eitaa logo
شهید عارف(شهید احمد علی نیری)
88 دنبال‌کننده
17.7هزار عکس
12.7هزار ویدیو
469 فایل
💥بسم رب الشهدا💥 کتاب شهید رو خوندم، عرفان عجیبی این شهید داره. 😳 تسلای دل مادر سیدالشهدا ع قدمی برای شهدا برمیدارم.⚘⚘⚘⚘⚘⚘
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
حرمت زن
🔹 نگاه به زن كه جایز نیست، برای آن است كه او یك است؛ مثل خانه مردم است. در خانه مردم، فرش كه نامحرم نیست پرده كه نامحرم نیست؛ ولی ایجاب می ‌كند كه انسان، خانه آنها را نگاه نكند. 🔹 چرا نگاه به خانه مردم حرام است؟ خب پرده نامحرم است فرش نامحرم است یخچال و تلویزیون نامحرم اند یا ایجاب می‌ كند كه آدم خانه ‌اش را نگاه نكند؟ 👈 این‌چنین نیست كه برای اینكه در آنجا نامحرم هست حرام باشد؛ نه، حالا عدّه‌ ای نشستند، فقط مردند، ما یقین داریم در این خانه همسایه، غیر از مرد، كس دیگری نیست، خب اینها نشستند و جلسه دارند، آیا نگاه به اتاق آنها از راه پنجره، حلال است یا حرام؟ خب حرام است. 🔹 این حرمت، برای نامحرمی نیست، برای حرمت و است. زن مسلمان، حرمتی دارد، لذا نمی ‌شود مویش را نگاه كرد بدنش را نگاه كرد، پس نباید گفت اگر كسی قصد لذّت ندارد یا قصد ریبه ندارد، می‌تواند به زن نامحرم نگاه كند؛ این احترامی است برای آنها. 🔹 بنابراین معلوم می‌ شود كه یك قسمت حرمت ، برای آن است كه «سَهمٌ مِن سهام ابلیس» است و انسان در معرض خطر گناه قرار می ‌گیرد و یك مقدار برای این است كه او و او و او آسیب می ‌بیند. 🔹 چرا نگاه به خانه مردم حرام است؟ برای اینكه ما به امنیت اینها داریم آسیب می ‌رسانیم. اگر كسی بخواهد موی زن مسلمان و بدن زن مسلمان را نگاه كند، به او آسیب رسانده است و از این جهت حرام است، ولو با لذّت همراه نباشد. 📚 سوره مبارکه نور جلسه 17 تاریخ: 1390/08/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دل‌ ها ظروف الهی‌ اند و بهترین مظروف برای آن‌ها علوم الهی است / علم حقیقی انسان را از تنگ ‌نظری و خودخواهی دور می ‌کند 🔹 پایگاه اطلاع ‌رسانی اسراء: جلسه هفتگی درس اخلاق آیت‌الله العظمی جوادی آملی امروز (چهارشنبه) در مسجد اعظم قم به‌صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. 👈 در این جلسه، آیت‌الله العظمی جوادی آملی به شرح حکمت ۱۴۷ نهج‌البلاغه پرداختند. ایشان با اشاره به فرمایش مولا امیرالمومنین علی علیه السلام که می ‌فرماید: «يَا كُمَيْلَ بْنَ زِيَادٍ إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا...»، بیان داشتند: این دل‌ ها، هستند و بهترین مظروف برای این دل‌ ها، است. 🔹 ظرف‌ های دنیایی محدودیت دارند، یعنی وقتی پر می‌ شوند، دیگر جا برای مظروف جدید باقی نمی ‌ماند. اما علم این ‌گونه نیست... . ، به‌عنوان مظروفی است که دل را توسعه داده و ظرفیت آن را بیشتر می‌ کند. 🔹 با می ‌توان به دل ظرفیت داد؛ اگر انسان در مسیر علم قرار گیرد، علم موجب می ‌شود دل او وسعت یابد و از تنگ ‌نظری و خودخواهی دور شود. این همان شرح صدری است که پیامبران و اولیای الهی از آن بهره‌مند هستند. 🔹 اگر در حوزه یا دانشگاه، خدای‌ناکرده کسانی تربیت شوند که جای دیگران را تنگ کنند یا از رشد دیگران رنج ببرند، نشان ‌دهنده این است که از حقیقت علم بهره ‌ای نبرده ‌اند؛ چراکه علم حقیقی به انسان و می ‌دهد و از او به یاد می ‌شود. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/4866697 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/07/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پهلوان حقیقی
🔹 جوانان و نوجوانان را با و با آشنا كردن و آنها را از لغزش های اخلاقی نجات دادن، چیز بسیار خوبی است؛ منتها عزیزان دست‌اندركار تربیت بدنی مواظب باشند كه سالن ورزشی، معبدی باشد برای آنها؛ به نام خدا بروند، نماز جماعت بخوانند، تابلوهایی نصب بشود كه آنها را به تشویق بكنند. 🔹 یك بیان نورانی از امیر البیان (علیه افضل صلوات المصلین) در نهج ‌البلاغه آمده است كه فرمود: «هِی نَفْسِی أَرُوضُهَا بِالتَّقْوَى» ورزش، همان ریاضت است و تمرین فرمود من دارم تمرین می‌ كنم دارم ورزش می‌ كنم دارم خودم را با تقوا تمرین می ‌دهم؛ «هِی نَفْسِی أَرُوضُهَا بِالتَّقْوَى». 🔹 این برادران عزیز، به نوسالان، نوجوانان و جوانان باید بگویند که ، چیز بسیار خوبی است؛ ولی بالاتر از ورزش بدن، ورزش روح است كه مبادا ـ خدای ناكرده ـ هوس و هوا شما را به پرتگاه گناه بكشاند. 👈 اگر كسی بر هوس مسلط شد است، وگرنه این پهلوانی ها مدت كوتاهی دوام دارد؛ باید به فكر روزی بود كه همه اینها را از ما می‌گیرند! 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1375/07/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
11.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است. آدم در عالم رؤیا خیلی چیزها را خواب می ‌بیند، وقتی صبح شد بیدار شد، می‌ بیند که خبری نیست. فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خیلی‌ ها خیال می ‌کنند که این مقام را دارند، آن سِمَت را دارند، آن پُست را دارند، این اختلاس را دارند، آن نجومی را دارند، بعد وقتی آخرهای عمر شد، معلوم می شود که دستش خالی است! 🔸 فرمود اول باید [از خواب غفلت] بیدار شوید، یک؛ وقتی بیدار شدید، شبی دارید و روزی، دو؛ روز بحث ‌های عادی فراوانی دارد، سه؛ شب ، چهار؛ آن سحر را دریابید و با گوینده این کتاب سخن بگویید، پنج؛ فرمود با دست من تماس می ‌گیرید، با کتاب من تماس می گیرید. اینکه فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً﴾، این کدام حبل است که به ما گفتند به آن ؟ این حبلی است که به جای بلندی بسته است، وگرنه حبلی که در کنار مغازه است، اعتصام به آن چه اثری دارد؟! این طناب به دست کیست؟ فرمود: «طَرَفُهُ بِیدِ اللهِ وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»؛ این را بگیرید. 🔸 اگر کسی خیال کرد ـ خدای ناکرده ـ دیگری بیفتد تا پای او را بگیرد، هر دو در عذاب هستند اما اگر کسی در این صدد است که اگر ـ خدای ناکرده ـ دیگری افتاد، دستش را بگیرد، هر دو در رفاه هستند. بکوشیم نه پای یکدیگر را! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/wyM9s 📚 سوره مبارکه مزمّل جلسه 1 تاریخ: 1398/01/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
12.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 جهاد نفس 🔹 که انسان می‌ خواهد انجام بدهد که همه آن کارها را دین مشخص کرد، مثل ! آدم باید با جان ‌کندن به خود بفهماند یا به دیگری بفهماند که این من و ما، خروارها خاک است، مزاحم ماست و بر دوش ماست! 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جهاد نفس 🔹 که انسان می‌ خواهد انجام بدهد که همه آن کارها را دین مشخص کرد، مثل ، اینها دنیا نیست؛ اما این شمش طلا، نقد نیست، بلکه در بین خروارها خاک هست و انسان باید این خروارها خاک را ارزیابی کند، کنار بزند و داخلش ذرات طلا را بگیرد و درست کند تا شمش طلا بشود؛ بقیه واقعاً خاک است! 🔹 من باید بگویم، اسم مرا باید ببرند، با این لقب باید ببرند، من باید جلو بنشینم، من باید اول بگویم، اینها همان خاک است! تمام گرفتاری ‌های ما هم همین است 🔹 آدم باید با جان ‌کندن به خود بفهماند یا به دیگری بفهماند که این من و ما، خروارها خاک است، مزاحم ماست و بر دوش ماست؛ این را باید بگذاریم کنار، تا آن شمش طلا گیر ما بیاید. «جَاهِدُوا أَهوَاءَکُم کَمَا تُجَاهِدُونَ أَعدَاءَکُم» همین است. 🔹 اول یک مقدار سخت است، برای اینکه این غدّه در درون، مزاحم آدم است، بعد دیگر راحت می ‌شود و همین «امّاره بالسوء» می‌ شود «امّاره بالخیر». 👈 اینکه ما را سفارش به کردند، برای اینکه ما اگر در جبهه موفق بشویم، همین نفسی که «امّاره بالسوء» است، به رهبری عقل می ‌شود «امّاره بالحُسن»، آن وقت آدم راحت است. اوایل یک مقدار سخت است؛ «جَاهِدُوا أَهوَاءَکُم کَمَا تُجَاهِدُونَ أَعدَاءَکُم» ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/icw4q5k ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/jN9maILTIv8 📚 درس خارج فقه تاریخ: 1393/11/15 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
سوال نوح
🔹 برای حضرت نوح (سلام الله علیه) بعد از غرق فرزندش، یك سؤال علمی مانده بود. جا برای شفاعت نبود، چون بعد از هلاكت فرزند بود؛ یك مانده بود، چون اینها لحظه به لحظه علمشان را از ذات اقدس الهی می ‌گیرند. این ﴿رَبِّ زِدْنِی عِلْماً﴾ اختصاصی به وجود مبارك پیغمبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) ندارد، همه انبیا می ‌گویند: «ربّ زدنی علما». 🔹 وجود مبارك نوح بعد از غرق پسرش كه دیگر سخن از شفاعت نیست عرض كرد: ﴿رَبِّ إِنَّ ابْنِی مِنْ أَهْلِی﴾، شما هم كه فرمودید تو و اهلت نجات پیدا می ‌كنید، راز هلاكت پسرم چیست: ﴿إِنَّ ابْنِی مِنْ أَهْلِی وَ إِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ﴾. 🔹 ادب را هم رعایت كرد، عرض نكرد كه شما گفتید اهلت را نجات می ‌دهم، بلکه به صورت جامع عرض كرد كه وعده تو كه حق است، راز هلاكت پسرم چیست. ﴿وَأَنتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِینَ﴾؛ ما اعتراضی نداریم، فقط می‌خواهیم بفهمیم. 🔹 خدای سبحان فرمود: ﴿یا نُوحُ إِنَّهُ لَیسَ مِنْ أَهْلِكَ﴾؛ شما گفتید اهل من طبق وعده باید نجات پیدا كنند، این درست است، ما هم اهلت را نجات دادیم؛ اما این از اهلت نبود: ﴿إِنَّهُ لَیسَ مِنْ أَهْلِكَ﴾. 🔹 چرا؟ چون ﴿إِنَّهُ عَمَلٌ غَیرُ صَالِحٍ فَلاَ تَسْئَلْنِ مَا لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّی أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِینَ﴾. نوح (سلام الله علیه) می‌ خواست جهلش را برطرف كند، ذات اقدس الهی فرمود من موعظه می ‌كنم كه باید ساكتِ محض بودی. 📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 12 تاریخ: 1391/09/27 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
7.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻
شرف ملت

▫️ فرمود: ما حقی داریم به ما دادند که می‌ گیریم، ندادند این قدر تلاش و کوشش می ‌کنیم تعقیب می ‌کنیم تا به آن برسیم. یک بیان نورانی حضرت دارد که «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ‏»؛ ظلم را جز ملّت پَست کسی تحمّل نمی ‌کند. این کلمات است. ▫️ چه استکبار چه صهیونیسم، الآن چه در چه در چه در یمن می ‌بینید که دارند می‌ جنگند. فرمود ستم را جز ملّت فرومایه کسی تحمل نمی‌ کند، «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ‏». اگر ملّتی ـ معاذالله ـ فرومایه بود بله، ستم ‌پذیر است؛ اما اگر ملّتی مثل ایران بود؛ مثل لبنان و فلسطینی ‌ها بود، مثل یمنی ‌ها بود، این ظلم را نمی ‌پذیرند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/17 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra