💠باران و چتر
یک کور اگر بینا شد اول چیزی که کنار میگذارد عصای خود است. همان عصایی که عمری تکیه گاه او بود و با تکیه بر آن به چاه و چاله نیفتاد و راه را پیدا کرد؛ درست مثل خود ما که وقتی باران بند می آید، چتر را فراموش می کنیم.
بسیاری هم وقتی که به مکنت و مکانتی می رسند و منزلت و موقعیت و مقامی پیدا می کنند، اول چیزی که فراموش می کنند خداست! همان خدایی که تکیه گاه آنان و حافظ و نگهبان ایشان بود و همواره مورد عنایت او بودند و به هرکجا هم که رسیدند به مدد و یمن او بود.
از رهگذر خاک سرکوی شما بود
هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد
اما شیوۀ پاکان و مردان حق این نبوده و این نیست (إِن مَّكَّنَّهُمْ في الْأَرْضِ )
اگر قوتی و قدرتی بیابند نه تنها رابطه شان را با خداوند قطع نمی کنند، بلکه بازار ارتباط با خداوند را گرم و گیرا کرده و رونق می بخشند (أَقَامُواْ الصَّلَوٰةَ)
و زیردستان و تهیدستان را از یاد نمی برند گلریزان می کنند(وَءَاتَوُا الزَّكَوةَ)
و مردمانی بی تفاوت نیستند به خوبیها امر و از بدیها باز میدارند (وَأَمَرُواْ بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَن المُنكَرُ.)
🌿مسطورا
#تلگراف
@sh_hosein
سخنرانی بین الصلاتین ۱۷. ۸ فروردین ۱۴۰۴.mp3
7.6M
○| #فایل_صوتی_سخنرانی |○
🔊سخنرانی بین الصلاتین
📜موضوع:
۱. معماهای احکامی.
۲. خدا با سه گروه حرف نمیزند.
🎙سخنران: حسین ابراهیمی
🔻خورموج، مسجد امام حسن عسکری عليهالسلام. ۸ فروردین ۱۴۰۳
⚠️بابت پایین بودن کیفیت صوت عذرخواهی میکنم.
#رمضان
#ماه_رمضان
@sh_hosein
از خدا بخواهیم ما را اهل فکر کند!
نه اهل عبادتهای کثیرِ بدون تفکر،
نه اهل عزاداری های بدونِ فهم،
نه اهل سخنرانی های بدونِ عمل...
@sh_hosein
تندخوانی جزء ۱۶ قرآن کریم.mp3
4.2M
•| #نور |•
جزء شونزدهم رو بخونیم.
بعد از ختم:
دعا کنیم بندهی خواستنی
و دوست داشتنیِ خدا باشیم.
به همراه: ۱۰۰ مرتبه ذکر
«اَلا بذِکرِ الله تَطمَئِنُ القلوب❤️»
#رمضان
#ماه_رمضان
@sh_hosein
اگر به دامن وصل تو دست ما نرسيد
كشيده ايم در آغوش آرزوى تو را...
#دلتنگی
@sh_hosein
📜شرح دعای ابوحمزه ثُمالی
📖فراز: الحمد لله الذى أدعوه فيُجيبُنى وإن كُنتُ بَطيئًا حِينَ يَدعوني.
«ستایش مختص خدایی است که هرگاه او را بخوانم، مرا اجابت می کند؛ اگرچه وقتی او مرا بخواند، من در اجابت کندی و کاهلی می کنم.»
و الحمد لله الذى أسأله فيُعطيني وإن كُنتُ بَحْيلًا حِينَ يَستَقرِضُني.
«حمد و ستایش مختص آن خدایی است که هرگاه از او مسئلت کنم، به من ا می کند؛ اگرچه وقتی او از من استقراض می کند و قرض میخواهد، من بخیل هستم.»
دعوت از جانب انسان، اجابتش خیلی سریع است؛ اما دعوت از جانب پروردگار، اجابتش بطیء است، آهسته آهسته و سر فرصت است.
