#خدمت_حاجت_مردم
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
تفاوت نگاه و2نوع تربیت
✍ اگر دو برادر همسان را مثلا به مدت سه سال هر روز به بدترین شکل کتک بزنند و به اولی بگویند کتک خوردنش جزئی از یک تمرین ورزشی است و به دومی هیچ دلیلی برای کتک خوردنش ارائه ندهند، برادر اول بعد از سه سال به ورزشکاری قوی و با اعتماد به نفس بالا، و برادر دوم به انسانی حقیر و سرشار از عقدهها و کینهها تبدیل می شود.
✍ کتک خوردن و رنج برای هر دو یکسان است، اما تفاوت در حکمتی است که می تواند به رنج کشیدن «معنا» بخشد. یکی به امید روزهای بهتر رنج می کشد و دیگری با هر ضربه خرُدتر و حقیرتر می شود.
✍اینکه چگونه با سختیها و مشقتهای زندگی کنار بیاییم و به آنها واکنش نشان دهیم، نهایتاً محصول یک «تصمیم شخصی» است.
میتوانیم تصمیم بگیریم به سختیها و مصائب اجتنابناپذیر زندگی از منظر «معنا و حکمت» نگاه کنیم تا در پسِ هر ضربهٔ روحی و هر لطمهٔ جسمی تنومندتر، مقاومتر و آگاهتر بیرون بیاییم یا اینکه تصمیم بگیریم در بهترین حالت یک «قربانی منفعل» با حیاتی پر از غم باشیم.
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#صبر_مصیبت_غم_قوی
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : کمال موجودات
✍مقدمه :
موجودات عالم در موارد زیر تقسیم می گردد
1⃣ جمادات
مانند سنگ و چوب
2⃣ نباتات
مانند گل و گیاهان
3⃣ حیوانات
مانند گاو و گوسفند
4⃣ موجودات مُکلف
الف_إنسان ها
ب_ جن ها
5⃣ ملائکه الهی
✍ نکته ای که باید تأمُّل کرد اینکه فکر کنیم که ما حجر(سنگ) و شجر(درخت) نیستیم، هر موجودی برای خود کمالی دارد یعنی اُفق و قُلّه ای دارد
🌷تبیین کمال گروه1⃣
کمال یک صخره سنگ اینکه به کارخانه سنگ تراشی می برند در نهایت می شود سنگ صیقلی و صاف برای نمای ساختمان یا سنگ توالت! ، به هر حال به کمال خود رسید
اما ما انسانیم نباید بگذاریم هر جوری ما را بتراشند و از ما هر چه می خواهند بسازند باید خود را دست صنعت کار واقعی بسپاریم
امام عصر علیه السلام
نحن صنائع الله و الخلق بعد صنائعنا
ما اثر صُنع خدا هستیم و در مرحله بعد، مردم به برکت ما، موجود گشتهاند
بگذاریم دین و امام ما را بسازند دیگران تخصص رساندن ما را به کمال واقعی ندارند
🌹تبيين کمال گروه2⃣
کمال مثلا دانه سیب این است که ساقه و سایه و سیب بشود و فلان بذر، گل بدهد و سر سبز بشود برخی از درختان در کارگاه نجاری می شوند درب و پنجره و حتی قایق و کشتی، برخی نیز می شوند چوب هیزم و ذغال برای آتش، به هر کمال این گیاه این بود اما انسان تو قرار است به کجا برسی؟ مانند درخت مُثمر، مفید، اکسیژن بخش، نشاط آفرین و آرامش بخش و در آخر کشتی نجات(مانند قبور اولیاء الهی) و برخی می شوند هیزم جهنم!!
فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ ۖ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ
از آتشی بترسید که هیزم آن، بدنهای مردم (گنهکار) و سنگها [= بتها] است، و برای کافران، آماده شده است!(بقره 24)
🌺تبیین کمال گروه3⃣
کمال گاو، وگوسفند اینکه رشد کند، شیر، پشم و گوشت بدهد یا کمال حیوان درنده، و وحشی اینکه خوب بتواند حمله و شکار کند اما کمال ما این نیست که صرفا بدنسازی کنیم و به شکم و شهوت بپردازیم ما خوک و خروس و گرگ و روباه نیستیم، گاهی کمال برخی از آدم ها، می شود کمال یک حیوان اهل ظلم، إسراف، إحتکار، سرقت، زنا، که حیوان این کارها را نمی کند و اگر انجام دهد تکلیفی ندارد و اصلا کمال حیوان در همین کارها است لذا برخی آدم می شوند:
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ
به یقین، گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم؛ آنها دلها [= عقلها] یی دارند که با آن (اندیشه نمیکنند، و) نمیفهمند؛ و چشمانی که با آن نمیبینند؛ و گوشهایی که با آن نمیشنوند؛ آنها همچون چهارپایانند؛ بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند (چرا که با داشتن همهگونه امکانات هدایت، باز هم گمراهند)! (اعراف179)
🌸تبيين کمال گروه4⃣
کمال انسان طبق آیه 24 سوره انفال، رسیدن به حیات طیبه هست، حیات طیبه یعنی إکتفا نکردن به حیات نباتی و حیات حیوانی، پس بی اعتنائی مطلق به دنیا، إنزوا و رهبانیت نظر دین نیست
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ ۖ
ای اهل ایمان! هنگامی که خدا و پیامبرش شما را به حقایقی که به شما [حیات معنوی و] زندگی [واقعی] می بخشد، دعوت می کنند اجابت کنید
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#کمال_موجودات
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1402/7/15 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : ویژگی کودکان
✍مقدمه :
به مناسبت روز کودک، در تقویم، حدیثی از پيامبر صلي الله عليه و آله مورد تأمّل قرار می گیرد :اُحِبُّ الصِّبْيانَ لِخَمْسٍ :كودكان را به خاطر پنج چيز دوست مى دارم
1⃣اَلاَْوَّلُ : اَنـَّهُمْ هُمُ الْبَكّاؤونَ
اول آن كه بسيار مى گِريند
✍نکات:
1_گریه علامت، رقّت قلب است یعنی قساوت قلب ندارند، نرم دل و مهربانند
2_اهل گریه یعنی عاطفی بودن، و ظلم و زورگوئی نداشتن
2⃣ وَالثّانى : يَتَمَرَّغونَ بِالتُّرابِ
دوم آن كه با خاك بازى مى كنند
✍نکات:
1_کودکان اهل تکلّف نیستند
2_متواضع و به دور از غرور و تکبر زندگي می کنند
3_خاک تمییز چه بسا باعث،قویّ شدن بدن کودک برای پیشگیری از بیماریها است
3⃣وَ الثّالِثُ : يَخْتَصِمونَ مِنْ غَيْرِ حِقْدٍ
سوم آن كه دعوا كردن آنان همراه با كينه نيست؛
✍نکات:.
1_کینه مانع اُنس و اُلفت با یکدیگر است و همیشه به فکر إنتقام هست، اما کودکان اهل کینه و کدورت نیست
2_آنچه که انسانها را از هم دور می کند کینه داشتن در دل است
4⃣ وَ الرّابِـعُ : لا يَدَّخِرونَ لِغَدٍ شَيئا
چهارم آن كه چيزى براى فردا ذخيره نمى كنند،
✍نکات:
1_کودکان اهل حرص و نگران رزق فردا و آینده نیستند
2_کودکان،دارای توکل قوی هستند
5⃣وَ الْخامِسُ :يُعَمِّرونَ ثُمَّ يُخَرِّبونَ ؛
پنجم آن كه مى سازند و سپس، خراب مى كنند
✍نکات:
1_کودکان دل بستگى ندارند
2_اهل خلّاقیت و پیشرفت هستند
3_تنبلی و کسالت را دوست ندارند و هميشه اهل تلاش هستند
[مواعظ العدديّه ،ص۲۵۹]
✍نتیجه :
