اعتقاد به وجود خداوند به عنوان موجودی حکیم که مبدأ و غایت خلقت است، در ادیان توحیدی بر اساس براهین مختلف عقلی و فطری اثبات می شود. همچنین فلاسفه اسلامی و غربی نیز براهین مختلفی برای اثبات خداوند حکیم ارائه نموده اند
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🇮🇷پیج اینستاگرام
https://www.instagram.com/shiftegan.vahy?r=nametag
از نمونه براهینی که در ادیان توحیدی برای اثبات خداوند حکیم و مدبر بیان شده است و در برخی آیات کتاب کریم هم بدان اشاره شده است نمونه براهینی است که حضرت ابراهیم علیه السلام در مواجهه با قوم خویش به کار برد.
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🇮🇷پیج اینستاگرام
https://www.instagram.com/shiftegan.vahy?r=nametag
براهین فطرت، محبت، حرکت، حدوث ... از جمله براهینی است که در منابع دینی مورد استناد خداباوران برای اثبات خداوند به کار گرفته شده است
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🇮🇷پیج اینستاگرام
https://www.instagram.com/shiftegan.vahy?r=nametag
علامه مصباح ره، براهین اثبات خدا را در یک تقسیمبندی کلی به سه نوع تقسیم کرده است:
1.برهانهایی که از راه مشاهده آثار و آیات الهی در جهان اقامه میشود همچون برهان نظم که در آن از راه هماهنگی و تناسب پدیدهها و وجود طرح و هدف و تدبیر حکیمانه، ناظم حکیم و مدبر علیم برای جهان اثبات میشود.
2. دلایلی که از راه نیازمندی جهان، وجود خدای بینیاز را اثبات میکنند مانند برهان حدوث و برهان حرکت که از راه مسبوق بودن پدیدهها به نیستی یا نیازمندی حرکت به مُحرِّک، نیازمندی ذاتی آنها را اثبات و خدای بینیاز و محرک بی حرکت را اثبات میکنند. این دلایل برای اثبات خدا نیازمند مقدمات حسی و تجربی هستند.
3. استدلالهایی که فلسفی خالص هستند و از مقدمات عقلی محض تشکیل شدهاند مانند برهان امکان و وجوب و برهان صدیقین. این براهین نیازی به مقدمات حسی و تجربی ندارند
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🇮🇷پیج اینستاگرام
https://www.instagram.com/shiftegan.vahy?r=nametag
برخی اندیشمندان اثبات خدا را بدیهی دانسته به گونه ای که از نظر ایشان نیازی به اقامه برهان در این امر نیست با اندک تأملی وجود خداوند در نزد نفس ثابت است. این دسته از اندیشمندان براهین مربوط به اثبات خدا را تنبیهی می دانند
فلاسفه غرب براهین اثبات خدا را به هشت دسته تقسیم کرده اند: براهین وجودی، براهین جهانشناختی، برهانهای غایتشناختی، براهین درجات کمال، براهین اجماع عام، براهین اخلاقی، برهانهای تجربه دینی و برهانهای عرف پسند.
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🇮🇷پیج اینستاگرام
https://www.instagram.com/shiftegan.vahy?r=nametag
ویژگی عمده براهین اثبات خدا عقل محوری این براهین است بدین معنا که با روش عقلی به دست می آیند و لذا برای هر انسان دیندار و بی دینی قابل استناد است.
از حمله براهین عمده در نزد اندیشمندان مسلمان برهان صدیقین است که اندیشمندان مسلمان تقریرهای متفاوتی از آن ارائه نموده اند
بر این اساس اولین مؤلفه عرفان های کاذب مبنی بر انکار وجود خداوند رد می شود .
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🇮🇷پیج اینستاگرام
https://www.instagram.com/shiftegan.vahy?r=nametag
اما مؤلفه دیگر مبنای خداشناسی عرفان های کاذب، تلقی خاص این عرفان ها درباره صفات خدا بود که از نظر ایشان خداوند دارای صفات نقص نیز است
🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🇮🇷پیج اینستاگرام
https://www.instagram.com/shiftegan.vahy?r=nametag
این مؤلفه نیز به دو صورت قابل رد است، نخست اینکه برخی از براهینی که به اثبات وجود خدا می پردازند برای اثبات این آموزه که «خدای موجود دارای همه صفات کمالی است و هیچ نحوه نقصی ندارند کافی اند به عنوان مثال یکی از لوازم برهان امکان و وجوب این است که خداوند صاحب همه کمالات است زیرا نقص داشتن با واجب الوجود بودن او ناسازگار است .
http://shifteganvahye.com
🇮🇷کانال موسسه درایتا
@sh37233392
🇮🇷پیج اینستاگرام
https://www.instagram.com/shiftegan.vahy?r=nametag
دوم اینکه می توان به صورت مستقل نیز براهینی در اثبات همین نکته که خداوند هیچ نقصی ندارد اقامه نمود.