eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
502 عکس
172 ویدیو
11 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
✍فهرست مقالات و محتواهای تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی راجع به در کانال https://eitaa.com/serathamed 1⃣ تأمّلی در دعای تحویل https://eitaa.com/serathamed/2018 2⃣تقارُن2بهارمعنویت،طبیعت https://eitaa.com/serathamed/2019 3⃣ مصادیق بهار درأحادیث https://eitaa.com/serathamed/2020 4⃣هفت سین لازم زندگی https://eitaa.com/serathamed/2024 5⃣مواردتحوّل درسال جدید https://eitaa.com/serathamed/2026 6⃣ عیدحقیقی،بندگی إلهی https://eitaa.com/serathamed/2027 7⃣عوامل تحقق شعار سال https://eitaa.com/serathamed/2025 ✍ تذکر مهم: 💧الف_در نشر معارف دین و ثواب هدایت دغدغه داشته باشید 💧ب_نقل مطالب و مقالات، همراه با ذکر مُؤلّف+ لینک کانال، بلامانع هست 💧ج_اگر إمکان إنتقال لینک به کانال، یا گروهی ممکن نبود، به جای لینک. آدرس فارسی را بنویسید: ⬅️عنوان کانال حمید اکبری در إیتا: معیار(صراط الحمید)
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :إرتباط و إنتساب حضرت خدیجه علیهاالسلام و إمام عصر علیه السلام ✍مقدمه : در دعای ندبه راجع به إنتساب إمام زمان علیه السلام به حضرت خدیجه سلام الله علیها آمده است :_وَابْنُ خَدِيجَةَ الْغَرَّاءِ،از این نسبت نکاتی به دست می آید 1⃣ إبن خديجه یعنی معرفی إمام عصر علیه السلام به اینکه ایشان فرزند خديجه سلام الله علیها است و إفتخار إمام زمان هست نشان عظمت شأن حضرت خدیجه هست 2⃣إبن خدیجه یعنی خدیجه معیار تشخیص خلیفة الله و خط إمامت و ولایت است باید دید نسل خدیجه و حمایت ایشان از کیست 3⃣ ابن خدیجه یعنی این نسبت نشان از طهارت،عصمت و پاکی رحم خدیجه سلام الله علیها را می رساند 4⃣ إبن خدیجه، یعنی مادر و ریشه در تربیت و کمال مهم است، دیگران که پیرو حاکمان غاصب هستند ببینند مادر و ریشه آنان کیست؟ 5⃣ إبن خديجه، یعنی نام زیبا و مبارک مادر را باید صدا کرد و دختران را به نام خدیجه نامید و مثل خديجه تربیت کرد تا کمک إمام زمانش باشد 6⃣ إبن خدیجه، یعنی حرکت إمام زمان علیه السلام برای إحیای دین، و إجرای عدالت جهانی، مانند مادر بزرگوارش حضرت خدیجه است و اُلگو می گیرد 7⃣ إبن خدیجه، یعنی سبک زندگی خدیجه در همه رفتار و گفتار مورد تأئید و بلکه می توان گفت حضرت مادر، معصومه بوده اند که إمام زمان را پسر خدیجه معرفی می کنند 8⃣ إبن خدیجه، یعنی از دامن چنین مادری، امامان معصوم و إنسان های کامل به دنیا می آیند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام الله علیها لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1403/1/2مشهد مقدس
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: عوامل ریزش ها ✅مقدمه درمقابل ولایت (خدا، نبیّ،امام و فقیه) سه نوع عملکرد وجود دارد الف_ولایت پذیری ب_ولایت گریزی ج_ولایت ستیزی پرسش این است که چرا بعد از شهادت هانی فقط یک زن درکوفه حامی مسلم شد مگر خودشان از امام دعوت نکردند؟ یا لشکر حّر، مگر به امام اقتدا نکردند یس جرا امام را کشتند یا خوارج(عده ای در جنگ صفین در رکاب امام بودند) اما در نهروان، در مقابل امام جنگیدند؟! چه شد، اصحاب پیامبر، برای تبرک آب وضوی پیامبر صلی الله علیه و آله دعوا می کردند، اما نوه پیامبر را پنجاه سال بعد کشتند، خلاصه : عوامل ولایت گریزی یا ولایت ستیزی چیست؟چرا برخی افراد از مسیرحق خارج و یا از ابتدا درجبهه حق وارد نمی شوند؟ 1⃣ جهل وجهان بینی غلط(عقاید واحکام ) النّاسِ أعداءِ ما جهلوا 2⃣ لجاجت (وجحدوا بها وإستیقنتها) اللَّجاجُة تسلُّ الرأی جریان سمرة بن جندب 3⃣ تکبّر( اَبی واستکبر وکان من الکافرین ) 4⃣ عمل کرد بد دینداران (الناس علی دین ملوکم ) 5⃣ فقر واقتصاد ضعیف (کاد الفقر ان یکون کفراً ) 6⃣ محیط فرهنگی نامناسب (در خرید خانه اول همسایه را نگاه کن) 7⃣ ارائه غلط دین وتکلیف (تهدید وتحمیل ممنوع ) 8⃣ اخلاق نامناسب برخی مسلمانان لو کنت فظّا غلیظ القلب لأنفضوا من حولک ) 9⃣ تهاجم فرهنگی (ماهواره، فضای مجازی ) انواع جنگ به راه می اندازد: الف_إجرائی( سخت، سرد و نرم) ب_تاکتیکی (نظری، فرهنگی، امنیتی اقتصادی، ترکیبی) 1⃣1⃣ کسب مال حرام یبین فی الذریّة 2⃣1⃣تنبلی وکسالت 3⃣1⃣ ارتباط نداشتن باعالم ربانی 4⃣1⃣ گناه مداوم بدون توبه سوره روم آیه ۱۰ (استناد حضرت زینب کبری سلام الله علیها برای یزید لعنة الله علیه 5⃣1⃣ عدم تمسّک به قرآن وعترت 6⃣1⃣ حسادت 7⃣1⃣ جمع آوری مال بیش از حدّ کفاف و لازم(حرص و حبّ دنیا) جریان ثعلبه که زکات مال را نداد من شرّ حاسد اذا حسد 8⃣1⃣ خانواده غیر صالح گاهی همسر و فرزند عامل ریزش و ولایت ستیزی هست مانند عبدالله بن زبیر 9⃣1⃣ حقد و کینه أحقادا بدریّة و حنینیة و خیبریّة 0⃣2⃣ حمیّت جاهلی،تعصّب بی جا و غیر منطقی اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری۱۱ /۵/ ۹۷قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:عوامل قطع رحم 1⃣ جهل به اهمیت و آثار صله رحم و پیامدهای بد آن 2⃣ توقع و انتظار بیجا و بی أندازه از هم و يکديگر 3⃣بُخل و حرص شدیدمال 4⃣خودرا به تکلّف،و زحمت انداختن وچشم هم چشمی إسراف و تبذیر و لاکچری 5⃣سوء ظن،کدورت وکینه از رفتار وگفتار سابق یکدیگر 6⃣ تنبلی و فرار از تکلیف 7⃣ كثرت اشتغال و مشغله های فراوان که اولویت ندارد حتی گاهی کار غیر ضروری 8⃣خوش اخلاق نبودن برخی افراد یا خانواده آنان 9⃣وسواس فکری و عملی 🔟 قساوت و قلب مريض آدم بی دغدغه و بی تفاوت 1⃣1⃣ نیّت الهی نداشتن 2⃣1⃣ بی نظمی و إهمال 3⃣1⃣ همسر ناسازگار 4⃣1⃣سبک زندگی غلط یعنی برخی خانواده ها رعایت مسائل شرعی(مانند حجاب،نماز،غیبت و،،،) را نمی کنند و این یکی از موارد فاصله گرفتن از دورهمی و صله رحم است ✍ درمان همه موارد معرفت و جهان بینی توحیدی، و اخلاق حسنه و عمل مخلصانه هست که با تدبیر، توکل،تقوا و تلاش، إصلاح خواهدشد إن شاء الله اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed مشهدمقدس 1402/1/5
کانال حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم در رساله مراجع تقلید مساله 11 بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است، در برخی مسائل بین مراجع تقلید مقداری تفاوت فتوی وجود دارد که برای آگاه شدن از جزئیات مساله می توانید با سامانه تلفنی 05132020 تماس بگیرید یا به شماره 30002020 پیامک کنید. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : أهمیت مسجد یا عوامل غفلت در زندگی ✍مقدمه : با تأمّلی در کلام امام حسن علیه السلام: الغَفلَةُ تَرکُکَ المَسجِدَ، وطاعَتُکَ المُفسِد. غفلت آن است که مسجد [رفتن براى نماز]را ترک کنى و از تبهکار فرمان برى. بحار الأنوار: ۷۸/۱۱۵/۱۰ 1⃣ مسجد باید باعث تذکر باشد پس مسجدی که سبب غفلت مؤمنین می گردد، کارکرد خود را از دست داده است 2⃣ مسجد در حدیث مذکور یک مصداق برای وسیله تذکر است، پس هر چیزی که إنسان را از عبادت و توجه به خدا باز می دارد،مصداق غفلت است 3⃣ ترک مسجد، در نهایت إنسان را تابع إنسان های فاسد می کند 4⃣ اهل مسجد، نباید مُفسد باشند و إلّا هنوز مسجدی نشده است 5⃣ با فصاحت تمام، مسجد و مفسد را در مقابل هم قرار داده شده،شاید برای اینکه بفهماند سعادت و شقاوت إنسان در تقابل مسجد و مُفسد است، باید إنتخاب عاقلانه کرد 6⃣ إطاعت از مُفسد نیز یکی از مصادیق غفلت هست پس هر چیزی که باعث فتنه و فساد هست، مصداق غفلت است و باید از آن فاصله گرفت مانند ماهواره، برخی شبکه های مجازی، إینیستا، تلگرام، و،،،برخی میهمانی ها، برخی محیط ها و،،، 7⃣ مسجد محل معرفت و معنویت و عبودیت هست بنابراین باید منزل و محل کار خود را نیز مانند مسجد کنیم تا هیچ وقت غافل نباشیم، همه جا اگر خدا عبادت شود، و هر جا یاد خدا باشد آنجا مسجد است (الدنیا مسجد أولیاء الله) 8⃣ مصداق أتمّ و أکمل و بلکه شاید عوامل اصلی غفلت إنسان از یک سو بی توجهی به مسجد، معنویت و عبادت است و از طرفی معاشرت و تبعیت از دوستان فاسد است 9⃣ مسجد رفتن و کار نیک آنجام دادن کافی نیست بلکه از کارهای بد نیز باید پرهیز کرد یعنی أنجام واجبات +ترک محرمات 🔟 کسی نگوید من مسجد نمی روم اهل نماز، عبادت و انجام واجبات نیستم اما کار بد و حرام هم انجام نمی دهم چرا که الف_ترک مسجد و کارهای نیک، خود انجام کار بد محسوب می شود ب_کسی که إرتباط و إتصال خود را از مسجد و معنویت قطع می کند، حتما دچار إنحراف و فساد می گردد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed مشهد مقدس1403/1/7
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : أحکام پس گرفتن هدیه ✍ مقدمه : یکی از احکام مبتلا به، پس گرفتن هدیه مخصوصا بین زن و شوهر در زندگی و در زمان طلاق است اگر کسی چیزی را به شخصی هدیه و به او تحویل داده باشد، می تواند از او پس بگیرد، مگر در موارد ذیل که پس گرفتن هدیه جایز نیست: ✍ موارد عدم جواز: 1⃣. هدیه دهنده با قصد قربت، هدیه داده باشد. پس اگر هدیه به عنوان پس انداز، یا به نیّت منفعت شخصی داده باشد، می تواند پس بگیرد 2⃣. هدیه گیرنده از خویشان نسبیِ هدیه دهنده باشد. توجه: زن و شوهر، خویشان نسبی محسوب نمی شوند اما احتیاط مستحب آن است هدیه ای که زن یا مرد به همسر خود می دهد، پس نگیرد. البته در صورتی که همسر از خویشان نسبی بوده باشد، پس گرفتن هدیه جایز نیست. 3⃣. هدیه گیرنده در مقابل هدیه ای که گرفته است، چیزی ـ هر چند کم ـ به هدیه دهنده داده باشد. 4⃣. همه آنچه هدیه داده شده یا مقدار قابل توجه آن از بین رفته باشد. توجه: دو صورت ذیل در حکم از بین رفتن است و هدیه دهنده نمی تواند رجوع کند: الف) هدیه گیرنده، مالکیت چیزی را که هدیه گرفته است به دیگری منتقل کند، مانند اینکه بفروشد یا هدیه دهد. ب) هدیه گیرنده آنچه هدیه گرفته است را به گونه ای تغییر دهد که عرفا بگویند آن چیز (عین آن) باقی نمانده است مثل اینکه گندمی را که هدیه گرفته است آرد کند یا با آردی که هدیه گرفته نان بپزد ولی اگر از نظر عرف، عین آن باقی باشد قابل رجوع است مانند اینکه لباسی که هدیه گرفته بپوشد یا بشوید یا فرشی که هدیه گرفته زیر پا بیندازد. ⬅️نکته: رجوع از هدیه با یکی از صورت های زیر محقق می شود: الف) هدیه دهنده بگوید از هدیه ای که داده ام رجوع کردم. ب) آنچه هدیه داده را به قصد رجوع، پس بگیرد. ج) آنچه هدیه داده را به قصد رجوع به دیگری بفروشد یا اجاره دهد یا رهن قرار دهد. ⬅️توجه: برای تحقق شرعی رجوع، لازم نیست هدیه گیرنده از آن مطلع باشد. اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed تهران 1402/11/12
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :معیار حفظ نماز محافظت از نماز یعنی؟ ✍مقدمه : قرآن میفرماید:حافظوا علی الصلوت(بقره238) پرسش این است که حفظ نماز یعنی چه؟ : در این مقاله، خلاصه و مفید پاسخ داده می شود 1️⃣خواندن نمازصحیح(شرعی) 2️⃣رعایت مستحبات وآداب نماز 3️⃣اوّل وقت نماز خواندن 4️⃣مواظبت ازمکان نماز (مسجدو مصلی) 5️⃣گناه نکردن تا نماز بعدی 6️⃣رعایت حرمت نمازگزار 7️⃣خاضع وخاشع بودن در نماز 8️⃣دفاع از نماز و توصیه به نماز 9️⃣خالصانه و دور از ریا 🔟معیار قرار دادن نماز در تنظیم کارها و انتخاب افراد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 26/ 2/ 1401
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : راه حلّ مُشکلات کشور با توجه به شعار سال جهش تولید،مشارکت مردم ✍ مقدمه : با توجه به چند مثال و نمونه های واقعی، می توان راه حلّ بُرون رفت از مشکلات إقتصادی و فرهنگی را به دست آورد، ققط باید به جای نقد کردن و نق زدن! همه إراده جدّی برای عملیاتی شدن کار داشته باشیم و نگوئیم أوّل باید جامعه یا دیگران إصلاح شوند، هر کسی از خود شروع کند 1⃣ در هنگام إنقلاب، همه با هم مُتّحد بودند و همین باعث تحوّل و مقابله با فساد و طاغوت شد، امّا الآن آیا واقعاً مردم مثل قبل انقلاب هستند؟ برای تغییر باید مردم متحد و مطالبه گر باشند اما عالمانه و قاطعانه 2⃣ در زمان 8 سال جنگ تحميلي و دفاع مُقدّس،در خطّ مُقدّم، بیت المال مراعات می شد و جوّ غالب إیثار و گذشت بود و اگر آب و غذا و لباس کم بود نق نمی زدند جبهه را ترک نمی کردند، و پشت جبهه هم غالبا مردم حمایت می کردند، اما الآن چطور؟ آیا مردم مثل زمان جنگ پای کار هستند؟ در این زمان که جنگ إقتصادی و فرهنگی و جنگ نرم هست، چطور؟ 3⃣ در راهپيمايی أربَعينَ أباعبدالله الحسین علیه السلام، همه بر محور عشق به ولایت و امامت با این همه إزدحام و تزاحُم حقوق در کنار یکدیگر به هم محبت و کمک می کنند نه تنها نق نمی زنند بلکه برای خدمت، از هم سبقت می گیرند!، اما آیا در کشور خود مثل اربعین زندگی می کنیم؟ گذشت و خدمت؟؟ 4⃣ وقتی در أماکن مقدسه (در حرم ها و یا روز عید فطر در مُصلی)، هنگام نماز با اینکه جای نماز بسیار تنگ و محدود هست اما مردم به هم جا می دهند و تا جای ممکن همکاری می کنند تا همه بهره مند شوند، اما در زمان ها و مکان های دیگر چطور؟ آیا حق هم دیگر را ضایع نمی کنیم و عرصه را بر هم با خودخواهی، إسراف، إحتکار، بی إنصافی، کم فروشی، گران فروشی و،،، تنگ نمی کنیم؟! 5⃣ وقتی سیل، زلزله و کرونا کشور را فرا گرفت یا فرا می گیرد همه یا اکثر مردم با هم همدردی و همدلی داشته و علاوه بر مراعات در بهداشت و مصرف، مواسات و کمک دارند، اما آیا در شرایط عادی که سیل و زلزله و کرونا نیست اما مثل زمان سیل یا کرونا در شرایط بد إقتصادی و فرهنگی هستیم مردم پای کار هستند؟ اگر باور داشته باشیم تهاجم فرهنگی، و مشکلات إقتصادی بدتر از زمان سیل و کرونا هست بی تفاوت نمی بودیم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی 1403/1/10 مشهد مقدس
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: تأملی در نامه47نهج البلاغه ✍مقدمه : از وصيت‏هاى امیرالمؤمنین علیه السلام به حسن و حسين عليهما السّلام وقتى كه ابن ملجم لعنة اللّه عليه به او ضربت زد، در این وصیت نامه20 توصیه برای سبک زندگی دینی بیان فرمودند 1⃣أُوصِيكُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ(شما را به تقواى الهى سفارش مى‏نمايم،) 2⃣وَ أَلَّا تَبْغِيَا الدُّنْيَاوَ إِنْ بَغَتْكُمَا(و اينكه دنيا را مجوييد گرچه دنیا شما را بجوید) 3⃣وَ لَا تَأْسَفَا عَلَى شَيْ‏ءٍ مِنْهَا زُوِيَ عَنْكُمَا(بر آنچه از دنيا از دستتان رفته متأسّف نباشيد.) 4⃣وَ قُولَا بِالْحَقِّ(حق بگوييد) 5⃣وَاعْمَلَا لِلْأَجْرِ(و براى ثواب الهى بكوشيد) 6⃣وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً(دشمن ستمگر باشید) 7⃣وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً( و ياور ستمديده باشيد) ( أُوصِيكُمَا وَ جَمِيعَ وَلَدِي وَ أَهْلِي وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِي(شما و همه فرزندان و خاندانم و هر كه اين وصيتم به او مى‏رسد را توصیه میکنم) : 8⃣بِتَقْوَى اللَّهِ(پرهیز از هر کاری که سبب عقوبت الهی است) 9⃣وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ(نظم در همه کارها) 🔟وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَيْنِكُمْ(سبب اصلاح در بین مردم باشبد، اگر بین دونفر یا بین دو یا چند خانواده یادو گروه اختلاف و کدورتی پیش آمد گام در راه صلح گزارید) فَإِنِّي سَمِعْتُ جَدَّكُمَا ( صلى الله عليه وآله ) يَقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَيْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ(چرا كه از جد شما (صلّى اللّه عليه و آله) شنيدم مى‏فرمود: «اصلاح ذات البين از بسیاری از نماز و روزه هابهتر است». (عامّه به معنای یک سال یا همه نیست) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed مشهد مقدس1401/8/23 صفحه أوّل⬅️ إدامه دارد
✅ نکته) بعد 10توصیه،که دو بار آن نسبت به تقوا بود توصیه های دیگری را در قالب تأکید و ویژه بیان می کنند کأنّ جامعه نسبت به آنها توجه لازم را ندارد 1⃣ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْأَيْتَامِ فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لَا يَضِيعُوا بِحَضْرَتِكُمْ(خدا را خدا را در باره يتيمان، آنان را گاهى سير و گاهى گرسنه مگذاريد، مباد كه در كنار شما تباه شوند) 2⃣وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي جِيرَانِكُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِيَّةُ نَبِيِّكُمْ مَا زَالَ يُوصِي بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَيُوَرِّثُهُمْ( . خدا را خدا را در رابطه با همسايگان، كه مورد سفارش پيامبر شمايند، پيوسته به آنان سفارش داشت تا جايى كه گمان برديم ميراث برشان خواهد ساخت) 3⃣وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ(خدا را خدا را در باره قرآن، نيايد كه ديگران در عمل به آن از شما پيشى جويند) 4⃣وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ(خدا را خدا را در باره نماز، كه نماز عمود دين شماست) 5⃣وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي بَيْتِ رَبِّكُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِيتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِكَ لَمْ تُنَاظَرُوا( خدا را خدا را در باره خانه پروردگارتان، تا وقتى هستيد آنجا را خالى مگذاريد، كه اگر خالى گذاشته شود از كيفر حق مهلت نيابيد) 6⃣وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْجِهَادِ بِأَمْوَالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ أَلْسِنَتِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ(خدا را خدا را در باره جهاد با اموال و جان و زبانتان در راه خدا) ✅ابعد از 6توصیّه ویژه از این به بعد ادامه توصیه های ده گانه قبلی را بیان می فرمایند 1⃣1⃣وَعَلَيْكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ(.بر شما باد به پيوند با هم و بخشش مال به يكديگر) 2⃣1⃣ وَ إِيَّاكُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ( .و بپرهيزيد از دورى و قطع رابطه با هم) 3⃣1⃣ لَا تَتْرُكُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا يُسْتَجَابُ لَكُمْ(.وامر به معروف و نهى از منكر را وانگذاريد، كه بد كارانتان‏ بر شما مسلّط شوند، آن گاه دعا كنيد و به اجابت نرسد) ثُمَّ قَالَ‏ يَا بَنِي عَبْدِ الْمُطَّلِبِ 4⃣1⃣لَا أُلْفِيَنَّكُمْ تَخُوضُونَ دِمَاءَ الْمُسْلِمِينَ خَوْضاً تَقُولُونَ قُتِلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ أَلَا لَا تَقْتُلُنَّ بِي إِلَّا قَاتِلِي انْظُرُوا إِذَا أَنَا مِتُّ مِنْ ضَرْبَتِهِ هَذِهِ فَاضْرِبُوهُ ضَرْبَةً بِضَرْبَةٍ وَ لَا تُمَثِّلُوا بِالرَّجُلِ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ( صلى الله عليه وآله ) يَقُولُ إِيَّاكُمْ وَ الْمُثْلَةَ وَ لَوْ بِالْكَلْبِ الْعَقُورِ .سپس فرمود: اى فرزندان عبد المطلب، نيابم شما را كه به بهانه كشته شدن من در خون مسلمانان فرو افتيد و گوييد: امير المؤمنين كشته شد، امير المؤمنين كشته شد هشدار اینکه فقط قاتلم بايد قصاص شود. ملاحظه نماييد هرگاه من از اين ضربت او از دنيا رفتم تنها او را يك ضربت بزنيد، و گوش و بينى و اعضاى او را قطع مكنيد، كه من از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم مى‏فرمود: «از مثله كردن دورى كنيد هر چند در باره سگ گاز گيرنده باشد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed مشهد مقدس1401/8/23 صفحه دوم⬅️پایان مقاله
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : روضه ابوتراب😭 أمیر المؤمنین علیه‌السلام از بعد ماجرای زمین خوردنت مرا دست قضا غریب دوعالم نوشته است زهرای من , تو رفتی و از بعد رفتنت تنها خدا برای دلم غم نوشته است سی سال می شود که بدون تو مانده ام رفتی مرا برای دلم, تا گذاشتی شهر مدینه شیره ی جان مرا کشید من را میان این همه غم جا گذاشتی وقتی میان کوچه بن بست میرسم انگار میرسم به دو دست کبود تو امشب بیا به خانه قلبم سری بزن خسته شدم عزیز دلم در نبود تو درد بدی است درد فراق تو و علی من پیر بودم و ز غمت پیرتر شدم کردم وصیت, اینکه من از پا فتاده ام سی سال پیش, کشته ی دیوار و در شدم عمری است لب گزیدم و کابوس کوچه ها لحظه به لحظه بال و پرم را شکسته است تیغی که در سجود, شکسته سر مرا قبلا غلاف او کمرم را شکسته است یا که بیا و پر زدنم را نگاه کن یا که سر مرا به روی زانویت بگیر طوری بیا که باز نیفتی به روی خاک دست مرا رها کن و از پهلویت بگیر از بعد ماجرای زمین خوردنت حسن هرشب ز درد پهلوی من گریه می کند امشب که درد پهلوی من خوب تر شده بر این شکاف ابروی من گریه می کند پنهان نمانده پیش تو, عمری است فاطمه مانند تو سرم, بدنم درد می کند آتش گرفته ام جگرم تیر می کشد بس گفته ام بیا دهنم درد می کند زهرا بیا که روضه بخوانم برای تو زینب نشسته تا کفنم را سوا کند از آن همه کفن پسرم بی کفن شده باید حسین را سپرش بوریا کند دایم برای آن بدن بوریا شده دردی که مانده بر بدنم گریه می کند دیدم به یاد آن تن بی غسل و بی کفن در دست زینبم کفنم گریه می کند یادش بخیر شهر مدینه, خودت به من… گفتی قرارِ بعدیِمان پای نیزه ها یادش بخیر, پیروهنی را که بافتی… جای کفن برای حسینم به کربلا حالا بیا که خسته ام از گریه های خویش چشمی برای گریه نمانده برای من با چاه کوفه بسکه نشستم گریستم نایی نمانده فاطمه بین صدای من ✍شاعر:رضا باقریان اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
1_10562747559.pdf
305.7K
دعای چهار گروه مستجاب نمی شود مواظب باشیم جزء چهار گروه نباشیم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : آسیب شناسی إحیاء شب های قدر 1⃣ عدم تفکّر،تعقّل نکردن 2⃣ عدم مشغولیت مطلوب 3⃣موانع تذکر،وغفلت زاها 4⃣توجّه نکردن به أولویتها 5⃣ دعاهای سطحی،جزئی 6⃣ تنهایی و ترک مساجد 7⃣تنبلی و کسالت،بیکاری 8⃣ عدم نشاط و شادابی 9⃣ عدم توبه جدّی وقطعی 🔟رفیق بازی،وکارهای لغو اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1403/1/12مشهد مقدس
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : دهه آخر ماه مبارک دهه برداشت محصول ✍مقدمه : راجع به اینکه مراد از و لیال عشر در سوره فجر چیست؟ سه قول وجود دارد 1_دهه محرم 2_دهه ذی حجه 3_دهه آخر ماه مبارک پیامبرصلی الله علیه و آله: هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَ آخِرُهُ الْإِجَابَةُ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّار. رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه ‏اش مغفرت و پايانش اجابت و آزادى از آتش جهنم ⬅️در اهمیت دهه آخر ماه مبارک همین بس که 1_پیامبر رختخواب خود را جمع می کردند و معتکف می شدند و حتی یک سال به خاطر جنگ بدر که نتوانسته بودند سال بعد قضای إعتکاف را انجام دادند 2_ امام رضا علیه السلام فرمودند پدرم در دهه آخر، 20 رکعت به نمازها ی خود إضافه کردند یعنی غیر از نمازهای وارد شده و معمول ✍نکات و نتایج: 1⃣ اگر کسی فصل برداشت بی توجهی به باغ و میوه داشته باشد همه محصول از بین می رود و باغبان محروم از میوه! دهه آخر، زمان إجابت و برداشت را نباید از دست داد 2⃣ ده روز آخر مانند ده دقیقه پایانی زمان باقیمانده فوتبال است پاس گل را هم داده اند نباید فرصت را از دست بدهیم و إلّا شکست و شقاوت حتمی است چون به تعبیر پیامبر شقی کسی است که ماه رمضان را طی کند و بخشیده نشود! 3⃣ دهه آخر ماه مبارک مثل ده دقیقه آخر جلسه امتحان است که معلم اجازه داده است به صورتOpen eBook (کتاب باز و مراجعه به منبع) پاسخ ها را بنویسید تا با نمره بهتر و عالی از امتحان بیرون بیایید 4⃣ ده آخر ماه مانند حکایت ده دقیقه آخر عمر کسی می ماند که پای چوبه دار محکوم به إعدام است اگر جدّی إظهار پشییمانی کند و از اولیای دم عذر خواهی کند شاید و البته به احتمال قویّ نجات یاید، باید از ولیّ و ربّ خود در این دهه آزادی خود از جهنم را بخواهیم 5⃣ ده روز آخر ماه را فکر کنیم که فقط ده روز بیشتر از عُمر باقی نمانده و واقعا همین فرصت محدود اما پُر فضیلت مانده که در هیچ زمان از سال اینگونه نیست پس غنیمت بدانیم و نه تنها به خواب، بیکاری بلکه به کارهای لغو و بیهوده مشغول نشویم إن شاء الله اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1403/1/12مشهد مقدس
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : روضه امیرالمومنین(علیه السلام )-شب شهادت با آنکه استقامت تو فرق می کند این روزها حکایت تو فرق می کند اینجاست درد، دشمنت آخر غریبه نیست بعد از رسول، غربت تو فرق می کند دستان حیدری تو را صبر بسته است با دیگران اسارت تو فرق می کند دستی که روی فاطمه ات را نشانه رفت فهمیده بود غیرت تو فرق می کند سیلی به روی ام ابیها تو را شکست آقای من! مصیبت تو فرق می کند گفتند بعد فاطمه از پا فتاده ای حق داشتی امانت تو فرق می کند سی سال پیش! این در و دیوار شاهدند اصلاً شب شهادت تو فرق می کند
امیرالمومنین(ع)-بستر شهادت کنار من، صدف دیده پر گهر نکنید به پیش چشم یتیمان، پدر پدر نکنید توان دیدن اشک یتیم در من نیست نثار خرمن جان علی، شرر نکنید اگر چه قاتل من کرده سخت بی مهری به چشم خشم، به مهمان من نظر نکنید اگر چه بال و پرکودکان کوفه شکست شما چو مرغ، سر خود به زیر پر نکنید از آن خرابه که شب ها گذر گه من بود بدون سفرۀ خرما و نان گذر نکنید به پیرمرد جذامی سلام من ببرید ولی ز مرگ من او را شما خبر نکنید
وحید قاسمی امیرالمومنین(ع)-شهادت کیسه های نان و خرما خواب راحت می کنند دست های پینه دارش استراحت می کنند نخل ها از غربت و بغض گلو راحت شدند مردم از دستِ عدالت های او راحت شدند ای خوارج، بهترین فرصت برای دشمنی ست شمع بیت المال را روشن کنید، او رفتنی ست درد را با گریه های بی صدا آزار داد با لباس نخ نمایش، کوفه را آزار داد مهربانی نگاهش حیف مشگل ساز بود! روی مسکین ها درِ دارالخلافه باز بود ...دشمنانش درلباسِ دوست بسیارند و او ...بندگان کیسه های سرخ دینارند و او ساده گی سفره اش خاری به چشم شهر بود مرتضی با زرق و برق زندگی شان قهر بود نیمه شب ها کوچه ها را عطرآگین می کند درعوض، درحقِ او هر خانه نفرین می کند حرص اهل مکر، از بنده نوازیِ علی ست داستان بچه هاشان بی نمازی علی ست گام در راهِ فلانی و فلان برداشتند از اذان ها نام او را مغرضان برداشتند جرم سنگینی ست، بر لب خنده را برجسته کرد چاه ها دیدند مولا خستگی را خسته کرد جُرم سنگینی ست، تیغ ذوالفقاری داشتن زخم ها از بدر و خیبر یادگاری داشتن جُرم سنگینی ست،از غم کوله باری داشتن مثل پیغمبر عبایِ وصله داری داشتن جُرم سنگینی ست، بر تقدیر حق راضی شدن با یتیمان روزهای گرم همبازی شدن جُرم سنگینی ست، جای زر، مقدر خواستن در دو دنیا خیرخواهیِ برادر خواستن جُرم سنگینی ست، در دل عشق زهرا داشتن سال ها در سینه داغ کهنه ای را داشتن هیچ طوفانی حریف عزم سکانش نبود تیغ تیز ابن ملجم قاتل جانش نبود پشت در، آیینه اش را سنگ غافلگیر کرد زخم بازویی، امیرالمومنین را پیرکرد مرگ سی سال است بر او، خنجر از رو می کشد هر چه مولا می کشد، از درد پهلو می کشد