eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
678 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
🔺 حکیم مولوی گفته: چون عنایاتت شود با ما مقیم کی بود بیمی از آن دزد لئیم دزد و دشمن پَست که می‌خواهد حقائق دینی را به وسیلۀ خنّاسیّت و رفت آمد کردنش از ما دور کند با «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» واقعی، به سبب عنایات الهی تضعیف می‌شود و از قدر و قدرت ساقط می‌شود. گر هزاران دام باشد هر قدم چون تو با مائی نباشد هیچ غم این معنی اهل اللّه از «بِسمِ اللّه» است. در روز عاشورا وقتی عابس به میدان آمد، یک نفر فریاد زد جلو نروید، این عابس است. او دید کسی جلو نمی‌آید، کلاه خُود آهنی که سرش، در پناه او بود را برداشت و زره آهنی که او را از تیر و شمشیر حفظ می‌کرد را برداشت، آن وقت آن‌ها توانستند با سنگ به او حمله کنند. این را می‌گویند حالت فَنا!. اگر شما و بنده شنیده‌ایم که می‌گویند: انسان در دنیا تا به فنا نرسیده باشد به اسلامِ واقعی و رکوع و سجود واقعی نرسیده، معنایش همین است. 🔸 در ابتدایِ کتابِ مولوی داستانی نقل شده (حالا یا واقعی است یا از بابِ مثال) که پادشاهی، مریضه‌ای داشت و آن مریضه خیلی در دل او جا داشت. اطبّائی که در آن مملکت در دسترس بودند را آوردند و هر چه معالجه کردند نتیجه نگرفتند. شه چو عجز آن طبیبان را بدید پا برهنه جانب مسجد دوید در آن وقت، حالت «بسم اللّه» برایش پیدا شد! تا آن موقع در واقع اگر «بسم اللّه» هم می‌گفت، «بسم اللّه» مرسوم در جامعه بود!، امّا حالا واقعیّت پیدا کرد، چون از همه‌ی اطبِّاء مأیوس شد. رفت در مسجد سوی محراب شد سجده‌گاه از اشکِ شه پر آب شد بی اختیار از چشمانش آب می‌ریخت. یک وقتی به خودش آمد؛ چون به خویش آمد زِ غَرقاب فَنا خوش زبان بگشاد در مدح و ثنا آن حالت فنا که او را به مسجد آورد و به سجده انداخت یک قدری رفع شد که توانست سخن بگوید. آن وقت بنا کرد با خدای خود مدح و ثنا و تعریف و تمجید کردن. آن حال فنا حتّی زبان را هم از انسان می‌گیرد، فهم را هم می‌گیرد، گویا نظیرِ حالِ حضرت موسی (علی نبیّنا و آله و علیه السلام) می‌شود که «خَرَّ موسی صَعِقاً» (اعراف:۱۴۳). این را می گویند حال فنا. وقتی از این حال برگشت: خوش زبان بگشاد در مدح و ثنا 🔹 پس مدح و ثناء و نماز خواندن تا اندازه‌ای بقای بعد از فناست. چه گفت؟ کای کمینِ بخششت مُلک جهان من چه گویم چون تو می‌دانی نهان ای اَللاهی که یکی از بخشش‌های کوچک تو این است که به بعضی‌ها پادشاهی می‌دهی، هر چه بخواهم بگویم، تو می‌دانی که من در تخت سلطنت بودم و در اطراف من مأمورین سان می‌دادند، یک دفعه دویدم و پا برهنه اینجا آمدم! حال ما و این طبیبان سر به سر پیش لطف عام تو باشد هدر من بخواهم بگویم چه بوده و چه به سر ما آمده؟ گفتن ندارد! ای همیشه حاجتِ ما را پناه بار دیگر ما غلط کردیم راه ای موجودی که همیشه ما در پناه تو حرف می‌زدیم و روی تخت می‌نشستیم و غذا می‌خوردیم و می‌خوابیدیم و بیدار می‌شدیم، راه را غلط رفتیم و تو را نادیده گرفتیم و رو به این اطبّاء آوردیم و اطبّاء هم اظهار عجز و نادانی کردند. لیک گفتی گر چه می‌دانم سِرَت زود هم پیدا کُنَش بر ظاهرت خودت دستور دادی دعا کنیم وگرنه نیازی به دعا نداشتی. خودت از ما بهتر می‌دانی. اگر تو سرّ و باطن را می‌دانی، پس گفتن لازم نیست، لکن برای این است که ظاهر با باطن همراه شود، زبان قلب اثر بگذارد و زبان گوشتی، کامم را به ذکر تو وا بدارد. چون برآورد از میانِ جان خروش اندر آمد بحرِ بخشایش به جوش چون این حرف‌ها از جان او در آمد، دریایِ بخشایشِ رحمانِ رحیم متوجّه او شد. در میان گریه خوابش را ربود دید در خواب، او که پیری ره نمود یک‌مرتبه خوابش برد و دید که بزرگواری به او می‌گوید: ما به داد تو مأموری فرستادیم و تو فردا منتظر باش که می‌آید. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
4_289901509271880119.mp3
1.44M
🔊 بیاناتی دلربا در رابطه با حقیقت دعا و مناجات💥 ⁉️ چگونه با خدا مناجات کنیم؟ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 این حالت قرائت «بسم اللّه» و قرائت سوره‌ی ناس، فلق، کافرون و توحید است. این چهار سوره که معمولاً در موقع سفر و بیرون رفتن از منزل می‌خوانند و آن‌هائی که اهل ذکرند هر روز موقع سوار شدن و پشت فرمان نشستن و سوار هواپیما شدن و یا هر کار دیگری که دارند، این سُوَر کوتاه را می‌خوانند؛ در لفظ خیلی کوتاه است امّا در پیاده کردن خیلی سنگین است، که انسان در حال پناه بردن «اَعُوذُ» را بتواند تکرار کند تا این مسئله‌ی «اَعُوذُ» ملکه و از اخلاقش بشود. 🔺 بیدار شدنِ قبل از سحر، نه اذان برنامه‌ی ما! یادم می‌آید در قم همسایه‌ی ما یکی از شاگردان بازاریِ مرحوم میرزا جواد آقا ملکی بود، مسجدی هم در همان محلّه بود. همیشه ایشان سحر، درب منزل را باز می‌کرد و بیرون می‌آمد و درب مسجد را باز می‌کرد و داخل می‌شد و دو، سه ساعت در مسجد تاریک و بدون چراغ، مشغول تنهائی بود؛ این حالات را که از استاد دستور و یاد گرفته بود تا اذان صبح انجام می‌داد. این برای ما و شما برنامه می‌شود. همیشه قبل از سحر، نه اذان! درب حجره را باز و درب مسجد هم باز شود. تنها بروید و در آن تاریکی کاری که آن پادشاه می‌کرد، انجام دهید، به‌وسیله‌ی قلب و عقل و اعمال و گفتار، این‌ها را تمام با خودتان در حضور و خدمت آقای جهان حاضر کنید. 🔸 بهتر این است که به کتاب شریف المراقباتِ مرحومِ میرزا جواد آقا مراجعه شود. مرحوم امام نیز داستور داده‌اند از کتاب‌های ایشان استفاده شود. المراقبات، اسرار الصّلوه، و رساله‌ی لقاء اللّه که مختصری‌ست در سیر و سلوک، از کتاب‌های ایشان می‌باشند. اگر موفّق شدید به سیر و سلوک و ما مُردیم، به ما دعا کنید که این چیزها را برای‌تان نوشتیم و خواندیم ولی خود ما موفّق نشدیم. 🔹 پناه بردن یعنی چه؟ و پناه دادنِ خداوند چه گونه است؟ به این شکل است که ما خداشناس شویم و از حالتِ شخصیّتِ خودمان، قلب‌مان، بدن‌مان، و خارج از خودمان هر چه دیدیم و می‌بینیم، شخصیّت را از پوستِ آن‌ها در آوریم و اُولوا الألباب بشویم: «اِنَّ فی خَلقِ السَّماواتِ و الاَرض و اختِلافِ اللَّیلِ و النَّهارِ لَآیاتٍ لِاُولی الاَلباب» (آل عمران:۱۹۰). ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔹 وقتی انسان از اين دنيا می‌خواهد سفر به جهان ديگر کند، آن موقع مثل اين است که با همه‌ی عمر خود که گذرانده، می‌فهمد که به اندازه‌ی بیشتر از يک ثانيه‌ای از ساعت، در اين دنيا نبوده و همه‌ی اين‌ها و همه‌ی صنايع و همه‌ی مقامات و سپه‌سالاری‌ها و شاهنشاهی‌ها، همه مثل دود سيگاری می‌شود که به هوا می‌رود!. ۸۷٫۴٫۵ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
4_306134174958354486.mp3
876K
🔺 بمب اتم خدایی! 🔹 هلو از یک بمب اتم هم مهم‌تر است! 🔺 دعایی برای دم افطار در ماه مبارک رمضان ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺راه حفظ از وسواس شیاطین «قُل اَعوذُ بِربِّ النّاس (۱) مَلِک النّاس (۲) اِلهِ النّاس (۳) مِن شَرّ الوَسواس الخنّاس» (ناس:۴) وسواس کیست؟ «من الجنّة و النّاس» (ناس:۶)؛ بعضی انسان‌ها و بعضی موجودات و دشمن‌های ناپیدا؛ آن‌وقت راهش چیست؟ راهش این است که انسان از خدا با گریه و زاری مانند طفل بخواهد که از شیطان درون او را حفظ کند، و از شیاطین برون به وسیله‌ی تماس و مشورت و رأی خواستن و در میان گذاشتن کارها با انسان‌های فرشته‌گون که افرادی هستند خوش نیت، خود را حفظ کند. 🔺 قدم اول؛ آموختن گناهان از شیطان درون چطور پناه ببرد؟ اول قدم پناه بردن که آن عبارت است از: آموختن گناهان. گناهان را انسان به‌طوری‌که یک مطالب لازمی را همیشه در ذهنش است، آگاهی داشته باشد. مثلاً انسان می‌داند چک بانکی دارد و بیست روز دیگر وعده‌اش است، دیگر هیچ‌وقت فراموش نمی‌کند، حتی از خواب هم اگر بیدار شود، یادش می‌آید که روز سه‌شنبه آخرین روزی است که من باید این چک را بپردازم. این‌طور باید انسان گناهان را بشناسد و راه شناختنش این است که فهرست کند و در کیف و جیبش همراه داشته باشد؛ فلذا مرحوم مجتهدی گناهان کبیره نوشت. جناب آقای قرائتی جزوه‌ی گناه شناسی تهیه کرد، مرحوم شهید دستغیب، امام جمعه‌ی شیراز، گناهان کبیره را نوشت که خودش هم به وسیله‌ی همین شیاطین شهید شد. بنابراین از همه‌چیز واجب‌تر یاد گرفتن فهرست گناهان است و دقت کردن در آن‌ها. چون گناهان همه یک شکل نیستند. گوناگونند و وسواسِ خنَّاس می‌آید و این‌ها را برای انسان توجیه می‌کند، عادی می‌کند، آرایش می‌دهد، زیبا می‌کند. مخصوصاً در وقت خلوت. اگر انسان در خلوت گرفتار گناه شود، خیلی مشکل است. فلذا پناه بردن خیلی شرایط می‌خواهد، مثلاً این‌که برای پناه بردن از میکروب‌های کشنده و مُسری، چقدر بهداری و بهداشت ساخته‌اند در همه‌جا، هر جا انسان از ماشین به خارج نگاه کند، چشمش به جمعی از اطباء می‌افتد؛ دکترها، زن و مرد، هیچ‌وقت این‌طور نبوده، شهرها و مملکت‌ها در سابق یکی دو تا طبیب بیشتر نداشتند. حالا انسان می‌بیند که همین‌طور قدم به قدم، مطب است. این‌ها همه برای پناه بردن است دیگر!، بیماری، شرّ است، کاری که می‌کند آدم را بیمار می‌کند، زمین‌گیر می‌کند و می‌کشد، اما این بیماری‌های گناه، هم فرد و هم خانواده و هم اجتماع را به هم می‌زند و افرادی مثل مروان (لعنه الله) پیدا می‌شوند و دنیا را زیر و رو می‌کنند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
📆 سال‌روز وفات مرحوم عارف بالله آیت الله «محمد بهاری همدانی»؛ (۹ رمضان المبارک ۱۳۲۵ق) 🔹 بنابر آن‌چه که در مفاتیح الجنان نقل شده دعایی را به نام دعای حضرت به ما نشان داده‌اند برای این‌که این مسائل را از خداوند درخواست کنیم. و مرحوم آشیخ محمد که یکی از عرفای اخیر نجف اشرف بوده‌اند، در دستوراتش می‌فرماید: هر روز صبح این دعا را ترک مکن. در این دعا عرض می‌شود که: «وَ اغْرِسِ اللَّهُمَّ بِعَظَمَتِكَ فِی شِرْبِ جِنَانِی يَنَابِيعَ الْخُشُوع»؛ همان‌طوری‌که در یک باغ‌چه‌ای، نهالی نهاده می‌شود و آب داده می‌شود، خدایا به‌خاطر درک بزرگواری و عظمت خودت، در قلب من چنین حالی ایجاد کن که خشوع در آن‌جا راه پیدا کند. از برای ریختن خون قلب و ریختن اشک چشم، کأنّه چشمه بشود. و درک، درک عظمت باشد و لذا این‌که می‌فرماید: «لو تعلمون ما یقول»* همین است؛ یعنی کبریایی خداوند به صورت تصورات در انسان اثر نمی‌کند! بلکه به صورت تصویر قلبی است که حال بندگی و خضوع می‌آورد. --------------------- *[ لو تعلمون ما یقول لضحكتم قليلاً ولبكيتم كثيراً؛ منظور روایتی است که امیرالمؤمنین علی صلوات‌الله‌علیه در هنگام شنیدن اذان، شروع به گریه می‌نمایند...؛ بحارالانوار ج۸۴ ص۱۳۱] ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
‌‌◾️ به مناسبت وفات حضرت خديجه کبری سلام الله عليها ( ۱۰ رمضان ۱۰ ق) 💠 ... بعد از مراسم جشن عروسی حضرت زهرا سلام الله علیها، دو نفر از بانوان خاندان پیامبر به نام امّ سلمه و امّ أیمن که دو زن باشخصیت بودند و خیلی به حضرت زهرا علاقه داشتند، به خدمت حضرت آمدند و گفتند: یا رسول الله! اگر خدیجه زنده بود با تشکیل مراسم جشن عروسی زهرا چشمش روشن می‌شد. این‌طور نیست؟! 🔘 تا آن‌ها نام آن بانوی فداکار را بردند، اشک در چشمان پیامبر حلقه زد و یاد آن مهربانی‌ها و آن ایثارگری‌ها و از خود گذشتگی‌های خدیجه افتاد. 💔 فرمود: کجا مانند خدیجه زنی پیدا می‌شود؟! آن روز که همه مردم مرا تکذیب کردند او مرا تصدیق نمود. تمام ثروت و زندگی خود را برای نشر آیین خداوند در اختیار من گذاشت. امروز هم اگر یک زن از این دانشمندان پیدا شود، یک خانم دکتر، یک خانم پروفسور پیدا شود، بگوید: من دارایی‌ام این است؛ مثلاً کاخ فلان‌جا در شمال مال من است، این دستگاه در تجریش مال من است، در فلان کارخانه سهم دارم. دارایی‌های من این‌هاست، همه‌ی این‌ها را به دفتر آقا می‌دهم که در راه آن‌چه که لازم می‌دانند صرف کنند. برای خودم دو اتاق گذاشته‌ام که در یکی بخوابم و در یکی دیگر هم مثلاً مهمانی کنم و این‌ها؛ خود این می‌شود شیعه‌ی خدیجه. خدیجه چنین کاری کرد. هر چه داشت داد. و زن‌ها از این عمل خیلی ناراحت شدند. به‌طوری‌که وقتی باردار شد؛ فرستاد از این‌ها کمک خواست. گفتند: ما نمی‌آییم!. چقدر به تو گفتیم: به این شخص فقیر شوهر نکن!. نشنیدی!. حالا موقعش شده که ما نشان بدهیم که ما خیر تو را می‌خواستیم که می‌گفتیم این شوهر را قبول نکن! وقتی شوهرِ این شخصِ دست خالی شدی، ما هم نمی‌آییم!. 💔 دل این بانو خیلی شکست در حالی‌که غریب و باردار بود و موقع وضع حملش فرا رسیده بود، و در فکر بود که چه کار بکند؟! نشست زانوی غم به بغل گرفت. یک‌وقت دید دو سه تا خانم آمدند در اتاق، تعجب کرد و تکانی خورد!. یکی‌شان گفت: خانم تکان نخور؛ نترس!. یکی از این‌ها زن فرعون است، یکی از این‌ها مریم است، یکی از این‌ها خواهر موسی بن عمران است، ما آمده‌ایم به کمک تو برای این پیش‌آمد زایمان!. 💠 این است که تفسیر می‌کند قرآن را؛ «إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» (فصلت:۳۰)؛ کسانی‌که استقامت کنند، چه در اقتصاد، چه در پیش‌آمدهای دیگر مشکل زندگی، و مرامِ حق‌خواهی و حق‌محوری را بر همه‌چیز مقدم بدارند؛ در همین دنیا چشم‌شان روشن می‌شود. "قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا" می‌گویند: ما خدا داریم و این‌که خدا داریم می‌شود امید دل و جان و عقل، و روح‌شان و وجودشان را تسخیر می‌کند. دیگر جایی را نمی‌بینند، کسی را نمی‌بینند، به چیزی اهمیت نمی‌دهند، این‌ها مقاوم می‌شوند. و از این جهت باید نتیجه گرفت و آن این است که در پی این بود که در خود جنس زنان چنین بانویی پیدا شود و چنین فداکاری‌ای بکند. در هر استانی یکی دو تا پیدا شود کافی است. دیگر مردم و زنان دیگر خجالت نمی‌کشند که مثلاً دست‌شان خالی از زینت باشد. گوش‌شان خالی از زینت باشد. لباس‌شان لباس پارسال باشد. هر سال لباس نو نداشته باشند. برای‌شان این ننگ نیست. وضع زندگی پایین می‌آید. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
🔺 "قُل اَعوذُ بِرَبِّ النّاس" بگو: پناه می‌برم به صاحب انسان‌ها. مرحوم [سیّد عبدالله] شُبَّر، صاحب تفسیر مختصر قرآن، می‌فرماید: «خُصُّوا بِالذِّکرِِ تَشریفاً لَهم» [تفسیر القرآن الکریم، سیّد شبر، ص۵۶۹] چرا فرمود: ربّ النّاس؟ و نفرمود: ربّ الشّمس، ربّ الأرض و چیزهای دیگر؟ به خاطر احترام بندگان خداست، از این جهت که این قابلیت را دارند که خداوند به آن‌ها اضافه شود؛ خدای مردم. مردم و ناس موجودات شریفی هستند. 🔹 «مَلِکِ النّاس (۲) اِلهِ النّاس» (ناس:۳) آن صاحبی‌که علاوه بر این‌که مردم بنده‌ی او هستند و او صاحب آن‌هاست، اداره‌ی امور آن‌ها هم به کف قدرت اوست، «مَلِک»، شاه و شهنشاه مردم است. به‌علاوه‌ی این دو -یعنی ربّ و ملک- «اِلاه» و معبود مردم نیز هست که شأن مردم و شرافت و احترام داشتن مردم به‌خاطر این است که: پروردگاریِ خدایِ خویش را قبول و اجرا کنند. بنابراین در این سوره، یک خطر بزرگ به پیامبر و جامعه‌های بشری، تذکر داده شده که: ای مردم شما باید پناه‌گاهِ بسیار محکمی پیدا کنید، و پناه‌گاهی محکم‌تر از پناه‌گاهِ ربوبیت و ملکیت و شهنشاهی و معبودِ پرستش شده‌ی بشر، پیدا نمی‌شود. ما اگر مثلاً به یک شخصی که پول همراه دارد و از جیب‌بُرها می‌ترسد، می‌گوییم اگر می‌خواهی جیبت را نزنند، به فلان متصدی خودت را معرفی کن، دیگر به او نمی‌گوئیم که به فرماندار یا استاندار تهران یا بالاتر از این‌ها مراجعه کن، چون همین متصدی برای حفاظت از او کافیست. این چه خطر بزرگیست که خداوند به پیامبر می‌فرماید: ای پیامبر به رب الناس، ملک الناس، اله الناس، پناه‌گاه همه جوره‌ی جهان برای مردم، پناه ببر!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
▪️جهان‌شناسی و انسان‌شناسی در سوره‌ی ناس 🔺 اگر کسی در این سوره دقت کند، یک قدری با جهان آشنا می‌شود، جهان‌شناس می‌شود، انسان‌شناس می‌شود. یعنی می‌بیند که الآن به فرض اگر هفت میلیون جمعیت روی کره زمین داشته باشیم، وسواس و خنَّاس، سوار بر دل‌های چند نفر از آن‌ها نیست؟ مثل زنبورهایی که روی نباتات می‌نشینند، ننشستند؟ و مشغول تزریق سمِّ معاصی و گناهان و کارهای زشت نیستند؟. 🔸 از این جهت دین و فرهنگ اسلام، مافوق فرهنگ‌ها می‌شود، چون حتی در کلیساها و در مراکز یهودی و غیره هم این‌طور انسان‌ها را تعریف نکرده‌اند. وقتی آیه‌ی شریفه به پیامبر بگوید که پناه ببر، معلوم می‌شود که در مسجد پیامبر و در خانواده‌ی ایشان هم از این دشمنان هستند، چه رسد به جاهای دیگر. اما در کلیسا که این حرف‌ها نیست تا کشیش بگوید: من در منزلم و همراهم، کسی است که ممکن است مرا اِغواء کند. 🔹 انسان در ارتباط و تماس با انسان‌های دیگر اول باید از شرّ همراهِ درونیِ خودش به خدا پناه ببرد، این انسان‌شناسی و جهان‌شناسی است. یعنی جهان همه‌اش یا بیشترش در اختیار موجودات نامرئی است و ما خیال می‌کنیم که هر کسی مثلاً بمب اتم دارد بر جهان مسلط است، در حالی‌که دل او، سینه‌ی او متصدی آن مراکز اتمی است و این دل و سینه در تصرف آن شیاطین است و آلت آن‌هاست. مثلاً دولتی که دارای انرژی هسته‌ای است، چه خود دولت، چه وزرای داخلی و خارجی، همه از خودشان چیزی نیستند و در اختیار موجودات نادیدنی هستند، در اختیار زنبورهائی (غیر دیدنی) هستند که روی دل‌های آن‌ها نشسته‌اند تا آن‌چه را می‌خواهند تزریق کنند. 🔻 وقتی این‌طور شد، دولت اسلامی آن دولتی است که همان‌طور که مواظب هست دشمن از چه راهی با مملکت‌شان دشمنی می‌کند، باید مواظب باشد که دشمن چگونه در خود آن‌ها نفوذ می‌کند و وارد می‌شود و متصدی او می‌شوند. پس به خدا پناه ببرد و گریه و زاری نیمه شب داشته باشد. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
📆 مروری بر مطالبی بسیار مهم به بهانه‌ی سال‌روز هلاکت "حجاج بن يوسف ثقفی" لعنه الله؛ (۱۳ رمضان ۹۵ ق) 🔹 ... تربیت اهالی کوفه چه‌جور شد؟ تربیت آن‌ها به دست شخصیت فرعونیِ امت یعنی معاویة بن ابی سفیان انجام شد، که از کودکی آن‌ها را تربیت کرد و نگذاشت در مکتب‌خانه‌ها کسی اسم علی بن ابی طالب را ببرد. به قدری قاچاق بود یاد آن حضرت که مثلاً در زمان حجاج لعنه الله یک شیعه‌ای،- شیعه نامی- که پدر و مادرش شیعه بودند و اسمش را علی گذاشته بودند، آمد پیش حجاج. می‌خواست از او پولی بگیرد زیرا فقیر بود!. گفت: ایها الأمیر! پدر و مادر به من ظلم کرده‌اند اسم من را علی گذاشته‌اند!. آخر من چه کارکنم؟! من نیاز دارم!. بیچاره‌ام!. آن هم خندید گفت: حالا که این‌جور است، به او کمک کنید!. ⚠️ این تربیت‌ها کربلا را ایجاد می‌کند. قساوت قلب را تا حد مافوق بالا می‌برد. انسانیت را تا صفر و زیر صفر می‌برد. 🔺 دنیا همین‌طور همانند دیگی است که می‌جوشد و قلقل می‌کند و زیر و رو می‌شود. آدم خبر ندارد نه از خودش نه از دیگران. 🔸 من خودم یادم هست که در این‌جور مسائل صحبتی شد خدمت مرحوم حاج میرزا علی آقای شیرازی استاد اخلاق نهج‌البلاغه‌ای مرحوم مطهری. ایشان گفت: . گفت: اگر فرهنگ درست شود، همه‌ی کارها درست می‌شود. فرهنگ هم وابسته به معلم و مدیر و دبیر و دانشگاه است. چگونه این‌ها را باید تغییر داد؛ دولت اسلامی باید این‌ها را تغییر دهد. و این‌ها را به خود بیاورد و از آن حال کودکی خارج کند. استاد دارای مدرک از انگلستان و پاریس حالت کودکی‌اش ترک شود.... ۸۸٫۱۰٫۱۳ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
قناعت.@seyedololama.mp3
788.7K
🔺انسان کبوتر آشیانه مافوق طبیعت است که نباید گذاشت مرغ خانگی شود. 🔹 حفظ انقلاب اسلامی با ساختن جوانان از راه در امور مادی و پرداختن به امور معارفی انسانی؛ خطر ساخته نشدن انسان و ظهور آن در پیش‌آمدهای روزگار؛ خاطره‌ای از مرحوم حاج شیخ عباس طهرانی از بی احترامی روحانی‌نمایی به عمامه‌اش در زمان کشف حجاب!. ۷۹٫۲٫۳ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
💐 میلاد کریم آل‌الله حضرت آقا ابامحمد الحسن ابن علی علیهماالسلام، بر همگان فرخنده و مبارک باد🌸 🌼 @seyedololama
🔺 اهمیت صلح امام حسن مجتبی علیه‌السلام 🔹 در زمان حضرت مجتبی علیه‌السلام اول مؤمن به آن بزرگوار حضرت سیدالشهداء بود که قبول داشت هر چه برادرم بگوید و انجام بدهد، من مطیع او هستم. این مقام شریفی بود که آن حضرت داشت و در اثر همین متابعت از برادرش بود که جریان کربلا پایه‌ریزی شد؛ اگر آن متابعت نبود، جریان کربلا و آثاری که از عاشورا و کربلا بود، نمی‌ماند. فلذا دانشمندانی که درباره‌ی این جریان عجیب زمانِ حضرت مجتبی علیه‌السلام مطالبی نوشتند، تصریح کردند به این‌که جریان عاشورای امام حسین علیه‌السلام قبل از آن‌که حسینی باشد حسنی بود! پایه‌ریزی‌اش را حضرت امام مجتبی علیه‌السلام کرد و طوری اوضاع و احوال جور شد که حضرت سیدالشهداء از شهادت بتواند نتیجه بگیرد، وگرنه تحملاتی که آن حضرت تا مافوق کوه‌ها کردند، اگر این مصیبات را صبر و تحمل نمی‌کردند و دست به شمشیر می‌بردند و شهید می‌شدند، خودش و یارانش و حضرت سیدالشهداء و خاندان رسالت به طور کلی قتل عام شده بودند و آن آثار کربلا هم هیچ نبود؛ همه می‌گفتند همان‌طور که جنگ جمل شد، جنگ صفین شد، جنگ با خوارج شد؛ یک جنگ هم بعد از این‌ها شد و در آن جنگ همان‌هایی که این جنگ‌ها را به پا کرده بودند، از بین رفتند و تمام شد!؛ کار می‌افتاد دست مفسدین فی الارضی به نام بنی امیه و دیگر خدا می‌دانست که چه‌ها می‌شد!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سحر با باد می‌گفتم حدیث آرزومندی خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی (حافظ) اول آرزو و مهم‌ترین آرزوها، به شرط صدق و صفا، این است که دست ما به دامان علیه‌السلام برسد. ۸۰/۹/۳ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
