🔴حکم رضایت و کراهت قلبی در مقابل فعل حرام و ترک معروف🔴
🧐 أيا مكلفین در زمینه رضایت و کراهت #قلبی نسبت به معروف و منکر تکلیفی دارند؟
✅- رضایت به فعل منکر و ترک معروف، حرام است و کراهت قلبی داشتن نسبت به آنها #واجب باشد. (حضرت امام، آیت الله سیستانی)
👌این کراهت غیر از امر به معروف و نهی از منکر است و شرطی ندارد بلکه در هرحال، واجب می باشد. (حضرت امام)
👈- بر همه افراد جامعه لازم است که اگر با کار حرام یا ترک واجبی مواجه شدند بی تفاوت نباشند و انزجار و
ناراحتی خود را با گفتار یا کردار و مانند آن، ابراز نمایند و این مقدار بر همه مكلفين، واجب #عینی است . البته در مواردی که فرد احتمال تأثیر در امر به معروف و نهی از منکر نمیدهد، وجوب اظهار ناراحتی و ابراز انزجار قلبی از ترک واجب یا ارتکاب حرام، بنابر احتیاط میباشد( آیه الله العظمی سیستانی)
⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️
👈معیار تحقق امر و نهی 👉
🔴 آیا در سقوط تکلیف امر به معروف و نهی از منکر این مقدار کافی است که مسئله شرعی را بیان کند یا باید امر به معروف و نهی از منکر کند ؟
✅- بیان کردن حکم شرعی یا بیان کردن مفاسد ترک نمودن واجب و انجام دادن حرام، در سقوط واجب کفایت
نمی کند؛ مگر اینکه عرفا از بیان آنها و لو با قرائن (امر به معروف) و یا نهی از (منکر) فهمیده شود یا مقصود از (امر به معروف و نهی از منکر) که انجام واجب و ترک منکر است، با بیان آنها حاصل شود. بلکه ظاهر آن است که اگر بخاطر قرينه خاصی طرف از بیان آنها امر به (معروف و نهی از منکر) را بفهمد کفایت
می کند، اگر چه عرف از آن نفهمد.( حضرت امام)
⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️
29.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزارش کلاس ترجمه مفاهیم قرآن کریم استاد خانم صالحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزارش کلاس احکام بانوان استاد خانم مظاهری
توجه توجه 📣📣📣📣
ثبت نام ترم تابستان ویژه کودکان و بزرگسالان
🔰 ۱۶ الی ۲۵ خرداد ماه
⏰ ساعت ۸ الی ۱۳
🌴 مکان : ۴۵ متری عمار یاسر کوچه ۵
با از طریق سایت
http://shifteganvahye.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣📣دورهمی دخترونه
همزمان با دهه کرامت در موسسه قرانی شیفتگان وحی
و اجرای سرود سلام فرمانده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣📣جشنواره کلاسهای تابستانی ویژه کودکان و نوجوانان موسسه قرانی شیفتگان وحی استان قم
درمورد فهم وتفسیر معنای غیبت کبرا ۳ موضع وجود دارد:
۱.موضع افراطی
۲.موضع تفریطی
۳.میانه
واما معنای غیبت امام در نظر افراطیون؛
افراط در معنای غیبت است تاحد غلو.بدین معنی که تصور میکنند غیبت به معنای جداشدن آن حضرت وفاصله گرفتن از مسئولیت وعدم تصدی فعلی اموراست.
نتیجه ی این اعتقاد انقطاع امامت در دوران غیبت کبری می باشد .پس طبق این نظر امام دارای ولایت الهی در این زمان نیست؛ از مردم منقطع ودور استوچون نیابت خاصه پایان یافته راهی بسوی امام وجود ندارد وغیبت بمعنی تیطیلی وظایف وامور لازمی است که امام باید به آن بپردازدتاهنگام ظهور فرارسد
اشکالاتی به این نظر( افراط در معنای غیبت مطرح است) مطرح است:
۱. این نظر با اعتقاد امامیه متناقض است.
۲.تا زمان ظهور وقفه وفترت زمانی در امامت بوجود می آید
که در اینصورت مانند واقفیه خواهیم بود.چون باید اعتقادبه امامت تا امام حسن عسگری داشته باشیم بعد فترت ووقفه در حضور امام تا ظهور صورت گیرد.
۳.اشکال سوم اینکه این اعتقاد با حدیث مَن مَات وَ لم یعرف امام زَمَانِهِ مات میتة جاهلیه در تناقض است.
وبا حدیث من مات ولَیسَ فی عُنُقِهِ بیعةَ لامامٍ مات ميتة جاهلية نیز مغایرت دارد.
اینجا میبینیم که علاوه برشناخت امامنکته دقیق دیگری بیان شده وآن اینکه ؛ اگر کسی بمیرد در حالیکه بیعت امامی برگردنش نباشد به مرگ جاهلیت مرده است.
یعنی علاوه بر اینکه باید امامش رابشناسد بایدبه بیعت امامش متعهد باشد .یعنی ممکن است کسی امامش را بشناسد ولی تعهدی نسبت به امامش نداشته باشدواز روش غیر امامان متابعت کند.
اشکالی که براین نظر :
باید گفته شود که تصدی امام مستلزم ظاهر شدن نیست.بلکه در علوم سیاسی واستراتژیک رهبری وعملیات وفعالیتها هر چهدسری وپنهان تر باشد ،از قدرت ونفوذ وت اثیر بیشتر وموانع کمتری برخوردار است.
همانطور که در داستان حضرت موسی علیه السلام وخضر نبی علیه السلام دیدیم ،مسئولیتهای حضرت خضر بر کسی آشکار نبود.این بدان معنی نیست که نقش آن حضرت تنها به زمان ملاقات آندو نبی که در قرآن بیان شده بوده؛ وفعالیت قبل از ملاقات وپس از جدایی آندو نبی از یکدیگر ،وجود نداشته.بلکه حضرت خضر فعالیت سری داشتندومامور الهی بودند.
@sh37233392
واما دسته ی دوم:
اینان کسانی هستند که در معنای غیبت دچار تفریط شدند.
کسانی که در معنای غیبت دچار تفریط شدند معتقدند که امام از طریق نماینده ی رسمی ،دارای مسئولیت است.
اینان تصور میکنند که امام دارای عناصری است که آشکارا نماینده ی آن حضرت هستند .
این نظر بمعنای عدم فعالیت امام(وفعالیت رسمی نماینده ی مسقیم امام) است.
طبق این نظر امام ،یا خود بصورت مباشر ومستقیممتصدی امور است.
ویا نماینده ی حضرت.وچون امام در غیبت است نماینده ی امام فعالیت دارد.
در حالیکه سیره ی اهل بیت علیهم السلام ؛ عدم آشکار بودن نهضت وتحول واصلاح وهدایت اجتماع وانجام مسئولیت است تا دشمن مانع وسد راه فعالیت نگردد.
غیبت وانجام وعمل به صورت پنهانی بمعنای عدم امامت وترک مسئولیت و نبود امام نیست.
امامت در واقع ولایت وانجام بالفعل مسئولیتهای آن است.
پس غیبت ،غایب بودن از ظهور است نه غیبت از حضور😶😶
در روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله آمده است که؛
رَحِمَ الله موسی.عجَّلَ علی العالِمِ.امّااَنَّهُ لَو صَبَرَلَرَای مِنهُ مِنَ العَجائب ما لَم یَرَ.
اگر حضرت موسی تحمل میکرد وبا حضرت خضر می ماند ،شگفتیهای بسیار بزرگی را که نادیده بود از آن حضرت مشاهده می کرد. (بحارالانوار ۳۰۱:۱۳)
بنابراین عدم ظهور امام ونا آشکار بودن نقش آن حضرت ونبود واسطه یا نائب خاص بمعنی از بین رفتن نقش آن حضرت نیست.
این پندار اشتباه وجود دارد که فکر می کنند ،فعالیت وانجام مسئولیت تابع آشکار بودن آن است.
واما موضع سومی که مسلمانان در فهم معنای غیبت اتخاذ کردند؛روش میانه است.بدین معنی که مفهوم غیبت بین دو معنای حضور وعدم ظهور است.
یعنی آن حضرت در میان مردم هستند؛ اما ناشناخته واز این رو غایب خوانده می شود.
بنابراین معنای غیبت ،غایب بودن از ظهور است نه غیبت از حضور ومعنای آن، انقطاع وجود نماینده ی رسمی از طرف آن حضرت است ؛ نه تنقطاع امامت.
#امام_زمان(عج)_ درقرآن
🕋« وَ أُخْرى تُحِبُّونَها نَصْرٌ مِنَ اللهِ وَ فَتْحٌ قَريبٌ وَ بَشّرِ الْمُؤْمِنينَ »
صف/۱۳
📖« و [موهبت] ديگرى كه آن را دوست داريد [به شما مىبخشد،] و آن يارىِ خداوند و پيروزى نزديك است؛و مؤمنان را [به اين پيروزى بزرگ] بشارت ده »
🖊علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه) نقل می کند که مراد از این آیه شریفه یعنی فتح و پیروزی قائم آل محمّد (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دنیا می باشد.
📚 بحارالأنوار، ج۵۱، ص۴۹
📚 القمی، ج۲، ص۳۶۶
بنابراین ،راه صحیح ،همواره حد وسط است؛ نه افراط ونه تفریط.