر انسان:  قال النبی صلی الله علیه و آله :موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است( کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲) 2⃣چهره دین: قال علی علیه السلام : لکل شی ء وجه و وجه دینکم الصلاه هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۲۷) 3⃣پرچم اسلام قال النبی صلی الله علیه و آله :علم الاسلام الصلاه نماز، پرچم اسلام است .( کنز العمال ج ۷،ص,۲۷۹ ح۱۸۸۷) 4⃣علامت ایمان ( ونشانه)  قال النبی صلی الله علیه و آله :علم الایمان الصلوه علامت و نشانه ایمان نمازاست . ( شهاب الاخبار، ص ۵۹ ) 5⃣نور مؤمن قال النبی صلی الله علیه و آله : الصلوه نور المؤمن نماز نور مؤمن است . ( شهاب الاخبار، ص .۵۰ نهج الفصاحه ، ص ۳۹۶ ) 6⃣عمود دین قال علی عليه السلام : الله ، الله فی الصلوه ، فانها عموددینکم خدا را، خدا را درباره نماز، چرا که ستون دین شماست . ( نهج البلاغه ، نامه ها، ص ۴۷ 7⃣کلید بهشت قال النبی صلی الله علیه و آله : الصلوه مفتاج الجنه نماز کلید بهشت است . ( نهج الفصاحه ، حدیث ۱۵۸۸ ) 8⃣ستون خیمه قال النبی صلی الله علیه و آله : مثل الصلاه مثل عمود الفسطاط، اذا ثبت العمودثبتت الاطناب و الاوتاد و الغشاء، و اذا انکسر العمود لم ینفع وتد و لا طنب و لاغشاء مثل نماز مانند مثل ستون خیمه است ، هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و میخهاو پرده ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون بکشند و در هم فرو ریزد، نه میخ نافع است و نه ریسمان سودی دارد و نه پرده ای اثری  خواهد داشت . ( من لایحضره الفقیه ، ج ۱، شماره ۶۳۹ 9⃣سفره الهی قال النبی صلی الله علیه و آله : الا ان الصلاه مأدبه الله فی الارض قد هنأهالاهل رحمته فی کل یوم خمس مرات آگاه باشید نماز سفره گسترده خدا در زمین است که خداوند آن را روزی  پنج  بار برای اهل رحمتش (افراد شایسته رحمت ) گوارا نموده است . ( مستدرک الوسایل ، ج ۱، ص ۱۷۰ 🔟نیکوترین صورت  قال الرضا علیه السلام : ان الصلوه احسن صوره خلقها الله به درستی نماز نیکوترین صورتی است که خدا آن را خلق کرد. ( جامع احادیث الشیعه ، ج ۴، ص ۵۰ 1⃣1⃣عطیه وهدیه خدا به انسان قال الرضا علیه السلام : (الصلوه ) صله الله للعبد بالرحمه نمازعطیه و احسانی است از طرف خداوند برای بنده ، که از راه رحمت و عنایت بخشنده است . ( بحار الانوار، ج ,۸۴ ص ۲۴۶ ) 2⃣1⃣ترازو قال النبی صلی الله علیه و آله : الصلواه میزان نماز وسیله سنجش است . ( پرتوی از اسرار نماز، ص ۸۰ 3⃣1⃣نگهبان الهی در زمین صادق (ع ) : ان الصلوه حجزه الله فی  الارض همانانماز نگهبان الهی در زمین است . ( بحار الانور، ج ,۷۸ ص ۱۹۹ 4⃣1⃣فرش قبر قال النبی صلی الله علیه و آله : الصلاه انس فی قبره و فراش تحت جنبه و جواب لمنکر و نکیر نماز مونس (نمازگزار) در قبر، فراش نیکو در زیرش ،و پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد. ( بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۳۲ ) 5⃣1⃣ زاد و توشه قال النبی صلی الله علیه و آله :الصلاه زاد للمؤمن من الدنیا الی  الاخره نماز زاد و توشه مؤمن در دنیا برای آخرت می باشد. ( بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۳۲ ) 6⃣1⃣ دژ محکم خدا امام على عليه السلام: اَلصّلاةُ حِصْنُ الرَّحْمنِ وَ مَدْحَرَةُ الشَّيطانِ. نماز، دژ محكم خداوند مهربان و وسيله راندن شيطان است 7⃣1⃣ رودخانه پيامبر اکرم صلى الله عليه وآله: لَو كانَ عَلى بابِ دارِ اَحَدِكُمْ نَهْرٌ فَاغْتَسَلَ فى كُلِّ يَوْمٍ مِنْهُ خَمْسَ مَرّاتٍ أكانَ يَبْقى فى جَسَدِهِ مِنَ الدَّرَنِ شَىْءٌ؟ قُلنا: لا. قالَ: فَاِنَّ مَثَلَ الصَّلاةِ كَمَثَلِ النَّهْرِ الْجارى، كُلَّما صُلِّىَ صَلاةٌ كَفَّرَتْ ما بَينَهُما مِنَ الذُّنوبِ. اگر بر درِ خانه يكى از شما جويى بود و هر روز پنج بار خود را در آن مى شست، آيا در بدن وى چركى باقى مى ماند؟ گفتيم: نه. فرمودند: پس براستى نماز، مانند همان جوى روان است كه هرگاه به جا آورده شود، گناهان ميان دو نماز را پاك مى كند 8⃣1⃣ سلاح مؤمن بر (ص ) : الصلاه سلاح علی  الکافر نماز سلاح مؤمن علیه کافراست . ( بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۵۶و ۲۳۱ ) 9⃣1⃣ ریزش برگ درختان  علی (عليه السلام ) : و انها لتحت الذنوب حت الورق نمازگناهان را مانند ریزش برگ درختان فرو می ریزد. ( نهج البلاغه ، خطبه ۱۹۹ 0⃣2⃣ کوبیدن درب قال النبی صلی الله علیه و آله : ا اباذر! مادمت فی الصلاه فانک تقرع باب الملک الجبار و من یکثر قرع باب الملک فانه یفتح له ای ابوذر! تاهنگامی  که در نماز هستی درب خانه ملک جبار را می کوبی ، و هر کس درب خانه ملک را بسیار بکوبد، به رویش باز می شود. 1⃣2⃣خانه اخلاص قال الباقرعلیه السلام :الصلاه بیت الاخلاص نماز (حقیقی وکامل ) جایگاه و خانه اخلاص است . میزان الحکمه ، ج ۵، ص .۳۷۵ حمید اکبری 23/ 12 /1400 @serathamed
حمید اکبری: موضوع : 3عنوان در احادیث به سر تشبیه شده است 1⃣ اهل بیت علیهم السلام قال النبی صلی الله علیه و آله :اِجعَلُوا أهلَ بَيتي مِنكُم مَكانَ الرَّأسِ مِنَ الجَسَدِ و مَكانَ العَينَينِ مِنَ الرَّأسِ، فَإِنَّ الجَسَدَ لايَهتَدي إلاّ بِالرَّأسِ‌ و لايَهتَدِي الرَّأسُ إلاّ بِالعَينَينِ. اهل‌بيت مرا نسبت به خود همچون سر بدانيد براي پيكر و دو چشم براي سر؛ چه، پيكر جز به سر ره نمي‌يابد و سر جز به چشم هدايت نمي‌شود. بحارالانوار، ج 23، ص 121 2⃣ صبر امام علی علیه السلام فرمودند: عَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ، فَاِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الاِْیمانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لا خَیْرَ فى جَسَد لا رَأْسَ مَعَهُ، وَ لا فى ایمان لا صَبْرَ مَعَهُ؛ شما را به صبر سفارش مى کنم؛ زیرا «صبر» نسبت به «ایمان» همچون «سر» است نسبت به «بدن»، (همان گونه که) جسم بى سر ارزشى ندارد، ایمان بدون صبر و شکیبایى نیز بى ارزش است. نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 82. 3⃣ نماز قال النبی صلی الله علیه و آله :موضع الصلوه من الدین کموضع الرأس من الجسد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است( کنز العمال ، ج ۷، حدیث ۱۸۹۷۲) نکته:قرآن نیز فرمود إستعینوا بالصبر و الصلوة نتيجه :باید این رؤوس را حفظ کرد و عدم التزام به هر یک مساوی با هلاکت انسان خواهد بود حمید اکبری 23/ 12/ 1400 @serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :کثرت های نامطلوب 1⃣ کلام زیاد امام حسین (علیه السلام): سه چیز موجب حماقت می‌شود: ۱- پر خوابی ۲- پرخوری ۳- پرحرفی. 2⃣ خواب زیاد قال النبی صلی الله علیه و آله :إیّاکُم و کَثرَةَ النَّومِ؛ فإنَّ کَثرَةَ النَّومِ یَدَعُ صاحِبَهُ فَقیرا یَومَ القِیامَةِ. از پر خوابى بپرهیزید؛ زیرا پر خوابى صاحب خود را در روز قیامت تهیدست مى گذارد. 