✍ راهی که بسته نمی شود!
🔹العجل! «دور فلک درنگ ندارد شتاب کن!» دیدی به عبادت نمیتوانی پیش ببری، به گدایی و تضرّع از او چیز بخواه.
بهانه طلب است. مجّانی دادن و مفت بخشیدن، دأب و دَیدَن [سیره و روش] اوست، آمادۀ این کار است. «دادِ او را قابلیّت شرط نیست» توجّهِ صرف کافی است در این مقام، خیالِ به چند مرتبه توبه شکستن، کار دیگر وصله بر نمیدارد [را از سر بیرون کن] «صد بار اگر توبه شکستی باز آ»
📚«تذکرة المتّقین» ص۱۳۴
▪️آیت الله شیخ بهاری رحمة الله علیه
@seyr_solouk
✍ تعلیم و رشـــد
🔹نفس انسانی در هر رشتهای که تعلیم ببیند و تمرین کند، استاد میشود. و برعکس اگر اصولا در مقام یادگرفتنِ علمی از علوم برنیاید، قابلیتش در همانجا متوقف میشود.
📚 «نورملکوتقرآن» ج۱، ص۳۸۲
▪️علامه طهرانی رضوان الله علیه
@seyr_solouk
✍ما محبوسیم...
🔹ما در همین ظلمتها هستیم، ماها [به سبب تعلق] به دنیا و به طبیعت، و بالاتر از آن به انانیت خودمان در این چاه محبوسیم. ما در «بیت» هستیم؛ یعنی در بیت نفسانیت. روی این احتمال، نمیبینیم الّا خودمان [را]؛ هر چه میخواهیم برای خودمان میخواهیم. خودیم، خود است، غیر از خود هیچ نیست. ما تا حالا به فکر این نیفتادهایم که هجرتی بکنیم، ما هر چه فکر داریم صرف همین جا میشود.
📚تفسیر سوره حمد، ص ۱۱۸
▪️امام خمینی رحمة الله علیه
@seyr_solouk
✍حکایت| پایمال کردن نفس
🔹هنگامی که ابومسلم خراسانی وارد مرو شد، از مردمش پرسید: آیا در سرزمین شما حکیمی وجود دارد؟ گفتند: آری! فلان شخص مجوسی مرد حکیمی است. ابومسلم دستور داد او را به حضور بیاورند. وقتی حکیم آمد، ابومسلم از وی پرسید: چرا خودت را ملقب به «حکیم» ساخته ای؟ حکیم گفت: برای این که خدایی دارم که هر بامداد آن را زیر پای خود میگذارم! ابومسلم که از منظور او اطلاع نداشت، دستور داد گردن او را با شمشیر بزنند. مجوسی گفت: ای امیر! آرام باش تا منظورم را بگویم؛ مگر نه این است که شما در قرآن خود، چنین تلاوت میکنید: «أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ » ابومسلم گفت: آری، چنین آیه ای را خوانده ام. حکیم گفت: من هر روز هوای نفسم را پایمال میکنم تا بر من چیره نگردد. ابومسلم پاسخ او را پسندید و گفت: جواب درستی بیان کردی.
📚کشکول شیخ بهایی ۱۹۱/۲
📚 هزار و یک حکایت اخلاقی
@seyr_solouk
✍آثار دنیاطلبی...
🔹رسول خدا صلّی الله علیه وآله میفرمایند: كسى كه روزگار خود را بگذراند و مقصد بزرگ او دنيا باشد، پروردگار، دل او را وا مى دارد به مشاغل و شواغلى كه هيچگاه براى آن فراغتى نخواهد بود، و به همّ و اندوهى كه هيچگاه منقطع نخواهد شد، و به آرزوئى كه هيچگاه به نهايت آن نخواهد رسيد، و به فقر و نيازمندى و پريشانى اى كه هيچگاه مبدّل به غنا و بى نيازى نخواهد شد؛ و چنين كسى از خدا بهره و نصيب ندارد.
📚«اسرار الصلاة»، ص ۲۵۳
▪️آیت الله ملکی تبریزی رحمة الله علیه
@seyr_solouk
✍محور همۀ تعالیم و احکام اسلام
🔹طبق تعالیم عالیۀ اسلام، مسألۀ توحید، یگانه اصلى است كه در تمام شؤون جهان هستى حاكم است و به روشنى مشاهده مى گردد كه در اسلام هرقضیه علمى و عملى، در حقیقت همان مسأله «توحید» است كه به اشكال و صورتهاى مختلف در آمده و در لباسِ قضایاى علمى و عملى، جلوه گر شده است و به هنگام تحلیل، هر مسأله اى به توحید برمیگرد.
📚علی علیه السلام و فلسفه الهی، ص ۲۴
▪️علامه طباطبایی رحمة الله علیه
@seyr_solouk
✍كيفيت تدبير در انسان| بخش اول
🔹خداوند متعال تمام موجودات را بر اساس هدفى مشخص آفريده و ابزار رسيدن به آن هدف را در نهاد تك تك آنان قرار داده است. همهى آنها به غير از انسان و جنّ، در راه رسيدن به هدف آفرينش خويش، اراده، اختيار و انتخابى ندارند و تحت ارادهى تكوينى الهى، به سمت سرانجامى كه خداوند براى آنان مقدّر و مشخص فرموده، حركت مىنمايند. اما انسان، به مجموعهاى از توانايىهاى ادراكى مجهز شده تا با درك از خويشتن و هدفى كه مىتواند به آن برسد، آگاهانه به سوى سعادت خويش قدم بردارد: «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا» پس هرگونه تأمل، تفكر و انديشه در اين راستا مورد ستايش است و هر رفتار نظاممند، همراه با دورانديشى و با تدبير، از نظر اسلام تأييد شده است. #ادامه_دارد
▪️آیت الله محمدباقر تحریری
📚گامهای آغازین سلوک
@seyr_solouk
صراط سلوک
✍كيفيت تدبير در انسان| بخش اول 🔹خداوند متعال تمام موجودات را بر اساس هدفى مشخص آفريده و ابزار رسيد
✍كيفيت تدبير در انسان| بخش دوم
🔹بر همين اساس، انسان سالك در نخستين گام سلوك، بايد هدف از آفرينش خويش را بشناسد و با تأمل در وجود خويشتن، مبدأ و معاد خود را در جهان هستى مشخص نمايد و نسبت خويش را به هدف سنجيده و مجموعهى توانايىها و استعدادهاى عادى و معنوى خود را در راه رسيدن به آن هدف بررسى و به فعليّت درآورد و آن گاه به موانع، آفات و آسيبهاى طريق تكامل خويش نظر افكند و با راهكارها و روشهايى كه شرع مقدس اسلام بيان فرموده، به رفع و دفع آنها بپردازد.
▪️آیت الله محمدباقر تحریری
📚گامهای آغازین سلوک
@seyr_solouk
✍️علم| قسمت اول
🔹️امام صادق علیه السلام فرمودند ﻣﻦ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﻡ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺎﺭﻍ ﺍﻟﺒﺎﻝ ﺑﺒﯿﻨﻢ، ﺷﻤﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺻﻮﺭﺕ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﯾﺎ ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﻭ ﯾﺎ ﻣﺘﻌﻠﻢ ﯾﻌﻨﯽ ﯾﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻋﺎﻟﻢ، ﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ﺍﻫﻞ ﻋﻤﻞ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﺘﺨﻠﻖ ﺑﻪ ﻋﻠﻤﺘﺎﻥ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﯾﺎ ﻣﺘﻌﻠﻢ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﻭ ﻋﻠﻢ ﺭﺍ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﮐﻨﯿﺪ؛ ﭼﻮﻥ ﻋﻠﻢ ﺑﺎﻋﺚ ﺣﯿﺎﺕ ﻗﻠﺐ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﯾﮏ ﺟﻮﺍﻥ، ﺍﯾﻦ ﻃﻮﺭ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﺩﺭ ﻭﻇﺎﯾﻒ ﻋﺎﻟﻢ ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﺗﻘﺼﯿﺮ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺿﺎﯾﻊ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. #ادامه_دارد
▪️ﺁﯾﺖﺍﻟﻠﻪ ﺣﻖﺷﻨﺎﺱ رحمة الله علیه
📚«آموزههای اخلاقی مرحوم آیتالله حقشناس»
@seyr_solouk
صراط سلوک
✍️علم| قسمت اول 🔹️امام صادق علیه السلام فرمودند ﻣﻦ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﻡ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺎﺭﻍ ﺍﻟﺒﺎﻝ ﺑﺒﯿﻨﻢ، ﺷ
✍️علم| قسمت دوم
🔹️ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻫﻢ ﺍﯾﻦ ﻃﻮﺭ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺿﺎﯾﻊ ﮐﻨﺪ، ﮔﻨﺎﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﺁﺩﻡ ﯾﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﻋﻠﻢ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺭﺍ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ ﻭ ﻣﻌﻠﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﻠﻢ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺧﻮﺩ ﺑﺴﺎﺯﺩ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﻌﻠﻢ ﻭ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﺘﻌﻠﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺁﻥ ﺗﻼﺵ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﺨﻠﻖ ﻋﻤﻠﯽ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﺪ، ﺩﺭ ﻏﯿﺮ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﯾﻠﻪ ﻭ ﺭﻫﺎ ﻭ ﻣﺘﺤﯿﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻪ ﺧﻠﻖ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﻫﯿﭻ ﻓﺎﯾﺪﻩﺍﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ ! ﺑﻨﺪﻩ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﻣﺴﺘﻄﺎﺏ ﮐﺎﻓﯽ ﺁﻣﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯾﺘﺎﻥ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩﺍﻡ : « ﻻ ﻧَﺠَﺎﺓَ ﺇِﻻ ﺑِﺎﻟﻄَّﺎﻋَﺔِ ﻭَ ﺍﻟﻄَّﺎﻋَﺔُ ﺑِﺎﻟﻌِﻠﻢِ» ؛ ﺗﻨﻬﺎ ﺭﺍﻩ ﻧﺠﺎﺕ، ﺑﻨﺪﮔﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﯾﯽ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ. #ادامه_دارد
▪️ﺁﯾﺖﺍﻟﻠﻪ ﺣﻖﺷﻨﺎﺱ رحمة الله علیه
📚«آموزههای اخلاقی مرحوم آیتالله حقشناس»
@seyr_solouk
صراط سلوک
✍️علم| قسمت دوم 🔹️ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻫﻢ ﺍﯾﻦ ﻃﻮﺭ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺿﺎﯾﻊ ﮐﻨﺪ، ﮔﻨﺎﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﺁﺩﻡ ﯾﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﻋﻠﻢ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺭﺍ
✍️علم| قسمت سوم
🔹️ﻣﻦ ﮐﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﻨﺪﮔﯽ ﮐﻨﻢ، ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺪﺍﻧﻢ ﮐﻪ ﻃﺮﯾﻖ ﺑﻨﺪﮔﯽ ﭼﯿﺴﺖ؟ ﺁﯾﺎ ﺭﺍﻩ ﻧﺪﺍﺭﺩ، « ﻭَ ﺍﻟﻌِﻠﻢُ ﺑِﺎﻟﺘَّﻌَﻠُّﻢِ ﻭَ ﺍﻟﺘَّﻌَﻠُّﻢُ ﺑِﺎﻟﻌَﻘﻞِ ﯾُﻌﺘَﻘَﺪُ » ؛ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﻋﻠﻢ ﻫﻢ ﺁﻣﻮﺧﺘﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻋﻘﻞ ﮔﺮﻩ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺣﺎﻻ ﻋﻘﻞ ﺣﮑﻢ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﺎﺩ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺭﻭﺵ ﺑﻨﺪﮔﯽ ﺳﺮﺍﻍ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﺑﺮﻭﯾﻢ، ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ :« ﻭَ ﻻ ﻋِﻠﻢَ ﺇِﻻ ﻣِﻦ ﻋَﺎﻟِﻢٍ ﺭَﺑَّﺎﻧِﯽٍّ » ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﮐﺴﯽ ﺑﺮﻭﯾﻢ ﮐﻪ ﺍﻭﻻً ﺧﺒﺮﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺭﺳﻢ ﺑﻨﺪﮔﯽ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺛﺎﻧﯿﺎً ﺧﻮﺩﺵ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺩﺍﺭﺩ، ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺎﺷﺪ ﻋﺎﻟﻢ ﺭﺑﺎﻧﯽ ﯾﻌﻨﯽ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻋﻠﻢ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﻤﻞ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻣﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮﻭﯾﻢ ﻭ ﻭﻇﺎﯾﻒ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭼﻨﯿﻦ ﮐﺴﯽ ﺍﺧﺬ ﮐﻨﯿﻢ .. »
▪️ﺁﯾﺖﺍﻟﻠﻪ ﺣﻖﺷﻨﺎﺱ رحمة الله علیه
📚«آموزههای اخلاقی مرحوم آیتالله حقشناس»
@seyr_solouk
9.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ سلوک مهدوی
🔹از ابی عبدالله روحی و ارواح العالمین لمضجعه الشریف الفدا سؤال كردند حضرت مهدی را با چه بشناسیم؟ فرمود: «وَ تَعْرِفُهُ بِالْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ بِحَاجَةِ النَّاسِ إِلَیهِ وَ لَا یحْتَاجُ إِلَى أَحَدٍ»؛ امام زمان را با این سه شاخصه می شناسید:
ــ او احكام الهی حلال و حرام خدا را می داند
ــ و همه مردم به او نیازمندند
ــ و او محتاج به احدی نیست
این می شود انسان کامل. و ... .
🗓سخنرانی ۱۳۶۹/۱۲/۱۱
🎥علامه جوادی آملی حفظه الله تعالی
@seyr_solouk