eitaa logo
سِرِّثاری
1.7هزار دنبال‌کننده
632 عکس
445 ویدیو
6 فایل
• بنیاد سِرِّثاری • بازتاب اندیشه‌های " استاد احمد فرحانی " • مدیر مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 📕 سرّثاری در اینستاگرام: Instagram.com/serrethari 📘 سرّثاری در تلگرام: t.me/serrethari 🗄 کانال آرشیو: @serrethari_archive 💬 ادمین: @pasokhgo_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ انسان تهِ تهش بتونه شخصیتی به بزرگی علامه طباطبایی بشه، حالا چی میشه که چنین شخصیتی با چنین آثار علمی‌ای میگه که: «ای کاش ایرج میرزا آن شعر خاص یا یک بیت آن شعر خود را که در وصف داغ حضرت علی اکبر (ع) سروده است را به من می‌داد و من المیزان را به او می‌دادم» خب میدانید علامه طباطبایی اهل اغراق و گزافه‌گویی نبود، کم گو و دُر گو بود، چی میشه که حاضر بوده این یک بیت رو با المیزان معاوضه کنه؟ این دلیل و فلسفه‌ای پشتشه! اینو بعنوان نصیحت برادر دلسوزتون قبول کنید: اگر زیارت امامی یا یک رزقی در خدمتگزاری و اشک بر اهل بیت علیهم السلام نصیبتون شد، اینو با هیچ چیز عوض نکنید .. نگید خدایا عوض این، فلان چیز رو بهم بده! هیچی بعدش نیست، آدم طلا نمیده تا مس بخره، بلکه همه چیز رو میده تا طلا رو بگیره، اینو بدونید بعد از زیارت اهل بیت و بعد از مجلس روضه و توسل به اهل بیت، چیزی نیست! افضل مراتب توکل، توسل به اهل بیته! افضل مراتب توکل، توسل به اهل بیته! علامه طباطبایی‌ای که در اسلام شناسی و انسان شناسی جامع بوده، علامه طباطبایی‌ای که مجلس شب قدر رو بخاطر نوشتن المیزان شرکت نکرد، حالا همین علامه طباطبایی چی میشه که در محرم نعلین زیر بغل میزده و از مجلسی به مجلسی میرفته؟ چرا؟ اینکه علامه‌طباطبایی میگه: «هیچ کس به هیچ مرتبه­‌ای از معنویت نرسید و گشایش و فتح بابی نکرد مگر در حرم مطهر امام حسین (ع) و یا توسل به آن حضرت» جرعه‌های جانبخش،‌ ص۲۶۳ فلسفه‌ای پشتشه! اینکه علامه‌طباطبایی میگه: «ای کاش بنده یک مرثیه خوان حضرت سیدالشهدا علیه السلام بودم! همه سال‌هایی که سرگرم درس و بحث بوده‌ام، با یک مرثیه خوانی امام حسین علیه السلام برابری نمی‌کند!» روزنامه رسالت، ص۱۱ فلسفه‌ای پشتشه! فلسفه‌ش اینه که: اظهر تجلیات توحید، یک جامعه‌ی ایمانیه که اشک این جامعه‌ی ایمانی سیدالشهداس، بقای اسلام و رشد این جامعه‌ی ایمانی به زیارت و توسل و مجلس روضه‌ی سیدالشهداس .. احمد فرحانی | فلسفه ۱۴۰۳_۱۴۰۲ ، ج ۶۰ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
به نام نامی سر، بسمه‌ تعالی سر بلنـد مـرتبـه پیکـر، بلنـد بالا سـر نگاه کن به زمین! ما رأیت إلا تن به آسمـان بنگر! ما رأیـت إلا سـر
بسوزد آن همه مسجد، بمیرد آن اسلام کـه آفـتـــــاب درآورد از کلـیـسـا ســــر