3⃣ خوراک زیاد رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :ثلاثةٌ يُحِبُّها اللّه ُ : قِلّةُ الكلامِ ، و قِلّةُ المَنامِ ، و قِلّةُ الطَّعامِ . ثلاثةٌ يُبْغِضُها اللّه ُ : كَثْرَةُ الكلامِ ، و كَثْرَةُ المَنامِ ، و كَثْرَةُ الطَّعامِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند سه كار را دوست دارد: كم گويى و كم خوابى و كم خورى. سه چيز را نيز دشمن دارد: پرگويى، پر خوابى و پرخورى. 4⃣خنده زیاد(بیجاوبی اندازه) قال الصّادِقُ علیه السلام كَثْرَةُ اَلضَّحِكِ تُمِيتُ اَلْقَلْبَ وَ قَالَ كَثْرَةُ اَلضَّحِكِ تَمِيثُ اَلدِّينَ كَمَا يَمِيثُ اَلْمَاءُ اَلْمِلْحَ خنده زیاد قلب را می میراند و نیز دین را از بین می برد همانگونه که آب، نمک را حل میکند(نابود می کند) 5⃣ بیکاری زیاد قال الصّادِقُ علیه السلام إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ یُبغِضُ کَثرَةَ النَّومِ، و کَثرَةَ الفَراغِ. خداوند عزّ و جلّ از پر خوابى و بیکارىِ زیاد، نفرت دارد. 6⃣ لباس زیاد قال النبی صلی الله علیه و آله «وَ لايَشْغَلُهُمْ عَنِ اللّهِ شَئٌ طَرْفَةَ عَيْن وَ لا يُريدُونَ كَثْرَةَ الطَّعامِ وَ لا كَثْرَةَ الْكَلامِ وَ لا كَثْرَةَ الِلّباسِ. اهل آخرت حتى به اندازه يك چشم بر هم زدن نيز از خدا غافل نمى‌شوند. و دنبال غذای زیاد'حرف زیاد و لباس زیاد نيستند 7⃣ مال زیاد: قال علی عليه السلام كَثْرَةُ اَلْمَالِ يُفْسِدُ اَلْقُلُوبَ وَ يُنْشِىءُ اَلذُّنُوبَ . جمع آوری مال(حتی از راه حلال بیش از حد کفاف) قلبها را فاسد و زمینه گناهان را فراهم می کند 8⃣ پرسش زیاد(سئوالات بنی اسرائیلی که ضرورتی برای آن نیست علم غیر مفید) نَهى صلى الله عليه و آله عَن قيلٍ و قالٍ ، و كَثرَةِ السُّؤالِ پيامبر صلى الله عليه و آله از قيل و قال و سؤال زياد 9⃣ فکر زیاد در گناهان قال علی عليه السلام عليه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها . امام على عليه السلام : آن كه در گناهان ، بسيار انديشه كند ، [اين كار ،] او را به گناه مى كشانَد 0⃣1⃣آرزوهای زیاد (و طولانی) امام على عليه السلام: مَن كَثُرَ مُناهُ كَثُرَ عَناؤُهُ: امام علی علیه السلام فرمودند : هر كه آرزوهايش بسيار باشد، رنجَش بسيار خواهد بود. غررالحكم حدیث 8603 1⃣1⃣ بداخلاقی زیاد امير المؤمنين عليه السّلام من كثر خرقه استزذل. کسى که زیاد درشتى کند،پست شمرده مى شود.غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 346 2⃣1⃣ فکر زیاد در عاقبت کارها علی بن ابی طالب علیه السلام من كثر فكره فى العواقب لم يشجع. امير مؤمنان (علیه السلام ) فرمايد: هر كه در فرجام كارها بسيار بيانديشد شجاع نباشد. 3⃣1⃣غم و غصه زیاد امام کاظم علیه السّلام فرمودند: کَثرَهُ الهَمِّ تُورِثُ الهِرَمَ؛  اندوه بسیار، پیری می آورد. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed حمید اکبری 25/ 12/ 1400 @serathamed
