eitaa logo
ستاره سینما
175 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
152 ویدیو
1 فایل
مجله خبری ستاره سینما سردبیر و مدیرمسئول: صالح دلدم در تلگرام/اینستاگرام/بله، به همین نشانی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 واکنش کیانوش عیاری به رفتن مجید زین‌العابدین از بنیاد سینمایی فارابی/ زین‌العابدین موفق عمل کرد کیانوش عیاری کارگردان شناخته شده سینمای ایران در واکنش به خداحافظی مجید زین‌العابدین از مدیرعاملی بنیاد سینمایی فارابی بعد از چهارده ماه حضور و بازگشت این مدیر فرهنگی به صداوسیما گفت: «با شناختی که از آقای زین‌العابدین در مدیریت شبکه یک و بنیاد سینمایی فارابی در طول یک سال مدیریت دارم، توانستند موفقیت‌هایی را کسب کنند و معمولاً در جریان فرهنگ و هنر ما تأثیرگذار بوده‌اند. همچنین آقای سجادی که معرفی شدند را شناخت دارم و امیدوارم موفق باشند و وضعیت سینمای ایران را از زاویه بنیاد سینمایی فارابی بهبود بخشند و مفید باشند. برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.» منبع: هنرآنلاین 🆔 @setare30nama
🔴 جهاد فرهنگی مدیران روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با برگزاری جشنواره مقاومت دوره قبلی جشنواره فیلم مقاومت، با توجه به لفاظی عراقی‌ها درباره خلیج فارس، در منطقه استراتژیک خلیج فارس و با حضور هنرمندان و مقامات داخلی و خارجی در عسلویه برگزار شد و مراسم اختتامیه آن بر روی ناو شهید رودکی و با حضور سردار سلامی برگزار شد. در سال جاری نیز امارات با حمایت اتحادیه اروپا درباره جزایر ایرانی خلیج فارس ادعا کرده که برگزاری جشنواره مقاومت در خلیج‌فارس می‌تواند پاسخی فرهنگی دیگری به این ادعا باشد. "جلال غفاری قدیر" دبیر دوره قبل و امسال جشنواره مقاومت، دارای مدرک دکترای مدیریت رسانه است و سوابقی چون مدیریت شبکه افق سیما، تدریس و عضویت هیات علمی دانشگاه‌ها و همکاری پژوهشی در چندین فیلم و سریال را در کارنامه دارد. باتوجه به اینکه جشنواره فیلم مقاومت مهمترین فستیوال ضد سینمای امپریالیسم است، عدم لکنت در بیان مواضع انقلابی و دوری از مصلحت اندیشی‌های رایج و عدم نگرانی از گرین کارت و... از خصوصیات بارزی است که هم جلال غفاری هم مدیران روایت فتح مانند سید محمد حسینی، جواد تمدنی و... برخوردار هستند. 🆔 @setare30nama
🔴 تغییر مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اشتباه محض بود سید جواد هاشمی بازیگر و‌ کارگردان سینما در واکنش به رفتن مجید زین‌العابدین از بنیاد سینمایی فارابی به تسنیم گفت: متأسفانه با تغییرات دولت‌ها، اکثر مدیران تغییر می‌کنند که به نظر من اشتباه محض است. بارها در وزارت ارشاد گفته‌ام که برای رشد زمینه‌های فرهنگی، باید مدیریت‌ها ثابت باشند. تغییرات بی‌پایان مدیریتی و عجیب و غریب باعث می‌شود که برنامه‌ها و طرح‌ها دچار اختلال شوند. مخالف تغییر نیستم اما به شرط آنکه درست انجام شود. اگر فردی مانند آقای زین‌العابدین در فارابی ادامه می‌داد، این مرکز می‌توانست مسیر خوبی را طی کند. در یکسال گذشته که آقای زین‌العابدین در فارابی بودند، شاهد تحولات مثبتی بودیم که این مرکز از آن شکل و وضعیت قدیمی خود خارج شد و شرایط بهتری پیدا کرد. حتی فیلم‌هایی که در زمان ایشان ساخته شد، به فروش مناسب دست یافتند، چیزی که در سالهای اخیر کمتر شاهد بودیم. به نظر من خیلی حیف شد که آقای زین‌العابدین رفتند. وقتی افراد موفقی مانند ایشان در جایی فعالیت می‌کنند، باید به آنها فرصت داده شود تا دستاوردهایشان را ادامه دهند. 🆔 @setare30nama
🔴 وفاقی که در بنیاد سینمایی فارابی رخ نداد! محمدرضا ورزی کارگردان فیلم تحسین شده پروین در واکنش به تغییر مدیرعامل فارابی به تسنیم گفت: مجید زین‌العابدین در مدت کوتاهی که در فارابی حضور داشت، تحول ملموسی را رقم زد. رویدادهایی که پیش‌تر کمرنگ و بی‌روح بودند، بطور برجسته‌ای نمایان شدند. یکی از مثال‌های خوب این تحول جشنواره فیلم کودک است. یکی از ویژگی‌های برجسته آقای زین‌العابدین این بود که فارابی را مختص به طیف خاصی نمی‌دید. ایشان سینما را برای همه‌ی طیف‌های فیلمساز تعریف می‌کرد. ایشان شخصیتی اخلاق‌مدار و متخصص در کار خود هستند. سابقه ایشان در حوزه رسانه و فرهنگ نیز درخشان است. چه در زمان حضور در رسانه ملی و چه در وزارت ارشاد. در میان همکاران من، آقای زین‌العابدین از محبوبیت و اعتماد زیادی برخوردار بود. اعتماد، رکن اساسی برای یک مدیر تلقی می‌شود. در مورد ایشان این حسن اعتماد به وضوح مشاهده می‌شد. در کل ایشان تأثیر بسیار مثبتی بر سینمای ایران گذاشتند. در جریان وفاق ملی، ما انتظار داشتیم آقای زین‌العابدین یکی از کسانی باشند که بتوانند کار خود را با قدرت ادامه دهند. اما متأسفانه اتفاق نیفتاد! 🆔 @setare30nama
📸 تصویر روز/ نشست خبری هجدهمین فستیوال بین‌المللی فیلم مقاومت با حضور سید محمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و جلال غفاری دبیر جشنواره هجدهم در حسینیه جماران گزارش کامل نشست، تا ساعتی دیگر در ستاره سینما منتشر می‌شود. 🆔 @setare30nama
🔴 آغاز فستیوال فیلم مقاومت از جایگاه پیرجماران؛ با حمایت از آرمان فلسطین با پایان‌بندی در خلیج‌فارس! 📌جشنواره فیلم مقاومت حامی سینمای ضداستکباری است/برگزاری جشنواره در خلیج‌فارس/فلسطین محور اصلی جشنواره مقاومت/اسرائیل خود را با سینما به جهان معرفی کرد/ نگذاریم صهیونیست‌ها در گوش عرب‌ها برای جزایر ایرانی نقشه بدمند 🔻ستاره سینما: نشست خبری هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت امروز در حسینیه جماران تهران با حضور جلال غفاری قدیر دبیر این فستیوال و سید محمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی و خبرنگاران برگزار شد. در ابتدای نشست، مدیران جشنواره از حاج حسین کرباسی پدر شهیده «معصومه کرباسی» تجلیل کردند. جلال غفاری دبیر جشنواره با بیان اینکه همه چیز مهیای یک اتفاق سینمایی خاص است، اظهار داشت: در آستانه روز بسیج و سالروز تاسیس بسیج مستضعفین هستیم که هسته‌های امروز مقاومت برآمده از آن است. وی، بنیان مقاومت را برگفته از سیره پیامبر (ص) دانست و گفتمان مقاومت را یک گفتمان ایجابی معرفی کرد و گفت: تمدن غرب را باید توحش دانست؛ فقط گفتمان مقاومت است که می‌تواند در برابر آن ثبات و برابری و صلح ایجاد کند؛ لذا ساخت‌های درون‌زا و محرک را مقاومت انجام می‌دهد و معتقدیم یک انسان مقاوم گوشه‌گیر و منفی‌گرا نمی‌شود. دبیر جشنواره تصریح کرد: سینمای مقاومت بدون پیشرفت می‌میرد و نمی‌شود از سینمای مقاومت گفت درحالی که از امید صحبت نکرد. سینمای مقاومت تکثرگرا و مردمی است و سینمای مقاومت بیان‌گر روح لطیف و خستگی‌ناپذیر است. غفاری با بیان اینکه جهان از شهادت سنوار تکان خورد، گفت: دنیا با چند ثانیه فیلم فهمید سنوار در میدان چه تاثیری داشته است. شهید آوینی در جمله‌ای می‌فرمایند، "آینده انقلاب اسلامی با کسانی محقق می‌شود که اسلام را بشناسند و با آن پیوسته باشند؛ پس اجازه دهید امید ما در سینما جز به سینماگران خط‌شکن نباشد. ما با الهام از این جمله‌ی شهید آوینی در جشنواره فیلم مقاومت یک رویکرد جدید داشتیم و انتخاب مکان اختتامیه دوره گذشته جشنواره در خطه خلیج فارس به عنوان مکانی مهم که پانصد سال سابقه مقاومت دارد و هنوز آثار استعمار برآن پیداست، نشانه این رویکرد است. وی با تاکید بر اینکه مسیر جشنواره فیلم مقاومت از خط قرمز نمی‌گذرد بلکه از حسینیه جماران می‌گذرد، گفت: جشنواره فیلم مقاومت حامی سینمای علیه استعمار است و اینجا باید سینما موضع خودش را مشخص کند، چون ما سینما را برای سینما نمی‌خواهیم و سینمای مقاومت تنها جشنواره جهانی است که در آن موضوع غزه و مقاومت محوریت دارد. غفاری از ایجاد دبیرخانه جشنواره در هجده کشور دنیا خبر داد و با بیان اینکه دریافت آثار تا آخر دی‌ماه زمان خواهد داشت، گفت: در طول بهمن‌ماه فرایند داوری صورت خواهد گرفت. هجده محور موضوعی در جشنواره وجود دارد و اختتامیه همانند دوره قبل در خلیج‌فارس خواهد بود. وی از ایجاد هفتصد نقطه اکران مردمی جشنواره خبر داد و گفت: از هفته آینده سینما‌های سیار جشنواره اکران‌شان را شروع می‌کنند و در طول جشنواره سینما‌های استانی زیر بار اکران خواهند رفت و مهلت ارسال آثار تا چهارم دی‌ماه خواهد بود. سید محمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز در این نشست از تولید چهار فیلم دفاع مقدس و رونمایی از این آثار در جشنواره فیلم فجر و مقاومت خبر داد. آقای حسینی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه اسرائیل بر سه پایه محوری، سینما را به جهان معرفی کرد، گفت: آنها در گام اول در حوزه سینما خود را به دنیا معرفی کردند و افسانه دروغین مظلومیت یهود را نشان دادند، به شکلی که کسی حق کنکاش در مورد حقایق آنها را نداشت.وی ادامه داد: در گام دوم فیلم‌هایی دین‌مدار ساختند و خودشان را دنباله‌رو دین یهود معرفی و خودشان را پیروان حضرت موسی خطاب کردند و تصویری دروغین از دین‌مداری نشان دادند. مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ابراز کرد: در گام سوم اسرائیلی‌ها شکست‌ناپذیری را در فیلم‌های خود نشان دادند و به گونه‌ای خود را برگزیده معرفی کردند که بقیه انگار برده آنها هستند. این به شکلی بود که آمریکایی‌ها هم باور کردند. سید محمد حسینی افزود: رسانه‌ها امروز در وسط میدان جنگ هستند و باید سینما را جدی بگیرند، از سینمای اجتماعی بی‌رمق و کمدی مفتضح عبور کنند و سینما را به سمت ساخت فیلم‌هایی از افتخارات ایران سوق بدهند. آقای حسینی یادآور شد: اگر بخواهیم امروز از ایران خود حفاظت کنیم باید فیلم‌هایی از ایران بسازیم تا عرق ملی در مردم پر رنگ شود و نگذاریم یهودی‌ها در گوش عرب‌ها بدمند که جزایر سه‌گانه ‌برای آنهاست. 🆔 @setare30nama
🔴 خودتحقیری و وادادگی فرهنگی عناصر رسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد در برابر صهیونیست‌ها با تخریب جشنواره فیلم مقاومت! درحالیکه امروز نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به عنوان تنها فستیوال سینمایی ضدنظام سلطه در سینمای جهان در حسینیه جماران برگزار شد، فردی به نام محمدصادق لواسانی که گفته می‌شود از سوی اداره روابط عمومی سازمان سینمایی به روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد گسیل و به کار گرفته شده، در توییتی با مدح و ستایش از جشنواره‌های اورشلیم و حیفا رژیم صهیونیستی، به تخریب و زیرسوال بردن جشنواره فیلم مقاومت که توسط انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد روایت فتح برگزار می‌شود، پرداخته است! خودتحقیری و خودباختگی با تخریب جشنواره‌های وطنی در این سالها به پز روشنفکری اپوزیسیون تبدیل شده اما اینکه عناصر شاغل در وزارت ارشاد به تعریف و تمجید تلویحی از رویدادهای سینمایی صهیونیست‌ها برای تخریب دستاوردهای فرهنگی نهادهای انقلابی روی آورند، تازه است! در ضمن اورشلیم واقعیت ندارد و بیت‌المقدس است که توسط رژیم اشغالگر تصاحب شده و حتی رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی هم از عنوان بیت‌المقدس استفاده می‌کنند! 🆔️ @setare30nama
🔴 زین‌العابدین مطالبات فرهنگی مغفول را به نتیجه رساند/ یک مدیر عملگرا و دغدغه‌مند فرهاد قائمیان بازیگر سینما در واکنش به رفتن مجید زین‌العابدین از بنیاد سینمایی فارابی، با تمجید از کارنامه این مدیر فرهنگی به روزنامه صبا گفت: سابقه کاری مجید زین‌العابدین نشان می‌دهد او در هر سمتی که بوده تلاش کرده تا دغدغه‌های فرهنگی هنری خود را که برخاسته از مطالبات فرهنگی و مغفول مانده نظام است جامه عمل بپوشاند. این مدیر عملگرا با بهره‌گیری از سالها تجربه خود در عرصه مدیریت در رسانه ملی در حضور کوتاهش در بنیاد فارابی نیز همچنان در جهت عملیاتی ساختن دغدغه‌های مورد اشاره کوشید تا جایی که فارابی برای نخستین بار در دو دهه اخیر در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر با دوازده فیلم در گونه‌های متنوع تاریخی- انقلاب اسلامی- دفاع مقدس و مقاومت – کمدی خانوادگی- اجتماعی- دینی که همگی با مشارکت اکثر قریب به اتفاق ارگانهای فرهنگی هنری ساخته شده بود حاضر شد. روحیه مجید زین‌العابدین روحیه‌ای جهادی و انقلابی است. بدون تردید حضور او در مسئولیت بعدی نیز که احتمال قریب به یقین هم عرض با روحیات اوست حضوری پربار و اثرگذار خواهد بود. 🆔️ @setare30nama
🎞 رونمایی از پوستر هجدهمین فستیوال جهانی فیلم مقاومت پوستر هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت باحضور جمعی از دست‌اندرکاران این رویداد مهم سینمای استراتژیک، خانواده معظم شهدا و خبرنگاران و رسانه‌های داخلی و خارجی در حسینیه جماران تهران رونمایی شد. هجدهمین دوره فستیوال جهانی فیلم مقاومت، زمستان امسال به دبیری جلال غفاری قدیر و به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و با حضور هنرمندان و سینماگران داخلی و خارجی و رقابت آثار آنها در منطقه خلیج‌فارس برگزار می‌شود. 🆔 @setare30nama
🎬 به بهانه بیست و ششم نوامبر سالگرد درگذشت برناردو برتولوچی/مروری بر فیلم آخرین امپراتور «آخرین امپراتور» در ژانر بیوگرافی تاریخی، ساخته برناردو برتولوچی کارگردان مشهور و فقید ایتالیایی و برنده جایزه اسکار است. این فیلم محصول ۱۹۸۷، برنده ۹ جایزه اسکار از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم شد. این فیلم که در شهر ممنوعه چین جلوی دوربین رفته، زندگی «پویی» آخرین امپراتور چین پیش از ظهور کمونیست را به تصویر کشیده است. جان لون، ژوان چن، پیتر اوتول، روچنگ سینگ، ویکتور وانگ، از جمله بازیگران این فیلم هستند که در برابر دوربین «ویتوریو استورارو» مدیرفیلمبرداری مشهور ایتالیایی تاریخ سینما ایفای نقش کرده‌اند. طراحی صحنه‌ولباس و موسیقی این فیلم نیز از معروفترین‌های تاریخ سینما به شمار می‌آیند. «آخرین امپراتور» در بیشتر کشورهای جهان اکران شد و در ایران نیز در دهه شصت نسخه ممیزی شده آن در تعدادی از سینماهای تهران به نمایش درآمد. این فیلم علاوه بر ارزش‌های هنری و سینمایی از ارزش تاریخی و سیاسی نیز برخوردار است. برناردو برتولوچی کارگردان‌ چپگرای ایتالیایی در آثار خود توجه ویژه‌ای به فرهنگ و تاریخ شرق داشت. 🆔 @setare30nama
🎭 تقویم هنری/نخستین سالروز درگذشت پروانه معصومی بازیگر فقید سینما و تلویزیون پروانه معصومی بازیگر قدیمی سینما در ششم آذرماه سال گذشته بر اثر عفونت ریه در هفتاد و هشت سالگی درگذشت. زنده‌یاد پروانه معصومی که با موج نوی سینمای ایران در دهه پنجاه مطرح گردید، با فیلم "بی‌تا" ساخته هژیر داریوش وارد سینما شد و سپس در سینمای قبل از انقلاب در فیلم‌های؛ رگبار، غریبه و مه، کلاغ، به کارگردانی بهرام بیضایی ایفای نقش کرد و همچنین در فیلم شهرقصه ساخته منوچهر انور براساس نمایش شهرقصه بیژن مفید بازی کرد. گل‌های داوودی، راه دوم، تاتوره، آشیانه مهر، جستجو در شهر، ناخدا خورشید، ملاقات، چمدان، ترنج، شناسایی، شکوه زندگی، خارج از محدوده، جهیزیه‌ای برای رباب، تحفه‌ها، طوبی، سالهای خاکستر، تماس، ناصرالدین شاه آکتور سینما، مسافر ری، وعده دیدار، سفر به هیدالو، ساکن خانه چوبی، ترانه شرقی، جانان، معکوس، آثار این بازیگر متشخص در سینمای پس از انقلاب است. 📸 تصویر بالا: شادروان پروانه معصومی در کنار مرحوم پرویز فنی‌زاده در نمایی از "رگبار" ساخته بهرام بیضایی به سال ۱۳۵۱ تصویر پایین: در "گل‌های داوودی" ساخته رسول صدرعاملی 🆔 @setare30nama
🔴 واکنش زینب تقوایی در ادامه تمجید سینماگران از مدیریت مجید زین‌العابدین در بنیاد سینمایی فارابی و ابراز تاسف از رفتن او از مدیریت فارابی زینب تقوایی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون با انتشار تصویر مجید زین‌العابدین، نوشت: "به نظرم آخرین بازمانده از مدیران دلسوز، اجرایی و کاربلد هم خداحافظی کرد و حالا ما مانده‌ایم با مجموعه‌هایی که مدیرانش به جای منفعت عمومی و بالارفتن پرچم رسانه و مملکت به دنبال قلمروخواهی و... هستند." 🆔 @setare30nama
🔴 جشنواره فیلم مقاومت؛ آرمان چپ‌گرایی اسلامی علیه پروپاگاندای امپریالیسم 📌به بهانه نشست خبری جشنواره فیلم مقاومت ✍🏻صالح دلدم در روزگاری که دیگر خبری از سینمای پارتیزانی یوگسلاوی نیست، ابرقدرت شوروی به تاریخ پیوسته، سینمای کشوری همچون چین دنباله‌رو هالیوود شده و سینمای غرب و فستیوال‌های آن در خدمت سیاست‌های استعمارگرایانه نظام سلطه و صادرات فرهنگ سرمایه‌داری و بهره‌کشی از مستضعفین عالم هستند، جشنواره فیلم مقاومت که به دوره هجدهم رسیده، روزنه امیدی است تا در این رقابت نابرابر با دستگاه تبلیغاتی غرب که سینما مهمترین ابزار آن است، بتواند آرمان‌های چپ‌گرایی و دینی علیه امپریالیسم سرمایه‌داری را دنبال کند و به تریبونی علیه نظام سلطه در هنر تبدیل شود. جشنواره فیلم مقاومت و برگزارکنندگان آن یعنی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد روایت فتح نشان می‌دهند؛ نه‌تنها هنر متعهد هیچ منافاتی با فستیوال و جذب مخاطب ندارد بلکه با حرکت در مسیر قواعد سینما می‌تواند افکار عمومی را در برابر پروپاگاندای شر که از سینما هم استفاده ابزاری می‌کند آگاه سازد که رسالت سینما در کنار سرگرمی‌سازی، آگاهی دادن است. 🆔 @setare30nama
🔴 وقتی داس دولت وفاق مدیران کارشناس سینما را می‌چیند! پزشکیان در تبلیغات انتخابات از لزوم بهره بردن از نظر کارشناسان در اداره دولت دم می‌زد و پس از آن هم شعار وفاق و نگاه فراجناحی زبانزد کوچک و بزرگ دولت او شد. درحالیکه عارف معاون اول پزشکیان مدعی تحویل گرفتن خرابه از دولت قبل شده که حداقل در سینما این دولت اسب زین شده و حتی قهرمان تحویل گرفته اما در وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان سینمایی به جای وفاق و استفاده از کارشناسان، بیشتر داس درو کردن و تغییر اتوبوسی مدیران موفق قبلی دیده می‌شود! از دست دادن یزدان عشیری مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی و جایگزینی فردی چند شغله از شهرداری تهران، از دست دادن مجید زین‌العابدین مدیرعامل موفق بنیاد فارابی که با واکنش اهالی سینما در روزهای اخیر روبرو شده، حذف سیمون سیمونیان مدیر باسابقه جشنواره فیلم فجر از شورای سیاستگذاری جشنواره و حضور افرادی سیاسی از یک جناح با سابقه تندروی در دهه شصت، و در آخر خبرهای در گوشی شنیده شده از استعفا و عدم تمایل به همکاری روح‌الله سهرابی مدیرکل خوشنام سازمان سینمایی با تیم مدیریتی دولت فعلی، فیلمسازان را نگران ساخته است. 🆔 @setare30nama
🎬 به بهانه سالروز درگذشت "برناردو برتولوچی" کارگردان چپگرای فقید سینمای ایتالیا و جهان ✍🏻صالح دلدم برناردو برتولوچی یکی از تاثیرگذارترین کارگردان‌های تاریخ سینماست. پدر برتولوچی شاعر، تاریخ‌دان هنر و منتقد فیلم در ایتالیا بود و این محیط خانوادگی تاثیر بسزایی در شکل‌گیری برتولوچی فیلمساز داشت تا جایی که او در پانزده سالگی شروع به نوشتن کرد و برای نخستین رمان خود چند جایزه معتبر بدست آورد و «پازولینی» فیلمساز بزرگ سینمای ایتالیا برای انتشار نخستین کتاب برناردو برتولوچی به او یاری رساند و همچنین برتولوچی را در بیست و یک سالگی بعنوان دستیار اول خود در فیلم «آکاتونه» انتخاب کرد. برتولوچی از کارگردان‌های مولف سینمای جهان محسوب می‌شود. عنصر بیگانگی تم مشترک بیشتر آثار این کارگردان فقید است. در آثار برناردو برتولوچی، بیگانگی و بریدن فرد از خود و جامعه دیده می‌شود. در فیلم «آخرین امپراطور» که برنده ۹ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در سال ۱۹۸۷ شد و جایزه بافتا و گلدن گلوب را هم برای برتولوچی به ارمغان آورد، این عنصر بیگانگی به خوبی به تصویر کشیده شده است. «آخرین امپراطور» به زندگی «پویی» آخرین امپراطور چین قبل از ظهور کمونیست می‌پردازد. امپراطوری که در کودکی به قدرت می‌رسد، از قدرت برکنار می‌شود و سپس برای رسیدن به امپراطوری مجدد، تن به استعمار ژاپن می‌دهد و در نهایت نیز به جرم خیانت بازداشت و محاکمه می‌گردد و در فقر و تنگدستی و درحالیکه یک باغبان معمولی بود از دنیا می‌رود. این فیلم علاوه بر ارزش هنری و سینمایی، از نظر تاریخی و سیاسی نیز اهمیتی ویژه دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های آثار برتولوچی، فضاسازی خوب و اتمسفر حاکم بر فضای فیلم است که آثار این کارگردان را تاثیرگذار ساخته؛ طراحی صحنه و لباس، فیلمبرداری و نورپردازی، دکوپاژ و میزانسن و همچنین موسیقی در خدمت روایت داستان و تاثیرگذاری بر مخاطب است. برتولوچی در آثار خود، روایت داستان را فدای ضرب آهنگ سریع نمی‌کند و از این رو بیشتر آثار برتولوچی مانند «آخرین تانگو در پاریس»، «آخرین امپراطور» و «۱۹۰۰» مدت زمانی بیشتر از دو ساعت و نیم دارند اما آثار وی به قدری در خدمت روایت قصه و داستان پردازی و عنصر دیالکتیک در آن مورد توجه خالق اثر است که مخاطب را خسته نمی‌کند. توجه خاص برتولوچی به تاریخ، سیاست و همچنین جامعه شناسی و روانشناسی شخصیت‌‌ها، به مطالعه آزاد و اطلاعات عمومی فیلمساز فراتر از سینما برمی‌گردد. بعنوان نمونه می‌توان به شاهکار دیگر برتولوچی یعنی فیلم «۱۹۰۰» اشاره نمود. برتولوچی در این فیلم به قیام سوسیالیستی مردم ایتالیا بر علیه سرمایه‌داری و نظام ارباب و رعیتی پرداخته است. «۱۹۰۰» را نیز به مانند «آخرین امپراطور» می‌توان در زمره آثاری دانست که علاوه بر ارزش‌های هنری و سینمایی، دارای ارزش تاریخی و سیاسی است. «۱۹۰۰» را می‌‌توان مقدمه‌ای بر تاثیر کمونیست بر جوامع غربی و اروپا و تشکیل بلوک شرق دانست. فیلمی که ظلم و ستم ملاکان و طبقه فرادست جامعه را بر طبقه فرودست و کارگر نشان می‌دهد و در آخر این فاصله طبقاتی و ستم منجر به قیام مردم و انقلاب بلشویک‌ها برعلیه نظام سرمایه‌داری اربابان می‌شود. برتولوچی خود گفته بود: «تاریخ در هر دوره زمانی از هنر خاصی برای بیان خود بهره گرفته، معماری، نقاشی، موسیقی، کتاب و ادبیات این ابزار بودند و در قرن ما، این وظیفه را به سینما محول کرده است.» یکی دیگر از آثار معروف برناردو برتولوچی فیلم «آخرین تانگو در پاریس» است. برتولوچی در این فیلم نیز به بیگانگی و بریدن فرد از خود، اطرافیان و جامعه پرداخته؛ داستان عشق هتل‌دار پا به سن گذاشته‌ای با بازی به یاد‌ماندنی مارلون براندو به دختر جوان هنرپیشه و در آرزوی شهرت که به تازگی وارد سینما و حیطه بازیگری شده با بازی ماریا اشنایدر. این فیلم بارزترین نمونه بهره‌گیری از عنصر دیالکتیک در سینمای جهان است. علاقه برناردو برتولوچی به تاریخ، سیاست و همچنین شناخت جوامع مختلف، در سال ۱۳۴۵ او را برای ساخت مستندی در رابطه با نفت به ایران کشاند و در آن زمان یک مصاحبه تلویزیونی هم با شادروان فروغ فرخزاد در استودیو گلستان داشت. از دیگر افتخارهای برتولوچی می‌توان به دوبار نامزدی نخل طلای کن، دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی سزار فرانسه و جایزه ویژه هیات داوران فیلم اروپا و یوزپلنگ افتخاری جشنواره لوکارنو و شیر طلای ونیز را اشاره کرد. پیش از انقلاب، جاده نفت، عشق و خشم، دنباله‌رو، ماه، آسمان سرپناه، بودای کوچک، زیبایی ربوده شده، محصور، ویولون سل و رویابین‌ها، از دیگر آثار مهم این کارگردان بزرگ تاریخ سینمای جهان است که در بیست و ششم نوامبر ۲۰۱۸ درگذشت و با آرمان‌گرایی و تلفیق اندیشه‌های فروید و مارکس آثار متفاوت و ماندگاری را از خود به جای گذاشت. 🆔 @setare30nama
🎬 تقویم هنری/ به یاد کامبوزیا پرتوی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان فقید سینمای ایران مرحوم کامبوزیا پرتوی متولد ۱۳۳۴ در رستم‌آباد گیلان، در چهارم آذرماه ۱۳۹۹ در شصت و چهار سالگی بر اثر کرونا درگذشت. نام مرحوم پرتوی بعنوان رکورددار سیمرغ بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم فجر برای نویسندگی فیلمنامه‌های «من ترانه پانزده سال دارم»، «کافه ترانزیت»، «فراری» و «کامیون»، ثبت شده است. بیشترین همکاری کامبوزیا پرتوی در سینمای ایران با رسول صدرعاملی بوده است و همکاری با کارگردان‌های مطرح دیگری همچون عباس کیارستمی و جعفر پناهی را نیز به یادگار گذاشته است. فیلم سینمایی «کافه ترانزیت» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی و تهیه‌کنندگی امیر سمواتی علاوه بر اکران در ایران، نمایش جهانی نیز داشت و جوایز معتبری به دست آورد. "گربه آوازخوان" به نویسندگی و کارگردانی مرحوم پرتوی از درخشان‌ترین فیلم‌های سینمای کودک ایران است. 🆔 @setare30nama
🔴 آمار و ارقام عجیب روابط عمومی جشنواره فیلم فجر درحالیکه طبق آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های یکسال گذشته و آثاری که در دوره قبل متقاضی حضور نبوده‌اند می‌توانند در جشنواره فجر شرکت کنند و در سال نیز متوسط تولید فیلم در سینمای ایران پنجاه فیلم است، روابط عمومی جشنواره چهل و سوم فیلم فجر که البته مدیر آن هنوز رونمایی نشده، از تقاضای صد و پنج فیلم برای حضور در جشنواره امسال خبر داده است! انتظار می‌رود تا مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان سینمایی دولت فعلی که مدعی شفافیت هستند، اسامی این صد و پنج فیلم را اعلام کنند تا مشخص شود در سینمای ایران با تولید تقریبی سالانه پنجاه فیلم سینمایی، پنجاه و پنج فیلم دیگر متقاضی حضور در جشنواره امسال از کجا پیدا شده‌اند؟! البته بعید نیست که روابط عمومی جشنواره امسال برای عددسازی، آثار کوتاه، مستند، ویدیویی، فاقد مجوز ساخت، زیرپله‌ای و زیرزمینی و... که قرار است تقاضای حضور آنها رد شود را نیز در آمار آورده است تا شور فیک ایجاد کند. آن هم در سالی که به دلیل جابه‌جایی ناگهانی دولت و اتوبوسی مدیران سینما و عدم تخصیص بودجه، تولید برخی آثار دولتی متوقف شد! 🆔️ @setare30nama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 + واقعا دکتری؟ -آره، آمپولم میزنم، میخوای؟! هم اکنون در سینماهای سراسر کشور به تماشای «صبحانه با زرافه‌ها» فیلم پرفروش و محبوب این روزهای سینمای ایران بنشینید. کارگردان: سروش صحت تهیه‌کننده: سید مصطفی احمدی خرید بلیت از سامانه‌های بلیت فروشی پخش از: شایسته فیلم 🆔️ @setare30nama
🎭 تقویم هنری/ سالروز درگذشت پرویز پورحسینی بازیگر فقید تئاتر، سینما و تلویزیون زنده‌یاد پرویز پورحسینی در هفتم آذرماه ۱۳۹۹ بر اثر ابتلا به کرونا در هفتاد و نه سالگی درگذشت. 📸 عکس‌نوشت: پرویز پورحسینی در نمایی از «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی منصور لشگری قوچانی 🆔 @setare30nama
📺 بلوف آی‌فیلم به مخاطبان!/ پخش آخرین فیلم ساموئل خاچیکیان از تلویزیون فیلم سینمایی "بلوف" ساخته زنده‌یاد ساموئل خاچیکیان، فردا پنجشنبه هشتم آذر ساعت بیست و دو از شبکه آی‌فیلم تلویزیون پخش می‌شود. این فیلم محصول ۱۳۷۲ به کارگردانی ساموئل خاچیکیان و تهیه‌کنندگی حسین یاریار و به نویسندگی علی شاه‌حاتمی، آخرین ساخته کارگردان صاحب سبک سینما و معروف به آلفرد هیچکاک سینمای ایران است. مرحوم خسرو شکیبایی، رضا رویگری، آتنه فقیه نصیری، مهشید افشارزاده، مرحوم کامران باختر، عزت‌الله رمضانی‌فر، اکبر معززی، مرحوم عباس قاجار، مرحوم داریوش اسدزاده، شادروان فرخ‌لقا هوشمند، ژانت وسکانیان، در این فیلم و در برابر دوربین غلامرضا آزادی ایفای نقش کرده‌اند. موسیقی این فیلم را فریبرز لاچینی ساخته و تدوین آن را ساموئل و ادوین خاچیکیان انجام داده‌‌اند. 🆔 @setare30nama
🔴 دستاوردسازی روابط عمومی سازمان سینمایی از افتتاح پردیس سینمایی که با بودجه شهرداری مهاباد ساخته شد! درحالی روابط عمومی سازمان سینمایی حضور فریدزاده رییس سازمان سینمایی بعنوان مهمان مراسم افتتاح پردیس سینمایی وحدت مهاباد را به گونه‌ای انتشار داده که مخاطب برداشت کند که تنها سینمای مهاباد توسط سازمان سینمایی به چرخه اکران اضافه شده که از سالها قبل بحث ساخت سینما در مهاباد از سوی شورای شهر و شهرداری این شهر مطرح شد و دست آخر با بودجه تامین شده توسط شهرداری مهاباد، این سینما ساخته شد. خبررسانی غیرحرفه‌ای و‌ به دور از اخلاق رسانه‌ای روابط عمومی سازمان سینمایی به گونه‌ای بوده که به نقش شورای شهر و شهرداری مهاباد در ساخت پردیس سینمایی وحدت اشاره نشده و عنوان شده این سینما توسط رییس سازمان سینمایی افتتاح و این شهر فاقد سینما، دارای پردیس سینمایی شده است! این درحالی‌ست که در آبان سال گذشته شهرداری مهاباد از طی مراحل ساخت این پردیس خبر داده بود و در سال ۱۴۰۰ از مکان یابی آن خبر داده بودند! رائد فریدزاده اواخر مهرماه رییس سازمان سینمایی شد و در یک ماه و نیم نمی‌توانسته نقشی در ساخت سینما ایفا کند! 🆔 @setare30nama
🔴 رکورد جدید فسیلی‌ها/فروش ده میلیاردی "هفتاد سی" در بیست و چهار ساعت ابتدای اکران! فیلم سینمایی "هفتاد سی" به تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان و کارگردانی بهرام افشاری در آغاز اکران و درحالیکه تنها بیست و چهار ساعت از شروع اکران آن گذشته، به فروش ده میلیاردی دست یافت تا رکورد افتتاحیه فروش یک فیلم در سینمای ایران را به نام خود ثبت کند. ابراهیم عامریان و بهرام افشاری پیش از این در فیلم رکوردشکن "فسیل" که به فروش سیصد و بیست میلیاردی دست یافت با هم همکاری داشتند. بهرام افشاری در فسیل به تهیه‌کنندگی عامریان ایفای نقش کرد اما در "هفتاد سی" علاوه بر بازی، نخستین تجربه کارگردانی خود را پشت سر گذاشته است. فروشی در روز اول اکران که برای بسیاری از فیلم‌ها در طول دوره اکران هم آرزو است! علاوه بر بهرام افشاری، هوتن شکیبا، صدف اسپهبدی، الهه حصاری، حسین پاکدل، مهدی حسینی‌نیا، ناهید مسلمی و سیاوش طهمورث هم در "هفتاد سی" ایفای نقش کرده‌اند. پخش "هفتاد سی" برعهده عامریان فیلم است. 🆔 @setare30nama
◀️ پیشنهاد فیلم آخرهفته/ مینی‌سریال "پادشاه تالسا" در فصل اول "پادشاه تالسا" ، آلن کولتر، بن ریچاردستون، بن سمانوف، گای فرلند، کارگردانی قسمت‌های مختلف را برعهده داشتند و این مینی‌سریال که در اواخر همه‌گیری کرونا به تولید رسید، در نوامبر ۲۰۲۲ توسط پارامونت پلاس پخش شد. در فصل اول، "منفردی" با بازی درخشان سیلوستر استالونه، خلافکار کهنه‌کاری است که پس از سالها از زندان آزاد می‌شود و برای کسب درآمد نزد دوستان قدیمی خود بازمی‌گردد و مسیر درستی در پیش نمی‌گیرد و دوباره به زندان می‌افتد. در فصل دوم، منفردی با وثیقه دخترش تینا از زندان آزاد می‌شود و قصد دارد تا کار و درآمدش را توسعه دهد اما باندهای دیگر درصدد حذف رقیب از شهر هستند. فصل اول با استقبال مخاطبان روبرو شد و سیلوستر استالونه سالها پس از رمبو، دوباره به صدر خبرها بازگشت. فصل دوم "پادشاه تالسا" در نه قسمت توسط پارامونت پخش شده است. مکس کاسلا، دومنیک لامباردوتزی، وینسنت پیازا، جی ویل، آندرئا سوج، مارتین استار، گرت هدلند، از دیگر بازیگران این سریال گانگستری/ پلیسی هستند. 🆔 @setare30nama
🔺ازدحام مسئولیت‌های رسانه‌ای در دولت برای دستاوردسازی و اقناع مردم؟ در حال حاضر یازده تن در دولت پزشکیان مسئولیت رسانه‌ای دارند که آخرین فرد هم یوسف پزشکیان فرزند رییس‌جمهور است که بدون سابقه فعالیت رسانه‌ای خاصی و احتمالا براساس رابطه به جای شایسته سالاری سمت گرفته است. دولتی که در چهارماه از روی کارآمدن، فعلا خودرو را گران کرده، افراد بی‌ربط به حوزه مسئولیت را منصوب کرده، گشت ارشاد را به جای جمع کردن از نظر فیزیکی افزایش داده، به جای رفع فیلترینگ فیلترشکن‌ها را از کار انداخته و هر روز هم به بهانه‌ای دم از ارزان بودن زندگی در ایران می‌زند و مشغول مقدمه‌چینی گرانی برق، گاز، بنزین و... است. با این کارنامه چهارماهه دولت، می‌توان حدس زد که این میزان مسئول رسانه و‌ موازی‌کاری در حوزه ارتباط جمعی تلاشی است درجهت دستاوردسازی برای دولت و در اختیار گرفتن کنترل رسانه جهت اقناع‌سازی افکار عمومی به نفع دولت چهاردهم. جایی که همیشه اصولگرایان از آن ضربه خورده‌اند و مرجعیت رسانه را به اصلاح‌طلبان باخته‌اند و دولت فاقد برنامه، کارشناس و احتمالا ناتوان از حل مشکلات درصدد ارائه ویترین خوش‌رنگ به مردم است! 🆔️ @setare30nama
🎬 به بهانه زادروز وودی آلن/نگاهی به فیلم «تقدیم به رم با عشق» امروز سی نوامبر «وودی آلن» هشتاد و هشت ساله شد. از معدود باقی‌ماندگان دوران طلایی سینما. کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگری که نوزده بار نامزد و چهار بار برنده جایزه اسکار شده است. «تقدیم به رم با عشق» کمدی رمانتیکی به کارگردانی وودی آلن است. این فیلم محصول مشترک آمریکا و ایتالیا در سال ۲۰۱۲ است. وودی آلن، پنه لوپه کروز، روبرتو بنینی، الک بالدوین، جودی دیویس، جسی آیزنبرگ، گرتا گرویگ، الن پیچ، لینو گوانچاله، ماریا رزاریا اوماجو، آنتونیو بروسکتا، تنها بخشی از بازیگران مشهور کشورهای مختلف هستند که در مقابل دوربین داریوش خنجی مدیرفیلمبرداری مشهور ایرانی هالیوود در این فیلم هنرنمایی کرده‌اند. «تقدیم به رم با عشق» سراسر دیالکتیک، زیبایی‌شناسی و مبانی هنرهای تجسمی در سینما است. فیلمی که با روایت داستان آدم‌های مختلف، نگاهی جالب به تقدیر و زندگی دارد و نشان می‌دهد انسان‌ها برابر هستند و این شرایط نامطلوب است که باعث بی‌عدالتی می‌شود. بخشی از نگاه این فیلم بدون شک از فلسفه شناسی و شناخت وودی آلن از فروید نشأت می‌گیرد. 🆔 @setare30nama