فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک عمر به انتظار ماندیم همه
غمدیده و بیقرار ماندیم همه
بازا که شکست دل زیاد غم تو
بی روی تو بی بهار ماندیم همه
🌸اللهم عجل لولیک الفرج🌸
#حاجحسینیکتا
بچـہهادعاکنیدنمیرید!!
وسعےکنیـدنمیرید.
تمامتلاشـتونروکنیدکہنمیرید.
بچہبسیـجے،بایـدمثـل
ارباببـےکفـنش"شہـید" بشہ.
🌺سوال: حکم تطهیر مخرج بول و غائط با آب قلیل چیست؟
🌺جواب: برای طهارت مخرج بول با آب قلیل دو بار شستن بنابر احتیاط لازم است،و برای طهارت مخرج غائط شستن تا مقداری که عین نجاست و آثار آن از بین برود لازم است.
🌼منبع: توضیح المسائل شانزده مرجع، س ۹۰ص ۸۱
🌸( تخلی)( استفتائات از آیت الله خامنهای)🌸
🌺سوال: عشایر بخصوص در ایام کوچ کردن،آب کافی برای تطهیر در اختیار ندارند،آیا چوب و سنگریزه برای تطهیر مخرج بول کفایت می کند؟
آیا آنان می توانند بااین حال نماز بخوانند؟
🌺جواب: مخرج بول جز با آب پاک نمی شود.
ولی نماز کسی که توانائی تطهیر بدن خود با آب را ندارد،صحیح است.
🌼منبع:توضیح المسائل شانزده مرجع، س۸۹ص ۸۰
🌳تیمم به خاک و ریگ و کلوخ و سنگ اگر پاک باشند، صحیح است.
🍃تیمم بر سنگ گچ و سنگ آهک و سنگ مرمر و سایر سنگها صحیح است ولی تیمم بر جواهر مانند عقیق و فیروزه باطل است.
🍃تیمّم به دیوار گِلی صحیح است و همچنین است تیمّم به زمین و خاک نمناک و تیمم به گِل سفت شده نیز صحیح است. بنابراین گِلی که تیمم به آن با وجود زمین و خاک خشک صحیح نیست، گِلی است که تَر باشد."
📥 سوال:
غیبت را تعریف کنید.؟
📤 پاسخ:
✍ امام خمینی:
اگر صفتی ناروا در شخص مؤمن باشد و یا کار خلافی انجام داده باشد که دیگران از آن بیاطلاعند و دوست ندارد کسی آن را برای دیگران بازگو کند، بازگو کردن آن در غیاب او پیش دیگران، به قصد تنقیص و عیبجویی غیبت است و چنین کاری برای گوینده و شنونده حرام است.
✍ آیت الله خامنه ای:
غيبت آن است كه پشت سر مسلمان و مؤمن عيب مستور او (امرى که مستور عرفى است) گفته شود که حقیقت دارد، لکن اگر او مطلع شود ناراحت میشود، مشروط به اينكه به قصد تنقيص باشد، يا در نزد عرف تنقيص بهحساب آيد.
✍ آیت الله بهجت:
هر چه از عیوب مخفی مؤمن باشد و او را ناراحت کند از موارد غیبت است.
✍ آیت الله مکارم:
غیبت آن است که عیب پنهان کسی را پشت سر او بگویند.
✍ آیت الله سیستانی:
غیبت حرام است و منظور از غیبت این است که انسان عیب پنهانی شیعهی دوازده امامی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری یاد کند، چه به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت او باشد و چه بدون این قصد باشد و اگر به قصد اهانت و توهین عیب وی را اظهار نماید، دو گناه مرتکب شده است. فرقی ندارد در این که آن عیب در اندام فرد باشد یا در نسب و خاندانش یا در عملکرد و رفتار یا اخلاقش باشد یا در سخنان و گفتارش یا در امور دینی یا دنیوی باشد. همچنین فرقی ندارد آن عیب را به کنایه یا صراحت بگوید؛ نیز فرقی نمیکند یاد کردن عیب با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی باشد که آن عیب را بفهماند (مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائهی آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سیدی، فیلم ویدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن ...). بنابراین غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنهی وسیعی دارد.
📚 منابع:
استفتائات، امام، ج 2، سال 1380، ص 618-619، س 9 و 13. سایت leader . ir ، قسمت مسائل فرهنگی و اجتماعی، م 429، بخش استفتائات جدید، قسمت غیبت. استفتائات، مکارم، ج 1، سال 1390، ص 137، م 552. استفتائات، بهجت، ج 4، ص 560، س 6467.
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽
🍃🍂🌺🍃
🌺
#وضو_گرفتن_با_آب_سردکن
#برداشت_های_نادرست_از_احکام
بعضی از مردم فکر میکنن که شستن ظرفها و وضو گرفتن با آبسردکن اشکالی نداره.
📛در حالی که اینطور نیست.
✍️آب آبسردکن برای خوردن وقف شده و شستن ظرف، وضو گرفتن و کارهای دیگه با اون حروم و باطله.
مگر اینکه بدونیم وقفکننده اجازهٔ هر نوع استفادهای رو داده که بعیده.
🌼استفتائات آیتالله سیستانی و مکارم شیرازی.
با وجود این که دین اسلام یکی است چرا مرجع تقلید و رساله های عملیه یکی نیست؟
پاسخ
از نظر اسلام اجتهاد یک ضرورت است که تنها راه بقا دین حقیقی در طول تاریخ و اعصار است.
اختلاف مراجع در برخی جزئیات احکام فرعی است؛ چون در اصول اعتقادی، کلیات و اصول کلی احکام فرعی مانند اصل نماز، روزه، حج ...و در بسیاری از احکام جزئی متفقند و اختلاف ندارند. اسلام به جهت اهمیت اجتهاد که همان بقا و استمرار دین باشد از پاره ای از عوارض جزئی آن یعنی بروز اختلاف در بعض موارد، چشم پوشی کرده است.