eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.7هزار دنبال‌کننده
564 عکس
216 ویدیو
12 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: حقوق معلم ✍مقدمه : امام سجاد علیه السلام در رسالة الحقوق،راجع به حقّ معلم فرمودند وَ أَمّا حَقّ سَائِسِكَ بِالْعِلْمِ حق کسی که تعلیم و تربیت تو را به عهده گرفت : 1⃣فَالتّعْظِيمُ لَهُ بزرگداشت او 2⃣وَ التّوْقِيرُ لِمَجْلِسِهِ و حفظ احترام مجلس او 3⃣وَ حُسْنُ الِاسْتِمَاعِ إِلَيْهِ و نيك گوش دادن به گفتارش 4⃣وَ الْإِقْبَالُ عَلَيْهِ و رو كردن (و توجه) به او 5⃣وَ الْمَعُونَةُ لَهُ عَلَى نَفْسِكَ فِيمَا لَا غِنَى بِكَ عَنْهُ مِنَ الْعِلْمِ بِأَنْ تُفَرّغَ لَهُ عَقْلَكَ و يارى دادن به وى به سود خودت تا بتواند دانشى را كه نياز دارى به تو بياموزد، بدين گونه كه ذهن خود را كاملا مصروف او سازى 6⃣وَ تُحَضّرَهُ فَهْمَكَ و فهمت را به او پردازى 7⃣وَ تُزَكّيَ لَهُ قَلْبَكَ و پاكدلانه به (گفته) او دل دهى 8⃣وَ تُجَلّيَ لَهُ بَصَرَكَ بِتَرْكِ اللّذّاتِ وَ نَقْصِ الشّهَوَات و چشمت را به روشنى تمام، با ترك لذت ها و كاهش شهوت ها (و آرزوهايى غير از تحصيل دانش) بر او دوزى. 9⃣وَ أَنْ تَعْلَمَ أَنّكَ فِيمَا أَلْقَى إِلَيْكَ رَسُولُهُ إِلَى مَنْ لَقِيَكَ مِنْ أَهْلِ الْجَهْلِ و اينكه بدانى در هر چه به تو آموزد بايد فرستاده (و نماينده) او باشى كه آن را به نادانان برسانى 🔟 فَلَزِمَكَ حُسْنُ التّأْدِيَةِ عَنْهُ إِلَيْهِمْ وَ لَا تَخُنْهُ فِي تَأْدِيَةِ رِسَالَتِهِ وَ الْقِيَامِ بِهَا عَنْهُ إِذَا تَقَلّدْتَهَا وَ لَا حَوْلَ وَ لا قُوّةَ إِلّا بِاللّهِ. و بر توست كه اين رسالت را از جانب او به بهتر گونه‏ اى به آنان برسانى و در اداى رسالتش به وى خيانت نكنى و چون آن (رسالت) را بر عهده گرفتى به نيابت او بپردازى. و لا حول و لا قوه الا بالله؛ و جنبش و نيرويى نيست مگر به خدا.» لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/2/12 قم مقدسه
موضوع : چرا خواص ساکت اند؟؟؟!!! ✅مقدمه : خواص یعنی کسانی که اهل تحلیل اند و یا کسانی که به خاطر علم یا هنر یا مهارت یا ثروت، صاحب شهرت، مقام و موقعیتی شده اند که در نزد عده زیادی از مردم محبوب و مقبولیت دارندو به اصطلاح این عده مریدان و عوام جامعه که اهل فکر و تحلیل نیستند نگاهشان به این خواص است!!! 1⃣چون برخی خواص سکولار اند (يعنی اعتقادی به ورود دین به سیاست و حاکمیت دین ندارند لذا عقیده و وظیفه ای برای دفاع،از نظام اسلامی در خود نمی بینند!!! 2⃣ بعضی برای خود شأن و مقامی قائل هستند و ورود خود را به مباحث سیاسی، تضعیف موقعیت خود می دانند 3⃣ عده ای خود را مکلّف و مسئول نمی دانند می گوید من که نقش و وظیفه ای ندارم به من ارتباطی نداردکه پاسخگوی این وضعیت باشم!! 4⃣کسانی هم برای حبّ دنیا و ترس از دست دادن مال و مقام و موقعیتی که دارند،سکوت کرده اند!!! 5⃣ بعضی به سبب بی بصیرتی و نشناختن زمان، لذا به موقع و به اندازه حرف نمی زنند!!! 6⃣ گاهی عدم تشخيص اولویّت ها و کثرت إشتغال و مشغولیت های متعدد!!! 7⃣ عده ای نیز به خاطر فشار و تهدید یا تشویق خانواده، اطرافیان و مریدان حرف نزدن را ترجیح می‌دهند!!! 8⃣برخی به سبب ضعف ایمان و باور ضعیف نسبت به پایداری وقدرت نظام اسلامی(یعنی در قلب و ذهن خود ظنّ و شک دارد که شاید این نظام شکست بخورد پس خودم را هزینه نکنم)!!!!لذا سکوت می کند 9⃣ برخی به خاطر کینه و دشمنی وحسادتی که نسبت به حزب مخالف خود دارندسکوت اختیار می کنند تا رقیب او، پیشرفت نکند وحتی گاهی با حمایت از اغتشاشات فضا را به نفع خود تمام می کنند تا بتوانند در انتخابات بعدی به قدرت برسندماننداصلاح طلبان! 🔟 عده‌ای نیز به بهانه آنکه حرف من یک یا چند نفر، تأثیر چندانی ندارد باید دیگران هم بیایند تا من چیزی بگویم و این گونه از جهاد تبیین شانه خالی می کند و سکوت می کند!! 1⃣1⃣ عدّه ای منتظرند تا رهبری یا مرجعی یا مدیری دستور بدهد در حالی که هر کسی مسئول هست و وظیفه ای دارد اگر خواص و مراجع به موقع حرف نزنند و یا حرف نا به جا بزنند رهبر و وليّ قدرت پیدا نمی کند چرا که پشتوانه مردمی کافی پیدا نمی‌کند این پیشتیبانی مردم توسط خواص کم یا زیاد می گردد 2⃣1⃣ تنبلی و حتی بی تقوایی عده‌ای. باعث سکوت شده،یعنی راحت طلبی را ترجیح می دهد این عده قطعا به خاطر ترک فعل و کوتاهی در انجام وظیفه و بی تفاوتی، بی تفوا محسوب می شوند و ادامه فتنه، فساد و خسارت به عهده آنها نیز هست، چون مسئول آگاه نکردن مردم و جرأت إغتشاش گران هستند و عقوبت سخت تری در نزد خدای قهار دارند و در ظلم به نظام اسلامی و شهداشریک اند 3⃣1⃣ عدم توکل به نصرت الهی ویقین نداشتن به أجر و ثواب الهی و شجاعت نداشتن به خاطر اعتماد و اعتقاد به قوی دانستن دشمنان، باعث شده،عده ای از خواص سکوت کنند وحتی به وعده های دشمن دل خوش کنند!!! حمید اکبری1401/8/27 صلوات جهادتبیین یعنیَ تولید محتوا https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :هشت پیام از امام هشتم علیه السلام به شیعیان توسط جناب عبدالعظیم حسنی بسم الله الرحمن الرحیم یا عبدالعظیم! أبلغْ عنّی أولیائی السلامَ وقل لهم: ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو 1⃣ أن لا یجعلوا للشیطان على أنفسهم سبیلاً،(در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند.) 2⃣ ومُرْهم بالصدق فی الحدیث وآنان رابه راستگویی درگفتار 3⃣ وأداء الأمانة،(و أدای امانت) 4⃣ ومُرْهم بالسکوت(سکوت حکیمانه و حرف زدن به جا وبه اندازه) 5⃣ وترک الجدال فیما لایَعْنیهم، ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان 6⃣ و إقبالِ بعضهم على بعض و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر 7⃣ والمُزاوَرة،( و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن) ✍ نتیجه این هفت عمل، باعث جلب رضایت امام ونزدیک شدن به اوست فإنّ ذلک قربة إلیّ . چرا که این(هفت)کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیاء اوست 8⃣ولا یشغلوا أنفسهم بتمزیق بعضهم بعضاً،(دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند) ✍نتیجه عمل نکردن مورد8: فإنّی آلیتُ على نفسی أنّه مَن فعل ذلک وأسخط ولیّاً من أولیائی دعوتُ الله لِیعذّبه فی الدنیا أشدّ العذاب، وکان فی الآخرة من الخاسرین (من با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود.) . وعرِّفْهم أنّ الله قد غفر لمحسنهم، وتجاوز عن مسیئهم، إلاّ مَن أشرک به أو آذى ولیّاً من أولیائی أو أضمر له سوءً، فإنّ الله لا یغفر له حتّى یرجع عنه، فإنْ رجع وإلاّ نُزع رُوح الإیمان عن قلبه، وخرج عن ولایتی، ولم یکن له نصیب فی ولایتنا، وأعوذ بالله من ذلک. (به دوستان ما توجه ده که خدا 💚نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده 🖤 و بدکاران آنان را جز، آنهایی که 1_به خدا شرک ورزند 2_ و یا یکی از دوستان ما را برنجانند3_ و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد. جز اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند،(نتيجه توبه نکردن دوستان بد اهل بیت علیهم السلام) : 1⃣خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته 2⃣ و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد 3⃣ و از دوستی ما اهل بیت(ع) نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه می برم.) ✍ نتیجه اینکه سه گروه از دوستان اهل بیت علیهم السلام مورد عفو خدا قرار نمی گیرند مگر آنکه توبه کنند 1⃣ شرک (یعنی عقیده و عمل او با توحید و یکتایی مدیریت اداره عالم توسط خدای سبحان منافات دارد) 2⃣ رنجاندن دوستان اهل بیت علیهم السلام 3⃣ کینه داشتن نسبت به محبّان اهل بیت علیهم السلام و انسانهای صالح ✍ نکته و نتیجه مهم: رنجاندن و کینه داشتن نسبت به مؤمنین و محبّین اهل بیت علیهم السلام همانندِ شرک به خدای سبحان است!!! اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1401/8/8 قم مقدسه
موضوع : سطوح ومراتب معرفت محبّان و شیعیان أئمه علیهم السلام نسبت به مقام وجایگاه امامت 1⃣ مرتبه اوّل❤️ کسانی که فقط شنیده که 12 امام داریم اما برخی حتی فرق آن را با 14معصوم نمی داند یا اسم، لقب امام و حتی ترتیب امام را هم نمی داند!!! 2⃣ مرتبه دوم💛 از اسماء و القاب امامان، محل تولد و نحوه شهادت آنان اطلاعاتی دارد و اهل روضه و هیئات هم هست و شاید پرچمی هم در مناسبت ها به درب منزلش نصب کند و حتی بانی روضه هم می شود، گاهی به زیارت امامان نیز مشرّف می شود، اما سکولار است یعنیَ هیچ کاری با مسائل سیاسی، انقلابی و اجتماعی ندارد و شناخت کافی از معارف دین(عقاید، احکام، اخلاق وآداب)ندارد فقط دل خوش به محبّت اهل بیت علیهم السلام است اما نسبت به انجام واجبات و عمل به وظیفه اهمال کار و گاهی بی تفاوت است مثلا دیده شده برخی فقط دهه محرم نماز می خوانند!!! 3⃣مرتبه سوم💙 نسبت به معارف اهل بیت علیهم السلام شناخت لازم و کافی را دارد اهل مطالعه احادیث، ادعیه و زیارات هست و در آنها دقت و تدبّر می کند حتی برای منابع دینی شرح و کتاب می نویسد و در بیان عقاید و إثبات امامت قویّ است اما آن چنان که بایسته است اهل عمل نیست!!! 4⃣ مرتبه چهارم💚 معرفت به امام یعنی علم و عقیده دارد که امام دارای مقام(حیات، علم الهی، عصمت، نصب الهی، اولی به أنفس، واسطه رزق مادی و معنوی، وسیله تقرّب الهی و واجب الإطاعه است)بنابراین تمام دغدغه و تلاش خود را در تبعیت و کسب رضایت امام قرار می دهد تا جائی که محبوب و مورد تأیید امام می شود کما اینکه امام هادی علیه السلام به سیّد الکریم فرمود أنت وليّنا حقا یا بیان امیرالمؤمنین علیه السلام که فرمود از طرف من به صعصعه بگویید « و أنت یرحمک الله ، فلقد کنت خفیف المؤونة ، کثیر المعونة »خدا تو را رحمت کند ای صعصعه ! تو خوب یار و یاوری برای من بودی ، کم‌ توقع ، کم زحمت ، کم خرج بودی . از آن طرف پرکار ، خدوم و فداکار بودی. ✅نتیجه) هر کسی فکر کند در کدام مرحله از معرفت به امام قرار دارد؟ فاصله او با امام چقدر است؟ حمید اکبری1401/8/10 https://eitaa.com/serathamed صلوات
موضوع:اسباب صيقل قلب🖤 مقدمه : قلب، حرم خدای سبحان است نباید آن را آلوده کرد، برای دفع و درمان زنگار قلب، توصیه هایی در روایات شده است 1⃣ زیاد یاد مرگ بودن: قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّ هذهِ القُلوبَ تَصدَأُ كما يَصدأُ الحَديدُ إذا أصابَهُ الماءُ . قيلَ : وما جَلاؤها ؟ قالَ : كَثرَةُ ذِكرِ المَوتِ، وتِلاوَةِ القرآنِ [ كنز العمّال 42130.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : همچنان كه آهن اگر آب به آن رسد زنگ مى زند، اين دلها نيز زنگار مى بندد. عرض شد: صيقل دادن آنها به چيست؟ فرمود: بسيار به ياد مرگ بودن و تلاوت قرآن. 2⃣ تلاوت (وتدّبر) در قرآن: 3⃣ یاد خدا: رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : جَلاءُ هذهِ القُلوبِ ذِكرُ اللّه ِوتِلاوَةُ القرآنِ [تنبيه الخواطر: 2/122.] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : صيقل دهنده اين دلها، ياد خدا و تلاوت قرآن است. 4⃣ شنیدن پند وموعظه: 5⃣ شنیدن و خواندن حکمت: معارف اهل بیت علیهم السلام بهترین حکمت ها است الإمامُ عليٌّ عليه السلام : أحْيِ قَلبَكَ بالمَوعِظَةِ ... ونَوِّرْهُ بالحِكمَةِ [ نهج البلاغة :الكتاب31.] امام على عليه السلام : دلت را با موعظه، زنده گردان...و آن را با حكمت، روشنايى بخش. 6⃣ إستغفار: الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنَّ للقُلوبِ صَداءً كصَداءِ النُّحاسِ ، فاجلُوها بالاستِغفارِ [ عدّة الداعي : 249.] امام صادق عليه السلام : دلها نيز، همچون مس، زنگار مى بندد، پس آنها را با استغفار صيقل دهيد 7⃣ یادآوری نعمت های الهی: : قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «يَصْدَأُ اَلْقَلْبُ، فَإِذَا ذَكَرْتَهُ بِآلاَءِ اَللَّهِ اِنْجَلَى عَنْهُ قلب زنگار می گیرد هنگامی که نعمت های بی شمار الهی یادآوری شود قلب صیقل داده می‌شود 8⃣ شنیدن علم مفید: امیرالمؤمنین (علیه السلام) عَوِّدْ أُذُنَكَ حُسْنَ اَلاِسْتِمَاعِ وَ لاَ تُصْغِ إِلَى مَا لاَ يَزِيدُ فِي إِصْلاَحِكَ اِسْتِمَاعُهُ فَإِنَّ ذَلِكَ يُصْدِئُ اَلْقُلُوبَ وَ يُوجِبُ اَلْمَذَامَّ. گوش هایت را به شنیدن مطالب مفید، عادت بده و حرف هایی که سبب رشد و اصلاح انسان نمی‌شود گوش نسپار چرا که شنیدن سخنان غیر مفید، سبب زنگار قلب ومذمّت انسان می گردد حمیداکبری1401/8/18 صلوات/ https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : ویژگی های سیدالکریم،عبد العظیم حسنی علیه السلام 1⃣ عاشق واقعی امام امام هادی علیه السلام فرمود : أنت ولیُّنا حقّا 2⃣مورد مدح و تأیید افکار و عقاید ایشان توسط امام هادی علیه السلام 3⃣ هجرت به دستور امام 4⃣زیارت قبر ایشان معادل زیارت امام حسین علیه السلام 5⃣جهاد با طاغوت در موضوع تخریب حرم امام حسین (علیه السلام ) حضرت عبدالعظیم (ع) از حرم امام دفاع و با تخریب کنندگان مقابله می‌کند. 6⃣ اهل علم و تبلیغ 7⃣ معرفت و ادب نسبت به امام ایشان نسبت به امامان معصوم(ع) معاصر خود از امام موسی بن جعفر(ع) تا امام هادی(ع) شناخت و بصیرت کامل داشته است. 8⃣ راوی حدیث واقع شدن او در سلسله سند روایت در متون حدیثی شیعه است. 9⃣ وکیل و مورد اعتماد امام ابو حماد رازی  می گوید، خدمت حضرت هادی (علیه السّلام) رسیدم و از آن جناب مسائلی پرسیدم، هنگامی که اراده کردم از محضر مقدّسش بیرون شوم فرمود، هرگاه مشکلاتی برایت پیش آمد کرد، آنها را از عبد العظیم حسنی بپرس، و سلام مرا هم به او برسان. 🔟 إنتساب قطعی به امام نسبت ایشان به اهل بیت علیهم السلام و درک 4 امام معصوم و همچنین مکان قبر ایشان یقینی است 1⃣1⃣ إطاعت و تبعیت از امام آنچه که انسان را به سعادت و شهادت می رساند تبعیت محض از امام معصوم علیه السلام هست اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1402/2/15قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: روحانیت محبوب یا عوامل نفرت از روحانیت ✍مقدمه: یکی از مسائل مهم روز اینکه آیا واقعا إقبال مردم به روحانیت کمرنگ شده یا خیر؟! برای پاسخ دو نکته را باید توجه داشت الف_قرآن می فرماید در طول تاریخ، انبیاء الهی مورد اذیت، تهمت، تمسخر وشهادت بوده اند لذا این جهالت و لجاجت برخی از مردم همیشگی است ب_گاهی نیز علت دشمنی مردم، تبلیغات وسیع بر علیه روحانیت، باعث شده، عده ای از مردم به این باور غلط برسند که علت همه بدبختی ها و مشکلات، روحانیت هست! در این مقاله آسیب شناسی روحانیت، مورد بررسی قرار می‌گیرد یعنی مواردی که خود روحانیت نیز باعث فاصله با مردم شده نه جهل مردم و نه تبلیغات دشمنان 1⃣ بد أخلاقی اخلاق تند و گوش شنوا نداشتن و صدا را بلند کردن برای مخاطب و از موضع عُلوّ و برتری صحبت کردن، عدم تواضع، غرور و تکبر و،،، همه باعث نفرت و دوری مردم از روحانیت می شود 2⃣ بی سوادی اگر روحانی حرفهای سطحی، بی منطق وغیرعلمی بزند، فقط به گفتن خواب و قصه تکراری اکتفا کند قرآن و حدیث را غلط بخواند قطعا هیچ جایگاهی نزد مردم نخواهد داشت 3⃣ سیاسی بازی قطعا سیاست صحیح جزء دین هست و باید روحانیت برای روشنگری وتبیین از سیاست بگوید و در صورت لزوم اگر تخصص دارد مسئولیت سیاسی هم بگیرد ‌‌اما اگر در کار سیاسی بد عمل کرد و فقط شعار داد و حزبی و سلیقه ای عمل کرد و سکوت یا حرف و عملش به نفع مردم و نظام اسلامي نبود مردم به او إرادت و إقبالی ندارند 4⃣ بی نظمی دیر آمدن سر نماز، و منتظر گذاشتن مردم برای منبر و نظم نداشتن در زندگی و روابط عمومی،معطل کردن همه در جلسات و میهمانی ها، سبب جدائی مردم از روحانی نامنظم می شود 5⃣ آراسته نبودن گاهی لباس نامرتب، چروک، کثیف، کفش نامناسب، عمامه کج و،،،، چهره روحانیت را مخدوش می کند و انگیزه مردم از إقبال به روحانی شلخته سلب می شود 6⃣چشم به ثروت مردم روحانیت باید عزیز باشد و به هیچ وجه توقع کمک مردم نداشته باشد، هر چند مردم باید در راه فهم دین خود خرج کنند اما اگر مردم ببینند و بفهمند که فلان روحانی، انتظار کمک دارد و خود را تحمیل بر مردم نماید باعث انزجار و تنفرمردم می گردد 7⃣ اشرافی گری روحیه دنیا طلبی و زندگی بالاتر از قشر متوسط جامعه و نداشتن زهد و دلبستگی به دنیا، روحانیت را از چشم مردم می اندازد 8⃣ دروغگویی عدم تطابق رفتار با گفتار،به شدت باعث نفرت و فاصله مردم با روحانیت می گردد(گاهی وعده می دهد تخلف می کند، قرض می گیرد به موقع پرداخت نمی کند، توصیه و موعظه می کند خود عمل نکند!!!) 9⃣ نداشتن حلم شایسته است اهل علم، حلیم و صبور باشند و نداشتن سعه صدر، سبب می‌شود تحمّل انتقاد یا إهانت مردم را نداشته باشند 🔟 تنبلی و کم کاری قطعا مردم طلبه و روحانی انقلابی و جهادی و پرتلاش را دوست دارند، و نسبت به روحانی تن پرور و بیکار که فقط اکتفا به نماز جماعت می کند و کار علمی، فرهنگی وتبلیغی بایسته نمی کند نفرت دارند 1⃣1⃣ سکوت وبی تفاوتی اگر روحانیت نسبت به ظلم و بی عدالتی در جامعه سکوت کند حتما إقبال مردم به این قشر سست می شود باید به موقع و به اندازه، موضع خود را اعلام کنند 2⃣1⃣عرفیات وآداب طلبگی مردم نسبت به قشر روحانیت حسّاس و تقدُّس خاصی قائلند لذا اگر ببینند رفتار و گفتار، سبک زندگی، و هرچیزی که شایسته یک عالم دینی نیست از او ببینند از او فاصله می گیرند گاهی یک عمل غیر مناسب با شأن روحانیت هیبت و حرمت این قشر را از بین می برد 3⃣1⃣ طرح مباحث جنسی پرداختن بی مهابا به مسائل جنسی و گاهی تقاضا به شدت باعث بدبینی و تنفر مردم است باید خیلی احتیاط کرد و فقط در صورت لزوم به حدّ ضرورت إکتفاء کرد ✅ نتیجه و توصیه : قطعا دشمن، با تبلیغات منفی چهره روحانیت را تخریب می کند و مردم باید آگاه باشند اما روحانیت نیز در صورت توجه نداشتن به آسیب های مذکور باعث بدبینی مردم به روحانیت می گردد و این یکی از ظلم های بزرگ است اما مردم باید منصفانه قضاوت کنند چرا که باید: الف_تقصیرها را تقسیم کنیم و فقط نگوییم روحانیت مقصر است ب_واقعا اینگونه نیست که بگوییم مردم از روحانیت برگشته اند،بسیار دیده ایم که حتی کسانی که به ظاهر مذهبی نبوده اند اما نسبت به روحانیت احترام می گذارند رفتار زشت چند جوان جاهل یا فریب خورده نسبت به روحانیت را نباید به اسم همه مردم نوشت(کافر همه را به کیش خود پندارد!) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم قم مقدسه 1402/2/15 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
موضوع:تحلیل برخورد امام جمعه رشت با کشف حجاب ✅مقدمه : برای قضاوت و تحلیل صحیح و جامع در مورد فردی یا موضوعی چند نکته را باید در نظر گرفت 1⃣ پرهیز از افراط و تفریط قال امیرالمومنین علیه السلام لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ امام علی علیه السلام: نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن 2⃣ خودمان را جای طرف قرار دهیم یا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ؛ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِك وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا، وَ لَا تَظْلِمْ كَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ، وَ أَحْسِنْ كَمَا تُحِبُّ أَنْ يُحْسَنَ إِلَيْكَ، وَ اسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِكَ مَا تَسْتَقْبِحُهُ مِنْ غَيْرِكَ، وَ ارْضَ مِنَ النَّاسِ بِمَا تَرْضَاهُ لَهُمْ مِنْ نَفْسِكَ، 3⃣ پرهیز از نظردادن بدون علم یعنی بدون تحقیق وبدون إشراف کامل حق نظر نداریم وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ وَ إِنْ قَلَّ مَا تَعْلَمُ وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تُحِبُّ أَنْ يُقَالَ لَكَ. 4⃣پرهیز از غرور وخودبینی وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ ✅نتیجه منصف باشیم ما راجع به معصوم نظر نمی دهیم که انتظار رفتار ایده آل از امام جمعه رشت داریم فضای حمله رسانه ها، ما را از تعقل و انصاف دور نکند، این موضع اتفاقا جای تقدیر و تشکر هم دارد نمونه آن برخورد شدید علامه حسن زاده آملی بود که زنی در مجلس ایشان فقط صلوات گرفت دیگر کشف حجاب نکرد! ✍نکته مهم: بله بهتر بود که ایشان 1_فعل کشف حجابی را تقبيح کند نه فاعل را 2_یا با لسان بهتر و لطیف دعوت به معروف می کرد 3_یا مجلس را ترک می کرد به عنوان اعتراض اما اشتباه ما مذهبی این است که اشتباه بدتر از امام جمعه مرتکب شده ایم و آن اینکه چنان امام جمعه را مورد هجمه و تخریب قرار می دهیم که دشمن شاد می شویم و حتی بدحجاب ها را جسورتر می کنیم کأنّه بدحجاب فعل خود را حق و امام جمعه را ناحق می داند و این بزرگترین غفلت است که برای نقد کسی، چنان طرف را نکوبیم که کسی جرأت نهی از منکر نکند و یا از فاعل منکر غافل شویم حمید اکبری 1402/2/16 پاسخگوی حرم رضوی نشر حدأکثری https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تاکتیک مواجهه با فتنه ✅مقدمه: با تامّلی در فرمایش امیر بیان، نکاتی در مورد راهکار مواجهه باهرفتنه ای به دست می آید قَالَ امیرالمؤمنین عليه السلام: کُنْ فِي الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لاَ ظَهْرٌ فَيُرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ(حکمت1نهج البلاغه) در فتنه ها همچون شتر دو ساله باش، نه پشت او قوى شده که سوارش شوند نه پستانى دارد که بدوشند 1⃣ گاهی می توان با یک مثال صحیح وساده، یک مطلب عمیق را بیان کرد(هر چیزی می تواند زمینه درس و عبرت باشد (کإبن اللبون:بچه شتر2ساله) 2⃣ نبايد فرصت هیچ استفاده ای را به دشمن داد(لاظهر فیرکب ولاضرع فیحلب)در برخی منابع دارد:وَلاَ وَبَرٌ فَیُسْلَبَ(و نه پشمى که بچینند) 3⃣ممکن است تفاوت بین جمله «لا ظَهْرٌ فَیُرْکَبُ» و جمله «وَلا ضَرْعٌ فَیُحْلَبُ» در این باشد که نه کمک هاى مستقیم به فتنه جویان کن (مانند سوارى دادن مرکب) که خودش وارد معرکه شود و نه کمک هاى غیر مستقیم مانند کمک هاى مادى به این گروه ها کردن رواست شبیه شیر دادن براى تغذیه افراد 4⃣دشمن از هر راهی، ممکن است سوء استفاده