eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
670 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺بخشی از فرمایشات سیدالشهدا علیه‌السلام به عبدالله بن عمر پیرامون جنایات و 🔹 می‌فرماید: «أما تعلم اَنَّ بنی اسرائیل کانوا یقتُلونَ ما بینَ طلوعِ الفجرِ الی الشّمس سَبعینَ نبیّاً!»؛ خیلی مصیبت بزرگی بوده، مثل الآن که این صهیونیست ها چه می‌کنند، دارند آشوب می‌کنند، آن موقع‌ها هم می‌کردند. بین صبح و اذان تا آفتاب که طلوع کند، طوری دستور ترور داده بودند که هفتاد پیغمبر کشته شوند!. این بود که تحت تعقیب و ترور قرار گرفتند و هفتاد پیامبر هنوز آفتاب نزده از بین فجر سپید تا طلوع آفتاب به درجه‌ی رسیدند. 🔹 این‌ها خود ملت بودند که نمی‌خواستند کسی بالای سرشان دستور دینی بدهد نه اینکه یک مشت افرادی باشند که این‌ها مسلط شده باشند بر اوضاع، مثل زمان شاه مثلاً، نه، همه‌ی مردمی که بازاری و ... بودند که آدم‌کش نبودند. اما آن موقع این‌طور بود. این‌ها اصلاً آن‌قدر علاقه‌ی به دنیا داشتند که خود مردم اصلاً نمی‌خواستند که یک کسی باشد به آن‌ها موعظه کند، نصیحت کند، هدایت به آن‌ها بدهد. 🔹 این‌ها یک چنین کاری کردند، بعد رفتند سر بازار خودشان به کسب و کارشان نشستند گویا اصلاً اتفاقی نیفتاده! مثل این‌که انسان وقتی دید مثلاً یک موجودات موذی آمده در منزلش، در اداره‌اش، خوب این‌ها را با هر وسیله‌ای شده از بین می‌برد. بعد می‌رود پشت میزش می‌نشیند مشغول کارش می‌شود. 🔸 چرا خداوند این مصیباتِ بر اولیای خودش را تقدیر فرموده؟ برای خاطر این‌که دنیا پیش خدا ارزش ندارد، چیزی نیست، اهمیتی ندارد. این مرگ و میر دنیا، زندگی دنیا هیچ است، حتی پیش همه‌ی ماها؛ منتهی وقتی که مرگ می‌آید تمام دنیا، تمام افراد دنیا، تمام اسلحه‌ها و پول‌ها و وسائل دنیا به قدر یک مشت خاک پیش او ارزشی ندارد. چرا؟ برای این‌که می‌فهمد که این‌ها دیگر تمام شد، بازار این‌ها دیگر ور افتاد، کسی دیگر این‌ها را نمی‌خرد. در قبل از مرگ آدم حاضر بود برای این مسائل جانفشانی کند، خدمتگزاری کند، زحمت بکشد تا وقتی یک چیزی از این‌ها گیرش بیفتد. اما مرگ که می‌آید، آدم همان موقع می‌فهمد که بزرگترین سلطنت‌ها با خاک و سنگ و شن چیزی فرقی ندارد... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ... «کأَن لَم یسمع شیئاً»؛ آن‌قدر این‌ها [یهودیان] مسلط بر اخیار و خوبان بودند مثل این‌که کاری هم انجام ندادند، هیچ عیبی برای خودشان نمی‌دیدند. «فلَم یجعلِ اللهُ علیهم بل أَمهَلَهُم»؛ خداوند هم بلافاصله آن‌ها را مبتلای به سزای اعمالشان نفرمود بلکه مهلت داد. «و اَخذهُم بعد ذلک اخذَ عزیزٍ ذی انتقامٍ»؛ بعداً به حسابشان خداوند رسید، 🔹 «اتقِّ اللهَ یا اَبا عبدِالرحمن و لا تدعُنَّ نصرتی»؛ بنابراین به فکر خودت و دین خودت باش و دست از یاری من بر ندار، یعنی این یاری من همان یاری پیامبری است که پدر تو ادعای خلافتش را داشت و تو هم آقازاده خلیفه‌ی اسلام شدی، مواظب خودت باش ببین چه می‌کنی و عمرت را به چه به سر می‌بری. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 وقتی آن طاغوت وقت معتمد (علیه اللعنة) که دستور زندانی کردن امام حسن عسکری را می‌دهد، گاهی هم می‌پرسد که وضعش چه‌جوری است؟ می‌گویند اگر شب است دارد نماز می‌خواند و اگر روز است در حال روزه است. 🔹 و این وضع که در اخبار ما نقل شده، برای ساختن ملیون‌ها انسان کافی است. چرا؟ برای خاطر اینکه طرز درون و ضمیر و باطن ما اصلاً این‌طور نیست. ما اگر راحتی درک بکنیم می‌گوییم شکر خدا، الحمدلله - در صورتی که اهل ذکر و عبادت باشیم- اما اگر ما را زندان ببرند، شکنجه بکنند، دور از خانواده ببرند، آن‌جا هم این‌طور شکر می‌کنیم؟ این‌ها آن‌جا را خلوت‌گاه عبادت برای خود حساب می‌کنند. 🔹 فلذا درباره‌ی جدّشان حضرت کاظم علیه‌السلام وارد شده که وقتی در سیاه‌چال زندان مبتلا شد، آن‌جا تشکر کرد از خداوند که من در پی این بودم که یک جایی و یک مکانی برای عبادت پیدا کنم و به من مرحمت کنی، حالا دیدم به من دادی. 🔹 پس زندان برای آن‌ها محفل انس با خدای زندان، خدای جهان و خدای انسان است و این راه، راه وصولشان است. ولی زندان برای ما بدبختی و شقاوت و بیچارگی‌مان است و از آن همیشه فراری هستیم. اگر خدای ناکرده یک‌وقت گرفتارش بشویم، دیگر آن عبادتی که در خارج از زندان بوده که نخواهیم داشت. از ما نمی‌آید دیگر، نه حواسش را داریم و نه فکرش را داریم. 🔹 این است که باید گفت طرز وجود این بزرگان مثل طلای ناب است و طرز وجود امثال بنده چیز دیگری است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
‌ 🌸 فرخنده میلاد حضرت اباالحجّة، امام حسن عسكری علیه‌السلام را خدمت مولای عالم امام زمان عجل الله تعالی فرجه، و همچنین به همه دوستان و شیعیان حضرت تبریک عرض می‌نمائیم🍀🌸🌺 @seyedololama
🔺 یکی از مشکلات دین‌داری در این زمان، آن است که افراد یک جامعه، دینی را پذیرفته و خود را عامل به آن معرفی می‌کنند ولی برای درک و فهم آن هیچ‌گونه وقت و هزینه‌ای صرف نمی‌نمایند و در عوض تمام توجه خود را به علم و سواد غیر دینی معطوف داشته و ارزش و اعتبار علمی را تنها در گرو کسب دیپلم و مدارک بالای دانشگاهی می‌دانند و صاحبان علم و دانش را ممتاز معرفی می‌کنند؛ به این وسیله این فرصت را در اختیار دشمنان دین قرار می‌دهند که از ابهام و تاریکی مسائل حقیقی دین استفاده کرده و آن‌ها را مورد تحریف قرار دهند. ۸۷٫۱۱٫۱۰ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ... ممکن‌ است‌ افرادی‌ که‌ به‌ محضر علمای‌ خراسان‌ مشرف‌ شده‌ و کمالاتی‌ از آن‌ سروران‌ دیده‌ باشند و نیز نقل‌ تشرف‌ بعضی‌ از آنان‌ را به‌ محضر امام‌ عصر ارواحنا له‌ الفداء را شنیده‌ باشند، باور نکنند که‌ ممکن‌ است‌ این‌ اعاظم‌ در این‌گونه‌ مسائل‌ دچار اشتباه‌ شده‌ باشند؛ ولی‌ باید بدانند که‌ طبق‌ روایت‌ اختلاف‌ جناب‌ ابن ابی عمیر با جناب‌ هشام، این‌ عوارض‌ بشریت‌ به‌ غیر معصوم‌ عارض‌ خواهد شد و شاهد این‌ عرض‌ داستانی‌ است‌ که‌ در همین‌ نزدیکی‌ها یعنی‌ در عصر قاجار واقع‌ شده: یکی‌ از علمای‌ فارغ‌ التحصیل‌ از نجف‌ اشرف‌ در بازگشت‌ به‌ ایران‌، در حوالی‌ تهران‌ به‌ شغل‌ روحانیت‌ و اقامه‌ی‌ جماعت‌ اشتغال‌ داشته‌ و بسیار مرد پاک‌دل‌ و صادقی‌ بوده‌ است. یک‌وقت‌ به‌ مناسبتی‌ متذکر می‌شود که‌ چرا در رشته‌ علوم‌ اعتقادی‌ و عقلی‌ مانند رشته‌ی‌ فقه‌ و اصول‌ تخصصی‌ ندارد و این‌ کمبود را حتماً باید جبران‌ کند. این‌ بود که‌ حسب‌ الوظیفه‌ به‌ تنهایی‌ و بدون‌ آشنایی‌ به‌ سوی‌ تهران‌ حرکت‌ می‌کند و در این‌ شهر، سرگردان‌ می‌گردد ولی‌ ناگاه‌ شخص‌ ناآشنایی‌ به‌ او می‌رسد و او را به‌ مدرسه‌ و به‌ مدرس‌ معقول‌ و به‌ کتاب‌ شفا و به‌ هر چه‌ که‌ لازم‌ داشته‌ هدایت‌ می‌کند و هر مشکلی‌ پیش‌ می‌آید با ملاقاتی‌ آن‌ را حل‌ می‌نماید. از او می‌پرسد که‌ جریان‌ شما چیست، می‌گوید ما از ناحیه‌ی‌ مقدسه‌ مأموریم‌ امثال‌ شماها را یاری‌ رسانیم‌. این‌ داستان‌ را در رساله‌ی الکلام‌ یجر الکلام مرحوم‌ آیت‌ الله‌ سید احمد شبیری‌ زنجانی‌ و جناب‌ آقای‌ آیت‌ الله‌ شبیری‌ از مراجع‌ قم‌ می‌توان‌ ملاحظه‌ کرد و نیز مرحوم‌ آیت‌ الله‌ شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌ یزدی،‌ شفاهاً نقل‌ می‌کرد. 🖊 قسمتی از مقاله: مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر تألیف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ السلام علیک یا فاطمه المعصومه یا بنت موسی ابن جعفر و رحمه الله و برکاته 🔹 از برکات حرم مطهر اهل‌بیت (علیهم‌السلام)؛ شهر مقدس قم، مهاجرت شخصیتی مانند مرحوم آیت الله حائری یزدی و تأسیس حوزه علمیه‌ی قم در آن و مهاجرت آیت الله بروجردی و سپس ادامه‌ی حوزه و طلوع شخصیت‌هایی مانند مرحوم امام راحل و مرحوم علامه طباطبایی می‌باشد. 🔺 نعمت خدا به صورت مشکلات 🔹 من یادم هست که در قم یک‌وقت یکی از علما بزرگ - خدا رحمتش کند- می‌گفت: من شنیده بودم که هر کسی به زیارت حضرت رضا علیه‌السلام می‌رود یک رنجی به او می‌رسد. رفتم خدمت خواهرشان و عرض کردم که من می‌خواهم بروم زیارت برادرتان ولی نمی‌خواهم رنجی به من برسد، از این جهت وقتی آمدم مُشَرَّف شدم و برگشتم هیچ مشکلی برایم پیش نیامد. 🔹گاهی آدم مریض می‌شود، گاهی خدای نخواسته در رفتن یا در برگشتن تصادفی می‌کند. این‌ها آثار این پیوستگی است که نعمت خدا به صورت ناخشنودی‌ها به انسان می‌رسد که انسان کم‌کم با خشنودی از خدا علاقه پیدا کند. فکر نکند که ما خدا را می‌پرستیم برای خاطر این‌که وقتی یک زیارت رفتیم یا حج یا عبادتی کردیم، فوراً وسائل رفاه ما خوب بشود، نه! ما برای این چهار روزه دنیا این کار‌ها را نمی‌کنیم. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
🔺 دانشمندان خداشناس وقتی از خواب بیدار می‌شدند، نوشته‌اند فوراً سجده می‌افتادند که: خدایا تو را سپاس می‌گوییم شکر می‌گوییم وقتی هم که می‌خواستند بخوابند ذکر می‌گفتند: «یا من ارقدنی فی مهاد أمنه و أمانه»[دعای صباح] ❤️ به به!!! ای صاحب‌خانه که جای خوب معین کردی که من بخوابم، جا به من دادی. این زمین زیر پایت چرا آرام حرکت می‌کند؟ خیلی از هواپیما هم آرام‌تر، سرعتش هم هزار برابر هواپیما، برای اینکه خواب پیدا کنی، نپری از خواب تکان نخوری. «یا من ارقدنی» من را خواب کردی، گهواره برای من جنباندی! 🔸 خدایا! من خورشید را می‌بینم که برای من بخاری روشن کردی، ماه را که می‌بینم، می‌بینم برای شب تار من چراغ‌کشی کردی، برق‌کشی کردی، گیج شدم!. 🔹 خدايی كه ميليون‌ها سال پيش تنوری به نام خورشيد برای ما روشن كرده كه طلوع و غروب او و گردش زمين به دور او، شب و روز و فصول را برای ما ايجاد می‌کند و زندگی ما را تأمين می‌كند؛ آن‌وقت یک خورشيد و معدن هدايتی هم به نام قرآن در دین آخرین فرستاده و فرموده است: ما در او هنری به كار برده‌ايم كه كوه سخت را هم متزلزل كند. دیگه چه کنیم؟ چی می‌خواهید؟! خدا چگونه باشد برای شما؟ دیگه خدا چه کند برای شما ای بشر!؟ بيش از اين چه توقعی داريد؟ یک گردش منظم شبانه‌روزی كه ثانيه‌ شماریش معيّن است و شما می‌توانيد از سال قبل، سال بعد را حساب كنيد پس بیایید قدرشناس باشيد. 👈 اگر انسان حواسش را به اين دو نعمت بدهد، -نعمت وجود و ايجاد جهان و انسان و نعمت هدايت و رهبری و تعليم و تربيت- اصلاً از فكر خدا خارج نمی‌شود. تنفسش ذكر می‌شود، قلبش با ذكر می‌تپد، زندگی‌اش خدایی می‌شود، خوابش خدایی می‌شود، مرگش وصال به خدا می‌شود. ديگر ما از اين مهمانی بهتر نداریم. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 وعدهٔ الهی 🔹 وقتی وعدهٔ خدا تخلف ندارد، یک وعدهٔ پیروزی هم به من و شماست، اگر ان‌شاءالله شیعه باشیم، که وعده داده: «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» (انبیاء علیهم‌السلام:۱۰۵)؛ می‌فرماید ما این وعده را در زبور دادیم که این کرهٔ خاک و این جهان به دست صالحین می‌افتد، به دست بندگان خدا می‌افتد. پس این پیشامدهای جنگ‌ها و صلح‌ها و پیروزی‌های امثال اسرائیل‌ها و این‌ها، همه امور مقدماتی است. این‌ها به‌زودی مثل کف روی آب برطرف می‌شود. و خلاصه آب حیات امن و امان به‌وسیلهٔ بندگان صالح خدا در زمین توسعه پیدا می‌کند و مسلط و فراگیر می‌شود‌. ۸۵٫۸٫۲۴ ☑️ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺تسلیمی که حظّ قلب است غیر از علم است که حظّ عقل است. [یک ناحیه از نواحی وجود ما ذهنیت ما و فهم ماست.] ممکن است انسان به برهان عقلی اثبات صانع تعالی و توحید او و یوم معاد و دیگر از عقاید حقه کند ولی این عقاید را ایمان نگویند و او را مؤمن حساب نکنند." 🔹 یک وقت بنده در مسجدی که بعضی وقت‌ها بعد از نماز چیزی می‌گفتم به آن‌ها گفتم الآن من اینجا نشسته‌ام و صحبت می‌کنم. ممکن است یک روزی یک کسی چشمی باز کند ببیند مثلاً یک سگ نشسته در جانماز دارد برای مردم صحبت می‌کند. ♦️ چرا این‌طور است؟ برای خاطر این‌که ما عادت نکرده‌ایم به معایب خودمان برسیم و حسابگری کنیم بگوییم واقعاً این مثلاً سلطه غضب در ما چقدر است؟ ما چقدر تحمل داریم؟ که اگر از کسی بی‌اعتنایی، بی‌احترامی بجا یا نابجا ببینیم از جا درنرویم. حرف نابجا نزدیم یا عمل نابجا نکنیم یا کینه به دل نگیریم یا تلافی در موقع تسلطی فرصتی چیزی انجام ندهیم. ⁉️ اینها تا حساب نشده من چطور اطمینان پیدا کنم که یک انسانم در درونم؟ که وقتی می‌خواهم بمیرم از این دنیا می.خواهم بروم ملائکه مرا به عنوان یک آدم بپذیرند و نام مرا بنویسند، نه یک حیوان، نه یک درنده، نه یک گزنده و این‌طور چیزها. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺بخشی از مناظره ابن عباس با معاویه پیش از جنگ صفین _معاویه: «تأویل و تفسیر قرآن را باید از کسانی فرا بگیرید که آن را مانند تو و خاندانت معنی و تفسیر نمی‌کنند.» _ابن عباس: «آری باید تفسیر قرآن را که در خاندان ما نازل گردیده است از آل ابی سفیان و یهود و نصارا فرا بگیریم!!!» آیا باید تفسیر قران را از یهودی‌ها پرسید در حالی‌که آن‌ها در قرآن مورد لعن قرار گرفته‌اند و قرآن را به نفع خود تفسیر می‌کنند؟!. _معاویه: «ما را با یهود و نصارا هم‌ردیف می‌کنی؟» _ابن عباس: «به خدا سوگند آنگاه شما را با یهود و نصارا هم‌ردیف نمودم که شما ملت مسلمان را از پرستش خدای یگانه از طریق قرآن منع کردید و اجازه ندادید امر و نهی، حلال و حرام، ناسخ و منسوخ، عام و خاص، محکم و متشابه قرآن را بفهمند که اگر روزی مسلمانان از درک این مفاهیم غفلت ورزند در مسیر هلاکت در وادی حیرت و ضلالت قرار خواهند گرفت.» گاهی اوقات کتابی، روزنامه‌ای در سطح ابتدایی نوشته شده است که هر کسی، حتی یک بچه هم می‌تواند آن را بخواند، ولی اگر خدای نخواسته بخواهیم قرآن را در سطح یک روزنامه در نظر بگیریم دیگر به درد سال‌های بعد نمی‌خورد و جاودانگی لازم را ندارد... بنابراین نیازی به معلم ندارد! ولی اگر قرآن را یک کتاب علمی و جاودانه بدانیم -که هست- دارای آیات متشابه و محکم می‌باشد و هر آیه آن نیاز به معلم و راهنما دارد. _معاویه: «آنچه می‌خواهید، از قرآن بخوانید، ولی از آیات قرآن و احادیث پیامبر آنچه دربارهٔ خاندان شماست سخن به میان نیاورید!» _ابن عباس: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» (صف:۸)؛ ابن عباس این آیه را به معاویه تطبیق داد که کفار می‌خواهند نور خدا را خاموش کنند، تو با این حرف خود می‌خواهی علی علیه‌السلام و خاندان پیامبر صلّی الله علیه وآله را از دایرهٔ حکومت اسلامی خارج سازی و حدیث منزلت را که علی علیه‌السلام را به منزلهٔ هارون معرفی می‌کند نادیده بپنداری، که نمی‌توانی. چون خداوند فرموده من مانع خواهم شد. معاویه وقتی متوجه شد که نمی‌تواند با ابن عباس مقابله کند و با سخنان او ممکن است کفر معاویه اثبات شود، به او گفت: «یابن عباس سخن کوتاه کن و لب فروبند و اگر تحمل آن را نداری در خفا سخن بگو تا گفتار تو به گوش دیگران نرسد.» و برای دلجویی از او نیز مبلغ پنج هزار درهم برای او فرستاد تا بدین‌وسیله از شدت بدبینی او نسبت به بنی‌امیه کاسته شود. بالاخره معاویه به این نتیجه رسید که باید با فشار و تهدید پایه‌های حکومت خود را محکم کند، مثل حکومت که با خونریزی و کشتار روی کار آمد. این بود که دستور شکنجه و آزار را صادر کرد و به مأموران خود دستور داد که پنهانی افرادی را که در مورد پیامبر صلّی الله علیه وآله و اهل‌بیت او و همچنین در مورد تفسیر قرآن صحبت می‌کنند را شناسایی نموده و معرفی نمایند. این سخت‌گیری در کوفه به شدت رعایت می‌گردید. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
●یک وقتی در دانشگاه هاروارد از دانشجویان سؤالاتی پرسیده شد. این دانشگاه دانشگاهی است که امثال رئیس جمهورهای آمریکا از آنجا درمی‌آید. قبلاً ما شاید 50 سال پیش در روزنامه‌ها خواندیم که یک روز جوان‌های این دانشگاه با هم مشورت کردند و تصمیم گرفتند که امشب یک ابتکاری انجام دهند. ابتکارشان هم این بود که همین که هوا تاریک شد و چراغ‌ها خاموش شد، دسته جمعی به خوابگاه دختران حمله بکنند و همین کار را هم کردند و ارمغانشان از این حمله جامه‌های دخترها بود که با خودشان به محل خودشان آورده بودند. ■این دانشگاه که دانشگاه اول آمریکاست و رئیس جمهور از آن‌ها حاصل می‌شود از آن‌ها پرسیدند که شما درباره خدا چه فکری دارید؟ از 190 نفر که اخذ رأی شد 40 نفر گفتند که ما در این مسئله حرفی برای گفتن نداریم. بقیه هم 79% اظهار کرده‌اند که ما خداشناس هستیم. نتیجه‌اش این می‌شود که یکی از دانشگاه‌های علمی جهان دست خالی باشد. مسلماً اگر آن‌ها اساتیدی داشتند که آن روی سکه را هم خوانده بود (که این طبیعت از سوی چه کسی پیدا شده)، این طور پاسخ نمی‌دادند. پس اکثریت دانشمندان جهان کورند (چون به خالق این جهان کاری ندارند)، یک چشمند و زحماتشان در پی این است که جوان‌ها مثل خودشان بشوند. آن وقت نتیجه‌اش این که وقتی به یک مقامی رسیدند مجلس‌های خصوصی و پشت پرده درست کنند و بگویند حالا ما چه تقصیری داریم که در عربستان سعودی یا در ایران گاز باشد ما نداشته باشیم؟ نفت باشد و ما نداشته باشیم؟ یا اگر ما داریم نداشته باشد؟ چه کسی گفته که نفت باید مال ایران باشد مال نباشد؟ این منطق را احیا می‌کنند آن وقت بمب اتم هم به آن‌ها می‌دهند که اگر به یک جایی رسیدند و دیدند بکش بکش است، آن‌ها دست به کار بشوند. این حاصل علوم جهانی امروز است! ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 تبیین شأن و جایگاه واقعی حوزه‌های علمیه و طلاب 🔹 خدمات بزرگانی هم‌چون مرحوم قاضی و مرحوم علامه طباطبایی ۹۱٫۱۱٫۳۰ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 در مسئله‌ی رحمت‌های الهی و هنگامی‌که می‌گوییم: "بسم الله الرحمن الرحیم" در مورد معنای رحیم گفته‌اند که منظور دادن بشر به لطف و کرم الهی درباره‌ی حفظ خود از نفس اماره است که خواهش‌های نفسش بر او غلبه نکند و او را بی‌چاره نکند. این "بسم الله الرحمن الرحیم" را ما درست مواظبت نداریم. اگر مواظب بشویم، می‌فهمیم که باید برای در هر کاری، عملی، قلمی، قدمی، نگاهی، سماعی، رفت و آمدی، سوار و پیاده‌شدنی فراموش نکنیم؛ منتهی بعضی‌ها می‌خواهند در این‌باره قناعت کنند در "بسم الله" گفتن، یک‌مرتبه می‌گویند ولی دیگر بقیه‌اش را نادیده می‌گیرند، درحالی‌که انسان باید دائماً از خداوند به‌وسیله‌ی این "بسم الله" - حالا یا با لفظ یا با قلب - کمک بخواهد. "بسم الله الرحمن الرحیم" که رحمانیت او الآن همه‌ی ما را در این‌جا در امن و امان قرار داده؛ مثل زمین که چه سریع و حتی بیشتر از سرعت جت در حال حرکت است؛ حال چرا این زمین که این‌طور حرکت‌های گوناگون دارد، ما را پرتاب نمی‌کند؟ چرا این هوایی که برای تنفس ماست، از زمین دور نمی‌شود؟ اگر ما علم به این چیزها پیدا کنیم، خیلی برای خداشناسی‌مان مفید است که مثلاً بدانیم دور یک کره را هوایی -که گاز است و جسم جامد نیست- قرار بدهد، آن‌وقت این کره با سرعتی بیشتر از جت حرکت کند و این هوا هم پراکنده نشود و دور این زمین را رها نکند. یک ثانیه، یک هزارم ثانیه زمین را رها نکند که تنفس همه‌ی ما قطع نشود!؛ این‌ها "الرحمن" است. پس "بسم الله" یاد این چیزهاست. "الرحیم" هم یاد همین کمک‌های به حضرت یوسف و به حضرت سلمان و ابوذر و مالک اشتر و اصحاب سیدالشهداء و علما اعلام و فداکاران، مجاهدان، رهبران پاکیزه و صحیح و فهمیده و این‌طور چیزهاست. ۹۴٫۵٫۲۲=۲۷ شوال ۱۴۳۶ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 استعاذه به خدای متعال از ظهور خطرات نفاق در هنگام مرگ! مرحوم از علما جلیل‌القدر جهان تشیع در کتاب شرح لمعه، وقتی‌که بحث احتضار شروع می‌شود با یک حضور قلبی می‌گوید: «أَعانَنا اللهُ علیهِ و ثَبَّتَنا بِالقُولِ الثّابِتِ لَدَیه»؛ [الروضة البهية فی شرح اللمعة الدمشقیة ج۱ ص۳۷] خدا به داد ما برسد!، چرا؟ برای خاطر این‌که در زندگی، انسان می‌تواند یک عمری را به حال نفاق سپری کند. آن‌وقت که حال مرگ پیدا می‌شود، این‌جا دیگر سر و کارش با مردم نیست، زیرا اصلاً آن‌ها را تمییز نمی‌دهد!، بلکه آن‌چه را که در قلبش وارد شده، می‌گوید... 🔹 ... آن‌وقت که حال مرگ پیدا می‌شود، این‌جا دیگر سر و کارش با مردم نیست، زیرا اصلاً آن‌ها را تمییز نمی‌دهد!، بلکه آن‌چه را که در قلبش وارد شده، می‌گوید. این است که خیلی به این مسئله اهمیت داده و فرموده: «ای مدعی ایمان و خضوع قلب در بارگاه ذوالجلال»؛ معنی ایمان یعنی من خاک راه تو هستم. من را از خاک آفریدی و منم خاکی هستم و برای تو سجده می‌کنم. «اگر قلبت یکی‌پرست و یکی‌طلب است و الوهیت را جز برای ذات خدای تعالی ثابت ندانی، اگر قلبت موافق با ظاهرت است و باطنت موافق با دعویت است، چه شده که از برای اهل دنیا این‌قدر قلبت خاضع است؟»؛ 🔸 اهل دنیا یعنی کسی که زری یا زیوری دارد، مثل این‌که قلب ما چقدر مایل به ماشین یا آپارتمانی که حسرتش را می‌کشیم، می‌باشد؟!. «چرا پرستش آن‌ها را می‌کنی؟ جز این است که آن‌ها را مؤثر در این عالم می‌دانی؟» این قلب، قلب خدایی است یا وسائل و اسباب؟ اگر صاحب قدرت یا تمکن و ثروتی و یا صاحب وسائل و اسباب و یا اشخاصی که در دل انسان جای دارند، آیا این‌ها برای انسان واقعاً کارا هستند، یا نه دست دیگری است که در آن قالب‌ها کار او را راه انداخته است؟ از دست سرمایه‌دار و یا فلانی به او یک خدمتی شده، از آن ساختمان شهردار به او امنیتی داده شده، تمام این‌ها آیا نعمت او هستند یا نه؟ البته که نعمت او هستند. لذا نباید به آن‌ها دل بست، بلکه باید یکتاپرست شد. در این حال سجده هم که می‌کند، حواسش به مسجودش است، در حالی‌که‌ آدم می‌داند خودش این‌طور نیست، اصلاً حواسش جای دیگر است و غافل از این مسایل!. ♦️می‌فرماید: «جز این است که آن‌ها را مؤثر در این عالم می‌دانی، چیزی را که کارکن در این عالم نمی‌دانی اراده‌ی حق تعالی است» [ شرح اربعین؛ شرح چهل حدیث ح ۹ ص ۱۶۱]. شما و بنده‌ی جاهلِ رو سیاه یک هفته روی این عبارت فکر کنیم، ببینیم راست است یا نه؟ چون به آسانی آدم نمی‌فهمد که چه کاره است. آیا ما تا به حال نشسته‌ایم و حساب این‌ها را پاک کنیم؟! ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama