eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.7هزار دنبال‌کننده
567 عکس
217 ویدیو
13 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: معیار انتخاب دوست امام صادق عليه السلام براى دوست نشانه‌هايى بيان فرموده است: «لا تَكونُ الصَّداقَةُ الّا بِحُدودِها فَمَن كانَت فيهِ هذِهِ الحُدودُ أو شَي‌ءٌ مِنها فَانسِبهُ الَى الصَّداقَةِ وَ مَن لَم يَكُن فيهِ شَي‌ءٌ مِنها فَلا تَنْسِبْهُ الى‌ شَي‌ءٍ مِنَ الصَّداقَةِ. دوستى جز با حدود و شرايطش امكان‌پذير نيست. هر كه اين حدود يا بخشى از آن در او باشد او را دوست بدان و هر كه هيچ‌يك از اين شرايط در او نيست چيزى از دوستى در او نيست 1⃣ فَاوَّلَها: أن تَكونَ سَريرَتُهُ وَعَلانِيَتُهُ لَكَ واحِدَةٌ باطن و ظاهرش براى تو يكى باشد 2⃣وَالثّاني: أن يَرى‌ زَينَكَ زَينَهُ وَشَينَكَ شَينَهُ زينت و آبروى تو را زينت و آبروى خود بداند و عيب و زشتى تو را عيب و زشتى خود ببيند 3⃣وَالثّالِثَةُ: أن لا تُغَيّرُهُ عَلَيكَ وِلايَةٌ وَلا مالٌ. مقام و مال، وضع و رفتار او را در مورد تو تغيير ندهد 4⃣ وَالرّابِعَةُ: أن لا تَمنَعَكَ شَيئاً تَنالُهُ مَقدِرَتُهُ . آنچه را در قدرت دارد از تو مضايقه نكند 5⃣ وَالخامِسَةُ: وَ هِىَ تَجمَعُ هذِهِ الخِصالَ أن لا يُسلِمَكَ عِند النَكَباتِ‌ شرط پنجم كه جامع همه اين صفات است آن است كه تو را هنگام پشت كردن روزگار رها نكند اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی قم مقدسه 1401/12/18
موضوع : علل کتمان حقّ ✅مقدمه : چرا عدّه ای از خواصّ (أساتید حوزه و دانشگاه وچهره های معروف سیاسی، فرهنگی، ورزشی)، از باطل(أراذل و أوباش) حمایت می‌کنند و شعار نه به اعدام مُحارب و قاتل می گویند!!!! (مردم عوام هم گوش به خواص می دهند چون اهل تحلیل و تحقیق نیستند) 1⃣جهالت(عدم معرفت،بصیرت 2⃣ لجاجت(عنود،غیرمنطقی) 3⃣حقارت(ضعف کرامت نفس 4⃣ ریاست(طلبی وحبّ قدرت 5⃣کسالت(تنبلی و راحت طلب 6⃣إرادت(نسبت به دشمن،غرب 7⃣ حمافت(عدم عقلانیت) 8⃣ رذالت(پست و کثافت) 9⃣عداوت(کینه ودشمنی باحقّ 🔟 شجاعت نداشتن و ترسو ✅نکته و نتیجه : «و قولا بالحقّ.»معنایش این است که «حق بگویید.» حق را بگویید و کتمان نکنید. اگر چیزی به نظرتان حق بود، آن را در جایی که باید بیان کرد، بیان کنید. حق را مکتوم نگه ندارید. آن‌وقتی که زباندارها حق را پنهان و احیاناً باطل را آشکار کردند، یا باطل را به جای حق گذاشتند، اگر حق‌بینان و حقدانان، حق را بگویند، حقْ مظلوم نمی‌شود؛ حق به غربت نمی‌افتد و اهل باطل در نابود کردن حق طمع نمی‌بندند.۱۳۷۲/۱۲/۱۳بیانات رهبری در خطبه‌های نمازجمعه حمید اکبری1401/9/22صلوات (جهادتبيين یعنی تولید محتوا)@serathamed
حمید اکبری: موضوع : شیعه کیست ؟؟؟  عَن الباقِر عليه السلام : اِنَّ بَعْضَ اَصَحْابِهِ سَأَلَهُ فَقالَ: جُعِلتُ فَدِاكَ اِنَّ الشّيعَهَ عِنْدَ ناكثيروُنَ، فَقالَ: هَلْ يَعْطِفُ الغَنِىُّ عَلى الفَقيرَ، وَ يَتَجاوَزُ المُحْسِنُ عَنْ المُسى ء وَ يَتَواسُونَ؟ قُلْتُ: لا، قالَ عليه السلام : لَيْسَ هؤُلاءِ الشّيعَةَ، الشَّيعَةُ مَنْ يَفْعَلُ هذا.  يكى از ياران امام باقر عليه السلام به آن حضرت گفت: شيعيان در منطقه ما زيادند. حضرت فرمود: 1⃣ آيـا توانـگر آنان بر فقير مهر مى ورزد؟ 2⃣و نيكوكار از بدكار مى گذرد؟ 3⃣ و مواسات و بذل و بخشش مالى دارند؟ گفت: خير. حضرت فرمود: اينان شيعه نيستند. شيعه كسى است كه چنين باشد صلوات@serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: شاخص های شهید بودن قبل از شهادت ✍مقدمه : سردار سلیمانی گفت: شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش می شود. تمام شهدا دارای این مشخصه هستند. با توجه به وصایا، خاطرات و سبک زندگی شهدا، ویژگی هایی از شهید به دست می‌آید که هر کس می تواند خود را ارزیابی کند آیا شهید هست یا خیلی فاصله دارد و باید تلاش کند تا قبل شهادت، شهید بشود 1⃣کمال انقطاع باید در انسان شکل بگیرد یعنی زاهدانه(بدون میل و دلبستگی) زندگي کند رب هب لی کمال الإنقطاع إلیک 2⃣دعا و دغدغه شهادت داشتن تو را صبح شهادت نیست مرگ با خسران چه فرقی می‌کند اللهم ارزقنا قتلا فی سبیلک 3⃣دشمن ستیزی و روحیه تبری داشتن سلم لمن سالمکم وحرب لمن حاربکم اهل مصالحه با دشمن و میل به او، شهید نیست 4⃣عاشق عبادت و دغدغه نسبت به واجبات مخصوصا نماز و حق الناس و اهمیت به معنویت 5⃣ خدمت ومحبت شدید نسبت به خانواده و مردم امام علی علیه السلام فرمودند خالطوا الناس مخالطة ان عشتم حنوا الیکم و إن متم بکوا علیکم 6⃣اهل تلاش و کار جهادی آدم تنبل و کسل و بیکار شهید نیست(إیاک و الکسل) 7⃣مخلص دستشویی را تمییز می کردند و کسی متوجه نمیشد 8⃣شجاعت دارد برای دفاع از حق از ملامت دیگران نمی ترسد ترس از دست دادن مقام یا موقعیت یا آسیب یا مرگ نداشته باشد(یاسیوف خذینی) 9⃣پرهیز شدید از مال حرام وبیت المال حتی دوری از جمع آوری مال چرا که قسیّ القلب و دلبسته می‌شود 🔟نسبت به ولایت، دین و نظام و انقلاب اسلامی غیرت و توجه ویژه دارد بیشتر از هر کسی برای تحقق امر ولایت و اعتلای دین تلاش می کند 1⃣1⃣کریم و اهل انفاق هست کفش نو و شلوار نو خود را شهید بخشید و إلا میشود فهم بدمائهم أبخل 2⃣1⃣صبور و دارای شرح صدر هست(و بشر الصابرین) 3⃣1⃣دغدغه خدمت و حلّ مشکل مردم دارد من أصبح و لم یهتمّ بأُمور المسلمين فلیس بمسلم 4⃣1⃣دنیا در نظر او کوچک است دنیا برایش تنگ و قفس است پرواز میخواهد عظم الخالق فی انفسهم و صغر ما دونه فی اعینهم 5⃣1⃣متواضع باشد از غرور و کبر دور است من تواضع فقد رفعه الله 6⃣1⃣همه از او امیدخیردارند در نظر همه امین و مورد اعتماد هست 7⃣1⃣ ساده زیست و قانع پرهیز از إسراف و تجمّل گرائی 8⃣1⃣ محبوب والدین و افراد 9⃣1⃣ بسیار خیرخواه، مهربان، دلسوز و اخلاق عالی 0⃣2⃣ تقوا و پرهیز از حرام های الهی(متدیّن و متشرع) ✍ شهادت إتفاقی نیست بلکه انتخاب خدای سبحان است اللّهم ارزقنا شهادة فی سبیلک🌷🌹🤲 اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لیتک کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1399/12/قم مقدسه جهادتبیین یعنی تولیدمحتوا
