eitaa logo
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
145 ویدیو
17 فایل
کانال حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام shahecheragh.ir سایت فارسی Lib.shahecheragh.ir کتابخانه Museum.shahecheragh.ir موزه en.shahecheragh.ir سایت انگلیسی aparat.cm/shahecheragh کانال آپارات کانال سروش sapp.ir/shahecheragh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۱۰ 💠 انتقاد تولیت حرم مطهر از حکام فاسد اشعری مسلک جبرگرا در جهان اسلام، که مانع مقابله با ظالمان و اشغالگران و علیه جریان مقاومت هستند 🔸 دکتر کلانتری: شیوه تفسیر قرآنی امام خامنه ای(مدظله العالی)، «تفسیر تدبری ژرف‌گرا» است/ پژوهش‌های اسلامی، باید اسلام را جامع، منسجم و معطوف به زندگی روز معرفی کنند 🔸 نگاه عمیق و همه جانبه‌‌ای که امام خامنه‌‌ای(دام ظله) به قرآن دارند نگاه یک طبیب دردآشنا به دردهای مسلمانان و جامعه اسلامی، به قرآن به عنوان کتاب هدایت و شفابخش بیماری‌‌های فرد و جامعه اسلامی است. تفسیرهای پرمغز ایشان نیز همه ناظر بر همین حقایق است. به همین سبب تفاسیر ایشان از آیات قرآن، سبک و سیاق خاصی دارد، یعنی به جای غرق شدن در لغت‌‌شناسی‌‌های خسته کننده و یا نقل قول‌‌های متعارض و یا طرح مباحث پیچیده و بی‌‌اثر، یکسره به سمت تبیین حقایق نورانی و شفابخش و منطبق بر نیازهای انسان امروز می‌‌رود و به ارائه راهکار می‌‌پردازد. امروز پنج‌شنبه، هفدهم آبان‌ ۱۴۰۳، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(علیهماالسلام) و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در جلسه هشتاد و یکم از سلسله مباحث «جهاد تبیین»، در بخش دوم از مبحث «درنگی در اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری مدظله العالی» به عنوان صد و چهل و هشتمین پیش‌نشست علمی کنگره بین المللی «اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی)»، به بررسی اجمالی تفسیر و اندیشه های قرآنی معظم لَه پرداخت. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، دکتر کلانتری در ابتدای این نشست که در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر برگزار شد، ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها، این بانوی عالمۀ غير معلّمه و فهيمۀ غير مفهّمه را بزرگترین جهادگر عرصه تبیین دانست که تبیین باشکوه‌ترین حادثه تاریخ، شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه السلام و اصحاب باوفای ایشان را به زیباترین وجه ممکن انجام داد و حقیقتاً نقش بزرگی در ماندگاری و اثرگذاری حادثه عاشورا در طول تاریخ داشت. وی در ادامه ضمن بیان خلاصه ای از جلسه پیشین، گفت: یک بخش از زندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) همین بخش تفسیر و تدبرهای قرآنی است؛ رهبری‌های حضرت آقا طی چند دهه گذشته بر محور همین آیات و تدبر‌های قرآنی در راستای رسیدن به یک زیر ساخت برای برپایی یک نظام اسلامی به معنای واقعی کلمه است، معظم لَه به صورت دقیق و جهت‌دار، این فعالیت را از سال ۱۳۴۳ به بعد شروع کردند. دکتر کلانتری ادامه داد: در طول تاریخی که بر قرآن کریم گذشته است، بنا به گفته برخی از اندیشمندان قرآنی، بیش از دو هزار تفسیر بر قرآن نوشته شده است. تفاوت‌‌های این تفاسیر، یا در روش و سبک، یا در رویکرد و گرایش، یا در محتوا و مضمون، و یا در ترتیبی، موضوعی و تجزیئی بودن تفاسیر است. بی‌‌گمان زحمات همه آنان که به ساحت قرآن کریم خدمت کرده‌‌اند مشکور و در نزد صاحب اصلی قرآن، خداوند بزرگ مأجور است. بدون تردید همه این تفاسیر به‌لحاظ ارزش علمی و توفیق در پرده‌‌برداری از حقایق نورانی و معارف آسمانی و برآوردن اهداف قرآن که همان هدایت فرد و جامعه به قله‌‌های کمال است در یک سطح نیستند؛ بلکه برخی ضعیف، برخی متوسط، برخی قوی، برخی عالی، و برخی به کلی با اهداف قرآن بیگانه‌‌اند‌‌ و به تعبیری «تفسیر به رأی» شمرده می‌‌شوند.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۱۰ 💠 انتقاد تولیت حرم مطهر از حکام فاسد اشعری مسلک جبرگرا در جهان اسلام، که مانع مقابله ب
صفحه ۲ از ۱۰ عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، با بیان اینکه اولین تفسیر مربوط به اواخر سده اول هجری قمری است و بعد از آن علی الدوام تفسیر‌های گوناگون نوشته شده، به اختصار به توضیح روش‌های تفسیر پرداخت و گفت: در روش تفسیر ترتیبی، کل قرآن و آیه به آیه به ترتیب از سوره حمد تا آخرین سوره قرآن تفسیر می‌شود؛ نمونه آن تفسیرالتبیان شیخ طوسی، مجمع البیان طبرسی، تفسیر کبیر فخر رازی، تفسیر جامع قُرطبی در اهل سنت و تفسیر المیزان علامه طباطبایی می‌باشد. در تفسیر موضوعی؛ یک موضوع انتخاب و تمامی آیات مرتبط با آن جمع‌آوری می‌گردد و مفسر در موضوع مشخص، متمرکز شده و به تفسیر قرآن می‌پردازد و نظر نهایی قرآن را در رابطه با آن موضوع، بیان می‌کند. تفسیر «پیام قرآن» از آیت الله مکارم شیرازی و «پیام جاوید» از آیت الله سبحانی جزو تفاسیر موضوعی است؛ آیت الله جوادی آملی هم یک تفسیر موضوعی دارند که موضاعات مختلف را کار کرده‌ است که این هم یک نوع تفسیر است. یکی از شیوه‌های اصلی تفسیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هم همین تفسیر موضوع به موضوع است که بر روی ایمان، توحید، نبوت، امامت، ولایت و ... به ترتیب کار کرده‌اند. روش دیگر تفسیر، تجزیئی است که جزء به جزء می‌باشد، مثلاً تفسیر جزء سی قرآن؛ نمونه آن تفسیر نوین استاد محمدتقی شریعتی است، از این نوع تفسیر بسیار زیاد داریم؛ یا تفسیر یک سوره از قرآن، مثلاً تفسیر سوره حجرات یا انسان، تفسیر سوره حمد حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه) جز این دسته از تفاسیر است. تفسیر گرایشی، روشی دیگر در تفسیر است که رویکرد مفسر را در تفسیر قرآن، بیان می‌کند؛ مانند تفسیر عرفانی ابن عربی، مرحوم ملاصدرا هشت جلد تفسیر قرآن دارد که بلحاظ روشی تجزیئی است یعنی چند سوره خاص قرآن را انتخاب کرده است و بلحاظ گرایشی فلسفی- عرفانی است که خیلی عمیق و دارای نوآوری‌های مختلف می‌باشد. یا تفسیر «فی ضلال القرآن» سید قطب که رویکرد سیاسی- اجتماعی دارد. رویکرد اجتماعی- فرهنگی تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی، رویکرد فلسفی-کلامی تفسیر «المیزان» علامه طبا‌طبایی، نمونه هایی از این دست هستند. یک تفسیر ادبی هم داریم که همه لغات و صرف و نحو را توضیح داده است و هیچ بار مفهومی ندارد، مانند «تفسیر‌های تفتازانی» که در مورد کلمه‌ها حرف می‌زند. دکتر کلانتری در توضیح واژه تفسیر گفت: کلمه تفسیر از ماده «فسر» می‌آید، یعنی پرده‌برداری کردن؛ تفسیرقرآن یعنی پرده‌برداری کردن از حقایق و معارف نورانی قرآن و بیشتر نزدیک شدن به قرآن، هدف از تفسیر قرآن بیشتر در معرض نور قرآن قرار گرفتن است.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۲ از ۱۰ عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، با بیان اینکه اولین تفسیر م
صفحه ۳ از ۱۰ وی با بیان اینکه، بلحاظ ارزش‌گذاری بعضی از تفسیر‌ها واقعاً ضعیف هستند، گفت: بعضی از تفاسیر هیچ پرده‌‌ای از چهره قرآن برنمی‌دارند. بعضی از تفسیر‌ها هم ضد تفسیر و پر از ابهام هستند و انسان را از قرآن دور می‌کنند، نمونه این نوع تفسیر که در عصر خود ما وجود دارد تفسیر قرآنی می‌باشد که گروهک فرقان منتشر کرده‌ است، به دلیل اینکه قبل از انقلاب در ایران اجازه چاپ نداشت، آن را در پاکستان چاپ و منتشر کردند؛ بر اساس این تفسیر باید آیت الله مطهری به شهادت برسد چونکه قرآن گفته است؛ آن بیاینه گروه فرقان که در زمان شهادت آیت الله مطهری منتشر کرده بودند با آیه ۱۲، سوره توبه شروع شده بود؛ « فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ ...»؛ «پیشوایان کفر و ضلالت را بکشید...». از نظر این تفسیر کذایی، شهید مطهری، مفتح و حضرت امام خمینی(ره) همه ائمه کفر هستند که باید از بین بروند. از نظر پیامبر(صلی اله علیه واله وسلم) این نوع تفسیر‌ها، «تفسیر به رأی» هستند که معنای دقیق آن این است که قرآن را بر اساس رای خودشان تفسیر می‌کنند، به جای اینکه نظر خود را بر قرآن، منطبق کنند، قصد دارند که قرآن را بر اساس نظر و رأی خود تبیین بکنند. پیامبر(ص) فرمودند کسی که قرآن را تفسیر به رأی بکند قطعاً در آتش جهنم است. از این نوع تفسیر نمونه‌های زیادی وجود دارد؛ به طور مثال داعش، آیات قرآن را تلاوت و بعد سر افراد مسلمان را از بدنشان جدا می‌کرد. تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، گفت: جای تأسف است که جامعه دینی ما آنچنان که باید با قرآن و تفاسیر راستین آن آشنا نیست و همین ناآشنایی همواره موجب مهجور ماندن قرآن در میان مسلمانان از یکسو، و نفوذ و تخریب اعتقادات دینی بسیاری از مسلمانان توسط دشمنان اسلام راستین و مکتب نورانی اهل‌‌بیت عصمت علیهم السلام، از سوی دیگر شده است. بر هر مسلمانی واجب است که در برنامه زندگی خود، جایی را برای ارتباط با قرآن و معارف ناب آن قرار دهد و بدینوسیله خود و خانواده خود را از هجوم دشمنان ایمان و فتنه‌‌های تاریک زمان، در امان دارد. وی پیرامون نوع نگاه امام خامنه ای(دام ظله) به قرآن و کیفیت تفسیر ایشان گفت: نگاه عمیق و همه جانبه‌‌ای که امام خامنه‌‌ای(دام ظله) به قرآن دارند نگاه یک طبیب دردآشنا به دردهای مسلمانان و جامعه اسلامی، به قرآن به عنوان کتاب هدایت و شفابخش بیماری‌‌های فرد و جامعه اسلامی است. تفسیرهای پرمغز ایشان نیز همه ناظر به همین حقایق است. به همین سبب تفاسیر ایشان از آیات قرآن، سبک و سیاق خاصی دارد، یعنی به جای غرق شدن در لغت‌‌شناسی‌‌های خسته کننده و یا نقل قول‌‌های متعارض و یا طرح مباحث پیچیده و بی‌‌اثر، یکسره به سمت تبیین حقایق نورانی و شفابخش و منطبق بر نیازهای انسان امروز می‌‌رود و به ارائه راهکار می‌‌پردازد. «وَنُنَزِّلُ مِنَ ٱلقُرءَانِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحمَة لِّلمُؤمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ ٱلظَّـلِمِينَ إِلَّا خَسَارا»؛ «و از قرآن آنچه براى مؤمنان شفا و رحمت است، فرو مى‌فرستيم و حال آنكه بر ستمكاران جز زيان نمى‌افزايد»؛ (آیه ۸۲، سوره اسراء). تولیت حرم مطهر اظهار کرد: قرآن شفا است؛ پس کسی که به سمت تفسیر قرآن می‌رود باید درد‌های امروز جامعه را به قرآن عرضه بکند و از قرآن هم برای فرد مسلمان و هم برای جامعه اسلامی، دارو بگیرد. به همین دلیل تفسیر‌های حضرت آقا شیوه خاصی دارند، همانطور که اشاره شد تفسیر‌های ایشان در بعد از انقلاب هم ادامه پیدا کرده‌ و تاکنون چندین جلد از آن منتشر شده است. تفسیر‌های ایشان را که بعد از سال‌ها مطالعه می‌کنیم همین حس تازه و به‌روز بودن را دارند. مثل آیات قرآن که همیشه تازه هستند.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۳ از ۱۰ وی با بیان اینکه، بلحاظ ارزش‌گذاری بعضی از تفسیر‌ها واقعاً ضعیف هستند، گفت: بعضی از تف
صفحه ۴ از ۱۰ وی اظهار کرد: وقتی می‌گوییم قرآن کتاب جاودانه خداوند تا پایان عمر دنیا است، یعنی همین امروز هم برای انسان‌های عصر جدید، وحی نازل می‌شود، در کجا؟ در همین آیات قرآن. «مِنهُم ما مَضی وَ مِنهُم ما لَم یَکُن بَعدُ یَجری کَما تَجرِی الشَّمسُ وَ القَمَر». مثل ماه و خورشید که به طور دائم بالای سر انسانند، این آیات شریفه‌‌ی قرآن هم مثل خورشید بالای سر ما هستند و دائم هستند؛ این جور نیست که یک روزی باشند، یک روزی نباشند. قرآن مانند خورشید است که دائماً و لحظه به لحظه انرژی و گرما ساطع می‌کند و تازه است و متعلق به دیروز نیست. این ۶۲۶۶ آیه قرآن که ۱۴۰۰ سال پیش برای انسان‌های گذشته نازل شده است، مجدد برای سایر نسل‌ها هم نازل می‌شود، یعنی برای ما انسان‌های عصر خاتم، شروع جدیدی است و با ما حرف می‌زند؛ وقتی به سراغ تفسیر می‌رویم باید این را متوجه بشویم که قرآن با ما حرف می‌زند یا خیر، قرآن با جامعه مدرن حرف می‌زند یا خیر، پاسخگوی نیاز و احتیاجات انسان‌ها این عصر می‌باشد یا خیر، اگر نبود این تفسیر برای ما مفید نیست و با اعتقاد به جاودانگی قرآن سازگار نیست. این اعتقاد به ما می‌گوید که قرآن در همین زمان هم در حال نزول است و با ما حرف می‌زند و راجع به درد‌های ما دارو دارد. تفاسیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) این حالت را به انسان القا می‌کند. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، شیوه تفسیری امام خامنه ای(مدظله العالی) را «تفسیر تدبری ژرف‌گرا» در قرآن نام نهاد و گفت: تدبر از ماده «دبر» به معنای پشت است، تدبر یعنی پشت چیزی را گرفتن و به جلو رفتن و بین انسان و آن، فاصله وجود نداشتن، زمانی که تفسیر، تدبری باشد، همه این کلمه‌ها جاندار می‌شوند، حتی اِعراب‌ها هم زنده می‌شوند و قرآن برای انسان ملموس می‌شود. وی گفت: برای کسی که در جلسات تفسیر امام خامنه ای(مدظله العالی) حضور دارد و یا کتاب‌‌های تفسیر ایشان را مطالعه می‌‌کند، این احساس پدید می‌‌آید که خود در محضر قرآن حضور دارد و قرآن به طور مستقیم با او سخن می‌‌گوید. برای شناخت سبک تفسیری ایشان بهترین کار، مطالعه دقیق کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است. رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، پیرامون نکات لازم در پژوهش‌‌های اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب(دام ظله)، گفت: معظم لَه در آغاز آن کار عظیم، ابتدا به آسیب‌‌شناسی پژوهش‌‌های اسلامی رایج پرداخته و آنگاه رعایت چهار نکته لازم را در پژوهش‌‌های اسلامی متذکر می‌‌شوند؛ نخست اینکه پژوهش‌‌های اسلامی باید اسلام را به عنوان یک آیین اجتماعی جامع و ذوابعاد معرفی کنند، نه یک آیین فردی و تک بُعدی و بی‌‌ارتباط با نیازهای عینیِ جامعه انسانی؛ که این یک نقص و ایراد است و تقریباً در همه علوم اسلامی آن را شاهد هستیم در فقه هم همین مشکل را داریم که بیشتر فردی است نه اجتماعی، یعنی راجع به فرد مسلمانی است که هرکجا باشد راجع به اجتماع و سیاست صحبت نمی‌کند. وی ادامه داد: نکته دوم اینکه، آیین اسلام یک آیین منسجم است که همه احکام، قواعد و دستورالعمل‌‌های آن اعم از فردی و اجتماعی، و اعم از اعتقادی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، فکری و فرهنگی، از یک انسجام و به هم پیوستگی بی‌‌نظیر برخوردار است. پژوهش‌‌های اسلامی باید این واقعیت را همواره مد نظر داشته باشد. تمام احکام در اسلام با یکدیگر در توازن و تعادل هستند تا اسلام به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد. باید اسلام را یک شبکه به هم پیوسته منطبق با نیاز‌های بشر معرفی بکنیم.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۴ از ۱۰ وی اظهار کرد: وقتی می‌گوییم قرآن کتاب جاودانه خداوند تا پایان عمر دنیا است، یعنی همین
صفحه ۵ از ۱۰ دکتر کلانتری پیرامون سومین نکته لازم در پژوهش‌‌های اسلامی، از نگاه رهبر معظم انقلاب(دام ظله)، گفت: پژوهش‌‌های اسلامی نباید در تبیین اسلام فقط به یک سلسله مباحث انتزاعی صِرف بسنده کنند و در نتیجه به مخاطب خود اینگونه القاء کنند که اسلام به متن زندگی و واقعیت‌‌های اجتماعی و دردهای نقد او هیچ توجه و کاری ندارد. بعضی از پژوهش‌ها اینقدر انتزاعی است که فرد را از دین متنفر می‌کنند؛ گاهی یک بحث نرم قرآنی را اینقدر پیچیده می‌کنیم که زمانی که مخاطب آن را مطالعه می‌کند دیگر هیچ رغبتی برای ادامه ندارد و یا اینکه خیلی از مسائل اسلام را دور از فضای نیاز و زندگی خودمان مطرح می‌کنیم یعنی اینقدر انتزاعی صحبت می‌کنیم و واژه‌های نا‌آشنا در یک متن به کار می‌بریم که هیچ ارتباطی با نیاز امروز بشر ندارد. وی پیرامون چهارمین نکته لازم در پژوهش‌‌های اسلامی، از نگاه مقام معظم رهبری(دام ظله)، گفت: طبق نظر معظم لَه؛ «در استنباط و فهم اصول اسلامی، مدارک و متون اساسی دین، اصل و منبع باشد، نه سلیقه‌‌ها و نظرهای شخصی یا اندوخته‌‌های ذهن و فکر این و آن... تا حاصل کاوش و تحقیق، به‌‌راستی «اسلامی» باشد و نه هر چیز جز آن. برای برآمدن این منظور، قرآن کامل‌‌ترین و موثق‌‌ترین سندی است که می‌‌توان به آن متکی شد که «باطل را از هیچ سوی بدان راه نیست»؛ «لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ»؛ (آیه ۴۲، سوذه فصلت) و «درآن، مایه روشنگری هر چیزی هست»؛ « وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ»؛ (آیه۸۹، سوره نحل) و البته در پرتو تدبری ژرف‌‌پیما که خود، ما را به آن فرمان داده است». این تدبر ژرف‌پیما، روش حضرت آقا است، یعنی تدبر عمیق و همه جانبه. وی در ادامه خاطرنشان کرد: پژوهش‌های اسلامی، باید اسلام را جامع، منسجم و معطوف به زندگی روز معرفی کند و دور از بحث‌های انتزاعی صرف باشد، که همه این‌ها در برگشت به قرآن شکل می‌گیرد، در آیات متعدد قرآن به ما دستور داده شده است که تدبر کنید، یعنی فقط به صرف خواندن و تفسیر سطحی قرآن بسنده نکنید، بلکه به عمق قرآن برسید. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در ادامه با بیان اینکه تفاسیر قرآن مقام معظم(دام ظله) بر اساس همین مبانی است، گفت: تفاسیر معظم لَه دارای پنج ویژگی‌‌ ارزشمند می‌‌باشد؛ ۱ـ تفسیری اجتماعی، ناظر بر زندگی، زنده، جامعه‌‌ساز و زندگی ساز بر محور هدایت‌‌های قرآن است. ۲ـ دارای انسجام و پیوستگی و پیوند همه اجزاء قرآن در ارائه یک جهان‌‌بینی و ایدئولوژی جامع است. ۳ـ به زبان مخاطب امروز، غیر انتزاعی و دور از پیچدگی‌‌های فلسفی و کلامی و تعارض‌‌های نظریِ رایج است. ۴ـ بر پایه تفسیر قرآن به قرآن به عنوان اصلی‌‌ترین سند موثق اسلام است و ۵ـ بر مبنای نیازها و مقتضیات زمان می‌باشد، یعنی یک تفسیر عصری است. وی تصریح کرد: منظور از ایدئولوژی، دستورالعمل‌های دین و برنامه زندگی است و جهان‌بینی به معنای نگاه کلی به هستی است که بیشتر جنبه اعتقادی دارد و باور‍‎های ما را شامل می‌شود. تفاسیر ایشان غیر از ارتباط دقیقی که بین جهان‌بینی و ایدئولوژی برقرار می‌کنند، در خود آن انسجام هم وجود دارد و اصل اساسی جهان‌بینی را اصل توحید قرار می‌دهند که تمام اصول دیگر به آن متصل هستند. تمام تلاشی که حضرت آقا به خرج می‌دهند این است که هم اصول جهان‌بینی و هم تمام احکامی که تحت عنوان ایدئولوژی نام گذاری می‌شوند را با متن زندگی مرتبط کنند و انسجام و به هم پیوستگی آن‌ها را نشان بدهند.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۵ از ۱۰ دکتر کلانتری پیرامون سومین نکته لازم در پژوهش‌‌های اسلامی، از نگاه رهبر معظم انقلاب(دا
صفحه ۶ از ۱۰ رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: حضرت آقا، قرآن را به گونه‌ای تشریح و تبیین می‌کنند که انسان پیچیده ترین مسائل را به راحتی متوجه می‌شود، یعنی مباحثی که قرن‌ها در مباحث اندیشه‌ورزی اسلام پیچیده شده و انسان رغبتی به مطالعه‌ آنها ندارد، آنچنان ملموس، زیبا و متین بیان کرده‌اند که انسان سریع به عمق مسئله پی می‌برد و به خیلی از شبهات پاسخ داده می‌شود؛ خیلی از شبهاتی که ما داریم به دلیل پیچیدگی‌هایی است که دیگران در اسلام بوجود آورده‌اند، یعنی همان کسانی که قصد تفسیر آیات قرآن را داشته‌اند، اینقدر حرف‌های کلامی و فلسفی بیان، و تعارض‌های ذهنی خودشان را با تفسیر ترکیب کرده‌اند که باعث شده است سوالات بیشتری در اذهان پیش بیاید و تضادهای فکری ما را هم بیشتر کرده است؛ وقتی کسی اینها را شفاف بحث می‌کند به خودی خود سوالات ما هم از بین می‌رود. در کتاب‌های تفسیری حضرت آقا، فقط جاهایی که لازم بوده از روایات معتبر استفاده کرده‌اند وگرنه همه جا آیه به آیه تفسیر شده است؛ همان ویژگی تفسیری که علامه طباطبایی بیان می کند ما قصد داریم قرآن را به وسیله قرآن تفسیر کنیم. تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در ادامه به بیان نمونه‌‌های از تفسیر مدبرانه ژرف‌گرای امام خامنه‌ای(دام ظله) پرداخت و در این راستا به آیات ۱۳۰ تا ۱۳۲ سوره آل‌‌عمران، اشاره کرد: «... وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۱۳۰﴾ وَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ ﴿۱۳۱﴾ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ﴿۱۳۲﴾» « ... و از خداى بترسيد تا رستگار شويد ﴿۱۳۰﴾ و از آتشى كه براى كافران آماده شده است بترسيد ﴿۱۳۱﴾ و خدا و پیامبر را اطاعت کنید، تا مشمول رحمت شوید﴿۱۳۲﴾» وی ادامه داد: حضرت آقا، تقوا را اینگونه تعریف کرده‌اند: «رهبانیون مسیحیت، برای اینکه دامانشان به گناه آلوده نشود، رهبانیت پیشه کردند؛ به غارها و کوه‌‌ها و بیغوله‌‌ها پناهنده شدند. قرآن می‌فرماید: رهبانیتی که آنان از خود در آوردند، به صورت بدعتی آن را ایجاد کردند؛ ما بر آنان رهبانیت را ننوشته بودیم ( «مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ» آیه ۲۷، سوره حدید). اما عالِم اسلامی رهبانیت ندارد، گوشه‌‌گیری ندارد، فرار ندارد. عالِم اسلامی همانی است که سعی می‌‌کند بگیرد غریق را. یک فرد آگاه مسلمان، هر انسان مسلمان (که مسلمان بودن و مسئول بودن با یکدیگر لازم و ملزوم هستند) همین جور است؛ سعی می‌‌کند غریق را، بیمار را، نجات بدهد؛ اینکه با فرار جور در نمی‌‌آید. خودش را متقی می‌کند، دارای تقوا؛ یعنی آن تجهیز لازم را، آن زره لازم را در مقابل آسیب گناه، برتن می‌پوشد و وارد منطقه گناه می‌شود، برای دستگیری گناهکاران؛ خلاصه تقوا این است»؛ (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص۴۳).
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۶ از ۱۰ رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: حضرت آقا، قرآن را به گونه‌ای تشریح و تبیین م
صفحه ۷ از ۱۰ تولیت حرم مطهر گفت: از گذشته به ما یاد داده‌ شده است که هرکس که منزوی تر باشد و در خیر و شر دیگران هیچ حرفی نزند و دخالتی نکند، آن را فرد بهتری می‌دانیم. اما تقوایی که قرآن بیان می‌کند این است که خودمان را به گونه‌ای بسازیم و اصلاح کنیم که مقابل وسوسه‌های شیطان بتوانیم با همه وجود مثل کوه ایستادگی بکنیم و بتوانیم دست کسی را که در حال غرق شدن می‌باشد را هم بگیریم؛ چه کسی می‌تواند غریق را نجات بدهد؟ کسی که خودش تمام آزمایشات را پشت سر گذاشته و مهیا شده باشد، یعنی دیگر امکان غرق شدن خودش وجود ندارد، این یعنی تقوا. پس در گوشه نشستن و درب ها را بستن و به کوه پنا بردن تقوا نیست و قرآن آن را بدعت می‌داند، تقوا این است که انسان خودش را به گونه‌ای اصلاح بکند و مراتب بندگی را به گونه‌ای در وجود خود تقویت کند و اراده و عزم خود را به گونه‌ای استحکام ببخشد تا بتواند دست کسی را که در حال غرق شدن می‌باشد بگیرد و از وارد شدن به منطقه گناه ترسی نداشته باشد، این معنای «وَاتَّقُوا اللَّهَ» در تفسیر مقام معظم رهبری(دام ظله) است. وی گفت: امام خامنه ای(دام ظله) در تفسیر خود، نتیجه تقوا را برای فرد و جامعه توضیح می‌دهند و می‌فرمایند: «وقتی که این معنای تقوا شد، آیا تقوا مقدمه و وسیله‌‌‌ای برای پیروزی هست یا نیست؟ می‌‌‌بینید که خیلی آسان، وسیله پیروزی‌‌ست. آن کسی که می‌خواهد بر این بیماری، در این منطقه پیروز بشود، اگر همواره بترسد که مبادا این میکروب در جسم او اثر بگذارد، این چطور می‌تواند میکروب‌‌‌زده‌‌‌ها و وبازده‌‌‌ها را نجات بدهد؟ باید خودش را خاطر جمع کرده باشد؛ باید از خودش خاطرجمع باشد، بعد وارد منطقه وبازده بشود و دیگران را نجات بدهد؛ آن وقت است که به پیروزی هم خواهد رسید. آن وقت است که این کار را هم به راحتی انجام خواهد داد. «و اتقوا الله» تقوای خدا پیشه کنید، «لَعلّکُم تُفلَحُون» مگر پیروزمند و رستگار و موفق گردید.(طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص۴۴). دکتر کلانتری با طرح این پرسش که «اگر بخواهیم عمل ما مبتنی بر تقوا باشد، رفتار مبتنی بر تقوا، چگونه عملی است؟»، گفت: امام خامنه ای(دام ظله) در تفسیر خود، در خصوص «چگونگی تقوا در عمل» می‌فرمایند: «واطیعوا الله و الرسول لعلکم ترحمون»، اطاعت کنید از الله و از پیامبر، شاید مورد رحمت پروردگار قرار بگیرید. خب اطاعت از خدا با اطاعت از پیغمبر تفاوتی ندارد، به چه مناسبت می‌‌‌فرماید که اطاعت کنید از خدا و اطاعت کنید از پیامبر؟ هر دو تا را با هم، زائد نیست ذکر کردنش؟ نه. اگر چنانچه فقط بگوید «اطیعوا الله» اطاعت کنید از خدا، پیغمبر را به عنوان مصداق و نمونه‌‌‌ای ذکر نکند و اطاعت از پیغمبر را متذکر نگردد، آن کسانی هم که در نقطه مقابل پیغمبر قرار دارند، ممکن است ادعا کنند ما داریم اطاعت از خدا می‌‌‌کنیم. دامنه ادعا که وسیع است، همه کس می‌تواند داعیه دین و ایمان و تقوا را علنی کند. همه کس می‌‌‌توانند مدعی بشوند که بنده خدایند و مطیع او.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۷ از ۱۰ تولیت حرم مطهر گفت: از گذشته به ما یاد داده‌ شده است که هرکس که منزوی تر باشد و در خیر
صفحه ۸ از ۱۰ در زمان پیغمبر، هم پیغمبر مدعی عبودیت و اطاعت خدا بود، هم آن کسانی که در جبهه مقابل او، با او می‌‌‌جنگیدند، اخلال می‌کردند، رهبران و آقایان و رهبانان مسیحیت و احبار یهود، اینها هم ادعا می‌کردند. «و قالت الیهود و النصاری نحن ابناء الله»(آیه ۱۸، سوره مائده) ، یک ذرّه هم بالاتر از پیغمبر؛ او می‌‌‌گفت من بنده خدا هستم، اینها می‌‌‌‌گفتند ما فرزندان و پسران خدا هستیم. آنها فکر می‌کردند که اطاعت خدا دربست در اختیار آنهاست. یا به تعبیر دیگر بگویم، خودشان فکر نمی‌‌‌کنند؛ بعضی از نافرمانان خدا این جور وانمود می‌‌‌کنند که مطیع خدایند، درست است یا نه؟ عده‌‌‌ای هستند که خودشان وقتی با خود خلوت می‌‌‌کنند، می‌‌‌یابند که چه نامه سیاهی دارند؛ می‌‌فهمند که آنچه می‌‌‌گویند سرا پا دروغ است، اما به مردم این جور وانمود می‌‌‌کنند که بندگان خوب خدا و مطیعان و عابدان پروردگارند. اینها در مقابل مردم حق پرستِ واقعی باید ممتاز بشوند، باید مشخص بشوند. این است که اینجا خدای متعال، در مقام بیان اطاعت و لزوم آن برای مؤمنان، این جور می‌‌گوید: «و اطیعوا الله و الرسول» اطاعت کنید خدا را و پیامبر را. اگر نمی‌‌گفت پیامبر را، دشمنان پیامبر هم می‌‌‌گفتند ما مطیع خداییم؛ لذا بایستی مشخص بشود که اطاعت خدا یعنی چه. آن کسانی که خود را بنده خدا می‌‌‌دانند، اما بنده فرمانِ قانون خدا نیستند، عمل به قانون نمی‌کنند، ملتزم به لوازم این بندگی نیستند، اینها چطور می‌‌‌توانند بگویند ما بنده خداییم؟ (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، صص ۴۳، ۴۴ و ۴۵). تولیت حرم مطهر، اظهار کرد: همیشه در تاریخ، این قصه تکرار می‌شود؛ در عصر پیامبر(ص) عده‌ای در مقابل ایشان ایستادند و گفتند: ما هم بنده خدا هستیم و یا حتی بیان کردند که فرزند خداوند و از پیامبر هم بالاتر هستند، بعد از رحلت پیامبر(ص) عده‌ای گفتند ما خدا و رسول را اطاعت می‌کنیم نه شما را، در حال حاضر هم عده‌ای بیان می‌کنند که ما محب علی بن ابی طالب و اهل بین عصمت و طهارت(ع) هستیم اما این نظام را قبول نداریم! این ادعای آسان را می‌کنند، چون اگر این نظام را قبول داشته باشند که باید به میدان بیایند و این سخت است. در همه زمان‌ها، یک ملاک برای صداقت انسان‌های مومن وجود دارد، این که می‌گوئیم زمین خالی از حجت نیست اینگونه است، حجت خدا در آن عصر که آیه‌ها نازل می‌شد پیامبر گرامی اسلام(ص) بودند، که بیان می‌کرد «واطیعوا الله و الرسول لعلکم ترحمون»، شخص اگر اطاعت از رسول می‌کرد درست بود اما اگر می‌گفت من فقط خدا را اطاعت می‌کنم، کارش درست نمی‌شد و این فرد در منطق قرآن کافر بحساب می‌آمد؛ پس از رحلت پیامبر(ص)، یک حجت بر روی زمین است و راه شناختن مومن واقعی از غیر واقعی این است که آیا از حجت زنده خدا تبعیت می‌کند یا خیر. در عصر ما و همه اعصار همینطور است. این فرمایشی که حضرت آقا بیان می‌کنند، یک شاخص به ما می‌دهد که همیشه هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی ما مفید است.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۸ از ۱۰ در زمان پیغمبر، هم پیغمبر مدعی عبودیت و اطاعت خدا بود، هم آن کسانی که در جبهه مقابل او
صفحه ۹ از ۱۰ وی گفت: امام خامنه ای(دام ظله) در تفسیر خود، بیان می‌کنند که «انسان چگونه مستوجب لطف و رحمت خدا می‌‌شود» و می‌فرمایند: « «اطیعوالله و الرسول» اطاعت کنید خدا را و رسول را، «لعلکم ترحمون» شاید مورد رحم پروردگار قرار گیرید. عمل به فرمان الهی؛ زمینه ساز رحمت خداوند. رحم خدا یعنی چه؟ مورد رحم خدا قرار گرفتن یعنی چه؟ اینجا یک مقایسه‌‌‌ای بکنید بین بیان قرآن و پندار عامیانه ما. ما می‌‌‌گوییم که اگر گناهکاریم، اگر نافرمانی خدا کردیم، اگر به واجبات و تعهدات و تکالیف عمل نکردیم، اگر چنانچه از منطقه‌‌‌های ممنوعه پروردگار پا عقب نکشیدیم؛ فقط یک امیدواری داریم، آن چیست؟ آن رحم خداست. خدا با رحمتش با ما عمل کند، خدا ما را رحم کند، این داعیه و حرف ماست؛ یعنی حرف معمول اجتماع ما و مردم ما این است. رحمت خدا را برای کجا می‌‌دانیم؟ برای آنجا که عمل نکردیم؛ در صورتی که نافرمانی کردیم؛ در صورتی که منطقه ممنوعه خدا را زیر پا لگدکوب کردیم؛ مسئولیت و تعهدِ الهی را ملاحظه نداشتیم؛ در یک چنین صورت‌‌‌هایی می‌‌‌گوییم: ما که عمل نداریم، مگر خدا رحممان کند. رحم را، رحم خدا را، رحمت پرودگار را، رقیب عمل کردن و جایگزین عمل کردن می‌‌دانیم. آیه قرآن به عکس است؛ می‌‌‎‌گوید عمل کنید، اطاعت کنید، شاید مورد رحمت پرودگار قرار بگیرید. رحمت خدا آن وقتی‌‌ست که یک ملتی به مسئولیتش عمل کند. خدا آن وقتی به مردمی رحم می‌کند که او را اطاعت کنند، تکالیف خود را انجام بدهند. هفتصد میلیون مسلمان بنشینند به انتظار ابر رحمت پروردگاری که بر سرشان ببارد، آن وقت راه‌‌‌ها را باز کنند تا دزدانِ ناموس و غارتگران دین بیایند همه چیزشان را ببرند؛ به امید رحمت خدا بنشینند؟ پس بگو بنشینند حالا!» (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، صص ۴۵ و ۴۶). رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، گفت: همین جامعه آفت زده اسلام را نگاه کنید، تسلیم افتاده اند که خداوند خودش کاری بکند، مثل قصه حضرت موسی(ع) و پیروانش؛ «قَالُوا يَا مُوسَى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِيهَا فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ»؛ « گفتند: اى موسى، تا وقتى كه جباران در آنجايند هرگز بدان شهر داخل نخواهيم شد. ما اينجا مى‌نشينيم، تو و پروردگارت برويد و نبرد كنيد.»(آیه ۲۴ سوره مائده).
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۹ از ۱۰ وی گفت: امام خامنه ای(دام ظله) در تفسیر خود، بیان می‌کنند که «انسان چگونه مستوجب لطف و
صفحه ۱۰ از ۱۰ تولیت حرم مطهر ادامه داد: امروز جامعه اسلام گرفتار همین مسئله و مشکل است، یک جریان باطل وارد جهان اسلام شد و یک فکر مسموم را به خورد مسلمانان داد که ما از خودمان هیچ اختیاری نداریم و همه چیز دست خدا است؛ جبری‌ها یعنی همان کسانی که جبر را در اسلام توسعه دادند و امروز هم این حکام فاسد، بر جهان اسلام حاکم می‌باشند و می‌گویند ما نمی‌توانیم کار خاصی در برابر مستکبرین انجام بدهیم، خدا خودش باید مشکل را حل کند و بر اساس همین تفکر جبرگرایانه، روبروی جریان مقاومت قرار گرفته اند و می‌گویند حماس و حزب الله را هم باید از بین ببریم زیرا بر خلاف اراده خداوند کار می‌کنند. بر همین اساس نتانیاهو می‌گوید ما می‌خواهیم دست از جنگ برداریم اما سعوی‌ها، مصری‌ها و اردنی‌ها، مانع می‌شوند و اجازه نمی‌دهند و می‌گویند حماس باید از بین برود، یعنی تفکر اشعری مسلک جبرگرا که همه جهان اسلام را به زمین بسته‌ و اجازه تحرک و مقابله در برابر ظالمان و اشغالگران را نمی‌دهد و از طرفی هم معتقد هست که این‌ مجاهدان راه حق خلاف کرده‌اند و باید از بین بروند، چون در مقابل اراده خدا قیام کرده‌اند!!! این بُعد اجتماعی قضیه است. وی اضافه کرد: بُعد فردی هم همینطور است، انسان‌هایی که در زندگی شخصی گرفتار مسائل اخلاقی خود هستند و می‌گویند اِن‌شاالله خدا خودش رحم کند، رحمت خدا واسعه است و مشکل حل می‌شود. این صد و هشتاد درجه عکس تفکری است که قرآن به ما یاد می‌دهد، عمل کنید تا رحمت خدا نازل بشود. در باب شفاعت هم همین طور است اول باید زمینه شفاعت توسط خود ما فراهم بشود و تلاش کرده باشیم، آنجاست که شفاعت اهل بیت(ع) جبران می‌کند، نه اینکه ما هیچ کاری انجام ندهیم و مرتکب گناه کبیره هم بشویم، آنگاه بگوئیم که خود اهل‌بیت شفاعت می‌کنند، این قطعاً خلاف قطعی آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت علیهم السلام است. در ادامه این نشست، تعدادی از شرکت‌کنندگان، سوالات و دیدگاه های خود را پیرامون موضوع امروز مطرح کردند، سخنان تولیت حرم مطهر به همراه پرسش و پاسخ ها، در فایل صوتی جلسه در سایت حرم مطهر، قابل استماع و دریافت است. شایان ذکر است سلسله مباحث «جهاد تبیین» با موضوع محوری «ولایت فقیه» و همچنین سایر موضوعات سیاسی- اجتماعی، پنجشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار و به صورت زنده از کانال آپارات به نشانی aparat.com/shahecheragh/live پخش می گردد. همچنین متن سخنان تولیت حرم مطهر و فایل های صوتی و تصویری کامل جلسات به همراه پرسش و پاسخ ها در بخش ویژه سلسله مباحث ولایت فقیه در پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، به نشانی shahecheragh.ir/velayat قابل دریافت است. علاقه‌مندان با عضویت در کانال ایتای eitaa.com/shahecheragh_velayat می‌توانند اطلاعیه ها و اخبار جلسات را مطالعه فرمایند. گزارش تصویری: shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154206 خبر: shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=222256 @SHAHECHERAGH
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
💠 رونمایی از سکه ولایتعهدی حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در موزه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، با حضور وزیر میراث فرهنگی با حضور دکتر صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، از سکه ولایتعهدی حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه السلام که در سال ۲۰۳ هجری قمری به مناسبت ولایتعهدی آن حضرت در ملک فارس ضرب شده است، در موزه حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، رونمایی شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، در راستای سومین جشنواره بین المللی چند رسانه ای میراث فرهنگی، نمایشگاه «جلوه ای از هنر ایران دوران اسلامی»، در موزه حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، برپا شده است. آثار این مجموعه متنوع و ارزشمند، شامل سفالینه ها، اشیا فلزی، منسوجات و اسناد خطی و قرآنی نفیس از قرن ٣ هجری تا دوران معاصر می‌باشد. سکه ولایتعهدی امام رضا علیه السلام، از مجموعه شخصی موزه سکه دلگشا مربوط به رضا قناعت‌پیشه جهرمی است و سایر آثار مربوط به موزه ملی هستند که به مدت یک ماه در موزه حرم مطهر در معرض دید عموم خواهند بود. شایان ذکر است موزه آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، در ۲ طبقه با مساحتی بالغ بر هزار مترمربع، در ضلع جنوبی صحن احمدی واقع است و از ساعت ۸ صبح تا ۲۰:۳۰، پذیرای زائران و عموم علاقه‌مندان است و هم اکنون بیش از ۱۲ هزار شیء با ارزش تاریخی و فرهنگی، دراین موزه و خزانه‌ی آن نگهداری می شود. shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154209 سایت موزه حرم مطهر: museum.shahecheragh.ir @SHAHECHERAGH
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۲ در مراسم آغاز دوره تحصیلی دانشجویان جدیدالورود دانشگاه فرهنگیان فارس، عنوان شد؛ 💠 تولیت حرم مطهر: معلم باید انسانی عالِم، اخلاق‌مدار و معنوی باشد 🔸 دکتر کلانتری: معلم از نظر علمی باید عالِم باشد تا بتواند عالِم‌پرور شود، از نظر اخلاقی باید متخلق باشد تا بتواند دیگران را اخلاق‌مدار تربیت کند و از نظر معنوی باید در وجود خود معلم، معنویت باشد تا بتواند به دیگران هم، آن‌را تزریق کند؛ اگر فردی این ویژگی‌ها را نداشته باشد، قطعاً نمی‌تواند نقش معلمی را به درستی ایفا بکند. آیین ورودی دوهزار نو دانشجومعلمِ دانشگاه فرهنگیان فارس، با سخنرانی تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در شبستان امام خمینی(قدس سره) برگزار شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری در این مراسم، ضمن عرض خیر مقدم به دانشجویان جدیدالورود، سخنان خود را با بیان یک داستان شروع کرد و گفت: روزی یک نقاش تصمیم گرفت که تصویر بهترین انسان روزی زمین را نقاشی بکند لذا شروع به جستجو در نقاط مخالف جهان برای پیدا کردن بهترین چهره کرد، پس از سال‌ها توانست بهترین انسان روی زمین را پیدا کند و با مختصات خاص خود شروع به نقاشی کرد و درنهایت یک اثر زیبا را خلق و به نمایش گذاشت، مردم جهت مشاهده بهترین چهره انسان در دنیا به نمایشگاه این هنرمند آمدند، در همین حین از افرادی که برای دیدن نقاشی آمده بودند، یک نفر به نقاش پیشنهاد داد برای اینکه مردم این زیبایی را بهتر درک کنند، چهره بدترین انسان روی زمین را هم نقاشی کنید تا هرکس به این نمایشگاه می‌آید، هم‌زمان تصویر بهترین و بدترین انسان را مشاهد بکند. تولیت حرم مطهر ادامه داد: این نقاش، مجدد مسافرت خود را جهت یافتن بدترین انسان روی زمین، آغاز کرد و پس از سپری کردن روز‌ها‌ی طولانی، فردی به او نشانی مکان بدترین انسان روی زمین را داد، زمانی که به آنجا رسید در کمال تعجب مشاهده کرد، کسی را که به عنوان بدترین فرد روی زمین به او معرفی کرده‌اند همان فردی است که قبلاً روزی او را به عنوان بهترین فرد، انتخاب و او را نقاشی کرده بود. این قصه، حقیت ما انسان‌ها بر روی کره زمین است؛ «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا»؛ «ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس»؛ (آیه ۳، سوره انسان). وی تصریح کرد: انسان هم می تواند به بالاترین مرتبه انسانیت برسد و هم می‌تواند به پست‌ترین مقامات موجودیت و حیوانیت نزول کند؛ یک نفر را خدا به گونه‌ای آفریده است که می‌تواند هم سیر تکامل را به عالی‌ترین وجه طی بکند و هم می‌تواند سیر تنزلی و انحطاط را در بدترین شکل ممکن طی نماید. هدف من از بیان این داستان در مراسم آغاز تحصیل شما دانشجویان جدیدالورود دانشگاه فرهنگیان فارس در کنار مضجع شریف حضرت احمدبن موسی الکاظم علیه السلام، ذکر این نکته است؛ چه کسی نقش اصلی را در اینکه انسان به بالاترین مرتبه انسانیت برسد یا به پست ترین مقام را دارد؟ به نظرم همه تصدیق می‌کنید که نقش اصلی را معلم ایفا می‌کند.
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۲ در مراسم آغاز دوره تحصیلی دانشجویان جدیدالورود دانشگاه فرهنگیان فارس، عنوان شد؛ 💠 تولیت
صفحه ۲ از ۲ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، گفت: البته معلم در اصطلاح ما همین عزیزانی هستند که در این مکان حضور دارند، همین کسانی که شروع الفبا را به دانش‌آموزان نشان می‌دهند؛ البته والدین، جامعه، مدیران و مسئولان کشور هم، همه به نوعی معلم هستند و نقش معلمی را ایفا می‌کنند، اما مسئولیت اصلی برعهده همان کسانی است که به مدت دوازده سال، کودک، نوجوان و جوان، جهت رساندن به بالاترین جایگاه انسانیت به او سپرده می‌شود. معلمی یعنی پیامبری؛ اگر به معنای واقعی کلمه، معلم بخواهد نقش پیامبری را ایفا بکند، راهکار آن این است که در ابتدا باید خود معلم رشد کند و ساخته بشود. معلم از نظر علمی باید عالِم باشد تا بتواند عالِم‌پرور شود، از نظر اخلاقی باید متخلق باشد تا بتواند دیگران را اخلاق‌مدار تربیت کند و از نظر معنوی باید در وجود خود معلم، معنویت باشد تا بتواند به دیگران هم، آن‌را تزریق کند؛ اگر فردی این ویژگی‌ها را نداشته باشد، قطعاً نمی‌تواند نقش معلمی را به درستی ایفا بکند. تولیت حرم مطهر، در بخش دیگری از سخنانش گفت: بالاترین بعثت پیامبری تاریخ بشریت، متعلق به پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه واله وسلم) می‌باشد؛ روزی که ایشان به پیامبری مبعوث شدند، روزی بود که از تمامی جهات ساخته شده‌ بودند، یعنی «اتَم و اَکمَل» انسان‌های روی زمین بودند؛ قرآن کریم هم این را می‌فرماید؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ»، از خودتان شروع کنید، آن کسی که در ابتدا از خودش شروع کند، اول معلم خود باشد و رفتار، دانش، ایمان و تقوای خودش را اصلاح بکند، قطعاً در مسیر معلمی خود موفق خواهد شد. امیدوارم در این سال‌هایی که مشغول گذراندن دوران تحصیل هستید، این زمینه‌ها را به نحو احسن در خودتان ایجاد بکنید، که البته این نیاز به تلاش، اختصاص زمان، برنامه‌ریزی و از همه مهم‌تر نیاز به نظم دارد. اِن‌شاءالله این حضور و تنفس در فضای معنوی حرم مطهر، مقدمه‌ای برای یک حرکت همه جانبه برای شما عزیزان باشد. گزارش تصویری: shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=154207 خبر: shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=222259 @SHAHECHERAGH
38.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 صمیمانه با خانواده معزز شهیده والامقام معصومه کرباسی، نخستین شهیده ایرانی راه قدس، مدفون در آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، در جوار قبور مطهر شهداء 🔸 لینک مصاحبه، جهت دریافت نسخه FULL HD : aparat.com/v/nwxzlwz 🔸 کانال آپارات حرم مطهر: aparat.com/shahecheragh 🔸 روابط عمومی آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه‌السلام @SHAHECHERAGH
💠 ویژه برنامه «راه معصومه» 🌐 ثبت‌نام اینترنتی در لینک زیر، در پایگاه اطلاع‌رسانی حرم مطهر: eform.shahecheragh.ir/masoomeh @Banovanehharam @SHAHECHERAGH
📌 برنامه‌های ویژه بانوان در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه‌السلام 🔸 یکشنبه، ۲۰ آبان، «مهارت‌های زندگی فاطمی» 🔸 دوشنبه، ۲۱ آبان، «خانواده تراز» 🔸 چهارشنبه، ۲۳ آبان، «همسرانه، مادرانه» 🗓 یک ساعت و نیم قبل از اذان ظهر، رواق دارالذکر حرم مطهر @Banovanehharam @SHAHECHERAGH
83.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 آیت الله دژکام نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، با پایگاه اطلاع‌رسانی حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، پیرامون همایش بین‌المللی اندیشه های قرآنی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(دام ظله) 🔸 لینک مصاحبه، جهت دریافت نسخه FULL HD aparat.com/v/fgu17w1 🔸 کانال آپارات حرم مطهر: aparat.com/shahecheragh 🔸 متن خبری مصاحبه: shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=222262 🔸 روابط عمومی آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه‌السلام @SHAHECHERAGH
حرم‌ حضرت شاهچراغ علیه السلام
صفحه ۱ از ۴ 💠 آیت الله دژکام: در تفسیر قرآن رهبر معظم انقلاب، ادبیات، فلسفه و عرفان در خدمت قرآن می‌آیند تا فهم عمیق‌تری ارائه گردد آیت الله دکتر لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، در مصاحبه اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، پیرامون «همایش بین‌المللی اندیشه های قرآنی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(دام ظله)»، ضمن تشکر از دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی)، جامعه المصطفی و حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام در برگزاری این همایش، گفت: این اجلاسیه سبب خواهد شد، بعد قرآنی رهبر عظیم الشأنمان که جزو شاخصه‌های اصلی شخصیت ایشان از پیش از انقلاب اسلامی تاکنون انقلاب بوده است بیشتر مورد توجه قرار گیرد و از این جهت نقش ایشان به عنوان الگو برای جامعه علمی تشیع و جهان اسلام اِن‌شاءالله بیشتر واضح گردد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، وی ادامه داد: آنچه که مسلم است رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی به عنوان یک صاحب سبک و اسلوب ویژه‎ در کار قرآنی و تفسیر، از سال‌های پیش از انقلاب شناخته شده بودند، یعنی به نظر می‌رسد شخصیت ایشان به عنوان مفسر، قبل از شخصیت ایشان به عنوان یک فقیه، مطرح بوده و این مسئله خصوصا در حوزه مشهد که حیطه فعالیت ایشان در یک مدت قابل توجه‌ای بوده و بعدا در محیط‌های علمی تهران و قم مشهود و برداشت‌های عمیق ایشان از مفاهیم قرآن کریم در اذهان علماء و اهل فضل مطرح بوده است. نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به کتاب « طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، گفت: در سال‌های پیش از انقلاب، مجموعه جلسات ایشان در ماه‌های مبارک رمضان، که محور آن بحث قرآنی بوده است به صورت کتاب چاپ شده و مورد استفاده عموم است. وی در ادامه به اسلوب و سبک مقام معظم رهبری(دام ظله) در زمینه تفسیر قرآن کریم، اشاره کرد و گفت: می‌دانید که هر کدام از مفسرین با توجه به نوع علائق، توانمندی‌ها و مهارت‌های خاص علمی که دارند، وقتی به اقیانوس بی‌کران قرآن می‌رسند، متناسب با آن توانمندی‌ها، از قرآن برداشت می‌کنند و به همین جهت تفاسیر ما به تفاسیر کلامی، تفاسیر فقهی، تفاسیر روایی و تفاسیر عرفانی تقسیم می‌شود. البته وقتی کسی با هر سلیقه به قرآن مراجعه می‌کند، دست پُر بر می‌گردد؛ یعنی این مائده الهی که نزول پیدا کرده است، برای همه‌ی افراد، مطلب متناسب با سلیقه و ذوقشان دارد، اما رهبر عزیز ما در این راستا، سبک خاص خود را دارند، گرچه می‌دانیم که ایشان در فقاهت و در ادبیات عرب_که تفسیر‌های ادبی خود سِنخی از تفاسیر هستند_ نیز خبره هستند، خصوصا در زمینه ادبیات ایشان شاگرد ادیب نیشابوری بوده اند و واقعا توانمند هستند. آیت الله دژکام، گفت: رهبر معظم انقلاب(دام ظله)، نقاد ادبی هم هستند و در زمینه تفسیر می‌توانستند وارد این سبک و عرصه شوند، اما وقتی متون تفسیری رهبری را می‌خوانیم یا سخنرانی‌های ایشان را بررسی می‌کنیم، معمولا ایشان از آیات قرآن، استفاده و بهره برداری می‌کنند، ادبیات را حجاب و فیلتر نمی‌کنند که تفسیرشان از این کانال بگذرد، بلکه برای فهم عمیق‌تر قرآن کریم، ادبیات را ابزار می‌کنند و به همین شکل فلسفه را، که ایشان در این زمینه هم بحمد الله بسیار قَدَر هستند، لذا فلسفه، حجاب نمی‌شود بلکه ابزار است.