✍️ شاعر_شو
☆♡🌸♡☆ ❌ #سـرقــت_ادبی ✅ #قســمت_دوّم 👇 خلاصه ی کوتاهی جلسه ی قبل: 👇 🌺 #الهامگیری_ازشاعردیگر عموما
●●□○💓○□●●
❌ #سـرقـتادبـی
⇩ #قـسـمتسـوّم
🌺 #ردِّشـبـہـه_با_دَهاستدلال
●●□○💓○□●●
📣 عدّه ای از ناآگاهی یا لجاجت با یک توجیه بی ربط میگویند فلان شاعر قدیمی (حافظ) از فلان شاعر تعبیری رو برداشته و گیومه نداشتند و نگذاشته ؛ پس ما هم از هرکی و هرچقدر دلمان بخواهد شعر و ترکیب به اسم خودمون برمیداریم و سرقت هم نیست و اسمش را میگذارند الهام ⁉️
🌹#امـّا_ردّشـبـہـه
🔴 ۱_ الهام؛ تقلید از قالب و وزن و قافیه و کلیت موضوع هست .نه بکارگیری ترکیبات و توصیفات جزئی.
🔴 ۲_ تضمین یک سبک قدیمی است و فقط مختص عصرما نیست.
🔴 ۳_ در قدیم اصلِ نقل قول تضمین و حفظ امانتش وجود داشته؛ فقط روش نقلقول ها اندکی فرق دارند.
🔴 ۴_موضوع زشت بودن سرقت ادبی ؛ فقط امروزی نیست. بلکه در قدیم به آن #انتحال میگفتند و آن را #زشتمیدانستند. عموم شاعران قدیم با ارجاع و نقل قول و بیان اینکه فلان مفهوم شعر خود را از شاعر دیگری تقلید و تضمین کردند ؛ #حفظامانت می کردند.حتی شاعران قدیم گاها نام شاعری را که ازش تقلید و تضمین می کردند داخل متن شعر خود میآوردند.
⇧این هم درجواب کسانی که میگن تضمین و قوانینش کار شاعران امروزیه و چون قدیم گیومه گذاری نبوده پس سرقت ادبی و روش های مقابله باهاش هم نبوده و امروز هم نباید باشه.❌
🔴 ۵_کار زشت ؛زشت است. از هرکسی سر بزند بازهم زشت است .سارق بودن فلان شاعرقدیمی دلیل توجیه کننده ای برای استناد و عمل ما نیست.
🔴 ۶_شاعران قدیم ؛ قدیم اند؛ نه معصومالهی .خیلی ازقوانین شاعران قدیم؛ ممکنه ناقص و یا اشتباه بوده و اصلاح شده باشه. ما باید طبق قانون اخلاقی جلو بریم.
و از تقلید کارهای غیراخلاقی قدیمی ها پرهیز کنیم.
🔔 پس کسانیکه با تعصّب و تکبّر بیجا؛ این توجیه دروغ درمورد شاعران قدیم رو درست میدونند ؛ کار خیلی زشتی میکنند که از شاعران عصر جدید تقلید و سرقت و الهام میکنند. 🔥 بلکه باید بروند ازهمان زبان سنتی شاعران قدیمی مقبول خودشان؛ سرقت کنند.
🔴 ۷_این ادّعا؛ دروغ بستن به شاعران قدیم و بالاخص حافظ هست.
⇩چون⇩
🔺#اولا خودحافظ در شعرش اعتراف کرده که به سبک کدام شاعران #تضمینوتقلید کرده. مثلا (دارد سخن حافظ طرزِ سخن خواجو) پس خودحافظ و شعرای قدیم هم این بی در و پیکری سارقان امروزی را نداشتند.و این توجیه دروغ و وقیحانه ی سارقان امروزیه که میخوان آزادانه و #فله ایکیلویی سرقت کنند.
🔺 #دوما :حافظ و ... #الهامکلی_موضوعی و استقبال و تضمین داشتهاند. نه اینکه عین واژگان را باهمان ترتیب و ترکیب بیاورند.
🔺 #سوّم : اینکه حافظ در عصر خودش بین عموم مردم ایران ؛خیلی معروف نبود و حتی به روایتی درکل عمرش از شیراز بیرون نرفته بود و بعدترها شناخته و مشهور شد. برعکس ؛سعدی شاعری جهانگرد و مشهور و پخته ای بود.
🔺 #چهارم : چون اشعار حافظ در عصر خودش تنظیم و طبقه بندی نشد ؛ پس احتمال تحریف اشعار حافظ در طی زمان وجود دارد. و خیلی از انتشارات و چاپ کنندگان کتاب ؛ اشعاری رو به نام حافظ زده باشند که یا مال حافظ نبود و خود حافظ هم اون ها رو به نام خودش منتشر نکرده ؛ یا حافظ بطور پاورقی ؛ برای مردم بیان کرده که از فلان شاعر تقلید و تضمین کرده ؛ولی مراکز چاپ کتاب و ویراستارها ؛ بخاطر بی علمی در این مورد ؛ توضیحات تضمین اثر رو حذف و تحریف کردند
🔺 #نـتـیـجـه اینکه اخلاقا و عقلاً ؛ استناد به حافظ و شاعران قدیمی؛ برای توجیه سرقت ادبی؛ نامقبول هست
🔴 ۸_ درقدیم به علت کم سوادی عمومی؛ تعداد شاعران کمتربود و البته علاقهی مردم به شعرخوانی بیشتر؛ برای همین در ذهن مردم، یک شاعر و شعرهایش زودتر و بیشتر شناخته و مشهور میشدند. برای همین اگرکسی از کسی تقلید و تضمین میکرد برای مردم جای شبهه نمی بود
🔴 ۹_شاعران قدیم سبک تضمین داشتند؛ ولی نه به سبک ضداخلاقیِ سارقان امروزی. بلکه روش متفاوتی داشتند
🖍 بله ممکنه گیومه گذاری و علائم نگارشی امروزی رو نمیداشتند
✅ ولی حتما #روشوقانونزمانخود شون رو برای #دفعسرقتکردن داشتند.
✅ #روشتضمینقدما این بود که حتما به صورت های⇩
⇦۱_#شرحپاورقیوتوضیحدادن
⇦۲_#آوردننامشاعرمرجعدرشعرخود ؛به مردم میفهماندند که دراین شعرشان ازفلان شاعر تضمین و تقلید کرده اند
❌ متاسفانه سارقان امروزی حتی زیر بار همین سنت شاعران قدیمی یعنی #توضیحپاورقیتضمین هم نمی روند چه برسد به گیومهگذاری
🔴 ۱۰_برخی اهالی مؤسسات چاپ و ویراستاری، بخاطر بی خبری علمی شون از قوانین مهم عرصهۍ شعر ،اصل تضمین را درکتابهای چاپی اعمال نکردند
این کمکاری و اجحاف؛ تقصیر شاعران قدیم نیست که سارقان بخوان با چسبوندنش به حافظ و... خباثت سارقانهی خودشونو توجیه کنن و دیگران رو فریب بدن.بلکه تقصیر موسساتِ چاپِ غیرتخصصیِ امروزی هست
🖍 #مـہـیـناسـدےآسترکے
#ادامـهدارد
✅ #کپیباذکرمنبع
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌹
🎥 ملاک شعر و شاعر خوب و بد در سخن مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مدّظلهالعالی)
👌 #لایکمجازیملاکنیست
🌹 متخصص صاحب نظر باید شاعر رو شعرش را تصدیق کند.
📚 #کپیباذکرمنبع
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
🖍 #شـــــاعـــــرشـــــو
🌹 دوستان شاعر گرامی
✏️ #تقلید برای شاعر فقط ۲ جا مناسبه
✅ ۱_ نوشاعره و میخواد راه بیفته.
✅ ۲_بخاطر خوشآمد از یک شعر خاصی و جهت تضمین و انواع تضمین باشه. (نه سرقت و ...)
♦️ بزرگواران سعی کنید از یه جا به بعد به واسطه کسب علم حرفه ای شعر و تمرین و پرورش استعدادتون زودتر از فاز نوشاعری دربیاید. هرچه زودتر مستقل بشید. صاحب سبک خودتون بشید. و هی گل و بلبل و فراق و نگار و کلیشه های دیگران رو تکرار و تقلید نکنید و نوآورانه و متنوع شعر بگید. لااقل از هر دو بیت تون یک بیت تون نوآورانه ی خودتون باشه. نه تقلید ها و کلیشه گویی هایی که از اشعار دیگران در ذهن تون ملکه شده .
♦️ برای بیان عواطف شاعرانه تون از عشق و شادی و غم و حماسی و ... دنبال مثال ها و تشبیهات و نحوه ی بیان های جدیدتر و تولیدی خودتون باشید.
♦️ اسیر سبک بیان دیگران نشید.
✅ شعر سبک خودتون رو بگید.
هرچند ضعیف.
کم کم راه میفتید و در سبک خودتون قوی و نوآور و خلاق میشید.
♦️ دنبال رشد سریعِ بی کیفیت تقلیدی نباشید .
🖍 #مـهیناسدیآسـترکی_ناردُهْدَر
✅ #کپیباذکرمنبع
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
💐 @nardohdar1 انارسرخعشق✍
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👇
🎥 چرا شعر می خونیم و می نویسیم ؟
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
.•°``°•.¸.•°``°•.
ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ❥•••𝐉𝐎𝐈𝐍✍
•.¸ 🍀 ¸.•
°•.¸¸.•°
🌺 زبانمشترکمردمجهانشعرست☝️
ـ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ـ
هدایت شده از نگاشته
نقد، قند است؛ اگر پذیرا باشیم!
انتقاد، انتقام نیست؛ اگر منصف باشیم...
✍️#محمدجوادمحمودی
@negashteh | نگاشته
✍️ شاعر_شو
🌹 #زبانشعر_سنتیوامروزی 🌹 #عللِلزومِامروزیشدنزبانشعـر 🌹 #راهکارهایتمرینیِامروزیکردنزبانش
🌹 تا اینجا چهار مورد موثر بر تغییر زبان رو گفتیم.
الحمدالله آرایه جناس رو کامل کردیم و اسلوب معادله رو هم گفتیم.
ان شاءالله پست آموزشی بعدی درمورد علت و چرایی امروزی شدن زبان هست.
🌹 با ما همراه باشید🌹
هدایت شده از جهاد قلم | علی سلیمیان
بسمالله
✅ نکتهای چند:
۱. شعر موهبتی خدادادی است و استعداد سرودن شعر نعمتی است که خداوند به برخی از بندگانش عطا فرموده است. کسی که این استعداد را ندارد شاید بتواند با استفاده از قواعد و تکنیکهای شعر، سخنی بگوید (منظوم یا غیرمنظوم) که با جملات معمولی تفاوت داشته باشد اما هرگز نام شعر بر روی آن نمیتوان گذاشت و تشخیص آن از شعر، برای ذوق سلیم کاملا روشن است.
۲. قواعد و فنون سرودن شعر (عروض و قافیه، آرایهها، تکنیکها و...) کاملا اکتسابی است و شاعر لازم است که آنها را یادبگیرد تا بتواند استعدادش را در قالبی سالم و زیبا ارائه دهد.
۳. نقد شعر بحثی کاملا علمی است نه سلیقهای. چون اولا تشخیص شعر بودن کلام با ذوق سلیم است که از روی علم صورت میگیرد، ثانیا بررسی فصاحت و بلاغت کلام با استفاده از قواعد و فنون سرودن شعر است که آن هم کاملا علمی است.
اخیرا با دو نمونه ادعا در برخی انجمنها روبرو شدهام:
۱. در این انجمن نقد شعر به صورت سلیقهای انجام میگیرد!
۲. آموزش شعر و مضمونسازی، از مبتدی تا پذیرفته شدن در کنگرههای ملی تنها در چندساعت!
کسانی که چنین برخوردی با شعر و نقد شعر دارند یا هنوز از شعر چیزی نفهمیدهاند یا در وادی توهّم گام برمیدارند.
eitaa.com/alisalimian_poem
هدایت شده از شعر مسجد
فنون بلاغت و صناعات ادبی - جلال الدین همایی.pdf
3.87M
🌺 فنون بلاغت و صناعات ادبی استاد جلالالدین همایی؛ تلخیص و زیباسازی: علی رفیعی وردنجانی
🍀 برای تهیه این فایل زحمت فراوان کشیده شده است. ان شاءالله مخاطب محترم حداکثر استفاده را ببرد.
🙏 هزینه استفاده: صلوات بر محمد و آل محمد
✅ لینک کانال "شعر مسجد" را برای دوستانتان بفرستید:
@ali_rafiei_vardanjani
♦️بسیار کاربردی و ضروری برای کسانی که میخواهند شاعر و ادیب شوند.
#معانی
#بیان
#بدیع
🌹 #استعداد_شاعری
📚 #قسمت_اوّل
🔸#آیت_الله_جوادی_آملی در دیدار شاعران استان قم :
(شعر نعمتی نیست که بتوان با تمرین و تحصیل آن را به دست آورد و علمی آموختنی نیست؛ بلکه شعر وراثتی است و پیوند و ارتباطی باعنایت خداوند دارد)
#استعداد و توان اولیهء شعرسرایی، بالواقع یک نعمت و عنایت خدادادی است که هرکسی ندارد
✍ ولی مسلما هر استعدادی با اصول علمی و آموزش، نیاز به #پرورش و رشد کامل تری دارد
ابتدا گمان میکردم فن بیان قوی داشتن؛ اولین گام برای تقویت شعرسرایی است.
هرچند که اینگونه نیز میباشد و شاعر باید یک سخنور حرفه ای باشد.اما هر سخنور خوبی لزوما شاعر خوبی نمیشود
به تجربه دیدم افرادی را که علاقهی شعرسرایی و فن بیان نویسندگی قوی داشتند ولی عملا باتمام تلاش هایی که کردند؛ نمیتوانستند منثور_نویسی خود را به شعری منظوم و موزون و معنادار تبدیل کنند.و گاهی براساس فقط تکیه به یک سری اصول اکتسابی علمیِ شعر مثل وزن و قافیه، نهایتا دچار #سرقتادبی و درصورت خوش بینانه دچار #تقلیدمحض از شاعران دیگر میشدند و با تکرارمضمون های شاعران دیگر شعری کمی متفاوت تر مینوشتند و درنهایت نمیتوانستند مضمون آفرینی مستقل و خوب و یا سبک خاص خود را داشته باشند
آنجا بودکه فهمیدم؛ شعرسرایی مستقل (بدون سرقت ادبی و تقلیدگریمحض) واقعا یک استعداد؛ نعمت و عنایت خدادادی است
و صرف فن بیان قوی و یادگیری علمی فنون شعر؛ هرچند #ضروری است ولی قطعا #کفایتنمیکند بلکه مستلزم داشتن #استعداد_ذاتی میباشد
🖍 #مـهیناسدیآسـترکی
🖍 #ادامه_دارد ...
✅ #کپیباذکرمنبع
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
📚 @shaer_sho شاعر_شو ✍️
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
••┄┅═✧⊰❀🌸❀⊱✧═┅┄••
🌹 #استعداد_شاعری
📚 #قسمت_دوّم
📚 #آموزش_علم_معانی
📚 #تناسب
🖍 یکی از علوم بسیار مهم که یک شاعر باید بهش اشراف داشته باشه (( علم معانی )) هست
📍و مهمترین مبحث در علم معانی #تناسب هست
📍 #تناسب_در_سطوح_مختلف
✅ که بیان مفصلش زمان بره.
❇️ چیزی که اینجا میخوام بگم یه #کلیت هست
🔅اصلا نیاز نیست ما عالم علم معانی باشیم تا متوجه بشیم فلان قسمت شعر به لحاظ تناسب واژگان می لنگه یا همخوانی داره.
⭕️ یه مقداری شعر رو هوشیار تر بخونیم می تونیم متوجه قصه سلامت معنایی شعر بشیم.
◀️ مثال :
«و من دار خواهم زد تمام گیسوان پریشان را »
چندبار این جمله رو با دقت بخونید.
خب حالا بریم سر مبحث نقد معانی و تناسبش👇
🎯 گیسو خودش می تونه تبدیل به دار بشه. نه؟
🤔 حس نمیکنید تعبیر دار برای از بین بردن گیسو؛ یه عدم تناسب داره؟
اصلا گیسو خودش میتونه دار باشه. چرا باید دارش بزنی.
پس بگرد یه جور دیگه گیسو ها رو از بین ببر اگه اذیتت می کنه
✅ می تونی به دست باد بسپاری
✅ می تونی آتش بزنی
✅ می تونی قیچی کنی
✅ می تونی گلت بزنی صاف بشن و پریشان نباشن😁
✅ می تونی پنجره رو ببندی که باد بهشون نخوره
❌ ولی دار نمیشه زد گیسوی پریشان را
✍ یه بحث دیگه استفاده از (( دو علم بیان و بدیع )) هست
🔺یه آرایه نمی تونه بدون توجه به کلیت شعر و به صورت منفک ؛ استفاده بشه
🔺و یا یک هنر بیان بدون توجه به معنای کلی متن و یا معانی مختلف و در ارتباط با همه متن نمی تونه استفاده بشه
✅ پس هی دایم برا شعرامون منتظر منتقد ادبی نمونیم
✅ بیاید خودمون شعرهای خودمون رو نقد کنیم. بشیم #خود_منتقد .
خودمون موشکافانه بخونیم و از خودمون زیاد بپرسیم
✅ #سوال از خود خیلی مهمه و باعث رفع خیلی از مشکلات زبانی هم میشه
✅ مگه منتقدادبی کارش چیه؟ منتقد ادبی هم کارش همینه که جمله های ساده ی شما رو تبدیل به #سوال و #جمله_پرسشی می کنه و اگر در داخل شعر جوابشو نگیره یا جواب پرت و پلا بگیره ؛ شروع به نق زدن و نقد ایراد می کنه
✅ #کپیباذکرمنبع
•••⊱•❖❀❁❊❂❁❀❖•⊰•••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
•••⊱•❖❀❁❊❂❁❀❖•⊰•••
✍️ شاعر_شو
🌹 #استعداد_شاعری 📚 #قسمت_اوّل 🔸#آیت_الله_جوادی_آملی در دیدار شاعران استان قم : (شعر نعمتی نیست که
┄┅═✧═┅┄
🌹 #استعداد_شاعری
📚 #قسمت_سوم
📚 #اصل_آموزش_تلاش
✅ #استعداد به معنی #توان هست
👇 #دو_نوع_استعداد داریم
🔸 ۱_ #استعداد_ذاتی
🔸۲_ #استعداد_اکتسابی
شاعری در اصل؛ یک قوه ذاتی یا #توان_ذاتی هست
👌اکثر ما ذاتا شعر رو دوست داریم و حتی ذاتا دوست داریم شعر بگیم
✍ اما #توان_ذاتی_شعرسرایی را ممکنه همه نداشته باشیم.حتما شما هم زیاد دیدید کسانی رو که شعر_دوست هستن ولی علاقه یا توان شاعرشدن رو ندارن
🌹 شاعربودن؛در اصل؛ یک نعمت و #استعداد_ذاتی_خدادادی هست
📚 دو نوع استعداد ذاتی و اکتسابی هست. پس شاعرها هم دو گروهند که ویژگی های مهم شون رو میگم
✅ ۱_ #جوششی
✅ ۲_ #کوششی
✅ ۱_ #شاعر_جوششی
🖍 جوششی ها همون سرچشمه های کوه هستن که باید به واسطه #آموزش ؛ مسیر پیشروی شون رو باز کنند. جوششیها حتما خودشونو #محتاج_آموزش بدونند وگرنه رشد نمیکنن
🖍خدا به اینها؛ ذاتاً؛ قوّه و توان شاعری داده. یعنی قبل ازاینکه خیلی از اصول علمی شعر رو یاد بگیرن؛ جوشش های شاعرانه ای متوسطوخوبی داشتند
🖍 مثلا بالای ۵۰درصد #هوش_موسیقیایی سالم شعری و #فنبیان_قوی داشتن
🖍 #هوش_موسیقیایی_بالایی دارن
🖍صدای آوازخوب و علاقه به خوانندگی دارن
🖍 #زمان_و_قدرت_یادگیری شون #سریعتر و بالاتر و راحت تره
🖍عموما به دلیل ذوق و هوش و گیرایی بالا؛ #خودآموز اند و سریع به #استقلال میرسند
🖍 پس توی امر #ویرایشونقد #وابستگی_به_استاد_ندارند
🖍به نوعی #خودمنتقد اند
🖍 #منتقدان_علمیِ دقیق و قوی و خوبی هستن
🖍جوششی ها؛ زود دلزده نمیشن و بعد از یک دوره #توقف_برای_علمافزاییشون؛ مجدد با انگیره خیلی بیشتر به شاعری برمیگردن
🖍شاعرجوششی #خلاقیت رو ترجیح میده و علاقه کمتری به تقلید داره و فقط درحد #تفنّن و نه عادت؛ تقلید، استقبال و تضمین خلاقانه میکنه
🖍#همدردی و #اخلاقمحوری بالا دارن
🖍عموما #بداهه_سرای_مستقل هستن
🖍 چون #فن_بیان_قوی دارند پس #زبان_وقواعدزبانی_بداهه شون #بالای_۹۰_درصد_سالم هست
🖍چون از دل شعر میگن؛ تا با یک موضوع؛ #علقهدرونی پیدا نکنن، درموردش شعر_حتی بداهه_ نمیگن. براهمین #گاهی شعرسفارشی نمیپذیرن
🖍از #سرقت متنفرن، ازشون سرقت بشه؛ خیلی ناراحت میشن
🖍چون با تمام احساس خالصانه شون شعرمیگن براهمین هم خیلی #حس_مالکیت قوی و غیرت روی شعرشون دارن
✅ ۲_ #شاعر_کوششی
📍کوششی ها به #شرط #تلاش_زیاد و #اخلاقمحوری میتونن شاعرهای خوبی بشن
📍یادگیری شون سخت تر و #زمانگیر_تر هست و کوشش و تمرین و آموزش؛ خیلی ازشون زمان میگیره
📍تنهاچیزی که میتونه اونا رو از تلاش خسته نکنه، #علاقه و #انگیزه شون و #تشویق هست
📍متاسفانه گاها خیلی #وابستهبهتشویق هستن
📍عموما #خوش_آواز_نیستن
📍#هوش_موسیقیایی_ضعیف دارن و بیشترمحتاج آموزش وزن اند
📍بدون آموزش؛ #فن_بیان_خیلی_ضعیف دارند
📍#وابسته_به_ویرایش_و_پیشنهاد_اساتید اند
📍شاعرکوششی؛ یه چیزی توی حکم #چاه_آب کندن توی بیابونه. یعنی انقدر بیلوکلنگ زحمت بزنه تا بالاخره یک جایی، یک جوششی رخ بده و به یک استعداد_غیرذاتی و ثانویه و دیریاب برسه. ولی میزان جوشش بستگی به میزان تلاشش؛گاهی پرجریان و گاهی کم جریانه
📍ممکنه خیلی جاها دچار تقلیدهای محض بشه
📍گاهی با تقلیدحرفه ای شعرهای خیلی خوبی هم میگه.که هنر خوبیه
📍البته بایدمراقب_باشن سارق ادبی نشن
📍 #مزیتش اینه که چون زیاد شعر میخونن و از هر شعری وامی میگیرند و بداههسرای ذاتی نیستن؛ میتونن شاعرهای سفارشی خوبی بشن
📍کوششی ها؛ در معرض #سه_آسیب زیر اند👇
♨️ ۱_با نقدهای علنی و بدون تشویق؛ عموما خیلی زود وطولانی؛ انگیزهشونو از دست میدن و این رو شکست بزرگی میدونن. پس باید قبل ازاینکه شاعر شدن رو انتخاب کنن؛ کاملا واقع بینانه سنگاشونو باخودشون وا بِکنند و قبول کنن که از نقد ولو_تندوتیز؛ بهره ببرند
♨️ ۲_اگر اخلاقمحور نباشند ممکنه برای تسکین درد ضعفشون مرتکب #سرقتادبی بشن
♨️ ۳_و دنبال پیشرفت از راه #رابطه_محوریِ_بدون_ضابطه و لیاقت؛ برن
📒 مثال برای
#فرق_بین_جوشش_و_کوشش
🎯 دو تا شاگرد نمره ۲۰کلاس
🖌 یکی؛ هوش خیلی قوی داره و درس رو شاید فقط یک تا دو بار در حد صامتخوانی خونده و با خلاقیت راحت درس رو فهمیده و حتی سال ها توی ذهنش بمونه
🖌 یکی؛ باید درس رو چندبار با نکته برداری و خط خطی بخونه تا بفهمه و ۲۰ بگیره
❇️ اما هر۲گروه؛ نباید از #اصل_آموزش و #تلاش و #دو_صورت زیر غافل بشن🔰
❌ گاهی ممکنه شاعرجوششی متاسفانه به همون حد جوشش بسنده کنه و مغروربشه و کوششی برای آموزش و تمرین و پرورشِ جوشش خودش نکنه و پیشرفت نکنه
✅ گاهی ممکنه #شاعرکوششی بخاطر کوشش زیادش بتونه به یک #جوشش_عالی برسه و نسبت به یک شاعر جوششی که کم تلاشه؛ شعرهای خیلی بهتری بگه
💐 #اخلاقمداری_مهمترین_اصل_شاعریه
✍ #مهیناسدیآسترکی_ناردُهْدَر
✅ #ادامه_دارد ...
✅ #کپیباذکرمنبع
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
•••⊱•❖❀❁❊❂❁❀❖•⊰•••
✍️ شاعر_شو
┄┅═✧═┅┄ 🌹 #استعداد_شاعری 📚 #قسمت_سوم 📚 #اصل_آموزش_تلاش ✅ #استعداد به معنی #توان هست 👇 #دو_نوع_استعد
🌹🌹🌹🌹
✍ #رسم_شاعری
شعری بسیار زیبا از استاد
#سیدمحمدرضا_شمس (ساقی)
ای دریغا که عدهای به خطا
خویش را اهل شعر پندارند
گرچه دارند مختصر طبعی
بذر اشعار سست ، میکارند
در محافل به دور شاعرها
با سماجت همیشه درگیرند
چون گدایان کوچه و بازار
مصرعی را به وام میگیرند
هست شخصی بدون استعداد
که به کرّات ، دیدهام او را
در محافل برای یک مصرع
نزد اهل سخن ، بوَد کوشا
مصرعی گفته و ز هر شاعر
مصرع دیگری بگیرد وام
تا سرانجام ، یک غزل گردد ـ
زیر شعر از خودش گذارد نام
خواند شعری شبی به یک محفل
که دو مصراعِ شعر ، از من بود
یک دو مصراع دیگر از آن شعر
از رفیق شفیق آن تن بود
شاعری گفت : بیت پنجم را
من سرودم برای این آقا...
ششمین بیت را که او میخواند
شاعرش بود ، از قضا آنجا
بیت آخر که یک تخلص داشت
نیم از او بود و نیم ، از دگری
بود بازار مشترک ، آن شعر
که در آن بود ، از همه اثری
الغرض رسم شاعری این نیست
شاعران خبرگان این کارند
گر شود رسم ، اهل فن گویند:
شاعران هم کلاهبردارند
کاش قدری به جای این رفتار
بود اهل تلاش و پویایی
تا پس از کسب نکتههای ظریف
بسراید غزل ، به تنهایی
گرچه ضعفی بوَد در اشعارش
بشود نقد، نزد اهل سخن
نقد رندانه هست سازنده
با عبارات محکم و متقن
ناقدان سخن ، به استادی
چونکه در علم شعر، ممتازند
به مَحک نیز همچو صیرفیان
سَره از ناسَره ، جدا سازند
ورنه اینگونه افتخاری نیست
شعر گویی به همت دگران
شعر گفتن قریحه میخواهد
ضمن آگاهی از اصول بیان
(ساقیا) بگذر از قماش دغل
که ره راست را ، نپیمودند
گرچه در عین جهل و بیخردی
نام "استاد" بر خود افزودند
گرچه پر طمطراق در همه جا
چون سرابند نقشی از بودن
طبلهای حبابیاند این قوم
مملو از پوچی و تهی بودن
سید محمدرضا شمس (ساقی)
👇👇👇👇
کانال آموزش شعر عروض و قافیه
توسط استاد سیدمحمدرضا شمس
✍ @arozghafie
کانال اشعار استاد محمدرضا شمس
✍ @shamssaghi
✅ #کپیباذکرمنبع
•••⊱•❖❀❁❊❂❁❀❖•⊰•••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
•••⊱•❖❀❁❊❂❁❀❖•⊰•••
.•°``°•.¸.•°``°•.
ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ❥•••𝐉𝐎𝐈𝐍✍
•.¸ 🍀 ¸.•
°•.¸¸.•°
🌺 زبان مشترک مردم جهان شعرست
▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱
┄═⊰❀⊱═┄
🌹 #استعداد_شاعری
📚 #قسمت_چهارم
💐 #آرایه_و_شعریتبخشی_به_شعر
✅ #اهمیّت_محتوای_شعر
📒 وزن، قافیه و دستور زبان؛ فقط یه سطح اولیه و نهایت۵درصدی مراحل شاعر شدنه. اگه این مرحله رو برا خودت سخت میدونی؛ بی تعارف میگم قید شاعر شدن رو بزن
چون حتی یه بچه هم میتونه نی نای نانای بکنه و فعل و فاعل و مفعول رو جوری توی حرفاش به کار ببره که منظورشو درست برسونه. پس کم نیار
🤔 خب توی شعر چه چیزی اصل مهمه؟
✅ بله #شعریتِ_محتوای_شعر
#بار_حسی و عاطفی و معنوی شعر
👈 #مثال
یک چیز ممنوعی که نونواها به نون شون میزنن؟ جوش شیرینه
🔹نانوا جوش شیرین میزند
یه جمله معمولی که جدید نیست و سر زبون همه ی اهل محل هست
ولی وقتی میگیم:
🔹نانوا ؛ فرهادگونه جوش شیرین میزند
👌 #شعر گفتیم
اومدیم به کلمه (جوش شیرین) #شعریت و #بار_عاطفی_معنوی بخشیدیم
❗️یه جوش شیرین: پودری که نانوا به نونش میزنه
❗️یه جوش شیرین: دغدغه ای که دلِ فرهاد معروفِ داستانهای عاشقانه داره.
❓چجور میشه به شعریت شعر برسیم؟
راه ها زیاده که چندتاشونو میگم
☺️ ببینید اینایی که میگم حاصل یک عمر جلسه گرفتن من با سبک خراسانی و فردوسی و جلسات با سبک عراقی و حافظ و سعدی و مولوی در عصرمغول ها که خب جون سالم به در بردم و سبک هندیسراها در عصر صفویه و سبک #به_عقب_برمیگردیم های دوره ی پزشکیان😁 عه نه ببخشید همون عصر بازگشتی های پساصفویه و قاجار و معاصر و انقلاب و اینهاست
🌹 پس خوب نکاتمو دقت کنید
ممکنه کامل نباشن ولی نکات کاربردی خوبی اند
⁉️ #راههای_رسیدن_شاعربه_شعریت👇
✅ شاعر باید #سوژه_یاب خوبی باشه
✅ شاعر باید #کاشف_گنج و #خلاق باشه
✅ مثلا برای منظور و موضوعاتش( از سیاسی.عاشقانه. مذهبی.تاریخی.ورزشی و ...) بین دو تا جمله از این موضوعات؛ یه #نقطه_مشترک پیدا کنه و با #ترکیب_خلاقانه ای؛ یک #جمله_جدید برای #بیان_منظور اصلیش؛ #تولیدکند
✅ پس شاعر باید #دایره_کلمات_گنجینه ذهنشو از #چندین_علم بالا ببره
✅ شاعر باید کاشفگونه بگرده و بگرده و بین مفاهیم و موضوعات دو یاچند علم متفاوت؛ نقاط اشتراک پیدا کنه و ارتباط معنایی قوی و عاطفی برقرار کنه
✅ شاعر باید از یک یاچند #زاویه_ی_خاص_نگاه به یک موضوع نگاه کنه
✅ شاعر باید #فرصت_طلب و #سود_استفادهگر باشه
✅ ببینه باگفتن یک کلمه؛ چندمفهوم رو میتونه منتقل کنه؟
✅ شاعر باید #آرایه_بلد باشه
جمله رو خشگل و مفهوم؛ آرایش کنه و تحویل مخاطب بده
#آرایه_شاهکلید_شعریت_بخشی به شعره
✅ شاعر باید با استفاده از آرایه ها و... #ترکیب_کلمات و #خلق_کلمات_و_مفاهیم کنه
✅ #آمادگی_و_تمرکز_ذهنی
بعدتر بیشتر میگم
✅ شاعر باید #روان و #آسان_فهم شعر بگه
✅ #تکلّف_گویی و #نامفهوم_گویی نکنه
✅ #نیهیلیسم_سرایی و #آنارشیسم_سرایی نکنه
🤔 نیهیلیسم ؟ #پوچ_سرایی
یعنی چندتا کلمه که هیچ نقطه مشترک و ارتباط معنایی و جمله بندی سالمی نداره رو فقط صرف قلمبه سلمبه بودن بچینی کنار هم
مثلا
کفشهایم با آینه در یخچال کتاب میپاشد
☺️ این به درد سر قبر یزید میخوره
🤔 #آنارشیسم ؟
#هردمبیل_سرایی
#پریشان_سرایی
#بیقانون_سرایی
❌ اولا: خیلی مستقیم و سادهگویی؛ هنر و شعر و حرف جدیدی نیست
تکراریاتِ دم دستِ کوچه بازاره
❌ثانیا چیدن چندتا کلمه قلمبه سلمبه و یا حتی عاطفی پیچیده پیش هم؛ هنر نیست. مگه #مخاطب_آزاری داری. اصلا مخاطب وظیفه نداره و حتی خیلی بیکار نیست و حوصله نداره که کلی از وقت عمر عزیزشو بزاره و هی واکاوی کنه تا شاید بفهمه تو میخواستی چی بگی
🏆هنر اینه که علاوه براینکه شعرت شعریت و بار عاطفی داره؛ یه جور کلمات رو مرتبط با هم بچینی که مخاطب برای فهمیدن منظورت؛ خیلی به زحمت نیفته و هم جایگاه دستور زبانی و هم جایگاه #ارتباط_معنایی معلوم باشه و مخاطب زود حس تو رو درک کنه
✅ مثال
۱_سنجاق سرش را از سر باز میکند
۲_من را از سر باز میکند
👇#شعریت_با_ترکیب_دوجمله
مثل یک سنجاق، من را باز میکرد از سرش
☺️چه مصرع قشنگیش کردما
🥁 خلاصه تا دلتون بخواد؛ برای تمرین شعر؛ وزن و قافیه مفت ریخته. ولی خوبه که بیشتر #تمرین_محتوا کنیم
🔹حتی توی نثرتون شعریت به کار ببرید؛ نشانهی #فن_بیان_قوی شاعر هست؛ بعد میتونید درقالب وزن و قافیه؛ هم شعریت خوبی ایجاد کنید
📚 #مثال_شعریت_نثر کتاب صور خیال شفیعی کدکنی:
پسری با پدرش درحال کندن ذرت بود
و پسر زورش نمیرسید که یک بوته ی ذرت رو از زمین جدا کنه
پدر بهش گفت تلاش کن
و پسر زور زد و موفق شد
بعدش گفت:
یک طرف ذرت رو من گرفته بودم و یکطرفش رو تمام زمین. ولی من برنده شدم
👌#بعدش_گفت به بعد؛ یه نثر شعریت_دار هست
اینکه انگار بوته ذرت یه طناب زورآزماییه و یک سرش رو پسرک گرفته و سر دیگه اش رو تمام زمین
🌹خب با تمرین و علم آموزی بیشتر #شعریت_محتوا مونو بهتر از قبل کنیم
✍ #مهیناسدیآسترکی_ناردُهْدَر
✅ #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
ꙮ➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
☝️𝐉𝐎𝐈𝐍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️
☝️ #ناردُهْدَرانه_۷_کلیپ 🌸
❤️🔥 دلتنگی عشایر بختیاری
🌳 طبیعتزاده
📚 #مولویانه_نکتهشعری
آخرین شعر حضرت مولانا که مشهوره روز های آخر عمرشون خطاب به پسرشون سرودند.👇
رو سر بِنِه به بالین، تنها مرا رها کن
تَرک من خراب شبگرد مبتلا کن
ماییم و موج سودا، شب تا به روز تنها
خواهی بیا ببخشا، خواهی برو جفا کن
دردی است غیر مردن، آن را دوا نباشد
پس من چگونه گویم، کاین درد را دوا کن
در خواب دوش پیری، در کوی عشق دیدم
با دست اشارتم کرد، که عزم سوی ما کن
#حضرت_مولانا
گفته شده #پیری در اصل #شیری و منظور #امام_علی علیه السلام بوده
✅ دونکته درموردحضرت مولانا👇
📚 ۱_ مولانا فرمالیست ترین شاعر پارسی سراست و با اکثر وزنهای عروضی شعر گفته
📚 ۲_ مولانا اعتقادی به ویرایش و دستکاری شعر نداشته و میشه گفت بداهه سراترین شاعر تاریخه
👌 البته رودکی هم همچین خاصیتی داشته
🌹 و البته امام خمینی ره که اشعار بسیارقوی و زیبایی دارند هم تمام اشعارشون بداهه بوده
😁 البته منم همین خاصیت بداهه سرایی بیش از حد رو دارم. ولی به علت بی اعتقادیم نیست☺️
فقط اصلا وقت و گاها ازخستگی حوصله شو ندارم که بداهه هامو ویرایش کنم.
وگرنه ویرایش بداهه کار بسیار خوبیست. حتما انجام بدین.
خلاصه اگرمیتونید مث مولوی و رودکی و امام خمینی ره باشید که خوش به حال تون الحمدالله.
😁 ولی مثل من نباشید. چون بداهه ها من قوی و به درد بخور نیستن.
✍ #مـهیناسدیآسـترکی_ناردُهْدَر
🖍 #کپیباذکرمنبع
꧁○♧﴾ عضویت ﴿♧○꧂
.•°``°•.¸.•°``°•.
𓅃꧁شــاعــر💓شــو꧂𓅃
•.¸ ¸.•
°•.¸¸.•°
•••჻ᭂ࿐✧⊰❀⊱✧✿●⃟ ✾༅࿐💞👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•••ꙮ⫷نکتهشاعری⫸ꙮ•••
▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱
🎥 | • سیّد اسماعیل حمیری بیشک از بدیعترین شاعرانیست که مضمونش هنوز بکر است و تورّق دیوانش بر اهل ذوق واجب مینماید.
💠 بیت این است:
یَتلونَ بِأخلاقِ النبی و فِعلَه
فالنّعل تَشبُهُ فی المِثالِ طِراقَها
اینان ( اهل بیت علیهم السلام )
آنچنان در اخلاق و کردار
پیامبر را در پی میآیند
که تای کفشی، تای دیگر را
•••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
•••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰•••
.•°``°•.¸.•°``°•.
ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ❥•••𝐉𝐎𝐈𝐍✍
•.¸ 🍀 ¸.•
°•.¸¸.•°
🌺 زبان مشترک مردم جهان شعرست
▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱
هدایت شده از انارستانعشق_ناردُهْدَر
▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱
🌸ꙮ⫷روزشاعرمبارک⫸ꙮ🌸
▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱
﴿ #شاعر_می_شوی ﴾
اندک اندک، شیرشاعر میشوی
خوب و عالمگیر؛ شاعر می شوی
با کمی پایین و بالا رفتنت
با کمی تأخیر، شاعر میشوی
پول شهرت آورد پس ای فقیر
آه! سخت ُو دیر شاعر میشوی
عشق شرط اصلی شاعر شدن
زودَ ازاین تاثیر، شاعر میشوی
شاعری در اصل ذاتی هست پس
با خط تقدیر؛ شاعر میشوی
جوششی باشی تبت از کودکیست
باز با تدبیر شاعر میشوی
اصل آموزش ضروری هست پس
خوب شو پیگیر ؛ شاعر میشوی
گاه ذاتاً نیستی شاعر ولی
با سه کار زیر شاعر میشوی
هم علاقه؛ هم تب علم و تلاش
پس نشو دلگیر؛ شاعر میشوی
جوششی جان! کوششی جان؛ سعی کن
با همین تکتیر؛ شاعر میشوی
جوششی! نرم و بداهه از دلست
مثل یک انجیر؛ شاعر می شوی
کوششی! باید زند بیلِ قنات
با عرق، تبخیر ؛ شاعر می شوی
گاه بیجا فکر کردی شاعری
باز با تعمیر؛ شاعر می شوی
نقد علمی را بکن آویز گوش
چون به خیرِ گیر ؛ شاعر میشوی
این طبیعی هست بین شاعران
با بسی تغییر ؛ شاعر میشوی
گاه با تعریف شاعر میشوی
گاه با تحقیر شاعر میشوی
گاه بین جمع و با استادها
گاه گوشه گیر؛ شاعر می شوی
هرچه شد؛ جان خودت سارق نشو
بشنو این آژیر ؛ شاعر میشوی
در فنون شعر، ماهر میشوی
عاقبت یک پیر_شاعر میشوی
🖍 #مهیناسدیآسترکی_ناردُهْدَر
✍ بداهه ۱۹ _اردیبهشت_ ۱۳۹۸
🖍 #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜اشعارمهیناسدیآسترکی
❥᭄➜ @nardohdar1 ❥•᭄•𝐉𝐎𝐈𝐍
❥᭄➜ @nardohdar1 ❥•᭄•𝐉𝐎𝐈𝐍
•••••⊱•❖❀❁❊❂❁❀❖•⊰•••••
.•°``°•.¸.•°``°•.
ꙮ➜انارستان عشق ❥•𖧧ᰍ𖧧•
•.¸ ❣ ¸.•
°•.¸¸.•°
▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱▱
✍️ شاعر_شو
┄═⊰❀⊱═┄ 🌹 #استعداد_شاعری 📚 #قسمت_چهارم 💐 #آرایه_و_شعریتبخشی_به_شعر ✅ #اهمیّت_محتوای_شعر 📒 وزن، قا
اینجا توی راهکارهای رسیدن به شعریت یه راهکار مهم رو اضافه کردم که ان شاءالله قراره به زودی براتون درموردش بیشتر بگم👇
☝️ #آمادگی_و_تمرکز_ذهنی 👇
هدایت شده از ✍️ شاعر_شو
︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻︻
ꙮ⫷تو هم میتونی شاعر بشی⫸ꙮ❣
︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼
🖍 برای رفتن به پست هر درس، روی متن آن کلیک کنید.👇
✅ #آموزش_عروض (وزن شعر)
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
🟢 #مقدمات_عروض
ꙮ➜ درس یک _ قسمت اول
ꙮ➜ درس یک _ قسمت دوّم
ꙮ➜ درس دو _ قسمت اول
ꙮ➜ درس دو _ قسمت دوم
ꙮ➜ درس دو _ قسمت سوم
پایان مقدّمات عروض
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
🟢 #اصول_عروض
ꙮ➜ درس سوم _ قسمت اول
ꙮ➜ هجا و تقطیع
ꙮ➜ درس سوم _ قسمت دوم
ꙮ➜ انواع هجا در تقطیع
ꙮ➜ درس سوم_ قسمت سوم
ꙮ➜ نکات تقطیع در کلمات و شعر
📚 دروس عروض همچنان ادامه دارد...
📕 لینک های دروس جدید به روز رسانی خواهد شد🌹
✍ #مـهیناسدیآسـترکی_ناردُهْدَر
🌹 #کپیباذکرمنبع
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
.•°``°•.¸.•°``°•.
ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ❥•••𝐉𝐎𝐈𝐍✍
•.¸ 🍀 ¸.•
°•.¸¸.•°
🌺 زبانمشترکمردمجهانشعرست☝️
ـ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ـ
هدایت شده از ✍️ شاعر_شو
🌹🌹
یا
#سـخـنـی داشته باش
#دلــپـذیـر
یا
#دلـی داشته باش
#سـخـن_پـذیـر ...
🌹 #کپیباذکرمنبع
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
.•°``°•.¸.•°``°•.
ꙮ➜ شـــاعــــر❣شـــو ❥•••𝐉𝐎𝐈𝐍✍
•.¸ 🍀 ¸.•
°•.¸¸.•°
🌺 زبانمشترکمردمجهانشعرست☝️
ـ︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼︼ـ
ꙮ⫷ #معرفی_بزرگان ⫸ꙮ
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
«دل دیگ است و زبان کفگیر
هرچه در دیگ باشد به کفگیر همان برآید
دل دریاست و زبان ساحل
چون دریا موج کند؛
به ساحل همان اندازد که در دریا بود»
📚 شیخ ابوالحسنعلی بن احمدبنجعفر خرقانی؛ نورالعلوم
#شیخ_خرقانی؛ شاعر؛ عارف و صوفی قرن۴_۵؛ متولد روستای خرقان در بسطام سمنان است
روستازاده ای سختی کشیده که به قول شاگردش خواجه عبدالله انصاری؛ تا آخرعمر امّی بیسواد ماند
درسخنانش هم نشانههایی از قبیل اشتباه در تلفظ عبارات شایع عربی و ردپای لهجه محلی دارد
امّا او در عین این اُمّیّت و با وجود زن ناسازگارش؛ بی سوادی را مانع علم افزایی نکرد و به لطف قرآنی که به نقل از خودش بر مزار بایزیدبسطامی به یکباره حافظ قرآن شد؛ در علوم شریعت؛ فقه؛ عرفان و شعر به فضیلت و شهرت رسید
اولین دیدار سلوکی اش با ابوسعیدابیالخیر بود که خرقانی را متحول کرد
سپس ابوالقاسم قُشَیری، صوفی نامدار خراسان، در بازگشت سفرش از حج؛ با اشتیاق به دیدار خرقانی در خرقان شتافت
ابن سینا به روایتی و درویش طالقانی(در مثنوی مولوی) به واسطه دیدار و کرامت خرقانی متحول شدند
سلطان محمود غزنوی، خرقانی را به کاخش دعوت میکند.خرقانی نمی پذیرد و سلطان محمود غزنوی به خانقاه خرقانی میرود
عاشورای۴۲۵ از دنیا میرود
پسرش احمد پس از وفات پدر؛ شاگرد ابوسعیدابیالخیر شد
غازانخان مغول؛ پس از زیارت امام رضا علیهالسلام بر سر مزار خرقانی، بایزید و بوسعید میرفت
✍ #مهیناسدیآسترکی
📚 #کپیباذکرمنبع
ꙮ➜ شــاعـــر❣شــو 👇
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
ꙮ⫷ شــاعـــر❣شــو ⫸ꙮ
ꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴꗴ
✅ #آرایه_بدیع_تضاد
#آرایههای_ادبی_بدیع_دو_نوعند
۱_ #لفظی_ظاهری
۲_ #معنوی
جناس (لفظی)
اسلوبمعادله(معنوی)
رو گفتم. الان میرم سراغ👇
🟢 #تـضـاد :
📕 ۱_#تضاد آرایهای #معنوی هست
📕 ۲_ دو تا کلمه متضاد رو در یک جمله یا یک شعر؛ البته با #شرایط_خاص بیاریم
📕 ۳_ یه دعواهایی سر تضاد هست فقط اشاره میکنم و بهتره قاتی دعوا علما نشیم
📕 ۴_ بعضیا میگن اسم دیگر تضاد؛ طباق_مطابقه_تطابق هست. بعضیا میگن مقابله. بعضیا میگن هر دو. بعضیا میگن مقابله یه نوع تضاده و حتی برعکسش. بعضیا میگن آرایه متناقض نما؛ نوعی تضاده. و برخی میگن نه و فقط از تضاد بهره برده. و چیزای دیگه. که قاتی شون نشیم بهتره
🌹طبق فرمول اسدیگویه جلو بریم☺️
📚 برای شکل گیری تضاد
✅ #چهار_تا_شرایط_و_روش_اسدیگویه داره
✅ و ۱۰ نوع تضاد آرایه ای قرادادی
☺️ خب اول ۴ تا روش خودمو بگم که با چه شرایطی ایجاد تضاد میکنیم🔻
🔺 ۱_ دو کلمه متضاد؛ برای دو فرد یا دو احساس یا دو چیز متفاوت اورده بشن.
مثلا : دفتر سفید و خودکار سیاه.
سفید و سیاه متضاد اند.
ولی برای دو چیز متفاوت اومدند.
سفیدی برای دفتر
سیاهی برای خودکار
🔺 ۲_ دو کلمه ی متضاد؛ نسبت به یک چیز یا یک فرد؛ ولی در دو شرایط متفاوت یا در دو حالت یا دو زمان و دو مکانِ متفاوت بیان شود.
✍ مثال : ای رفیق ؛ آشنای دیروز و غریبه ی امروز
تضاد آشنا.غریبه
در دو زمان متضاد و مجزا و متفاوت دیروز و امروز. زمان ؛ جدا کننده ی تضاد هست.
نسبت به یک فرد رفیق
✍ مثال :
عابد مسجدنشین بودم که در یک کوچه؛ شب
کولیِ زیبارخی را دیدم ُو کافر شدم
✍ #مهیناسدیآسترکی_بداهه
دو حالت متضاد عابد و کافر
در دو مکان متفاوت و جداکنندهی مسجد و کوچه
برای یک فرد عاشق
🔺۳_ یک حالت برای دو چیز یا دو فرد یا دو مکان و دو زمان و...که تضاد دارند.
✍ مثال : شب و روز میگریم
یک حالت گریه
برای دو زمان متضاد و متفاوت شب و روز
شب میگریم
روز میگریم
تفاوت فعل وجود نداره
ولی #گسستگی و #جدایی زمانی بین ضدین وجود داره
🔺۴_ دو حالت متضاد برای دو چیز متضاد یا دو نفر متضاد
✍ #مثال
دیو چو بیرون رود. فرشته در آید.
تضاد : رفتن . درآمدن.
تضاد : دیو. فرشته
✍ #مثال
● گرگ نیّت و میش زبان
● فرشتهی ظاهر و شیطانِ باطن
☺️ این ۴ مورد علمی رو از خودم دراوردم
✅ #دلیلشم اینه که میخوام بعدتر بشن مقدمه برای تشخیص فرق بین تضاد و متناقضنما
✅ ولی #نکته_مهم اینکه #شاخصههای_اصلی در تضاد اینه که دو کلمه ای که با هم تضاد دارند👇
📕۱_ در جمله؛ با هم #همزمان_رفیقبِشو_نیستند و کاملا تضاد دارن
📕 ۲_ در #شرایط شون؛ از هم #جدا و گسسته هستند و متضاد همدیگه هستند
📕 ۳_عموما بالاخره یکی شون؛ دیگری رو رد و دفع میکنه
📕 ۴_ تضاد به یک #نتیجه نسبتا مشخص رسیده میشه. نشونه هاش؛ فعل هایی (مثل #شد) هست
☺️حالا از اسدیگویه ها خارج بشیم و بریم سراغ
✅ #انواع_تضاد
📕 #دَه_نوع تضاد داریم
📒 ۱_ مدرّج :
صفت ها قابل #درجه_بندی اند.
مثال:
سرد و گرم،بزرگ و کوچک،پیر و جوان
📒 ۲_ تضاد معنایی (مکمل یا دو عضوی) :
نفی یکی (منفی شدن یکی) ؛ موجب اثبات دیگریه (مثبت شدن دیگریه).
مثال:
مرده و زنده، زن و مرد، روشن و خاموش، باز و بسته
📒 ۳_ تضاد واژگانی(با وند منفی ساز):
با ادب و بی ادب
دانا و نادان
📒 ۴_ تضاد ضمنی :
یعنی دو کلمه در اصل با هم متضاد نیستن
ولی در ضمن سخن؛ یک ترکیب متضاد می سازن
#مثل :
فیل و فنجان، راه و چاه، کارد و پنیر
📒 ۵_ تضاد یا تقابل دو سویه:
زن و شوهر،خرید و فروش
📒 ۶-تضاد یا تقابل جهتی :
شمال و جنوب، مغرب و مشرق
چپ و راست. جلو و عقب
📒 ۷- تضاد ایجاب و سلب:
رفتن و نرفتن،ماندن و نماندن
📒 ۸- تضاد نمادین:
گوینده؛ به کمک نمادها و معانی رمزی؛ بین واژگان تضاد ایجاد میکنه
#مثال 👇
سخن چه عرضه کنم با جماعتی که ز جهل
ز بانگ خر نشناسند نطق عیسی را
"خر" نماد جسم
عیسی نماد روح
📒 ۹_ تضاد مجازی_کنایی :
وقتیه که طرفین تضاد ؛ در معنای حقیقی شون؛ مخالف هم نیستن.
ولی در معنای مجازی با هم مخالف میشن و نوعی کنایه رو ایجاد میکنن.
#مثال :
چو آهنگ رفتن کند جان پاک
چه بر تخت مردن، چه بر روی خاک
تخت : #مجاز از قدرت و ثروت
خاک : #مجاز از فقر و تهیدستی
مثال :
یکی را به سر بنهد تاج بخت
یکی را به خاک اندر آرد زتخت
مصراع اوّل #کنایه از خوشبخت کردن
مصراع دوم #کنایه از ذلیل کردن
📒 ۱۰_ تضاد ترکیبی (اضافی/وصفی):
وقتی که طرفین تضاد به صورت ترکیب دار بیان بشن. که خب #کسره میگیرن.
👇ترکیب دو نوعه
■ #ترکیب_اضافی (۲تا اسم پشت سر هم)
■ #ترکیب_وصفی
اسم+صفت
صفت+اسم
صفت+صفت
👇 #مثال:
● کوتاهِ خردمند . نادانِ بلند
● لاغرِ دانا . ابلهِ چاق
● بُنِ چاه . قلّهی کوه
✍ #مهین_اسدی_آسترکی
📚 #کپیباذکرمنبع
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
➜﴾ @shaer_sho ﴿ ❥᭄
••••⊱❖❀❁❊❂❁❀❖⊰••••