کند(یرکب، یحلب) 5⃣ گاهی دشمن برای ضربه زدن از پشت(ظهر)صحنه گردانی می کند و گاهی از مقابل(ضرع)إقدام می کند 6⃣ دشمن ابتدا سوار کار و مسلط می شود(یرکب) و سپس استثمار و سوء استفاده می کند(یحلب)غارت می کند 7⃣ بصیرت،درک زمان، شرایط و فهم وظیفه مهم است (کن فی الفتنه)پس اگر فتنه نیست ازدر اختیار گذاشتن توانایی و امکانات خود امتناع نکنیم 8⃣ضعف نشان دادن در فتنه مثل بچه شتر 2ساله، ترس یا بخل نیست بلکه عین حکمت وجهاد وعمل انقلابی است 9⃣ گاهی سکوت بی جا،و گاهی کلام بی جا، موجب سوء استفاده دشمن می شود، هر کاری که باعث تقویت دشمن، و تضعیف حق گردد، فتنه است 🔟فتنه، از ماده «فتن» (بر وزن متن) در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا خالص از ناخالص جدا شود سپس به معناى هرگونه آزمایش و امتحان و بلا و عذاب و حتى شرک و بت پرستى و آشوب هاى اجتماعى آمده است فتنه،یعنی قرار گرفتن در کوره بنابراین سوختن دارد مشکلات و مصائبی دارد اما غربال صورت می گیرد تا مؤمن و منافق(خالص و ناخالص)مشخص شود 1⃣1⃣ خود را( ابن لبون) نشان دادن در شرایط غیر فتنه نیز، فتنه محسوب می شود چرا که باعث می‌شود حق، معلوم نشود مانند جائی که،حق وباطل در هم آمیخته، در چنین فضای گرد وغبار، تشخيص حق از باطل مشکل می گرددبنابراین ابن لبون بودن خواص در شرایطی که فتنه نیست، نوعی خیانت و باعث انحراف جامعه است چرا که وظیفه او جهاد تبيين وتولید محتوا بود تا دشمن قبل از او، مقاصد خود را در افکار إلقاء نکند 2⃣1⃣ فتنه، حق نیست حتی اگر برای رسیدن به هدف حق باشد چرا که هدف، وسیله را توجیه نمی کند پس کسی نگوید من در فتنه ابن لبون نمی شوم تا حق و عدالت، تحقق پیدا کند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم مشهد مقدس1401/9/1 کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed جهادتبيين=تولید محتوا
موضوع : فلسفه ازدواج ✅ مقدمه : عده‌ای می پرسند 1_با توجه به مشکلات اقتصادی و تورم 2_با توجه به إزدیاد طلاق و ازدواج های ناموفق 3_با توجه به تأمین نیاز جنسی از راه موقت یا حرام 4_با توجه به محدود شدن آزادی و بار مسئولیت خانواده و همسرداری چرا باید ازدواج کنم؟؟!! در این مقاله، فلسفه ازدواج در قالب ده عنوان با حرف تاء بیان می شود 1⃣ تبعیت از سُنّت پیامبر 2⃣ تسکین و طمانینه 3⃣ تولید و تکثیر نسل 4⃣ تربیت انسان صالح 5⃣ تقوا و تکامل انسان 6⃣ تأمین نیاز غریزی 7⃣ تغییر،و تنظیم زندگی 8⃣ توفیق و توکل الهی 9⃣ توسعه اقتصادی وبرکت 🔟 تعادل روحی وجسمی حمید اکبری1402/2/17 صلوات https://eitaa.com/serathamed
موضوع:مهم ترین درخواست در بهترین ایام (ماه مبارک) جواب:نجات از عذاب و عقوبت 1⃣ خلّصنا من النار یاربّ 100مرتبه در جوشن کبیر 2⃣ أجرنا من النار یا مجیر حدود88 مرتبه دعای مجیر 3⃣وَقِنا عَذابَ النّارِ الحَرِيقِ دعای مخصوص شب23ماه 4⃣أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ(دعای قرآن به سر) 5⃣مُنَّ عَلَيَّ بِفَكَاكِ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ(دعای یاعلیّ یاعظیم) حمید اکبری / صلوات https://eitaa.com/serathamed
موضوع : ✍آشنایی با حروف اَبجَد 🔹در نگارش‌ها و مکاتبات اداری به دفعات از حروف ابجد به جای ۱ یا ۲ یا ۳ویا... استفاده شده ولی خیلی ها نمی دانند این حروف سررشته آن کجاست؟ و نظم آن چگونه است 🔸لذا برای آشنایی دعوت می کنیم به این مطالب دقت کنید 💢 ابجد ترکیب چهار صامت نخست از صامت‌های بیست و دوگانه سامی ـ عربی است که از باب اختصار به‌ ترتیب کهن الفبای عربی گفته شده است. در مشرق‌ زمین، مجموعه حروف را (احتمالاً به‌ منظور سرعت در حفظ کردن) در هشت لفظ قابل تلفظ اما بدون معنی به این ترتیب می‌آورند: 1⃣ ابجد، 2⃣ هوّز، 3⃣ حُطّی، 4⃣ کلِمَن، 5⃣ سعفص،6⃣ قَرِشت، 7⃣ ثخذ، 8⃣ ضظغ. ✅انواع ابجد ابجد بر سه نوع است: کبیر، صغیر، و وسیط. 📝در اینجا فقط به ابجد کبیر اشاره می کنیم که از عدد یک تا هزار است که به بیست و هشت حرف در زبان عربی به ترتیب زیر تقسیم شده است: 👈ابجد الف = ۱؛ ب = ۲؛ ج = ۳؛ د = ۴؛ 👈هوّز ه = ۵؛ و= ۶؛ ز = ۷؛ 👈حُطّی ح = ۸؛ ط. = ۹؛ ی = ۱۰؛ 👈کلِمَن ک = ۲۰؛ ل = ۳۰؛ م = ۴۰؛ ن = ۵۰؛ 👈سعفص س = ۶۰؛ ع = ۷۰؛ ف = ۸۰؛ ص = ۹۰؛ 👈قَرِشت ق = ۱۰۰؛ ر = ۲۰۰؛ ش = ۳۰۰؛ ت = ۴۰۰؛ 👈ثخذ ث = ۵۰۰؛ خ = ۶۰۰؛ ذ = ۷۰۰؛ 👈ضظغ ض = ۸۰۰؛ ظ = ۹۰۰؛ غ = ۱۰۰۰ (بدین ترتیب، به‌ طور مثال، “علی” برابر ۱۱۰ است: ع = ۷۰، ل = ۳۰، و ی = ۱۰). حمید اکبری 1402/2/17 صلوات / https://eitaa.com/serathamed
موضوع : أنواع خواب ها ✅مقدمه: خواب انعکاس اعمال و افکار طول روز ماست به قول بزرگی یکی از راه های شناخت خود اینکه ببیند اکثرا چه خواب هایی می بیند؟! 1⃣خواب رحمانی خواب های معنوی، مانند زیارت رفتن، قرائت قرآن و انجام کار خیر و،،، 2⃣ خواب شیطانی معمولا خواب های جنسی، کابوس، شلوغو،،، از این نوع هستند ✅ نکته هر کدام از خواب ها(رحمانی، شیطانی) سه دسته اند الف_ خواب هایی که عین واقع هستند یعنی در خارج از خواب اتفاق می أفتد که به اصطلاح رؤیای صادقه می گویند مانند خواب حضرت ابراهیم علیه السلام برای ذبح اسماعیل علیه السلام ب_خواب هائی که خبر از یک حقیقت است واقعیت بیرونی ندارد مانند خواب یوسف علیه السلام که 11ستاره به او سجده کرده اند ج_أضغاث احلام خواب های پیچیده وبه ظاهر غیر منطقی! مانند خواب پادشاه مصر که هفت گاو لاغر هفت گاو چاق را خورده اند ✅ نتیجه همه خواب ها تعبیر دارند، اما تعیین اینکه این خواب، کدام یک از خوابهای 6گانه هست کار هرکسی نیست مخصوصا خوابهای أضغاث احلام، چرا که فرد مُعبّر باید از چند نشانه از خواب عبور کند تا به حقیقت ماجرا برسد اما به طور کلی،خواب حجت نیست مگر آنکه چند بار تکرار شود و یا با اسم و علامت، آدرس داده شود مانند خواب برخی برای کشف شهدای گمنام یا خواب میّت برای ادای حقّ الناس با نشانه دانستن تعبیر خواب، استحباب و اولویتی ندارد بلکه باید صدقه داد و توکل به خدا کرد و خواب را به هر کسی نگوید و سعی کند خواب را حمل بر خیر و به بهترین وجه تعبیر نماید حتی اگر خواب، ظاهرا بد باشد نکته مهم اینکه خواب یکی از راه های اسباب هدایت و یا عقوبت انسان است می تواند از خواب، درس و عبرت بگیرد حمید اکبری1402/2/17 صلوات/ https://eitaa.com/serathamed
شبهات وهابیت: 1.چرا اسم امام علی در قرآن نیومده 2.چگونه تیر از پای امام درآوردند،نفهمید،ولی سرنماز انگشتر به فقیر داد 3.اثبات شیعه در5 دقیقه (مقایسه امام با خلفا) 4.خورشید دنده عقب برای امام اومده 5.امام علی شوخ طبع بوده 6.آیا معاویه کافر بوده و قاتل عایشه؟ 17.شیعیان بخاطر کمک از امامان مشرکند( اثبات توسل) 18. چرا پیامبر در مکه جانشینی امام را نگفت 19.انیمیشن طنر در مورد آیه مباهله 20.انمیشن طنز غدیر 21.حضرت علی خلیفه چهارمه نه اول. 22. بزرگترین فضیلت امیرالمومنین چیست (مباهله) 23. بیست دلیل براینکه کلمه مولا در غدیر یعنی سرپرست؟ 24.قضیه غدیر بخاطر جیش یمن بوده 25. چگونه 120 هزار درغدیر،بعدا فراموش کردن 26.علی ولی الله را شیعیان در اذان اضافه کردن 27.ائمه علم غیب ندارند؟ 28.ساخت بارگاه بر قبور شرکه 29.اثبات تبرک از قرآن و کتب اهل سنت 30. بجای طلاکاری حرم ، پول را به فقرا دهیم؟ 31.امام حسن زن زیاد طلاق میداده ۳۲.خمس در قرآن فقط برای غنیمت جنگیه ۳۳.وقتی مالیات میدیم چرا باید خمس زکات بدیم