eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.7هزار دنبال‌کننده
567 عکس
217 ویدیو
13 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
حمید اکبری: موضوع:پروپاگاندا(تبلیغ منفی) ✅مقدمه: این اصطلاح در سخنرانی رهبری(19دی)به کار گرفته شد برای توضیح نکاتی ارائه میشود ✅ تعریف: تلاش برای بسیج نگرش ها و عقاید “پروپاگاندا” گفته می شود ✅ تاریخچه: اصطلاح “پروپاگاندا” ابتدا در نتیجه فعالیتهای مبلغین كلیسای كاتولیك در اروپا منتشر شد ✅ چیستی و ماهیت: پروپاگاندا یک شیوه ارتباطی است که برای دستکاری یا تأثیرگذاری بر عقاید گروه ها و یا برای پشتیبانی از یک علت یا عقیده خاص استفاده می شود. در طول قرن ها ، پروگاندا به شکل هنری ، فیلم ، گفتار و موسیقی شکل گرفته است ، هرچند که محدود به این اشکال ارتباطی نیست. ✅ هدف و رسالت: گرچه استفاده از پروپاگاندا منحصراً منفی نیست ، اما اغلب مستلزم تأکید زیاد بر فواید و فضائل یک ایده یا گروه است ، در عین حال تحریف همزمان حقیقت یا سرکوب ضد استدلال می باشد. به عنوان مثال ، حزب نازی با ترویج این ایده که آلمان را دچار افسردگی اقتصادی کرد، قدرت گرفت. حمید اکبری @serathamed
موضوع : حقوق مادر ✅مقدمه: به مناسبت روز میلاد أمّ أبیها، سیّدة النساء سلام الله علیها، مناسب است حقوق مادر را در بیان سیّد السّاجدین مورد توجه قرار دهیم امام زین العابدین علیه السلام 1⃣حق مشکلات حاملگی فَحَقُّ أُمِّک فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهَا حَمَلَتْک حَیثُ لَا یحْمِلُ أَحَدٌ أَحَداً حق مادرت این است که بدانی او تو را چنان حمل کرده که کسی دیگری را بدان گونه برنگیرد 2⃣حق إطعام و شیردادن وَ أَطْعَمَتْک مِنْ ثَمَرَةِ قَلْبِهَا مَا لَا یطْعِمُ أَحَدٌ أَحَداً و از میوه دل خود تو را چنان خورانده که هیچ کس دیگری را بدان سان نخوراند 3⃣حق حضانت ونگهداری وَ أَنَّهَا وَقَتْک بِسَمْعِهَا وَ بَصَرِهَا وَ یدِهَا وَ رِجْلِهَا وَ شَعْرِهَا وَ بَشَرِهَا وَ جَمِیعِ جَوَارِحِهَا و به راستی تو را به گوش و چشم و دست و پای و پوست و تمام اندامهایش (به تمام وجود خود) نگهداری کرده 4⃣حق مهربانی ودلسوزی مُسْتَبْشِرَةً بِذَلِک فَرِحَةً مُوَابِلَةً مُحْتَمِلَةً لِمَا فِیهِ مَکرُوهُهَا وَ أَلَمُهَا وَ ثِقْلُهَا وَ غَمُّهَا حَتَّی دَفَعَتْهَا عَنْک یدُ الْقُدْرَةِ و بدین نگهداری به خوشرویی و دلشادی تو را مواظبت نموده و هر ناگواری و درد و گرانی و نگرانی (دوران بارداری را) تحمّل کرده چنان که دست تطاول (آفات) را از تو دور ساخته 5⃣حق درد،سختی زایمان وَأَخْرَجَتْک إِلَی الْأَرْضِ و تو را بر زمین نهاده(زایمان کرد در حالیکه می توانست سقط کند) 6⃣حق ازخودگذشتن،ایثار فَرَضِیتْ أَنْ تَشْبَعَ وَ تَجُوعَ هِی وَ تَکسُوَک وَ تَعْرَی وَ تُرْوِیک وَ تَظْمَأَ وَ تُظِلَّک وَ تَضْحَی وَ تُنَعِّمَک بِبُؤْسِهَا وَ تُلَذِّذَک بِالنَّوْمِ بِأَرَقِهَا وخرسند بوده است که تو سیر باشی و او خود گرسنه ماند و تو جامه پوشی و او برهنه باشد و تو را سیراب کند و خود تشنه ماند و تو را در سایه دارد و خود زیر آفتاب باشد و با بیچارگی خود تو را نعمت بخشد و با بیخوابی خود تو را لذّت خواب چشاند 7⃣حق پرورش وتربیت وَ کانَ بَطْنُهَا لَک وِعَاءً وَ حَجْرُهَا لَک حِوَاءً وَ ثَدْیهَا لَک سِقَاءً وَ نَفْسُهَا لَک وِقَاءً و شکمش ظرف هستی تو بوده و دامنش پرورشگاهت و پستانش چشمه نوشت و جانش نگهدارت 8⃣ حق تحمل مشکلات و فدا کردن جوانی و عُمر: تُبَاشِرُ حَرَّ الدُّنْیا وَ بَرْدَهَا لَک وَ دُونَک سرد و گرم دنیا را برای تو و به خاطر تو چشیده است ✅نتیجه: (وظیفه فرزندان در مقابل حقوق مادر) فَتَشْکرُهَا عَلَی قَدْرِ ذَلِک وَ لَا تَقْدِرُ عَلَیهِ إِلَّا بِعَوْنِ اللَّهِ وَ تَوْفِیقِه پس به قدرشناسی از این همه او را سپاس گزار، و این قدردانی را نتوانی جز به یاری و توفیق خداوند. ✅ تذکر 1_ سعی شده هر حقی با زبان فارسی و ساده تیتر شود تا بیشتر در ذهن مخاطب تأثیر بگذارد 2_ممکن است گفته شود این 8تا حق، برخی به هم شبیه هست اما با دقت فهمیده می شود که هر یک از حقوق به زاویه ای خاص، إشاره دارد مثلا حق درد حاملگی، غیر از حق درد زایمان است و،،،، 3_توجه و تفکر در هریک از حقوق مذکور، کافی است که در رفتار خود با مادر حتی بعد از وفات او تجدید نظر کنیم 4_باید ازخدای سبحان و از امام سجاد علیه السلام تشکرکنیم که سبب تذکر وتعلیم و توجه دادن ما به حقوق مادر شد الحمدلله رب العالمین اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمدوآل محمد وعجّل فرجهم حمیداکبری1401/10/22 @serathamed
موضوع : نام فاطمه زهرا سلام الله علیها در دعای ندبه 1⃣وَزَوَّجَهُ ابْنَتَهُ سَيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمِينَ، 2⃣وَابْنُ خَدِيجَةَ الْغَرَّاءِ، وَابْنُ فاطِمَةَ الْكُبْرَىٰ 3⃣وَجَدَّتِهِ الصِّدِّيقَةِ الْكُبْرىٰ فاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ صلَّى اللّٰه عَليْهِ ✅ نکات 1_ تعظيم دو مادر عزیز در دعای ندبه (حضرت خدیجه و فاطمه سلام الله علیهما) 2_دعا محور و الگوی مادری را آن دو معرفی می کند 3_صراط مستقیم و راه حق را باید از راه این2 مادر پیدا کرد 4_سه مرتبه نام و یاد حضرت زهرا در دعای ندبه به چه معناست؟ شاید تکرار برای تأکید ویژه و جلب توجه ما به اینکه در دعای ندبه یاد بگیریم به این ریشه(أم ابیها) باید برگردیم هر نوع فکر و سبک زندگی غیر از زندگی حضرت مادر، غلط است میلاد مادر را به امام عصر علیه السلام با صلواتی تبریک می گوییم اللّٰهُمَّ صَلِّ علی محمدوآل محمد حمیداکبری1401/10/23 @serathamed
موضوع : تأملی در کلام امام حسن عسکری علیه السلام« مَنْ کانَ الْوَرَعُ سَجّیَتَهُ، وَ الْکَرَمُ طَبیعَتَهُ، وَ الْحِلْمُ خُلَّتَهُ، کَثُرَ صدیقُهُ وَ الثَّناءُ عَلَیْهِ؛هر فرد ورع و احتیاط در روش زندگیش، و بزرگواری و سخاوت عادت برنامه‌اش و صبر و بردباری از اخلاق او باشد، دوستانش زیاد و تعریف کنندگانش بسیار خواهند شد». ✅ مقدمه عوامل محبوبیت مستمر در بین مردم چیست؟؟ ممکن است کسی به خاطر شهرت یا زیبائی یا داشتن رتبه علمی یا ورزشی در بین مردم محبوب شود اما مقطعی است اما آنچه که محبوبیت را مستمر می کند چیست؟ 1⃣ ورع، کرم، حلم، هر کدام به تنهایی در کسی باشد برای محبوبیت کافی است(چه برسد که هرسه در کسی باشد) 2⃣ بایداین صفات جزء سرشت انسان بشود(سجیّه،طبیعة، خلّة)پس یک رفتار مقطعی، سطحی و ظاهری کافی نیست 3⃣ اگر فضائل اخلاقی در وجود انسان نهادینه شود همیشه ظهور پیدا می‌کند 4⃣ ریشه مشکلات مردم یکی از این سه عنوان است 1_ورع:بی تقوائی (عدم مراعات حق الله و حق الناس) 2_کرم:بی تفاوتی نسبت به امور مسلمین (اهتمام و دغدغه خدمت و حلّ مشکل دیگران را ندارد) 3_حلم:بی صبری (در برابر مصائب و تکالیف الهی صبر و استقامت کافی را ندارد 5⃣ کسی که تقوا، سجیّه او بشود حتی در خواب هم گناه نمی کند مانند آیة الله مرتضی حائری گفت در خواب هم به نامحرم نگاه نمی کند 6⃣ کرم فقط به بذل مال نیست گاهی با جان گاهی با زبان گاهی با آبرو گاهی با گذاشتن وقت و،،،، 7⃣ شایداز ترتیب کلام امام بتوان گفت ورع عمیق انسان را اهل کرم می کند و کریم نیز حليم خواهد شد 8⃣ دوستان کم، می تواند یکی از نشانه های شخصیت انسان و سبک زندگی او باشد (یعنی خیلی اهل ورع، کرم و حلم نیست!!) 9⃣ تدبير اولیاء دین این است که ما محبوب بشویم اما نه به هرقیمتی بلکه با ورع،کرم وحلم (درزیارت امین الله می خوانیم محبوبة فی أرضک و سمائک) 🔟 اگر ثناء باشد بدون دوستی، هیچ فضیلتی برای شخص نیست وقتی انسان محبوب شد ثناء ومدح حقیقی برای او گفته می‌شود حمید اکبری1401/9/23صلوات @serathamed
موضوع تأملی در کلام پيامبر صلي الله عليه و آله : النَّظَرُ في ثَلاثَةِ أشياءٍ عِبادَةٌ : النَّظَرُ فِي وَجهِ الوالِدَينِ و فِي المُصحَفِ و فِي البَحرِ ؛  [بحار الأنوارج 10ص 368] پيامبر صلي الله عليه و آله :نگاه كردن به سه چيز عبادت است : به صورت پدر و مادر ، به قرآن و به دريا 1⃣ دایره عبادت، منحصر در نماز، روزه و،، ، نیست 2⃣ ممکن است نظر به این 3مورد اشاره به 3منشأ وعامل حیات باشد الف_والدین عامل حیات مادّی ب_قرآن عامل حیات معنوی ج_بحر(آب)عامل حیات طبیعی 3⃣ نظر به معنای تأمل و بررسی با دقت و تعمق آمده، بنابراین ساده و سطحی از کنار نعمت ها رد نشویم 4⃣ نظر اگر با فی متعدی شود به معنای رسیدگی نیز آمده، بنابراین رسیدگی به این 3عنوان، عبادت است رسیدگی یعنی در مورد حفظ و نگهداری آنان تلاش کافی را داشته باشیم 5⃣ این 3عنوان ممکن است ذکر نمونه های بی شماری از نعمت هاست که انسان از آن غافل است و إلّا هر چیزی آیت خداست 6⃣ نظر به معنای تئوری پردازی است بنابراین در این 3مورد لازم است فکر وپژوهش کرد چرا که زمینه برکات دنیوی و أخروی برای جامعه است 7⃣ شاید در ترتيب نظر وجهی باشد به این معنا که توجه محبت آمیز نسبت به والدین باعث توفیق کسب معنویت (قرآن) و معرفت (بحر) به عنوان خداشناسی می شود 8⃣ هر چیزی از آن جهت که آیت حق است مهم و مقدس است بحر در کنار قرآن، می شود عبادت 9⃣ اگر کسی می خواهد به عبادت های دیگر توفیق یابد باید به این سه عنوان، توجه ویژه داشته باشد 🔟 اگر نظر و توجهی، انسان را به عبودیت و بندگی نکشاند این نگاه عبادت نیست حمید اکبری1401/8/12صلوات @serathamed
معیار(صراط الحمید)
شرور کیست؟
شرور کیست؟ مواظب مجالست خود باشیم @serathamed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ها و ظرفیت ها کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
1_1582892345.mp3
20M
⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
1_1582904265.mp3
12.03M
⃣ کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
موضوع :معیار دین داری🕋 1⃣ تقوا قال اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لاَ دِينَ لِمَنْ لاَ وَرَعَ لَهُ 2⃣تقیّه گاهی لازم است برای حفظ جان یا اصل اسلام و مذهب افکار، عقاید، احکام، وافعال خود را إظهار نکنیم یک حرف حق، اگر به جا و به اندازه گفته نشود سبب فتنه و فساد است قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : لاَ دِينَ لِمَنْ لاَ تَقِيَّةَ لَهُ وَ إِنَّ اَلتَّقِيَّةَ لَأَوْسَعُ مِمَّا بَيْنَ اَلسَّمَاءِ وَ اَلْأَرْضِ. 3⃣عدم إطاعت از گناه کار 4⃣ عدم نسبت دروغ و باطل به خدا 5⃣ منکرنشدن آیه ای از آیات خدا الإمامُ الباقرُ عليه السلام : لا دِينَ لِمَن دانَ بطاعةِ مَن عَصَى اللّه َ ، ولا دِينَ لِمَن دانَ بِفِريَةِ باطلٍ على اللّه ِ ، ولا دِينَ لِمَن دانَ بجُحُودِ شَيءٍ مِن آياتِ اللّه[ الكافي2/373/4] امام باقر عليه السلام : هر كه ملتزم به اطاعت از معصيت كار شود ، دين ندارد ، هر كه ملتزم به نسبت دروغ و باطلى به خدا شود ، دين ندارد و هركه ملتزم به انكار آيه اى از آيات خدا شود دين ندارد 6⃣ مروّت (مردانگی و جوانمردی) الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : لا دِينَ لِمَن لامُرُوَّةَ لَهُ[تحف العقول389] امام كاظم عليه السلام : كسى كه مردانگى و انسانيّت ندارد دين ندارد . 7⃣حبِّ و بغض برای دین عنه عليه السلام : كُلُّ مَن لم يُحِبَّ على الدِّينِ ولم يُبغِضْ على الدِّينِ فلا دينَ لَهُ [الكافي2/127/16] امام صادق عليه السلام : هر كه به خاطر دين ، حبّ و بغض نداشته باشد ، دين ندارد 8⃣پای بندی به عهد عنه عليه السلام : لادِينَ لِمَن لاعَهدَله .[بحار الأنوار84/252/47] امام صادق عليه السلام : كسى كه پايبند عهد و پيمان نيست دين ندارد . 9⃣عدم پذیرش ولایت حاکم ستمگر الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : لا دِينَ لِمَن دانَ بولايةِ إمامٍ جائرٍ لَيسَ مِنَ اللّه ِ[بحار الأنوار 72/135/19 ] امام صادق عليه السلام : كسى كه خود را به ولايت (حاكميت) پيشواى ستمگر غير خدايى ملتزم كند ، دين ندارد 🔟حیاء در روایتی از پیامبر اکرم (ص)«اَلْحَياءُ هُوَ الدينُ كُلُّهُ» حیا کل دین است : امام حسن مجتبی (علیه السلام) وَ عَنْهُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: لاَ أَدَبَ لِمَنْ لاَ عَقْلَ لَهُ وَ لاَ مُرُوَّةَ لِمَنْ لاَ هِمَّةَ لَهُ وَ لاَ حَيَاءَ لِمَنْ لاَ دِينَ لَهُ 1⃣1⃣ عقل پيامبر صلي الله عليه و آله :اِنَّما يُدْرَكُ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ، وَ لا دينَ لِمَنْ لا عَقْلَ لَهُ؛ همه خوبى ها با عقل شناخته مى شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد. 2⃣1⃣ ادب عنه عليه السلام :لا عَقلَ لِمَن لا أدَبَ لَهُ 3⃣1⃣ شکاک بدبین به خدا و اولیای دین و همه افراد الإمامُ عليٌّ عليه السلام : المُرتابُ لا دِينَ لَهُ[غرر الحكم 1014] امام على عليه السلام : كسى كه شك دارد، دين ندارد 4⃣1⃣پذیرش امر به معروف و موعظه الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ عليهما السلام : لا دِينَ لِمَن لا يَدِينُ اللّه َ بِالأمرِ بالمَعروفِ و النهيِ عن المُنكَـرِ .[بحارالأنوار100/86/59] امام باقر عليه السلام يا امام صادق عليه السلام : كسى كه با امر به معروف و نهى از منكر از خدا اطاعت نكند، دين ندارد 5⃣1⃣ عدم تقویت باطل و دشمن الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ عليهما السلام : لا دِينَ لِمَن دانَ اللّه َ بتَقويَةِ باطِلٍ ، و لا دِينَ لِمَن دانَ اللّه َ بطاعةِ الظالِمِ .[الأمالي للمفيد:184/7] امام باقر عليه السلام يا امام صادق عليه السلام : كسى كه تقويت باطل را، دين خدا داند ، دين ندارد و كسى كه اطاعت از ستمگر را جزء دين خدا داند، دين ندارد 7⃣1⃣ عدم هوا پرستی امیرالمؤمنین (علیه السلام) لاَ دِينَ مَعَ هَوًى 8⃣1⃣ عدم إدعای رؤیت خدا در خواب امام صادق (علیه السلام) وَ قِيلَ لَهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ رَجُلاً رَأَى رَبَّهُ فِي مَنَامِهِ فَمَا يَكُونُ ذَلِكَ فَقَالَ ذَلِكَ رَجُلٌ لاَ دِينَ لَهُ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى لاَ يُرَى فِي اَلْيَقَظَةِ وَ لاَ فِي اَلْمَنَامِ وَ لاَ فِي اَلدُّنْيَا وَ لاَ فِي اَلْآخِرَةِ 9⃣1⃣پرداخت زکات (وحقوق واجب دینی مثل خمس) قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : خَطَبَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خُطْبَةَ اَلْوَدَاعِ قَالَ فِي خُطْبَتِهِ أَيُّهَا اَلنَّاسُ أَدُّوا زَكَاةَ أَمْوَالِكُمْ أَلاَ فَمَنْ لَمْ يُزَكِّ فَلاَ صَلاَةَ لَهُ وَ لاَ دِينَ لَهُ وَ لاَ صَوْمَ لَهُ وَ لاَ حَجَّ لَهُ وَ لاَ جِهَادَ لَهُ 0⃣2⃣ امانت دار امیرالمؤمنین (علیه السلام) لاَ أَمَانَةَ لِمَنْ لاَ دِينَ لَهُ 1⃣2⃣ صبر وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَيُّهَا اَلنَّاسُ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ لاَ دِينَ لِمَنْ لاَ صَبْرَ لَهُ. 2⃣2⃣گمراه کننده، حیله گر ومکارنباشد امیرالمؤمنین (علیه السلام) لاَ دِينَ لِخَدَّاعٍ. حمید اکبری 1/ 7/ 1401 صلوات@serathamed
هدایت شده از حمید اکبری
هدایت شده از حمید اکبری
هدایت شده از حمید اکبری
هدایت شده از حمید اکبری
هدایت شده از حمید اکبری
موضوع :40 نکته تربیتی در حدیث کساء ✅بِسَنَدٍ صَحيحٍ عَنْ جابِرِ بْنِ عَبْدِاللَّهِ الاَنْصاري عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ عَلَيهَا السَّلامُ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيهِ وَآلِهِ قالَ سَمِعْتُ فاطِمَةَ اَنَّها قالَتْ دَخَلَ عَلَيَّ اَبي رَسُولُ اللَّهِ في بَعْضِ الْأَيَّامِ 🌷نکته ها 1⃣ سر زدن پدر به خانه دخترش بدون دعوت(برای صله رحم منتظر دعوت یا نوبت نباشیم) 2⃣ نباید گفت باید حتما اول فرزند یا فرد کوچکتر منزل بزرگتر برود 3⃣ رفت و آمد هم نباید هر روز باشد تا میزبان به زحمت بیأُفتد، می فرماید بعض الأیام ✅فَقالَ السَّلامُ عَلَيْكِ يا فاطِمَةُ، فَقُلْتُ عَلَيْكَ السَّلامُ 🌹نکته ها: 1⃣ مستحب وسنّت است، اوّل وارد شونده سلام کند 2⃣ تا سلام نکردیم کلامی آغاز نکنیم 3⃣ والدین اسم فرزند را ذکر می کند(یا فاطمه)چون بار عاطفی و محبّت آمیز دارد اما أدب این است که فرزند نباید اسم والدین را بگوید مثلا حضرت زهرا سلام الله علیها می فرماید :أبی رسول‌الله یا امام حسن و امام حسین علیهما السلام می‌فرمایندیا أُمّاه 4⃣ مستحب و سنت اینکه در جواب سلام، علیک را مقدم کنیم ✅قالَ اِنّي اَجِدُ في بَدَني ضُعْفاً، فَقُلْتُ لَهُ اُعيذُكَ بِاللَّهِ يا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ، 🌻نکته ها: 1⃣ والدین یا میهمان در منزل فرزند خود تکلُّف و تعارفی نداشته باشند 2⃣ احتمال دارد ضعف پیامبر اعظم از روی گرسنگی نیست بلکه ضعف برای سنگینی رسالت معرفی اصحاب کساء و هدایت است(به قرینه جواب حضرت زهرا سلام الله علیها) 3⃣ برای ضعف (سختی و مشکلات) به خدا پناه ببریم و به او توکل کنیم ✅فَقَالَ يا فاطِمَةُ ايتيني بِالْكِسآءِ الْيَماني فَغَطّيني بِهِ، فَاَتَيْتُهُ بِالْكِسآءِ الْيَماني فَغَطَّيْتُهُ بِهِ،ای فاطمه برایم کساء یمانی را بیاور و مرا بدان بپوشان من کساء یمانی را برایش آوردم و او را بدان پوشاندم 🌸 نکته ها: 1⃣ أمر والدین را سریع گوش کنیم(حرف ف=بدون فاصله‌) 2⃣ گاهی به فرزندان، کار و مسئولیت بدهیم علاوه بر نوعی اظهار محبّت، در شخصیت و رشد فرزند بسیار مؤثر است 3⃣ کار والدین را ضمن سرعت و بدون فاصله، مستقیم خودمان به عهده بگیریم به خدمت کار یا واسطه واگذار نکنیم ✅وَصِرْتُ اَنْظُرُ اِلَيْهِ، وَاِذا وَجْهُهُ يَتَلَأْلَؤُ كَاَنَّهُ الْبَدْرُ في لَيْلَةِ تَمامِهِ وَكَمالِهِ و هم‌چنان بدو می‌نگریستم و در آن حال چهره‌اش همانند ماه شب چهارده می‌درخشید. 🌼 نکته ها: 1⃣فرزندان بامحبت به چهره والدین خودنگاه کنند نه بغض 2⃣ والدین هم با چهره گشاده و با محبت باشند 3⃣ چهره مُربّی باید نورانی باشد تا سبب جذب بشود صفحه اول🖕/صلوات حمید اکبری1401/10/30 کانال من@serathamed
هدایت شده از حمید اکبری
✅فَما كانَتْ اِلاَّ ساعَةً وَاِذا بِوَلَدِيَ الْحَسَنِ قَدْ اَقْبَلَ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكِ يا اُمَّاهُ، فَقُلْتُ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا قُرَّةَ عَيْني وَثَمَرَةَ فُؤادي، پس ساعتی نگذشت که دیدم فرزندم حسن وارد شد و گفت سلام بر تو ای مادر گفتم: بر تو باد سلام ای نور دیده‌ام و میوه دلم 🌹نکته ها 1⃣ همانطور که قبلا گفته شد ادب اقتضا می‌کند که نباید والدین را به اسم صدا کنیم (فرمود یا أمًاه) آن هم با حرف ندا که احترام مضاعف است (فزق است بین گفتن مادر و مادرجان) 2⃣ والدین با فرزند خود با محبت صحبت کنند به او شخصیت بدهند 3⃣ در جواب سلام، خوش روئی و تکریم بیشتر داشته باشیم ✅فَقالَ يا اُمَّاهُ اِنّي اَشَمُّ عِنْدَكِ رآئِحَةً طَيِّبَةً، كَاَنَّها رآئِحَةُ جَدّي رَسُولِ اللَّهِ، فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّكَ تَحْتَ الْكِسآءِ گفت: مادرجان من در نزد تو بوی خوشی استشمام می کنم گویا بوی جدم رسول خدا است گفتم: آری همانا جد تو در زیر کساء است 🌸 نکته ها: 1⃣ پيامبر همیشه خوش بو بودند مراعات بهداشت و نظافت مخصوصا در بین خانواده لازم است 2⃣ نباید رابطه ها، کم رنگ شود بچه ها بوی پیامبر را می شناسند و به آن عادت کرده اند این یعنی ارتباط باید مستمر باشد (خیلی دیر از حال هم خبر داریم!رنگ وبوی هم را فامیل ها فراموش کرده اند) 3⃣ نسبت به مسائل پیرامون بی تفاوت نباشیم باب گفتگو را با خانواده و والدین باز کنیم (امام با استشمام بو، باب گفتگو را باز می‌کند، گفتگو یعنی ارتباط گیری و صمیمیت، لذا منزوی نباشیم) ✅فَاَقْبَلَ الْحَسَنُ نَحْوَ الْكِسآءِ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكَ يا جَدَّاهُ يا رَسُولَ اللَّهِ، اَتَاْذَنُ لي اَنْ اَدْخُلَ مَعَكَ تَحْتَ الْكِسآءِ، فَقالَ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا وَلَدي وَيا صاحِبَ حَوْضي، قَدْ اَذِنْتُ لَكَ، فَدَخَلَ مَعَهُ تَحْتَ الْكِسآءِ، 🌼 نکته ها: 1⃣ بدون اجازه وارد جائی نشویم 2⃣ تعبیر (دخل معه)نشان می دهد که پیامبر صلی الله علیه و آله، از زیر کساء بیرون آمد و بعد با امام حسن علیه السلام با هم وارد شدند، این یعنی از وارد شونده به خوبی استقبال کنیم 3⃣ بزرگترها با احترام و عاطفی و با تکریم با کوجکترها و فرزندان خود گفتگو کنند صفحه دوم🖕/صلوات حمید اکبری 1401/11/1 کانال من@serathamed
هدایت شده از حمید اکبری
✅فَما كانَتْ اِلاَّ ساعَةً وَاِذا بِوَلَدِيَ الْحُسَيْنِ قَدْ اَقْبَلَ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكِ يا اُمَّاهُ، فَقُلْتُ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا وَلَدي وَيا قُرَّةَ عَيْني وَثَمَرَةَ فُؤادي، فَقالَ لي يا اُمَّاهُ اِنّي اَشَمُّ عِنْدَكِ رآئِحَةً طَيِّبَةً، كَاَنَّها رآئِحَةُ جَدّي رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّكَ وَاَخاكَ تَحْتَ الْكِسآءِ، فَدَنَي الْحُسَيْنُ نَحْوَ الْكِسآءِ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكَ يا جَدَّاهُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَنِ اخْتارَهُ اللَّهُ، اَتَاْذَنُ لي اَنْ اَكُونَ مَعَكُما تَحْتَ الْكِسآءِ، فَقالَ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا وَلَدي وَيا شافِعَ اُمَّتي، قَدْ اَذِنْتُ لَكَ فَدَخَلَ مَعَهُما تَحْتَ الْكِسآءِ 🌹نکته ها: 1⃣ در جواب سلام امام حسین علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها، ولدی را هم اضافه می‌کند اما برای امام حسن علیه السلام فقط قرّة عینی و ثمرة فؤادی می فرماید، شاید غیر از نشان دادن شدّت علاقه،تعلیم این مطلب تربیتی است که به فرزند گوچکتر، توجه بیشتری داشته باشیم چرا که نیاز بیشتری برای احساس شخصیت وتکریم دارد(البته این مسألا در مورد معصوم نیست بلکه در مقام آموزش ما هستند) 2⃣ چرا امام حسین به امام حسن علیه السلام، سلام نکردند سه توجیه وجود دارد الف_ممکن است دقایقی پیش بیرون منزل با هم بودند لذا دلیلی نداشت که سلام کند ب_ادب این است که وقتی نوه و پدر وبزرگ کنار هم هستند به بزرکتر سلام کند و همین نکته تربیتی است ج_شاید السلام علیک یا من اختاره، سلام جداگانه به امام حسن علیه السلام باشد یعنی یک سلام به پیامبر و یک سلام هم به برادر 3⃣ اگر هر دو سلام امام به پیامبر باشد که ظاهر هم همین است این شدت علاقه را می رساند یعنی اینکه اگر کسی را دوست داریم به خوبی إظهار کنیم ✅فَاَقْبَلَ عِنْدَ ذلِكَ اَبُوالْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ اَبي طالِبٍ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ، فَقُلْتُ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا اَبَا الْحَسَنِ وَ يا اَميرَ الْمُؤْمِنينَ فَقالَ يا فاطِمَةُ اِنّي اَشَمُّ عِنْدَكِ رائِحَةً طَيِّبَةً كَاَنَّها رآئِحَةُ اَخي وَابْنِ عَمّي رَسُولِ اللَّهِ، فَقُلْتُ نَعَمْ ها هُوَ مَعَ وَلَدَيْكَ تَحْتَ الْكِسآءِ، فَاَقْبَلَ عَلِيٌّ نَحْوَ الْكِسآءِ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكَ يا رَسُولَ اللَّهِ، اَتَاْذَنُ لي اَنْ اَكُونَ مَعَكُمْ تَحْتَ الْكِسآءِ، قالَ لَهُ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا اَخي يا وَصِيّي وَخَليفَتي وَصاحِبَ لِوآئي، قَدْ اَذِنْتُ لَكَ فَدَخَلَ عَلِيٌّ تَحْتَ الْكِسآءِ، 🌺 نکته ها: 1⃣ زن و شوهر با تکریم و احترام به يکديگر، سلام وخطاب کنند(نگاه کنید یا بنت رسول‌الله، یا امیرالمومنین) 2⃣ مرد در گفتگو گاهی، اسم همسرش را بدون القاب بگوید این نشان از اظهار عشق و نزدیکی است(یا فاطمه) صفحه سوم🖕/صلوات حمید اکبری 1401/11/1 کانال من@serathamed
حمید اکبری: حمید اکبری: موضوع:تأملی در دعای ماه رجب(يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ) ✅مقدمه: در این دعا 4مرتبه(یا من)پنج مرتبه کلمه إعطاء، و4مرتبه واژه سئوال با مشتقات آن آمده است 🌹يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ، ای آن‌که هر خیری را از او امید دارم 1⃣ باید به کسی امیدوار بود که هم بداند و هم بتواند هر خیر و هر حاجتی را بدهد 2⃣ اگر برخی حاجتها گرفته نمی‌شود چون خیر نیست 🌺وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ، و از خشمش در هر شرّی ایمنی جویم، 1⃣ هر کسی غیر از خدا قدرتش محدود است لذا توانائی دفع و رفع شرّ را ندارد 2⃣ هر شرّی ممکن است تجلّی خشم خدا باشد 🌻يَا مَنْ يُعْطِى الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ، ای آن‌که در برابر عبادت اندک مزد بسیار عطا می‌کند، 1⃣ بنده حتی اگر عبادت کند حقّی پیدا نمی کند آنجه خدا می دهد إعطاء و فضل است 2⃣خداعلیم وکریم است که عمل قلیل ما را می بینید و مضاعف می بخشد 🌸 يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ سَأَلَهُ، ای آن‌که به هرکه از او بخواهد می‌بخشد، 1⃣ طلب حاجت فقط از خدا، نشان از معرفت شخص دارد 2⃣ اگر کسی طلب هم نکند خدا عطا می کند پس اگر طلب و دعائی باشد به طریق اولی و با فضل و عنایت بیشتری می بخشد 🌼 يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً، ای آن‌که به هرکه از او بخواهد می‌بخشد، ای آن‌که به هرکه از او نخواهد و او را نشناسد نیز می‌بخشد، عطایش از روی مهربانی و رحمت است، 1⃣ انسان ها چند دسته اند الف_اهل دعا نیستند ب_اهل معرفت نیستند ج_اهل دعا واهل معرفت نیستند د_اهل دعا بدون معرفت ه_اهل دعا با معرفت خدای کریم و رحیم به همه اعطاء می کند 2⃣ تحنُّن و رحمة یعنی بنده هیچ استحقاقی ندارد هر چه هست فضل و محبت خداست 🌷 أَعْطِنِى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَمِيعَ خَيْرِ الْآخِرَةِ، با درخواستم از تو، همه‌ی خیر دنیا و خیر آخرت را به من عطا کن 1⃣ در درخواست یاد بگیریم همه خیر دنیا و همه خیر آخرت را بخواهیم از کریم کم نخواهیم 2⃣ دنیا بد نیست اگر خیر و برکت باشد و تو را آماده آخرت کند 🌹وَاصْرِفْ عَنِّى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ شَرِّ الدُّنْيا وَشَرِّ الْآخِرَةِ، و با درخواستم از تو همه شر دنیا و شر آخرت را بازگردان، 1⃣علت آنکه بر سر شرّ آخرت جمیع نیامده الف_به قرینه جمیع قبلی، حذف شده ب_ممکن است همه چیز دنیا برای کسی شرّ باشد اما همه چیزآخرت،ماهیت آن شرّنیست 2⃣ جلب نعمت و در خواست خیر، از خدا کافی نیست باید دفع شرً را هم بخواهیم چون خیری که با شرّ همراه باشد خیر نیست 🌻فَإِنَّهُ غَيْرُمَنْقُوصٍ مَا أَعْطَيْتَ وَزِدْنِى مِنْ فَضْلِكَ يَا كَرِيمُ. زیرا آنچه را تو عطا کردی کاستی ندارد و از احسانت بر من بیفزای ای کریم 1⃣ هر چه خدا داده کامل است نگاه و خیال غلط ماست که از خدا طلبکاریم و شکایت داریم، گمان کم بودن ونقص نعمتها را داریم 2⃣ زدنی یعنی خدایا اول خودم را زیاد کن به من ظرفیت بده تا بتوانم قدر و شکر آن را انجام بدهم 🌷يَا ذَا الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ، يَا ذَا النَّعْماءِ وَالْجُودِ، يَا ذَا الْمَنِّ وَالطَّوْلِ، حَرِّمْ شَيْبَتِي عَلَى النَّارِ.