eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.5هزار دنبال‌کننده
497 عکس
165 ویدیو
10 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
حمید اکبری: موضوع : تأملی در حدیث امام صادق عليه السلام 🌹مقدمه این حدیث در دیدار زنان با رهبری،در حسینیه امام خمینی نصب شده بود أکثَرُ الخَیرِ فِی‌ النِّساء» | من لا یحضره الفقیه، ج‌۳، ص۳۸۵. امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «بیشتر خوبی‌ها در زنان است.» 1⃣ در مقایسه خیر مرد و زن نسبت به خانواده و جامعه،غالبا زنان سهم بیشتری در خیردارند 2⃣ اگر مردی هم منشأء خیر و برکت برای جامعه می‌شود به دلیل تربیت و دامن پاک مادر اوست 3⃣ اگر خانواده و جامعه بخواهد پر از خیر و برکت بشود باید به حُرمت وحقوق زنان توجه ویژه شود اگر زن مورد عنایت و محبت واقع شود با تمام وجود، به رسالت همسری و مادری مشغول می شود و همین عشق، منشأء خیرات می شود 4⃣ کسانی که از ازدواج، برای مسأله اقتصادی پرهیز می کنند باید بدانند حضور زن در خانه باعث جلب برکت و نعمت فراوان هست به شرط آنکه اسراف نکنند 5⃣ وجود و حضور زن، برکت است پس از گرفتن زن برای پسرها و یا آوردن فرزندان متعدد مخصوصا به عنایت الهی فرزندان دختر امتناع نکنیم 6⃣باید زن و دختر بدانندکوثر و خیر کثیر هستند نباید اجازه دهند کسی با فکر و سبک زندگی غربی مانع این خیر و برکت آن ها بشوند به اسم آزادی، وجود زن باعث شرّ، وضرر بشود 7⃣ احتمال دارد أکثر، فعل امر(صیغه7) و الخیر، مفعول باشد در این صورت معنای حدیث می‌شود : (خیر،وبرکت رادر زنان، زیادکن) مراد کلام با این معنا چند احتمال دارد الف_دعا و طلب خیر از خدا برای زنان ب_سعی کن نسبت به زنان تلاش و توجه ویژه داشته باش(عنایت بیشتر به زنان داشته باشید) ج_خیر را در زنان، زیاد کن یعنی زیاد بدان (تا سبب بی مهری به آنان نشود) 8⃣ اگر خانواده و جامعه ای خیر،وبرکت ندارد احتمال دارد شاید زنان نقش و وظیفه خود را درست انجام نمی دهند که خیر کمرنگ شده است 9⃣ نه همه زنان از همه مردان بلکه گاهی خیر یک زن از هزار مرد بهتر و بیشتر است قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم: الْامْرَأَةُ الصَّالِحَةُ خَیرٌ مِنْ الْفِ رَجُلٍ غَیرِ صالحٍ وَایما امْرَأةٍ خَدَمَتْ زَوْجَها سَبْعَةَ ایامٍ اغْلَقَ اللَّهُ عَنْها سَبْعَةَ ابْوابِ النَّارِ وَفَتَحَ لَها ثَمانِیةَ ابْوابِ الْجَنَّةِ تَدْخُلُ مِنْ ایها شاءَتْ زن صالحه از هزار مرد غیرصالح بهتر است و هرزنی که یک هفته کارهای همسرش را به انجام رساند، خداوند هفت در دوزخ را براو می بندد و هشت در بهشت را بر وی می گشاید تا از هرکدام که خواست داخل شود. 🔟 جزء خیر در عالم نیست، شرّی اگر هست به خاطر نگاه غلط و سبک زندگی ماست دنیا محل مسابقه است که بیشترین خیر را داشته باشیم زنان که با عطیه الهی منشأء خیر هستندنباید خود را از خیر رسانی محروم کنند مانع خیر شدن،خود مصداق شرّ است خیر زنان مثل آرامش خانواده، تکثیر نسل، صله أرحام با خانواده خود و همسر و،،، حمیداکبری/1401/10/18 @serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید اکبری: موضوع:پروپاگاندا(تبلیغ منفی) ✅مقدمه: این اصطلاح در سخنرانی رهبری(19دی)به کار گرفته شد برای توضیح نکاتی ارائه میشود ✅ تعریف: تلاش برای بسیج نگرش ها و عقاید “پروپاگاندا” گفته می شود ✅ تاریخچه: اصطلاح “پروپاگاندا” ابتدا در نتیجه فعالیتهای مبلغین كلیسای كاتولیك در اروپا منتشر شد ✅ چیستی و ماهیت: پروپاگاندا یک شیوه ارتباطی است که برای دستکاری یا تأثیرگذاری بر عقاید گروه ها و یا برای پشتیبانی از یک علت یا عقیده خاص استفاده می شود. در طول قرن ها ، پروگاندا به شکل هنری ، فیلم ، گفتار و موسیقی شکل گرفته است ، هرچند که محدود به این اشکال ارتباطی نیست. ✅ هدف و رسالت: گرچه استفاده از پروپاگاندا منحصراً منفی نیست ، اما اغلب مستلزم تأکید زیاد بر فواید و فضائل یک ایده یا گروه است ، در عین حال تحریف همزمان حقیقت یا سرکوب ضد استدلال می باشد. به عنوان مثال ، حزب نازی با ترویج این ایده که آلمان را دچار افسردگی اقتصادی کرد، قدرت گرفت. حمید اکبری @serathamed
موضوع : حقوق مادر ✅مقدمه: به مناسبت روز میلاد أمّ أبیها، سیّدة النساء سلام الله علیها، مناسب است حقوق مادر را در بیان سیّد السّاجدین مورد توجه قرار دهیم امام زین العابدین علیه السلام 1⃣حق مشکلات حاملگی فَحَقُّ أُمِّک فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهَا حَمَلَتْک حَیثُ لَا یحْمِلُ أَحَدٌ أَحَداً حق مادرت این است که بدانی او تو را چنان حمل کرده که کسی دیگری را بدان گونه برنگیرد 2⃣حق إطعام و شیردادن وَ أَطْعَمَتْک مِنْ ثَمَرَةِ قَلْبِهَا مَا لَا یطْعِمُ أَحَدٌ أَحَداً و از میوه دل خود تو را چنان خورانده که هیچ کس دیگری را بدان سان نخوراند 3⃣حق حضانت ونگهداری وَ أَنَّهَا وَقَتْک بِسَمْعِهَا وَ بَصَرِهَا وَ یدِهَا وَ رِجْلِهَا وَ شَعْرِهَا وَ بَشَرِهَا وَ جَمِیعِ جَوَارِحِهَا و به راستی تو را به گوش و چشم و دست و پای و پوست و تمام اندامهایش (به تمام وجود خود) نگهداری کرده 4⃣حق مهربانی ودلسوزی مُسْتَبْشِرَةً بِذَلِک فَرِحَةً مُوَابِلَةً مُحْتَمِلَةً لِمَا فِیهِ مَکرُوهُهَا وَ أَلَمُهَا وَ ثِقْلُهَا وَ غَمُّهَا حَتَّی دَفَعَتْهَا عَنْک یدُ الْقُدْرَةِ و بدین نگهداری به خوشرویی و دلشادی تو را مواظبت نموده و هر ناگواری و درد و گرانی و نگرانی (دوران بارداری را) تحمّل کرده چنان که دست تطاول (آفات) را از تو دور ساخته 5⃣حق درد،سختی زایمان وَأَخْرَجَتْک إِلَی الْأَرْضِ و تو را بر زمین نهاده(زایمان کرد در حالیکه می توانست سقط کند) 6⃣حق ازخودگذشتن،ایثار فَرَضِیتْ أَنْ تَشْبَعَ وَ تَجُوعَ هِی وَ تَکسُوَک وَ تَعْرَی وَ تُرْوِیک وَ تَظْمَأَ وَ تُظِلَّک وَ تَضْحَی وَ تُنَعِّمَک بِبُؤْسِهَا وَ تُلَذِّذَک بِالنَّوْمِ بِأَرَقِهَا وخرسند بوده است که تو سیر باشی و او خود گرسنه ماند و تو جامه پوشی و او برهنه باشد و تو را سیراب کند و خود تشنه ماند و تو را در سایه دارد و خود زیر آفتاب باشد و با بیچارگی خود تو را نعمت بخشد و با بیخوابی خود تو را لذّت خواب چشاند 7⃣حق پرورش وتربیت وَ کانَ بَطْنُهَا لَک وِعَاءً وَ حَجْرُهَا لَک حِوَاءً وَ ثَدْیهَا لَک سِقَاءً وَ نَفْسُهَا لَک وِقَاءً و شکمش ظرف هستی تو بوده و دامنش پرورشگاهت و پستانش چشمه نوشت و جانش نگهدارت 8⃣ حق تحمل مشکلات و فدا کردن جوانی و عُمر: تُبَاشِرُ حَرَّ الدُّنْیا وَ بَرْدَهَا لَک وَ دُونَک سرد و گرم دنیا را برای تو و به خاطر تو چشیده است ✅نتیجه: (وظیفه فرزندان در مقابل حقوق مادر) فَتَشْکرُهَا عَلَی قَدْرِ ذَلِک وَ لَا تَقْدِرُ عَلَیهِ إِلَّا بِعَوْنِ اللَّهِ وَ تَوْفِیقِه پس به قدرشناسی از این همه او را سپاس گزار، و این قدردانی را نتوانی جز به یاری و توفیق خداوند. ✅ تذکر 1_ سعی شده هر حقی با زبان فارسی و ساده تیتر شود تا بیشتر در ذهن مخاطب تأثیر بگذارد 2_ممکن است گفته شود این 8تا حق، برخی به هم شبیه هست اما با دقت فهمیده می شود که هر یک از حقوق به زاویه ای خاص، إشاره دارد مثلا حق درد حاملگی، غیر از حق درد زایمان است و،،،، 3_توجه و تفکر در هریک از حقوق مذکور، کافی است که در رفتار خود با مادر حتی بعد از وفات او تجدید نظر کنیم 4_باید ازخدای سبحان و از امام سجاد علیه السلام تشکرکنیم که سبب تذکر وتعلیم و توجه دادن ما به حقوق مادر شد الحمدلله رب العالمین اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمدوآل محمد وعجّل فرجهم حمیداکبری1401/10/22 @serathamed
موضوع : نام فاطمه زهرا سلام الله علیها در دعای ندبه 1⃣وَزَوَّجَهُ ابْنَتَهُ سَيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمِينَ، 2⃣وَابْنُ خَدِيجَةَ الْغَرَّاءِ، وَابْنُ فاطِمَةَ الْكُبْرَىٰ 3⃣وَجَدَّتِهِ الصِّدِّيقَةِ الْكُبْرىٰ فاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ صلَّى اللّٰه عَليْهِ ✅ نکات 1_ تعظيم دو مادر عزیز در دعای ندبه (حضرت خدیجه و فاطمه سلام الله علیهما) 2_دعا محور و الگوی مادری را آن دو معرفی می کند 3_صراط مستقیم و راه حق را باید از راه این2 مادر پیدا کرد 4_سه مرتبه نام و یاد حضرت زهرا در دعای ندبه به چه معناست؟ شاید تکرار برای تأکید ویژه و جلب توجه ما به اینکه در دعای ندبه یاد بگیریم به این ریشه(أم ابیها) باید برگردیم هر نوع فکر و سبک زندگی غیر از زندگی حضرت مادر، غلط است میلاد مادر را به امام عصر علیه السلام با صلواتی تبریک می گوییم اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمدوآل محمد حمیداکبری1401/10/23 @serathamed
موضوع : تأملی در کلام امام حسن عسکری علیه السلام« مَنْ کانَ الْوَرَعُ سَجّیَتَهُ، وَ الْکَرَمُ طَبیعَتَهُ، وَ الْحِلْمُ خُلَّتَهُ، کَثُرَ صدیقُهُ وَ الثَّناءُ عَلَیْهِ؛هر فرد ورع و احتیاط در روش زندگیش، و بزرگواری و سخاوت عادت برنامه‌اش و صبر و بردباری از اخلاق او باشد، دوستانش زیاد و تعریف کنندگانش بسیار خواهند شد». ✅ مقدمه عوامل محبوبیت مستمر در بین مردم چیست؟؟ ممکن است کسی به خاطر شهرت یا زیبائی یا داشتن رتبه علمی یا ورزشی در بین مردم محبوب شود اما مقطعی است اما آنچه که محبوبیت را مستمر می کند چیست؟ 1⃣ ورع، کرم، حلم، هر کدام به تنهایی در کسی باشد برای محبوبیت کافی است(چه برسد که هرسه در کسی باشد) 2⃣ بایداین صفات جزء سرشت انسان بشود(سجیّه،طبیعة، خلّة)پس یک رفتار مقطعی، سطحی و ظاهری کافی نیست 3⃣ اگر فضائل اخلاقی در وجود انسان نهادینه شود همیشه ظهور پیدا می‌کند 4⃣ ریشه مشکلات مردم یکی از این سه عنوان است 1_ورع:بی تقوائی (عدم مراعات حق الله و حق الناس) 2_کرم:بی تفاوتی نسبت به امور مسلمین (اهتمام و دغدغه خدمت و حلّ مشکل دیگران را ندارد) 3_حلم:بی صبری (در برابر مصائب و تکالیف الهی صبر و استقامت کافی را ندارد 5⃣ کسی که تقوا، سجیّه او بشود حتی در خواب هم گناه نمی کند مانند آیة الله مرتضی حائری گفت در خواب هم به نامحرم نگاه نمی کند 6⃣ کرم فقط به بذل مال نیست گاهی با جان گاهی با زبان گاهی با آبرو گاهی با گذاشتن وقت و،،،، 7⃣ شایداز ترتیب کلام امام بتوان گفت ورع عمیق انسان را اهل کرم می کند و کریم نیز حليم خواهد شد 8⃣ دوستان کم، می تواند یکی از نشانه های شخصیت انسان و سبک زندگی او باشد (یعنی خیلی اهل ورع، کرم و حلم نیست!!) 9⃣ تدبير اولیاء دین این است که ما محبوب بشویم اما نه به هرقیمتی بلکه با ورع،کرم وحلم (درزیارت امین الله می خوانیم محبوبة فی أرضک و سمائک) 🔟 اگر ثناء باشد بدون دوستی، هیچ فضیلتی برای شخص نیست وقتی انسان محبوب شد ثناء ومدح حقیقی برای او گفته می‌شود حمید اکبری1401/9/23صلوات @serathamed
موضوع تأملی در کلام پيامبر صلي الله عليه و آله : النَّظَرُ في ثَلاثَةِ أشياءٍ عِبادَةٌ : النَّظَرُ فِي وَجهِ الوالِدَينِ و فِي المُصحَفِ و فِي البَحرِ ؛  [بحار الأنوارج 10ص 368] پيامبر صلي الله عليه و آله :نگاه كردن به سه چيز عبادت است : به صورت پدر و مادر ، به قرآن و به دريا 1⃣ دایره عبادت، منحصر در نماز، روزه و،، ، نیست 2⃣ ممکن است نظر به این 3مورد اشاره به 3منشأ وعامل حیات باشد الف_والدین عامل حیات مادّی ب_قرآن عامل حیات معنوی ج_بحر(آب)عامل حیات طبیعی 3⃣ نظر به معنای تأمل و بررسی با دقت و تعمق آمده، بنابراین ساده و سطحی از کنار نعمت ها رد نشویم 4⃣ نظر اگر با فی متعدی شود به معنای رسیدگی نیز آمده، بنابراین رسیدگی به این 3عنوان، عبادت است رسیدگی یعنی در مورد حفظ و نگهداری آنان تلاش کافی را داشته باشیم 5⃣ این 3عنوان ممکن است ذکر نمونه های بی شماری از نعمت هاست که انسان از آن غافل است و إلّا هر چیزی آیت خداست 6⃣ نظر به معنای تئوری پردازی است بنابراین در این 3مورد لازم است فکر وپژوهش کرد چرا که زمینه برکات دنیوی و أخروی برای جامعه است 7⃣ شاید در ترتيب نظر وجهی باشد به این معنا که توجه محبت آمیز نسبت به والدین باعث توفیق کسب معنویت (قرآن) و معرفت (بحر) به عنوان خداشناسی می شود 8⃣ هر چیزی از آن جهت که آیت حق است مهم و مقدس است بحر در کنار قرآن، می شود عبادت 9⃣ اگر کسی می خواهد به عبادت های دیگر توفیق یابد باید به این سه عنوان، توجه ویژه داشته باشد 🔟 اگر نظر و توجهی، انسان را به عبودیت و بندگی نکشاند این نگاه عبادت نیست حمید اکبری1401/8/12صلوات @serathamed
شرور کیست؟ مواظب مجالست خود باشیم @serathamed
21.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ها و ظرفیت ها کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
21.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
موضوع :معیار دین داری🕋 1⃣ تقوا قال اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لاَ دِينَ لِمَنْ لاَ وَرَعَ لَهُ 2⃣تقیّه گاهی لازم است برای حفظ جان یا اصل اسلام و مذهب افکار، عقاید، احکام، وافعال خود را إظهار نکنیم یک حرف حق، اگر به جا و به اندازه گفته نشود سبب فتنه و فساد است قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : لاَ دِينَ لِمَنْ لاَ تَقِيَّةَ لَهُ وَ إِنَّ اَلتَّقِيَّةَ لَأَوْسَعُ مِمَّا بَيْنَ اَلسَّمَاءِ وَ اَلْأَرْضِ. 3⃣عدم إطاعت از گناه کار 4⃣ عدم نسبت دروغ و باطل به خدا 5⃣ منکرنشدن آیه ای از آیات خدا الإمامُ الباقرُ عليه السلام : لا دِينَ لِمَن دانَ بطاعةِ مَن عَصَى اللّه َ ، ولا دِينَ لِمَن دانَ بِفِريَةِ باطلٍ على اللّه ِ ، ولا دِينَ لِمَن دانَ بجُحُودِ شَيءٍ مِن آياتِ اللّه[ الكافي2/373/4] امام باقر عليه السلام : هر كه ملتزم به اطاعت از معصيت كار شود ، دين ندارد ، هر كه ملتزم به نسبت دروغ و باطلى به خدا شود ، دين ندارد و هركه ملتزم به انكار آيه اى از آيات خدا شود دين ندارد 6⃣ مروّت (مردانگی و جوانمردی) الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : لا دِينَ لِمَن لامُرُوَّةَ لَهُ[تحف العقول389] امام كاظم عليه السلام : كسى كه مردانگى و انسانيّت ندارد دين ندارد . 7⃣حبِّ و بغض برای دین عنه عليه السلام : كُلُّ مَن لم يُحِبَّ على الدِّينِ ولم يُبغِضْ على الدِّينِ فلا دينَ لَهُ [الكافي2/127/16] امام صادق عليه السلام : هر كه به خاطر دين ، حبّ و بغض نداشته باشد ، دين ندارد 8⃣پای بندی به عهد عنه عليه السلام : لادِينَ لِمَن لاعَهدَله .[بحار الأنوار84/252/47] امام صادق عليه السلام : كسى كه پايبند عهد و پيمان نيست دين ندارد . 9⃣عدم پذیرش ولایت حاکم ستمگر الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : لا دِينَ لِمَن دانَ بولايةِ إمامٍ جائرٍ لَيسَ مِنَ اللّه ِ[بحار الأنوار 72/135/19 ] امام صادق عليه السلام : كسى كه خود را به ولايت (حاكميت) پيشواى ستمگر غير خدايى ملتزم كند ، دين ندارد 🔟حیاء در روایتی از پیامبر اکرم (ص)«اَلْحَياءُ هُوَ الدينُ كُلُّهُ» حیا کل دین است : امام حسن مجتبی (علیه السلام) وَ عَنْهُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: لاَ أَدَبَ لِمَنْ لاَ عَقْلَ لَهُ وَ لاَ مُرُوَّةَ لِمَنْ لاَ هِمَّةَ لَهُ وَ لاَ حَيَاءَ لِمَنْ لاَ دِينَ لَهُ 1⃣1⃣ عقل پيامبر صلي الله عليه و آله :اِنَّما يُدْرَكُ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ، وَ لا دينَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ؛ همه خوبى ها با عقل شناخته مى شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد. 2⃣1⃣ ادب عنه عليه السلام :لا عَقلَ لِمَن لا أدَبَ لَهُ 3⃣1⃣ شکاک بدبین به خدا و اولیای دین و همه افراد الإمامُ عليٌّ عليه السلام : المُرتابُ لا دِينَ لَهُ[غرر الحكم 1014] امام على عليه السلام : كسى كه شك دارد، دين ندارد 4⃣1⃣پذیرش امر به معروف و موعظه الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ عليهما السلام : لا دِينَ لِمَن لا يَدِينُ اللّه َ بِالأمرِ بالمَعروفِ و النهيِ عن المُنكَـرِ .[بحارالأنوار100/86/59] امام باقر عليه السلام يا امام صادق عليه السلام : كسى كه با امر به معروف و نهى از منكر از خدا اطاعت نكند، دين ندارد 5⃣1⃣ عدم تقویت باطل و دشمن الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ عليهما السلام : لا دِينَ لِمَن دانَ اللّه َ بتَقويَةِ باطِلٍ ، و لا دِينَ لِمَن دانَ اللّه َ بطاعةِ الظالِمِ .[الأمالي للمفيد:184/7] امام باقر عليه السلام يا امام صادق عليه السلام : كسى كه تقويت باطل را، دين خدا داند ، دين ندارد و كسى كه اطاعت از ستمگر را جزء دين خدا داند، دين ندارد 7⃣1⃣ عدم هوا پرستی امیرالمؤمنین (علیه السلام) لاَ دِينَ مَعَ هَوًى 8⃣1⃣ عدم إدعای رؤیت خدا در خواب امام صادق (علیه السلام) وَ قِيلَ لَهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ رَجُلاً رَأَى رَبَّهُ فِي مَنَامِهِ فَمَا يَكُونُ ذَلِكَ فَقَالَ ذَلِكَ رَجُلٌ لاَ دِينَ لَهُ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى لاَ يُرَى فِي اَلْيَقَظَةِ وَ لاَ فِي اَلْمَنَامِ وَ لاَ فِي اَلدُّنْيَا وَ لاَ فِي اَلْآخِرَةِ 9⃣1⃣پرداخت زکات (وحقوق واجب دینی مثل خمس) قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : خَطَبَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خُطْبَةَ اَلْوَدَاعِ قَالَ فِي خُطْبَتِهِ أَيُّهَا اَلنَّاسُ أَدُّوا زَكَاةَ أَمْوَالِكُمْ أَلاَ فَمَنْ لَمْ يُزَكِّ فَلاَ صَلاَةَ لَهُ وَ لاَ دِينَ لَهُ وَ لاَ صَوْمَ لَهُ وَ لاَ حَجَّ لَهُ وَ لاَ جِهَادَ لَهُ 0⃣2⃣ امانت دار امیرالمؤمنین (علیه السلام) لاَ أَمَانَةَ لِمَنْ لاَ دِينَ لَهُ 1⃣2⃣ صبر وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَيُّهَا اَلنَّاسُ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ لاَ دِينَ لِمَنْ لاَ صَبْرَ لَهُ. 2⃣2⃣گمراه کننده، حیله گر ومکارنباشد امیرالمؤمنین (علیه السلام) لاَ دِينَ لِخَدَّاعٍ. حمید اکبری 1/ 7/ 1401 صلوات@serathamed
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع :40 نکته تربیتی در حدیث کساء ✅بِسَنَدٍ صَحيحٍ عَنْ جابِرِ بْنِ عَبْدِاللَّهِ الاَنْصاري عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ عَلَيهَا السَّلامُ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيهِ وَآلِهِ قالَ سَمِعْتُ فاطِمَةَ اَنَّها قالَتْ دَخَلَ عَلَيَّ اَبي رَسُولُ اللَّهِ في بَعْضِ الْأَيَّامِ 🌷نکته ها 1⃣ سر زدن پدر به خانه دخترش بدون دعوت(برای صله رحم منتظر دعوت یا نوبت نباشیم) 2⃣ نباید گفت باید حتما اول فرزند یا فرد کوچکتر منزل بزرگتر برود 3⃣ رفت و آمد هم نباید هر روز باشد تا میزبان به زحمت بیأُفتد، می فرماید بعض الأیام ✅فَقالَ السَّلامُ عَلَيْكِ يا فاطِمَةُ، فَقُلْتُ عَلَيْكَ السَّلامُ 🌹نکته ها: 1⃣ مستحب وسنّت است، اوّل وارد شونده سلام کند 2⃣ تا سلام نکردیم کلامی آغاز نکنیم 3⃣ والدین اسم فرزند را ذکر می کند(یا فاطمه)چون بار عاطفی و محبّت آمیز دارد اما أدب این است که فرزند نباید اسم والدین را بگوید مثلا حضرت زهرا سلام الله علیها می فرماید :أبی رسول‌الله یا امام حسن و امام حسین علیهما السلام می‌فرمایندیا أُمّاه 4⃣ مستحب و سنت اینکه در جواب سلام، علیک را مقدم کنیم ✅قالَ اِنّي اَجِدُ في بَدَني ضُعْفاً، فَقُلْتُ لَهُ اُعيذُكَ بِاللَّهِ يا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ، 🌻نکته ها: 1⃣ والدین یا میهمان در منزل فرزند خود تکلُّف و تعارفی نداشته باشند 2⃣ احتمال دارد ضعف پیامبر اعظم از روی گرسنگی نیست بلکه ضعف برای سنگینی رسالت معرفی اصحاب کساء و هدایت است(به قرینه جواب حضرت زهرا سلام الله علیها) 3⃣ برای ضعف (سختی و مشکلات) به خدا پناه ببریم و به او توکل کنیم ✅فَقَالَ يا فاطِمَةُ ايتيني بِالْكِسآءِ الْيَماني فَغَطّيني بِهِ، فَاَتَيْتُهُ بِالْكِسآءِ الْيَماني فَغَطَّيْتُهُ بِهِ،ای فاطمه برایم کساء یمانی را بیاور و مرا بدان بپوشان من کساء یمانی را برایش آوردم و او را بدان پوشاندم 🌸 نکته ها: 1⃣ أمر والدین را سریع گوش کنیم(حرف ف=بدون فاصله‌) 2⃣ گاهی به فرزندان، کار و مسئولیت بدهیم علاوه بر نوعی اظهار محبّت، در شخصیت و رشد فرزند بسیار مؤثر است 3⃣ کار والدین را ضمن سرعت و بدون فاصله، مستقیم خودمان به عهده بگیریم به خدمت کار یا واسطه واگذار نکنیم ✅وَصِرْتُ اَنْظُرُ اِلَيْهِ، وَاِذا وَجْهُهُ يَتَلَأْلَؤُ كَاَنَّهُ الْبَدْرُ في لَيْلَةِ تَمامِهِ وَكَمالِهِ و هم‌چنان بدو می‌نگریستم و در آن حال چهره‌اش همانند ماه شب چهارده می‌درخشید. 🌼 نکته ها: 1⃣فرزندان بامحبت به چهره والدین خودنگاه کنند نه بغض 2⃣ والدین هم با چهره گشاده و با محبت باشند 3⃣ چهره مُربّی باید نورانی باشد تا سبب جذب بشود صفحه اول🖕/صلوات حمید اکبری1401/10/30 کانال من@serathamed
✅فَما كانَتْ اِلاَّ ساعَةً وَاِذا بِوَلَدِيَ الْحَسَنِ قَدْ اَقْبَلَ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكِ يا اُمَّاهُ، فَقُلْتُ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا قُرَّةَ عَيْني وَثَمَرَةَ فُؤادي، پس ساعتی نگذشت که دیدم فرزندم حسن وارد شد و گفت سلام بر تو ای مادر گفتم: بر تو باد سلام ای نور دیده‌ام و میوه دلم 🌹نکته ها 1⃣ همانطور که قبلا گفته شد ادب اقتضا می‌کند که نباید والدین را به اسم صدا کنیم (فرمود یا أمًاه) آن هم با حرف ندا که احترام مضاعف است (فزق است بین گفتن مادر و مادرجان) 2⃣ والدین با فرزند خود با محبت صحبت کنند به او شخصیت بدهند 3⃣ در جواب سلام، خوش روئی و تکریم بیشتر داشته باشیم ✅فَقالَ يا اُمَّاهُ اِنّي اَشَمُّ عِنْدَكِ رآئِحَةً طَيِّبَةً، كَاَنَّها رآئِحَةُ جَدّي رَسُولِ اللَّهِ، فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّكَ تَحْتَ الْكِسآءِ گفت: مادرجان من در نزد تو بوی خوشی استشمام می کنم گویا بوی جدم رسول خدا است گفتم: آری همانا جد تو در زیر کساء است 🌸 نکته ها: 1⃣ پيامبر همیشه خوش بو بودند مراعات بهداشت و نظافت مخصوصا در بین خانواده لازم است 2⃣ نباید رابطه ها، کم رنگ شود بچه ها بوی پیامبر را می شناسند و به آن عادت کرده اند این یعنی ارتباط باید مستمر باشد (خیلی دیر از حال هم خبر داریم!رنگ وبوی هم را فامیل ها فراموش کرده اند) 3⃣ نسبت به مسائل پیرامون بی تفاوت نباشیم باب گفتگو را با خانواده و والدین باز کنیم (امام با استشمام بو، باب گفتگو را باز می‌کند، گفتگو یعنی ارتباط گیری و صمیمیت، لذا منزوی نباشیم) ✅فَاَقْبَلَ الْحَسَنُ نَحْوَ الْكِسآءِ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكَ يا جَدَّاهُ يا رَسُولَ اللَّهِ، اَتَاْذَنُ لي اَنْ اَدْخُلَ مَعَكَ تَحْتَ الْكِسآءِ، فَقالَ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا وَلَدي وَيا صاحِبَ حَوْضي، قَدْ اَذِنْتُ لَكَ، فَدَخَلَ مَعَهُ تَحْتَ الْكِسآءِ، 🌼 نکته ها: 1⃣ بدون اجازه وارد جائی نشویم 2⃣ تعبیر (دخل معه)نشان می دهد که پیامبر صلی الله علیه و آله، از زیر کساء بیرون آمد و بعد با امام حسن علیه السلام با هم وارد شدند، این یعنی از وارد شونده به خوبی استقبال کنیم 3⃣ بزرگترها با احترام و عاطفی و با تکریم با کوجکترها و فرزندان خود گفتگو کنند صفحه دوم🖕/صلوات حمید اکبری 1401/11/1 کانال من@serathamed