اینکه امام سجاد علیه السلام دربارۀ صفات خداوند می فرماید: «الحمد لله الذى أدعوه فيُجيبُنی و اینکه همۀ اینها از ناحیهٔ علت و از ناحیه پروردگار است، به این معنا است که اصلاً سؤال و اجابت در آنجا یک فعل واحد است؛ دو فعل نیست. ما در اینجا دو فعل و دو امر جدا میبینیم ما در اینجا این را فرش میبینیم و این را لیوان میبینیم؛ اما در آنجا سؤال و اجابت یک امر واحد است که از یک منبع می آید و دو ظهور و بروز دارد یک تجلی و ظهورش در مقام استدعا و تجلیات مبدأ در مخلوقش است؛ یعنی میخواهد مخلوقش را در حال نطق و مناجات ببیند. تجلی دیگر در مقام اجابت و انبساطی است که در آن ظهورش نسبت به مظهر پیدا می کند؛ آنجا دیگر بیا و ببین چه خبر است!
(فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ)، من همینجا هستم، کجا داری می روی؟! چرا کج و به بیراهه میروی؟! چرا این طرف و آن طرف میزنی؟! اصل قضیه در اینجا است شما کجا دارید می روید؟!
به پیغمبر اکرم عرض کردند برای چه نماز میخوانی؟ آیا برای ترس از جهنم است یا برای بهشت؟ حضرت فرمود: «أفَلا أكونُ عَبْدًا شكورًا»؟! برای اینکه خود را عبد شکور پروردگار احساس کنم! این مقامی است که هزار بهشت و هزار مراتب نعمت پروردگار به پای آن نمیرسد.
این اجابت و این سؤال از آن طرف است؛ اما از این طرف ما بَطی هستیم.
آن طوری که خداوند متعال سريع الإجابه است ما سريع الإجابه نیستیم؛ چون لازمه کثرت و لازمه ابتعاد از مبدأ و توغل در کثرت نسیان است و اینکه انسان فراموش میکند.
دیده اید بعضی از این زنهای بی حجاب و این جوانهایی که در تحت تربیت غیر صحیح قرار گرفته اند زود انفاق میکنند، زود حرکت میکنند، وقتی با آنها صحبت میکنید خیلی زود متحول میشوند و برمی گردند و از ما أسرع هستند؛ اما مدام توقف می کنیم، مدام صبر میکنیم، إنقلتُ و إنقلتُ می آوریم، قبول نمی کنیم و مدام بهانه میتراشیم. این به خاطر أقربیت آنها به حق است، یعنی اگرچه آنها ظاهر آشفته ای دارند، اما باطنشان به حق نزدیک است؛ ولی ما دور شده ایم. شخص : تا ناف ریش دارد، یک طبق عمامه هم دارد، اما این قدر از حق دور است که هیچ چیزی نمی تواند او را برگرداند مگر شمشیر دو دَم امام زمان! و إِنْ كُنتُ بطيئًا حين يدعونى؛ این لازمه وجودی ما است. بنابراین انسان هروقت دید که نفس او تمایل و گرایش بیشتری در اجابت پروردگار دارد، بداند که معیار نزدیکی یا دوری از حق به حق نزدیک تر است. اگر دیدید به یک شخص پیشنهادی کردند: «بیا و فلان کار را انجام بده ولی او نشست و صبر کرد و فکر کرد و به محاسنش دست کشید و یک مقدار تأمل کرد و بعد گفت: «إن شاء الله در اطراف موضوع صحبت می شود» و از این حرفها زد و بعد به طریقی رد کرد بدانید [که از حق دور است.]
امام سجاد علیه السلام در فقره بعدی می فرماید:
الحمد لله الذى أسألُهُ فَيُعطينى وإن كُنتُ بخيلا حين يَستَقرِضُنى؛
«موقعى که من از او میخواهم او به من میدهد؛ اما وقتی که او از من می خواهد، من امساک می کنم.»
#ابوحمزه_ثمالی
#دعای_ابوحمزه_ثمالی
@sh_hosein
🌿ایثار، یعنی ندیدن و به حساب
نیاوردن خود. این، اولین
موضعگیری شهید است؛
#شهید_مدافع_حرم بهروز واحدی
@sh_hosein
وسرانجامکسیخواهدآمد
وبامهربانیاش
بهتونشانخواهدداد؛
کهتوقبلازدیدناو
اصلازندگینکردهای...!
@sh_hosein
این گره خوردنِ روزها و شبهایم
اصلا تمام لحظه هایم
با تو را
دوست دارم...
#یاایهاالعزیز
اللهم ارنی الطلعه الرشیده...
17.mp3
3.8M
•| #نور |•
جزء هفدهم رو بخونیم.
بعد از ختم:
دعا کنیم توی این روزهای
باقیمونده از ماه رمضـون
با خـدا دوست تر بشـیـم!
به همراه: ۱۰۰ مرتبه ذکر
«یا رفیقَ مَن لا رفیقَ لَه.»
#رمضان
#ماه_رمضان
@sh_hosein
سخنرانی بین الصلاتین ۱۸. ۹ فروردین ۱۴۰۳.mp3
9.51M
○| #فایل_صوتی_سخنرانی |○
🔊سخنرانی بین الصلاتین
📜موضوع:
۱. معماهای احکامی ۲.
۲. روایات قهر کردن با دیگران.
🎙سخنران: حسین ابراهیمی
🔻خورموج، مسجد امام حسن عسکری عليهالسلام. ۹ فروردین ۱۴۰۳
⚠️بابت پایین بودن کیفیت صوت عذرخواهی میکنم.
#رمضان
#ماه_رمضان
@sh_hosein
اجعلني فداء لهذا الحب؛ فداء لأحزانك
مرا فدای همين عشق كن؛ فدای غمت..!
#شب_جمعه
@sh_hosein
راز شهادت.mp3
3.84M
🔊روایتگری کوتاه
📜عنوان: راز شهادت...
🎙حسین ابراهیمی
پ.ن: همه شهدا برای استان بوشهر هستند.
#روایتگری
#روایتگری_کوتاه
@sh_hosein
📜شرح دعای ابوحمزه ثُمالی
📖فراز:الحمد لله الذى أسأله فيُعطيني؛
«حمد اختصاص به خدای متعالی دارد که
هرگاه از او طلب و درخواست قضاء حاجتی کنم به من عطا کند.»
و إِن كُنتُ بَحْيلًا حينَ يَستَقرِضُنی؛
«ولی از این طرف، اگر او از من درخواستی
کند، من بخل میکنم.»
یکی از صفات مستحسن، صفت جود است و در همه اقوام و ملل به عنوان یک صفت پسندیده و یک ارزش مطرح است. علت استحسان این صفت چیست؟ و چرا این صفت، صفت مستحسن است و بخل، صفت قبیح است؟
جهت استحسان جود این است که انسان با افراد و سایر موجودات، اعم از حيوانات و نباتات، یک وجه اشتراک دارد و آن عبارت است از حیات؛ انسان حی است، حیوان هم حی است، نبات هم حی است. همان طوری که حق حیات برای انسان، حق اولی و حق طبیعی او محسوب میشود، این حق حیات برای سایر افراد، اعم از حیوان و نبات هم حق اولی و طبیعی آنها محسوب می شود. این مسئله به طور کلی در همه ملل و نحل قابل قبول و پذیرفته شده است.
انسان نمی تواند یک درخت و حتی یک علف را بدون جهت از زمین بکند و کنار بیندازد تا خشک شود و نسبت به آن مسئولیت دارد؛ چون آن درخت حق حیات دارد، حق زندگی دارد. انسان نمی تواند یک حیوان را بدون جهت بکشد.
فطرت انسان حکم می کند که اگر ادامه حیات برای کسی مقدور باشد، انسان باید او را در ادامه حیات مساعدت کند این اصل کلی در ارزش این مسئله است. ما باید خود را در جایگاه عالم هستی ملاحظه کنیم و افراد و موجودات دیگر را در این جایگاه در مقایسه با خود به حساب بیاوریم. در جایگاه هستی، هم ما عبد پروردگار هستیم و هم همه افراد دیگر عبید هستند. خداوند متعال نعمت خودش را بدون منّت و بدون عوض در اختیار ما قرار داده است. خدا وقتی که به ما نعمت میدهد در عوض ،آن چیزی به دست نمی آورد و هیچ منفعتی برای خداوند حاصل نمیشود پس این وصف رازقيت، وصف اعطاء، وصف رحیمیت و رحمانیت از اوصاف مستحسنه و جمالیه پروردگار هستند.آن عبد و بنده ای به خداوند نزدیک تر است که از اوصاف خداوند متعال نصیب بیشتری داشته باشد.
پس هر کس به هر مقداری که از نقطه نظر تجرد وجودی تجردش أكمل و أتم و أقوى باشد، این صفات جمالیه و جلالیهٔ حق در وجود او أقوى است؛ و هر شخصی که از نقطه نظر حقیقت وجودی در مرتبه بعیدتری قرار داشت، از این صفات پروردگار ندارد و این یک محک است.
در مجلس امام حسین علیه السلام که شرکت میکنیم، روضه سیدالشهدا عليه السلام باعث نور است باعث زدودن و از بین رفتن کدورات است. ذکر مبارک أباعبدالله عليه السلام موجب نزول رحمت است. حالتی که برای انسان در آن مجلس دست میدهد حالت رقت و حالت انبساط است؛ این به خاطر ذکر سیدالشهدا است. در آن حال اگر بیایند و از شما تقاضا کنند که «آقا» به یک فقیر کمک کنید!» شما خیلی راحت از جیبتان پول میدهید؛
دلیل بخل ما در فقرة: «الحمد لله الذى أسأله فيُعطيني و إن كُنْتُ بَخيلا اين است که در اینجا سه مسئله وجود دارد:
مسئلۀ اول اینکه ما خودمان را با افراد دیگر مشترک نمی بینیم؛
مسئلۀ دوم اینکه ما این مال و ملکیت را از دیگری نمی دانیم، بلکه این را مال خودمان میبینیم؛
مسئله سوم اینکه در صورت اعطاء این ملکیت و مال را قابل زوال میدانیم.
#ابوحمزه_ثمالی
#دعای_ابوحمزه_ثمالی
@sh_hosein
من به قربان خدا تا که مرا غمگین دید
بهر خوشحالی من در دلم انداخت تو را
#شب_جمعه
@sh_hosein
🌙مراسم احیای شبهای قدر و شهادت حضرت علی علیهالسلام
🎙سخنرانان:
حجتالاسلام حسین ابراهیمی
حجت الاسلام عبدالمهدی بحرانی
حجت الاسلام مصطفی نوروزی
⏳تاریخ و ساعت: ۱۰، ۱۲ و ۱۴ فروردین، ساعت ۲۳:۰۰
📌مکان: مسجد فاطمه زهرا سلاماللهعلیها، روستای شورکی
#اطلاعیه_مراسم
@sh_hosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شلوغ شده، ببین حسین...
تو از بلندی خوردی زمین حسین...
🎙کربلایی نریمان پناهی
#شب_جمعه
@sh_hosein
May 11
🔻📸چشم و دل سیری مهمه
🔹ممکنه کسی میلیاردها داشته باشه ولی همچنان سیری ناپذیر باشه و دست درازی کنه به اموال مردم
🔹ممکنه یکی هم کارگر باشه ولی از چیزی که میتونه برداره هم صرفنظر کنه...
چه خوب که آدمهایی شریفی مثل اینها هستن ❤️
@sh_hosein
تندخوانی جزء ۱۸ قرآن کریم.mp3
4.41M
•| #نور |•
جزء هجدهم رو بخونیم.
بعد از ختم:
بخوایم از خدا که آرامش رو
توی زندگیهامون جاری کنه!
به همراه: ۱۰۰ مرتبه ذکر
«لا حَولَ و لا قُوَةَ إلا بِاللّٰه.»
#رمضان
#ماه_رمضان
@sh_hosein
شب قدر، شب عجیبی است؛ بهتر از هزار ماه، نه برابر آن؛ «خیر من الف شهر».هزار ماه زندگی انسان، چقدر میتواند برکات به وجود آورد و جلب رحمت و خیر کند! این یک شب، بهتر از هزار ماه است.این، خیلی اهمیت دارد.
شبی که فرشتگان، زمین را به آسمان متصل میکنند، دلها را نورباران و محیط زندگی را با نور فضل و لطف الهی منور میکنند.
#شب_قدر
@sh_hosein
این فصلِ یکماهه ماه مبارک رمضان، فصل بسیار باارزش و قیمتی است. در این سی روز یا بیست و نه روز، خدا لیلةالقدر را قرار داده و لیلةالقدر یک فرصت استثنایی در طول سال برای انسان است که اگر انسان توانسته باشد آن شب را درک بکند، خیر زیادی گیرش آمده. در دعای وداع ماه رمضان که در مفاتیحالجنان است، میگوید: «وَ أَنْ تَجْعَلَنِي بِرَحْمَتِكَ مِمَّنْ خِرْتَ لَهُ لَيْلَةَ الْقَدْرِ، وَ جَعَلْتَهَا لَهُ خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْر»
خدایا! من را از کسانی قرار بده که توفیق درک لیلةالقدر را به دست آوردند و لیلةالقدر برای آنها از هزار ماه بهتر و باارزشتر شده.
لیلةالقدر برای همه اینگونه نیست. آن کسی که برای او شب بیستوسوم یا شب بیستویکم ماه رمضان، با شب بیستوسوم هر ماهِ دیگری فرق ندارد -نه ذکری، نه توجهی، نه حالی، نه گریهای، نه تضرّعی؛ با غفلت میگیرد میخوابد، یا اصلاً یادش نمیآید که لیلةالقدر است، یا خدای نکرده آلوده به گناه و هوای نفس هم میشود- برای چنین انسانی لیلةالقدر بهتر از هزار شب نیست؛ یک شب است، آن هم یک شب خسرانبار که برای او خیری ندارد.
لیلةالقدر برای آن کسی، از هزار ماه بهتر است که ساعات و دقایقِ آن شب را قدر بداند؛ از دقایق آن شب استفاده بکند.
خدایا ما را از آن کسانی قرار بده که ماه رمضان و شب قدرشان پوچ نمیشود و از دست نمیرود.
#شب_قدر
#ماه_رمضان
@sh_hosein
اوج معنويت ماه مبارك رمضان، شب هاى قدر است.
ما بايد در طول اين نوزده یا بيست روز لااقل كارى كرده باشيم، كه در اين ايام و ليالى قدر (نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم) بتوانيم بهصورت يك میهمان بر سر سفره اين ميزبان وارد شويم.
اين روزهگرفتنها، اين به خيال خودمان زنجير بر نفس امّاره زدنها، با طبيعت مبارزهکردنها، دعاى زياد خواندن، تلاوت قرآن زياد كردن، در ياد خدا زياد بودن، اينها همه آمادگى است براى اين كه در شبهای احياء، بتوانيم مانند يك ميهمان بر سر سفره رحمت خالق خودمان وارد بشويم و در اين ضيافت شركت كنيم؛ توبه كنيم، انابه كنيم، استغفار كنيم، از خداى متعال رحمت بخواهيم؛ سعادت بخواهيم.
🌱شهید مطهری رحمةاللهعلیه
در تمام سال شبی بهخوبی و فضیلت شب قدر نمیرسد.
برای پیبردن به حقیقت شب قدر چهبسا الان هم دیر شده باشد.
علی بن ابی حمزه ثمالی میگوید: در محضر امام صادق علیهالسلام بودم که ابو بصیر از حضرت سؤالی کردند:
جُعِلْتُ فِدَاكَ اللَّيْلَةُ الَّتِي يُرْجَى فِيهَا مَا يُرْجَى؛ فدایت شوم آن شبی که امید رحمت و مغفرت و زیادی حسنات وجود دارد کدام شب است؟
فَقَالَ فِي إِحْدَى وَ عِشْرِينَ أَوْ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ؛ فرمودند: شب ۲۱ یا ۲۳ میباشد.
قَالَ فَإِنْ لَمْ أَقْوَ عَلَى كِلْتَيْهِمَا؛ ابو بصیر اصرار کرد کدام یک از این دو شب است و پرسید: اگر من نتوانم هر دو شب را عبادت کنم کدام یک را انتخاب نمایم؟
فَقَالَ مَا أَيْسَرَ لَيْلَتَيْنِ فِيمَا تَطْلُب.
امام صادق علیهالسلام در پاسخ فرمود: چه آسان است دو شب برای آنچه میخواهی.
چه اهمیت دارد شخص بین سه شب مردّد باشد. مگر سه شب چقدر است؟
کسانی بودهاند که همه ماه رمضان را از اول تا آخر، شب قدر به حساب میآوردند و اعمال شب قدر را انجام میدادند!
#شب_قدر
#ماه_رمضان
@sh_hosein
📜رابطه شب قدر و حضرت زهرا سلاماللهعلیها
طبق احادیثی که از اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده، حقیقتِ شب قدر حضرت زهرا سلاماللهعلیها هست.
امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه "إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ" فرمودند: اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّه؛ لیلة، فاطمه است؛ و قدر، اللّه است.
مَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْر؛ هر كه فاطمه سلاماللهعلیها را، آن گونه كه سزاوار است، بشناسد، بیترديد شب قدر را درك كرده است.
لیلةالقدری و لیک قدر تو مجهول
قدر تو نشناختند مردم دنیا را
ما نفهمیدیم حقیقت شب قدر را؛ تومجهولة القدری، همانگونه که مخفیةالقبری.
معرفت نسبت به شخصیت مطهر حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها دارای مراتبی است.
عدهای بخشی از آن را درک میکنند و عدهای معرفت و درکشان عمیقتر است. هرکس هر مقداری که مقام فاطمه زهرا سلاماللهعلیها را درک کند به همان مقدار لیلة القدر را هم درک می کند.
در شبهای قدر سعهی وجودی افراد بر حسب اعمال و معرفتشان زیاد یا کم میشود و ارزش انسان در این شبها تغییر میکند.
حالا چه رازی را از طریق معرفت فاطمه سلاماللهعلیها می خواهند به ما نشان بدهند؟
لیلة القدری که خداوند در رابطه با آن به پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم میفرماید: وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ؛ یعنی آنقدر مقام حضرت زهرا سلاماللهعلیها بلند مرتبه است که به راحتی نمی توان به حقیقت آن دست یافت.
کس نداند مقام زهرا را
تا نداند مرام زهرا را
ما میتوانیم از طریق شناخت ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه سلاماللهعلیها به درک شب قدر برسیم و وسعت بیکرانه هزار ماه را در یک شب ببینیم.
یکی از ابعاد شخصیتی حضرت زهرا سلاماللهعلیها که در روایات نیز به آن اشاره شده است مادریِ حضرت زهرا سلام الله علیها برای همه شیعیان هست.
✍ حسین ابراهیمی
#شب_قدر
#حضرت_زهرا سلاماللهعلیها
#ماه_رمضان
@sh_hosein