ای دارای بزرگی و رأفت و محبت، ای دارای بخشش و جود، ای دارای عطا و کرم، محاسنم را بر آتش دوزخ حرام کن. 1⃣ برای درخواست از خدا و دعا، ابتدا باید مدح و حمد خدا کنیم 2⃣ مهم ترین درخواست از خدا نجات از جهنم است، ریش یعنی خدایا آبرویم را نبر و بدنم را عذاب نکن حمید اکبری 1401/11/2 صلوات@serathamed
حمید اکبری: موضوع : عناصر جهاد تبیین ✅مقدمه: باتوجه به وجوب فوری وعینی جهاد تبیین، توسط رهبری عزیز، لازم هست هرکسی که در مقام تبیین قرار می گیرد،باید به موارد زیر توجه داشته باشدتا زمینه تأثیر و إقناع مخاطب فراهم شود 1⃣ علم و آگاهی لازم نسبت به موضوع و مسأله ای که طرح می کند، اگر مطالعه و اطلاع کافی ندارد نباید وارد بحث شود چون دفاع غلط، ضد تبیین است وبیشتر به اسلام و انقلاب ضربه می زند 2⃣ پرهیز از بیان مصادیق و مواردی که ذو وجهین هست و چه بسا همان مورد استناد خصم نیز قرار می‌گیرد چنانچه امیرالمؤمنین علیه السلام به ابن عباس فرمود با قرآن با خوارج وارد بحث نشو، چرا که همان آیه را به نفع خود و بر علیه تو إستناد می کنند 3⃣ نذیر بودن غیر از تهدید و تحکّم است فقط در مواردی که لازم هست هشدار دهنده باشیم 4⃣ طرح پرسش های متعدد و مرتبط با موضوع بحث از مخاطبان شبیه سخنرانی رهبری در خراسان شمالی در مورد سبک زندگی که به طرح سؤالات متعدد پرداختند سائل در علم منطق نسبت به مُجیب غلبه دارد، همین روش(پرسش از مخاطب) نوعی تبیین است که مخاطب را درگیر و باعث تفکر و تذکر او می گردد 5⃣پرهیز از هر رفتار و گفتاری که سبب تمسخر و توهین به مخاطب می‌شود، اگر مخاطب موردتکریم و رعایت ادب قرار نگیرد جلسه تبیین را خراب و یا ترک می کند 6⃣ پرهیز از دادن اطلاعات (آمار، آدرس و منابع)غیر موثق و غیر مستند، چرا که اگر خلاف واقع در بیاید اعتماد مخاطب سلب می شود و به دیگر حرف های حتی حق توجهی ندارد 7⃣ اجازه دادن به مخاطب برای طرح سؤال و پرهیز از خطابه یک طرفه مانند پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله،برای مخاطبان أذُن باشیم 8⃣ نرم خوئی و اخلاق حسنه در رفتار و گفتار، اگر صبر و سعه صدر نداشته باشیم تبيين بحث تحت الشعاع و أبتر قرار می گیرد 9⃣ تعیین موضوع و مسأله و خارج نشدن از آن (پرهیز از طرح موضوعات گوناگون وفرعی و غیر مرتبط که مانع روشن شدن بحث اصلی می شود و علاوه بر روشن نشدن بحث، ممکن است مخاطبان گمان کنند که شما تسلط بر بحث ندارید که موضوع را عوض کردید وحوصله وعلاقه مخاطبان را برای شنیدن از بین می رود که ضد جهاد تبیین هست 🔟 پذیرش وقبول نقد صحیحی که مخاطبان نسبت به موضوع می کنند اگر نقد پذیر نباشیم همه تلاش ها در تبیین بی ثمر خواهد شد، وقتی مخاطب ببیند شما منطقی و منصف هستید تلاش شما در تبيين مؤثر خواهد بود 1⃣1⃣ جهادگر تبيين باید مخاطب شناس باشد قرآن مخاطبان را سه گروه معرفی می‌کند (3تا عین) 1_عقلانی 2_عاطفی3_عصبیّت لذا به تناسب هر مخاطبی، روش و تاکتیک خاصی دارد ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ ۖ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدينَ﴿نحل۱۲۵﴾ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسی بهتر می‌داند چه کسی از راه او گمراه شده است؛ و او به هدایت‌یافتگان داناتر است. 2⃣1⃣ جهادگر تبیین باید علاوه بر تسلط به پاسخ حلّی گوناگون، جواب های نقضی هم داشته باشد جواب نقضی یعنی ذکر موارد و مصادیقی که پرسش مخاطب را تخریب می کند مثلا مخاطب می گوید آزادی نیست!؟ می گوییم اگر آزادی نبود شما راحت الان با آزادی کامل نمی توانستید حرف خود را بزنید 3⃣1⃣ تعریف صحیح لغوی و اصطلاحی از موضوع و مسأله مورد بحث(مثلا کلمه اصلاح طلب یا اصول گرا، معلوم شودمراد شما از این کلمه چیست) چرا که تا با مخاطبان ، به یک تعریف و تصور مشترک نسبت به موضوعی نرسیم تبیین تحقق پیدا نمی‌کند ✅توصیه و تذکر : بسیار مفید و لازم است که کتاب مناظرات اهل بیت علیهم السلام با افراد متعدد و یا کتاب های متنوع مناظرات علماء مانند شب های پیشاور مورد مطالعه قرار گیرد جهادگر تبيين باید علاوه بر 1⃣تسلط علمی و داشتن مواد(معارف و مسائل)صحیح و مستند (مانند قرآن و احادیث و تاریخ و مباحث جریان شناسی و مسائل روز جهان، آمار و مستندات موثق مثل کتاب صعود 40ساله،یا کتاب خاطرات درباریان شاه) 2⃣باید مهارت إرائه و روش تبیین را هم داشته باشد حمید اکبری1401/9/8صلوات (جهادتبیین یعنی تولید محتوا) @serathamed
موضوع: تأملی در تعقیبات نمازظهر ✅ فراز اول دعا لا إِلهَ إِلّا اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ، لا إِلهَ إِلّا اللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمُ، اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، 🌹نکات: 1⃣ دو مرتبه لا اله الا الله 2⃣ دو مرتبه ربّ رب العرش و رب العالمین 3⃣ ذکر پنج صفت خدا العظیم، الحلیم،الکریم و دو مرتبه رب که ذکر شد 4⃣ بعد از تکرار توحید و توجه به صفات خدا، منتهی به حمد خدا می شویم 5⃣ بین صفت حلیم و عظیم که کنار هم آمده اند و ایضا بین کریم و عرش عظیم ارتباط وجود دارد(خدای بی همتا که با عظمت وقدرت هست اهل حلم وکرم هم است)یعنی ایجاد خوف و رجاء درکنار هم ✅ فراز دوم: اَللّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ 1⃣ مُوجِبَاتِ رَحْمَتِكَ، 2⃣ وَ عَزَائِمَ مَغْفِرَتِكَ، 3⃣ وَ الْغَنِيمَةَ مِنْ كُلِّ بِرٍّ، 4⃣ وَ السَّلامَةَ مِنْ كُلِّ إِثْمٍ، 🌹نکته در فراز دوم چهار چیز از خدا درخواست می کنیم رحمت،مغفرت، بهره مندی از هر خوبی و سالم ماندن از هر گناهی ✅فراز سوم: اللّٰهُمَّ 1⃣لاتَدَعْ لِي ذَنْبًا إِلّاغَفَرْتَهُ 2⃣ وَ لا هَمًّا إِلّا فَرَّجْتَهُ، 3⃣ وَ لا سُقْماً إِلّا شَفَيْتَهُ، 4⃣ وَ لا عَيْباً إِلّا سَتَرْتَهُ، 5⃣ وَ لا رِزْقاً إِلّا بَسَطْتَهُ، 6⃣ وَ لا خَوْفاً إِلّا آمَنْتَهُ، 7⃣ وَ لا سُوءً إِلّا صَرَفْتَهُ، 8⃣ وَ لا حَاجَةً هِيَ لَكَ رِضاً وَ لِيَ فِيهَا صَلاحٌ إِلّا قَضَيْتَهَا، نه حاجتی که تو را در آن رضایت و مرا در آن مصلحت است مگر اینکه روا کنی‌ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ. 🌹نکات الف_هشت عنوان از خدا طلب می کنیم 1_بخشش گناهان 2_برداشتن همه غم ها 3_شفا و درمان مرض ها 4_پوشاندن همه عیب ها 5_گشایش در رزق 6_ایمنی از هر ترسی 7_خلاصی از هر بدی 8_گرفتن حوائج ب_حاجت باید همراه با رضایت خدا و مصلحت انسان باشد ج_با تامل در دعا یاد می گیریم که چگونه دعا کنیم و چه چیزهایی را از خدا بخواهیم حمید اکبری 1401/11/5 صلوات@serathamed
موضوع: تأملی در تعقیبات نمازعصر ✅ فراز اول طلب غفران از خدا با ذکر 8صفت از صفات الهی أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ الَّذِى 1⃣ لَاإِلٰهَ إِلّا هُوَ2⃣ الْحَىُّ 3⃣ الْقَيُّومُ 4⃣الرَّحْمٰنُ 5⃣الرَّحِيمُ، 6⃣ذُو الْجَلالِ 7⃣وَالْإِكْرامِ، ✅فراز دوم: اظهار ندامت همراه با ویژگی های بنده گناهکار که اینگونه باید در حال توبه باشد وَ أَسْألُهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَىَّ تَوْبَةَ 1⃣ عَبْدٍ2⃣ ذَلِيلٍ 3⃣خاضِعٍ 4⃣فَقِيرٍ، 5⃣بَائِسٍ 6⃣مِسْكِينٍ 7⃣ مُسْتَكِينٍ 8⃣مُسْتَجِيرٍ، 9⃣لَايَمْلِكُ لِنَفْسِهِ نَفْعاً وَلَا ضَرَّاً وَلَا مَوْتاً وَلَا حَيَاةً وَلَا نُشُوراً. ✅ فراز سوم: پناه بردن به خدا از چند چیزی که غالبا انسانها در آن ضعف و نقص دارند و در معرض خطر و ضرر هستند اللّٰهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ 1⃣مِنْ نَفْسٍ لَاتَشْبَعُ، 2⃣وَمِنْ قَلْبٍ لَايَخْشَعُ، 3⃣وَمِنْ عِلْمٍ لَايَنْفَعُ، 4⃣وَمِنْ صَلاةٍ لَاتُرْفَعُ، 5⃣وَمِنْ دُعاءٍ لَايُسْمَعُ، ✅ فراز چهارم: درخواست، دعا وطلب حاجت اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ 1⃣ الْيُسْرَ بَعْدَ الْعُسْرِ، 2⃣وَالْفَرَجَ بَعْدَ الْكَرْبِ، 3⃣وَالرَّخاءَ بَعْدَ الشِّدَةِ، ✅فراز پنجم: 1⃣قدر دانی از خدا اللّٰهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْكَ، 2⃣ذکر توحید لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، 3⃣طلب غفران أَسْتَغْفِرُكَ 4⃣إظهار ندامت و توبه وَأَتُوبُ إِلَيْكَ خدایا هر آن نعمتی که در دست ماست از سوی توست، معبودی جز تو نیست، از تو بخشش گناهانم را می‌خواهم و به‌سوی تو باز می‌گردم. حمیداکبری 1401/11/5 صلوات @serathamed