eitaa logo
شب های عملیات
62 دنبال‌کننده
400 عکس
386 ویدیو
49 فایل
سنگری مجازی برای آنان که باور دارند پیروزی نهایی جبهه‌ی حق در پیش است و به دنبال نقش خویشند در آخرین عملیات‌ جهانی... @Mtammar
مشاهده در ایتا
دانلود
تعریف، حدود و مختصات آزادی در مکاتب مختلف فکری با یکدیگر متفاوت است.
لکن آزادی در هیچ مکتبی، مانند ادیان الهی تا این حد از تقدّس و تعالی برخوردار نبوده است.
آزادی و حرّیت در منظومه‌ی بینشی اسلام، به معنای نبود مانع در مسیر تعالی و پیشرفت انسان است.
برای درک درست از این مفهوم باید به دو نکته توجه کرد:
نکته اول:
آزادی در جهان بینی توحیدی اسلام، «حق فطری و خدادادی انسانها» است.
انسانها با یکدیگر برابر بوده و همه عبد و بنده خداوند متعال هستند.
لذا هیچ کس بر دیگری برتری ندارد،
مگر در درجات قرب به خداوند و رعایت تقوای حضور در پیشگاه الهی
و هیچ کس حق تسلط بر دیگر انسانها و تصرف در امورات ایشان را ندارد
مگر با اذن پروردگار و ربّ آنها.
نکته دوم:
می دانیم که همه انسانها از آغاز خلقت دارای آزادی و حق انتخابند و این لازمه اختیار آنهاست.
پس هیچ جامعه و حکومتی اعطاکننده این حق به مردم خود نیست.
بلکه یک حکومت باید در راستای استیفای این حق و فراهم نمودن بسترها و زمینه های لازم برای تحقق آن بکوشد.
موفقیت یک حکومت مردم سالار در آن است که بتواند این حق الهی را به طور کامل و بدون نقص در اجرا و نظارت تامین نماید.
اولین و مهمترین ضلع آزادی، آزادی از حاکمیت هرچه غیر خداست.
آزادی از طاغوت و حکومت آن، حق همه انسانهاست که باید به ایشان استیفا گردد.
همچنان که دانستیم ساختار وجودی انسان و فطرت او بر توحید است و بدان گرایش دارد،
پس حاکمیت فرمان هر حاکم غیرتوحیدی موجب سلب آزادی در انجام اراده و اختیار فطری او شده
و باعث می شود کاری برخلاف میل فطری اش بر او تحمیل گردد.
خواه این حاکمیت طاغوتی، حاکمیت مستکبران عالم بر دیگران باشد و یا حاکمیت یک قانون یا دستورالعمل غیر توحیدی در یک جامعه
که در هر صورت موجب می شود کاری انجام گیرد که مطابق میل فطری و گرایش توحیدی انسانها نیست.
آزادی حقیقی تنها در جامعه ای بروز و ظهور پیدا می کند که تحت حاکمیت طاغوت نباشد؛
چراکه سیره و روش طاغوتیان عالم در طول تاریخ، برده ساختن مردم و سوء استفاده از امکانات و توانایی های آنان بوده است