eitaa logo
اندیشه ی سیاسی شهید بهشتی
291 دنبال‌کننده
219 عکس
48 ویدیو
11 فایل
کانال اندیشه ی سیاسی و نظام ساز شهید بهشتی وبلاگ http://idealogybeheshti.blog.ir/ آدرس در بله: bale.im/shahid_beheshti_idealogy روابط عمومی کانال @baradar_kochek_shoma و ایتا👇
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 | تبریک ماه مبارک 🔸 یکی از موارد مناسب برای تبریک، «حلول ماه مبارک رمضان» است. متأسفانه در میان ما کمتر معمول است که آغاز این ماه مبارک را به یکدیگر تبریک بگوییم. ولی در جامعة بزرگ اسلامی خوشبختانه این سنت هست و به مناسبت آغاز رمضان، همچون یک عید بزرگ، اوراق تبریک برای یکدیگر می­فرستند. در برخوردها هم به یکدیگر تبریک می­گویند. جالب اینجاست که کلمۀ «ماه مبارک» اصلا برای همین ماه مبارک است. رمضان، در میان ما از قدیم معمول بوده اما فراموش کردیم که «مبارک» و «تبریک» از یک ریشه است. اگر ماه «مبارک» است، حلولش و آغازش «تبریک» هم دارد. به هر حال شروع این ماه پر ارج را به همۀ دوستان تبریک می­گویم. 🔸 امیدوارم ماه پر برکتی باشد برای همۀ ما. بزرگترین برکتش، پیراستن و دور کردن یا کاستن آلودگی­ها از جانمان و از خلقیاتمان است. اگر ماه رمضان بیاید و بگذرد و اخلاق ما، همان اخلاق ناپسندی باشد که داشتیم، ماه کم برکتی براي ما بوده است. بزرگترین برکت این ماه را از آن غفلت نکنیم، برکتی که با توجه و هوشیاری ما، و با سعی و کوشش ما، بدست می­آید. هرچند متأسفانه ما، نمی­دانم چرا اینطور بار آمده­ایم، همیشه جویای برکت­های بی­تلاش و بی­کوشش هستیم و با این گرایش غلطی که در مورد برکت و برکت دادن خدا، در فکرمان به وجود آمده است از خیلی از برکات الهی محروم می­مانیم. 🔹 منبع: سایت رسمی بنیاد شهید بهشتی | لینک سخنرانی
﷽ بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔹 هرروز ماه با گزیده های کوتاه تفسیر قرآن 🔹 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 🔺 انتشار روزانه تفسیر در ایام 🔺 قسمت 1⃣ 🔸 ...جالب اینجاست که ما مسلمانان خودمان را رها کرده ایم و یقه یهود و نصارا را چسبیده ایم. می گوییم منظور از مغضوب علیهم، یهود و ضالین، نصارا هستند! آنها « مغضوب علیهم و ضالین » هستند؛ ولی این چه غفلت ناپسندی است که ما خودمان را از یاد می بریم و سراغ دیگران می رویم؟ 📚 کتاب تفسیر سوره حمد شهید آیت الله بهشتی
﷽ بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 🔺 انتشار روزانه تفسیر در ایام 🔺قسمت 2⃣ 🔹 [ ما یک سوالی را میخواهیم در دین بفهمیم ]. ايـن سـؤال بجاسـت. مـا از آنهـايي نيستيم كه در برابر اين سؤالات بگوييم وقتي كه چيـزي را وحـي گفتـه، ديگر بپذير و چيزي هم نگو. ما ميگوييم بپذير، اما حرفت را هـم بـزن. 🔹 اين دو خيلي با هم فرق دارد. بپذير و چيزي هم نگو در روش ما نيست. نه خير، بپذير، حرفت را هم بزن، سؤالت را هـم بكـن. بـه اسـتناد وحـي پذيرفتي؟ بسيار خوب، اما اين سؤال در مغزت پيدا شد. بـه تـو بگـوييم نپرس و الّا از دين بيرون ميروي! نه، اصـلاً ايـن روش مـا نيسـت. اگـر سؤالي داري مطرح كن. سؤالي كه به صورت يك عقده در فكر مسـلمان بماند، مثل موريانه، ايمان او را ميخورد. هر سؤالي داري مطرح كن و آنكساني كه اين سؤالات برايشان عرضه ميشود، بايد به آنها گفت در برابر سؤالات بردبار باشيد. از جا در نرويد. آنقدر معلومات داري به سـؤالات اين آقا جواب بدهي، جواب روشنكننـدة دل چسـب بـه او بـده. آن قـدر معلومات نداري به او جواب بدهي، تكبر و خودپسندي را كنـار بگـذار. 🔹 بگو من هم مثل تو نميدانم. من هم مثل تو در جستوجوي كسي هستم كه بتواند اين مطلب را پاسخ بدهد. اما با ترشرويي و تشدد و چماق بـه جنگ سؤالات عقده زا رفتن، اين اصلاً شيوه اسلام نيست.آنجا كه ميآيند از پيغمبر سـؤالي مـي كننـد كـه مصلحت سياسي ايجاب ميكند دربارهاش سخني گفته نشود، آنوقت پاسخي كه پيغمبر از كلام خدا ميآورد اين قدر لطيف اسـت : «لا تَسئَلُوا عنْ أشْيآء انْ تُبد لَكُـم تسئوکم» سؤالاتي نكنيد كه اگر جوابش را گفتيم، ناراحتي برايتان ايجـاد كند. ببينيد چه قدر آهنگ، آهنگ مربيانه دلپذير سازندهاي است. « وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا » اسرا:۸۵ 🔹 از تو ميپرسند كه روح چيست؟ بگوروح از آن چيزهايي است كه ذات و كُنهش را خدا ميشناسد و به طـور كلي شما انسانها اينطور نيست كـه همـه چيـز را بدانيـد. بـالاخره يـك چيزهايي را نميدانيد. اين هم از آنهاست. ملاحظه ميكنيد، آن هم چيزي كه به جايي لطمه اي نميزند. سؤالي نيسـت كـه بـه جـايي لطمـه بزنـد. 🔹 ميدانيم كه مسأله روح يك آگاهياي نيست كه اصلاً با ايمان به اسلام و مبدأ و معاد ارتباط نزديك داشته باشد. در عين حال وقتي پاسخي قرآنـي ميدهد، پاسخي است اينطور مربيانه. 📚 کتاب پیامبری از نگاه دیگر | خاتمیت و امامت ۲
💠 | مجموعه سخنان 🔹 اين روزها مكرر از من میپرسند نظرت درباره فلان گـروه چيسـت؟ نظرت درباره فلان شخص چيست؟ پاسخ من اين اسـت: نظـر مـن ايـن است كه از جمهورى اسلامى ما، يك نظام اسلامى خالص، موفق، پيـروز و نيرومند به وجود آيد؛ يك جريان كه در آن بسيارى از كسانى كه امـروز آنها را رد میکنيد و نمـیپسـنديد قـرار بگيرنـد و سـاخته شـوند؛ و بـه صورت رهپويان و روندگان راهى درآينـد كـه آنهـا را عاشـقانه دوسـت داشته باشند. اصلاً تا جامعه ما به چنين وضـعى درنيايـد، انقـلاب مـا در مسير راستين خود قرار نگرفته است. 📚 کتاب شریعتی، جستجوگری در مسیر شدن. ص۲۸
هدایت شده از خط فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر جز 2 قرآن کریم با موضوع دولت اسلامی 📲 کانال های دولت اسلامی در قرآن در واتس آپ https://chat.whatsapp.com/C3U3QqaPdQfELI63fNBgss در ایتا https://eitaa.com/khatfarhangi در بله https://ble.ir/basij_karime
﷽ بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 🔺 انتشار روزانه تفسیر در ایام 🔺قسمت 3⃣ 🔹 آيا قرآن كريم كتاب تاريخ طبيعت است، يعني تاريخ طبيعي و طبيعت‌شناسي است؟ وقتي انسان به بعضي از كتاب‌ها و مقالات نوآوران جامعهء اسلامي نگاه مي‌كند، گاهي در نظرش اين فكر مي‌آيد كه آن‌چه علوم طبيعت و علوم طبيعي و عالِمان علوم طبيعت پس از قرن‌ها مطالعه و كوشش با زحمات فراوان، با بررسي‌هاي پررنج طولاني از اسرار اين عالَم طبيعت شناخته‌اند، قرآن جلوتر همه را بيان كرده. اين حرفي است كه خيلي‌ها هنوز مي‌نويسند و مي‌گويند. حقيقت اين است كه قرآن چنين ادّعايي ندارد. 🔹 گاهي اوقات مي‌خواهند آيهء كريمهء (وَلاَ رَطْب وَلاَ يَابِس إِلاَّ فِي كِتَاب مُّبِين) ؛ «و هيچ ‌تر و خشكي نيست مگر اين كه در كتابي روشن ]ثبت [است.»(سوره انعام. آیه ۵۲) را بياورند و مربوط به كتاب قرآن كنند و بگويند: هيچ‌تر و خشكي نيست، مگر اين كه قرآن آشكاركننده و روشن‌گر آن است. گاهي اوقات عشق به بعضي چيزها سبب مي‌شود كه انسان به خود آن چيزها خيانت كند. عاشقي كه به معشوقه‌اش خيانت كند، البته پيداست كه ناآگاه و ندانسته اين كار را مي‌كند! خيلي از اوقات ما هم نسبت به محبوب‌ها و معشوق‌هاي ديني مان از روي ناآگاهي و ندانسته خيانت مي‌كنيم. من كه هنوز نتوانستم از قرآن چنين ادّعايي را بفهمم كه «قرآن آمده تا تمام اسرار طبيعت را به صورت معمّا بازگو كند!» چون اگر معمّا نبود و مطلب روشن بود، بايد همان وقت كه قرآن در عربستان آمد، كتاب‌هاي وسيعي دربارهء شناخت طبيعت به وسيلهء مسلمان‌ها نوشته بشود و اصلاً راز فاش نشده از طبيعت باقي نماند. 🔹 ديگر دوران ممتدّ كوشش‌هاي علماي طبيعي لغو ، بي ثمر و بي جا بود. اصلاً مگر قرآن اين كاره است؟ مگر رسالت قرآن اين است؟! اين ادّعا كه قرآن و آيات قرآن تمام مسائل پيچيدهء مربوط به طبيعت شناسي، جهان‌شناسي و فلك‌شناسي را با اشارات لطيف بيان مي‌كند و بيان كرده، ادّعايي است كه تاكنون من برايش دليلي نيافته ام، اگر كساني دليلي دارند چه خوب است بگويند تا ما هم بفهميم و باخبر بشويم! 🔹 شأن قرآن اين نيست، قرآن كتاب هدايت است، قرآن كتاب انسان سازي است، قرآن كتاب جامعه ساز است، قرآن مي‌خواهد انساني راه يافته و مهتدي بسازد. 🔹 وقتي از قصهء پختن آبگوشت سخن مي‌گوييم، همه مي‌فهمند اين، فاصله‌اش با قرآن خيلي زياد است! گردش اجرام فلكي چگونه است؟ اين به قرآن چه ارتباطي دارد؟ این که ذرات اتم چگونه مناسبات‌شان با هم تنظيم شده، به قرآن چه ارتباطي دارد؟ رسالت قرآن اين نيست. 📚 تفسیر قرآن منتشر نشده
هدایت شده از خط فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر جز ۳ قرآن کریم با موضوع دولت اسلامی 📲 کانال های دولت اسلامی در قرآن در واتس آپ https://chat.whatsapp.com/C3U3QqaPdQfELI63fNBgss در ایتا https://eitaa.com/khatfarhangi در بله https://ble.ir/basij_karime
هدایت شده از خط فرهنگی
-1558372608_-210352.pdf
4.81M
📔 کتاب دولت اسلامی در قرآن 📌 نکات تدبری جزهای قرآن کریم با موضوع دولت اسلامی کانال های دولت اسلامی در واتس آپ https://chat.whatsapp.com/C3U3QqaPdQfELI63fNBgss در ایتا https://eitaa.com/khatfarhangi در بله https://ble.ir/basij_karime
﷽ بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 🔺 انتشار روزانه تفسیر در ایام 🔺قسمت 4⃣ 🔹 قرآن كتاب شناخت طبيعت نيست، ولي دو مطلب در اين زمينه بايد دربارهء قرآن مورد توجه قرار گيرد. اوّل اين كه قرآن انسان را به مطالعهء طبيعت و كوشش در راه شناخت طبيعت تشويق كرده و مي‌كند. قرآن كتابي است كه مسلمان انديشمند مي‌سازد. چنين انساني در خودش و ساختمان خودش مي‌انديشد، در جهان و ساختمان جهان مي‌انديشد. همه جا خدا هست، انديشه‌اي وسيع و ژرف و عميق در آفاق و انفس: (سَنُرِيهِمْ ءَايَـتِنَا فِي الْاَفَاقِ وَ فِي أَنفُسِهِمْ حَتَّي يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَي كُلِّ شَيء شَهِيدٌ) «به زودي نشانه‌هاي خود را در افق‌ها]ي گوناگون[ و در دل‌هايشان بديشان خواهيم نمود، تا برايشان روشن گردد كه او خود حقّ است. آيا كافي نيست كه پروردگارت خود شاهد هر چيزي است؟»( سوره فصلت آیه ۵۳) 🔹 ميدان انديشيدن براي مسلمان وسيع است، چه در خودشناسي و چه در جهان شناسي. ژرف و عميق است به اين معنا كه يك عالِم طبيعي، در مطالعات طبيعي و جهان طبيعت گاهي اسير بعضي از امور مي‌شود و ديگر نمي‌تواند در پس اين پردهء رنگارنگ طبيعت، آن نقش نگاري كه اين همه نقش را بر اين پرده ترسيم كرده ببيند! ديد او از اين ديوار ضخيم طبيعت عبور نمي‌كند، بُرد ديدش كم است. دائماً در عالَم طبيعت كار مي‌كند، اما اگر يك بار به خود بيايد و از او سؤال بشود كه در پس اين پرده چه مي‌بيند؟ پاسخ روشني ندارد، قرآن مي‌فرمايد: اي عالِم طبيعي! اين قدر در طبيعت دست و پايت را بند نكن، بدان که يکايك اين جلوه‌هايي كه در عالَم طبيعت مي‌بيني، تجلّي آفريدگار طبيعت است. «يك فروغ رخ ساقي است كه در جام افتاد.» 🔹 بنابراين مسلمان طبيعت شناس، در كوشش براي شناسايي ريزه كاري‌هاي طبيعت، از اين نظر با يك عالِم طبيعي مادّي هيچ فرقي ندارد. يعني آن‌جا كه مي‌خواهد كار مثبت انجام بدهد، عالِم خداشناس طبيعي كه علمش علم طبيعت است، با عالِم مادّي طبيعي از نظر كار مثبتش يعني شناخت طبيعت، فرقي با يكديگر ندارند. اما آن‌جا كه عالِم طبيعي مادّي مي‌گويد همين طبيعت و ديگر خدا نه! كارش جنبهء منفي پيدا مي‌كند. آن‌جا عالِم طبيعي خداشناس مي‌گويد چرا خدا نه؟ هم طبيعت و هم خداي آفريدگار طبيعت. پس قرآن دعوت كنندهء به مطالعهء كتاب طبيعت هست و اين صحيح است. 🔹 درست برعكس، خيلي از مكتب‌هاي ديني به انسان‌ها الهام مي‌بخشد كه اصلاً از مطالعهء طبيعت صرف نظر كن، مبادا گمراه بشوي. متأسفانه در يك دوران ممتدّي از زندگي جامعهء اسلامي، عدّه‌اي از افراد كه آگاهي‌شان كم بود، همين بلا را به سر ما هم آوردند. مي‌گفتند: مبادا نزديك اين علوم طبيعي بروي، بي دين مي‌شوي! 🔹 قرآن مي‌گويد: كتاب طبيعت را مطالعه كن تا ديندار بشوي، اين آقا مي‌گويد: كتاب طبيعت را نخوان بي‌دين مي‌شوي! خوب اين به دليل ناآشنايي با قرآن است. از وقتي جامعهء ما با قرآن قهر كرد، مي‌بايست قهر الهي هم شامل حالش مي‌شد. بايد جامعهء اسلامي با قرآن آشتي كند، آن هم آشتي كامل. بايد قرآن را بفهميم تا ديگر هر مطلبي را از هر زباني و از هر قلمي نپذيريم. اين بود منطق اول ما برای اين كه چرا اين بحث‌هاي مفصّل را با اين برنامهء فشردهء زندگي كه من دارم و دوستان نيز دارند، شروع كرديم. 🔹 پس اين يك اصل عالي اسلامي است كه قرآن كتابي است كه مسلمانان و پيروان قرآن را به مطالعهء طبيعت تشويق مي‌كند و از اين كه كسي از اين راه منحرف شود، نمي‌هراسد. به عكس، مي‌گويد اين خود راهي به سوي خداست. ادامه دارد... 📚 تفسیر منتشر نشده
▪️ | نظم 🔻 با شهید بهشتی کاری داشتم. برایم زمان ملاقاتی در تقویم کوچک جیبی اش نوشت. فردا نُه صبح. صبح هر چه سعی کردم با بیست دقیقه تأخیر رسیدم. 🔻 با لبخند استقبال کرد و گفت: از وقت شما ده دقیقه مانده که آن هم با احوال پرسی و خوردن یک چای تمام خواهد شد. برای نوبت دیگر اقدام کردم. گفت: هفته بعد چهارشنبه بعد از نماز صبح. 🔻 این بار قبل از نماز صبح در خانه شان رسیدم. در آغوشم گرفت و صحبت کردیم.بعد از نماز گفت: آقا جواد! من نظم و انظباط را از نماز آموخته ام. 📚 کتاب سید محمد بهشتی؛ نگاهی به زندگی و مبارزات شهید دکتر بهشتی،صفحه ۶۲٫
هدایت شده از Ali Hamednia
﷽ بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 🔺 انتشار روزانه تفسیر در ایام 🔺قسمت 5⃣ 🔹 ... ادامه قسمت قبل: اصل دوم اين است که گاه گاه در قرآن كريم به مناسبتي مطلبي دربارهء طبيعت آمده است، مطلب چيز ديگري بوده، امّا به يك مناسبتي مطلبي دربارهء طبيعت هم بيان شده است. اين سخن‌هايي كه قرآن دربارهء طبيعت آورده، بعضي در زمان پيغمبر (ص) و محيط او نامفهوم بود و با معلومات آن عصر دربارهء طبيعت هماهنگي كافي نداشت. با پيشرفت علوم، بعدها احساس شد اگر قرآن از كنار يك بحث طبيعي عبور كرده و فلان اشاره را كرده و آن اشاره آن روز برايمان قابل فهم نبود، حالا مطلب از اين قرار است، بله، در قرآن اين‌گونه موارد هست! اما نه اين كه كسي انتظار داشته باشد و بگويد بحث ميكروب در قرآن كجاست؟ انواع ميكروب در كجاي قرآن نام برده شده؟ نام اقسام اتم‌ها در كجاي قرآن است؟ اقسام معادلات و فرمول‌هاي رياضي در كدام قسمت قرآن است؟ فرمول‌هاي لگاريتم را كجاي قرآن پيدا كنيم؟ اين‌ها نيست! قرآن براي اين مطالب نيامده است. 📚 تفسیر قرآن منتشر نشده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر جز 5⃣ قرآن کریم با محوریت دولت اسلامی موضوع تدبری این جزء : « مبارزه با أکل و تصاحب مال به باطل » سخنران قرآنی :حجت الاسلام طاهری کانال های دولت اسلامی در واتس آپ https://chat.whatsapp.com/C3U3QqaPdQfELI63fNBgss در ایتا https://eitaa.com/khatfarhangi در بله https://ble.ir/basij_karime
♦️ : پيوند ميان روحانيون و ارتشيان مسلمان و متعهد، پيوندی است الهیِ ريشه‌دار... | منبع:مصاحبه مطبوعاتی، کتاب اسطوره جاودانه تاریخ
﷽ بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 🔺 انتشار روزانه تفسیر در ایام 🔺قسمت 6⃣ 🔹 چرا قرآن اين قدر اصرار دارد كه بگويد خدا همه چيز را مي‌داند؟ چه اصراري است كه قرآن دارد؟ در قرآن خيلي اين مطلب آمده كه خدا همه چيز را مي‌داند، نهان و آشكار اين جهان را مي‌داند، هر چه در دل شما و به خاطر شما بگذرد مي‌داند. قرآن چه اصراري روي اين مطلب دارد؟ چند نكته در اين اصرار است: يك نكته ـ كه نكته ي اصلي مطلب است ـ اين است: (ما مكرّر به رفقا گفته‌ايم كه بياييد اين بحث را روشن كنيد، چون اگر اين بحث روشن شد، خيلي از مطالب بعدي قابل فهم و روشن كردن است) اگر پيغمبر (ص) به اتّكاي وحي الهي چيزي را با صراحت به شما گفت، ديگر جاي شكّ و ترديد و اين كه شايد درست باشد، شايد درست نباشد، ببينيم چه مي‌شود، مطالعه كنيم و… باقي نمي‌ماند، اين يك اصل است. (إِذْ قَالَ لَهُو رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ) «هنگامي كه پروردگارش به او فرمود: تسليم شو، گفت: به پروردگار جهانيان تسليم شدم.» ( سوره بقره آیه ۱۳۱) 🔹 يك معني اسلام اين است. تسليم وحي باش، چون حساب وحي از مطالعه، تفكر، انديشه و بررسي‌هاي علوم تجربي و مانند آن جداست. وحي سرچشمهء آگاهي برتر است. اين خيلي مهم است. تا انسان به اين مرحله نرسد، قدم اول را در راه مسلماني به صورت كامل برنداشته است. قدم اول اين است. اگر از زبان مبارك پيغمبر اسلام (ص) مطلبي با صراحت كامل بيان شد، ديگر براي پذيرش آن جاي چون و چرا و تأمل و درنگ باقي نمي‌ماند. اگر كسي هنوز هم برايش چون و چرايي است، پيداست كه در جاي ديگري شك دارد و آن اين است كه آيا اصلاً محمد(ص) پيغمبر خدا هست يا نيست؟ در غير اين صورت اگر كسي بداند او پيام آور خداي داناست، يا بايد شك كند كه آيا خدا همه چيز را مي‌داند، يا نمي‌داند. پس: 1. خدا همه چيز را مي‌داند. 2. اين سخن را كه پيغمبر(ص) فرمود، از جانب خدا فرموده. آيا ديگر جاي ابهام باقي مي‌ماند؟ لذا نكتهء اساسي كه خدا در قرآن بر آن تأكيد مي‌كند اين است که پيغمبر شما از جانب او وحي مي‌آورد. (بِكُلِّ شَيء عَلِيمٌ) ؛ ناظر به اين نكته كه نكتهء اصلي هم هست، در بيشتر آيات قرآن، سخناني را مي‌يابيم. 📚 تفسیر قرآن منتشر نشده
هدایت شده از خط فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر جز 6⃣ قرآن کریم با محوریت دولت اسلامی موضوع تدبری این جزء : « ایجاد فرصت مطالبه گری در جامعه » سخنران قرآنی :حجت الاسلام طاهری کانال های دولت اسلامی در واتس آپ https://chat.whatsapp.com/C3U3QqaPdQfELI63fNBgss در ایتا https://eitaa.com/khatfarhangi در بله https://ble.ir/basij_karime
هدایت شده از خط فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙تدبر جز 7⃣ قرآن کریم با محوریت دولت اسلامی موضوع : توجه دولت اسلامی به مستضعفین سخنران قرآنی :حجت الاسلام طاهری ┄┅❁ کانال های دولت اسلامی در واتس آپ https://chat.whatsapp.com/C3U3QqaPdQfELI63fNBgss در ایتا https://eitaa.com/khatfarhangi در بله https://ble.ir/basij_karime
﷽ بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 🔺 انتشار روزانه تفسیر در ایام 🔺قسمت 7⃣ 💠 «الحمدالله رب العالمین » در اين جمله بعد از نيايش، باز هم از خدا و با عنوان رب العالمين ياد می شود؛ خدای هستی و خدای همه مردم. مسلمانی كه فكر، زندگی و ايده هایش نشانگر آن باشد كه خدا را فقط خدای خودش ميداند و نفهمد كه خدا، خدای كافر و مؤمن، مسلمان و غيرمسلمان اعم از مسيحی، يهودی، زرتشتی، بودايی، برهمايی، بی دين، مادی و ملحد است و طرز فكر و رفتار او با بندگان خدا نمايشگر اين صفت خاص الهی "رب العالمين" نباشد، اين شعار برايش زنده نيست.  درست است كه يك مسلمان در پرتو اسلام و تعاليم آن، از نعمتی بزرگ يعنی نعمت آگاهی نسبت به پديده های هستی از طريـق آيـات قرآن برخوردار است و يـك گـام از ديگـران جلـوتر اسـت، ولـی ايـن جلوداری نبايد موجب شود كه بر همه خوبيها، نيكی ها و خصلتهای مترقی و پيشرفته ديگران خط بطلان بكـشد و آنهـا را ناديـده بگيـرد. اين غرور است. نبايد اينطور تلقّی كنيم كه گويی خدا و رحمت الهی و همه چيز متعلق به ماست. اين غرور، افراط، تندروی، تفريط و مسخ تعاليم عالی اسلام است. 📚 در مکتب قرآن : تفسیر قرآن منتشر نشده
💠 | پیغمبر دوستی که ما را از خدا دور میکند...! 🔸 پيغمبر دوستى و امام ‏دوستى دو حالت دارد: يك پيغمبر دوستى و امام ‏دوستى كه تو را به خدا نزديكتر مى ‏كند، و يك پيغمبر دوستى و امام ‏دوستى كه حجاب پيوست تو با خدا مى ‏شود و تو را از خدا دور مى ‏كند. اما مگر چنين چيزى ممكن است؟ بله. اگر پيغمبر را به عنوان پيغمبر خدا و آورنده دين خدا و كتاب خدا و اجرا كننده حكم خدا دوست داشته باشى، اين دوستى تو را به خدا نزديك مى ‏كند. اما اگر عاشقِ شكل و شمايل و هيكل و نام و افتخارات پيغمبر باشيم چطور؟ اين هم ما را به خدا نزديك مى ‏كند؟ تلاش پيغمبر و تلاش ائمه همين بود. چرا ائمه ما اين‏قدر در دوران زندگى خود از دست كسانى كه آنها را وارونه مى ‏شناختند ناراحت بودند؟ اما چه نوع وارونگى؟ آنها نمى ‏فهميدند رابطه با امام بايد چگونه باشد؛ لذا ائمه رنج بردند و اظهار ناراحتى كردند. 📚 کتاب بايدها و نبايدها
هدایت شده از خط فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙تدبر جز 8⃣ قرآن کریم با محوریت دولت اسلامی موضوع : بی توجهی به خواست جامعه جهانی سخنران قرآنی :حجت الاسلام طاهری ┄┅❁ کانال های دولت اسلامی در واتس آپ https://chat.whatsapp.com/C3U3QqaPdQfELI63fNBgss در ایتا https://eitaa.com/khatfarhangi در بله https://ble.ir/basij_karime
هدایت شده از خط فرهنگی
﷽ بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 🔺 انتشار روزانه تفسیر در ایام 🔺قسمت 8⃣ 🔹 مسلمان وظيفه دارد برای شناخت علت حوادث يا از وحی كمك گيرد يا از علم، يعنی اگر پيغمبر بزرگوار اسلام صلوات الله و سلامه علیه يا يكی از ائمه‌ی طاهرين سلام الله علیهم اجمعین صريحاً فرموده باشند كه فلان عامل غيبی موجب فلان پيش آمد می ‌شود، اين كافی است؛ ديگر منتظر نمی‌ماند، چون وحی است. اگر مطلبی از بيت وحی و سرچشمه‌ی وحی گفته شد، البته قبول می كنيم و اين كاملاً روشن است، يا مطالعات علمی و عالمانه بگويد فلان حادثه منشأ فلان حادثه‌ی ديگر می‌شود، اين هم قبول است. اما اگر نه علم باشد و نه وحی، بلکه براساس خيالات و موهومات [گفته باشند]‌ كه فلان ساعت بد است و [این را] نه وحی گفته و نه علم، بلکه هنوز جهل پرادّعا گفته [باشد] (چون ما امروز در زمانه‌ای زندگی می‌ كنيم كه جهل پرادّعا، كه ادّعايش به آسمان‌ها ميرسد، بر زندگی بسياری از مردم حكومت دارد) هرگز اين را نمی پذيريم؛ اين وظيفه‌ی اسلام است. قرآن با صراحت می فرمايد: مبادا به دنبال ظنّ و گمان برويد. در اين تقويم‌های قديمی كه ظاهراً هنوز هم در خيلی جاها مرسوم است، نوشته شده است: طالع امروز دلالت می‌كند بر اين كه در اين ماه چنين و چنان می‌شود، آخرش هم آمده واللهُ اعلم! اين «والله اعلم» هم برای اين بود كه خيلی به او اعتراض نكنند، وگرنه كسی كه اعلم است، اصلاً اين لاطائلات را نمی‌نويسد و در ميان مردم منتشر نمی‌كند و بر دست و پايشان، دست‌بند و پا‌یبند جهل و نادانی و ترس از عوامل موهوم نمی‌زند...
هدایت شده از خط فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙تدبر جز 9⃣ قرآن کریم با محوریت دولت اسلامی موضوع : امید بخشی در جامعه سخنران قرآنی :حجت الاسلام طاهری ┄┅❁ کانال های دولت اسلامی در واتس آپ https://chat.whatsapp.com/C3U3QqaPdQfELI63fNBgss در ایتا https://eitaa.com/khatfarhangi در بله https://ble.ir/basij_karime
﷽ بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 🔺 انتشار روزانه تفسیر در ایام 🔺قسمت 9⃣ • در همين عصر ما، چند درصد از مردم دنباله‌رو حرف حسابی و منطقی هستند؟ به‌خصوص در زمينه مسائلی كه ميتوان با الفاظ آب و رنگ داد و با الفاظ، احساسات را برانگيخت؟ آن‌جا ديگر كُميت منطق واقعاً لنگ است و حربه منطق واقعاً از كار می افتد. من شخصاً در همين عصر خودمان در مسائل گوناگون، استفاده ناجوانمردانه و اغفال‌گرانه دكّان‌دارهای عصرمان را از اين نوع حربه‌های احساسی مكرّر ديده‌ام، به خصوص در مسائلي كه به راحتی ميشود احساسات مردم را در آن مسائل تحريك كرد. قصه «مار و مار» هنوز هم زنده است، به‌خصوص در مسائلی که از نظر تحریک احساسات آب برمی‌دارد. و لذا می بينيد واقعاً در ميان توده‌های وسيعی كه اجمالاً قلبشان مالامال از مهر علی علیه‌السلام و مهر صدّيقه طاهره سلام‌الله علیهاست، و قلب‌شان از آغاز زندگی تحت تأثير محبّت فوق العاده نسبت به ساحت مقدّس امام حسين علیه‌السلام است، از اين احساسات پاك، ولو جاهلانه، امّا پاك (پاك به اين معنا كه واقعاً حسين، فاطمه و علی را دوست دارد)، به‌عنوان يك زمينه برای تحريك و برانگيختن همين مردم عليه هدف‌های علی، فاطمه و هدف‌های حسين بن علی چه سوء‌استفاده ‌ها كه نمیشود! 📚 بنیاد رسمی شهید آیت الله دکتر بهشتی 📚 "تفسیر قرآن" در دست چاپ
﷽ بِسمِ اللّٰه الْرَّحمٰن الْرَّحیم 🔸 : گزیده تفسیر شهید آیت الله بهشتی 🔺 انتشار روزانه تفسیر در ایام 🔺قسمت 🔟 • اگر در بررسی علل ترقی یا علل انحطاط جامعه  با واقع بینی و درست اندیشی فکر نکنیم و علت ها را به جای معلول ها و معلول ها را به جای علت ها بگذاریم، همیشه علت ناکامی ها و کامیابی ها را در خارج از خودمان جستجو کنیم ، سرنوشت شومی خواهیم داشت.                                📚 تفسیر منتشر نشده سوره توبه 📚 بنیاد رسمی شهید ایت الله دکتر بهشتی