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : آثار و أحکام آتش بازی ✍مقدمه : پیامبرصلی الله علیه وآله: مَن رَدَّ عَن قَومٍ مِنَ المُسلِمینَ عادِیَةَ ماءٍ أونارٍ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ کسی که دسته‏ ای از مسلمانان را از خطر سیل یا آتش سوزی نجات دهد، بهشت بر او واجب می‏ شود. الکافی، ج ۵، ص ۵۵ گاهی نجات با دفع و پیشگیری و گاهی با رفع و درمان، صورت می‌گیرد آتش بازی به دلایل زیر جایز نیست 1⃣ آلودگي هوا ومحیط زیست 2⃣ ایجاد خطر وضد امنیت 3⃣ إسراف و ضرر مادی 4⃣ أذیت مردم و سلب آرامش 5⃣ خسارت اموال عمومی 6⃣ ترویج سنت باطل 7⃣تحقیر در افکار عمومی 8⃣گرفتن وقت مسؤلین اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1401/12/23 (چهارشنبه سوری)
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :احکام موسیقی ✍مقدمه: همه پرسش های راجع به موسیقی در 5 سؤال خلاصه می شود 1⃣ ساخت آلات موسیقی 2⃣ فروش آلات موسیقی 3⃣خرید وحفظ آلات موسیقی 4⃣ نواختن با آلات موسیقی 5⃣ شنیدن آهنگ موسیقی ✍جواب جامع و کامل مراجع آلات موسیقی دو نوع هستند 1⃣ آلات مشترک، مانند طبل، نی، سنج و،،، که هم استفاده در مجالس عزا وجشن هم در مجالس حرام استفاده می شود جواب سوالات 1تا 4 در این صورت حلال و جایز است وجواب 5بستگی به آهنگ آن دارد آلاتی که مى توان با آن آهنگ هاى حلال و حرام نواخت. اگر به طور لهوى و (مُطرب) و مناسب با مجالس یاد شده نواخته شود، استفاده از آن حرام است و در غیر این صورت نواختن وشنیدن آن اشکال ندارد 2⃣ آلات مختص،ابزار و آلاتى گفته مى شود که نوعاً در لهو و لعب به کار رفته و با آن آهنگ هاى مناسب مجالس فساد و رقص و پایکوبى نواخته مى شود.فقهاء براى آلات مختص، به نمونه ها اشاره نکرده و تنها از حکم کلى آن سخن گفته اند و تشخیص مصداق را به عرف مردم واگذار کرده اند.این قسم هیچ منفعت حلالى در بر ندارد، جواب سوال اینکه :استفاده از آن در هر حال اشکال دارد (هر چند به صورت لهوى نواخته نشود) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1401/12/25
موضوع : معیار موسیقی حرام ✍ مقدمه : هیچ کدام از عناوین زیر ملاک،تشخیص حرام بودن نیست 1⃣ شخص ممکن است مداح معروف باشد اما حرام خوانده باشد بنابراین سؤال از اینکه آواز فلان شخص مثلا اصفهانی، افتخاری و،،،، حلال است یا حرام؟ غلط است، مگر مطابق نظر رهبری، اگر فردی مشهور به حرام خوانی است و اکثر آلبوم آن، حرام است گوش دادن به همه آوازهای او جایز نیست تذکر: گوش دادن آواز حرام زن، حتی برای زنان هم حرام است اما اگرمناسب مجالس لهو وغنا نخواند،گوش دادن آن حتی برای مردان هم اشکال ندارد 2⃣ متن و محتوا ممکن است کسی حتی اذان بگوید حرام باشد بنابراین حتی مرثیه یا مدح اهل بیت علیهم السلام معیار حلال بودن نیست، تذکر : مگر اینکه متن و محتوای آهنگ، إلقای افکار غلط، إنحراف عقیدتی و خلاف اخلاق و مسأله جنسی باشد 3⃣ نهاد و أُرگان اسلامی برخی تصور می کنند هر چیزی که از رسانه ملی، پخش شود حلال است در حالی که رادیو تلویزیون ملاک نیست 4⃣ قدمت موسیقی قدیمی بودن، محلی بودن و،،، معیار حلال بودن نیست ممکن است موسیقی جدید پاپ، رپ و،،،،باشد اما حلال باشد 5⃣نوع موسیقی(غم، شادی) تصور غلط این‌که اگر شاد باشد حرام است، خیر بلکه ممکن است آهنگ یا آواز، غمناک باشد اما حرام است و شاد باشد اما حلال است ✅ معیار حرام بودن آهنگ یا آواز یا هر دو در بین همه مراجع دو ملاک برای تشخیص حرام بودن موسیقی ، وجود دارد 1⃣ تناسب با مجالس گناه، لغو، لهو و غفلت 2⃣ طرب(رفتارغیرمعمول) یعنی انسان را از حالت طبیعی و عادی خارج کند مانند کسی که با موتور، تک چرخ می زند یا رقص بدن بگیرد پس طرب به معنای شادی نیست تذکر : 1⃣طرب نوعی ملاک هست یعنی اگر کسی طرب او را نگیرد اما اگر موسیقی مُطرب بود برای همه حرام است 2⃣ اگر موسيقي مطرب نباشد اما شخصی با آن به طرب در بیاید فقط برای آن شخص حرام است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1401/12/25
هدایت شده از معیار(صراط الحمید)
موضوع : درس هایی از طبیعت 1⃣نظم هر چیزی، به جا و به اندازه 2⃣آرامش بخش و شادی آفرین 3⃣حرکت و تلاش و رشد 4⃣مفید و منفعت رسان 5⃣فعالیت به موقع و به اندازه 6⃣عدم اسراف (طبیعت دور ریز ندارد) 7⃣کمک به یکدیگر و رفع نیاز هم 8⃣قوی بودن (و إلا مورد، ظلم و حذف میشوی) 9⃣کریم و اهل بخشش 🔟متواضع و تابع در مقابل فوانین الهی برگ درختان سبز هر ورقش دفتری است معرفت کردگار فکر کنیم عبرت بگیریم عمل کنیم حمید اکبری 1400/1/13
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : تکلیف انسان در مورد خواب دیدن چیست؟ 1⃣ صدقه دادن 2⃣ خواب را به هرکسی نگفتن(آثار بدی دارد) 3⃣ تعبیر خوب از خواب 4⃣ اصرار نداشتن بر تعبیر 5⃣ تجدید نظر در افکار و اعمال طول روز در صورت دیدن خواب های بد و آشفته و شیطانی 6⃣ شکر کردن و حفظ عمل در صورت دیدن خواب های خوب و رحمانی 7⃣ آداب خواب را مراعات کردن مانند الف_ رو به قبله بخوابد ب_دمر نخوابد، ج_ در هنگام بین الطلوعین و نزدیک غروب نخوابد د_قبل خواب پر خوری و یا پر حرفی نکند ه_با ذکر و دعا بخوابد و_قضای حاجت(قبل از خواب توالت برود) اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1401/12/28قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : نقش مردم در مهار تورُّم ✍مقدمه : شعار سال صرفا، یک عنوان تشریفاتی نیست یا فقط مسؤلین مورد خطاب نيستند بلکه هر کسی باید فکر کند که نقش و وظیفه او در تحقق این شعار چیست؟؟؟ 1⃣ تقوای الهی وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ(اعراف 96) و اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند و پرهیزکاری پیشه می کردند، یقیناً [درهایِ] برکاتی از آسمان و زمین را بر آنان می گشودیم، ولی [آیات الهی و پیامبران را] تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالی که همواره مرتکب می شدند [به عذابی سخت] گرفتیم. 2⃣ تغییر در سبک زندگی تدبیر وتلاش لازم و پرهیز از إسراف و مصرف گرایی، تجمُل گرائی 3⃣ گزارش به موقع أفراد و مراکزی که باعث توّرم، فساد اقتصادی، إحتکار گران فروشی به نهادهای قضایی و اطلاعاتی 4⃣ مطالبه گری منطقی مردم باید از راه متناسب وقانونی اعتراض خود را به گوش حاکمیت برسانند البته مواظبت کنند که دشمن از حرکت مردم موج سواری کندوآن را تبدیل به اغتشاش نکند و موجب تضعیف نظام اسلامی نشود 5⃣ دعاو اهتمام به معنویت وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ(طه124) و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم!» 6⃣ إکتفا به حدّ کفاف اسلام علاوه بر کسب حرام، مال بیش از حد لازم را نیز نهی کرده است مرکب و مسکن خوب توصیه اسلام است اما نباید حرص بیشتر داشت چرا که علاوه بر قساوت قلب، باعث دلبستگی می شود وقتی تقاضاهای کاذب و غیر ضروری در مردم باشد و عرضه لازم از سوی حاکمیت صورت نگیرد سبب تورم می شود مثلا ماشین خود را فروخته، دلار خریده بدون آنکه به دلار احتیاج داشته باشد!!! 7⃣ رعایت انصاف در کسب مردم باید(در معامله یا اجاره) به یکدیگر رحم کنند در انجام صحیح کار و گرفتن سود و دستمزد، خود را به جای دیگران بگذارند منصفانه عمل کنند 8⃣ اهتمام به تولید هر کسی تمام توان،ظرفیت و استعداد خود را به کار گیرد و برای تولید محصول با کیفیت در راستای تجربه و تخصص خود، إقدام نماید حتی اگر دولت، حمایت های لازم را نداشته باشد 9⃣مواسات، همدلی وإیثار در زمان جنگ، رزمندگان برای تهیه مهمات و کمبود سلاح، حاضر بودند حتی از وعده غذائی آنها کم شود تا از پول آن فشنگ تهیه شود با همدلی مردم، تورُّم کنترل و حذف می شود 🔟تعصُّب خریدجنس ایرانی عدم خرید کالای ایرانی، باعت تعطیلی تولید و بیکار شدن کارگران و تورُّم خواهد شد نباید خود تحقیر باشیم چه بسا برخی کالای ایرانی با خارجی رقابت می کند البته در این تعصب به هدف تقویت اقتصاد کشور و رفع تورم، دارای اجر و ثواب الهی است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/1/12
موضوع :سخن اندیشمندان دربارۀ موسیقی 🔹لوتِر می‌گوید: «موسیقی در تخریب اعصاب انسان، از موادمخدر هم قوی‌تر است. بعضی از غلط‌اندازان معتقدند که موسیقی غذای روح است. ولی هیچ دانایی این سخن را قبول ندارد. بلکه دانای کامل عقیده دارد موسیقی عذاب روح است.» منظورش از دانای کامل، خداست. موسیقی غیراصولی پدر یک نفر را می‌تواند دربیاورد. 🔸دکتر "اوریزِن سوئت ماردن" می‌گوید: «هیجان، بزرگ‌ترین عامل سکته‌های قلبی ا‌ست و هنرمندان اغلب با سکتۀ قلبی‌ درگذشته‌اند.» سپس نقش موسیقی را در ایجاد سکته‌های قلبی و هیجانات کاذب بیان می‌کند. 🔹ویکتور هوگو می‌گوید: «علت اینکه ما از موسیقی خوشمان می‌آید این است که در عالم خیال و رؤیا‌ می‌رویم.» بعضی موقع‌ها آدم نیاز دارد که به عالم خیال و رؤیا برود، و موسیقی سریعاً این را تسهیل و فراهم می‌کند. 🔸لئو تولستوی می‌گوید: «موسیقی محصول تحریک احساسات و هدف احوال نفسانی و عواطف انسانی‌ است.» می‌گوید تحریک احساسات و عواطف انسانی است، اسم عقل این وسط نیامده است. 🔹آرون کوپلاند می‌گوید: «موسیقی، انسان را از عالم اصوات بیرون می‌برد و به یک دنیای خیالی و رؤیایی می‌راند.» 🔸هِگِل، فیلسوف مشهور آلمانی می‌گوید: «ذکر و عبادت مسلمانان در مساجد بی‌آلایش، خود فکر می‌آورد.» می‌گوید یک جایی می‌روید که خودش فکر می‌آورد و نوع عبادتشان هم طوری است که فکر می‌آورد. «و دعای مسیحیان در کلیساها با عربدۀ ناقوس و نقش‌ونگارهای درودیوار، تشویش خاطر و انصراف ناظر.» 🔹کانت، فیلسوف و موسیقی‌دان می‌گوید: «موسیقی اگر از همۀ هنرها مطبوع‌تر باشد، ولی چون به بشر چیزی نمی‌آموزد، از تمام هنرها پست‌تر است.» یعنی اگر ویژگی‌اش این باشد که از همۀ هنرها بهتر و باب‌طبع‌تر هم باشد، چیزی به شما یاد نمی‌دهد. 🔸ویلیام جیمز می‌گوید: «ممکن است خداوند از گناهان و گناه موسیقی ما بگذرد، ولی ضعف اعصاب دست از سر ما برنمی‌دارد.» جالب است که این فرد غربی، موسیقی را گناه می‌داند. 🔹فرانکو باتیاتو، یکی از خواننده‌های مشهور ایتالیایی، می‌گوید: «انسان کافیست پیام‌های برخی گروه‌های راک را گوش دهد تا شیطان‌پرست شود. بسیاری از گروه‌های راک دچار نوعی تشنج رفتاری شده و پیغام‌های شیطانی را در موسیقی خود وارد می‌کنند.» 🔸آرتور شوپنهاور آلمانی می‌گوید: «عیبی که موسیقی دارد این است که ما را به طور کامل از واقعیات برکنار می‌کند.» 🔹دکتر الکسیس کارد، زیست‌شناس و فیزیولوژیست فرانسوی می‌گوید: «کاهش عمومی هوش و نیروی عقل از تأثیر الکل و سرانجام از بی‌نظمی در عادات ناشی می‌گردد. و بدون تردید رادیو و موسیقی در این بحران فکری سهیمند. سینما و رادیو و موسیقی و ورزش‌های نامناسب، روحیۀ فرزندان را فلج می‌کند.» اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed قم مقدسه 1402/1/2
موضوع: تأملی در دعای اللهّمَ أدخل علی اهل القبور السرور، اللهّمَ،،،، 🤲 1⃣ دراین دعا13مرتبه(اللهّمَ) تکرارمیشود ذکر مستمر الله، عشق ورزی است گفت مشق نام ليلي ميکنم خاطر خود را تسلي ميکنم چون ميسر نيست من را کام او عشق بازي ميكنم با نام او. 2⃣ شروع با اللهّمَ به دو معناست: الف_تذکر مبدأ(الله) و بعد تذکر معاد(القبور) ب_توجه به توحیددرطلب ودعا 3⃣ مضمون دعا اشاره به آسیب هایی است که به آن مبتلا هستیم وباید اصلاح کنیم الف _غفلت از مبدأ(خالق سبحان) ب_غفلت از معاد(مرگ، قبر، حساب) ج_غفلت از فقرا و کمک نکردن د_سبک زندگی غلط ه_اخلاق نامطلوب و حال بد 4⃣ اولین درخواست ادخال سرور برای اهل قبور است چرا که: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله ) فرمود: «اَلْقَبْرُ یُنَادِی فِی کُلِّ یَوْمٍ بِخَمْسِ کَلِمَاتٍ، اَنَا بَیْتُ الْوَحْدَه فَاحْمِلُوا اِلَیَّ اَنِیساً، وَ أَنَا بَیْتُ الظَّلَمَه فَاحْمِلُوا اِلَیَّ سِرَاجاً اَنَا بَیْتُ التُّرَابِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ فِرَاشاً، اَنَا بَیْتَ الْفَقْرِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ کَنْزاً، وَ اَنَا بَیْتُ الْحَیَّاتِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ تَرْیَاقاً، وَ اَمَّا الْاَنِیسُ فَتِلَاوَه الْقُرْآنِ، اَمَّا السِّرَاجُ فَصَلَوه اللَّیْلِ وَ اَمَّا الْفِرَاشُ فَعَمَلُ الصَّالِحِ وَ اَمَّا الْکَنْزُ فَلَا اِلَهَ اِلَّا الله وَ اَمَّا التَّرْیَاقُ فَالصَّدَقَه؛ قبر هر روز با پنج جمله، ندا می دهد: من خانه تنهایی هستم، پس انیس و همرازی به سوی من بیاورید. من خانه تاریکی هستم، پس به سوی من چراغ همراه آورید. من خانه خاکی هستم پس فرش همراه داشته باشید، من خانه فقر و نداری هستم، پس [سرمایه و] گنج همراه بیاورید و من خانه مارها هستم پس پادزهر با خود حمل کنید؛ اما همراز، تلاوت قرآن می باشد، امّا چراغ [قبر] پس نماز شب است، و اما فرش، پس عمل نیک، و گنج [عالم قبر] [کلمه توحید و گفتن] لا اِله اِلّا الله است، و پادزهر آن، صدقه است.مجموعه ورام ص۲۰۰ 5⃣ با دعا برای اهل قبور، خود را نیز با ذکر مرگ و معاد اصلاح کنیم پیامبر صلى الله عليه و آله : أكثِروا ذِكرَ المَوتِ ؛ فإنّهُ يُمَحِّصُ الذُّنوبَ و يُزَهِّدُ في الدُّنيا ، فإن ذَكَرتُموهُ عِندَ الغِنى هَدَمَهُ ، و إن ذَكَرتُموهُ عِندَ الفَقرِ أرضاكُم بعَيشِكُم پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مرگ را فراوان ياد كنيد؛ زيرا كه ياد مرگ گناهان را مى زدايد و به دنيا بى رغبت مى كند. اگر در هنگام توانگرى به ياد مرگ باشيد آن را بر هم مى زند و اگر به هنگام نادارى به يادش باشيد، شما را به زندگيتان خشنود مى سازد. صفحه (1) ادامه دارد صلواتhttps://eitaa.com/serathamed
6⃣ در دعا سه مرتبه کلمه ففر بیان شده و مستقیم برای رفع فقر درخواست شده 1_أللهم أغن کل فقیر 2_سدّ فقرنا بغناک 3_و أغننا من الفقر وپنج مرتبه غیر مستقیم به مسأله فقر اشاره شده (1_جائع2_عریان3_مدین4_مکروب 5_غریب)همه از مصادیق فقراء هستند بنابراین 8مرتبه اشاره به مسأله فقر، هشداری با تأکید است چرا که: امام علی(ع) خطاب به فرزندش امام حسن‌ مجتبی(ع) می‌فرماید: «فرزندم کسی‌که به فقر دچار شود به چهار خصلت مبتلی می‌شود، ضعف در یقین، نقصان در عقل، سستی در دین، کم‌حیایی در چهره، پس از فقر به خدا پناه می‌بریم» لذا دعا تنها کافی نیست بلکه اقدام عملی برای دفع و رفع فقر لازم است 7⃣ فقر فقط نیاز مادی نیست بلکه : فقر معرفتی، فقر محبتی، فقر معنوی را نیز شامل می شود 8⃣ عریان فقط کسی نیست که لباس ندارد بلکه کسی که همسر ندارد نیز عریان است قرآن کریم می فرماید : هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ؛ زنان لباس و پوشش برای شما مردان هستند و شما مردان پوشش و لباس برای زنانتان هستید.(بقره، آیه187) یا کسی که لباس حیاء ندارد نیز عریان است حتی اگر به ظاهر لباس و حجاب داشته باشد 9⃣ دو مرتبه به مشکل دین(قرض و بدهی) اشاره شده الف _اللّٰهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدِينٍ، ب_اللّٰهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: لا همّ إلّا همّ الدّین و لا وجع إلّا وجع العین؛غمى چون غم قرض نیست و دردى چون درد چشم نیست. صفحه (2) ادامه دارد صلواتhttps://eitaa.com/serathamed
🔟 مکروب(اندوه گین) مصاديق زیادی دارد(مانند فقیر، مریض، اسیر، مدین و،،،) اما در رأس همه افراد غمگین امام عصر علیه السلام هستند به دو دلیل: الف_کوتاهی و گناهان محبان و شیعیان ب_ظلم و استکبار وبی عدالتی در جهان بنابراین : فرج و رفع غم حضرت،با ترک گناهان ما و ظهور آقا برای اجرای عدالت در جهان است هم‌چنین در اللهّمَ ردّ کلّ غریب، یکی از غرباء امام عصر علیه السلام هست بنابراین: در این دعا درکنار مبدأ(اللهّمَ)ومعاد(القبور) به مسأله امامت(مکروب، غریب) و عدالت(اصلاح کل فاسد) نیز اشاره دارد (یعنی درس عقاید در قالب دعای کوتاه) 1⃣1⃣ غریب فقط دور از وطن نیست وَ عَلَى غُرَبَاءِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْمُؤْمِنَاتِ بِالرَّدِّ إِلَى أَوْطَانِهِمْ سَالِمِينَ غَانِمِينَ بِحَقِّ مُحمد و آله أجمعین مصادیق دیگر غرباء: عنه صلى الله عليه و آله : الغُرَباءُ في الدنيا أربَعةٌ : قرآنٌ في جَوفِ ظالِمٍ ، و مَسجِدٌ في نادي قَومٍ لا يُصَلّى فيهِ ، و مُصحَفٌ في بَيتٍ لا يُقرَأُ فيهِ ، و رَجُلٌ صالِحٌ مَع قَومِ سوءٍ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : غريبان دنيا چهارند:1: قرآنى كه در حافظه ستمگر است،2_ مسجدى كه در محلّه اى باشد و مردم در آن نماز نخوانند، 3_مصحفى كه در خانه اى باشد و خوانده نشود و4_ مرد پرهيزگارى كه در ميان مردمانى بد به سر مى برد. 5_ علمای ربانی: قال أمير المؤمنين علي عليه السلام: "الْعُلَمَاءُ غُرَبَاءُ لِكَثْرَةِ الْجُهَّالِ" به خاطر تعداد زیاد جاهل، علماء در أقلیت و غربت هستند عيون الحكم و المواعظ: 52،  6_مؤمن: قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: اَلْمُؤْمِنُ فِي اَلدُّنْيَا غَرِيبٌ لاَ يَجْزَعُ مِنْ ذُلِّهَا وَ لاَ يَتَنَافَسُ أَهْلَهَا فِي عِزِّهَا أبو جعفر عليه السّلام : قَدْ أَفْلَحَ اَلْمُؤْمِنُونَ أ تدري من هم قلت أنت أعلم قال قد أفلح المؤمنون المسلمون إن المسلمين هم النجباء فالمؤمن غريب فطوبى للغرباء 7_فقیر قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : اَلْفَقْرُ يُخْرِسُ اَلْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَ اَلْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلَدِهِ 8_ امام حسین علیه السلام مخضب شيبك بدمائك، و أنت وحيد غريب بارض كربلاء اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا قَتِيلَ اَلظَّمَاءِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا غَرِيبَ اَلْغُرَبَاءِ صفحه (3)ادامه دارد صلوات https://eitaa.com/serathamed