بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : به مناسبت روز اجرای استعماری کشف حجاب توسط رضاخان شعر (رضاجان است شاه مردم ایران، رضاخان نه!) تقدیم می گردد
شاعر: محمدحسین ملکیان
2 تیر۱۳۹۶
یکایک سر شکست آن روز اما عهد و پیمان نه
غم دین بود در اندیشه ی مردم، غم نان نه
شبی ظلمانی و تاریک حاکم بود بر تهران
به لطف حضرت خورشید اما بر خراسان نه
کبوترهای گوهرشاد بودیم و صدای تیر
پریشان کرد جمع یکدل ما را ، پشیمان نه
سراسر، صحن از فوج کبوترها چنان پر شد
که چندین بار خالی شد خشاب آن روز و میدان نه
یکی فریاد می زد شرمتان باد آی دژخیمان!
به سمت ما بیاندازید تیر، اما به ایوان نه
یکی فریاد سر می داد بر پیکر سری دارم
که آن را می سپارم دست تیغ و بر گریبان نه
برای او که کشتن را صلاح خویش می داند
تفاوت می کند آیا جوان یا پیر؟ چندان نه
دیانت بر سیاست چیره شد، آری جهان فهمید
رضاجان است شاه مردم ایران، رضاخان نه!
کلاه پهلوی هم کم کم افتاد از سر مردم
نرفت اما سر آن ها کلاه زورگویان، نه!
گذشت آن روزها، امروز اما بر همان عهدیم
نخواهد شد ولی اینبار جمع ما پریشان، نه!
به جمهوری اسلامی ایران گفته ایم "آری"
به هرچه غیر جمهوری اسلامی ایران: "نه"
کجا دیدی که یک مظلوم تا این حد قوی باشد
اگرچه قدرت ما می شود تحریم، کتمان نه
دفاع از حرم یعنی قرار جنگ اگر باشد
زمین کارزار ما تلاویو است، تهران نه!
✍کلیپ شعر خوانی شاعر در مقابل رهبر انقلاب را اینجا ببینید
https://www.aparat.com/v/5HFUp
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : مثال هایی برای قطع رحم و پیامدهای آن
✍ مقدمه :
متأسفانه افرادی به بهانههای غلط، خود را از خانواده و فامیل جدا می کنند و از برکات صله رحم محروم می گردند در این مقاله تمثیلاتی برای قاطع رحم، ذکر می شود بلکه تذکر و تعلیمی برای مخاطبان باشد إن شاء الله
1⃣ قطع رحم مانند جدا شدن یک شاخه از درخت است که از حرکت،رشد، سرسبزی می اُفتد و دیگر ثمربخش نیست، چوب خشک را می شکنند، و می سوزانند! پس از خانواده و فامیل جدا نشو، می سوزی
2⃣ قطع رحم مانند جدا شدن یکی از اعضای بدن مثل دست و پا و چشم و کلیه و کبد، و،،، است اعضا بدون اتصال به بدن، بی خاصیت اند و بدن نیز بدون آن عضو جدا شده به سختی و زحمت می اُفتد، یعنی ضرر دو طرفه است اما خسارت عضو جدا شده بدتر است مثل یک مردار و میّت که باید دفنش کنند!
3⃣ موتور ماشین یک سیستم به هم مرتبط است نمی شود مثلا یک قطعه از آن را برداشت و انتظار داشت موتور، روشن شود یا اینکه طبیعی کار کند و قطعه جدا شده هم، بدون إتصال در مجموع موتور، هیج ارزش و خاصیتی ندارد مثلا کاربراتور ماشین به تنهائی اصلا کارائی و ارزشی ندارد
4⃣ مقدار آبی که از رودخانه و دریا جدا می شود اگر در جائی و چاله ای راکد بماند تبدیل به گنداب می شود چرا که اتصال خود را قطع کرده و همین باعث عدم تحرّک و در نتیجه تبدیل به لجن و بدبو خواهد شد و هیج کس به او رغبتی نخواهد داشت
5⃣ وقتی درخت میوه شکوفه می دهد اگر این شکوفه جدا شود دیگر تبدیل به میوه نمی شود و همین طور اگر میوه کال و نارس چیده شود دیگر به کمال و رشدی که بايد،نمی رسد اصلا مزه ندارد و مفید نیست
6⃣ غنچه، زیبائی خاصّ خود را دارد اما اگر از ساقه جدا شود دیگر تبدیل به گُل زیبا و خوشبو نمی شود بلکه پژمرده خواهد شد
7⃣ به تعبیر آیة الله جوادی، نظم این جهان، نظم ریاضی است نه نظم معماری
در نظم معماری مثلا اگر پنجره ساختمان یا نقشه یک ساختمان برای باز سازی تغییر کند نظم جدیدی شکل می گیرد و هیچ مشکلی در ساختمان و جهان ایجاد نمی شود اما در نظم ریاضی، شما نمی توانی مثلا عدد5 را بین 2و3 قرار دهید چون ترتیب منطقی نیست
کسی که قطع رحم می کند مانند عدد جدا شده از ترتیب اعداد است که چون سر جای خود نیست باعث بی نظمی شده و نزد هیچ کس و هیج جا، غیر از جای خودش که خدا قرار داده جایگاهی ندارد
قطع رحم یعنی بر هم زدن نظم ریاضی نه نظم معماری
8⃣ قطع رحم یعنی جدا شدن از جاده اصلی(اتوبان و آزاد راه) و ورود به راه خاکی و بیابان بدون تابلو و چراغ، که سرنوشتی نامعلوم، پُر از اضطراب و ناأمنی!
9⃣ قطع رحم یعنی عدم اتصال لامپ به سرپیچ آن و یا قطع کنتور برق، وقتی لامپ متصل به جریان برق و نیروگاه نباشد یعنی خاموشی و تاریکی! باید با خانواده و فامیل ارتباط گرفت تا انرژی و قوّت بگیریم
🔟 قطع رحم مانند جدا شدن یک قطعه از پازل یک تابلو هست، آن قطعه جدا شده به تنهائی نمی تواند تصویری را نشان دهد علاوه بر آن ضرر به کُل تابلو نیز می زند
✍نکته و نتیجه :
وجه مشترک همه مثال ها، قطع و جدائی است که سبب فساد و ضرر آن به همه مخصوصا قاطع رحم می رسد
امام صادق عليه السلام:
صِلْ مَنْ قَطَعَكَ وَ اَعْطِ مَنْ حَرَمَكَ وَ اَحْسِنْ اِلى مَنْ اَساءَ اِلَيْكَ وَ سَلِّمْ عَلى مَنْ سَبَّـكَ وَ اَ نْصِفْ مَنْ خاصَمَكَ وَ اعْفُ عَمَّنْ ظَـلَمَكَ؛
[تحف العقول، ص 305.]
با كسى كه با تو قطع رابطه كرد، رابطه برقرار كن. به كسى كه از تو دريغ داشت، ببخش. به كسى كه به تو بدى كرد، نيكى كن. بر كسى كه تو را ناسزا گفت، سلام كن. با دشمنت، منصفانه رفتار كن و كسى را كه بر تو ستم نمود، عفو كن.
