eitaa logo
سید مسعود خسروی
213 دنبال‌کننده
30 عکس
47 ویدیو
6 فایل
✨إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَقَّهَهُ فِي اَلدِّينِ برخی مطالعات روزانه را به اشتراک میگذاریم ✨ امیدوارم مباحث مفید باشد ارتباط https://eitaa.com/seyed1366
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸️درس ششم: موضوع علم در منطق خواندیم که (موضوع کل علم مایبحث فیه عن عوارضه الذاتیه) موضوع هر علم آن چیزی است که از عوارض بی واسطه ی آن بحث میکنند (موضوع هر علم آن چیزی است که پیرامون آن بحث میکنند) 🔸️فرق عرض و جوهر ، ذاتی باب ایساغوجی(کلیات خمس) ،ذاتی باب برهان را باید بیان کنیم تا مراد از عوارض ذاتیه روشن شود 🔸️علامه طباطبایی میفرمایند علوم اعتباری نیازمند موضوع واحد نیست و هدف وغایت واحد برای جمع آوری مسائلی در کنار هم کافی است ـ ـ ـ ـــــــــ‹❁›ــــــــ ـ ـ @seyed_masoud_khosravi
🔸️درس هفتم: تمایز علوم به چیست؟ نظرات: ۱-قول مشهور: به موضوعات ۲-آقای بروجردی : به جامع محمولی ۳-امام خمینی : سنخیت و هم جنس بودن مسائل ۴-آخوند : تمایز به اغراض ۵-تمایز به روش بحث ۶-آقای خوئی :تمایز در مقام تعلیم و تعلم به موضوعات یا محمولات یا اغراض یا فهرست اجماعلی مسائل تمایز در مقام تدوین به اغراض ۷- علامه طباطبایی: در علوم حقیقی تمایز به موضوع و در علوم اعتباری به اغراض 🔶️ نکته ی بسیار مهم : به نظر حقیر تقسیم بندی عوم بر اساس موضوعات که امروزه در مدارس و محافل علمی مرسوم است برای دوران ابتدائی مضر است و سبب عدم شکوفایی استعدادها و عدم توانایی ایجاد ارتباط بین علوم میشود ،در دوران ابتدایی باید مطالب را آمیخته با هم آموزش داد این مطلب مبحثی جداگانه لازم دارد و به فرصتی دیگر موکول میکنیم... ـ ـ ـ ـــــــــ‹❁›ــــــــ ـ ـ @seyed_masoud_khosravi
🔸️ادله ضرورت دین پژوهی: ۱-میل فطری و حس کنجکاوی ۲-وجوب دفع ضرر محتمل ۳-وجوب شکر منعم ۴-حس دینی(برخی از روانشناس عاطفه ی دینی را دلیلی مستقل دانسته اند) ۵-رسیدن به کمالات انسانی به جهان بینی و ایدئولوژی صحیح نیازمند است ـ ـ ـ ـــــــــ‹❁›ــــــــ ـ ـ @seyed_masoud_khosravi
🔸️انواع شناخت : ۱-شناخت حسی (تجربی): که به وسیله ی حواس پنجگانه انجام میشود -این نوع از شناخت در جهان بینی غیر مادی قابل استفاده نیست چرا که اصول جهان بینی از دائره ی مادیات خارج است -در براهین اثبات وجود خدا میتوان از مقدمات کمک گرفت. ۲-شناخت تعبدی : معرفت به وسیله ی آیات و روایات -این نوع از شناخت چون حجیت ثانوی دارد بعد از اثبات خدا و رسول مفید است و خصم قبل از آن پذیرش ندارد ۳-شناخت شهودی : متوقف بر سالها سیر و سلوک است و بیان آن در قالب الفاظ مشکل است ۴-شناخت عقلی : به وسیله ی مفاهیم انتزاعی (معقولات ثانیه) انجام میشود -در هستی شناسی تنها راه عمومی برای همه ی مردم همین شناخت عقلی است @seyed_masoud_khosravi
🔸️ادله بطلان تسلسل: ۱-برهان اسد و اخصر ،فارابی: تمام سلسه در یک حکم مشترک است و آن اینکه هیچ فردی موجود نمیسود مگر اینکه علت داشته باشد پس تمام سلسله محقق نمیشود تا اینکه علت داشته باشد ۲-برهان ترتب : اگر جزئی در وسط سلسله نابود شود تمام اجزاء بعد نابود میشود پس تمام مجموعه متوقف بر شی اول است که خود آن باید ازلی و ابدی باشد والا تمام سلسله موجود نخواهد شد و این خلاف فرض است ۳-برهان وسط و طرف ،بوعلی : تمام سلسله در حکم واحد است پس باید طرفی داشته باشد ۴-برهان حیثیات : تمام سلسه محصور بین علت و معلول خود است پس متنهایی است ، حکم الامثال فی مایجوز و فی ما لایجوز واحد ،پس تمام سلسله متناهی است ۵-برهان تضایف : تعداد متضایفان مساوی است اگر مجموعه به علت العلل ختم نشود یک معلول بیشتر از علتها خواهیم داست ۶-برهان تطبیق: @seyed_masoud_khosravi
2.67M
🔸️محورهای فعالیت حوزه ی علمیه ی شیعه در هزاره ی اخیر 🔸️مروری کلی بر تاریخ اسلام 🔸️ریشه های علوم انسانی در مکتب اهل بیت @seyed_masoud_khosravi
🔹️اشک تمساح : در کتب تاریخی آمده که عمرسعد ،برخی از لشگریان او ، اهل کوفه،یزید و... برای امام حسین گریه کردند امام سجاد در کوفه فرمودند شما برای ما گریه میکنید!؟ پس چه کسی ما را کشت؟!(کتاب امالی شیخ مفید) اگر گریه ما را به طاعت الهی نزدیک نکند سودی نمیبخشد 🔸️ابن قتیبه دینوری در کتاب الامامه والسیاسه اینگونه آوره که یزید چنان گریه کرد که نزدیک بود جان دهد (بکی یزیدحتی کادت نفسه تفیض) شیخ صدوق در کتاب امالی و ذهبی در کتاب سیراعلام النبلاء آورده اند که فردی خلخال از پای کودکان غارت میکرد و گریه سرمیداد، به او گفتند چرا گریه میکنی،گفت چگونه گریه نکنم درحالی که خاندان پیامبر را غارت میکنم،به او گفتند خوب غارت نکن، گفت:میترسم دیگری آن را غارت کند 🔹️در روزگار ما این رفتار تجلی فراوان دارد، جای جلاد و شهید به راحتی عوض میشود و جلاد مجلس ترحیم برگزار میکند @seyed_masoud_khosrav
🔹️درس هشتم: 🔸️تعریف حکم شرعی: ۱-مشهور:خطاب الله المتعلق بافعال المکلفین -خطاب الهی که به افعال مکلفین تعلق میگیرد ۲-تعریف شهید صدر: الحکم الشرعی هو التشریع الصادر من الله لتنظیم حیاه الانسان 🔸️تقسیمات حکم : ۱-تکلیفی و وضعی -احکام تکلیفی: واجب،حرام،مستحب،مکروه،مباح. -در اینکه مباح از احکام تکلیفی است یا وضعی اختلاف است. -احکام وضعی: صحت ،بطلان،شرطیت،سببیت، مانعیت،ملکیت،زوجیت و... ۲-حکم واقعی و ظاهری @seyed_masoud_khosrav
🔸️درس نهم: 🔹️رابطه ی الفاظ با معانی: ۱-نظریه منسوب به سلیمان بن عباد: ارتباط لفظ و معنا ذاتی،عقلی و تکوینی است مانند دود و آتش ۲-نائینی:ارتباط الفاظ و معانی نه کاملاً ذاتی است و نه کاملاً قراردادی بلکه بین لفظ و معنا ارتباطی است،مثلا انسان را از جهت انس یا نسیان ،انسان نامیدند (بنابرنظر ایشان واضع خداوند است) ۳-نظریه وضع و قرارداد: ۴-آقاضیاء:ملازمه ی واقعیه، مانند زوجیت و اربعه ۵-نظریه اتحاد و هوهویت ۶-آقای خوئی: تعهد ۷-کمپانی: علامت یا تعریف ۸-شهیدصدر:نظریه قرن اکید 🆔@seyed_masoud_khosravi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انسان با دیدن این سکانس از برخی رفتارهای خویش خجالت میکشد خدایا ما را ببخش😥 "دیدند درد دین خدا را نداشتیم ما را کسی برای شهادت جدا نکرد" @seyed_masoud_khosravi
🔸️ حیاء: در کتاب تفسیر علی بن ابراهیم و تفسیر عیاشی که از مهم ترین تفاسیر روایی شیعه هستند ، آمده 🔸️لَمَّا هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِهَا قَامَتْ إِلَى صَنَمٍ مَعَهَا فِي اَلْبَيْتِ ، فَأَلْقَتْ عَلَيْهِ ثَوْباً .... وقتی زلیخا به یوسف اهتمام ورزید ،بتی در اتاق بود برخواست و لباسی روی آن انداخت ،یوسف گفت چه میکنی؟زلیخا جواب داد بت را میپوشانم که ما را نبیند ،از آن حیا میکنم، جناب یوسف فرمودند از بتی که نه میبیند و نه میشنود حیا میکنی ،چگونه من از خدایی که عالم به افعال من است حیا نکنم 🔸️ (کتاب کافی،مرحوم کلینی): لا دین لمن لا حیاء له کسی که حیاء نداشته باشد دین ندارد 🔸️در روایت دیگری داریم که اگر زن ها از چشم پاکی شخصی سخن نگویند شیعه ی ما نیست (لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ لاَ يَتَحَدَّثُ اَلْمُخَدَّرَاتُ بِوَرَعِهِ) 🔸️تحلیل مباحث ایام محرم و شعر لاک سیاه .... ادامه دارد.... 🆔@seyed_masoud_khosravi
🔸️تفرقه کتاب صفات الشیعه از امام رضا نقل میکند 🔸️ مَنْ عَادَى شِيعَتَنَا فَقَدْ عَادَانَا وَ مَنْ وَالاَهُمْ فَقَدْ وَالاَنَا لِأَنَّهُمْ مِنَّا خُلِقُوا مِنْ طِينَتِنَا مَنْ أَحَبَّهُمْ فَهُوَ مِنَّا وَ مَنْ أَبْغَضَهُمْ فَلَيْسَ مِنَّا شِيعَتُنَا هر کس با شیعیان ما دشمنی کند با ما دشمنی کرده و هرکس از آنهاپیروی کند از ما پیروی کرده ،هرکس آنها را دوست بدارد ما را دوست داسته و هر کس آنها را مبغوض شمارد به ما بغص ورزیده 🔸️در این شرائط اجتماعی و سیاسی ایران آنچه لازم است و رهبری بر آن تاکید دارند این است که مومنین با هم متحد شوند ، دست از تفرقه بردارند و اینقدر همدیگر را مورد جرح قرار ندهند یکی را صورتی و دیگری را سرخ و...نخوانند لطمه و ضربه ی این دعوا به اسلام و تشیع وارد میشود هر کس به طریقی دل ما می شکند بیگانه جدا دوست جدا می شکند بیگانه اگر می شکند حرفی نیست از دوست بپرسید چرا می شکند 🆔@seyed_masoud_khosravi
🔸️استعاره و مجاز در قرآن نظرات: ۱-برخی به نحو افراط کتب آسمانی را حمل بر مجاز ،تحویل ناپذیر و نمادین بودن کرده اند (به احکام حقیقی قابل ترجمه نیست) مثلا داستانهای حضرت آدم و اخراج از بهشت را سمبلیک میدانند ۲-برخی مانند وهابی ها سعی دارند به نحو تفریط ظاهر را اخذ کنند و قرآن را از مجاز و استعاره خالی کنند ۳-مشهور علما قائل اند که در قرآن حقیقت و مجاز هر دو وجود دارد 🔸️علامه طباطبایی: جناب علامه در مباحث زبان شناسی نظریه ای دارند که انسان را به وجد می آورد "ایشان وضع الفاظ را برای روح معانی میدانند " مثلا لفظ چراغ برای آن چیزی وضع شده که منشا روشنایی است لذا استعمال آن در مصادیق جدید مجاز نیست لذا علامه در آیات تا جایی که ممکن است استعمال الفاظ را به نحو حقیقت میداند این سبب شده که برخی از افراد که انس کمتری با مبانی ایشان دارند گمان کنند که علامه کاملاً منکر مجاز و استعاره در قرآن شده لکن اینطور نیست وعلامه وجود مجازو استعاره را پذیرفته است @seyed_masoud_khosravi
🔹️با چه کسی دوستی کنیم؟ 🔹️ملاک های دوستی در قرآن 🔶️ای کاش با فلانی رفیق نمیشدم مرا از ذکر خدا باز داشت 🔶️بهترین رفیق ها: پیامبران ،صدیقین ،شهدا ،صالحین و افرادی که مطیع خدا و رسول اند 🔸️ النساء وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺩﺭ ﺯﻣﺮﻩ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺻﺪّﻳﻘﺎﻥ ﻭ ﺷﻬﻴﺪﺍﻥ ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻌﻤﺖ [ ﺍﻳﻤﺎﻥ ، ﺍﺧﻠﺎﻕ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ] ﺩﺍﺩﻩ ; ﻭ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻧﻴﻜﻮ ﺭﻓﻴﻘﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ .(٦٩) 🔸️ الفرقان يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا ﺍﻱ ﻭﺍﻱ ، ﻛﺎﺵ ﻣﻦ ﻓﻠﺎﻧﻲ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺳﺒﺐ ﺑﺪﺑﺨﺘﻲ ﻣﻦ ﺷﺪ ] ﺑﻪ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻧﻤﻰ ﮔﺮﻓﺘﻢ ،(٢٨) 🔸️ الفرقان لَّقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولًا ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺮﺍﻳﻢ ﺁﻣﺪ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﺮﺩ . (۲۹) @seyed_masoud_khosravi
🔸️مقامات انسان در قرآن 🔸️برخی انسان هادر سختی ها جزغ و بی تابی میکنند المعارج إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺣﺮﻳﺺ ﻭ ﺑﻲ ﺗﺎﺏ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ;(١٩) إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا ﭼﻮﻥ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺪ ، ﺑﻲ ﺗﺎﺏ ﺍﺳﺖ ،(٢٠) 🔸️برخی در سختی ها صبر میکنند البلد ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ [ ﺍﻧﺠﺎم ] ﺍﻳﻦ [ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ] ، ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﺒﺮ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ;(١٧) 🔸️برخی علاوه بر صبر،راضی و شکر گزارند سبأ ... إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ [ ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ ﻫﺎ ] ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﺻﺒﺮﻛﻨﻨﺪﻩ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻱ ﻋﺒﺮﺕ ﻫﺎﺳﺖ(١٩) @seyed_masoud_khosravi
🔸️چه زمان جامعه دچار فتنه میشود؟ 🔸️چه زمان عرصه غبار آلود شده و تشخیص حق و باطل ،مومن و منافق سخت میشود؟ 🔸️شیخ صدوق در کتاب صفات الشیعه با روایتی از امام رضا پاسخ ما را میدهد: إِنَّ مِمَّنْ يَتَّخِذُ مَوَدَّتَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ لَمَنْ هُوَ أَشَدُّ لَعْنَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنَ اَلدَّجَّالِ فَقُلْتُ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ بِمَا ذَا قَالَ بِمُوَالاَةِ أَعْدَائِنَا وَ مُعَادَاةِ أَوْلِيَائِنَا إِنَّهُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ اِخْتَلَطَ اَلْحَقُّ بِالْبَاطِلِ وَ اِشْتَبَهَ اَلْأَمْرُ فَلَمْ يُعْرَفْ مُؤْمِنٌ مِنْ مُنَافِقٍ . 🔸️ برخی از محبین ما اهل بیت از دجال برای شیعیان ما بدترند، خصوصیت آنها این است که با دشمنان ما دوستی و با دوستان و اولیاء خدا دشمنی میکنند، وقتی اینگونه بود حق و باطل با هم آمیخته شده و تشخیص مومن از منافق مشکل میشود @seyed_masoud_khosravi
🔸️ملاک محبت اهل بیت چیست؟ 🔸️آیا هر فردی که ادعای محبت وتظاهر به دینداری کند، بکاء یا تباکی کند محب اهل بیت است؟ 🔸️ شیخ صدوق در کتاب صفات الشیعه با روایتی از امام باقر پاسخ میدهند: مَنْ كَانَ لِلَّهِ مُطِيعاً فَهُوَ لَنَا وَلِيٌّ وَ مَنْ كَانَ لِلَّهِ عَاصِياً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ وَ لاَ تُنَالُ وَلاَيَتُنَا إِلاَّ بِالْعَمَلِ وَ اَلْوَرَعِ . 🔸️ فقط کسی که مطیع خداست ولی ما است و کسی که گناه کار و عاصی است ،دشمن ما محسوب میشود، کسی ولایت ما را کسب نمیکند مگر با تقوا ، ورع و پرهیزکاری @seyed_masoud_khosravi
🔸️چقدر امسال تبلیغ کردن که لباس مشکی نپوشید و ... امروز ساقی محل رو دیدم هنوز لباس مشکی رو در نیاورده و احتمالا تا آخر صفر مشکی میپوشه ، من میدونم هیچ انتفاع دنیوی از این مشکی پوشیدن نمیبره(غرضی برای ریا نداره)علنی همه جور خلافی کردی ، ته خط که میگن ایشون رو میگن، خدا این عمل رو منشا عاقبت به خیریش قرار بده... اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا 🔸️یا اباعبدالله چه کردی با دل این مردم... @seyed_masoud_khosravi
🔸️فهم دین سخت است 🔸️یکی از روایاتی که در بیشتر منابع روایی آمده این روایت است إِنَّ حَدِيثَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ، لاَ يَحْتَمِلُهُ إِلاَّ ثَلاَثٌ: نَبِيٌّ مُرْسَلٌ، أَوْ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ، أَوْ عَبْدٌ اِمْتَحَنَ اَللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ فهم حدیث ما سخت و دشوار است حرف ما جز برای پیامبر یا فرشته ی مقرب یا بنده ای که خداوند قلب او را آماده ی ایمان کرده قابل تحمل نیست 🔸️برخی قلوب دستورات خدا و رسول را بهتر میپذیرد و آمادگی پذیرش بهتری دارد 🔹️سوره ی الأنعام: فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ ﭘﺲ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﻨﺪ ، ﺳﻴﻨﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ [ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻦ ] ﺍﺳﻠﺎم ﻣﻰ ﮔﺸﺎﻳﺪ ; ﻭ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻭ ﻋﻨﺎﺩﺵ ] ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻧﻤﺎﻳﺪ ، ﺳﻴﻨﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﺗﻨﮓ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﻲ ﺑﻪ ﺯﺣﻤﺖ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ; ﺧﺪﺍ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﭘﻠﻴﺪﻱ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ ، ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ .(١٢٥) @seyed_masoud_khosravi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️مومنین در جبهه ی انقلاب مراقب باشند به جان هم نیفتند 🔸️شیطان با مسائلی مانند هیئت و امر به معروف و ربا و ... سبب میشود مومنین از جبهه ی حق فاصله بگیرند 🔸️امتحان مومنین در جبهه ی حق با اینگونه مسائل است @seyed_masoud_khosravi
🔸️در مسائل و شبهات چه کنیم؟ 🔸️چگونه با جریانات برخورد کنیم؟ پاسخ را در روایتی از امام صادق دنبال میکنیم 🔸️ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ رَجُلَيْنِ مِنْ أَصْحَابِنَا بَيْنَهُمَا مُنَازَعَةٌ .... يَنْظُرَانِ إِلَى مَنْ كَانَ مِنْكُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلاَلِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا فَلْيَرْضَوْا بِهِ حَكَماً فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً فَإِذَا حَكَمَ بِحُكْمٍ وَ لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ فَإِنَّمَا بِحُكْمِ اَللَّهِ اِسْتَخَفَّ وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ اَلرَّادُّ عَلَيْنَا كَافِرٌ رَادٌّ عَلَى اَللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ اَلشِّرْكِ بِاللَّهِ 🔸️اگر نزاع و اختلاف پیش آمد به علماء رجوع کنید ، به افرادی که حلال و حرام ما را میشناسند با احادیث ما آشنایند ، آنچه گفتند بپذیرید و اگر حکم آنها را رد کنید ، حکم خدا را سبک شمرده اید وهر کس آنها را رد کند ما را رد کرده 🔸️خوب بود در اختلافات و شبهات دهه ی اول محرم ، به گفتمان مشهور علما و رهبری عمل میشد به بزرگان از علما مراجعه میکردیم و مشکلات را حل میکردیم 🔸️اگر برنامه ای رسانه ای زیر نظر یک عالم و اسلام شناس انجام شود اینقدر سبب اختلاف افکنی نمیشد، عزیزانی دغدغه دارند ، اما چون دین را نمیشناسند ، خسارت میزنند ، اگر واقعا دوستدار دین هستید ، از یک دینشناس تبعیت کنید تا در این مواقع شما را گردن بگیرد... 🔸️علماء هم حیاء میکنند بگویند فلان مداح یا فلان طلبه مبتدئی یا فلان بازیگر تفسیرش از دین صحیح نیست ... مگر درس عبدالعظیم حسنی به ما این نبود که دینمان را به عالم عرضه کنیم... 🔸️آقای فوتبالیست ، آقای بازیگر، آقای مداح ، آقای طلبه ی مبتدی همه شما برای ما عزیزید و بر چشم ما جا دارید ، دغدغه دارید ، میدانیم ولی خواهشا دینی را که مشهور علماء در این هزار سال تبیین کرده اند به مردم معرفی کنیم نه آنچه به ذائقه ی ما خوش می آید... 🔸️برنامه ای در حال پخش است به اسم برنامه برای محرم علناً، دین و هدایت را جبری معنا میکند و برنامه هیچ متولی ندارد که پاسخگو باشد... 🔸️در شبکه های اجتماعی برنامه های ساخته شد ، عزیزان و نور چشمانی آمدند ، نگاهشان را نسبت به ائمه بیان کردند ، بدون توجه به اینکه آیا نگاه ما با آیات و روایات مطابقت دارد ؟ آیا امام شناسی ما درست است؟ یا چون من چنین نگاخی دارم ، دیگران هم باید نگاهشان به امام اینچنین باشد... 🔸️شما را قسم به خون شهدا دین را از اسلام شناس بیاموزید نه از هر کس و ناکس... @seyed_masoud_khosravi
🔸️ویژگی های مومنین در قرآن: قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿۱﴾ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴿۲﴾ وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ﴿۳﴾ وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ ﴿۴﴾ وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ ﴿۵﴾ إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ ﴿۶﴾ فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ ﴿۷﴾ وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ ﴿۸﴾ وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ﴿۹﴾ أُولَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ ﴿۱۰﴾ الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿۱۱﴾ 🔸️مومنون رستگار میباشند آنها که در نماز خاشع اند،از لغو اعراض میکنند،زکات میدهند،عفت دارند، و به جز از حلال التذاذ نمیکنند، امانت دارند و به عهد خود وفا میکنند، بر نماز محافظت میکنند، اینان وارثان زمین و فردوس برین هستند @seyed_masoud_khosravi
🔸️ملاک انتخاب: انسان در زندگی هر روز با انتخابی مواجه است: انتخاب خوراکی ، انتخاب لباس ، انتخاب رشته ی تحصیلی، انتخاب دوست، شغل ، همسر ، سبک زندگی و .... این انتخابها است که حقیقت وجود انسان را میسازد ، ملاک صحیح برای این انتخاب ها چیست؟ 🔸️سوره حشر ...وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑرای ﺷﻤﺎ آورد ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻧﻬﻲ ﻛﺮﺩ ، ﺑﺎﺯ ﺍﻳﺴﺘﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺳﺨﺖ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﺳﺖ .(٧) پیامبر به عنوان اسوه برای تمام ابعاد زندگی بشر برنامه آورد تا ما در انتخابات در عرصه های مختلف زندگی دچار حیرت نشویم 🔸️الأحزاب لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ [ ﺭﻭﺵ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ] ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺍﻟﮕﻮﻱ ﻧﻴﻜﻮﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺭﺩ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻳﺎﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ .(٢١) @seyed_masoud_khosravi
🔸️کسی که به شیعیان اهانت کند چه حکمی دارد؟ 🔸️روایت از امام صادق در کتاب صفات الشیعه: لَيْسَ اَلنَّاصِبُ مَنْ نَصَبَ لَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ لِأَنَّكَ لاَ تَجِدُ أَحَداً يَقُولُ أَنَا أُبْغِضُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ لَكِنَّ اَلنَّاصِبَ مَنْ نَصَبَ لَكُمْ وَ هُوَ يَعْلَمُ أَنَّكُمْ تَتَوَالَوْنَا وَ تَتَبَرَّءُونَ مِنْ أَعْدَائِنَا وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلامُ مَنْ أَشْبَعَ عَدُوّاً لَنَا فَقَدْ قَتَلَ وَلِيّاً لَنَا. ناصبی کسی نیست که ما اهل بیت را دشنام دهد ، مگر مسلمانی پیدا میشود که بگوید من از محمد و آل او متنفرم ، بلکه ناصبی کسی است که به شیعیان اهل بیت دشنام دهد و با آنها دشمنی کند،در حالی که میداند او دوست دار ما است و از دشمنان ما بیزار، نتیجه ی خوراک دادن به دشمن کشته شدن دوستان ما است 🔸️چند ماه به تمام مقدسات ، اهل بیت ،مومنین ، بزرگان دین ، قرآن ،مساجد و ... بی احترامی و فحاشی کردند ، عده ای هم حمایت کردند ، بعد حامیان ،منصب بگیرند در رسانه حاضر شوند و... 🔸️اگه دوربین مخفیه ، بگید ما هم بدونیم 🔸️این ره که میروید به ترکستان است... با این کارها روشن فکر به نظر نمیرسید @seyed_masoud_khosravi