eitaa logo
جوانی فراتر از زمان
360 دنبال‌کننده
964 عکس
191 ویدیو
2 فایل
بسمه تعالی این صفحه با هدف معرفی شخصیت شهید دکتر عبدالحمید دیالمه و زیر نظر مستقیم خانواده ایشان نگاشته می شود. ✅ سایت: ehya-e-saghalain.ir ✅ ارتباط با :H_m_k_s_h_d@
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔰تغییر مفاهیم اسلامی 🔹درست زمانی که مستشرقان دیدند با ردیه نوشتن بر اسلام کاری از پیش نمی برند، به این نتیجه رسیدند بهترین کار آن است که خودشان اسلام را آن گونه که می خواهند معرفی کنند. 🔹واژه ها و اصطلاحات اسلامی همچون «اجتهاد» را گسترده و باز کنند به طوریکه جایگاه خاصی را در برنگیرد و همه اقشار را دربرگیرد. ↩️ آن وقت اگر توانست همه ابعاد را دربرگیرد از آن معنای اصلی اش خارج شده است. ص ۱۶-۱۷ 🆔@shahid_diyalame
‌ارسالی از مخاطبین: وقتی صداشو میشنوم، تصور می کنم مغناطیس زمان، براده های وجودم رو تا سال ۵۸ کشونده....باور نمی کنم این آشنایی اتفاقی باشه.... باور نمی کنم....
🔹شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔸حضرت رسول (ص) مي فرمايند: "الفقر فخری " فقری كه پيامبر (ص ) از آن صحبت می كنند يعنی درك فاصله من با الله. همان مفهومی كه در آيات قرآن هم به آن اشاره شده است: " يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيد (فاطر/١٥)" ص٢٥ 🆔 @shahid_diyalame
ما دولت تسلیم و رضا میطلبیم راهی سوی اقلیم بقا می طلبیم اندر دو جهان، عزت و اقبال و نجات از فیض ولایت رضا میطلبیم ولادت علی بن موسی الرضا (ع) مبارک باد.
🔹شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔸برای شما و بنده که الآن در جوار مرقد امام رضا(ع) هستيم، شايد روشن ترین صفت امام رضا (ع) این است که ما او را غريب و تنها لقب می دهيم. 🔸چه غربتی بالاتر از اينكه اگر شما اندك زمانی در كنار ضريح امام بايستيد، به راحتی می بينيد كه همۀ ما كه در آنجا زیارت می کنیم، گاهی اوقات اشك هم می ريزيم، ولی حداقل 99 درصد ما هيچ چيز از او نمی دانيم! 🔸اذن دخول می خوانيم می گوییم «آيا اجازه می دهی من وارد بشوم؟» اصلا ما جواب گرفته‌ايم كه وارد شده‌ايم؟ مگر خطاب قرآن اين نيست كه وقتی ما وارد خانه‌ای می شويم اگر به ما اجازه ندادند وارد نشويم و برگرديم؟ ولی ما اذن دخول را می خوانيم و بعد هم داخل می شويم! آيا شده است تا حالا جواب گرفته باشيم و بعد وارد حرم شویم؟ مگر ما در آنجا نمی خوانيم كه «تسمع كلامی و تردّ سلامی» آنچه را كه من میگويم می شنوی و جواب سلام را می دهی، آيا ما جواب سلام امام را تا به حال شنيده‌ايم؟ 🔸اگر ما چنين ویژگیهایی داريم که بدون اجازه وارد می شويم، صدا و كلام را هم نمی شنويم، آیا معنایش غیر از این است كه او در مجموعۀ همۀ افرادی كه در اطراف ضریح می گردند و دعا و زيارتنامه می خوانند غریب و تنهاست؟ 🔸امروز باید بر ثقلینی كه در طول ۱۴۰۰ سال حتی در بين شيعيان، تنها هستند گریست.... برگزیده ای از سخنرانی «در تنهایی ثقلین» موجود در لوح فشرده رایت بیداری۵ 🆔@shahid_diyalame
🔸شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔰 توکل 🔹توکل امکانی ویژه به ما مى دهد، مانند امکانی که یک بندباز در اختیار دارد؛ چراکه مرکز ثقل همه ی نیروها را در یک نقطه متمرکز می کند، اما تعدد مراکز ثقل باعث سقوط می‌شود. 🔹جامعه ای که میخواهد مستقل باشد، تمام تلاش و حرکتش به این دلیل است که بتواند مراکز ثقلش را در نقطه ای متمرکز کند و روی پای خودش بایستد و از روی این بند به آن طرف برود. 🔹 فقط در محتوای اسلام می توان نیروها را در نقطه ای متمرکز كرد؛ چون در اسلام "توحید" محور همه اعتقادات است. 🔹تمام محتوای مبحث توکل این است که بتوانیم مراکز متعدد را از بین ببریم و به مرکز اتکای ثابتی تبدیلش کنیم که همگان اتکالشان به آن باشد. ص ۲۰-۲۲-۲۴ 🆔@shahid_diyalame
ارسالی مخاطبین اللهم عجل لولیک الفرج
🔸شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔰موقعيت شناسی در طرح مباحث اسلامی 🔹يکی از موضوعاتی که بايد به آن توجه کنيم اين است که بدانيم براي طرح نظر اسلام در موقعيت های مختلف، بايد از کجا شروع کنيم تا به هدفی که ميخواهيم برسيم. 🔹مثلا در محيط خانوادگی نمي توان مفاهيم را به همان صورتی انتقال داد که در محيط دانشگاه يا دبيرستان مطرح مي شود، چون مورد پذيرش واقع نمی شود. 🔹به عنوان نمونه برای افراد مذهبیِ عامی تر که کمتر مطالعه مي کنند و مذهب را به صورت سنتی فرا گرفتند، لازم است ابتدا مفاهيم قرآنی و اصيل را با همان مفاهيمی که برداشت ذهنی آنهاست تجزيه و تحليل کنيم، سپس به طرح نظر اسلام بپردازيم. ص 13 🆔 @shahid_diyalame
🔶شهید دکتر عبدالحمید دیالمه 🔹 گاهی علم جایگزین وجود انسان می شود و خود انسان به عنوان فردی که باید انسانیتش را بروز دهد حذف می شود. به عبارتی" هدف فرد را الینه می کند". همان چیزی که به عنوان "سیانتیسم "یا علم زدگی مطرح می شود. 🔹چون علم از یک زمانی تلاش کرد که رسالت انسانی خود را کنار گذاشته و با شعار بی طرفی در تمام جوامع نفوذ کند. سیانتیسم خود را به عنوان یک عامل بی طرف معرفی می کند و می گوید :"من هدفم این است که چگونه زیستن را برای شما معین کنم نه چرا زیستن را." یا می گوید:" کار من این است که برای شما قدرت خلق کنم نه اینکه انسان بودن را تحلیل کنم . برای شما سود بیاورم نه ارزش." 🔹به همین دلیل می بینید که تمام علوم را به سمتی می برند که آنچه مهم است چیزهایی است که بیشتر سود آور و قدرت زا است و به ما می آموزد چگونه بیشتر بخوریم و بگردیم و خوش تر باشیم. کتاب از خود بیگانگی جامعه (الیناسیون) از مجموعه کتب در دست چاپ 🆔@shahid_diyalame
"اوهمه کس بود و هیچ نبود; زیرا ادعایی نداشت جز اینکه میان بُری را که خودش در جوانی برای فهم دقیق دین پیموده بود,سخاوتمتدانه به دیگران نیز نشان بدهد. " 📚مجموعه ای از برخی #سخنرانی های شهید دکتر عبدالحمید دیالمه #کتاب_خوب #نشر_معارف #جوانی_فراتراززمان .......................... 🔰 حزبِ دیالمه : ✅ @hezbe_dialameh
🔸شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔹وقتی وجدان به عنوان يك عامل بازدارنده ازحرکت درمحیط های گناه ـ مشابه لنت ترمزدراتومبیل ـ درکنارعقل قرار‌گرفت، اگر انسان دائماً در هنگام حرکت درمسیرگناه از آن استفاده کرد، اين وجدان تا مدتی به انسان نهيب می زند، ولی انسان به این نهیب ها بی توجهی میکند و دائماً سرعتش را زيادتر می كند، بعد از مدتی اين لنت ترمزِ انسانی صاف می شود و ديگر نمیتواند بازدارنده ی انسان باشد. 🔹به همين دليل هنگامیكه افرادی مطرح می كنند كه ما به وسيله وجدان می توانيم هدايت بشويم واحتياج به چيز ديگری نداريم، جواب میدهیم که: 👈يكي از زمينه‌های ضعف وجدان همين است كه با اصطكاكی كه در برخورد با مسائل طبيعی پيدا می كند، به مرور ساييده می شود وقدرت خودش را از دست می دهد. به طوری كه آدمی خيلی راحت گناهها وخطاهایش را توجيه می كند و از کنارش می گذرد و ديگر وجدان هم مانعش نمیشود و او را زجر نمی دهد. کتاب مذهب در بوته تاریخ، از مجموعه کتب در دست چاپ 🆔@shahid_diyalame
🔶شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔹استعمارگران با نوعی برنامه ریزی وارد جوامع شرقی می شوند و مبانی فرهنگی را از بین می برند. 🔹به این ترتیب ما نسبت به جامعه اروپایی و جامعه ی غربی خود باخته می شویم و "الینه شدن" در ما ایجاد شده و مبانی اصیل اعتقادی و فرهنگی خودمان را از دست می دهیم. کتاب از خود بیگانگی جامعه (الیناسیون) از مجموعه کتب در دست چاپ 🆔@shahid_diyalame
#ارسالی_مخاطبین
🔸شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔹شاید تصور کنیم که "امپریالیسم" یا "نیروهای جهانخوار" یک مسئله ابداعی جدید است که تنها ایدئولوژی ها و طرز تفکر های جدید در مورد آن سخن دارند. در حالیکه اگر با طرز تفکر اسلامی آشنا باشیم میبینیم که اینها به شکل بسیار ساده ای در منابع اسلامی مطرح شده است. 🔹آنچه را که قرآن به عنوان ریشه این عوامل در درون [انسان] مطرح می کند، "فسق" است که به دنبال "طغیان" پدید می آید. اسلام و مبارزات ضد امپریالیستی، از مجموعه کتب در دست چاپ 🆔@shahid_diyalame
🔸شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔰 جریان نبوت علت ارسال انبيا مبارزه با طاغوت‌های زمانشان نیست، بلكه انبيا آمدند كه بشر را ارتقا دهند. اگربرای اين حركت لازم بود با فرعون مبارزه كنند، مبارزه می كردند؛ اگر لازم بود با نمرود مبارزه كنند، مبارزه می كردند. ص ۱۴۳ 🆔@shahid_diyalame
ارسالی مخاطبین: شهید به سوره ی طه بسیار علاقه مند بود. بر سر مزارش آیاتی از این سوره را به او هدیه کردم.
