برش اول
عرضه ی نسخه های متعدد از کتابهای چاپی در اواخر قرن ۱۵ میلادی به فوران ناگهانی تولید و آزمون ایده ها منجر شد.
ابیل فناوری چاپ را چنین توصیف میکند:
یک موتور دانش آفرین کاملا نو و قدرتمند، موتوری که یک دنیای فکری و اخلاقی جدید را آفرید که در گذشته پیش بینی نمیشد.
دیگر کتابها برای اقلیت محدودی از کشیشان، پژوهشگران و اشراف منتشر نمیشدند...
انقلاب چاپ به دموکراتیک کردن مطالعه و رهایی فرهنگ از قید کشیشان و کاتبان کمک کرد.
برش دوم
برخی ترکیب فناوری چاپ گوتنبرگ و پاسداشت مطالعه متن مقدس توسط لوتر را برهه ای تحول آفرین در فرهنگ اروپا میدانند.
تا سده ی ۱۶ و اوایل سده ۱۷ مطالعه منحصر به اقلیت کوچکی از افراد ممتاز بود اما از این زمان به بعد کلمات مکتوب حتی بر فرهنگ عامه هم سلطه داشتند.
تشویق مطالعه همگانی مسئله ای پیش آورد: چگونه میتوان تفسیر انجیل را کنترل کرد؟
لوتر استدلال میکرد که چون متن مقدس مفسر خود است خوانندگان میتوانند شخصا به تفسیر درست برسند.
مخالفانش می ترسیدند که اگر مردم عادی اجازه تفسیر متن مقدس را داشته باشند یکپارچگی و درستی اصول عقاید مسیحی به مخاطره می افتد..
از منظر پروتستانتیسم مطالعه یک تکلیف دینی بود نه واسطه ای برای حواس پرتی و رسانه ای برای سرگرمی.
برش سوم
در قرن ۱۷ چنین تصوری از مطالعه رایج بود: می تواند بخشی از راه حل باشد یا بخشی از اصل مشکل؛ چون هم توانایی ترویج مفاهمه را دارد و هم گاه تحریک هیجانات خطرناک.
برش چهارم
سواد آنگاه موثر میشود که آنچه مردم میخوانند برایشان مهم باشد. نوشتن و خواندن صرفا فنون ارتباطی نیستند؛ و خواندن یک مهارت محض نیست که امکان رمزگشایی از متن را به افراد بدهد.
خوانندگان از طریق درگیر شدن با محتواست که معنایی از تجربه خود حاصل میکنند و نگرشهای فرهنگی کلی تر درباره سواد بر نحوه مطالعه مردم اثر میگذارد.
جو فرهنگی غالب و ایده ها و متون برای اجتماع هاست که این نگرشها را شکل میدهند.
ادیان مطالعه و متن را تقدیس کردند، چون باور داشتند که اینها دریچه ی دسترسی به حقیقت غایی و درک بهتر مقصودی هستند که خدا برای بشر در نظر دارد.
جنبش اصلاحات ( پروتستانیسم) کمک کرد یک کارزار سوادآموزی واقعی راه بیفتد؛ چون هزاران مومن بی سواد به دنبال آن رفتند که کتاب مقدس را به زبان محلی بخوانند.
روشنگری در قرن ۱۸ ایده ها و آموزشها را جدی میگرفت و در راه اندازی جوی نقش داشت که برای مطالعه ارزش والایی قائل بود.
در این قرن بود که استعاره ی "عشق به مطالعه" پدیدار شد و نفوذ یافت.
برش پنجم
یک منتقد متاخر در وصف گسترده خوانی دیجیتال مینویسد:
حیرت زده و مرعوب از میزان متون در دسترس و رو در رو با وظیفه ی تمایزگذاری میان آنها که کاری تقریبا ناممکن است خواننده در سطوح پیش میرود؛ تورق میکند؛ شتابان از یک سایت به سایت بعدی میرود بی آنکه بگذارد کلمات با ندای درونی اش همآوا شوند.
برش ششم
قدرت فرهنگی خواندن را مناندر نمایشنامه نویس یونانی بیان کرده آنجا که میگوید:
آنها که توان خواندن دارند دو برابر دیگران میبینند.
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
هدایت شده از آیینه باران
🔺رباعی بورسی🔺
آرام دل از روی دل آرام بگیر
از این همه نعمت، نفسی کام بگیر
از روی کسی مباد شرمنده شوی،
هر قدر نیاز داشتی وام بگیر!
سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/1849819141C1e2bf9218e
2024_09_08_19_31_07.mp3
53.52M
🔺سلسله جلسات صحیفه خوانی
با موضوع:
پیام ها و نامه های تاریخی امام خمینی
🔸شرح قدیمی ترین سند تاریخی به جا مانده از امام خمینی در تاریخ اردیبهشت ۱۳۲۳
🗒 جلسه اول، ۱۸ شهریور ۱۴۰۳؛ مسجد آیت الله شفیعی اهواز
▪️چرا مطالعه آثار امام خمینی خصوصا صحیفه امام مهم است؟
▪️اهمیت فهم بسترهای تاریخی و جهت صدور پیام های امام برای فهم مفاد آن ها
▪️نموداری از شرایط سیاسی و اجتماعی ایران در دهه ۲۰ و ۳۰ شمسی: از استبداد رضاخان تا فضای باز اجتماعی پس از سقوط او
▪️تصویری از هجمه های کسروی و حکمی زاده به مبانی دینی و مذهبی
▪️رویش اولین جوانه های تشکیل حکومت اسلامی در کشف الاسرار امام خمینی
▪️قیام لله؛ نصب العین امام در همه زندگی
▪️آسیب شناسی وضعیت اجتماعی و سیاسی ایران در دهه ۲۰ در کلام امام
▪️راز اهتمام امام به آیه شریفه " قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی"
▪️یقظه فردی و یقظه اجتماعی در عرفان امام
#خمینی_خوانی
#صحیفه_امام
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
4_5809828915866246347.mp3
34.16M
▪️منبر شب شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
با موضوع: تحلیل شرایط سیاسی و امنیتی امام عسکری علیه السلام و راز استفاده مکرر ایشان از علم غیب
🔸هیات محبان فاطمه الزهراء سلام الله علیها
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
هدایت شده از سیدمحمدهادی شفیعی
📌کارگاه آموزشی طرحنامه نویسی
سرفصلها:
_تفاوتهای طرحنامه فرهنگی
_ویژگیهای طرحنامه ایدهآل
_گانت چارت و جدولهای یاری دهنده
مدرس: سیدمحمدهادی شفیعی
زمان: یکشنبه ۲۵ شهریورماه۱۴۰۳
ساعت ۱۵
جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۰۵۳۳۷۱۳۱۱ تماس بگیرید.
📎کانال شخصی سید محمد هادی شفیعی:
https://eitaa.com/joinchat/3412525956C826ba17540
2024_09_15_19_31_30.mp3
36.11M
🔺سلسله جلسات صحیفه خوانی
با موضوع:
پیام ها و نامه های تاریخی امام خمینی
🔸شرح نامه امام خمینی به شاه در تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۴۱
🗒 جلسه دوم، ۲۵ شهریور ۱۴۰۳؛ مسجد آیت الله شفیعی اهواز
▪️جلوه هایی از تسلط گفتمانی دولت های آمریکا در حاکمیت ایران در حد فاصل دهه ۳۰ تا ۵۰
▪️نموداری از مهمترین وقایع اجتماعی و سیاسی سال ۱۳۴۱
▪️چرایی تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی و مفاد آن
▪️ترسیم تلاش های گوناگون امام خمینی در همگانی کردن اعتراض به لایحه مذکور در کشور
▪️فهم تاریخی امام خمینی از پس پرده تلاشهای اسلام ستیزانه حکومت پهلوی
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
2024_09_22_19_08_32.mp3
40.72M
🔺سلسله جلسات صحیفه خوانی
با موضوع:
پیام ها و نامه های تاریخی امام خمینی
🔸شرح پیام امام خمینی به مناسبت آغاز جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ ( به مناسبت هفته دفاع مقدس)
🗒 جلسه سوم، ۱ مهر ۱۴۰۳؛ مسجد آیت الله شفیعی اهواز
▪️تاریخچه ای از وقایع منتهی به جنگ تحمیلی
▪️شمه ای از ایدئولوژی حزب بعث عراق
▪️زمینه های درونی و بیرونی حمله عراق به ایران
▪️حمله به ایران و جلوگیری از قدرت گرفتن انقلاب؛ نقطه اشتراک بلوک شرق و غرب!
▪️اتکاء به خدا و باور به توانمندی مردم دو رکن اساسی مدیریت بحران توسط امام
▪️دو خاطره از حضرت آیت الله خامنه ای درباره خداباوری امام در اوج ناامیدی و بحران
▪️توصیه امام به ملت عراق مبنی بر قیام علیه صدام!
▪️تدبیر هوشمندانه امام در تفکیک حساب ملت عراق از حکومت بعث در جنگ، زمینه ساز رقم زدن حماسه اربعین در سالهای بعد
#خمینی_خوانی
#صحیفه_امام
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
وقتی خرمشهر توسط نیروهای بعثی محاصره شده بود، وارد اتاق امام شدم.
از قیافه من تشخیص دادند که اتفاق مهمی افتاده است.
پرسیدند: تازه چه خبر؟
من با نهایت ناراحتی خدمت ایشان عرض کردم: خرمشهر را گرفتند.
ایشان یکمرتبه با حالتی عجیب گفتند: اینکه ناراحتی ندارد؛ جنگ است!
یک وقت ما میبریم و یک وقت آنها؛ ناراحتی ندارد!
(پرتوی از خورشید؛ صفحه ۸۴؛ به نقل از دکتر محمود بروجردی)
🔺کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سر خمّ مِی سلامت شکند اگر سبویی...
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
معاویه پس از شهادت مالک اشتر در پوست خود نمیگنجید و میگفت:
علی دو دست راست داشت؛ یکی از آن دو - عمار- را در روز صفین قطع کردم و امروز دست دیگرش - مالک اشتر - بریده شد....
(کان لعلیّ بن أبی طالب یدان یمینان، فقُطعت إحداهما یوم صفّین ـ یعنی عمّار بن یاسر ـ وقُطعت الاُخرى الیوم، وهو مالک الأشتر)
الاختصاص، صفحه ۸۱
🔺لینک عضویت در کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a
▪️گروهی از طایفه مالک اشتر، پس از شهادت او به محضر امیرالمومنین رفتند.
حضرت بسیار اندوهگین بود و افسوس میخورد و فرمود:
به خدا سوگند مرگ تو عالَمى را تكان مىدهد و عالَم ديگرى را خوشحال مىكند. (مردم عراق بر مرگ او اشك مى ريزند و مردم شام و ياران معاويه شادى مى كنند) گريه كنندگان براى مثل مالك بايد گريه كنند. آيا امید میرود دوباره کسی مثل مالك پيدا شود؟
آيا موجودى مثل مالك يافت مى شود؟
آیا مادران دوباره میتوانند فرزندی مثل مالک را به دنیا آورند؟
أَمَا وَ اللَّهِ لَيهُدَّنَّ مَوْتُكَ عَالَماً وَ لَيفْرِحَنَّ عَالَماً عَلَى مِثْلِ مَالِك فَلْتَبْكِ الْبَوَاكِى وَ هَلْ مَرْجُوٌّ كَمَالِك وَهَلْ مَوْجُودٌ كَمَالِك و هل قامت النساء عن مثل مالک...
▪️يكى از طائفه نخع (قبيله مالك) مى گويد: على(عليه السلام) پيوسته اندوهگين بود و بر مرگ مالك تأسف مىخورد؛ به اندازه اى كه ما فكر كرديم او مصيبت زده اصلى است نه ما كه قبيله مالك هستيم و روزهاى متوالى آثار آن در چهره اميرمؤمنان(عليه السلام) نمايان بود.
- بحارالانوار ، ج۳۳، ص ۵۶۶ -
🔺لینک عضویت در کانال شخصی سیدعلیرضا شفیعی
https://eitaa.com/joinchat/578159185Cd2aa5f191a