اگر در این پنج صفت مانند کودکان بشویم محبوب پیامبر اعظم خواهیم شد إن شاء الله
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#کودک
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1402/7/16 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:
تمثیلاتی برای زاهد شدن
1⃣_ میوه وقتی کال و نارس باشد از شاخه جدا نمی شود اما وقتی کاملا رسیده شد آماده جدا شدن است، بستگی دارد کال باشیم یا کامل
آدم هایی که به کمال رسیده اند دلبستگی به دنیا ندارند گاهی در سن کم مثل شهدا، از دنیا کنده می شوند
2⃣_زهد یعنی مثل موقعیت برگ زرد در فصل پاییز (در عین آنکه متصل به شاخه است و از درخت بهره مند می شود اما آماده کندن است
زاهد از دنیا استفاده می کند اما بسیار کم وبه قدرضرورت و کفاف و در عین وصل به دنیا آماده قطع از آن است
3⃣_زهد مثل ناخن و مو است
یعنی پس از رشد وقتی سر ناخن و مو إصلاح میشود انسان دردی را متوجه نمیشود با اینکه ناخن و مو متصل به بدن وبهره منداز آن هستند
زاهد مثل مو و ناخن در حال اتصال به دنیا و استفاده از زینت و زیبایی اما در حال انقطاع از آن درد و غمی حس نمی کنند(ولا تحزنوا بما فاتکم)
4⃣_زهد یعنی مثل جنین در رحم مادر، که در عین استفاده از موقعیت و رشد لازم هیچ تعلق خاطری به آن فضا ندارد
دنیا برای انسانهای زاهد این چنین است
5⃣_زهد یعنی مثل کارمند بانک که ميليارد ها پول را از مشتری می گیرد اما خوشحال نمیشود چون پول را مال خود نمی داند (ولا تفرحوا بما آتاکم)
زاهد با إقبال دنیا به سمت او خوشحال نمی شود چون خود را مالک و متعلق آن نمی داند)
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#زهد_زاهد_تمثیل
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
قم مقدسه 29/ 6/ 1400
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: عوامل بی أدبی
1⃣_ضعف و نقص عقل
لا عقل لمن لا أدب له
کسی که ادب ندارد عقل ندارد
2⃣_تکبر:
أبی و استکبر
ابلیس تکبر کرد ومقابل خدا، بی ادبی کرد
3⃣_عُجب
(غرور و خود بینی)
4⃣_حسادت
5⃣_مجالست با بی ادب ها
المعاشرة موثرة
هم نشینی تأثیر خود را می گذارد
6⃣_حقد(کینه)
7⃣_ضعف معرفت(جهالت وعدم آگاهی)الناس أعداء ما جهلوا
8⃣_ضعف ایمان و تقوا
9⃣_خود را غنیّ دیدن
إن إلانسان لیطغی أن رآه إستغنی
همانا انسان سرکشی و طغیان میکند هنگامي که خود را (در علم و ثروت و مقام و معنویت و،،،) بی نیاز ببیند
🔟_الگوی نامناسب
خانواده و تربيت ناصحیح
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#أدب
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
قم مقدسه 6/ 6 / 1400
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
معیار أرزیابی ذات خود
✍مقدمه :
در این مقاله نمونه ها و نشانه های نفس های تربیت شده، وآدمهای رشد یافته بیان میشود تا هر کسی خود را با آن شاخص ها ارزیابی کند
1⃣_وقتی با پدرش تماس تلفنی دارد به احترام پدر گوشی به دست ایستاده، و صحبت می کند
2⃣_برخی خانم ها حتی در مواقع تماس تلفنی با نامحرم حجاب را مراعات می کند
(با اینکه از جهت شرعی، حجاب وقتی نامحرم حضور ندارد، لزومی ندارد اما مواظبت می کند فکر گناه هم نیاید یعنی عفّت و حیاء در تمام وجودش موج می زند)
3⃣_در تنهایی هم پارچ آب را از یخچال بر نمی دارد سر بکشد
(إین یعنی ادب جزء شاکله او شده است با اینکه کسی او را نمی بیند)
4⃣_در خواب هم به نامحرم نگاه نمی کند( شهید مطهری از آیة الله شیخ مرتضی حائری نقل کرده که در خواب هم نگاه به نامحرم نمی کند) در خواب اراده ای نیست اما نوع خواب نمایش باطن و فکر و عمل هر کسی است
5⃣_در نیمه شب هم پشت چراغ قرمز می ایستد با اینکه هیچ کس نیست(این یعنی تقوا و نفس خوب تربیت شده است)
6⃣_به هیچ وجه از الفاظ زشت، استفاده نمی کند، از شنیدن جوک های قبیح به شدت خجالت می کشد
7⃣_در منزل و حتی در حمام، کاملا عریان نمی شود و در برخی نقل ها آمده که جناب سلمان فارسی فرمود که عورت خود را نگاه نمی کرد
8⃣ _نوع نشستن و خوابیدن او رو به قبله است و پای خود را در محضر کتاب و کسی دراز نمی کند
9⃣_هیچ کس را کوچک نمی شمارد و همه را از خود بالاتر می بیند
🔟_سبقت در سلام می گیرد، در هر جای مجلس خالی بود می نشیند، کم حرف می زند و دلسوز و در کارها کمک کار است و از القاب و عناوین خوشش نمی آید
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#معیار_نفس_تربیت_أدب
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
قم مقدسه 1402/7/16
موضوع : معیار عقلانیت
✍عوامل إزدیاد عقل
1_تجربه
2_مشغولیت به اُمورمهم
3_سکوت
4_تبعیت از حق
✍عوامل کاهش عقل
1_شهوت
2_معاشرت با جُهال
3_تکبر
4_آرزوهای طولانی
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#عقل
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: تفاوت صبر و حلم
✍فرق اساسی «حلم» و «صبر» در این است: «صبر» ضدّ و مقابل بیتابی و جزع و فزع نمودن است، و در حقیقت حالت خویشتنداری در برابر ناملایمات و اموری است که از بیرون بر انسان وارد میشود؛ و انسان باید در برابر آن خویشتنداری نموده و مشکل را حل کند، که آن یا
1⃣صبر «عَلَی الطَّاعَةِ» است،
2⃣ یا صبر «عِنْدَ الْمُصِیبَةِ» است،
3⃣ یا صبر «عَنِ الْمَعْصِیَة»؛
یعنی یا باید طاعتی را انجام دهد که دشوار است؛ مانند روزه ماه مبارک رمضان، اعتکاف و... . و گاهی مصیبت سختی بر انسان وارد میشود که این صبر «عِنْدَ الْمُصِیبَة» است. و گاهی صبرِ «عِند الْمَعْصِیَة»، یعنی صبر در برابر گناه.
✍امّا «حلم» در مقابل خشم و غصب و ضد آنهاست؛ یعنی اگر برای انسان حادثهای پیش آمد و او عصبانی نشد، این جزو «صبر» نیست، بلکه جزو «حلم» است. بار سنگین غضبی بر انسان وارد میشود، اگر این غضب او را وادار کرد که خلاف بگوید و دست به خلاف بزند، معلوم میشود که حلیم نیست، امّا اگر «عند الغضب» حمله و خشم را مهار کرد و این بار سنگین غضب را به دوش کشید، میگویند او شخصی حلیم است. - در تعبیرات فارسی میگویند بردبار است -. این نظیر صبر نیست؛ لذا «صبر» کاملاً از مسئله «حلم» بیرون است، و «حلم» کاملاً از مسئله «صبر» جدا است.
به عبارت دیگر، اگر برای شخص حادثهای پیش آمد و او عصبانی شد و با همه فشارها خود را مهار و مدیریت کرد و براساس خشم و عصبانیت خویش عمل نکرد، چنین شخصی حلیم و بردبار است. او خشم خود را مهار و مدیریت میکند و در آن حالت رفتار و سخنی ندارد که خلاف حق باشد و موجبات پشیمانی را فراهم آورد. چنین شخصی از درون استوار است. حلیم خشمگین میشود ولی مهار خشم خویش را دارد و براساس هیجان و واکنشهای عاطفی شدید رفتار نمیکند، بلکه آتشفشان خشم خود را فرو میکشد و براساس عقل و علم رفتار میکند، نه بر اساس هیجان و عواطف و احساسات .
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#صبر_حلم
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed