eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.9هزار دنبال‌کننده
585 عکس
230 ویدیو
16 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : عوامل ایجاد انگیزه عبادت 1⃣ معرفت و نگاه صحیح 2⃣ دعا، إستغفار و صلوات 3⃣معاشرت با صالحین 4⃣ اهمیت به لذت حلال 5⃣ اکتفاء به واجبات فعلا 6⃣ بر طرف کردن موانع 7⃣ تغییر محیط و مکان 8⃣ إهتمام به نظم 9⃣ رعایت بهداشت،نظافت 🔟شروع با کارکم و کوچک اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی👇 https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1403/9/2
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : کنترل افکارشیطانی،نفسانی 1⃣ مدیریت حواس 5گانه 2⃣فراغت و بیکاری ممنوع 3⃣درخلوت و تنهایی نباشد 4⃣ ترک محیط نا مناسب 5⃣ رفع عوامل تحریک زا 6⃣إهتمام به اُمورمعنوی 7⃣فهم و درک نظارت خدا 8⃣ إرتقاء شخصیت خود 9⃣ترک حرامخواری،پُرخوری 🔟 برنامه و هدف داشتن اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی👇 https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1403/9/2
تبیین مفهوم در بیان امیر بیان علی علیه السلام اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
1⃣تبیین مفهوم زُهد در کلام اميرالمؤمنين(ع) https://eitaa.com/serathamed/2961 2⃣ 5تمثیل در تبيين زهد https://eitaa.com/serathamed/1367 3⃣ ده راهکار زاهد شدن https://eitaa.com/serathamed/881 4⃣زهد انبیاء سبب دریافت حکمت و نعمت ابدی https://eitaa.com/serathamed/2896 5⃣ زهد علامت شخصیت https://eitaa.com/serathamed/2871 6⃣ پیامد و آثار زهد https://eitaa.com/serathamed/2963 مهم: 💧الف_در نشر معارف دین و ثواب هدایت دغدغه داشته باشید 💧ب_نقل مطالب و مقالات، همراه با ذکر مُؤلّف+ لینک کانال، بلامانع هست 💧ج_اگر إمکان إنتقال لینک به کانال، یا گروهی ممکن نبود،به یکی از دو روش زیر عمل کنید: 1_ به جای لینک.عنوان کانال را به فارسی در ایتا بنویسید: ⬅️ معیار(صراط الحمید) 2_منشن کانال را بفرستید @serathamed ⬅️
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : پیامد و آثار زهد 1⃣ آرامش قلب و روان 2⃣ آسودگی جسم و بدن قَالَ علیه‌السلام: الرَّغْبَةُ فِي الدُّنْيَا تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ وَ الزُّهْدُ فِي الدُّنْيَا رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ. (تحف‌العقول، ص۳۵۸) امام صادق علیه‌السلام فرمود: میل به دنیا، مایۀ غم و اندوه است و بى‏‌میلى و زهد به دنیا، مایۀ آسایش دل و پیکر است 3⃣ آلوده نشدن به گناه قَالَ اميرالمؤمنين عليه السلام : مَن كَرُمَت علَيهِ نَفسُهُ هانَت علَيهِ شَهوَتُهُ هر كه براى خود احترام قائل باشد خواهش هاى نفسانيش در نظرش بى ارزش باشد. 4⃣ برگزیده شدن برای دین اللّٰهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَىٰ مَا جَرىٰ بِهِ قَضاؤُكَ فِي أَوْلِيائِكَ الَّذِينَ اسْتَخْلَصْتَهُمْ لِنَفْسِكَ وَدِينِكَ، إِذِ اخْتَرْتَ لَهُمْ جَزِيلَ مَا عِنْدَكَ مِنَ النَّعِيمِ الْمُقِيمِ الَّذِي لَازَوالَ لَهُ وَلَا اضْمِحْلالَ، بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِي دَرَجاتِ هٰذِهِ الدُّنْيَا الدَّنِيَّةِ وَزُخْرُفِها وَزِبْرِجِها فَشَرَطُوا لَكَ ذٰلِكَ، خدایا تو را ستایش، بر آنچه به آن جاری شد قضای تو درباره اولیایت، آنان ‌که تنها برای خود و دینت برگزیدی، آنگاه که برای ایشان اختیار کردی، فراوانی نعمت پابرجایی که نزد توست، نعمتی که تباهی و نابودی ندارد، پس از آنکه بی‌میل بودن نسبت به رتبه‌های این دنیای فرومایه و زیب و زیورش را با آنان شرط کردی، آنان هم آن شرط را از تو پذیرفتند(دعای ندبه) 5⃣ سبک شمردن مصائب قال اميرالمؤمنين علیه السلام :من زهد فى الدنيا، استهان بالمصيبات. هر كه در دنيا زهد پيشه كند، مصيبت ها را سبك شمارد 6⃣ اهل حکمت و معرفت امام صادق عليه السلام مَن زَهِدَ في الدُّنيا أثْبَتَ اللّه ُ الحِكمَةَ في قَلبِهِ ، و أنْطَقَ بها لِسانَهُ .  هركه به دنيا پشت كند، خداوند حكمت را در دلش استوار گرداند و زبانش را به آن گويا سازد . الكافي :ج 2،ص128،ح1 7⃣ رغبت و عشق به تقوا قیل لَلحسن المجتبی (علیه‌السلام) مَا الزُّهْدُ؟ قَالَ: الرَّغْبَهُ فِی التَّقْوَى وَ الزَّهَادَهُ فِی الدُّنْیا؛ از امام حسن مجتبی (علیه‌ السلام) پرسیدند: زهد چیست؟ فرمود: دلبستن به پرهیزگارى و دل کندن از دنیا. 8⃣ آرزوهای مادی نداشتن 9⃣ شکرقلبی، لسانی،عملی پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :الزُّهدُ في الدنيا قَصرُ الأمَلِ، و شُكرُ كُلِّ نِعمَةٍ ، و الوَرَعُ عن كُلِّ ما حَرَّمَ اللّه ُ  بى رغبتى به دنيا عبارت است از كوتاه كردن آرزو و به جاى آوردن شكر هر نعمتى و پرهيز از هر آنچه خداوند حرام كرده است . 🔟 توکل حقیقی به خدا پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :الزُّهدُ لَيسَ بتَحريمِ الحَلالِ ، و لكنْ أن يكونَ بما في يَدَيِ اللّه ِ أوثَقَ مِنهُ بما في يَدَيهِ . زهد ، به معناى حرام كردن حلال [بر خود] نيست ، بلكه بدين معناست كه انسان اطمينانش به آنچه در دست خداست بيشتر باشد از آنچه در دست خود اوست . اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی👇 https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1403/9/2
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع:30توصیف وتمثیل دنیا از نگاه آیات و روایات ✍مقدمه : اگر شناخت صحیح از دنیا پیدا کنیم، به دنیا دل نمی بندیم، تحمّل بلایا و مصائب برای ما آسان می شود و فریب دنیا را نمی خوریم،دنیا از منظر آیات و روایات به موارد زیر تشبیه شده است 1⃣ آب باران «وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ الْحَیاةِ الدُّنْیا کماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِیماً تَذْرُوهُ الرِّیاحُ وَ کانَ اللَّهُ عَلی کلِّ شَی ءٍ مُقْتَدِراً»[1] ای پیامبر زندگی دنیا را برای آنان به آبی تشبیه کن که از آسمان فرو می فرستیم و به وسیله آن گیاهان زمین سبز شده و درهم فرو میرود، پس از مدتی می خشکد وبادها آن را پراکنده می نماید و خداوند بر همه چیز تواناست. 2⃣ مانند مار  الإمامُ عليٌّ عليه السلام:  إنّما مَثَلُ الدنيا مَثَلُ الحَيَّةِ ؛ لَيِّنٌ مَسُّها ، شديدٌ نَهشُها ، فَأعرِضْ عمّا يُعجِبُكَ مِنها لِقِلَّةِ ما يَصحَبُكَ مِنها ، و كُن أسَرَّ ما تكونُ فيها أحذَرَ ما تكونُ لَها ، فإنَّ صاحِبَها كُلّما اطمَأنَّ مِنها إلى سُرورٍ أشخَصَهُ مِنها إلى مَكروهٍ، دنيا ، در حقيقت ، به مار مى ماند كه لمس کردنش نرم و گزشش سخت و درد آور است . پس ، از آنچه از دنيا كه خوشايند توست دورى كن، كه اندكى از آن را با خود مى برى . از هر چيز دنيا كه شادى تو نسبت به آن بيشتر است ، بيشتر بر حذر باش ؛ زيرا هر كه به شادى و سرورى از دنيا دل بندد، آن شادى او را به ناخوشى و غم كشاند . 3⃣ مانند سمّ و زهر: قال اميرالمؤمنين عليه السلام : إنّما الدنيا كالسُّمِّ يأكُلُهُ مَن لا يَعرِفُهُ، امام على عليه السلام : دنيا مانند زهر است ؛ كسى آن را مى خورد كه نمى شناسدش . 4⃣ مانند دام و تله عنه عليه السلام : إنّما الدنيا شَرَكٌ وَقَعَ فيه مَن لا يَعرِفُهُ، امام على عليه السلام : همانا دنيا دامى است كه بى خبران در آن مى افتند . 5⃣ مانند سایه  عنه عليه السلام : مَثَلُ الدنيا كَظِلِّكَ ؛ إن وَقَفتَ وَقَفَ ، و إن طَلَبتَهُ بَعُدَ .امام على عليه السلام : دنيا همانند سايه توست كه اگر بايستى مى ايستد و اگر دنبالش روى دور مى شود 6⃣ لباس پاره و کهنه: رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : هذهِ الدنيا مِثلُ ثَوبٍ شُقَّ مِن أوّلِهِ إلى آخِرِهِ ، فَيَبقى مُتَعَلِّقاً بخَيطٍ في آخِرِهِ يوشِكُ ذلكَ الخَيطُ أن يَنقَطِعَ، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اين دنيا مانند لباسى است كه از بالا تا پايين دريده شده و به آخرين نخ وصل باشد كه آن هم در حال گسيختن است 7⃣ نقاشی آدم خبیث  الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : الدنيا بِمَنزِلَةِ صُورةٍ رأسُها الكِبرُ ، و عَينُها الحِرصُ ، و اُذُنُها الطَّمَعُ ، و لِسانُها الرِّياءُ ، و يَدُها الشَّهوَةُ ، و رِجلُها العُجبُ ، و قَلبُها الغَفلَةُ ، و لَونُها الفَناءُ ، و حاصِلُها الزَّوالُ .