eitaa logo
سید مسعود خسروی
212 دنبال‌کننده
30 عکس
47 ویدیو
6 فایل
✨إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَقَّهَهُ فِي اَلدِّينِ برخی مطالعات روزانه را به اشتراک میگذاریم ✨ امیدوارم مباحث مفید باشد ارتباط https://eitaa.com/seyed1366
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸️آیا قسم به غیر خدا جائز است؟ 🔸️برخی از اهل سنت قسم به غیر خدا را حرام میدانند 🔸️الحجر لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفِي سَكْرَتِهِمْ يَعْمَهُونَ [ ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ] ﺑﻪ ﺟﺎﻥ ﺗﻮ ﺳﻮﮔﻨﺪ ، ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺴﺘﻲ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﻭ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﺳﺮﮔﺮﺩﺍﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ .(٧٢) 🔸️خداوند به جان پیامبر قسم خورده و این دلیل خوبی برای رد مدعای مخالفین است @seyed_masoud_khosravi
🔸️خداوند در قیامت از فقیر معذرت خواهی میکند 🔸️مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ ثَنَاؤُهُ لَيَعْتَذِرُ إِلَى عَبْدِهِ اَلْمُؤْمِنِ اَلْمُحْوِجِ فِي اَلدُّنْيَا كَمَا يَعْتَذِرُ اَلْأَخُ إِلَى أَخِيهِ فَيَقُولُ وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي مَا أَحْوَجْتُكَ فِي اَلدُّنْيَا مِنْ هَوَانٍ كَانَ بِكَ عَلَيَّ فَارْفَعْ هَذَا اَلسَّجْفَ فَانْظُرْ إِلَى مَا عَوَّضْتُكَ مِنَ اَلدُّنْيَا قَالَ فَيَرْفَعُ فَيَقُولُ مَا ضَرَّنِي مَا مَنَعْتَنِي مَعَ مَا عَوَّضْتَنِي . 🔸️امام صادق عليه السّلام فرمود: به راستى كه خداوند(در روز قيامت)از بنده مؤمن و حاجت‌مند خود عذرخواهى كند همانطور كه برادرى در دنيا از برادر خود عذرخواهى مى‌كند خداوند فرمايد:به عزّت و جلالم سوگند،كه تو را در دنيا بخاطر خواريت ندار و محتاج نكردم اين روپوش را بردار تا بينى بجاى نعمتهاى اين دنيا به تو چه داده‌ام پرده را كنار مى‌زند و مى‌گويد:آنچه را از من دريغ داشتى با اين عوضى كه به من دادى،زيانى براى من نداشته است. 🔸️خدایا هر چه تو خواهی عشق است، چیزی هم ندی باز عشقی🤣 🔸️ به حشر هم كه براني مرا زخويش ، هنوز از اين كه نام تو بردم ، به تو بدهكارم @seyed_masoud_khosravi
🔸️در هر شهر مجرمین بزرگی قرار دادیم الأنعام وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ ﻭ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ [ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻜﻪ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻲ ] ﺩﺭ ﻫﺮ ﺁﺑﺎﺩﻱ ﻭ ﺷﻬﺮﻱ ﺭﺅﺳﺎ ﻭ ﺳﺮﺩﻣﺪﺍﺭﺍﻥ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ [ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﺮﺩم ] ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺯﻧﻨﺪ ، ﻭﻟﻲ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﻧﻤﻰ ﺯﻧﻨﺪ ، ﻭ [ ﺍﻳﻦ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺭﺍ ] ﺩﺭﻙ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(١٢٣) @seyed_masoud_khosravi
🔸️چشمانی که نمی بیند،گوشهایی که نمی شنود الأعراف وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺟﻨّﻴﺎﻥ ﻭ ﺁﺩﻣﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻭﺯﺥ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺍﻳﻢ [ ﺯﻳﺮﺍ ] ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ [ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ] ﺩﺭ ﻧﻤﻰ ﻳﺎﺑﻨﺪ ، ﻭ ﭼﺸﻤﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺁﻥ [ﺣﻘﺎﻳﻖ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺣﻖ ﺭﺍ ] ﻧﻤﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ ، ﻭ ﮔﻮﺵ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ [ ﺳﺨﻦ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺭﺍ ]ﻧﻤﻰ ﺷﻨﻮﻧﺪ ، ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭼﻬﺎﺭﭘﺎﻳﺎﻧﻨﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺗﺮﻧﺪ ; ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻲ ﺧﺒﺮ ﻭ ﻏﺎﻓﻞ [ ﺍﺯﻣﻌﺎﺭﻑ ﻭ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍﻱ ] ﺍﻧﺪ .(١٧٩) @seyed_masoud_khosravi
🔸️بنی اسرائیل الاسراء وَ قَضَيْنا إِلى بَنِي إِسْرائِيلَ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً (۴) فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولاً (۵) ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفِيراً (۶) إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً (۷) عَسى رَبُّكُمْ أَنْ يَرْحَمَكُمْ وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا وَ جَعَلْنا جَهَنَّمَ لِلْكافِرِينَ حَصِيراً (۸) ما به بنى اسرائيل در تورات اعلام كرديم كه شما دو باردر زمين تباهى ببار مى آوريد و برترى جويى بزرگى در پيش خواهيد گرفت. (۴) و همين كه تباهكارى شما تحقّق يابد بندگانى ازخودمان، صاحب شوكت و نيرويى سخت بر شما گسيل مى داريم پس در ميان خانه هاى شما به جستجو مى پردازند، و اين، وعده حتمى است. (۵) و بعد شما را بر آنها چيره ساختيم و شما را به مالها و فرزندان مدد كرديم و جمعيّتتان را بيشتر نموديم. (۶) اگر نيكى كنيد براى خود كرده ايد و اگر بدى كنيد باز هم به خود كرده ايد، و هنگامى كه وعده دوّم فرا رسد، تا دشمنان غم و اندوه را بر چهره هاى شما آشكار سازند و مانند دفعه اول داخل مسجد شوند و هر چه را زير سلطه خود يافتند نابود سازند. (۷) اميد است پروردگارتان به شما رحم كند، و هر گاه شما بر گرديد، ما نيز برگرديم و جهنم را زندان كافران قرار مى دهيم. (۸) @seyed_masoud_khosravi
🔸️کسانی که یهود را شکست میدهند اهل قم اند وَ رَوَی بَعْضُ أَصْحَابِنَا قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام جَالِساً إِذْ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَةَ فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولًا فَقُلْنَا جُعِلْنَا فِدَاکَ مَنْ هَؤُلَاءِ فَقَالَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ هُمْ وَ اللَّهِ أَهْلُ قُمَّ. یکی از اصحاب ما روایت کرده است که نزد امام صادق علیه السّلام نشسته بودم و این آیه را خواند: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولا. » {پس آن گاه که وعده [تحقق] نخستین آن دو فرا رسد، بندگانی از خود را که سخت نیرومندند بر شما می‌گماریم، تا میان شهرها[یتان برای شکست شما] به جستجو درآیند، و این تهدید تحقق یافتنی است. } - سوره اسراء گفتم: قربانت، آن‌ها کیانند؟ سه بار فرمود: به خدا آن‌ها اهل قم باشند. 🔸️از روایاتی استفاده میشود که منظور از اهل قم قائلین به امامت اهل بیت اند،نه خصوص جغرافیای قم @seyed_masoud_khosravi
🔸️به نظرم این ابیات یکی از ادله ی تشخیص مذهب مولانا است با قاعده ی لف و نشر و ابیات اولیه میشود دو بیت آخر را تفسیر کرد 🔸️حدود هشت جا، مورد پست را مقدم بر موردعالی کرد و حدود ۳ مورد عالی را مقدم بر موردپست قرار داد 🔸️مسکوت گذاشتن حقانیت بین اهل مرو و ری هم قرینه ای دیگر است،چرا که مانعی برای تصریح به حقانیت برای اهل مرو نداشت... همسری با انبیا برداشتند اولیا را همچو خود پنداشتند گفته اینک ما بشر ایشان بشر ما و ایشان بستهٔ خوابیم و خور این ندانستند ایشان از عمی هست فرقی درمیان بی‌منتهی هر دو گون زنبور خوردند از محل لیک شد زان نیش و زین دیگر عسل هر دو گون آهو گیا خوردند و آب زین یکی سرگین شد و زان مشک ناب هر دو نی خوردند از یک آب‌خور این یکی خالی و آن پر از شکر صد هزاران این چنین اشباه بین فرقشان هفتاد ساله راه بین این خورد گردد پلیدی زو جدا آن خورد گردد همه نور خدا این خورد زاید همه بخل و حسد وآن خورد زاید همه نور احد این زمین پاک و آن شوره‌ست و بد این فرشتهٔ پاک و آن دیوست و دد هر دو صورت گر به هم ماند رواست آب تلخ و آب شیرین را صفاست جز که صاحب ذوق کی شناسد بیاب او شناسد آب خوش از شوره آب سحر را با معجزه کرده قیاس هر دو را بر مکر پندارد اساس این کند از امر و او بهر ستیز بر سر استیزه‌رویان خاک ریز آن منافق با موافق در نماز از پی استیزه آید نه نیاز در نماز و روزه و حج و زکات با منافق مؤمنان در برد و مات مؤمنان را برد باشد عاقبت بر منافق مات اندر آخرت گرچه هر دو بر سر یک بازی‌اند هر دو با هم مروزی و رازی‌اند 🔸️مرو و ری(رازی)دوشهری که مرکز اهل تسنن و تشیع بوده @seyed_masoud_khosravi
🔸️چرا به مستضعفین کمک نمیکنید؟! النساء وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻭ [ ﺭﻫﺎﻳﻲ ] ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ[ ﻱ ﻛﻪ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺭﺍﻩ ﭼﺎﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ ] ﻧﻤﻰ ﺟﻨﮕﻴﺪ ؟ ﺁﻥ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮﻱ ﻛﻪ ﺍﻫﻠﺶ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﻧﺪ ، ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺑﺒﺮ ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ، ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﺑﮕﻤﺎﺭ ﻭ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﻳﺎﻭﺭﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ .(٧٥) @seyed_masoud_khosravi
🔸️کتاب الغیبه نعمانی ْ أَبِي خَالِدٍ اَلْكَابُلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ يَطْلُبُونَ اَلْحَقَّ فَلاَ يُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلاَ يُعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلاَ يَقْبَلُونَهُ حَتَّى يَقُومُوا وَ لاَ يَدْفَعُونَهَا إِلاَّ إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلاَهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لاَسْتَبْقَيْتُ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ . ابو خالد كابلى از امام باقر عليه السّلام روايت كرده است كه آن حضرت فرمود:گوئى مى‌بينم كه قومى در مشرق خروج كرده‌اند و خواستار حقّ‌اند ولى به ايشان داده نمى‌شود،باز خواستار آن مى‌شوند و به آنان داده نمى‌شود،پس چون چنين مى‌بينند شمشيرهاى خود را بر گردن خويش مى‌افكنند(آمادۀ كارزار مى‌شوند)پس آنچه مى‌طلبند به ايشان بدهند ولى ايشان از پذيرفتن آن خوددارى مى‌كنند تا اينكه قيام نمايند و آن را به كسى باز ندهند مگر به صاحب شما،كشتگانشان شهيدند،بدانيد اگر من خود آن را در مى‌يافتم حتما خود را براى صاحب اين امر نگاه مى‌داشتم» @seyed_masoud_khosravi
🔸️سقف هایی از طلا و نردبان هایی از نقره الزخرف وَلَوْلَا أَن يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَن يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِّن فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ ﻭ ﺍﮔﺮ [ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﻱ ﻛﻔﺎﺭ ﺍﺯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﺩﻱ ﻭ ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﻲ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ، ﺳﺒﺐ ] ﺍﻳﻦ ﻧﺒﻮﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم [ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺿﻌﻒ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻧﺎﺁﮔﺎﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻪ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﺑﺮ ﻣﺤﻮﺭ ﻛﻔﺮ،ﺍﻣﺘﻲ ﻭﺍﺣﺪ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻣﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﻘﻒ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﻧﻘﺮﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻭ ﻧﺮﺩﺑﺎﻥ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺮﺁﻳﻨﺪ .(٣٣) @seyed_masoud_khosravi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 خاطره‌ شنیدنیِ آیت‌الله طبسی از راننده سعودی! 🇸🇦 کارفرمای وهّابی دعوتم کرد برای شام؛ دویست نفر وهّابی چفیه قرمز دورهم جمع بودند. ناگهان... 👌 این خاطره را از دست ندهید! @seyed_masoud_khosravi
🔸️باب ۷ جلد ۴۳ بحارالانوار حدیث ۱۵ اتفاقات بعداز پیامبر از لسان فضه یک ساعته فقط دارم گریه میکنم نمیشه ارسال کرد خودتون بخونید @seyed_masoud_khosravi
🔸️کتاب تحف العقول (قرن۴) 🔸️علامات: يَا عَلِيُّ إِنَّ لِلْمُؤْمِنِ ثَلاَثَ عَلاَمَاتٍ اَلصِّيَامُ وَ اَلصَّلاَةُ وَ اَلزَّكَاةُ وَ إِنَّ لِلْمُتَكَلِّفِ مِنَ اَلرِّجَالِ ثَلاَثَ عَلاَمَاتٍ يَتَمَلَّقُ إِذَا شَهِدَ وَ يَغْتَابُ إِذَا غَابَ وَ يَشْمَتُ بِالْمُصِيبَةِ وَ لِلظَّالِمِ ثَلاَثَ عَلاَمَاتٍ يَقْهَرُ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ وَ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ وَ يُظَاهِرُ اَلظَّلَمَةَ لِلْمُرَائِي ثَلاَثُ عَلاَمَاتٍ يَنْشَطُ إِذَا كَانَ عِنْدَ اَلنَّاسِ وَ يَكْسَلُ إِذَا كَانَ وَحْدَهُ وَ يُحِبُّ أَنْ يُحْمَدَ فِي جَمِيعِ اَلْأُمُورِ وَ لِلْمُنَافِقِ ثَلاَثُ عَلاَمَاتٍ إِنْ حَدَّثَ كَذَبَ وَ إِنِ اُؤْتُمِنَ خَانَ وَ إِنْ وَعَدَ أَخْلَفَ وَ لِلْكَسْلاَنِ ثَلاَثُ عَلاَمَاتٍ يَتَوَانَى حَتَّى يُفَرِّطَ وَ يُفَرِّطُ حَتَّى يُضَيِّعَ وَ يُضَيِّعُ حَتَّى يَأْثَمَ يا على:مؤمن سه نشانه دارد:روزه،نماز و زكات. متظاهر سه نشانه دارد: چاپلوسى در حضور،بدگوئى در غياب،و شماتت در مصيبت. ظالم سه نشانه دارد:رفتار جبارانه با زيردستان،نافرمانى از زبردستان و همكارى با ستمگران. رياكار سه علامت دارد:نشاط‍‌ در انظار،سستى در خلوت،انتظار ستايش در همۀ كارها. منافق سه علامت دارد: دروغگوئى،خيانت در امانت و خلف وعده. تنبل سه نشانه دارد:سستى در كار تا حد كوتاهى،كوتاهى كردن تا سرحد تباهى،و تباهى تا سرحد گناه(عمل،اول تأخير مى‌افتد سپس ناقص مى‌شود و سرانجام از دست مى‌رود) @seyed_masoud_khosravi
🔸️کتاب کافی 🔸️باب قساوت قلب 1⃣فِيمَا نَاجَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا مُوسَى لاَ تُطَوِّلْ فِي اَلدُّنْيَا أَمَلَكَ فَيَقْسُوَ قَلْبُكَ وَ اَلْقَاسِي اَلْقَلْبِ مِنِّي بَعِيدٌ على بن عيسى در حديثى مرفوع روايت كند كه فرمود: در آنچه خداى عز و جل با موسى عليه السّلام مناجات كرد اين بود كه: اى موسى در دنيا آرزوى خود را دراز مكن كه دلت سخت، و سخت دل از من دور است 2⃣عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا خَلَقَ اَللَّهُ اَلْعَبْدَ فِي أَصْلِ اَلْخِلْقَةِ كَافِراً لَمْ يَمُتْ حَتَّى يُحَبِّبَ اَللَّهُ إِلَيْهِ اَلشَّرَّ فَيَقْرُبَ مِنْهُ فَابْتَلاَهُ بِالْكِبْرِ وَ اَلْجَبَرِيَّةِ فَقَسَا قَلْبُهُ وَ سَاءَ خُلُقُهُ وَ غَلُظَ وَجْهُهُ وَ ظَهَرَ فُحْشُهُ وَ قَلَّ حَيَاؤُهُ وَ كَشَفَ اَللَّهُ سِتْرَهُ وَ رَكِبَ اَلْمَحَارِمَ فَلَمْ يَنْزِعْ عَنْهَا ثُمَّ رَكِبَ مَعَاصِيَ اَللَّهِ وَ أَبْغَضَ طَاعَتَهُ وَ وَثَبَ عَلَى اَلنَّاسِ لاَ يَشْبَعُ مِنَ اَلْخُصُومَاتِ فَاسْأَلُوا اَللَّهَ اَلْعَافِيَةَ وَ اُطْلُبُوهَا مِنْهُ . حضرت صادق عليه السّلام فرمود: چون خداوند بندۀ را در سرشت كافر بيافريند آن بنده نميرد تا بدى را دوست او گرداند، پس بدان نزديك شود، و در نتيجه به كبر و زورگوئى (يا هرزگى) او را گرفتار كند، پس دلش سخت شود، و خلقش ناپسند گردد، و رويش سخت، و پستيش آشكار، و شرمش كم شود، و خداوند پرده‌اش را بدرد، و بحرامها (ى خداوند) در افتد و از آنها جدا نگردد، سپس بنافرمانيهاى خدا دچار شود و فرمانبرداريش را بد دارد، و به مردمان به پرد، و از ستيزه سير نشود، از خداوند عافيت بخواهيد و دوام آن را بجوئيد. ِّ3⃣عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لَمَّتَانِ لَمَّةٌ مِنَ اَلشَّيْطَانِ وَ لَمَّةٌ مِنَ اَلْمَلَكِ فَلَمَّةُ اَلْمَلَكِ اَلرِّقَّةُ وَ اَلْفَهْمُ وَ لَمَّةُ اَلشَّيْطَانِ اَلسَّهْوُ وَ اَلْقَسْوَةُ امام صادق عليه السّلام فرمود: امير المؤمنين عليه السّلام فرموده:(مردم را) دو خاطره است، خاطرۀ از شيطان و خاطرۀ از فرشته، خاطره فرشته: رقت (يعنى نرمى دل) و فهم است و خاطرۀ شيطان: فراموشى و سخت دلى است. @seyed_masoud_khosravi
🔸️یونس پیامبر یقین داشت که ما رزق او را در دل دریا هم میرسانیم الأنبياء وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَىٰ فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَٰهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ ﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﻣﺎﻫﻲ [ ﺣﻀﺮﺕ ﻳﻮﻧﺲ ] ﺭﺍ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻦ ] ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺧﺸﻤﻨﺎﻙ [ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻗﻮﻣﺶ ]ﺭﻓﺖ ﻭ ﮔﻤﺎﻥ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻣﺎ [ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺭﺍ ] ﺑﺮ ﺍﻭ ﺗﻨﮓ ﻧﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﮔﺮﻓﺖ ، ﭘﺲ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﻫﺎ [ ﻱ ﺷﺐ ، ﺯﻳﺮ ﺁﺏ ، ﻭ ﺩﻝ ﻣﺎﻫﻲ ] ﻧﺪﺍ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺟﺰ ﺗﻮ ﻧﻴﺴﺖ ﺗﻮ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻋﻴﺐ ﻭ ﻧﻘﺼﻲ ﻣﻨﺰّﻫﻲ ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻧﻢ .(٨٧) @seyed_masoud_khosravi
🔸️روایات ذیل این آیه خبر واحد اند و نمیتوان سهو را در توسل به پروردگار به حضرت یوسف نسبت داد يوسف وَقَالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْكُرْنِي عِندَ رَبِّكَ فَأَنسَاهُ الشَّيْطَانُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ ﻭ ﺑﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﺁﺯﺍﺩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ، ﮔﻔﺖ : ﻣﺮﺍ ﻧﺰﺩ ﺳﺮﻭﺭ ﺧﻮﺩ ﻳﺎﺩ ﻛﻦ . ﻭﻟﻲ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻥِ ﺍﺯ ﻳﻮﺳﻒ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﺳﺮﻭﺭﺵ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ ﺍﻭ ﺑﺮﺩ ; ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻟﻲ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﻣﺎﻧﺪ .(٤٢) @seyed_masoud_khosravi
رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز صد سال اگر درس بخوانی همه هیچ(پشم) است عبید زاکانی 🤣 @seyed_masoud_khosravi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اَلْجَارَ ثُمَّ اَلدَّارَ ابتداء همسايه سپس اهل خانه. هر مکتبی مرامی دارد ، ما پیرو مکتب فاطمه هستیم @seyed_masoud_khosravi
هدایت شده از 
شب اول فاطمیه 1402.docx
19.3K
🔸️اسناد منبرشب اول فاطمیه۱۴۰۲ @seyed_masoud_khosravi
شب سوم فاطمیه 1042.docx
20.7K
🔸️اسناد شب سوم فاطمیه 1402 @seyed_masoud_khosravi