eitaa logo
سید مسعود خسروی
208 دنبال‌کننده
37 عکس
56 ویدیو
7 فایل
✨إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَقَّهَهُ فِي اَلدِّينِ برخی مطالعات روزانه را به اشتراک میگذاریم ✨ امیدوارم مباحث مفید باشد ارتباط https://eitaa.com/seyed1366
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸️روایات شاذ روایات مشهور حضرت صاحب را از نسل امام حسین میداند (اسمه اسمی) پیامبر فرمود نام او نام من است... حضرت عیسی بن مریم در نماز به او اقتدا میکند اینها روایات مشهور بین شیعه و سنی است 🔹️اما روایت شاذی در سنن ابی داود است که میگوید (اسمه اسمی و اسم ابیه اسم ابی) یعنی نام پدر او هم نام پدر من است 🔹️یا روایتی داریم (لا مهدی الا عیسی بن مریم) 🔹️این روایات با روایات زیادی تعارض دارند و تاب مقاومت در برابر آنها را ندارد لذا باید اینها را یا تاویل بریم یا طرح کرد 🔹️بسیاری از علما این روایات را جعلی میدانند
🔸️خلا تئوری یا مافیا؟! مشکل سود بانکی آیا به سبب خلا تئوری جمهوری اسلامی است یا مافیایی هستندکه نمیگذارند مشکلات بانکی حل شود؟! مقدار سود بانکی در کشورهای پیشرفته کمتر از ۵درصد است اما در کشور ما بالای ۱۵ درصد ودرمواردی بیش از ۲۰درصد ما الان اجرای قوانین اسلام را نمیخواهیم،میگوییم مانند کشورهای پیش رفته عمل کنید و همان تئوری آنها را پیاده کنید باز خواهیددید برای اجرای این طرح که سالهاست در غرب پیاده شده و تئوری آن آماده است،با مشکلاتی روبه رو خواهید شدوعده ای مانع میشوند این نشان میدهد اگر ما تئوری اسلام را ارائه کنیم باز عزم راسخی برای اجرا نخواهد بود
آن سفرکرده که صد قافله دل همرهِ اوست هر کجا هست خدایا به سلامت دارش
این جمعه هم گذشت ...
🔸️راه ادامه دارد... آل عمران وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ ﻭ ﻣﺤﻤّﺪ ﺟﺰ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻫﻢ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﮔﺎﻧﻲ [ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ] ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ، ﻧﻴﺴﺖ . ﭘﺲ ﺁﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﺍﻭ ﺑﻤﻴﺮﺩ ﻳﺎ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﻮﺩ ، [ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺭﺍ ﺗﺮﻙ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ] ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﮔﺬﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﻧﻴﺎﻛﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﻣﻰ ﮔﺮﺩﻳﺪ ؟ ! ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﮔﺬﺷﺘﮕﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﮔﺮﺩﺩ ، ﻫﻴﭻ ﺯﻳﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ ; ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ .(١٤٤)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️سیدحسن نصرالله:اگر از قتل حاج قاسم و ابومهدی به آسانی بگذرید این آغار خطر بزرگی خواهد بود البقره فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ چون دشمن بر ﺷﻤﺎ ﺗﻌﺪّﻱ ﻛﺮﺩ ، ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﺜﻞ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺗﻌﺪّﻱ ﻛﻨﻴﺪ .(١٩٤)
تاریخ...
🔸️ترک جهاد سبب ذلالت و خواری عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: مَنْ تَرَكَ اَلْجِهَادَ أَلْبَسَهُ اَللَّهُ اَلذُّلَّ هرکس جهاد را ترک کند خداوند لباس خواری و ذلالت به تن او میپوشاند
🔸️بسیاری از افراد که دعوت به جنگ میکنند در وقت جنگ خود حاضر نمیشوند البقره أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ مِن بَعْدِ مُوسَىٰ إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُّقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِن كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقَاتِلُوا قَالُوا وَمَا لَنَا أَلَّا نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِن دِيَارِنَا وَأَبْنَائِنَا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا إِلَّا قَلِيلًا مِّنْهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ ﺁﻳﺎ [ ﺑﺎ ﺩﻳﺪﻩ ﻋﺒﺮﺕ ] ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﺯ ﺳﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﺷﺮﺍﻑ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻮﺳﻲ ﻧﺪﻳﺪﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺷﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﺯﻣﺎﻣﺪﺍﺭ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺰ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺟﻨﮓ ﻛﻨﻴﻢ ؟ ﮔﻔﺖ : ﺁﻳﺎ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﻴﺪ ، ﺍﮔﺮ ﺟﻨﮓ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﻮﺩ ، ﺟﻨﮓ ﻧﻜﻨﻴﺪ [ ﻭ ﺳﺮ ﺑﻪ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﺑﺰﻧﻴﺪ ؟ ] ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻣﺎ ﺭﺍ ﭼﻪ ﻫﺪﻑ ﻭ ﻣﺮﺍﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺟﻨﮓ ﻧﻜﻨﻴﻢ ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﻤﺎﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻳﻢ ؟ ! ﭘﺲ ﭼﻮﻥ ﺟﻨﮓ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﺪ ، ﻫﻤﻪ ﺟﺰ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﻭﻱ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(٢٤٦)
🔸️بهانه جویی ها بعد از انتخاب طالوت البقره وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِّنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺖ : ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﻃﺎﻟﻮﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻣﺪﺍﺭﻱ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺖ . ﮔﻔﺘﻨﺪ : [ ﺷﮕﻔﺘﺎ ! ] ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺣﺎﻝ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭﺗﺮﻳﻢ ، ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭﺳﻌﺖ ﻭ ﻓﺮﺍﺧﻲ ﻣﺎﻟﻲ ﺩﺍﺩﻩ ﻧﺸﺪﻩ [ ﭘﺲ ﻣﺎ ﻛﺠﺎ ﻭ ﺯﻣﺎﻣﺪﺍﺭﻱ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺗﻬﻴﺪﺳﺖ ﻛﺠﺎ ! ؟ ] [ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺷﺎﻥ ] ﮔﻔﺖ : ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ ﻭﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺟﺴﻤﻰ ﻓﺰﻭﻧﻲ ﺩﺍﺩﻩ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺯﻣﺎﻣﺪﺍﺭﻳﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻋﻄﺎ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻋﻄﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(٢٤٧)
🔸️دو امتحان برای سپاه طالوت البقره فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَن لَّمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِّنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَاقُو اللَّهِ كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ ﭘﺲ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻃﺎﻟﻮﺕ ﺑﺎ ﺳﭙﺎﻫﻴﺎﻥ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ ﺍﺯ ﺷﻬﺮ ] ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻓﺖ ، ﮔﻔﺖ : ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻧﻬﺮ ﺁﺑﻲ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ; ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺗﺸﻨﮕﻲ ] ﺍﺯ ﺁﻥ [ ﺳﻴﺮ ] ﺑﻨﻮﺷﺪ ، ﺍﺯ ﻣﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﺨﻮﺭﺩ ، ﺍﺯ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ، ﻣﮕﺮ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﺳﺘﺶ ﻛﻔﻲ ﺁﺏ ﺑﺮﮔﻴﺮﺩ [ ﻛﻪ ﺍﻭ ﻧﻪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﻣﺮﺩﻭﺩ ﺍﺯ ﺳﭙﺎﻩ ] . ﭘﺲ ﺟﺰ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﮕﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﺪ . ﻭ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻭ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺍﺯ ﻧﻬﺮ ﮔﺬﺷﺘﻨﺪ ، [ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ] ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺟﺎﻟﻮﺕ ﻭ ﺳﭙﺎﻫﻴﺎﻧﺶ ﻧﻴﺴﺖ. ﻭﻟﻲ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﻳﺪﺍﺭﻛﻨﻨﺪﻩ ﺧﺪﺍﻳﻨﺪ ، ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﺷﺪﻧﺪ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﻜﻴﺒﺎﻳﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(٢٤٩)
🔸️عدم اعتماد به پیشوا الشعراء فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَىٰ إِنَّا لَمُدْرَكُونَ ﭼﻮﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺩﻳﺪﻧﺪ ، ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻣﻮﺳﻲ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺣﺘﻤﺎً ﻣﺎ ﺑﻪ ﭼﻨﮓ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺍﻓﺘﺎﺩ .(٦١) قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ ﻣﻮﺳﻲ ﮔﻔﺖ : ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺑﺎ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﻣﺮﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ .(٦٢) إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ ﻋﺒﺮﺗﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ، ﻭ ﺑﻴﺸﺘﺮﺷﺎﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ .(٦٧)
🔸️خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه َلاَ يَحْمِلُ هَذَا اَلْعَلَمَ إِلاَّ أَهْلُ اَلْبَصَرِ وَ اَلصَّبْرِ و این پرچم را حمل نمیکند مگر اهل بصیرت و صبر 🔹️این میدان علاوه بر بصیرت به صبر هم نیاز دارد
🔸️یکی از وظایف پیامبر تشویق وترغیب مردم برای دفاع ومقابله در برابردشمن است الأنفال يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِن يَكُن مِّنكُم مِّائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﻨﮓ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺰ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻴﺴﺖ ﻧﻔﺮ ﺻﺎﺑﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﺮ ﺩﻭﻳﺴﺖ ﻧﻔﺮ ﭼﻴﺮﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺻﺪ ﻧﻔﺮ [ ﺻﺎﺑﺮ ] ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﺮ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﭼﻴﺮﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ [ ﻛﻪ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ] ﻧﻤﻰ ﻓﻬﻤﻨﺪ .(٦٥) 🔹️مسئولی که مردم را نسبت به قتال بی رغیب کنید منافق است
🔸️شرع و عرف منبع تقنین در حکومت اسلامی عقل و وحی است و قانون طبق آن وضع میشود نه طبق عرف وخواسته و تمایلات بشری عرف در فقه برای فهم موضوع به کار می آید در دموکراسی قانون برآمده از تمایلات افراد جامعه است اگر چه مطابق شرع نباشد محور برخی از شبهات امروزی در زمینه ی تقنین بحث رابطه ی عرف و شرع است
🔸️عبدالعظیم حسنی خدا هم میدونست ما گرفتار ابی عبدالله هستیم برامون تو تهران شعبه وسفارت باز کرد یا سید الکریم
هدایت شده از سید مسعود خسروی
🔸️کسانی که یهود را شکست میدهند اهل قم اند وَ رَوَی بَعْضُ أَصْحَابِنَا قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام جَالِساً إِذْ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَةَ فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولًا فَقُلْنَا جُعِلْنَا فِدَاکَ مَنْ هَؤُلَاءِ فَقَالَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ هُمْ وَ اللَّهِ أَهْلُ قُمَّ. یکی از اصحاب ما روایت کرده است که نزد امام صادق علیه السّلام نشسته بودم و این آیه را خواند: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولا. » {پس آن گاه که وعده [تحقق] نخستین آن دو فرا رسد، بندگانی از خود را که سخت نیرومندند بر شما می‌گماریم، تا میان شهرها[یتان برای شکست شما] به جستجو درآیند، و این تهدید تحقق یافتنی است. } - سوره اسراء گفتم: قربانت، آن‌ها کیانند؟ سه بار فرمود: به خدا آن‌ها اهل قم باشند. 🔸️از روایاتی استفاده میشود که منظور از اهل قم قائلین به امامت اهل بیت اند،نه خصوص جغرافیای قم @seyed_masoud_khosravi
🔸️غزل دل بخواهی سوی دو چشم...سوی کدامین سیاهیم؟ نفرین بر این دو راهی چشمم که واهیم دریاست در برابروتصمیم با منست دریاست دردوچشم تو...مانند ماهیم میخواهمت به جان ودلم میخورم قسم حتی اگرتو ازدل وازجان نخواهیم اندام لخت جاده ونور امید من... پیراهنم که برتن این راه راهیم جمعه...غروب...شهروهزاران غزال چشم اما نیامد آن غزل دلبخواهیم شاعر:علی اکبرفرهنگیان
abdolreza-helali-salamo-allah(128).mp3
2.85M
همینطوری یکدفعه دلم هوس نجف کرد
1480924930_-2058998293.pdf
6.91M
کتاب نظریه انتخاب ویلیام گلاسر پیشنهاد میکنم صفحه ۸۰ تا ۱۰۰ رو مطالعه کنید ایشان قائل است که فرد افسرده ،افسردگی را انتخاب میکند
🔸️فهم روایات کار آسانی نیست 🔸️آیا امیرالمومنین در نهج البلاغه حکومت خلفاء قبل از خود را مورد رضایت خداوند میدانست؟! فِي نَهْجِ اَلْبَلاَغَةِ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: إِنَّهُ بَايَعَنِي اَلْقَوْمُ اَلَّذِينَ بَايَعُوا أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ عَلَى مَا بَايَعُوهُمْ عَلَيْهِ فَلَمْ يَكُنْ لِلشَّاهِدِ أَنْ يَخْتَارَ وَ لاَ لِلْغَائِبِ أَنْ يَرُدَّ إِنَّمَا اَلشُّورَى لِلْمُهَاجِرِينَ وَ اَلْأَنْصَارِ فَإِنِ اِجْتَمَعُوا عَلَى رَجُلٍ وَ سَمَّوْهُ إِمَاماً كَانَ ذَلِكَ لِلَّهِ رِضًا، فَإِنْ خَرَجَ مِنْ أَمْرِهِمْ خَارِجٌ بِطَعْنٍ أَوْ بِدْعَةٍ رَدُّوهُ إِلَى مَا خَرَجَ مِنْهُ فَإِنْ أَبَى قَاتَلُوهُ عَلَى اِتِّبَاعِهِ غَيْرَ سَبِيلِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ وَلاَّهُ اَللَّهُ مَا تَوَلَّى همان کسانى که با ابوبکر و عمر و عثمان بيعت کردند با همان شرايط با من بيعت نمودند، بنابراين نه حاضران اختيار فسخ يا مخالفت با آن را دارند و نه کسى که غايب بوده حق رد کردن آن را دارد. شورا تنها از آنِ مهاجران و انصار است، هرگاه همگى کسى را برگزيدند و امامش ناميدند، خداوند از او راضى و خشنود است; بنابراين اگر کسى از فرمان آنها با بدگويى يا بدعتى خارج گردد، مسلمانان او را به جاى خود باز مى گردانند، و اگر امتناع ورزد، با او پيکار مى کنند، چرا که از غير مسير مؤمنان تبعيت کرده و خدا او را در بيراهه رها مى سازد 🔹️این روایت در فرض صحت سند حمل بر مجادله طبق مبنای خصم میشود
🔸️مُرجِفُون (کسانی که اراجیف و سخنان بی پایه میگویند) الأحزاب لَّئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا ﺍﮔﺮ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ [ ﺿﻌﻒ ﺍﻳﻤﺎﻥ ] ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺷﺎﻳﻌﻪ ﻫﺎﻱ ﺩﺭﻭﻍ ﻭ ﺩﻟﻬﺮﻩ ﺁﻭﺭ ﭘﺨﺶ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ [ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺯﺷﺘﺸﺎﻥ ]ﺑﺎﺯ ﻧﺎﻳﺴﺘﻨﺪ ، ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﻣﻰ ﺍﻧﮕﻴﺰﻳﻢ [ ﻛﻪ ﻳﺎ ﺗﺒﻌﻴﺪﺷﺎﻥ ﻛﻨﻲ ﻳﺎ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺠﻨﮕﻲ ] ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮ ﺟﺰ ﺍﻧﺪﻛﻲ [ ﻛﻪ ﺧﺎﻟﺺ ﻭ ﭘﺎﻙ ﻫﺴﺘﻨﺪ ] ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻣﺎﻧﺪ .(٦٠)
🔸️حجیت خبر واحد یکی از مباحث پرچالش علم اصول فقه بحث حجیت خبر واحد است شاید برای هیچ فرد عادی شبهه نباشد که خبرواحد ثقه در امور روزمره حجت است پس چرا نباید در امور شرعی حجت باشد؟! شاید خبرواحد ثقه را عرف مردم در امور مهم حجت ندانند خلاصه این بحث در اصول سر دراز دارد القصه مشهور علماء خبرواحدثقه را حجت میدانند و اگر حجت ندانند عمده ی روایات را باید کنار بگذارند غرضم این است که اگر به عالمی بگویی یک آیه یا روایت برای حجیت خبر واحدی که تقریبا همه قبول دارند بیاور که اشکالی به آن وارد نباشد شاید نتواند اجابت کند شیخ انصاری به بیشتر آیات و روایات برای حجیت خبر واحد اشکال میکند حالا این را با بحث ولایت فقیه مقایسه کنید الکلام الکلام همان حرفها اینجا هم هست یعنی علماء در بیشتر ادله اشکالاتی دارند اما نهایتا از امام گرفته تا خاندان شیرازی ولایت فقیه را میپذیرند
🔸️رد جانشینی علی بن الی طالب کلماتی در روایات داریم که دلالت بر ولایت امیرالمومنین بعداز رسول الله میکند خلیفه،ولی،قاضی،حاکم،حجت،وارث و... همین کلمات برای اثبات ولایت فقیه عادل بعداز امام به کار رفته بسیاری از اشکالتی که در دلالت ادله ولایت فقیه وارد شده را میتوان در ادله ولایت امام معصوم تکرار کرد لکن عمده این اشکالات بی اساس است
بلبل و گل همه دم هم‌نفسانند «حزین» بینوا من که جدا مانده‌ام از دلبر خویش حزین لاهیجی