امام صادق عليه السلام : دنيا به منزله تصويرى است كه سرِ آن تكبّر است و چشمش آزمندى و گوشش طمع و زبانش ريا و دستش شهوت و پايش خودپسندى و قلبش غفلت و رنگش فنا و حاصلش نابودى . 8⃣ مار زهر دار و سمّی  الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : مَثَلُ الدنيا مَثَلُ الحَيّةِ ؛ مَسُّها لَيِّنٌ و في جَوفِها السُّمُّ القاتِلُ ، يَحذَرُها الرِّجالُ ذَوُو العُقولِ ، و يَهوِي إلَيها الصِّبيانُ بأيديهِم .امام كاظم عليه السلام : دنيا به مار مى ماند كه پوستى نرم دارد اما درونش زهرى كشنده است . مردمان خردمند از آن حذر مى كنند و كودكان دستهاى خود را به سوى آن دراز مى كنند . 9⃣ مانند آب دریا:  عنه عليه السلام : مَثَلُ الدنيا مَثَلُ ماءِ البحرِ ؛ كُلَّما شَرِبَ مِنهُ العَطشانُ ازدادَ عَطَشاً حتّى يَقتُلَهُ، امام كاظم عليه السلام : دنيا به آب دريا مى ماند كه هر چه تشنه از آن بنوشد ، تشنه تر مى شود تا سرانجام او را مى كشد . 🔟مانند زن چشم آبی:  عنه عليه السلام : تَمَثَّلَتِ الدنيا للمسيحِ عليه السلام في صُورةِ امرأةٍ زَرْقاءَ ، فقالَ لَها : كَم تَزَوَّجتِ؟ فقالَت : كثيراً ، قالَ : فَكُلٌّ طَلَّقَكِ؟ قالَت : لا ، بَل كُلاًّ قَتَلتُ ، قالَ المسيحُ عليه السلام : فَوَيحٌ لأزواجِكِ الباقينَ ، كيفَ لا يَعتَبِروُنَ بالماضينَ ؟ امام كاظم عليه السلام : دنيا به صورت زنى چشم آبى در برابر مسيح عليه السلام مجسّم شد . به او فرمود : چند شوهر كرده اى؟ گفت : زياد . مسيح عليه السلام فرمود: همه آنها تو را طلاق دادند؟ دنيا گفت : نه ، بلكه همه را كشتم . مسيح عليه السلام فرمود : پس ، واى بر شوهران باقيمانده تو ؛ چگونه از گذشتگان عبرت نمى گيرند؟ لَو كانوا يَعلَمونَ ؛ وذلِكَ أنَّ الدُّنيا نُقلَةٌ وَالآخِرَةَ حَياةٌ ومُقامٌ اى كاش مردم مى دانستند كه دنيا گذرگاه است و آخرت ، زندگى و اقامتگاه! اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حقیر https://eitaa.com/serathamed صفحه اوّل⬅️ إدامه دارد
1⃣1⃣مانند بازار قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام: أَلدُّنيـا سـُوقٌ رَبِحَ فيها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخـَرُونَ. امام على النقى عليه السلام فرمود: دنيــا بـازارى اسـت كه جمعى درآن سود مى برند وگروهى زيان مى بينند 2⃣1⃣ مانند مسافرخانه 3⃣1⃣مثل ثروت در خواب 4⃣1⃣ جا به جا شدن سایه الإمام الباقر عليه السلام ـ لِجابِرٍ ـ : يا جابِرُ . . . أنزِلِ الدُّنيا كَمَنزِلٍ نَزَلتَهُ ثُمَّ ارتَحَلتَ عَنهُ ، أو كَمالٍ وَجَدتَهُ في مَنامِكَ فَاستَيقَظتَ ولَيسَ مَعَكَ مِنهُ شَيءٌ . إنّي إنَّما ضَرَبتُ لَكَ هذا مَثَلاً ؛ لاِءنَّها عِندَ أهلِ اللُّبِّ وَالعِلمِ بِاللّه ِ كَفَيءِ الظِّلالِ . امام باقر عليه السلام ـ به جابر ـ : اى جابر!... دنيا را چون منزلگاهى بدان كه در آن فرود آمده اى و سپس از آن مى كوچى، يا مانند مالى بدان كه در عالم خواب يافته اى و چون بيدار مى شوى ، خبرى از آن نيست. من اين را تنها از اين رو براى تو مثال آوردم كه دنيا در نزد خردمندان و خداشناسان همانند ، جا به جا شدن سايه هاست. 5⃣1⃣ مانند نم آب مَا الدُّنيا فِي الآخِرَةِ إلاّ مِثلُما يَجعَلُ أحَدُكُم إصبَعَهُ هذِهِ فِي اليَمِّ ، فَليَنظُر بِمَ تَرجِعُ! دنيا در مقايسه با آخرت نيست ، مگر همانند اين كه يكى از شما اين انگشتش را در دريا فرو ببرد . پس ، بنگرد كه انگشتش با چه [مقدار آب] باز مى گردد! (دنيا در قياس با آخرت ، چونان نَمى است در برابر دريا) . 6⃣1⃣ مانند مزرعه کشت رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : الدنيا مَزرَعةُ الآخِرَةِ .دنيا كشتزار آخرت است 7⃣1⃣ کالای فریب اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا ۖ وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ بدانید که زندگی دنیا [یی که دارنده اش از ایمان و عمل تهی است،] فقط بازی و سرگرمی و آرایش و فخرفروشیتان به یکدیگر، و افزون خواهی در اموال و اولاد است، [چنین دنیایی] مانند بارانی است که محصول [سبز و خوش منظره اش] کشاورزان را به شگفتی آورد، سپس پژمرده شود و آن را زرد بینی، سپس ریز ریز و خاشاک شود!! [که برای دنیاپرستان بی ایمان] در آخرت عذاب سختی است و [برای مؤمنان که دنیای خود را در راه اطاعت حق و خدمت به خلق به کار گرفتند] از سوی خدا آمرزش و خشنودی است، و زندگی دنیا جز کالای فریبنده نیست. 8⃣1⃣ مانند زندان رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : الدنيا سِجنُ المؤمنِ و سَنَتُهُ ، فإذا فارَقَ الدارَ فارَقَ السِّجنَ و السَّنَةَ، دنيا زندان و مايه رنج مؤمن است ؛ پس چون از دنيا برود، از زندان و رنج رهايى يابد 9⃣1⃣ مانند مردار قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم: «الدنیا جیفة وطالبها کلاب» جیفهٔ دنیا چو مردار آمده طالب آن کلب کردار آمده 0⃣2⃣دریای عمیق الإمام الكاظم عليه السلام :إنَّ لُقمانَ قالَ لاِبنِهِ : ... يا بُنَيَّ ، إنَّ الدُّنيا بَحرٌ عَميقٌ ، قَد غَرِقَ فيها عالَمٌ كَثيرٌ ، فَلتَكُن سَفينَتُكَ فيها تَقوَى اللّه ، وحَشوُهَا الإِيمانَ ، وشِراعُهَا التَوَكُّلَ ، وقَيِّمُهَا العَقلَ ، ودَليلُهَا العِلمَ ، وسُكّانُهَا الصَّبرَ . امام كاظم عليه السلام :لقمان به پسرش گفت: « . . . اى پسرم! دنيا درياى عميقى است كه بسيارى در آن غرق شده اند ؛ پس بايد كشتىِ [نجات] تو در آن ، پَروامندى از خداوند متعال باشد ، و پُل تو ايمان به خدا ، و بادبان كشتى ات توكّل ، و متولّى آن، خرد ، و راه نماى آن، دانش ، و مسافر آن ، شكيبايى» . اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed صفحه دوّم⬅️ إدامه دارد
1⃣2⃣مانند یک لقمه الإمامُ العسكريُّ عليه السلام : لَو جَعَلْتُ الدُّنيا كُلَّها لُقْمَةً واحِدَةً و لَقَّمْتُها مَن يَعبُدُ اللّه َ خالِصا لَرَأيتُ أنّي مُقَصِّرٌ في حَقِّهِ، اگر همه دنيا را يك لقمه كنم و آن را در دهان كسى گذارم كه از روى اخلاص ، خدا را عبادت مى كند، باز به نظرم در حقّ او كوتاهى كرده ام . 2⃣2⃣ مانند خواب الإمامُ عليٌّ عليه السلام : الدّنيا حُلْمٌ و الاغتِرارُ بِها نَدَمٌ، دنيا، خوابى است و فريفته شدن به آن، مايه پشيمانى است . 3⃣2⃣ میدان کُشتی عنه عليه السلام : الدنيا مَصرَعُ العقولِ، امام على عليه السلام : دنيا، ميدان به خاك افتادنِ خِردهاست . 4⃣2⃣ خنده تلخ عنه عليه السلام : الدنيا ضُحْكَةُ مُستَعبِرٍ، امام على عليه السلام : دنيا، مضحكه اى گريه انگيز است . 5⃣2⃣ همسر مطلقه  عنه عليه السلام : الدنيا مُطَلَّقَةُ الأكياسِ، امام على عليه السلام : دنيا، طلاق داده انسان هاى زيرك است . 6⃣2⃣مانند جهالت عنه عليه السلام : الدُّنيا كُلُّها جَهْلٌ إلاّ مَواضِعَ العِلْمِ ، و العِلْمُ كُلُّهُ حُجَّةٌ إلاّ ما عُمِلَ بهِ ، و العَمَلُ كُلُّهُ رِياءٌ إلاّ ما كانَ مُخْلَصا ، و الإخْلاصُ على خَطَرٍ حتّى يَنْظُرَ العَبدُ بما يُخْتَمُ لَهُ .[التوحيد : 371/10 .] امام على عليه السلام : دنيا سراسر نادانى است، مگر آن جا كه علم باشد و علم همه اش حجّت [بر ضد عالم ]است، مگر آنچه مورد عمل قرار گيرد و عمل يكسره ريا است، مگر آن چه از روى اخلاص باشد و اخلاص در معرض خطر است، تا بنده بنگرد كه عاقبتش چون است 7⃣2⃣ مانند زهر و سمّ  عنه عليه السلام : الدنيا سَمٌّ آكِلُهُ مَن لا يعرِفُهُ، امام على عليه السلام : دنيا، زهر است ، كسى آن را مى خورد كه نمى شناسدش . 8⃣2⃣ معدن شرّ عنه عليه السلام : الدنيا مَعدِنُ الشرِّ و محلُّ الغُرورِ، امام على عليه السلام : دنيا، معدن بدى و جايگاه فريب است 9⃣2⃣ مانندمسجد 0⃣3⃣ محل تجارت قالَ أميرُالمُؤمِنين عليه السلام: إِنَّ الدُّنْيا دارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَها،وَدارُ عافِيَةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْها،وَدارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْها،وَدارُ مَوْعِظَةٍ لِمَنِ اتَّعَظَ بِها.مَسْجِدُ أَحِبَّاءِ اللّه ِ،وَمُصَلَّى مَلاَئِكَةِ اللّه ِ،وَمَهْبِطُ وَحْيِ اللّه ِ،وَمَتْجَرُ أَوْلِياءِ اللّه ِ.بى گمان دنيا براى راستان سراى راستى و براى دنياشناسان سراى عافيت و براى توشه گيران سراى بى نيازى و براى پند پذيران سراى پند و اندرز است.دنيا مسجد دوستان خداو نمازخانه فرشتگان اوو جايگاه فرود وحى و بازار اولياء خداوند است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed صفحه سوّم⬅️پایان مقاله قم مقدسه 1403/9/3
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :جلوه های عفت و حیاء در آداب نماز و احکام ✍مقدمه : 1⃣- مستحب است در حال ایستادن... اگر مرد است. پاها را از سه انگشت باز تا یک وجب فاصله و اگر زن است پاها را به هم بچسباند (مسأله ۹۹۸) 👈نکته : کسی نباید بگوید کسی او را نمی بیند و با تذکر به اهتمام به این نوع ایستادن، نباید ناراحت شود، چون علاوه بر پیشگیری جنبه تمرین عفت و عادت و ملکه شدن اینگونه رفتار و سبک زندگی دینی که همراه با عفت و حیاء است در پی دارد، چرا که لا دين لمن لا حياء له 2⃣ زن می تواند حمد و سوره نماز صبح، مغرب و عشاء را بلند یا آهسته بخواند اما اگر نامحرم صدایش را بشنود بنا بر احتیاط واجب باید آهسته بخواند.(مساله (۱۰۱۵) 👈نکته:با اینکه نماز و الفاظ و اذکار آن، همه حالات انسان است اما شاید حمد تذکر و بهترین حالات انسان است، اما شاید صدای لطیف زن حتی در نماز، جاذبه ایجاد می کند(مساله (۱۰۱۵) 3⃣مستحب است در رکوع زنها دست را از زانو بالاتر بگذارند و زانوها را به عقب ندهند(مسأله ۱۰۶۵) 4⃣موقعی که مرد می خواهد به سجده برود اول دستها را و زن اول زانوها را به زمین بگذارند. 5⃣مردها آرنج ها و شکم را به زمین نچسبانند و بازوها را از پهلو جدا نگاه دارند و زن ها آرنجها و شکم را بر زمین بگذارند و اعضاء بدن را به یکدیگر بچسبانند (مسأله (۱۱۱۲) 6⃣مستحب است زنها در وقت خواندن تشهد رانها را به هم بچسبانند( مسأله ۱۱۲۶) 7⃣یکی از موارد سقوط اذان اینکه اگر مرد، اذان زن را بشنود اذان از او ساقط نمی شود اما اگر زن اذان زن را بشنود اذان از او ساقط می شود در نماز جماعتی که مردان و زنان در آن شرکت دارند باید اذان و اقامه آن نماز را مرد بگوید ولی در جماعت زنان اذان و اقامه زنان کافی است 🚨نتیجه: با دقت در موارد بالا، به دست می آید که خدای سبحان از ما و مخصوصا خانم ها می خواهد که تمرین حیاء و عفت داشته باشیم حتی در نماز و این یعنی اینکه در میهمانی، در بازار، در کوچه و خیابان مواظب نوع راه رفتن، لباس پوشیدن،حرف زدن، و لحن صدا باشیم تا باعث جلب توجه و تحریک شهوت دیگران نشویم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی👇 https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1403/9/4
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :مرگ از نگاه دین 1⃣ مانند مسافرت اميرالمؤمنين علیه السلام در دیدار بازماندگان یکی از اموات فرمود: «إِنَّ هَذَا الْاَمْرَ لَیسَ لَکُمْ بَدَاَ وَ لَا إِلَیکُمُ انْتَهَی وَ قَدْ کَانَ صَاحِبُکُمْ هَذَا یسَافِرُ فَعُدُّوهُ فِی بَعْضِ اَسْفَارِهِ فَإِنْ قَدِمَ عَلَیکُمْ وَ إِلَّا قَدِمْتُمْ عَلَیهِ این مرگ، نه با شما آغاز گردید و نه بر شما پایان خواهد رسید. این رفیق شما به سفر می‌رفت، کنون او را در یکی از سفرهایش بشمارید. اگر نزد شما بازگشت چه خوب، وگرنه شما روی بدو می‌آرید. حکمت 357 نهج‌البلاغه 2⃣ بیرون آوردن لباس 3⃣باز کردن غُل و زنجیر الإمامُ زینُ العابدینَ علیه‌‏السلام لمّا سُئلَ عنِ المَوتِ: لِلمؤمنِ کنَزعِ ثِیابٍ وَسِخَةٍ قَمِلَةٍ، وفَکِّ قُیودٍ وأغلالٍ ثَقیلَةٍ، والاستِبدالِ بأفخَرِ الثِّیابِ وأطیَبِها رَوائحَ، وأوطَأِ المَراکِبِ، وآنَسِ المَنازِلِ؛ وللکافِرِ کخَلعِ ثِیابٍ فاخِرَةٍ، والنَّقلِ عن مَنازِلَ أنیسَةٍ، والاستِبدالِ بأوسَخِ الثِّیابِ وأخشَنِها، وأوحَشِ المَنازِلِ، وأعظَمِ العَذابِ. از امام سجاد علیه‌السلام سؤال کردند که مرگ چیست؟ حضرت در پاسخ فرمود: «براى مؤمن مانند کندن لباس چرکین و پر شپش، گشودن غل و زنجیرهاى سنگین و تبدیل آن به فاخرترین لباس‌ها و خوشبوترین عطرها و راهوارترین مرکب‌ها و مناسب‌ترین منزل‌ها است. و براى کافر مانند کندن لباسى فاخر و انتقال از منزل‌هاى مورد علاقه و تبدیل آن به چرک‏ترین و خشن‌ترین لباس‌ها و وحشتناک‌ترین منزل‌ها و بزرگترین عذاب است!» معانی الاخبار/ص289 4⃣ مانند خواب طولانی از امام محمد بن على علیه‌السلام نیز همین سؤال شد، فرمود: «مرگ همان خوابى است که هر شب به سراغ شما مى‏آید، جز اینکه مدتش طولانى است و انسان از آن بیدار نمى‏شود تا روز قیامت... .» قال النبی(ص): والذی بعثنی بالحق لتموتن کما تنامون ولتبعثن کما تستیقظون و ما بعدالموت الا جنه او نار».قسم به آن کس که مرا به حق فرستاد، همان گونه که می خوابید، همان گونه می میرید، و همان طور که بیدار می شوید، روز قیامت برانگیخته خواهید شد، و بعد از مردن منزلگاهی جز بهشت یا جهنم نخواهد بود 5⃣ مانند پُل امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا و به هنگام شدت گرفتن جنگ، تعبیر لطیفى در مورد حقیقت مرگ براى یارانش ارائه فرمود که «شکیبایى کنید اى فرزندان مردان بزرگوار! مرگ تنها پلى است که شما را از ناراحتی‌ها و رنج‌ها به باغ‌هاى وسیع بهشت و نعمت‌هاى جاودان منتقل مى‏کند؛ کدامیک از شما از انتقال یافتن از زندان به قصر ناراحتید؟! و اما نسبت به دشمنان شما همانند این است که شخصى را از قصرى به زندان و عذاب منتقل کنند. پدرم از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل فرمود که دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است و مرگ پل آنها به باغ‌هاى بهشت و پل این‌ها به جهنم است.» اعتقادات صدوق/ص52 6⃣ خروج جنین از شکم پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله ما شَبَّهتُ خُروجَ المؤمنِ مِن الدُّنیا إلاّ مِثلَ خُروجِ الصَّبی من بَطنِ اُمِّهِ ، مِن ذلک الغَمِّ و الظُّلمَةِ إلى رَوحِ الدُّنیا. بیرون رفتن مؤمن از دنیا را مانند نکنم مگر به بیرون آمدن کودک از رنج و تاریکى شکم مادرش به خوشى (روشنایى) دنیا. کنز العمّال: ح ۴۲۲۱۲ 7⃣ مرگ مانند حمام يكى از شاگردان امام جواد علیه السلام بيمار شده بود، در حدّى كه بسترى شده بود و اميد زنده ماندن نداشت ، امام جواد (ع )همراه جمعى از اصحاب به عيادت او رفت ، وقتى كه در بالين او نشست و احوال او را پرسيد: او بسیار گريه كرد و گفت : مى ميرم چه كنم ؟مرگ در كار است . امام جواد (ع ) به او فرمود: (اى بنده خدا تو كه از مرگ مى ترسى از اين رو است كه نمى دانى مرگ چيست ، براى تو مثالى بزنم : اگر بدنت آلوده به چرك و كثافت باشد، و موجب زخمهاى پوستى بدن گردد و ناراحت شوى ، و بدانى اگر حمام بروى و شستشو كنى ، همه اين چركها و آلودگيها و زخمها از بين مى رود، آيا ميل دارى كه به حمام بروى ، يا ميل ندارى ؟ بيمار عرض كرد: البته دوست دارم كه هر چه زودتر، به حمام بروم و خود را از همه ناپاكيها پاك نمايم . امام جواد (ع ) فرمود: مرگ براى مؤمنين همان حمام است و آن آخرين منزلگاه ، و مرحله شستشو و پاكسازى از آلودگيهاى گناه مى باشد، بنابراين اگر به سوى شادى رو آورده اى ، پس هيچ غم را به خود راه نده بيانات گرم و پرمهر امام جواد (ع ) روحى تازه در كالبد آن بيمار بخشيد و قلب و اعصاب او را آرام شد، و اندوهش به شادى و نشاط تبديل گردد(معانى الاخبار، شيخ صدوق ، ص 290) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی👇 https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1403/9/4
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :40نکته در تبيين نقش آیینه بودن مؤمن الإمام عليّ عليه السلام  المُؤمِنُ مِرآةُ المُؤمِنِ ؛ لِأَنَّهُ يَتَأَمَّلُهُ فَيَسُدُّ فاقَتَهُ، ويُجمِلُ حالَتَهُ مؤمن ، آينه مؤمن است ؛ چرا كه در آن مى نِگرد و نيازش را برطرف مى كند و حالش را زيبا مى سازد . 1⃣- آینه عیب،و آلودگی ها را نشان می دهد . مؤمن هم باید عیب برادرش را برای اصلاح و رفع عیب، بگوید و ترس وخجالت مانع نشود. 2⃣- آینه در کنار بیان عیبها، زیبایی ها را هم نشان می دهد. مؤمن هم باید در کنار نقاط منفی نقاط مثبت را هم مطرح کند. 3⃣- آینه عیب را روبربرو می گوید مؤمن هم نباید غیبت کند بلکه به خود شخص بگوید دوست دارم که دوست عیب مرا همچو آینه روبر گوید نه مثل شانه با هزار زبان پشت سر رفته مو به مو گوید 4⃣- آینه عیب را بی سر و صدا می گوید مؤمن هم باید آرام بدون اینکه فریاد و آبروریزی، برادرانه عیب برادرش را مطرح کند. 5⃣- آینه عیب را بزرگ نمی کند به همان اندازه که هست نشان می دهد مؤمن هم باید انصاف داشته باشد عیب برادرش را بزرگ نکند. 6⃣- آینه بخاطر صاف بودنش عیب را می گوید مؤمن هم باید روی صفا و صمیمت، بدون کینه و ملاحظات شخصی، انتقاد کند. 7⃣- برای آینه همه ی مردم یکسان هستند برای او تفاوتی ندارد شهری و روستایی، باسواد و بی سواد، صاحب مقام و ثروت و … مؤمن هم نباید تحت تأثیر شخصیت افراد قرار گیرد بلکه باید بخاطر خداوند، و خالصانه انتقاد کند. 8⃣- اگر آینه را بشکنند هر قطعه ای از آینه های شکسته کار خودش را می کند دست بردار نیست مؤمن هم، هر چه تحت فشار و اذیت قرار گیرد ساکت نمی شود وانتقاد خود را می کند. 9⃣- اگر روی آینه گرد و غبار بنشیند دیگر عیب را نشان نمی دهد و مؤمن هم اگر خودش آلوده باشد حرفش اثر نمی کند. 🔟- ما از مقابل آینه راضی بر می گردیم هیچوقت از آینه ناراحت وعصبانی نمی شویم .لذت می بریم که عیب ما را گفت و جلو رسوایی ما را گرفت مؤمن هم وقتی عیب ما را گفت نباید از او رنجیده شویم. 1⃣1⃣مثل آیینه باشیم، نه مثل ذرّه بین ؛ عیب مردم را بزرگ تر از آنچه هست نبینیم. 2⃣1⃣ آیینه،ملاحظه مقام و شخصیّت افراد را نمی کند و گرفتار تهدید و تطمیع نمی شود 3⃣1⃣شکستن آیینه به خاطر آن که عیب ما را نشان می دهد خطاست، آزردن کسانی که انتقاد می کنند نیز نارواست. 4⃣1⃣ آیینه راحت،هر چه که واقعیت هست بدون کم و زیاد بیان می کند، مؤمن نیز، اهل تعارف و نفاق نیست، 5⃣1⃣آیینه عیب ما را در خود نگه نمی دارد، همین که از برابر آن کنار برویم، عیب ما از صفحه آن پاک می شود. مومن نیز باید روبرو عیب را تذکر دهد و چون از او جدا شدیم، عیب ما را در دل خود نگه ندارد. کفرست در طریقت ما کینه داشتن / آیین ماست، سینه چون آیینه داشتن» (طالب آملی) 6⃣1⃣کسی عیب خود را می فهمد که بخواهد بفهمد وگرنه ممکن است انسان به آیینه نگاه سطحی بکند، ولی به فکر بررسی عیب های خود نباشد. 7⃣1⃣ آیینه هر چقدر بزرگتر باشد مانند آیینه قدی، دامنه بیشتری را به ما از حُسن یا قُبح نشان می دهد مؤمن هم اگر دارای درجات ایمان بالاتر،و قویّ تر باشد بهتر می توانیم با دیدن او خود را اصلاح کنیم پس با مؤمنین با تقواتر، خود را نزدیک کنیم تا دایره بیشتری از ظاهر و باطن خود را با او ارزیابی کنیم 8⃣1⃣ اگر به پشت آیینه برویم یا با آن فاصله داشته باشیم تصویری از خود نمی یابیم، اگر به مؤمن پشت کنیم و از او فاصله بگیریم خود را از عیب یابی و اصلاح، محروم می کنیم 9⃣1⃣عاقل، آیینه را به خاطر بیان عیب نمی شکند، نباید مؤمنین را به خاطر شاخص بودن بیان عیب او را تخریب و توهین و تهاجم کرد آینه چون نقش تو بنمود راست خود شکن آیینه شکستن خطاست 0⃣2⃣ اگر چند آیینه در اطراف خود داشته باشیم از همه اطراف خود، بدون زحمت و بهتر اطلاع پیدا می کنیم، اگر در محیطی باشیم که اطرافیان ما همه مؤمن باشند، کاملا خود را از هر سو، با آنان ارزیابی می کنیم اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم💐 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی👇 https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1403/9/5 صفحه اول⬅️ إدامه دارد
1⃣2⃣ اگر کسی وارونه🙃 شود به آیینه نگاه کند توقع نداشته باشد آیینه او را صاف و ایستاده نشان دهد اگر می خواهیم مؤمن معیار ارزیابی ما بشود نباید با لجاجت یا جهالت به راه کج خود ادامه دهیم 2⃣2⃣ اگر فقط به خود آیینه از حیث جنس و قد و شفافیت و،،، نگاه کنیم، تصویر دقیقی از خود نمی بینیم، اگر بخواهیم مؤمن ما را درست نشان بدهد به جای نگاه به اعضاء و احوال شخصی او، به شخصیت او توجه کنیم تا عیب خود را اصلاح کنیم نه به رنگ پوست، قد، و قیافه و،،، 3⃣2⃣ تصویر انسان در آیینه، چیزی غیر از تصویر خود انسان نیست، مؤمن هم خود را عین دیگر مؤمنین می داند نه بالاتر، و کسی به خودش ضرر و خیانتی وارد نمی کند 4⃣2⃣ آیینه ساکت، پیامش را منتقل می کند، مؤمن نیز با عمل افراد را اصلاح می کند و عیب را اطلاع می دهد 5⃣2⃣ آیینه در نشان دادن تصویر بین هیچ کس فرق نمی گذارد، مؤمن نیز بین آدم فقیر،و غنی، عالم،و جاهل، شهری، و، روستائی،عاصی و عابد و،،، فرق نمی گذارد و بدون تعارف، تصویرش را با عمل خود نشان می دهد که صحیح است یا خراب 6⃣2⃣ آیینه را اگر تمییز نکنیم،تصویر خوب نشان نمی دهد، مؤمنین نیز باید يکديگر را تکریم و تطهیر روحی و اخلاقی کنند تا بتوانند آیینه شفاف يکديگر باشند 7⃣2⃣مکان نصب آیینه مهم است، اگر آیینه را در جائی قرار دادیم که در دسترس نیست یا زیر پا یا به سقف چسبانده ایم برای ما فایده ندارد باید مؤمنین را در مقابل خود و در دسترس خود قرار دهیم 8⃣2⃣ تعداد زیاد آیینه داشتن، آدم را نشان نمی دهد مهم استفاده به جا و صحیح از آنها است، گاهی افرادی،دوستان مؤمن زیادی،در اطراف خود دارند اما به آنها نزدیک نمی شود و از آنها بهره مند نمی گردد 9⃣2⃣ اگر جلوی آیینه داد و فریاد کنید، آیینه صدایش را بلند نمی کند، مؤمنین صدای خود را در مقابل بد اخلاقی، تغییر نمی دهد 0⃣3⃣ آیینه حسّاس و شکستنی است،مؤمنین هم قلب نرم،و عاطفی هستند، قساوت قلب ندارند مواظب باشیم قلب مؤمنی را نشکنیم 1⃣3⃣ دو آیینه در مقابل یکدیگر،نوری بینهایت را در درون خود،نشان می دهند، مؤمنین در مقایل یکدیگر این‌گونه اند 2⃣3⃣ آیینه در تاریکی مَطلق، تصویری نشان نمی دهد، مؤمنین هم اگر در یک فضای آلوده به گناه باشند نمی توانند نشان دهنده باشند، و اگر با حسادت، کبر، کینه، و غزور، لجاجت که همه ظلمات هست! نمی شود با این تاریکی و آلودگی خود را در آیینه مؤمنین، مشاهده کرد 3⃣3⃣ آیینه فقط، سود می رساند و هیچ ضرری ندارد، وجود مؤمن نیز، همیشه منفعت و مفید است 4⃣3⃣ آیینه، عیب های قبلی را که برطرف شد، دوباره نشان نمی‌دهد، مؤمن نیز با نقص و عیب قبلی کسی، او را سرزنش نمی کند 5⃣3⃣ آیینه آنچه که الان هست را نشان می دهد، مؤمنین در تحلیل و قضاوت، حال فعلی افراد را در نظر می گیرند نه سابقه و گذشته او را 6⃣3⃣ آیینه،پیامش را بدون خصومت، کینه، تکبر، حسادت و،، بیان می کند، مؤمنین، نیز خالصانه و بدون ملاحظه نفسانی و شیطانی عمل می کنند 7⃣3⃣آیینه، هر وقت به او إقبال کنید، کأنّ مرتبه اوّل مواجهه هست، مؤمنین نیز اختلافات گذشته را در نظر نمی گیرند، و با خوش روئی استقبال می کنند 8⃣3⃣ آیینه،کاری به عیب های مخفی ندارد و آنها را علنی نمی کند دنبال مُچ گیری نیست 9⃣3⃣آیینه، عیب های گذشته را که رفع شد دوباره نشان نمی دهد، اهل سرزنش و تحقیر کسی نباشیم 0⃣4⃣ آیینه،اگر در فضای کاملا تاریک باشیم چیزی نشان نمی دهد، اگر افراد نیز با قلب و ذهن آلوده و تاریک در کنار هم قرار داشته باشند نمی توانند عیب های واقعی يکديگر را نمایش دهند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم💐 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی👇 https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1403/9/6 صفحه دوم⬅️پایان مقاله