🔸شهید دکتر عبدالحمید دیالمه: 🔹خلیفه دستور داد يك جلسه‌ای برای مباحثه علمی تشكيل شود و همه علما از اقصی نقاط بيايند. همگی جمع شدند و جلسه عظیمی تشکیل شد، امام جواد (علیه السلام) را هم دعوت كردند. سپس خليفه از حاضران خواست که از امام جواد(ع) سؤال كنند. به گمان او امام از پاسخ عاجز است و باطرح این سؤال مجلس تمام می شود. 🔹امام جواد(ع) در حالی پاسخ به سؤالات آن ها را می دهند که از نگاه آنان بچه کوچکی محسوب می شدند و به آنان ثابت شد که برای اهل بيت پيامبر، قد و اندازه و سن مطرح نيست. فردی كه مي‌خواهد جامعه‌ای را رهبری كند در حدود و ثغور سن‌ نمی گنجد. در بین ائمه، نمونه این مسأله قبل امام جواد (ع) هم وجود دارد: در ابتدای بعثت پیامبر در «یوم الدار» زمانی كه دست‌های كوچك علی(ع) در دست‌های بزرگ پيامبر(ص) قرار گرفت مسير تاريخِ بشريت تغییر کرد....  برگزیده ای از سخنرانی «مقابله ارتجاعيون داخلی با امت» و «رابطه مذهب با طبقه حاکم» 🆔 @shahid_diyalame
در هوای زیارت حرمت در به در می‌شویم مثل نسیم... السلام علیک یابن الرئوف السلام علیک یابن الکریم 🏴شهادت مظلومانه نهمين بحر کرامت، حضرت جواد الائمه امام محمدتقی(ع) تسليت باد
#ارسالی_مخاطبین
🔸شهید دکتر عبدالحمید دیالمه:  🔹قرآن زمانی كه زندگی علی (ع) و فاطمه(س) را ترسيم می کند اين‌چنين آغاز می كند: مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ * بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ 🔹بحر امامت علی(ع) در كنار بحر عصمت فاطمه(س) قرار می گيرد و برای اینکه این دو بحر در هم نیامیزد، برزخی ميان دو بحر وجود دارد که حدود و ثغور يك زن مسلمان و مرد مسلمان را نشان می دهد؛ اين برزخ حدود الهی است كه پيامبر خدا(ص) قرار داده است. دو دريایی كه به عنوان اسوه‌های حسنه برای مرد و زن مسلمان می بايست همه خصوصيات يك خانواده اسلامی را نشان دهند. 🔹اين خانواده تشکیل می شود تا به ما نشان بدهد كه در اين خانواده همۀ حدود بر مبنای حكومت اسلامی پايه‌گزاری شده است. اقتصاد، حقوق زن و مرد، روابط زن و مرد، روابط پدر و مادر با فرزندان و متقابلاً روابط فرزندان با مادر و پدر همه بر اساس اسلام تنظيم شده است.این خانواده تشکیل می شود برای اينكه به ما نشان دهد اين جامعه و اين خانواده يك چيز ايده آل و ذهنيت‌گرا نيست، چيزی است كه ما نیز می توانيم به آن برسيم. 🔹این خانواده يك ماكت كوچكی است از جامعه‌ای كه ما آرزوی ساختن آن را داريم و ما به دنبال اين هستيم كه بزرگ شدۀ این خانواده را بسازيم و آن ابعاد كوچک را وسيع‌تر بكنيم. یعنی اگر اسلام در يك خانواده پياده شده بود، اگر چه به ميزان خيلی خفيف‌تر و كوچک‌تر بتوانيم در خانواده‌های متعدد ايجاد بكنيم تا جایی که جامعه‌ای را ايجاد کنیم كه آن جامعه به عنوان «حكومت اسلامی» برای ما قابل قبول باشد.  برگزیده ای از سخنرانی «در شب میلاد فاطمه زهرا (س) » موجود در لوح فشرده رایت بیداری ۵ 🆔 @shahid_diyalame