🔺 به مناسبت وفات «عايشه» دختر ابوبكر (۱۷ رمضان المبارک ۵۸ ه‍‌ق) 🔹 هرگاه توصیه‌ی یکی از بزرگان نقل می‌شود، یا به صورت یک دستور و یا یک خواهش است که باید آقایان این را بنویسند و مقابل چشم‌شان قرار بدهند، تا هر روز به آن عمل کنند. مرحوم شعرانی در مورد هایی که در دین حاصل می‌شود، توصیه می‌فرماید که انسان می‌تواند به تعبیر بنده واکسنش را بزند و از جهت شبهه‌ها، خودش را در سنگر قرار بدهد. می‌فرماید که، به وسیله‌ی این‌که چند دلیل محکم و را برای خودش تهیه کند و همیشه در خاطر داشته باشد. در خاطر داشتن یعنی هر روز صبح وقتی‌که می‌خواهد بلند شود و به درس برود، آن را مطالعه کند وإلّا یادش می‌رود، اگر این کار را بکند، مثل این است که متخصصین به او آمپول زده‌اند. این عمل چنین خاصیتی دارد. چند دلیل قانع کننده‌ای که خودش در نفسش به او قانع می‌شود از نبوت و ولایت، این‌ها را تهیه کند و همیشه همراهش یا در خاطرش یا در کیفش باشد. چون وقتی انسان مجهز شد به دشمنِ شبهه، شبهه دفع می‌شود و همانند یک آدم مسلح می‌شود. مثل این آقایان پاسداری که محافظ هستند و هیچ‌وقت بی‌اسلحه نیستند. خود مرحوم شعرانی یک کتابی در رد شبهات نبوت به نام "راه سعادت" نوشته است. چند تا از ادله‌اش چه ما درس خوانده باشیم، چه نخوانده باشیم برای انسان کافی است که هم ولایت را در دل نگه دارد و تزلزل را ببرد و هم نبوت را. دشمنان همان‌هایی که نه نمازشان، نه حجّ‌شان و نه عقایدشان مثل ماست، احادیثی نقل کرده‌اند که خداوند به واسطه‌ی این‌که می‌خواسته ما سند داشته باشیم این‌ها را کور و کر کرده تا این احادیث را نقل کنند و ما دیگر شبهه‌ای در روایت نداشته باشیم. یکی از ادله‌ای که ایشان نقل فرموده این است که حضرت رسول صلی‌الله علیه وآله خطاب به زن‌هایش فرمود: «أیتکن صاحبة الجمل الأدبب الأحمر» کدام‌یک از شما سوار بر چنین شتری، بر امام وقت‌تان طغیان می‌کنید؟! خنده‌اش گرفت که چطور می‌شود که ما زنان سوار شتر بشویم و… حضرت فرمود: نکند تو خودت باشی! حضرت در ادامه می‌فرماید: سگ‌های "حُوأَب" -که نام یکی از منازل بین راه حجاز و بصره است- به آن شتر حمله‌ور می‌شوند!. زمانی‌که این جریان پیش آمد عایشه گفت: این‌جا کجاست؟ تا اسم "حوأب" را شنید، گفت: مرا برگردانید. اما زبیر و طلحه با مقداری پول ساکنان آن‌جا را خریدند و به نزد عایشه آوردند تا قسم بخورند که این‌جا حوأب نیست!. همان‌گونه که بدن انسان با برخی چیزها نجس می‌شود، ذهن انسان نیز با شبهه نجس می‌شود. پس باید لباسی به آن پوشاند که آب به آن فرو نرود. مثل غواص‌ها و آن لباس این ادله است که تقوای اعتقادی برای انسان ایجاد می‌کند. ۸۹٫۳٫۴ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama