🔳 مراسم سوگواری بهمناسبت سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع(ع)
بهمناسبت ۸ شوال سالروز حزنانگیز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع علیهمالسلام به دست وهابیون آلسعود، مراسم سوگواری با حضور زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، در شبستان امام خمینی(قدس سره) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، در این مراسم، حاج حسن پورحسن ضمن قرائت دعای توسل، مرثیهسرایی کرد.
shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=222012
@SHAHECHERAGH
صفحه ۱ از ۳
💠 تولیت حرم مطهر: نبوت خاتمه یافته، اما امکان رسیدن به مقام انسان کامل، پس از ختم نبوت، پایان نیافته است
امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳، هجدهمین نشست صمیمانه تولیت و پرسنل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، در شبستان امام خمینی(قدس سره) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری در ابتدای این نشست، ضمن آرزوی سالی پر از خیر و برکت برای خادمان اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام گفت: خداوند در ماه مبارک رمضان بر ما منت نهاد و ما را بر سفره ضیافت خود دعوت کرد و ما از آن بهرهمند شدیم. انشاءالله که از ما پذیرفته شده و جزو ذخایر آخرتمان قرار گیرد. حضرت آیتالله مصباح یزدی(رحمةاللهعلیه)، توصیهای را از قول برخی بزرگان سیر و سلوک مطرح کردند و فرمودند: « اگر کاری را با اخلاص انجام دادید، آن را نزد امیرالمؤمنین(علیهالسلام) به امانت بسپارید تا در جایی که نیاز به عمل خالصانه داریم، اندوختهای داشته باشیم.» انشاءالله خداوند کمک کند که هم بتوانیم به درستی عمل کنیم و هم، این عمل خیر ما، برای روزی که به شدت محتاج این اعمالیم، ماندگار بماند. در دعای سحرهای ماه مبارک رمضان آمده است: «يَا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسِيرَ وَ يَعْفُو عَنِ الْكَثِيرِ»، «اى آنكه عمل اندك و ناچيز بندگان را مى پذيرى و از گناهكاران بسيار در مى گذرى».
وی ادامه داد: امیدواریم همه حرکات و تلاشهای ما، حداقلی از اعمال خیر را، برایمان در پی داشته، و ذخیرهای در یومالجزا باشد که به کمکمان میآید و بتوانیم از حساب و کتاب دقیق قیامت عبور کنیم. مرحوم شیخ انصاری(رحمةاللهعلیه)، از قلههای فقه و فقاهت شیعه، و از نوادر روزگار بودند. عظمت ایشان بهگونهای است که گفته شده، وقتی امام عصر(عجاللهتعالیفرجهالشریف) به نجف مشرف میشدند، شیخ انصاری به مکان امام(عج)، آگاهی داشت. درِ آن خانه میرفت و برای إذن دخول، زیارت جامعه کبیره را میخواند، اگر در باز میشد، بدین معنا بود که امام(عج) ایشان را به حضور پذیرفتند؛ و اگر در باز نمیشد، متوجه میشد امام(عج)، صلاح را در دیدار ایشان ندیدهاند، فلذا برمیگشت.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام با بیان اینکه حالت احتضار، سختترین لحظات انسان است، گفت: در این حالت انسان در مرز دنیا و آخرت قرار میگیرد و با یک چشم، دنیا و با چشم دیگر برزخ را مشاهده میکند، زمان متوقف میشود و تمام دنیای انسان از جلو چشمانش عبور میکند و همزمان، جریان مثالی و جایگاه خود را در عالم برخ میبیند. برزخ، عالم مثال است. انسان در این لحظات، هم اعمالش را مشاهده میکند و هم متوجه خواهد شد که چه جایگاهی در انتظار اوست. در آنجاست که انسان به شدت گرفتار غبطه میشود و حسرت میخورد. از یک طرف نظارهگر فرصتها و امکانات است که به خوبی از آن بهره نجسته است، و از طرف دیگر، پرونده سیاه خود را میبیند. به این حالت، «معاینه» میگویند، یعنی حالتی که انسان بِالعیان، همه وضعیت گذشته و آینده خود را میبیند.
صفحه ۲ از ۳
وی ادامه داد: گفته شده است که شیخ انصاری(ره) در حالت احتضار بود، یکی از اطرافیان به ایشان تلقین میکرد که ای شیخ! قُل يَا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسِيرَ «بگو اى آنكه عمل اندك و ناچيز بندگان را مى پذيرى». پاسخ شیخ این بود که: أین الْيَسِير « هماناندک هم نیست». در برخی روایات آمده است که گاه، هیچ کار خیری در پرونده اعمال وجود ندارد. گاه ممکن است فردی چندین سفر کربلا داشته است، اما هیچ چیزی در پرونده او مشاهده نشود. در نگاه فرد، ممکن است چنین باشد که تکالیف نماز و روزه را به خوبی انجام داده است، اما پرونده را که مشاهده میکند، خالی است! این نگاه صریح قرآن است که با «حبط عمل» عنوان شده است. گاهی عمل انسان حبط و نابود میشود. یعنی زحمت کشیده، هزینه کرده و از نگاه خود تلاش کرده است، اما آن را نابود کرده است. با دست خود، پروندهاش را آتش زده است. از اینرو بزرگان توصیه کردهاند که اگر کار خیری انجام دادید، آن را سریع به امانت گذارید. در قرآن کریم هم مسأله حبط و هم تکفیر اعمال بیان شده است. آیه ۱۶سوره مبارکه هود، از جمله آیاتی است که به حبط اعمال اشاره دارد؛ « أُولَئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُوا فِيهَا وَبَاطِلٌ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ » یعنی « اينان كسانى هستند كه در آخرت جز آتش برايشان نخواهد بود و آنچه در آنجا كرده اند به هدر رفته و آنچه انجام مى داده اند باطل گرديده است.» انسان بر اثر کار خیر، پروندهاش سنگین میشود، توبهای که انجام میگیرد نه تنها گناهان بخشیده میشود، بلکه با اراده پروردگار، گناهان تبدیل به حسنات میشود. در سوره فرقان، آیه۷۰ آمده است: « إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِكَ ُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ...»، « مگر كسى كه توبه كند و ايمان آورد و كار شايسته كند پس خداوند بديهايشان را به نيكيها تبديل مى كند...» .
دکتر کلانتری ضمن تاکید بر اهمیت مغتنم شمردن فرصت ها گفت: قدردان فرصتهایی که خداوند در اختیار ما گذاشته است، باشیم و آنها را از دست ندهیم؛ چرا که لحظه لحظه آن، ارزشمند است. برای اینکه مسیر، درست شود و عمل و رفتارمان اصلاح گردد، به حدیثی از نبی مکرم اسلام(صلیاللهعلیهوآله) رجوع میکنیم؛ «و لولا تکثیر فی کلامکم و تمریج فی قلوبکم، لرأیتم ما أری، و لسمعتم ما أسمع» (مسند احمد، ج ۵، ص ۲۶۶) « اگر نبود پرحرفی ها و حرفهای اضافی شما و اگر نبود تمریج در دل شما، می توانستید آنچه را كه من می بینم ببینید و صداهایی را كه من می شنوم بشنوید». میفرماید تمام مشکل شما مؤمنان، دو چیز است؛ اگر آن را حل کنید به مقامی که من هستم یعنی اشرف پیامبران، و اتمّ و اکمل انسانهای روی زمین، میرسید؛ کم صحبت کنید، و دلهایتان متزلزل نباشد. دل، همان جایگاهی است که در آن، شک و تردید بهوجود میآید؛ تزلزل و تصمیم و اراده پیش میآید. ارتباطی میان قلب فیزیکی و قلب تصمیمگیرنده وجود دارد. ما با قدرت تفکر، برای کشف مجهول میاندیشیم. جایگاه این مرکز، در مغز ماست. بخش دیگری وجود دارد که تصمیمگیرنده است و اعتقادات، باور و ایمان در آنجا شکل میگیرد.
صفحه ۳ از ۳
عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، با بیان اینکه باورها، در نفس ناطقه انسانی شکل میگیرد، گفت: همان نفس ناطقهای که با «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»(سوره ص، آیه۷۲) در انسان شکل گرفته است. یک رابطهای میان قلب فیزیکی و نفس ناطقه انسان وجود دارد. قلب فیزیکی و همان دستگاه پمپاژ کننده خون را، حیوانات نیز دارا هستند. اما یک ارتباط ناشناخته میان قلب فیزیکی انسان و روح الهی ویژه انسان(نفس ناطقه) یا همان انسانیت انسان، که ما را از سایر حیوانات متمایز کرده است، وجود دارد. تزلزلها در همین قلب؛ همین نقطه اتصال قلب فیزیکی با نفس ناطقه، شکل میگیرد. پیامبر اکرم (ص) فرموده است، اولاً، پرحرفی باید تعطیل شود و دیگر اینکه این قلب را باید به ثبات برسانید که متزلزل نباشد و نوسان پیدا نکند و گرفتار شک و تردید نشود. در اینصورت آنچه پیامبر(ص) مشاهده کرده است، از جمله عرش الهی، فرشتگان، معراج و... برای ما قابل مشاهده است و هر آنچه که ایشان میشنیده، از جمله ندای وحی آسمانی از زبان حضرت جبرئیل، برای ما نیز، قابل شنیدن است.
وی تصریح کرد: چنین تصور نشود که، مگر نبوت خاتمه نیافته است؟! قرار نیست ما نبیّ خدا شویم. نبوت خاتمه یافته، اما امکان رسیدن به مقام انسان کامل، پس از ختم نبوت، پایان نیافته است. ائمه معصومین(ع) نیز انسانهای کاملی پس از ختم نبوت بودهاند. انسانهای تلاشگر دیگری هم میتوانند به این موقعیت دست یابند. اگر بخواهیم به مقام کمال، و به جایگاهی که پیامبر(ص) فرمودهاند برسیم، بایستی دو مورد ذکر شده را انجام دهیم. برای رسیدن به این دو مورد چه باید کرد؟ در روایت دیگری پیامبر(ص) فرمودند: «لاَ يَسْتَقِيمُ إِيمَانُ عَبْدٍ حَتَّى يَسْتَقِيمَ قَلْبُهُ وَ لاَ يَسْتَقِيمُ قَلْبُهُ حَتَّى يَسْتَقِيمَ لِسَانُهُ» یعنی «ايمان هيچ بندهاى راست و محكم نمىشود مگر اينكه دلش را آرام و محكم كند و دلش آرامش پيدا نكند مگر اينكه زبانش را نگهدارى كند.» (إرشاد القلوب، جلد۱، صفحه۱۰۳). تمام گیر انسان در زبان اوست. باید برای کنترل زبان تلاش کرد. اگر زبان کنترل شود، دست انسان، پای انسان، چشم انسان، گوش انسان و حتی نیت انسان، کنترل میشود. زیرا اگر زبان اصلاح و کنترل شود، قلب نیز اصلاح میشود و قلب، مدیر تمام اعضا و جوارح است و میتواند همه اعضا را مدیریت کند. انشاءالله تلاش کرده و با تمام وجود مراقبت کنیم. به فرموده علامه طباطبایی(رحمةاللهعلیه)، اول کار مراقبه، وسط کار مراقبه و آخر کار نیز مراقبه. انسان مؤمن، همیشه مراقبه نموده و حتی لحظهای غفلت نمیکند. از تمام اعضا و جوارح مراقبت کرده و به تدریج از فکر خود نیز مراقبت مینماید.
شایان ذکر است در ابتدای این نشست، دکتر طلایی معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات آستان مقدس، گزارشی از فعالیتها و عملکرد این معاونت در ایّام نوروز و ماه مبارک رمضان ارائه کرد.
خبر:
shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=222013
گزارش تصویری:
shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154081
@SHAHECHERAGH
صفحه ۱ از ۸
💠 تولیت حرم مطهر: شکسته شدن هیمنه پوشالی اسرائیل با موشکها و پهپادهای ایرانی و فرو رفتن این رژیم در یک شوک بیسابقه نظامی- امنیتی، از دستاوردهای مهم عملیات «وعده صادق» است
امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، شصت و ششمین جلسه از سلسله مباحث «جهاد تبیین» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، با موضوع «بررسی ابعاد و آثار عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی»، در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، دکتر کلانتری در ابتدای این جلسه اظهار کرد: با توجه به عملیات دفاعی و پیچیده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم غاصب صهیونسیتی در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ و طرح پارهای از شبهات در باره این حرکت عزتمندانه و اقتدارآفرین، بحث امروز در آغاز سلسله مباحث جهاد تبیین در سال جدید به بررسی ابعاد و آثار این اقدام اختصاص یافته است. دلیل ضرورت طرح این بحث آن است که تجارب گذشته در ۴۵ سال از عمر پر برکت انقلاب اسلامی، نشان میدهد که دستگاههای خبرپراکنی و پروپاگاندای رسانهای استکبار، همواره در تلاش بوده است که موفقیتها و پیشرفتهای نظام اسلامی را کوچک و ناچیز، و برخی از ناکامیها را بزرگ و بسیار چشمگیر جلوه دهد و ذهن و فکر بسیاری از شهروندان ایرانی و همچنین علاقهمندان و طرفداران انقلاب را در جهان، گرفتار شک و تردید نماید. اگر واقعیتها به درستی تبیین نشود، پروپاگاندای وحشتناک غربی، به کلی واقعیتها را قلب میکند و آن را بهگونهای در ذهن مخاطب خود جابجا میکند که جز یأس و ناامیدی، دستاورد دیگری برای مخاطب خود نداشته باشد. به همین سبب ضروری است که هر کس به سهم خود و در حد توان، در تبیین حقایق و واقعیتهای مرتبط با مسایل و موضوعات گوناگون انقلاب و نظام اسلامی به روشنگری بپردازد. از اهداف اصلی این حرکت تبلیغیِ سوء دستگاههای غربی و امپراطوری رسانهای غرب که بیشتر در دست صهیونیسم بین الملل میباشد، جابجا کردن قاتل و شهید است.
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی در ادامه با بیسابقه خواندن عملیات «وعده صادق» به بیان نکاتی در تحلیل آن پرداخت و گفت: این عملیاتی که علیه رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد، از جهات مختلف بیسابقه است. هم پس از پیروزی انقلاب اسلامی، چنین چیزی وجود نداشته است، و هم پس از جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل(۱۹۶۷ میلادی) نیز چنین چیزی در جهان سابقه نداشته است. لذا شایسته است که رها نشده و جدیتر به بحث گذاشته شود. هماکنون خبر اول مرکز تحلیلهای جهانی، عملیات وعده صادق است. چند نکته در این خصوص قابل ذکر است؛ نکته اول اینکه حضرت امام خمینی(رحمةاللهعلیه) معمار کبیر انقلاب اسلامی و به تبع ایشان انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، همواره موضع ثابت و شفافی را علیه رژیم جعلی اسرائیل و نامشروع بودن این رژیم داشتند و هیچگاه و در هیچ شرایطی از این موضع حقِ خود کوتاه نیامدهاند. یعنی سالها قبل از اینکه، چیزی به نام جمهوری اسلامی بهوجود آید، حضرت امام(ره) موضع خود را بارها و بارها اعلام کردند.
صفحه ۲ از ۸
وی در ادامه به ذکر برخی از مواضع حضرت امام(قدس سره)، در مورد رژیم اشغالگر قدس پرداخت و گفت: ایشان در سال ۱۳۴۲، که پانزده سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است فرمودند: "من به سران ممالک اسلامی و دوَل عربی و غیر عربی اعلام می کنم: علمای اسلام و زعمای دین و ملت دیندار ایران و ارتش نجیب، با دوَل اسلامی برادر است و در منافع و مضارّ همدوش آنهاست؛ و از پیمان با اسرائیل، دشمن اسلام و دشمن ایران، متنفر و منزجر است. اینجانب این مطلب را به صراحت گفتم. بگذار عمال اسرائیلی به زندگی من خاتمه دهند." (صحیفه امام، ج۱، ص۱۹۸ / بخشی از پیام امام خمینی(ره) به مناسبت چهلمین روز حمله رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه قم، ۱۳۴۲/۲/۱۲). از نمونه این سخنان زیاد است و به وفور این نگاه قاطع امام(ره)، در مورد رژیم صهیونیستی موج میزند.
دکتر کلانتری با بیان اینکه در بیان حضرت امام(ره)، یکی از علل مُحدِثه انقلاب، همپیمانی شاه با رژیم جعلی اسرائیل بود، گفت: ایشان در نوفللوشاتو، طی مصاحبهای گفتند: "يكى از جهاتى كه ما را در مقابل شاه قرار داده است، كمك او به اسرائيل است. من هميشه در مطالبم گفتهام كه شاه از همان اول كه اسرائيل به وجود آمد با او همكارى كرده است و وقتى كه جنگ بين اسرائيل و مسلمانان به اوج خود رسيده بود، شاه همچنان نفت مسلمين را غصب كرده و به اسرائيل مىداد و اين امر، خود از عوامل مخالفت من با شاه بوده است. ملت مسلمان ايران هيچ گاه از اسرائيل پشتيبانى نكرده است و هميشه از اين بابت مورد ظلم و تجاوز دستگاه شاه قرار گرفته است." (صحیفه امام، ج۵، ص۱۸۷؛ نوفل لوشاتو، در مصاحبه با خبرنگار نشریه امل لبنان، ۱۳۵۷/۸/۱۶). برخی سؤال میکنند، چرا انقلاب کردید؟ با توجه به این فرمایشات، یکی از علل شکلگیری انقلاب اسلامی، همین است؛ سردمداران رژیم پهلوی با همه وجود، کشور را در اختیار اسرائیل قرار داده بودند. لذا به مجرد اینکه انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، بلافاصله، سفارتخانه اسرائیل در تهران به سفارتخانه فلسطین بدل شد. پس از آن تا به امروز، سران فلسطینی و جبهه مقاومت اسلامی، به ایران آمد و شد کردند. در زمان هشت ساله دفاع مقدس، گاهی اسرائیلیها، خود، خبری را میساختند و میگفتند که فلان سلاح را ما به ایران دادیم؛ یا اینکه در ازای دریافت فلان مقدار نفت، به ایران اسلحه دادیم؛ و یا آمریکاییها چنین اخباری را درست میکردند. در حقیقت تلاش میکردند تا دست آلوده خود را با جمهوری اسلامی بیامیزند و آن را آلوده جلوه دهند. خیلی افراد در داخل کشور این اخبار را باور نداشتند، اما در خارج از ایران و در جهان اسلام، برای عدهای قابل باور بود. و چه بسا چنین تصوری بود که ایران و اسرائیل ظاهراً با هم دشمنی دارند اما در ورای ظاهر، با یکدیگر در صلحند و علت ابراز این دعوا این است که اعراب را از بین ببرند. موضع ثابت، راسخ و ابدی جمهوری اسلامی این بوده است که اسرائیل، یک رژیم نامشروع و جعلی است که به تعبیر حضرت امام(ره) باید از صفحه روزگار محو شود.
عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، در ادامه به بیان دومین نکته پیرامون عملیات «وعده صادق» پرداخت و گفت: تهدیدهای مستمر رژیم صهیونیستی علیه نظام اسلامی و کشور ایران طی ۴۵ سال گذشته یک واقعیت آشکار است که بر کسی پوشیده نبوده و نیست. در مواردی تهدید به حمله هسته ای علیه ایران نیز به طور آشکار از سوی سران رژیم اشغالگر وجود دارد که هیچ واکنشی از سوی سردمداران استکبار نسبت به آن دیده نشده است. این تهدیدها که همیشه وجود داشته، نمونهی بازیهای سیاسی برای بههم ریختن فضای امنیتی کشور بوده است.