5.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| مائيم سبب و طريق ✥ سبب اتصال ماده به معنا، انسان کامل است لذا به واصل کننده ماده به مثال، «امام» نیز می‌گویند. در دعای ندبه می‌خوانیم: «أين السَبَبُ المتّصِلُ بين الأرضِ و السَّماءِ»؛ بر مبنای این مناجات، «امام» واصل کننده عالم ماده با سایر عوالم است. اگر «امام» به عنوان «حجت الله فی الارض» از زمین برداشته شود، زمین منهدم می‌شود، لذا در روایات آمده است که: «اگر بر روی کره زمین تنها دو نفر باقی مانده باشند، یکی از آنها حجت الهی خواهد بود»؛ الکافی، ج۱، ص۱۷۹ لذا در روز عاشورا و پس از شهادت سیدالشهدا بنا بر نقل راویان، آسمان سرخ شد و خورشید گرفت و اتفاقاتی از این دست در حال وقوع بود؛ گویی که در زمین قیامت شده است. سپس امام سجاد علیه السلام بر روی تل قرار گرفتند و سه مرتبه با عصا بر آن زدند و گفتند: «انا حجت الله علیک» و بدین ترتیب زمین آرام گرفت. 🔺احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۲۰ 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
قرآن بر نیزه .. آیت الله جوادی می‌فرماید که قرآن خواندن امام حسین علیه‌السّلام بر سر نیزه را فقط کسی می‌تواند ببیند که می‌فرماید: «ما رأیت الا جمیلا» از آنجایی که صوت تلاوت قرآن سیدالشهدا ملکوتی بود نه مُلکی، فقط یک فرد وحدت‌ بین قادر به شنیدن آن بود. احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۸ ☝️@serrethari
یک بیت روضه حفظتان باشد .. روی دیگر عدالت و ذوالفقار علی، باب واسعه‌ی رحمت الهی سیدالشهدا علیه‌السلام است. تجلی صفت رحمانیت و ارحم الراحمین در سیدالشهدا علیه‌السلام است؛ باب واسعه رحمت الهی .. آقای نخودکی می‌گفت: «یک بیت روضه حفظتان باشد یک‌ جا به دردتان می‌خورد اینجا نشد آنجا به درد می‌خورد.» این یک بحث احساسی نیست؛ چون ما در مسیر بازگشت، از سکراتِ لحظه موت تا عبور از شب اول قبر، برزخ و ... یا باید با عدل الهی با ما معامله شود یا باید یکی از صفات الله در ما تجلی کند و مظهر آن باشیم. از این جهت است که می‌گویند یک بیت روضه حفظتان باشد. یعنی شما یک علقه‌ی حقیقی و تکوینی با سیدالشهدا علیه‌السلام داشته باشید. چراکه آنجا از دانایی‌ها سوال نمی‌کنند بلکه از دارایی‌ها سوال می‌کنند. احمد فرحانی | نظامات فکری ، ج ۱۲ ☝️@serrethari
13.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| وداع‌های سیدالشهدا ✥ اینارو بگیم متهم میشیم به غلو ولی این وداع‌های عام و خاص رو باید با حرکت جوهری و اصالت الوجودی دید! 🔺استاد احمد فرحانی 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
وقتی رهبر معظم می‌گویند: «من صادقانه مردم سالاری دینی را قبول دارم»؛ منظورش چیست؟ یک لحظه دقت کنید. یک سوال؛ به نظرتان اگر رهبری رئیس جمهور را انتخاب می‌کرد بهتر نبود؟ چی باید به کمال برسد؟ جامعه جامعه چیست؟ تکوینی است! جمهوری اسلامی مال کسی است که جامعه را تکوینی می‌داند؛ گرفتید این نکته را؟ رهبری می‌گوید یک حقیقتی است انتخاب می‌کند، نه افراد! آن حقیقت انتخاب می‌کند، آن حقیقت زنده است و رشد می‌کند .. احمد فرحانی | نظامات فکری ، ج ۲ ☝️@serrethari
ما در عالَم، ممکن الوجود نداریم. اولین کسی که این را گفت بوعلی سینا بود: «الشی ما لم یجب لم یوجد». عالَم دو مرحله است: واجب بالذات و واجب بالغیر یا به تعبیر دیگر الله و وجه الله. علت اینکه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها فرمود: «ما رأیت إلا جمیلا»؛ این بود که ایشان کثرت بین‌ نبود و عالَم را مظهر انسان کامل و وجه الله می‌دید، و وجه الله هم جمیل است. به وجهی دیگر؛ موجود یا هست یا در حال شدن است؛ «هست» یعنی ثابت، و «شدن» یعنی متحرک! ذات هستی مادیات، تحرّک است. اما این حرکت در وجود ماده اتفاق می‌افتد نه در ماهیت، زیرا ماهیت اصلاً وجود ندارد. لذا کسی که در ماده است اما به ملکوت نگاه می‌کند، ماهیتی نمی‌بیند. به همین دلیل حضرت زینب سلام‌الله‌علیها بعد از واقعه عاشورا، علی رغم تمام اتفاقات ناگوار فرمود: «ما رأیت إلا جمیلا». چرا که ایشان واقعاً دارد زیبایی می‌بیند، در همین عالم ماده وجود را می‌بیند نه ماهیت محدود را، به بیان دقیق‌تر ایشان یک «شدن» می‌بیند، نه مجموعه‌ای از «بودن‌ها». احمد فرحانی | نظامات فکری ، ج ۸ و ۱۷ ☝️@serrethari
- صلوات .. تمام معقولات ثانی از مبدا تا معاد در صلوات هست. و کسی که بر پیامبر اکرم صلوات بفرستد بخشیده می‌شود. لذا علما می‌گویند خودتان را عادت دهید که وقتی می‌ترسید صلوات بفرستید، بعد شب اول قبر به محض آمدن نکیر و منکر اگر بترسید و صلوات بفرستید سوال نمی‌پرسند. هرکس با امامش محشور می‌شود و امام هر کس دارایی‌اش است لذا آن چیزی که عادتان است، دارایی شماست. پس اگر کسی عادت کند که صلوات بفرستد، تکویناً در عالم ماده دارایی‌اش می‌شود. ـــ ـ ـ ـــ ـ 📖 احمد فرحانی | نظامات فکری 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
بعضی از جاها مثل بحث سیدالشهدا علیه‌السلام دین، سکولار است! مثلاً هر چیزی نیاز به نیت دارد اما عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام اخلاص نمی‌خواهد! ریا در آن بی‌معناست و غیر مخلصانه‌اش امکان تحقق ندارد .. سیدالشهدا همه چیزش را داده است، تو وقتی در آن ریا می‌کنی هم باز مخلصانه کار انجام می‌شود! وقتی می‌گویند اسلام نسبت به علم سکولار است و علم را بگیرید حتی اگر دست دشمنان باشد یعنی در علم سکولار بی‌معنا است و ما علم غیر توحیدی نداریم، پس شما به هر طریقی عالم شوید رشد کرده‌اید .. احمد فرحانی | نظامات فکری 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
هرگاه مطلبی را نمی‌فهمید .. می‌دانید اگر وسط این جلسات، اسم اهل بیت علیهم‌السلام را نیاوریم، مطلب فهم نمی‌شود؟ شهید مطهری می‌گوید: مصادیق قرب متفاوت است؛ یکی با درس خواندن، یکی با گریه کردن ... ملاصدرا می‌گفت: عاقل و معقول را نمی‌فهمیدم، هر چی می‌خواستم بگویم، بوعلی یک اشاره‌ای به آن کرده‌ بود اما بوعلی مسخره کرده‌ بود کسی را که قائل به اتحاد عقل و عاقل و معقول باشد! می‌گوید پیاده رفتم تا حرم حضرت معصومه سلام الله علیها؛ توسل کردم تا مطلب را فهمیدم. بنده خدایی بود مقاله می‌نوشت، گاهی سوال می‌فرستاد برای من که بحث جلو نمی‌رود، طول کشید تا بفهمد: «خدمت کردن به یک نفر باعث می‌شود فرد جلو برود» واقعا اینطوری است؛ یک وقت‌هایی یک حرکت مثبتی برای کسی انجام می‌دهیم که باعث می‌شود یک پله ما را جلو ببرند. احمد فرحانی | نظامات فکری 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی