💠 یک آیه با ترجمه و تفسیر کوتاه
"وَلَوْلَا أَنْ كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الْجَلَاءَ لَعَذَّبَهُمْ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابُ النَّارِ"
و اگر نه این بود که خداوند ترک وطن را بر آنان مقرّر داشته بود، آنها را در همین دنیا مجازات میکرد؛ و برای آنان در آخرت نیز عذاب آتش است!
سوره حشر آیه۳
تفسیر کوتاه
🔹این آیه میافزاید: «و اگر نه این بود که خداوند ترک وطن را بر آنان مقرّر داشته بود آنها را در همین دنیا مجازات میکرد» (و لو لا ان کتب الله علیهم الجلاء لعذبهم فی الدنیا).
🔹بدون شک جلای وطن و رها کردن قسمت عمده سرمایههائی که یک عمر فراهم کرده بودند خود برای آنها عذابی دردناک بود.
🔹بنابر این منظور از جمله فوق این است که اگر این عذاب برای آنها مقدر نشده بود عذاب دیگری که همان قتل و اسارت به دست مسلمانان بود بر سر آنها فرود میآمد، خدا میخواست آنها در جهان آواره شوند، و ای بسا این آوارگی برای آنها دردناکتر بود، زیرا هر وقت به یاد آن همه دژها و خانههای مجلل و مزارع و باغات خود میافتادند که در دست دیگران است و خودشان بر اثر پیمانشکنی و توطئه بر ضد پیامبر خدا صلّی اللّه علیه و آله در مناطق دیگر محروم و سرگردانند گرفتار آزار و شکنجههای روحی فراوانی میشدند.
🔹این تنها عذاب دنیای آنها بود، لذا در پایان این آیه میافزاید: «و برای آنها در آخرت نیز عذاب آتش است» (و لهم فی الآخرة عذاب النار).
🔹چنین است دنیا و آخرت کسانی که پشت پا به حق و عدالت زنند و بر مرکب غرور و خودخواهی سوار گردند.
📚برگزیده تفسیر نمونه،آیت الله مکارم شیرازی
🔹حداقل كيفر پيمان شكنى، تبعيد و بيرون راندن از وطن است. (بنى نضير به خاطر توطئه و خيانت مستحق كيفر سخت بودند، ولى آن حكم به تبعيد شدنشان تبديل شد.) «لَوْ لا أَنْ كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الْجَلاءَ لَعَذَّبَهُمْ فِي الدُّنْيا»
📚تفسیرنور،حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
♻️ به کانال فرهنگ و فضیلت بپیوندید👇🏻
@seyednaseri
سالروز آغاز امامت و ولایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باشد
@seyednaseri
💠بخوانيد و لذت ببريد ✔
.
جابر بن عبد الله انصاری روایت فرموده: وارد مسجد کوفه شدم، مولا امیر المومنین علیه السلام را دیدم که با انگشت مبارکش می نویسد و تبسّم میکند.
.
عرضه داشتم: ای امیر المؤمنین، چه چیز سبب لبخند شما شده است؟ .
فرمودند: «تعجب می کنم از کسی که این آیه را می خواند ولی معرفتِ اصلی را ندارد (و از حقّ معرفت و باطن این آیه غافل است)»
.
عرض کردم: چه آیه ای یا امیر المؤمنین؟
.
حضرت فرمودند: «فرمایش خداوند متعال -آيه۳۵/نور- .
🔸️اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ ۚ...🔸️
.
فرمودند:
﴿مشکات﴾
در این آیه، حضرت محمد صلی الله علیه و آله هست،
⚘
﴿مصباح﴾
من هستم،
⚘
﴿زجاجه﴾
حسنین علیهما السلام هستند،
⚘
﴿کوکب درّی﴾
امام سجاد علیه السلام،
⚘
﴿شجره_مبارکه﴾
امام باقر علیه السلام،
⚘
﴿زیتونه﴾
امام جعفر صادق علیه السلام هست،
⚘
﴿لا شرقیَّه﴾
امام کاظم علیه السلام هست،
⚘
﴿لا غَربیّه﴾
امام رضا علیه السلام،
⚘
﴿یکاد زیتها یضیئ﴾
امام جواد علیه السلام هست،
⚘
﴿و لو لم تمسسه نار﴾
امام هادی علیه السلام هست،
⚘
﴿نور علی نور﴾
امام حسن عسکری علیه السلام،
⚘
﴿یهدی اللّه لنوره من یشاء﴾
امام زمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه هست...»
⚘
📚 تفسیر برهان، ج۴، ص۷۲؛
📚غاية المرام، ج۳، ص ۲۶۴
@seyednaseri
🔴 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه
🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.
#امام_زمان
#عید_بیعت
#روز_بیعت
#اغاز_ولایت_امام_زمان
♻️ به کانال فرهنگ و فضیلت بپیوندید👇🏻
@seyednaseri
14.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ای مهدی موعود! محتاج دعایت هستیم
@seyednaseri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پزشکیان عبای اهدا شده توسط شیوخ بصره را بر تن کرد
@seyednaseri
نمایندۀ ولیفقیه در زنجان از مردم این استان خداحافظی کرد
🔹آیتالله خاتمی: هر آغازی پایانی خواهد داشت. وظیفۀ مدنظر به شخص دیگری تحویل داده خواهد شد.
@seyednaseri
💠 یک آیه با ترجمه و تفسیر کوتاه
"ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۖ وَمَنْ يُشَاقِّ اللَّهَ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ"
این به خاطر آن است که آنها با خدا و رسولش دشمنی کردند؛ و هر کس با خدا دشمنی کند (باید بداند) که خدا مجازات شدیدی دارد!
سوره حشر آیه۴
▪️تفسیر کوتاه
🔹و از آنجا که ذکر این ماجرا علاوه بر بیان قدرت پروردگار و حقانیت پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله باید هشداری برای تمام کسانی باشد که اعمالی مشابه یهود بنی نضیر دارند تا مسأله در آنها خلاصه نشود در این آیه مطلب را تعمیم داده، میافزاید: «این مجازات (دنیا و آخرت) از آن جهت دامنگیرشان شد که با خدا و رسولش به دشمنی برخاستند» (ذلک بانهم شاقوا الله و رسوله).
🔹«و هر کس به دشمنی با خدا برخیزد (خداوند مجازاتش میکند زیرا) خدا مجازات شدیدی دارد» (و من یشاق الله فان الله شدید العقاب).
📚برگزیده تفسیر نمونه،آیت الله مکارم شیرازی
🔹ستيزهجوئى، سبب قهر الهى و تبعيد بنىنضير شد، نه يهودى بودن آنان. «ذلِكَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللَّهَ»
🔹كيفرهاى الهى بر اساس عملكرد انسان و عادلانه است. «ذلِكَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللَّهَ»
🔹جبههگيرى در برابر رهبر آسمانى، در واقع جبههگيرى در برابر خداست. (در ابتداى آيه، جبههگيرى در برابر خدا و رسول است ولى پايان آن، جبههگيرى در برابر خداوند مطرح شده است.)" شَاقُّوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ ... يُشَاقِّ اللَّهَ"
📚تفسیرنور،حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
♻️ به کانال فرهنگ و فضیلت بپیوندید👇🏻
@seyednaseri