حمید اکبری: موضوع :کثرت های مطلوب 1⃣تفکر زیاد (در خداشناسی) قال الحسن العسکری عليه السلام لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است.(تحف العقول، ص۴۴۸) امير المؤمنين عليه السّلام مَنْ كَثُرَتْ فِكْرَتُهُ حَسُنَتْ عَاقِبَتُه کسى که زیاد فکر کند،عاقبت او نیکو شود.غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 73 2⃣ استغفار زیاد 3⃣ صدقه زیاد قالَ الجواد علیه‌السلام: ثَلاثٌ یَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّهِ: کَثْرَةُ الاْسْتِغْفارِ، وَ خَفْضِ الْجْانِبِ، وَ کَثْرَةِ الصَّدَقَةَ. (بحارالانوار، ج75، ص81) سه چیز، سبب رسیدن به رضوان خداى متعال است: ١. نسبت به گناهان و خطاها، زیاد استغفار و اظهار ندامت کردن؛ ٢. اهل تواضع و فروتن بودن؛ ٣. صدقه و کارهاى خیر بسیار انجام دادن 4⃣سجده زیاد  قال النبی صلی الله علیه و آله : ادع الله ان یدخلنی الجنه ، فقال :اعنی بکثره السجود مردی  به حضور پیامبر اسلام (ص ) آمد و عرض کرد: دعا کن خدامرا به بهشت داخل کند، فرمود: مرا با زیادی سجده کردن همراهی  کن . ( وسائل الشیعه ، ج ,۳۰ ص ۳۰ 5⃣ سکوت زیاد قال علی عليه السلام :بكثرة الصمت تكون الهيبة به سبب زیادی سکوت، انسان دارای شکوه و عظمت می گردد 6⃣ تلاوت زیاد قرآن قال النبی صلی الله علیه و آله : 1- اِنَّ البَيتَ اِذا كَثُرَ فيهِ تِلاوَةُ القُرآنِ كَثُرَ خَيرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ كَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنيا؛ خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانيان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براى زمينيان مى درخشند. كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص610 7⃣ شکر زیاد قال علی عليه السلام مَنْ كَثُرَ شُكْرُهُ كَثُرَ خَيْرُهُ. هر کسی که سپاس گذاری او زیاد باشد خیر او زیادتر خواهد شد 8⃣ یادآخرت( مرگ و معاد) امير المؤمنين عليه السّلام مَنْ أَكْثَرَ مِنْ ذِكْرِ اَلْآخِرَةِ قَلَّتْ مَعْصِيَتُه کسى که زیاد یاد آخرت نماید،گناه او اندک است. غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 188 اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1400/12/25 @serathamed
حمید اکبری: موضوع: قلمرو عبادت ودین در روایات مقدمه: عبادت منحصر به موارد زیر نیست بلکه بیان مصادیقی است که نگاه ما به عبادت اصلاح شود 1⃣ نگاه محبت آمیز به والدین پيامبرخدا صلى الله عليه وآله نَظَرُ الوَلَدِ إلى والِدَيهِ حُبّا لَهُما  ، عِبادَةٌ . نگاه مهر آميز فرزند به پدر و مادر، عبادت است.( تحف العقول : ۴۶ ) 2⃣ نگاه به قرآن(تلاوت وتدبر) 3⃣ نگاه به دریا(خداشناسی) پیامبراکرم صلّی الله علیه وآله النَّظَرُ في ثَلاثَةِ أشياءٍ عِبادَةٌ النَّظَرُ فِي وَجهِ الوالِدَينِ و فِي المُصحَفِ و فِي البَحرِ نگاه كردن به سه چيز عبادت است: به صورت پدر و مادر، به قرآن و به دريا. صحیفه امام رضا ص 90 ح19 4⃣ نگاه به عالم (ربانی) 5⃣ نگاه به پیشوا(امام، مدیر عادل) 6⃣ نگاه به برادر دینی پيامبرخدا صلى الله عليه و آله النَّظَرُ إلَى العالِمِ ، عِبادَةٌ  و النَّظَرُ إلَى الإمامِ المُقسِطِ ،عِبادَةٌ  وَ النَّظَرُ إلَى الوالِدَينِ بِرَأفَةٍ وَ رحمَةٍ ،عِبادَةٌ وَ النَّظَرُ إلى أخٍ تَوَدُّهُ في اللّه عَزَّوجلَّ ،عِبادَةٌ .  نگريستن به دانشمند ، عبادت است و نگريستن به پيشواى دادگر، عبادت است و نگاهِ دلسوزانه و مهر آميز به پدر ومادر، عبادت است و نگريستن به برادرى كه براى خداوند عزّوجلّ دوستش دارى ، عبادت است. ( الأمالي للطوسي : ۴۵۴/۱۰۱۵ ) 7⃣ کسب حلال قال الله تعالی: يا أَحمَدُ إِنَّ العِبادَةَ عَشَرَةُ أَجزاءَ: تِسعَةٌ مِنها طَلَبُ الحَلالِ فَإِذا طَيَّبتَ مَطعَمَكَ وَمَشرَبَكَ فَأَنتَ فى حِفظى وَ كَنَفى؛ در حديث قدسى آمده است كه خداوند مى ‏فرمايد: اى احمد همانا عبادت ده جزء است كه نه جزء آن طلب ‏روزى حلال است، پس چون خوراكى و نوشيدنى خود را پاك كردى در پناه و حمايت من هستى.وافی ج 26 ، ص 147 رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و آله اَلعِبادَهُ سَبعونَ جُزء، اَفضَلُها جُزءً طَلَبُ الحَلالِ؛ عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است. مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج 13ص 12ح 14585 8⃣ ترک حرام رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏وآله مَن أَعرَضَ عَن مُحَرَّمٍ أَبدَلَهُ اللّه‏ُ بِهِ عِبادَةً تَسُرُّهُ؛ هر كس از حرام دورى كند،خداوند به جاى آن عبادتى كه اوراشادكندنصيبش مى‏گرداند بحارالأنوارج74ص121،ح 20 9⃣عمل خالص نکته(عمل غیر خالص اصلاعبادت نیست) حضرت زهرا سلام الله علیها: من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عز و جل الیه افضل مصلحته؛ کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.(عده الداعی ص 233) 0⃣1⃣شکر(قلبی،لسانی و عملی) امام صادق عليه السلام : لَوْ كَانَ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى عِبَادَةٌ تَعَبَّدَ بِهَا عِبَادُهُ الْمُخْلَصُونَ أَفْضَلَ مِنَ الشُّكْرِ عَلَى كُلٍّ لَأَطْلَقَ لَفْظَةً فِيهِمْ مِنْ جَمِيعِ الْخَلْقِ بِهَا فَلَمَّا لَمْ يَكُنْ أَفْضَلُ مِنْهَا خَصَّهَا مِنْ بَيْنِ الْعِبَادَاتِ وَ خَصَّ أَرْبَابَهَا  فَقَالَ‏ *وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُور* اگر نزد خداوند عبادتى بهتر از شكرگزارى در همه حال بود كه بندگان مخلصش با آن عبادتش كنند ، هر آينه آن كلمه را درباره همه خلقش به كار مى‏برد ، اما چون عبادتى بهتر از آن نبود از ميان عبادات آن را خاص قرار داد و صاحبان آن را ويژه گردانيد و فرمود : «واندكى از بندگان من سپاسگزارند» . مصباح الشریعه ص 24 {شبیه این حدیث در تفسیر نور الثقلین ج 4 ، ص 324 ، ح 33 } 1⃣1⃣ تفکر قال الامام الرضا ـ علیه السّلام ـ: أول عبادة الله تعالی معرفته، و أصل معرفة الله توحیده. امام رضا ـ علیه السّلام ـ: سر آغاز عبادت خدای تعالی، شناخت اوست و ریشه ی شناخت خدا یگانه دانستن او. إمام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول ص 488 و ص 442 امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّر فی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. 2⃣1⃣ معرفت(شناخت وضعیت و وظيفه) 3⃣1⃣إنتظار فرج امام موسی کاظم علیه السلام: أفضَلُ العِبادَةِ بَعدِ المَعرِفَةِ‌ إِنتِظارُ‌ الفَرَجِ؛ بهترین عبادت بعد از شناختن(خود وخداوند،) انتظار فرج و گشایش است. تحف العقول ص 403 - بحارالانوار(ط-بیروت)ج75ص 326 ح4 4⃣1⃣ تأمين معاش عيسى عليه السلام ـ خطاب به مردى ـ فرمود ما تَصنَعُ ؟قالَ : أتَعَبَّدُ.قالَ : فمَن يَعودُ علَيكَ ؟قالَ : أخي.قالَ: أخوكَ ، أعبَدُ مِنكَ .چه كار مى كنى؟عرض كرد: عبادت پيشه كرده ام .  فرمودپس چه كسى مخارج تو را تأمين مى كند؟عرض كرد: برادرم .فرمود: برادرت ، از تو عابدتر است. صفحه اول/ادامه دارد @serathamed
حمید اکبری: 5⃣1⃣ یقین(ایمان وعقیده صحیح) پيامبرخداصلى الله عليه وآله لا عِبادَةَ  ، إلاّ بِيَقينٍ .  هيچ عبادتى ، جز با يقين  ، ارزش ندارد. ( كنز الفوائد : ۱/۵۵ ) امام على عليه السلام ـ چون صداى عبادت شبانه و تلاوت قرآن مردى از حروريه (خوارج نهروان) را شنيد ـ فرمود : نَومٌ على يَقينٍ  ، خَيرٌ مِن صَلاةٍ في شَكٍّ . خوابى كه با يقين همراه باشد، بهتر از نمازى است كه با شكّ توأم باشد. ( نهج البلاغة : الحكمة ۹۷ ) 6⃣1⃣ عفت بطن وفرج(شکم ودامن) امام محمد باقر علیه السلام: اَفضَلُ العِبادَةِ عِفَّةُ البَطنِ وَ الفَرجِ؛ بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است. کافی(ط-الاسلامیه) ج2 ص 79ح2 7⃣1⃣ عدالت خواهی رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و آله عَدلُ ساعَةٍ خَيرٌ مِن عِبادَةِ سَبعينَ سَنَةً قِيامِ لَيلِها وَ صِيامِ نَهارِها؛ ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه بگذرد.(مشكاة‏الانوار ص 316) 8⃣1⃣خدمت به همسروفرزندان پیامبراکرم صلی الله علیه وآله يَا عَلِيُّ سَاعَةٌ فِي خِدْمَةِ الْعِيَالِ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ أَلْفِ سَنَة یا علی!ساعتی در خدمت عیال بودن ازهزار سال عبادت بهتر است. جامع الاحادیث الشیعه ج 22 ، ص 304 9⃣1⃣عالم نافع ومفید(تعلیم) امام محمدباقر علیه السلام: عالِمٌ یُنتَفَعُ بِعِلمِهِ اَفضَلُ مِن سَبعینَ اَلفٍ عابِدٍ؛ دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است. بحارالانوار(ط-بیروت) ج75، ص173 0⃣2⃣ حسن نیت دراطاعت امام قال الصادق علیه السّلام لمّا سئل عن العبادة ـ حسن النّیة بالطاعة من الوجوه الّتی یطاع اللّه منها امام صادق ـ علیه السّلام ـ در پاسخ به این پرسش که عبادت چیست، فرمود: داشتن حسن نیت در طاعت از چهره هایی که از طریق آنها خداوند اطاعت می شود (مقصود امام معصوم است) 1⃣2⃣ عبرت گرفتن امام صادق علیه السلام فرمود: كَانَ أَكْثَرَ عِبَادَةِ أَبِى ذَرٍّ خَصْلَتَيْن‌: التَّفَكُّرُ وَ الِاعْتِبَارُ. بيشترين عبادت ابو ذر، دو چيز بود: فکر کردن و پند گرفتن(الخصال ص42) 2⃣2⃣ محبت نسبت به اهل بیت علیهم السلام امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است: إنَّ فَوقَ كُلِّ عَبادَةٍ عِبادَةً، و حُبُّنا أهلَ البَيتِ أفضَلُ عِبادَةٍ. بالادستِ هر عبادتى، عبادتى است و مهر وَرزيدن به ما اهل بيت، بالاترين عبادت است.المحاسن، برقی، ج ۱ ص ۲۴۷ ح ۴۶۲. 3⃣2⃣ حسن ظن به خدا رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم خوش‌گمانی به خدا و اینکه انسان به خدا امیدوار باشد نیز عبادت محسوب شده است. الدرّة الباهرة، شهید اول، ص ۱۸ 4⃣2⃣ آب دادن(رفع تشنگی) 5⃣2⃣ کمک و خدمت به نیازمندان 6⃣2⃣ پوشاندن گناهان دیگران جبرئيل عليه السلام : يا محمّدُ ! لَو كانَت عِبادَتُنا على وَجهِ الأرضِ ،  لَعَمِلْنا ثَلاثَ خِصالٍ : سَقيَ الماءِ لِلمُسلِمينَ و إغاثَةَ أصحابِ العِيالِ و سَترَ الذُّنوبِ . اى محمد ! اگر قرار بود ما در روى زمين عبادت كنيم ، سه كار مى كرديم : آب دادن به مسلمانان ، كمك كردن به مردان عيالوار و پوشاندن گناهان [ ديگران ]( تنبيه الخواطر : ۱/۳۹) 7⃣2⃣ گفتار نرم و آهسته 8⃣2⃣ سلام کردن امام على عليه السلام : إنّ مِنَ العِبادَةِ ، لِينَ الكَلامِ و إفشاءَ السَّلامِ .  به نرمى سخن گفتن و سلام كردن به مردم ، عبادت است.(غرر الحكم : ۳۴۲۱ ) 9⃣2⃣ سکوت(ترک کلام بیهوده) 0⃣3⃣ اهل خوف از خدا و بکاء 1⃣3⃣ حیاء و خجالت در خلوت 2⃣3⃣ کم خوردن 3⃣3⃣دشمنی وکینه نسبت به دنیا 4⃣3⃣ محبت نسبت به صالحین فی حدیث المعراج: یا احمد، هل تدری متی یکون لی العبد عابدا؟ قال: لا یا ربّ، قال: اذا اجتمع فیه سبع خصال: ورع یحجزه عن المحارم.و صَمتٌ یکفّه عمّا لا یعینه، و خوف یزداد کلّ یوم من بکائه، و حیاء یستحی منّی فی الخلاء، و اکل ما لابدّ منه، و یبغض الدّنیا لبغضی لها، و یحبّ الاخیار لحبّی ایّاهم در حدیث معراج آمده است: ‌ای احمد! آیا می‌دانی که بنده چه وقت مرا بندگی می‌کند؟ عرض کرد: نه، ‌ای پروردگار. فرمود: هر گاه هفت خصلت در او فراهم آید: پارسایی و ورعی که مانع او از حرام‌ها شود و سکوتی که او را از سخنان بیهوده باز دارد و ترسی که هر روز بر گریه او بیفزاید و شرمی که در خلوت و تنهایی از من داشته باشد و به‌اندازه‌ی ضرورت بخورد و دنیا را ناخوش دارد چون من آن را ناخوش دارم و نیکان را دوست بدارد چون من آنان را دوست می‌دارم. (صلوات) حمیداکبری 8/ 1 /1401 @serathamed
حمید اکبری: موضوع : تأملی در کلام امیربیان قَالَ امیرالمؤمنین علیه السلام الْجُودُ حَارِسُ الْأَعْرَاضِ،(سخاوتمندى، پاسدار آبروهاست)حکمت 211 1⃣ جود(بخشیدن)مانع می شود که بخشش شونده، نسبت به جواد، آبرو ریزی کند مثلا: اگر سائلی در خانه ای بإیستد اگر صاحب خانه جود نکند باعت آبرو ریزی است چرا که أقلا گفته می شود فلانی بخیل یا قسیّ القلب است، چیزی به سائل نداد 2⃣ اگر کسی عیبی دارد اگر اهل جود و کرم باشد اطرافیان عیب او را نمی بینند 3⃣ اگر کسی به جود شناخته شود هر کسی که می خواهد نسبت به جواد، آبرو ریزی کند همه مدافع جواد می شوند و از او دفاع می کنند 4⃣ جود جواد، پاسدار آبروی سائل است یعنی قبل از درخواست، می بخشد که آبروی سائل حفظ شود 5⃣ جود باعث می‌شود علاوه بر دفع عیب، رفع عیب جواد کند به این معنا که هم عیب برای او نمی گذارند و هم اگر ضعف ونقصی هم دارند بخاطر جودش، عیبش رادر نظر نمی گیرند و لذا باعث حفظ آبرویش می گردد 6⃣ أعراض(آبروها)جمع است یعنی گاهی یک جود، جلوی خیلی از آبرو ریزی ها را می گیرد مثلا ممکن بود با نبخشیدن در یک فامیل، قوم و قبیله، فتنه و اختلاف شود و باعث از بین رفتن آبروی جمعی می شد 7⃣ لازم نیست کسی که بخشنده است از خودش دفاع کند، خود صفت جود داشتن محافظ و مدافع انسان است 8⃣ اگر انسان اهل جود شد سعی می کند دیگر کار سبک و خلافی نکند تا آبروی او ریخته شود (یعنی به برکت بخشش، به تقوا و دیگر فضائل اخلاقی دست می یابد) 9⃣ ارزش هیچ چیزی به اندازه اعتبار واعتماد داشتن دیگران به انسان نیست پس با بخل و حرص و نبخشیدن آبروی ارزشمند خود را به ناجیز نفروشیم 🔟 جود و سخاوت، از هر کسی(حتی کافر مثل حاتم طائی یا ازانسان غیر معتقد وحتی با نیّت غیر الهی نیز) مطلوب وباعث محبوبیت اوست(حارس و نگهبان بخشنده می شود) (البته از مال حلال خودش باشد وببخشد)یعنی صفت جود، باعث نجات و سعادت دنیا و آخرت جواد می گردد انشاءالله (الجود حارس) حمید اکبری7/ 3 /1401قم @serathamed
حمید اکبری: موضوع: علت محبوبیت سلام فرمانده باید فکر کرد چرا دشمن، از این کار خوشش نمی آید؟ معلوم است کاری مؤثر و موفق بوده، که انتقاد می کند 1⃣إخلاص شاعر،مداح وبچه ها 2⃣ صفای بچه ها(خالی بودن دلها از حقد،حسد، حرص و،،،،) 3⃣ وحدت و هم دلی همه 4⃣ دعا وتوسل جمعی 5⃣ عنایت ویژه الهی و دعای حضرت ولی عصر علیه السلام 6⃣ محتوای عالی(ساده و مطابق فطرت) 7⃣ معرفی الگوهای موفق مانند قاسم سلیمانی، آیة الله بهجت و،،، (که اکثرا به آنهااعتقاد و ارادت دارند) 8⃣ فرا جناحی(تحت هیچ حزب و رنگ و نهادی نبودن)ودر عین حال سیاسی 9⃣حماسی درعین حال عاطفی 🔟 دست گذاشتن روی طبیب همه دردها(به صورت خطاب سلام فرمانده)و نشان دادن خط اسلام حقیقی در مقابل کغر و استکبار حمید اکبری 7/ 3 /1401قم @serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: عوامل ریزش و انحراف (ختم همه موارد با ت) 1⃣جهالت 2⃣لجاجت 3⃣حقارت(نفس) 4⃣رفاقت(معاشرت ناصالح) 5⃣ تربیت(ناصحیح) 6⃣حاکمیت(حکمرانی غلط) 7⃣ثروت(حرام یاحلال زیاد) 8⃣مداومت(برگناه)روم/10 9⃣ریاست(تکبر،حب مقام) 🔟حسادت پاسخ کوتاه از پرسش اینکه چرا امثال منتظری، امجد،شبستری، کدیور، نقویان، زائری، ابطحی، خاتمی و،،،، از انقلاب و حتی برخی از باورهای دینی فاصله گرفتند(عناوین باحرف ت ختم شده تا بهتر در ذهن بماند) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم💐 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی 👇 https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 10/ 3 /1401
حمید اکبری: عوامل تقرّب الهی در زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها(4 حرف ت) 1️⃣تولّی:(أتقرّب إلی اللّه بحبّکم) (محبّت نسبت به14معصوم علیهم السلام) 2️⃣تبرّی:(والبرائة من اعدائکم)(دشمنی با دشمنان اهل بیت علیهم السلام) 3️⃣تسلیم:(والتسلیم إلی اللّه راضیا به) (نسبت به احکام الهی همراه با رضایت) 4️⃣تصدیق:(والیقین ما أتی به محمد) (یقین و عقیده به معارف الهی و سنت نبوی) حمید اکبری10/ 3 /1401 @serathamed
حمید اکبری: موضوع:رضایت محور زیارت مقدمه) نکته قابل توجه در زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علیها، تکرار لفظ رضایت هست که نشان تأکید و توجه دادن به این افق و قله است که زائر باید اراده و تلاش کند تا به آن برسد 1⃣ رضایت برای اینکه تسلیم خداست (یعنی انسان نباید از روی کراهت و إجبار فرمان پذیر خدا باشد بلکه عابد عاشق باشد و با رضایت بندگی کند،بندگی ما معمولا از روی شک و انکار و تکبر است! ) وَالتَّسْلِیمِ إِلَى اللّٰهِ راضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَلَا مُسْتَکْبِرٍ، 2⃣ رضایت مطلق از معارف دین و سنّت نبوی (بدون هیچ اعتراض و انتقادی تمام آموزه های دینی و قوانین اسلام را بپذیرم، نه آنکه اگر مطلبی درظاهر به نفع من نبود ناراضی باشم و نپذیرم و یا اگر پذیرفتم راضی نباشم، در این صورت این نوع مسلمانی و تسلیم باعث تفرّب الهی نمی‌شود) وَعَلَىٰ یَقِینِ مَا أَتىٰ بِهِ مُحَمَّدٌ وَبِهِ راضٍ، 3⃣ الف_رضایت به تسلیم و، ب_رضایت به تشریعََ(احکام ومعارفی که پیامبر اکرم صلی علی علیه و آله آورده) موجب کسب رضایت خدای سبحان می‌شود نَطْلُبُ بِذٰلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللّٰهُمَّ وَرِضاکَ وَالدَّارَ الْآخِرَهَ، نکته ونتیجه) این فراز از زیارت نامه که 3مرتبه کلمه رضایت تکرار شده، را می توان تفسیر راضیة مرضیه دانست به این بیان که هدف و قله بندگی کسب رضایت خداست که البته بدون رضایت بنده از خدا، تحقق نمی‌شود انسان هم تا با علم و عقل، معرفت کافی را به دست نیاورد به رضایت دست نمی یابد رضایت اول و دوم در زیارت یعنی: (راضیّة:رضایت انسان ازخدا) رضایت سوم یعنی: (مرضیّة:رضایت خدا ازانسان) خلاصه) معرفت نسبت به خدا ونبیّ= محبت وعشق به آنان= رضایت انسان ازخدا= تسلیم وتبعیت= رضایت خداازانسان= محبوب شدن انسان نزد خدا حمید اکبری11/ 3 /1401 @serathamed