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#تمثیل_قطع_رحم
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1402/10/17 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم
✍فهرست مقالات و محتواهای تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی راجع به #تمثیل #مثال در کانال https://eitaa.com/serathamed
1⃣ تمیثیلاتی برای زهد
https://eitaa.com/serathamed/1367
2⃣تمثیلاتی برای قطع رحم
https://eitaa.com/serathamed/1698
3⃣تمثیلات راجع به حجاب
https://eitaa.com/serathamed/552
4⃣تمثیلات حضرت عیسی
https://eitaa.com/serathamed/1645
5⃣ تمثیلاتی برای مفسدان
مصلحت عدم محاکمه آنان
https://eitaa.com/serathamed/1493
6⃣تمثیل مرگ به مسافرت
https://eitaa.com/serathamed/885
7⃣ تمثیلات راجع به دلائل انتصاب برخی مسئولان بی کفایت از سوی رهبر انقلاب
https://eitaa.com/serathamed/873
8⃣ تمثیلی راجع به راهکار صحیح مواجهه با فتنه ها
https://eitaa.com/serathamed/766
9⃣تمثیلات برای انتخابات
https://eitaa.com/serathamed/1684
🔟 تحلیل و تمثیل60 لیتر بنزین در ماه و 60سال عُمر
https://eitaa.com/serathamed/1499
1⃣1⃣ تشبیه نماز به21عنوان در روایات
https://eitaa.com/serathamed/1439
2⃣1⃣ تشبیه 3عنوان به سر در روایات
https://eitaa.com/serathamed/1438
3⃣1⃣ تمثیل زندگی به فوتبال و تحلیل آن
https://eitaa.com/serathamed/1495
4⃣1⃣تمثیل یزیدیان ألآن
https://eitaa.com/serathamed/1144
5⃣1⃣ تمثیل ظرف ها به
ظرفیتهای گوناگون انسان
https://eitaa.com/serathamed/884
6⃣1⃣ تمثیل به سایه
https://eitaa.com/serathamed/1321
7⃣1⃣ تشبیه هر یک از آدم ها به أثاثیه منزل
https://eitaa.com/serathamed/732
8⃣1⃣ ده مثال در اهمیت رأی و انتخابات
https://eitaa.com/serathamed/1848
9⃣1⃣30 تمثیل برای دنیا
دنیا از نگاه اهل بیت (ع)
https://eitaa.com/serathamed/2964
✍ تذکر مهم:
الف_در نشر معارف دین و ثواب هدایت دغدغه داشته باشید
ب_نقل مطالب و مقالات، همراه با ذکر مُؤلّف+ لینک کانال، بلامانع هست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حجاب
تفاوت با حجاب با بدحجاب
مانند طلای اصلی با بدلی
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
✍فهرست مقالات و محتواهای تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی راجع به #تربیت #فرزند در کانال
https://eitaa.com/serathamed
1⃣ راه های جذب فرزندان و هر فردی به نماز
https://eitaa.com/serathamed/1443
2⃣عوامل تبعیت فرزندان
https://eitaa.com/serathamed/1356
3⃣ راهکارهای ایجاد کرامت،شخصیت درفرزندان
https://eitaa.com/serathamed/922
4⃣ نقشه و طرح کلّی تربیت فرزندان در اسلام
https://eitaa.com/serathamed/954
5⃣ تبیین 3 دوره 7ساله تربیت فرزندان طبق روایت
https://eitaa.com/serathamed/955
6⃣نقش امنیت درفرزندان
https://eitaa.com/serathamed/800
7⃣ عوامل سلب امنیت و آرامش در فرزندان
https://eitaa.com/serathamed/799
8⃣ درمان فرزندان ترسو
و دارای اختلال خواب
https://eitaa.com/serathamed/798
9⃣ موارد و مصادیق تشویق فرزندان در اسلام
https://eitaa.com/serathamed/792
🔟موارد و مصادیق تنبیه فرزندان در اسلام
https://eitaa.com/serathamed/797
1⃣1⃣ حقوق والدین در قالب10عنوان با حرف میم
https://eitaa.com/serathamed/962
2⃣1⃣ حقوق فرزندان در قالب10عنوان با حرف تاء
https://eitaa.com/serathamed/957
3⃣1⃣علل محبوبیت کودک در کلام پیامبراعظم
https://eitaa.com/serathamed/2797
✍ تذکر مهم:
💧الف_در نشر معارف دین و ثواب هدایت دغدغه داشته باشید
💧ب_نقل مطالب و مقالات، همراه با ذکر مُؤلّف+ لینک کانال،
بلامانع هست
💧ج_اگر إمکان إنتقال لینک به کانال، یا گروهی ممکن نبود،
1_ به جای لینک.عنوان کانال را به فارسی در ایتا بنویسید:
⬅️ معیار(صراط الحمید)
2_منشن کانال را بفرستید
@serathamed ⬅️
بسم الله الرحمن الرحیم
✍فهرست مقالات و محتواهای تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی راجع به #جمعیت و #تکثیرنسل در کانال https://eitaa.com/serathamed
1⃣ علت إمتناع فرزند آوری یا کاهش جمعیت
https://eitaa.com/serathamed/1355
2⃣ آثار و برکات فرزندآوری
https://eitaa.com/serathamed/1354
3⃣ راهکارهای عبور از بحران پیری و کاهش جمعیت
https://eitaa.com/serathamed/975
4⃣ عوامل پیری زودرس
https://eitaa.com/serathamed/1295
5⃣ وضعیت قرمز و هشدار جدّی پیری جمعیت
https://eitaa.com/serathamed/974
✍ تذکر مهم:
💧الف_در نشر معارف دین و ثواب هدایت دغدغه داشته باشید
💧ب_نقل مطالب و مقالات، همراه با ذکر مُؤلّف+ لینک کانال،
بلامانع هست
💧ج_اگر إمکان إنتقال لینک به کانال، یا گروهی ممکن نبود،
1_ به جای لینک.عنوان کانال را به فارسی در ایتا بنویسید:
⬅️ معیار(صراط الحمید)
2_منشن کانال را بفرستید
@serathamed ⬅️
بسم الله الرحمن الرحیم
✍فهرست مقالات و محتواهای تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی راجع به #خانواده در کانال https://eitaa.com/serathamed
1⃣تربیت فرزندان12مقاله
https://eitaa.com/serathamed/1701
2⃣ فرزند آوری و جمعیت
فهرست5مقاله تکثیرنسل
https://eitaa.com/serathamed/1702
3⃣جایگاه و حقوق مادر
5مقاله راجع به مادران
https://eitaa.com/serathamed/1680
4⃣عوامل اختلاف بین همسران و راه حل آن4مقاله
https://eitaa.com/serathamed/1822
✍ تذکر مهم:
الف_در نشر معارف دین و ثواب هدایت دغدغه داشته باشید
ب_نقل مطالب و مقالات، همراه با ذکر مُؤلّف+ لینک کانال، بلامانع هست
بسم الله الرحمن الرحیم
✍فهرست مقالات و محتواهای تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی راجع به شرح برخی #دعا ها، در کانال https://eitaa.com/serathamed
1⃣تأمّلی در دعای روز 5شنبه
https://eitaa.com/serathamed/1540
2⃣ تأمّلی در دعای عهد
https://eitaa.com/serathamed/1280
3⃣طلب شهادت درأدعیه
https://eitaa.com/serathamed/1279
4⃣ تأمّلی در دعای اللّهم عرّفنی نفسک
https://eitaa.com/serathamed/1230
5⃣ 13دعا در زیارت امین الله
https://eitaa.com/serathamed/1152
6⃣ شرح دعای اللّهم إجعل محیای محیا محمد و آل محمد
https://eitaa.com/serathamed/1114
7⃣ تأمّلی در دعای قنوت نماز عید فطر و قربان
https://eitaa.com/serathamed/1073
8⃣ تأمّلی در فرازی از دعای شب عرفه(أنواع گناه)
https://eitaa.com/serathamed/1070
9⃣ فلسفه دعا
https://eitaa.com/serathamed/942
🔟 تأمّلی در دعای وداع ماه مبارک رمضان
https://eitaa.com/serathamed/716
1⃣1⃣ تأمّلی در دعای سحرهای ماه مبارک رمضان
https://eitaa.com/serathamed/716
2⃣1⃣ امام زمان علیه السلام در دعای إفتتاح
https://eitaa.com/serathamed/683
3⃣1⃣ چگونه اهل دعا بشویم؟
https://eitaa.com/serathamed/682
4⃣1⃣ شرح دعای یاعلیّ یا عظیم
https://eitaa.com/serathamed/678
5⃣1⃣تأمّلی دردعای
إفتتاح،تعداد18بارألحمدالله
https://eitaa.com/serathamed/659
6⃣1⃣ تأمّلی در دعای اللّهم أدخل علی اهل القبور السرور(سه صفحه)
https://eitaa.com/serathamed/655
7⃣1⃣ تأمّلی در دعای آخر ماه شعبان، اللهم إن لم تکن غفرت لنا فیما مضی من شعبان فإغفرلنا
https://eitaa.com/serathamed/611
8⃣1⃣ شرح اللّهم ارزقنا توفیق الطاعه وبُعد المعصیه
https://eitaa.com/serathamed/608
9⃣1⃣ تأمّلی در دعای 44 صحیفه سجادیه، آداب ورود به ماه مبارک رمضان
https://eitaa.com/serathamed/571
0⃣2⃣ تأمّلی در فرازی از دعای کمیل( أنواع گناهان)
https://eitaa.com/serathamed/460
1⃣2⃣ تأمّلی در سلام به اهل قبور(ألسلام علی اهل لا اله الا الله،،،)
https://eitaa.com/serathamed/403
2⃣2⃣ تأمّلی در تعقیبات نماز ظهر
https://eitaa.com/serathamed/252
3⃣2⃣ تأمّلی در تعقیبات نماز عصر
https://eitaa.com/serathamed/253
4⃣2⃣ تأمّلی در دعای فرج امام زمان علیه السلام
https://eitaa.com/serathamed/254
5⃣2⃣ شرح زیارت امام عصر علیه السلام روزجمعه
https://eitaa.com/serathamed/259
6⃣2⃣ تأمّلی در دعای ماه رجب،( خاب الوافدون
https://eitaa.com/serathamed/1716
7⃣2⃣ موضوع شناسی دعاهای صحیفه سجادیه
https://eitaa.com/serathamed/166
8⃣2⃣ شرح دعای یا من أرجوه لکل خیر(ماه رجب)
https://eitaa.com/serathamed/1715
9⃣2⃣ چگونه دعا کنیم؟
https://eitaa.com/serathamed/2987
✍ تذکر مهم:
الف_در نشر معارف دین و ثواب هدایت دغدغه داشته باشید
ب_نقل مطالب و مقالات، همراه با ذکر مُؤلّف+ لینک کانال، بلامانع هست
بسم الله الرحمن الرحیم
✍فهرست مقالات و محتواهای تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی، راجع به #معیار #ملاک #شاخص
در کانالhttps://eitaa.com/serathamed
1⃣ معیار انسان مؤدّب
https://eitaa.com/serathamed/1656
2⃣معیار إخلاص ومُخلص
https://eitaa.com/serathamed/1604
3⃣ معیار شناخت حق
فاطمه سلام الله علیها
https://eitaa.com/serathamed/1556
4⃣ معیار حکمت و حکیم
https://eitaa.com/serathamed/1536
5⃣ معیار انتخاب و عمل
https://eitaa.com/serathamed/1532
6⃣ معیار شاکر و صابر
https://eitaa.com/serathamed/1487
7⃣ معیار انسان مُتکلف
https://eitaa.com/serathamed/1478
8⃣ معیار شجاعت
https://eitaa.com/serathamed/1475
9⃣ معیار آدمیّت
https://eitaa.com/serathamed/1471
🔟 معیار إزدواج موقت
https://eitaa.com/serathamed/1450
1⃣1⃣معیار حفظ نماز
https://eitaa.com/serathamed/1437
2⃣1⃣ معیار حماقت
https://eitaa.com/serathamed/1272
3⃣1⃣ معیار عقلانیت
https://eitaa.com/serathamed/1371
4⃣1⃣ معیار مؤمن بودن
https://eitaa.com/serathamed/1313
5⃣1⃣ معیار شیعه بودن در بیان امام عسکری
https://eitaa.com/serathamed/1281
6⃣1⃣معیارشناخت اولیاء
https://eitaa.com/serathamed/1227
7⃣1⃣ معیار کیفیت عمل
https://eitaa.com/serathamed/825
8⃣1⃣معیار وجوب إزدواج
https://eitaa.com/serathamed/149
9⃣1⃣ معیار جنابت
https://eitaa.com/serathamed/823
0⃣2⃣معیارهمسرمطلوب
https://eitaa.com/serathamed/150
⬅️ إدامه فهرست مقالات با موضوع #معیار
https://eitaa.com/serathamed/1677
✍ تذکر مهم:
الف_در نشر معارف دین و ثواب هدایت تا دغدغه داشته باشید
ب_نقل مطالب و مقالات، همراه با ذکر مُؤلّف+ لینک کانال، بلامانع هست
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
⬅️ صفحه سوم فهرست مقالات معیار
بسم الله الرحمن الرحیم
✍إدامه فهرست مقالات و محتواهای تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی، راجع به #معیار_ملاک_شاخص
در کانالhttps://eitaa.com/serathamed
1⃣معیار إنتخاب شغل
https://eitaa.com/serathamed/862
2⃣ معیار بی دینی
https://eitaa.com/serathamed/747
3⃣ معیار بهترین ماه مبارک رمضان
https://eitaa.com/serathamed/717
4⃣ معیار تقوا
https://eitaa.com/serathamed/592
5⃣ معیار خودشناسی
https://eitaa.com/serathamed/572
6⃣معیارموسیقی حرام
https://eitaa.com/serathamed/641
7⃣ معیار حقّانیت انقلاب و نظام اسلامی
https://eitaa.com/serathamed/545
8⃣ معیار عزّت نفس
https://eitaa.com/serathamed/513
9⃣معیار زینت و زیبایی
https://eitaa.com/serathamed/294
🔟 معیار علم مفید
https://eitaa.com/serathamed/283
1⃣1⃣معیار تکلّف داشتن
https://eitaa.com/serathamed/266
2⃣1⃣ معیار تعلّق داشتن
https://eitaa.com/serathamed/264
3⃣1⃣ معیار دین داری
https://eitaa.com/serathamed/227
4⃣1⃣معیار خیانت، خائن
https://eitaa.com/serathamed/154
5⃣1⃣معیاردانائی ونادانی
https://eitaa.com/serathamed/155
6⃣1⃣ معیار عشق،هوس
https://eitaa.com/serathamed/152
7⃣1⃣معیارهمسرمطلوب
https://eitaa.com/serathamed/150
8⃣1⃣ سه نوع معیار تشخیص حق و باطل
https://eitaa.com/serathamed/1708
9⃣1⃣ معیار عوام بودن
https://eitaa.com/serathamed/1709
0⃣2⃣معیار بحث، مناظره
https://eitaa.com/serathamed/1717
⬅️ إدامه فهرست مقالات راجع به معیار ها
https://eitaa.com/serathamed/1873
✍ تذکر مهم:
الف_در نشر معارف دین و ثواب هدایت دغدغه داشته باشید
ب_نقل مطالب و مقالات، همراه با ذکر مُؤلّف+ لینک کانال، بلامانع هست
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : أنواع معیار تشخیص حق از باطل
✍مقدمه:
هر إنسان عاقلی در زندگی، طبق معیار صحیح، إقدام به انتخاب و عمل می کند، معیار باید به گونه ای باشد که در دنیا و آخرت مورد تأئید عقل و شرع باشد معیارهائی در این مقاله عرضه می شود که جهانی،و جاودانی و جامع است چرا که هر کدام در جای خود حقانیّت آنها إثبات شده و اگر عدّه ای، این معیارها،را قبول ندارند خللی به حجّیّت آنها وارد نمی شود
⬅️ سه نوع معیار داریم
1⃣ شاخص
2⃣شخص
3⃣ شخصیت
⬅️تبيين مصادیق 3معیار
✍ معیار شاخص:
1_مطابق قرآن
2_مطابق عترت
3_مطابق عقل سلیم
4_وجدان ونفس لوّامه
5_عدم حمایت دشمنان
6_مباهله و حاضر به فدا کردن خود و عزیزانش
✍ معیار شخص:
1_أنبیاء الهی
2_أهل بیت علیهم السلام
3_شهدا
✍ معیار شخصیت :
عده ای از افراد که مورد تأئید دو معیار شاخص و شخص قرار گرفته اند و تا زمانی که بر محور دو معیار(شاخص و شخص) باشند خود نیز معیار تشخیص حق و باطل می گردند، افرادی مانند
1_سلمان2_ابوذر3_مقداد
4_عمار5_خزیمة بن ثابت
5_امام خمینی
6_امام خامنه ای
7_آیة الله مصباح
8_سردار قاسم سلیمانی
⬅️ نکات و نتایج :
1_موارد معیار سوم، به عنوان نمونه است و منحصر به موارد مذکور نیست
2_موارد سوم تا زمانی که بر محور معیار اول و دوم باشد حجیّت دارند
3_کاری که دشمن می کند تخریب و تغییر معیارهای سه گانه است، مواظب باشیم معروف را مُنکر و منکر را برایمان معروف، قرار ندهند
4_حق و حجیّت را که معیارهای سه گانه هست را ابتدا باید شناخت و بعد هر کاری و هر فردی و هر فکری را می توان ارزیابی کرد که حق است یا باطل
بنابراین هر شخصی و هر شخصیتی و هر شاخصی، معیار نیست
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#معیار
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
قم مقدسه 1402/10/20
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:معیار عوام بودن
✍مقدمه :
ممکن است کسی تحصیلات عالی حوزه یا دانشگاه را داشته باشد اما به اصطلاح هنوز عوام است و عالم نیست و فقط مدرک علمی دارد در این مقاله با دو معیار قلمرو آدم های عوام مشخص می شود و هر فردی خودش را ارزیابی کند
1⃣ عدم فهم صحیح دین
قـالَ أبُو عَبْدِاللّه ِ وَ أبُو جَعْفَرٍ عليهماالسلام: لَوْ اُتيتُ بِشابٍّ مِنْ شَبابِ الشّيعَةِ لايَتَفَقَّهُ لَأدَّبْتُهُ وَقالَ: كانَ أبُوجَعْفَرٍ عليه السلام يَقُولُ: تَفَقَهُّوا وَ إلاّ فَأَنْتُمْ أعْرابٌ
امام صادق و امام باقر عليهماالسلام فرمودند: اگر جوانى از جوانان شيعه پيش من آورده شود كه دين شناس نيست او را ادب خواهم كرد. و امام باقر عليه السلام مى فرمود: در پى آگاهى و بصيرت باشيد و گرنه شما از باديه نشينان خواهيد بود.
2⃣ بی أدب
قـالَ الصّادِقُ عليه السلام:
إنَّ الشَّيطانَ لَيَطْمَعُ فى عالِمٍ بِغَيْرِ أدَبٍ، أكْثَرَ مِنْ طَمَعِهِ فىعالِمٍ بِأدَبٍ، فَتَأدَّبُوا وَ إلاّ فَأنْتُمْ اَعْرابُ
امام صادق عليه السلام
فرمود: طمع شيطان در دانشمند بى ادب بيشتر است از طمع او در دانشمندِ مؤدب بنابراين مؤدّب شويد و گرنه باديه نشينان خواهيد بود.
✍نکته:
أعرابی در لغت عرب یعنی بیابانی و صحرا نشین یعنی کسی که دور از دانش و فرهنگ و ادب رشد کرده، اما ممکن است کسی در شهر باشد اما اهل فهم دین و یا متأدّب به آداب دینی و انسانی نیست او هم أعرابی است و بالعکس فردی ممکن است إصالتا دهاتی باشد، اما عوام نیست چون ادب دارد و یا دین را با مطالعه یا مراجعه به علمای ربّانی فهمید و عمل کرد
دین می خواهد ما، أعرابی، بیابانی، دهاتی،،، نمانیم و نباشیم
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#معیار_عوام
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
قم مقدسه 1402/10/21
بسم الله الرحمن الرحیم
معیار یعنی:
1⃣ شاقول بنّائی
2⃣ خط کش
3⃣ تراز
4⃣ ترازو
5⃣ مرز
6⃣ متر
7⃣ درجه باد
8⃣ کولیس(سنجش طول)
✍ هر فردی باید معیاری برای انتخاب و عمل خود داشته باشد
البته معیاری که مطابق عقل و شرع باشد و إلّا نقشه و دیوار زندگی او کج پیش می رود و بعد ریزش و سقوط
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#معیار
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :عوامل عاقبت به خیر شدن انسان
✍مقدمه :
مهم ترین دعا و دغدغه هر فردی باید این باشد که عاقبت به خیر بشود و عاقبت به خیری به ظاهر، مدرک، موقعیت، ثروت،و حتی عبادت نیست چرا که ابلیس 6هزار سال خدا را عبادت کرد اما عاقبت به شرّ شد اما امثال زهیر، حُرّ، شاهرخ ضرغام، طیّب و،،، عاقبت به خیر شدند با اینکه به ظاهر ابتدا در مسیر هدایت نبودند در این مقاله عوامل عاقبت به خیری طبق روایات إرائه می شود تا انشاءالله با عمل به آنها به سعادت دنیا و آخرت برسیم
1️⃣ دعای خالصانه
اللهم إجعل عواقب اُمورنا خیراً
2️⃣ تمسّک به قرآن و عترت
ما اِن تمسّکتم بهما لَن تضلّوا ابداً
تمسّک یعنی تبعیت از دستورات قرآن و اهلبیت علیهم السلام
3️⃣معاشرت و رفاقت با صالحین
الف_در پاسخ اینکه با چه کسی مجالست کنیم؟ پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند:
1_من یذکرکم الله رؤیته
2_یزید فی علمکم منطقه
3_یرغبکم فی الآخرة عمله
ب_یا ویلتی لیتنی لم اتخذ فلاناً خلیلاً
4️⃣ ارتباط با حکیم و عالم ربّانی
_انظر الی طعامک
_هلک من لیس له حکیم یُرشده
5️⃣ زهد و عدم دلبستگی به دنیا
_ حبّ الدنیا رأس کلّ خطیئة
زیّن للناس حُبّ الشهوات من النساء والبنین و،، (آل عمران ۱۴)
6️⃣ إستمرار گناه و بی تقوائی نکردن :
ثم ّکان عاقبة الذین أسائوا ألسّوئ اَن کذّبوا بآبات الله و کانوا بها یستهزئون (روم /۱۰)
7️⃣ اخلاق نیک
__جریان مرد کافر سخاوتمند که به خاطر سخاوت او به پیامبر وحی شد که کشته نشود ( و او نیز ایمان آورد)
گاهی افراد بخاطر رذائل اخلاقی ( مثل کبر شیطان، لجاجت سمرة بن جندب ،حسادت قابیل)و...عاقبت به شرّ شده اند
8️⃣عبادت و نماز
از اهل جهنم می پرسند
ما سلککم فی سقر؟
قالوا لم نک من المُصلّین
لن تنال شفاعتنا مَن استخفّ بصلوته
9️⃣ یاد مرگ
اذکر انقطاع الشهوات و هادم اللّذات
من کان یرجو لقاء ربّه فلیعمل عملاً صالحاً( کهف ۱۱۰)
0️⃣1️⃣ خود را دائماً فقیر و محتاج ببیند و بداند.
_انّ الانسان لیطغی اَن رآه استغنی
_اوتیته علی علم عندی
_انتم الفقراء الی الله
_الهی لاتَکِلنی الی نفسی طَرفة عین ابداً
1️⃣1️⃣تفکر و تعَقّل
_ لو کنّا نسمع او نعقل ما کُنّا فی اصحاب السعیر ( ملک ۱۰)
2️⃣1️⃣ احسان به والدین
3⃣1️⃣ خشت اوّل را درست بگدارد
ربّ ادخلنی مدخل صدق
گام اول و نیّت در هر کاری باید خاصانه و برای کسب رضایت خدا باشد
4⃣1⃣ وسیله و سبب هدایت گری کسی بشود
ان شاءالله خدا، هدایت گر را، عاقبت به خیر خواهد کرد
5⃣1⃣ رقّت قلب و دل رحمی
کما اینکه زنی به خاطر آب دادن به سگی اهل سعادت و نجات شد
6⃣1⃣کار نیک خالصانه و مخفیانه انجام دهد
( البته حفظ عمل کند تا عملش حبط نشود)
تو نیکی می کُنُ در دجله انداز
که ایزد در بیابانت دهد باز
7⃣1⃣ توسل به اهلبیت علیهم السلام مخصوصا امام زمان علیه السلام در این زمان و امام حسین علیه السلام
✍نکته
آیه الله شعرانی فرمود:
از دو نشانه می شود شخصیت افراد را فهمید
۱.دوران کودکی
۲.لحظات مرگ
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
قم ساعت 1ونیم شب
1397/11/22
#عاقبت_به_خیری
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#گلهای_عجیب
#خداشناسی
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :معیار شیعه بودن
عَن الباقِر عليه السلام : اِنَّ بَعْضَ اَصَحْابِهِ سَأَلَهُ فَقالَ: جُعِلتُ فَدِاكَ اِنَّ الشّيعَهَ عِنْدَ ناكثيروُنَ، فَقالَ: هَلْ يَعْطِفُ الغَنِىُّ عَلى الفَقيرَ، وَ يَتَجاوَزُ المُحْسِنُ عَنْ المُسى ء وَ يَتَواسُونَ؟ قُلْتُ: لا، قالَ عليه السلام : لَيْسَ هؤُلاءِ الشّيعَةَ، الشَّيعَةُ مَنْ يَفْعَلُ هذا.
يكى از ياران امام باقر عليه السلام به آن حضرت گفت: شيعيان در منطقه ما زيادند. حضرت فرمود:
1⃣ آيـا توانـگر آنان بر فقير مهر مى ورزد؟
2⃣و نيكوكار از بدكار مى گذرد؟
3⃣ و مواسات و بذل و بخشش مالى دارند؟
راوی گفت: خير.
حضرت فرمود: اينان شيعه نيستند. شيعه كسى است كه این چنين باشد(سه خصلت را داشته باشد)
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#شیعه
https://eitaa.com/serathamed
قم مقدسه 1402/10/22
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: راه إصلاح و هدایت
✍مقدمه :
پرسش مهم بسیاری از والدین و مربیان که دغدغه تربیت و کار فرهنگی دارند این است که چگونه فرزندان و مخاطبان خود را نسبت به واحبات مثل نماز،حجاب و،،، تشویق نمائیم در این مقاله ادّعا این است که اگر سه عنوان که با حرف(میم) طراحی شده،صحیح و کامل إجرا شود، أنگیزه و إقدام به واجبات تحقق می یابد
إن شاء الله
1⃣ معرفت:
قال اميرالمؤمنين علیه السلام:
الناس أعداءُ ما جهلوا
مردم دشمن چيزهايى هستند كه نمى دانند.
✍ بنابراین تا شناخت و آگاهی لازم در مخاطبان (نسبت به موضوع مورد نظر: نماز، حجاب، و،،، ) إیجاد نشود، نه تنها علاقه ای نشان نمی دهند بلکه دشمنی هم می کنند، معرفت هم راه هائی دارد البته به تناسب مخاطب باید إرائه شود:
1_آیات منتخب
2_أحادیث متناسب
3_خاطرات شهدا
4_أشعار برگزیده
5_سخن علمای ربّانی
2⃣ محبّت أولیاء دین :
قرآن می فرماید:
سوره آل عمران آیه ۳۱
قُل إِن كُنتُم تُحِبّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعوني يُحبِبكُمُ اللَّهُ وَيَغفِر لَكُم ذُنوبَكُم ۗ وَاللَّهُ غَفورٌ رَحيم
بگو: «اگر خدا را دوست میدارید، از من پیروی کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد؛ و گناهانتان را ببخشد؛ و خدا آمرزنده مهربان است.»
✍ دو إستفاده از این به دست می آید
1_خطاب به مردم
علامت محبّت به خدا، تبعیت از رسول خدا و إطاعت از دین است پس کسی که اهل تقوا نیست یعنی دروغ می گوید که خدا را دوست دارد
2_خطاب به متولیان فرهنگی
باید کاری کنید تا مردم عاشق خدا بشوند مردم با فهم نعمت ها و رحمت های إلهی به خدا محبت پیدا می کنند و در نتیجه اهل عمل به واجبات و ترک مُحرّمات می شوند
لذا در روایت فرمودند
عنه صلي الله عليه و آله : أدِّبوا أولادَكُم عَلى ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبِيِّكُم ، وحُبِّ أهلِ بَيتِهِ ، وقِراءَةِ القُرآنِ ، فَإِنَّ حَمَلَةَ القُرآنِ في ظِلِّ اللّه ِ يَومَ لا ظِلَّ إلاّ ظِلَّهُ مَعَ أنبِيائِهِ وأصفِيائِهِ [كنز العمّال : 16/ 456/ 45409
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : فرزندان خود را با سه خصلت بار آوريد: دوست داشتن پيامبرتان، دوست داشتن اهل بيت او و قرآن خواندن؛ زيرا در آن روزى كه سايه اى جز سايه خدا نيست، حاملان قرآن به همراه پيامبران و برگزيدگان او در سايه خدا هستند
نکته مهم:
مربی هم باید نزد مخاطب محبوب باشد تا مؤثر باشد
3⃣ معیشت :
طبق احادیث اگر انسان تجربه لذت حلال مفید را در زندگی نداشته باشد انگیزه ای برای هیچ عملی از جمله عبادت و انجام واجبات ندارد
امام کاظم (علیه السلام)
اِجْتَهِدُوا فِي أَنْ يَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اَللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ اَلْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ اَلْإِخْوَانِ وَ اَلثِّقَاتِ اَلَّذِينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَ يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي اَلْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِيهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ اَلسَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى اَلثَّلاَثِ سَاعَاتٍ،،، وَ اِسْتَعِينُوا بِذَلِكَ عَلَى أُمُورِ اَلدِّينِ فَإِنَّهُ رُوِيَ لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَرَكَ دُنْيَاهُ لِدِينِهِ أَوْ تَرَكَ دِينَهُ لِدُنْيَاهُ.
تلاش كنيد كه وقت شما چهار ساعت باشد: ساعتي براي مناجات با خدا، ساعتي براي كار زندگي، ساعتي براي معاشرت با برادران و اشخاص مورد اعتماد كه شما را از عيب هايتان آگاه نمايند و از دل با شما خالص و يك رو باشند و ساعتي كه در آن براي لذت هاي غير حرام خويش خلوت كنيد و با اين ساعت، براي سه ساعت ديگر نيرو مي يابيد.،،، و با اين سهم از دنيا، براي كارهاي ديني ياري جوييد؛زيرا روايت شده است كه«از ما نيست هر كه دنيايش را براي دينش رها سازد يا دينش را براي دنيايش رها نمايد».
✍ نتیجه:
الف_برنامه زندگی به چهار عنوان باید تقسیم بشود
1_تجارت2_عبادت3_رفاقت
( برای کسب معرفت) 4_لذّت(حلال مفید)
ب_اسلام با دو لذت مخالف است
1_لذّت حرام، غیرشرعی
2_لذت حلال غیر مفید
بنابراین اگر کسی مشغول لذّت حلال و مباحی باشد اما چون بعد از آن لذت انگیزه ای برای تجارت، عبادت، و معرفت پیدا نمی کند لذت او حلال اما لغو و لهو و بیهوده بوده است
باید لذت حلال مفید را برای فرزندان ومخاطبان فراهم کنیم تا انگیزه عمل و عبادت در آنها ایجاد شود
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#نماز_حجاب
#هدایت_إصلاح
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
قم مقدسه 1402/10/21
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:تأملی در دعای ماه رجب(يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ،،، )
✍مقدمه:
در این دعا 4مرتبه(یا من)پنج مرتبه کلمه إعطاء، و4مرتبه واژه سئوال با مشتقات آن آمده است
🌹يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ،
ای آنکه هر خیری را از او امید دارم
1⃣ باید به کسی امیدوار بود که هم بداند و هم بتواند هر خیر و هر حاجتی را بدهد
2⃣ اگر برخی حاجتها گرفته نمیشود چون اکنون خیر نیست
🌺وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ،
و از خشمش در هر شرّی ایمنی جویم،
1⃣ هر کسی غیر از خدا قدرتش محدود است لذا توانائی دفع و رفع شرّ را ندارد
2⃣ هر شرّی ممکن است تجلّی خشم خدا باشد و فقط قدرت خداست که می توان از هر شرّی إیمن بود
🌻يَا مَنْ يُعْطِى الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ،
ای آنکه در برابر عبادت اندک مُزد بسیار عطا میکند،
1⃣ بنده حتی اگر عبادت کند حقّی پیدا نمی کند آنچه خدا می دهد إعطاء و فضل است
2⃣خداعلیم وکریم است که عمل قلیل ما را می بینید و مضاعف می بخشد
🌸 يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ سَأَلَهُ،
ای آنکه به هرکه از او بخواهد میبخشد،
1⃣ طلب حاجت فقط از خدا، نشان از معرفت شخص دارد
2⃣ اگر کسی طلب هم نکند خدا عطا می کند پس اگر طلب و دعائی باشد به طریق اولی و با فضل و عنایت بیشتری می بخشد
🌼 يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً،
ای آنکه به هرکه از او بخواهد میبخشد، ای آنکه به هرکه از او نخواهد و او را نشناسد نیز میبخشد، عطایش از روی مهربانی و رحمت است،
1⃣ انسان ها چند دسته اند
الف_اهل دعا نیستند
ب_اهل معرفت نیستند
ج_ نه اهل دعا و نه اهل معرفت
د_اهل دعا بدون معرفت
ه_اهل دعا با معرفت
خدای کریم و رحیم به همه اعطاء می کند اما به کسی که گروه آخر (اهل دعا و با معرفت) بهتر و بیشتر می بخشد
2⃣ تحنُّن و رحمة یعنی بنده هیچ استحقاقی ندارد هر چه هست فضل و محبت خداست
🌷 أَعْطِنِى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَمِيعَ خَيْرِ الْآخِرَةِ،
با درخواستم از تو، همهی خیر دنیا و خیر آخرت را به من عطا کن
1⃣ در درخواست یاد بگیریم همه خیر دنیا و همه خیر آخرت را بخواهیم از کریم کم نخواهیم
2⃣ دنیا بد نیست اگر خیر و برکت باشد و تو را آماده آخرت کند
🌹وَاصْرِفْ عَنِّى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ شَرِّ الدُّنْيا وَشَرِّ الْآخِرَةِ،
و با درخواستم از تو همه شر دنیا و شر آخرت را بازگردان،
1⃣علت آنکه بر سر شرّ آخرت جمیع نیامده
الف_به قرینه جمیع قبلی، حذف شده
ب_ممکن است همه چیز دنیا برای کسی شرّ باشد اما همه چیزآخرت،ماهیت آن شرّ نیست
2⃣ جلب نعمت و در خواست خیر، از خدا کافی نیست باید دفع شرً را هم بخواهیم چون خیری که با شرّ همراه باشد خیر نیست
🌻فَإِنَّهُ غَيْرُمَنْقُوصٍ مَا أَعْطَيْتَ
وَزِدْنِى مِنْ فَضْلِكَ يَا كَرِيمُ.
زیرا آنچه را تو عطا کردی کاستی ندارد و از احسانت بر من بیفزای ای کریم
1⃣ هر چه خدا داده کامل است نگاه و خیال غلط ماست که از خدا طلبکاریم و شکایت داریم، گمان کم بودن ونقص نعمتها را داریم
2⃣ زدنی یعنی خدایا اول خودم را زیاد کن به من ظرفیت بده تا بتوانم قدر و شکر آن را انجام بدهم
🌷يَا ذَا الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ، يَا ذَا النَّعْماءِ وَالْجُودِ، يَا ذَا الْمَنِّ وَالطَّوْلِ، حَرِّمْ شَيْبَتِي عَلَى النَّارِ.ای دارای بزرگی و رأفت و محبت، ای دارای بخشش و جود، ای دارای عطا و کرم، محاسنم را بر آتش دوزخ حرام کن.
1⃣ برای درخواست از خدا و دعا، ابتدا باید مدح و حمد خدا کنیم
2⃣ مهم ترین درخواست از خدا نجات از جهنم است، ریش یعنی خدایا آبرویم را نبر و بدنم را عذاب نکن
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
#شرح_دعای_ماه_رجب
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
قم مقدسه 1401/11/2
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
تأملی در دعای ماه رجب
✍مقدمه :
دعایی که امام صادق (علیهالسلام) در هر روز ماه رجب میخواند در سه قالب (3قسمت)بیان شده است
✅ قسمت اوّل:
دعا در قالب استثناء و با واژه غیر یا إلّا بیان شده
1⃣خابَ الْوافِدُونَ عَلَىٰ غَیْرِكَ،
آنان که بر غیر تو وارد شده اند ناامید گشتند
2⃣وَخَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلّا لَكَ،
و آنان که به کاری جز توجه به تو پرداختند زیانکار شدند
3⃣ وَضاعَ الْمُلِمُّونَ إِلّا بِكَ،
و آنان که به درگاه غیر تو وارد شدند به تباهی رسیدند
4⃣وَأَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ،
و سودجویان دچار قحطی شدند، مگر آنان که از فضل تو سود جستند،
🌹نکته:
در فراز اول👆تعلیم و تذکر این مطلب که تکیه وتوجه به غیر خدا، خسارت و ضلالت است
✅ قسمت دوم:
دعا در قالب مناجات و بیان اوصاف و مدح خداست
1⃣ بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ،
درِ رحمتت به روی مشتاقان باز است،
2⃣ وَخَیْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ،
خیرت به خواهندگان عطا شده،
3⃣ وَفَضْلُكَ مُباحٌ لِلسَّائِلِینَ،
احسانت برای نیازمندان گوارا است
4⃣ وَنَیْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ،
و عطایت برای آرزومندان آماده است
5⃣ وَرِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ،
و روزیات حتی برای گناهکاران(روگردانان از فرمانت) گسترده است
6⃣ وَحِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ،
و بردباریات کسانی را که به دشمنیات برخاستهاند نیز شامل است،
7⃣عَادَتُكَ الْإِحْسانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ
شیوهات به بدکاران احسان
8⃣وَسَبِیلُكَ الْإِبْقاءُعَلَى الْمُعْتَدِینَ
و روشت زندگی بخشیدن به متجاوزان است،
🌺نکته:
فراز دوم🖕تعلیم توحید و تذکر به اوصاف خداست
✅ قسمت سوم:
قالب فراز سوم، درخواست و طلب و دعاست
1⃣اللّٰهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ،
خدایا مرا به راه رهیافتگان هدایت کن
2⃣وَارْزُقْنِى اجْتِهادَ الْمُجْتَهِدِینَ،
و تلاش تلاشگران را روزیام کن
3⃣ وَلَا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ،
و مرا از بیخبران دورشده قرار مده
4⃣وَاغْفِرْ لِى یَوْمَ الدِّینِ
و روز جزا آمرزشت را نصیبم کن.
🌷نکته:
1_طلب هدایت،2_توفیق تلاش،3_ غفلت نداشتن و4_ غفران الهی، باید مهم ترین در خواست دنیوی و أُخروی ما باشد
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#شرح_دعای_ماه_رجب
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
قم مقدسه 1401/11/5
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : آیین نامه بحث
✍مقدمه :
بحث و مناظره بین طرفین در هر موضوعی نتیجه نمی دهد مگر با وجود چهار تا عنوان با حرف میم، باید هر یک ملتزم به آن چهار میم باشند تا بحث نتیجه دهد
1⃣ منطقی و مستند
و به زبان عوامانه، از مُخ حرف بزنیم نه از معده!
همین طور به صرف شنیده ها بدون تحقیق، آن را نقل یا نقد نکنیم
2⃣ مُنصف باشیم نه مُتعصب و معاند و لجباز!
اگر متوجه شدیم طرف مقابل حق می گوید بپذیریم
3⃣مراء و جدال نکنیم
یعنی نخواهیم به هر نحوی حرف خود را إثبات کنیم حتی اگر حق بگوئیم
4⃣ مشترک در مسأله
اگر از یک نقطه ای که مورد قبول هست بحث ادامه یابد مخالف را می شود إقناع کرد، پس اگر هر کسی از چیزهایی که فقط خودش قبول دارد یا مسأله ای را مطرح می کند که اصلا ربطی به موضوع بحث ندارد هیچ وقت به نتیجه لازم نمی رسد
✍دین به ما می گوید
1_تحمیل دربحث ممنوع
2_توهین در بحث ممنوع
فقط مأمور به تبلیغ صحیح معارف دین هستیم
مخاطبان دو نوع اند:
1_عده ای ابولهبی اند
حق را نمی پذیرند
2_عده ای هم ابوذری اند
حق را می پذیرند
در مقام بحث، فردی، یا حزبی، یا نظام اسلامی را
1_نه تخریب کنیم
2_نه توجیه کنیم
بلکه فقط وظیفه، تبيين موضوع و مسأله هست
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#معیار_بحث
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1402/10/21 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
نماز اول هر ماه قمری
🌹در روز اوّل دو ركعت نماز بجا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد سی مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد،
🌷 اگر چنين كند، سلامتی اش را در آن ماه از خدا به دست آورده است.
🌻پس از نماز بخواند:بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ.
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#نماز_اول_ماه_قمری
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
کُد گذاری حروف رجب
✍ راء یعنی :
1⃣ رحمت إلهی
2⃣ رنگ إلهی گرفتن
3⃣ رُشد یافتن
4⃣ رودخانه بهشتی
5⃣ رستگار شدن
6⃣ رجاء و امید به عفو
7⃣ رابطه جدّی با خدا
✍ جیم یعنی :
1⃣ جنگ با شیطان
2⃣ جُند الهی شدن
3⃣ جلال و جمال الهی
4⃣ جایزه ویژه خدا
5⃣ جدا شدن از گناه
6⃣ جلا دادن جان و روح
7⃣ جدّی شدن در دعا
✍ باء یعنی:
1⃣ بندگی و بت شکنی
2⃣ بیداری
3⃣ بخشش الهی
4⃣ بهشتی شدن
5⃣ باغ و بهار دعا و ذکر
6⃣ باد و نسیم رحمانی
7⃣ بانگ دعوت الهی
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#رجب
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
قم مقدسه 1402/10/23
بسم الله الرحمن الرحیم
با تأمّلی در أذکار و أدعیه ماه رجب می توان گفت ماه رجب ماه چهار عنوان با حرف تاء است
1⃣ توحید
2⃣ توبه
3⃣ توجّه و تمنّا
4⃣ توسل به اهلبیت
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : تأمُّلی در کلام امام باقر علیه السلام
ما عَرَفَ اَللهَ مَن عَصاهُ.
خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
1⃣ برای ترک گناه، باید معرفت به خدا پیدا کرد
2⃣ علم و شناختی که انسان را با تقوا نکند و باعث ترک گناه نشود، شناخت خدا نیست حتی اگر علم عقاید و کلام را هم تدریس کند
3⃣ کسی که اهل تقوا و ترک گناه باشد اهل شناخت واقعی خداست حتی اگر به ظاهر تحصیلات حوزوی و دانشگاهی نداشته باشد
4⃣ فلسفه قرآن و عترت اینکه، معرفتی پیدا کنیم تا خدا را نافرمانی نکنیم
5⃣ شناخت یعنی به این عقیده برسیم که او قدیر است، نباید با صاحب قدرت در أفتاد،او ساتر است که آبرویت را نمی برد، اگر رحمان است، قهار و اهل عقوبت و عذاب نیز هست
6⃣ میزان و معیار شناخت، تقوای الهی است هر چقدر معرفت بیشتر، تقوا و ترک گناه بیشتر و بالعکس هر چقدر تقوا کمتر، شناخت انسان کمتر خواهد بود
7⃣ معیار شناخت مطلوب،علم و فهم اصطلاحات علمی نیست بلکه معرفتی که سبب اطاعت انسان از خدا بشود حتی اگر یک آگاهی معمولی از یک پیرزن بی سواد باشد
8⃣ محور، معصیت و نافرمانی نکردن خدای متعال است، زیرکی و زرنگی در جلب رضایت مردم و یا هم حزبی ها نیست بايد فهمید رضایت خدا در چیست
9⃣ اوامر و نواهی الهی را باید شناخت چرا که ندانستن آنها سبب می شود انسان مبتلا به ترک معروف و انجام منکر و حرام بشود
🔟 معرفت به هر کسی و هر چیزی ،سبب محبت و علاقه به آن می گردد و محبت، باعث تبعیت از او می گردد
✍ نتیجه( 3 تا عین)
عرفان⬅️عشق⬅️عمل
قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا» – «مردم دشمنند نسبت به چیزی که به آن جاهل و یا بی عقل هستند»
(نهج البلاغه، حکمت ۱۷۲)
اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
#امام_باقر_معرفت_گناه
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1402/4/5روستای کمرود
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : شُبهه أوّل از
ده شبهه راجع به انتخابات
👈مقدمه :
رهبر حکیم انقلاب درتاریخ
1402/10/2در جمع مردم کرمان و خوزستان فرمودند:همه کسانی که مخاطبانی دارند وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند، لذا ده پرسش مهم و رائج، راجع به انتخابات در ده مقاله، همراه با پاسخ های متعدد، إرائه می شود تا انشاءالله سبب مشارکت حدأکثری مردم شود تا همه سهمی در پیمودن راه شهدا و تقویت پرچم شیعه داشته باشیم به فضل الهی
🔥شبهه أوّل:
از قبل نتایج آراء مشخص است و انتخابات صوری و تشریفاتی است و در آن تقلب صورت می گیرد، پس چرا رأی بدهم؟
✍ جواب :
1⃣ آیا اگر نامزد یا حزب مورد نظر شما رأی بیاورد همین حرف(تقلّب) را می زنید؟!
2⃣ بارها شده حزبی که قدرت را در دست داشت نامزدی مخالف آن حزب رأی آورد و پیروز شد، اگر تقلّب می شد چنین نمی شد مانند پیروزی دور أوّل احمدی نژاد(اصول گرا) که برگزاری انتخابات به دست دولت خاتمی(إصلاح طلب) بود
3⃣ دلائل إدّعای تقلّب چیست؟ مصادیق آن را بگوئید؟ کما اینکه رهبری به میر حسین موسوی فرمود ده درصد هر جائی که شما بگوئید را بازشماری کنید، او قبول نکرد این یعنی لجبازی و حرف غیر منطقی بدون توانایی إثبات آن
4⃣ هر صندوقی علاوه بر ناظر شورای نگهبان، نماینندگان نامزدها و حراست از سوی وزارت کشور بر سر صندوق ها حضور دارند، چگونه إدّعای تقلب را إثبات می کنید؟
5⃣ قطعا ممکن است تقلّب به صورت معدود و جزئی صورت بگیرد امّا در شمارش آراء تأثیری در اصل سلامت انتخابات وارد نمی کند و آنکه پیروز می شود منتخب أکثریت مردم است
6⃣حتی اگر کسی اعتقادی به اسلام و انقلاب نداشته باشد، أصل رأی دادن، کار عقلی است یعنی حمایت از آب و خاک کشور ایران، پس بر فرض تقلب(به إدعای شما) شرکت در انتخابات یعنی قوی شدن کشور به دلیل حمایت أکثریت از کشور، و همین باعث می شود دشمن طمع نکند و کمتر زورگوئی کند اما اگر ببیند حاکمیت پشتوانه مردمی ندارد بیشتر فشار می آورد و خود مردم ضرر خواهند کرد
7⃣ حاکمیت را ما مردم انتخاب کرده ایم پس اگر می خواهیم تقلّب نشود به عدالت رفتار شود، اوّل آنکه با حضور حدّأکثری، أصلح را انتخاب کنیم و سپس قانونی و مستمر و حدّأکثری، مطالبه گر باشیم و فقط پیش خود و تو دورهمی نقد نکنیم بلکه جدّی همه إعتراض کنیم نه إغتشاش
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#شُبهه_رأی_إنتخابات1⃣
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1402/1/23 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : شُبهه دوم از
ده شبهه راجع به انتخابات
👈مقدمه :
رهبر حکیم انقلاب درتاریخ
1402/10/2در جمع مردم کرمان و خوزستان فرمودند:همه کسانی که مخاطبانی دارند وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند، لذا ده پرسش مهم و رائج، راجع به انتخابات در ده مقاله إرائه می شود تا انشاءالله سبب مشارکت حدأکثری مردم شود تا همه سهمی در پیمودن راه شهدا و تقویت پرچم شیعه داشته باشیم به فضل الهی
🔥 شُبهه دوّم:
تجربه نشان داده، همه یا أکثر کسانی که به آنان رأی داده ایم کاری نکرده اند، وعده دروغ داده اند و بعد معلوم شد که آدم خوبی نبوده اند مثل هاشمی، خاتمی، روحانی، و،،، پس چرا رأی بدهیم وقتی همه بد در آمده اند؟
✍ جواب
1⃣ ملاک حال فعلی أفراد هست،آیا نباید زبیر زمان پیامبر اکرم با زبیر زمان جنگ جمل را که در مقابل اميرالمؤمنين علیه السلام إیستاد فرق گذاشت؟! فلان نامزد در زمان انتخاب نصاب و صلاحیت لازم را داشت بعد از مُدّتی تغییر جهت داده اند
2⃣ مردم باید فرد أصلح را در هر زمان انتخاب کنند پس اگر رأی مردم إشتباه بوده، ربطی ندارد که بگوئیم همه نامزدها در هر زمانی بد در می آیند پس رأی ندهیم
3⃣ ما نامزد معصوم إنتخاب نمی کنیم بلکه باید با تحقیق، تلاش کنیم بهترین از افراد نامزدها و أصلح را انتخاب کنیم که هیچ کدام عصمت ندارند و احتمال خطا در هر یک وجود دارد
4⃣ آیا اگر رأی ندهیم وضع از این بهتر می شود؟ یقینا خیر، چرا که تسلط إسنکبار از یک سو، و روی کار آمدن عدّه ای بدتر بر سرنوشت کشور،
پس عقل حکم می کند بر فرض بد بودن همه نامزدها، به بد رأی دهیم که نامزد بدتر قدرت نیابد و مسئولیتی نگیرد
5⃣ تا زمانی که نیروی انسانی کافی و إیده آل نداریم چاره ای نداریم که به همین نامزدها اعتماد کنیم چرا که یا ما افراد معصوم نداریم یا کسانی که عالی بوده اند به صحنه رقابت نیامده و قبول مسئولیت نمی کنند
6⃣ اگر بنا باشد حدّ نصاب إحراز صلاحيت نامزدها بالا گرفته شود بسیاری ردّ صلاحیت می شوند و همین جاست که عدِه ای از مردم شرکت در انتخابات نمی کنند چون می گویند رقابت و نامزد مورد نظر ما نیست(همه جامعه که در سطح فکری، فرهنگی و مذهبی بالا نیستند باید برای همه أقشار جامعه نامزد و نماینده باشد) پس نباید از همه مسئولان منتخب، إنتظار عدالت و تقوا ی إیده آل داشت مسئولان از جنس خود همین مردم اند
مردم اگر رشد و تغییر داشته باشند می توان انتظار تشکیل حکمرانی قویّ داشت
7⃣ در زمان حکومت امام معصوم اميرالمؤمنين علیه السلام هم برخی از مسئولان بد و فاسد بودند، آیا باید
گفت حالا که افراد بد هستند پس اصل حکومت تشکیل نشود یا از حکومت اسلامی حمایت نشود؟!
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شُبهه_رأی_إنتخابات2⃣
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1402/1/24 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : شُبهه سوّم از
ده شبهه راجع به انتخابات
👈مقدمه :
رهبر حکیم انقلاب درتاریخ
1402/10/2در جمع مردم کرمان و خوزستان فرمودند:همه کسانی که مخاطبانی دارند وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند، لذا ده پرسش مهم و رائج، راجع به انتخابات در ده مقاله إرائه می شود تا انشاءالله سبب مشارکت حدأکثری مردم شود تا همه سهمی در پیمودن راه شهدا و تقویت پرچم شیعه داشته باشیم به فضل الهی
🔥 شُبهه سوّم :
رأی ندادن یک یا چند نفر، چه ضرری به حال مردم و نظام اسلامی دارد؟ پس چه إصراری است که همه رأی بدهیم؟
✍جواب:
1⃣ اگر هر کسی اینگونه فکر و ترک رأی کند، درصد مشارکت بسیار پائین می آید چون هیچ کس دیگری خبر ندارد
2⃣ هر کسی نسبت به إصلاح جامعه وظیفه دارد، کسی که رأی نمی دهد حق اعتراض و مطالبه هم ندارد
3⃣ این حرف که رأی ندادن من چه ضرری دارد به این معناست که برای خود شخصیت و هویّت قائل نیست
4⃣ همه افراد جامعه هر یک نقش یک قطعه از پازل را دارند و یا یک قطعه از مجموعه سیستم موتور ماشین که اگر آن قطعه نباشد ممکن است مشکل جدّی و اساسی برای کُل پیش بیاید
5⃣ بله یک یا چند نفر به تنهایی عدد قابل توجهی نیست اما قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود
6⃣ حفظ نظام جمهوری اسلامی واجب است کوتاهی هر کس در حفظ آن و ترک رأی موجب تضعیف نظام و حرام است بنابراین هر کس وظیفه دارد واجب را انجام دهد، پس نگوید یک نفر فایده ندارد
7⃣ اگر در طول تاریخ مردم اینگونه فکر نمی کردند امامان معصوم علیه السلام موفق به تشکیل حکومت می شدند پس نباید هر کس بگوید رأی یک نفر چه فایده دارد، مردم اگر طبق روایت امام صادق علیه السلام از بنی امیه و بنی عباس حمایت نمی کردند اهل بیت علیهم السلام در حاشیه قرار نمی گرفتند پس تک تک مردم در بالا بردن إقتدار پرچم شیعه و انقلاب اسلامی و حفظ خون شهدا مسئول هستند
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شُبهه_رأی_إنتخابات3⃣
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1402/1/24 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : شُبهه چهارم از
ده شبهه راجع به انتخابات
👈مقدمه :
رهبر حکیم انقلاب درتاریخ
1402/10/2در جمع مردم کرمان و خوزستان فرمودند:همه کسانی که مخاطبانی دارند وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند، لذا ده پرسش مهم و رائج، راجع به انتخابات در ده مقاله إرائه می شود تا انشاءالله سبب مشارکت حدأکثری مردم شود تا همه سهمی در پیمودن راه شهدا و تقویت پرچم شیعه داشته باشیم به فضل الهی
🔥 شُبهه چهارم :
با رأی ندادن می خواهیم مسئولان را أدب کنیم، یعنی در واقع رأی ندادن به نوعی رأی است به اینکه من به وضع موجود اعتراض دارم؟ پس رأی نمی دهم
✍ جواب :
1⃣ قطعا باید مطالبه گر بود و نسبت به مسئولان انتقاد و اعتراض داشت اما رأی ندادن، یک شیوه اشتباه و خودزنی است چرا که تضعیف نظام و تسلط إستکبار وضع را برای همه بدتر خواهد کرد
2⃣ رأی ندادن بله نوعی رأی و إعتراض به وضع موجود هست اما قانونی و حقوقی نیست چرا که هر کسی که رأی بیاورد نماینده قانونی همه است حتی اگر اصلح نباشد چون رأی اکثریت را آورده ولو به انداره (1+50)پس رأی به أصلح بدهیم و از این راه قانونی، به مطالبه خود برسیم
3⃣ عاقل برای درمان وجراحی عضوی از بدن، نسبت به همه بدن بی تفاوت نمی شود، اگر شاخه خشک را می خواهیم از درخت جدا کنیم درخت را از ریشه نمی کنیم، نباید به خاطر چند مسئول فاسد،به اصل نظام با رأی ندادن آسیب بزنیم
4⃣ این نوع نطق(رأی ندادن نوعی رأی دادن است) از أمثال حسن روحانی إلقاء و صادر شده، چرا که در ذهن مردم جایگاه خود را از دست داده اند و چون خود مُنزوی شده اند می خواهند به نظام لگد و ضربه بزنند، مواظب باشیم در پازل دشمن بازی نکنیم و فریب نخوریم
5⃣ اگر بخواهیم أبرو را إصلاح کنیم چشم را کور نکنیم، آیا رأی ندادن به عنوان إعلان إعتراض وضع را بهتر می کند یا بدتر؟! قطعا بدتر خواهد شد چرا که ضربه به همه است نه فقط به مسئولان بد
6⃣ لوازم رأی ندادن سه إتفاق ناگوار است که هر سه وضع موجود را بدتر می کند و مردم باید به آن توجه و فکر کنند
1_کشور بدون حکومت
هیچ عاقلی قبول نمی کند چون هرج و مرج می شود
2_حاکمیت أفراد اجنبی
یعنی افراد خارجی بیایند مسئولان مردم ایران بشوند، خب خیلی احمقانه است وقتی برخی هم وطنان به کشور خیانت می کند چه توقعی است که غریبه و غربی برای ما دلسوز باشد
3_افراد داخلی غیر أصلح در رقابت به خاطر رائ ندادن ما، مسئولیت را به عهده بگیرند
7⃣ رأی ندادن به عنوان اعلان اعتراض، کار غیر منطقی است چرا که هیچ اعتنائی به آن نمی شود، بلکه به ضرر دنیوی و أخروی است، باید اعتراض با شیوه صحیح و قانونی باشد تا نتیجه بخش باشد
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#شُبهه_رأی_إنتخابات4⃣
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1402/1/24 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : شُبهه پنجم از
ده شبهه راجع به انتخابات
👈مقدمه :
رهبر حکیم انقلاب درتاریخ
1402/10/2در جمع مردم کرمان و خوزستان فرمودند:همه کسانی که مخاطبانی دارند وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند، لذا ده پرسش مهم و رائج، راجع به انتخابات در ده مقاله إرائه می شود تا انشاءالله سبب مشارکت حدأکثری مردم شود تا همه سهمی در پیمودن راه شهدا و تقویت پرچم شیعه داشته باشیم به فضل الهی
🔥شُبهه پنجم :
رای حقّ من است و من دارای اختیار هستم دوست ندارم از حق خود استفاده کنم؟ پس مجبور نیستم که حتما رای بدهم
✍ جواب:
1⃣ رأی حقّ هر کسی است امّا اوّلا حقّ تکلیف آور است و نمی توان تکلیف واجب و وظیفه را ترک کرد
ثانیا حقّ رأی یک حقّ اجتماعی و سیاسی است نمی توان با لجاجت و خودخواهی به حقوق جامعه ضربه بزند
2⃣ آیا کسی که داخل قایق نشسته می تواند بگوید من حقّ دارم محل نشستن خود در قائق را سوراخ کنم؟! إحقاق حقّی که باعث ایجاد ضرر و خطر برای اجتماع باشد منطقی و مصلحت نیست
3⃣ عقل می گوید حقّ و مصلحت جمعی، مُقدّم است بر حقّ و مصلحت فردی، پس گذشتن از حقّ رأی دادن، خلاف عقل و منطق است
4⃣ کسی که این چنین حرف می زند که من حق دارم که از حق خود استفاده نکنم پس لوازم این حرف را بپذیرد به اینکه نه حق خدمات از سوی حاکمیت دارد و نه حق انتقاد و إعتراض به عملکرد مسئولان منتخب، چرا که مشارکتی در رأی و انتخابات نداشته است
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#شُبهه_رأی_إنتخابات5⃣
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1402/1/24 قم مقدسه