💢اقدام مثبت قاضیالقضات و الزامات پیش رو
🔹در سالهای اخیر، یکی از جنبههای قابل تقدیر و نقاط مثبت سران سه قوه، حضور میدانی در پایینترین سطوح اقتصادی و مبادی نظام توزیع در کشور میباشد. این اقدامات علاوه بر اینکه میتواند منشأ برکات فراوانی شود، زمینه رفع چالشهای موجود را نیز فراهم میکند.
🔰گزاره خبری:
🔸دیروز حجتالاسلام اژهای، رئیس قوه قضائیه در جریان سفر به استان مازندران از بنادر و گمرکات این استان، شامل بندرهای «امیرآباد» واقع در شرق مازندران و «نوشهر» در غرب این استان بازدید نمود.
🔹در جریان سرکشی حضوری رئیس قوه قضائیه از بندر امیرآباد، انباری مشاهده شد که بیش از ۲ هزار و ۹۱۳ تُن ذرت موجود در این انبار فاسد شده است. همچنین در همین گمرک وجود ده هزار تن روغن فاسد شده نیز قابل توجه بود.
🔰گزاره تحلیلی:
🔸1ـ رویه فعلی رئیس قوه قضائیه در این بازدیدها و سرکشیها که در جهت بستن مبادی فسادزا و شناخت نارساییهای قانونی و همچنین ساماندهی ساختارهای ناظر بر واردات و صادرات انجام میپذیرد، امری مبارک است که دورنمایی مثبت را در رفع خلأهای قانونی متبادر میسازد. مخصوصا که ورود مجدانه قوه قضائیه به موضوع معضلات گمرکات، انبارهای بنادر و اموال تملیکی و توقیفی و همراهی سایر قوا بسیار ملموس است. از این حیث تلاش و خستگیناپذیری سران سه قوه بسیار قابل تقدیر است.
🔹2ـ نکته اساسی اینکه این بازدیدهای میدانی باید منتج به نتیجههای ملموس در جهت رفع نارساییهای قانونی و بهبود سیاستهای راهبردی کشور شود. وگرنه اصل نظارت حضوری، اگرچه به صورت جزیرهای مشکلاتی را در بنادر و گمرکات تعدیل میکند ولیکن از حیث ساختاری درمانگر معضلات اساسی نخواهد بود. برای مثال برخی مشکلات بندر امیرآباد همان مشکلاتی هستند که در جریان بازدید جناب اژهای از گمرکات بوشهر در مرداد سال گذشته نمایان بودند. بدیهی است از آن زمان تاکنون باید خلاءهای قانونی حل و فصل میشدند که متأسفانه مشاهده همان معضلات بنادر جنوبی، آن هم بعد از یک سال در بنادر شمالی کشور مؤید این موضوع است که برخی نارساییها به صورت ریشهای درمان نشدهاند. بنابراین آسیبشناسی این معضلات نظام توزیع، زمانی مؤثر واقع میشود که با اقدامات راهبردی در رفع آنها در ابعاد کلان اقتصادی همراه شود.
🔸3ـ فاسد شدن کالاهای استراتژیک در گمرکات کشور که به کرات مشاهده میشود، امری کماهمیت نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد، آن هم در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد. اما آنچه از این معضل، دردآورتر است وجود ناهماهنگی بین ساختارهای کشور مثل بانک مرکزی، وزارت صمت، اموال تملیکی، اداره استاندارد، سازمان بازرسی و... میباشد که باعث ایجاد سرریشههای فساد گردیده و خسارت هنگفتی را بر بیتالمال وارد نموده است.
🔹4ـ دولت باید بداند، مادامی که تودرتوی نهادی، موازیکاری و ناهماهنگی میان نهادهای اقتصادی به فجیعترین شکل وجود دارد، نهتنها موجبات زیان اقتصادی را فراهم میسازد بلکه قادر به مهار تورم نیز نخواهد بود. موازیکاری و تودرتوی نهادی، نشتی سیستم را بالا برده و چابکی آن را تحلیل میبرد، پاسخگویی و مسئولیتپذیری را کاهش میدهد، فساد را تکثیر میکند، ارتزاق از بودجه را افزون میکند و در نهایت هم تولیدکننده و هم مصرفکننده را متضرر و ناراضی میکند.
🔅نکته پایانی؛ رهبر معظم انقلاب در اول فروردینماه فرمودند: «دولت تصدیگری را بایستی کم کند، و نظارت را باید زیاد کند؛ دخالت را کم کند، نظارت را زیاد کند... امروز هم یکی از کارهای اساسیای که دولت محترم باید انجام بدهد، این است که با دقت، با مراقبت، با نظارت لازم مدیریتهای اقتصادی را به خود مردم بسپارد.» امیدواریم سران سه قوه به اجرایی شدن این توصیه رهبر معظم انقلاب اهتمام ورزند.
✍🏻علی محمدی
7.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 آقا چرا می خواین مردم رو به زور ببرید بهشت؟
بذارید خودشون تصمیم بگیرن❗️
⬅️ پاسخ:
کسی رو نمیشه به زور برد بهشت. (بهشت پاداش کسانیست که بخواهند بروند و برایش تلاش کنند)
میخواهیم مانع بشیم مردم در تنگنا بهزور جهنم نروند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️۳۸ ثانیه از ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در دفتر کارش در دهه هفتاد شمسی.
🔻گویا ایشان در دفتر کارش تخت خواب هم داشته اند!!
💎اوایل انقلاب بود و مسئولین همه انقلابی و جهادی...
⛱اما بعدها همین لیبرالهای انقلابی نما تبدیل شدن به افراد اشرافی و غرب گرا....
#سرطان اصلاحات
❇️ خاتمی و تفسیر عوامانه آیه" لا اکراه فی الدین"
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
🌹 خداوند در آیه ۲۵۶ بقره می فرماید: لا اِكْراه فِی الدّینِ قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی.
در قبول دین، اكراهی نیست. (زیرا) راه درست از راه انحرافی، روشن شده است.
🔴 تفسیر عوامانه آقای خاتمی از آیه "لا اکراه فیالدین".
او در تفسیر این آیه می گوید:
⤴️ وقتی خداوند میگوید «لا اکراه فیالدین»، یعنی در دین خدا که اصل است، زور و اجبار وجود ندارد پس چرا باید در فرع آن زور و تحکم باشد؟
⤴️ ما از جامعه عفیف حمایت میکنیم، اما به آن معنا نیست که عفت را با حجاب یکی بدانیم و آن را به زور به جامعه تحمیل کنیم.
🔵 یاسخ عوامانه، به تفسیر عوامانه آقای خاتمی:
🔺آقای خاتمی؛ شما با این تفسیر می خواهید بگویید ما می توانیم دین خدا را قبول کنیم اما احکام دین خدا ازجمله؛ نماز، روز، خمس، جهاد، حج و... را قبول نکنیم و اختیاری است.
🔺آقای خاتمی کسی می خواهد کاندید ریاست جمهوری ایران شود ولی قانون اساسی را قبول نداشته باشد، آیا می تواند کاندید و رئیس جمهور بشود؟
🔺آقای خاتمی؛ شما چند سال رئیس جمهور بودید، آیا می توانستید بگویید اجرای قانون اساسی و دیگر قوانین به میل من بستگی دارد؟
🔺آقای خاتمی؛ کسی که می خواهد به دانشگاه برود، آیا می تواند الزامات دانشگاه از جمله؛ ثبت نام، حضور در کلاس، پرداخت هزینه، امتحان آخر ترم و ... را قبول نکند؟
🔺آقای خاتمی؛ شما می خواهی خانه بسازی، از شهرداری مجوز ساخت می گیری آیا می توانی الزامات شهرداری در ساخت بنا ( میزان، نوع و نمره تیرآهن، میل گرد و سیمان و...) را برابر نظر خودت اجرا کنی؟
و ....
⬅️ آقای خاتمی دوست داشتم پاسخ عالمانه به تفسیرت بدهم که " لا اکره فیالدین " در حوزه اندیشه و اصل انتخاب و پذیرش دین است نه در حوزه احکام و الزامات دین. ولی مجبور شدم در مقابل تفسیر عوامانه ات پاسخ عوامانه بدهم.
⬅️ آقای خاتمی نمی ارزد برای چند صباح زندگی سیاسی و کسب رأی مردم، دین خدا و آیات قرآن را تفسیر به رأی کنید!!
👈 آقای خاتمی بترسیم از "يَومَ تُبلَى ٱلسَّرَآئِرُ " روزى که باطن ها و رازهای نهان، [آشکار و ] بررسى خواهد شد.
✍ محمدعلی برزگر، مدرس دانشگاه
♻️ بی حجابم که بی حجابم، پولش رو میدم❗️❗️❗️
🔻لایحه عفاف و حجاب به گونه ای تنظیم شده که اگر کسی هزار بار #کشف_حجاب کند، نهایتاً جریمه نقدی می شود؛ البته در مرحله اول همان جریمه را هم ندارد!
🔻با این حساب، قشر #مرفه جامعه و یا #سلبریتی ها به راحتی می توانند کشف حجاب کنند. زیرا برای بخشی از افرادی که کشف حجاب می کنند این اعداد و ارقام، پولی حساب نمی شود.
اتفاقاً اگر کارتخوان بدهید، همان لحظه برایتان کارت می کشند❗️
👈 اگر به آنها بگویید چرا بی حجاب هستید؟ آنها می توانند بگویند: "پولشو میدم"
⏪ واقعاً دین و احکام خدا بازیچه هستند که ما اینطور لایحه بنویسم؟!
آیا اوایل انقلاب، با این نوع اقدامات خنده دار، فسق و فجور زمان شاه را از کف خیابان جمع کردیم؟!
🔴 تهیه کنندگان لایحه عفاف و حجاب، هشدار امام را جدی بگیرند
🔰امام خمینی ره:
" نباید برای رضایت چند لیبرال خود فروخته در اظهارنظرها و ابراز عقیدهها به گونهای غلط عمل کنیم که حزب الله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از مواضع اصولیاش #عدول میکند "
صحیفه امام ره، ج 21، 284
✍پی نوشت:
🔻نباید برای #رضایت و یا #ترس از اقلیتی بی بند و بار که یا جزو هرزه ها و فواحش هستند و یا اینکه فریب خورده اند، در اظهار نظرها، عملکرد مسئولین، تدوین طرح ها و لوایح و ... ذره ای #عقب_نشینی در مورد حجاب و مقابله قاطع با ولنگاران وجود داشته باشد. (چیزی که متأسفانه در لایحه عفاف و حجاب مشاهده کردیم).
👈 در آن صورت، هم مردم که سرمایه اصلی این انقلاب هستند، احساس می کنند که جمهوری اسلامی از مواضعش که سال ها بر آن پافشاری می کرده و حق هم بوده، #عدول کرده و دچار #استحاله شده است و هم اینکه دشمنان خارجی و فریب خوردگان داخلی جشن خواهند گرفت.
چنین چیزی اگر اتفاق بیفتد، قطعاً موجب ناامیدی و یأس سرمایه های اصلی انقلاب خواهد شد.
هدایت شده از 🔵#گام_دوم_انقلاب🔵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قانون_کشف_حجاب_اجباری_در_فرانسه
خانهای (بی)هنر سینمای بیسواد دوزاری و ستاره های بی خاصیت ورزشی و موسیقی:
کلیپ فوق را ببینید و کمی (از آزادی اجباری) خجالت بکشید!
وقتی اونجا میروید؛ مثل سگ قانون فرانسه را لیس میزنید.
مماشات نظام جمهوری اسلامی و عدم اجرای قانون
شما را متوهم کرده است؟
چی فکر کردید؟
نظام ضعیف است یا فکر کردید ترس دارد؟
این نظام ابرقدرتها را ذله کرده احمق ها
سلبریتیها و طرفداران فرهنگ بیبندبار دولتهای غربی همینطور که شعار زن زندگی... را قرقره و مزمزه میکنند ؛
این ویدئو را هم ببینند.
در بسیاری از کشورهای اروپایی دختران مسلمان برای شرکت در کلاسهای درس مجبور هستند حجاب از سر بردارند.
مجبوراً قانون آن کشور را رعایت کنند.
#بی_حجابی_اجباری_در_فرانسه
البته این دولتها حامی بیحجابی در ایران به اسم آزادی زن هستند! و تشویق زنان و دختران ایرانی به قانون شکنی و ناهنجاری.!!!!
چقدر فرق است بین این دختران با حجاب اروپایی با برخی از دختران ایرانی که حتی حاضر نیستند درباره شخصیت خودشان و برکات حجاب مطالعه کنند.
🔴 واقعیت شعار این بود:
#زن_هرزگی_بردگی
🌹شعار زن زندگی آزادی ، شعار اصلی انقلاب اسلامی است.
مطالعه، مطالعه، مطالعه کن دختر ایرانی
#بی_حجابی_اجباری_در_غرب
🔶🔶🔶 بازی امروز بازیگران: خداحافظی میکنم، اما هستم!
پس از آنکه مدتی پیش پیام دهکردی اعلام کرد که از بازیگری خداحافظی کرده و نانوا شده است، درحالیکه سریال «سرگیجه» اش از آن روز تا به حال همچنان در در حال پخش است، هنگامه قاضیانی هم روز پیش اعلام کرد که از بازیگری خداحافظی کرده است، درحالی که او هم یک سریال در حال پخش و سریالی دیگر در نوبت پخش دارد.
به گزارش مشرق، همزمان شدن چند رویداد که در فاصلهای کوتاه رقم خورد و در ظاهر با هم شباهتهایی دارند، ذهن را به سمت مقایسهشان و تحلیلشان کشاند.
زلاتان ابراهیمویچ فوتبالیست بزرگ سوئدی در پایان این فصل فوتبال در سن ۴۱ سالگی اعلام بازنشستگی کرد و در مراسمی باشکوه با حضور هوداران میلان کفشهایش را برای همیشه آویخت.
از دیگر سو برایان کرانستون( بازیگر آمریکایی) در گفتوگو با یاهو نیوز اعلام کرد: «میخواهد در سال ۲۰۲۶ از بازیگری بازنشسته شود تا بتواند بیشتر برای خانواده خود وقت بگذارد.» کرانستون در نظر دارد پس از ۴۰ سال بازی بیوقفه در تئاتر، سینما و تلوزیون نقش تازهای را بپذیرد «مرد خانواده شدن تمام وقت».
او در گفتگو با شماره جدید مجله «مردان» گفت: «سال ۲۰۲۶ به طور موقت میخواهم از بازیگری و فعالیتهای تجاری فاصله بگیرم تا بتوانم زمان بیشتری را به خانوادهام اختصاص دهم. همسرم در ۲۴ سال گذشته زندگیاش را وقف من کرد. او هم بازیگر بود اما زندگی خود را بر اساس زندگی من تنظیم کرد.حالا من باید بیشتر وقت خود برای او بگذارم.»
در این راستا کرانستون میخواهد وقتی 70 ساله شد، شرکت تولید «مونشات انترتینمنت» خود را تعطیل کند و سهم خود را از شرکتی که با آرون پل، تاسیس کرده بود، واگذار کند و با همسرش به روستایی کوچک نقل مکان کند تا به باغبانی و مهارتهای آشپزی بپردازند.
این روایت خواننده را به یاد دو شبه خداحافظی!!! از دو سلبریتی ایرانی میاندازد که در این چند وقت اخیر اعلام کردند از هنرپیشگی خداحافظی میکنند!
در جواب این رویکردها اولین نکتهای که به ذهن مخاطبان میرسد این است که: سینما مگر فوتبال است یا ورزش حرفهای دیگری که افراد با توجه شرایط بدنی در جوانی مجبور به کنارهگیری از آن شوند؟
مانند فوتبالیست ارزشمند کشورمان محمد انصاری که بدلیل مصدومیتهای پیدرپی در ۳۱ سالگی ناگزیر شود از فوتبال خداحافظی کند و در پایان نامه خداحافظی خود به زیبایی بنویسد: «به موازات کنارهگیری از حضور در زمین فوتبال،کماکان به خدمتم بهعنوان یک سرباز کوچک کشور در ساحت پاک ورزش ادامه خواهم داد امید دارم دعای خیر مردم بدرقهٔ راه من و همهٔ نونهالها و نوجوانهایی باشد که تلاش میکنم در مدرسهٔ فوتبال هادی، کنار دیگر یاران نیکدلم، به آنها رسم جوانمردی و پهلوانی بیاموزم.»
خانم قاضیانی که در ماههای گذاشته از هرگونه رفتاری برای خودنمایی و ماهیگیری از جوی گل آلود اغتشاشات خود داری نکرده بوده، حالا در نقش تازهای اعلام کرده که از بازیگری خداحافظی کرده!
قاضیانی در متن خداحافظیاش نوشت: «برای اولین و آخرین بار خواهش دارم همه شما یک جمله زیبا برای خداحافظی به یادگار برایم بنویسید. قول دادم کم نگذارم و وفادار بمانم به مردم عزیزم در راه دشوار هنر و فرهنگ. به اندازه وسعم تلاش کردم. قلبتان را میبوسم.»
از نثر خداحافظی که بگذریم، در متن بیش و پیش از هر چیزی، ستایش از خود دیده میشود، نگاهی به پیشینه کاری این بازیگر نشان میدهد که ایشان تا جایی که توانست در تمام پروژههای دولتی که با بودجه بیتالمال ساخته شده بود، بازی کرد و تا وقتی که برایش سود داشت از هیچ پروژهای دوری نکرد، اما ناگهان در اغتشاشات اخیر، گمان کرد که نکند چیزی شود و جا بماند، ناگهان رنگ عوض کرد و چهرهای دیگری به خود گرفت، چهرهای که با سخنان پیشینش در تضادی آشکار بود؛ او که تا دیروز از یک سو حجاب را امری قانونی و از سوی دیگر دفاع از آن را موضع شخصی خود میدانست، ناگهان تمامی پیشینه خود را انکار کرد.
Enter fullscreenDownload
قاضیانی از سال ۹۸ یعنی ۳ سال پیش از اغتشاشات، هیچ فیلم سینمایی بازی نکرده است و مانند خیلی از تمام شدگان به شبکه نمایش خانگی کوچ کرد، در آن جا هم از موج عقب ماند و تنها در دو سریال بازی کرد که یکی در حال پخش است و دیگری در انتظار پخش، البته او در سریال تلوزیونی هم که پس از ده سال قرار است پخش شود نیز حضور دارد.
این پایان خود خواسته را کنار خداحافظی پیام دهکردی بگذارید، وقتی در نقش جدیدش به فروختن نان چند بر ابر نرخ روز به هوادارنش مشغول شد. هوادارانی که به جای نان، گرسنه سلفی و انتشارش در فضای مجازی هستند.
👇👇👇🇮🇷 ادامه
۲
با مقایسه خداحافطی ابراهیمویچ و انصاری از یک سو و اعلام بازنشسنگی کرانستون از سوی دیگر، آشکار شود که نخست فوتبالیست خداحافظی میکند و نه هنرمند، دوم، اینان که هنرمند نیستند و تنها بازیگرند، پس نه خداحافظی میکنند و نه بازنشسته میشوند، تنها میدان بازیشان را عوض میکنند؛ همین.
منبع: فارس
🟢🟣
عقلای اصلاحات تندروها را پس میزنند
خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی که تحت عنوان «اصلاحات در بحران» منتشر شده، اشارات پرتعدادی به رادیکالیسم مشارکتیها در مجلس ششم دارد که با در اختیار گرفتن دولت و سپس مجلس در راهبرد «فتح سنگر به سنگر»، سرمست از این پیروزیها به دنبال تاختن به ارکان مختلف نظام بودند؛ اتفاقی که به باور بسیاری از تحلیلگران اصلاحطلب، رادیکالیسم کوری بود که فرصت هرگونه سیاستورزی اصلاحطلبان در داخل ساختار سیاسی کشور را از آنان دریغ کرد. بررسی سیر جریان اصلاحات نشان میدهد که رادیکالیسم در این جریان سیاسی هیچ گاه از بین نمیرود بلکه از مقطعی به مقطع دیگر و از نامی به نام دیگر منتقل میشود. حزب اتحاد ملتی در زمره این رادیکالیسم است که از اصلاحطلبی به سمت «انحلالطلبی» عبور کرده و به جای رقابت سیاسی و پارلمانی تلاش دارد «خیابان» را جایگزین برگه رأی کند؛ این در حالی است که عقلای جبهه اصلاحات به دنبال مشارکت در انتخابات هستند و مصاحبههای اعضای این جریان سیاسی نشاندهنده این امر است.
انتخابات مجلس دوازدهم از تحولات سیاسی مهم پیشروی کشور است که رهبر معظم انقلاب هم تأکید به مشارکت در این انتخابات دارند. معظم له در پانزدهم فروردین ماه امسال در دیدار رمضانی مسئولان نظام درخصوص انتخابات فرمودند: «مسئولان راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را از همین حالا مشخص کنند، تا انتخابات خوب سالم با مشارکت بالایی داشته باشیم.»
جریان اصلاحات هم اخیراً ذیل جبهه اصلاحات ۱۵ عضو حقیقی خود را انتخاب کرده و آنطور که «کمالالدین پیرمؤذن» نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاحطلب در مصاحبه با فارس گفته اصلاحات با ژنرالهای خود وارد انتخابات خواهد شد: «فرمایشات رهبر انقلاب در رابطه با مجلس و در رابطه با مؤلفههای ایشان در رابطه با حضور در انتخابات باعث شده که جریان اصلاحات از همین حالا وارد فضای انتخاباتی شده و برنامهریزی را برای حضور انجام بدهد. در داخل جریان اصلاحطلب صرفاً از حزب اتحاد ملت انتقاداتی نسبت به ورود در انتخابات دارند وگرنه اکثر این جریان به دنبال حضور در انتخابات هستند.»
مشارکت در انتخابات اولویت جریان اصلاحطلبی
«سید حسن رسولی» عضو بنیاد باران و از اصلاحطلبان نزدیک به محمد رضا عارف که عضو اعضای حقیقی جبهه اصلاحات هم است، از جمله افراد معتقد به مشارکت در انتخابات است. او در زمینه راهبردهای اصلاحطلبان در خصوص انتخابات مجلس دوازدهم به «جوان» گفت: «رویکرد جریان اصلاحات نسبت به انتخابات طی روزهای آینده با تشکیل ارکان دوره جدید جبهه اصلاحات و آغاز دوره دوم فعالیتهای جبهه به صورت رسمی اعلام خواهد شد.»
عضو جبهه اصلاحات ایران درباره مشارکت در انتخابات هم گفت: «شرکت در انتخابات سالم و رقابتی با حضور همه طیفها که به نحوی که امکان انتخاب کردن وجود داشته باشد فرصتی برای جبهه اصلاحات است و از این فرصت نباید صرفنظر کرد.»
رسولی سپس در پاسخ به این سؤال که دو نگاه در جبهه اصلاحات در خصوص مشارکت در انتخابات وجود دارد و برخی معتقد به جامعه محوری و برخی معتقد به حضور در انتخابات هستند، تحلیل شما در این زمینه چیست و به کدام باور دارید، بیان داشت: «نگاه سومی هم در جبهه اصلاحات مطرح است. همین نگاه هم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و شورای ششم ملاک عمل قرار گرفت. این نگاه عبارت است از اینکه شرکت در انتخاباتی که از سلامت کافی برخوردار باشد و امکان رقابت وجود داشته باشد ضروری است. ما در انتخابات شورای ششم امکان لیست داشتیم و لیست هم ارائه کردیم. اما در انتخابات ریاست جمهوری هیچ کدام از گزینههای ما حضور نداشتند.» این اصلاحطلب نزدیک به عارف هم با تأکید به اینکه باید تلاش کنیم «بهزاد نبوی» را به عنوان رئیس جبهه اصلاحات حفظ کنیم، گفت: ما در مورد انتخاب ریاست جبهه اصلاحات رقابتی نداریم. ما باید تلاش کنیم نبوی را به عنوان پیشکسوت جریان فکری خود متقاعد به ادامه مدیریت جبهه کنیم.
امتناع اتحادملتیها از انتخابات بازی سیاسی است
برخی تحلیلگران معتقد هستند که امتناع حزب اتحاد ملتیها از حضور در انتخابات یک بازی سیاسی است. «مجتبی شاکری» دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی از جمله این تحلیلگران است. او با اشاره به امتناع طیف رادیکال اصلاحطلبان از حضور در انتخابات به «جوان» گفت: «در کشور هر اتفاقی رخ میدهد رادیکالهای اصلاحطلب به دنبال باج گرفتن از نظام میروند. اتفاقات سال گذشته که بدنه همین جریان هم در آن دخیل بودند، باعث شده که رادیکالها فکر کنند زمان مناسبی برای باج گرفتن از نظام است. هر وقت اصلاحطلبان در جامعه رأی ندارند با فرافکنی و بازی سیاسی میخواهند شکست خود یا عدم حضور خود در انتخابات را به گردن نظام بیندازند.
ادامه 👇👇👇 صفحه ۲
صفحه ۲
در حال حاضر هم این حرفها که اتحاد ملتیها میزنند بازی سیاسی است تا از نظام امتیاز بگیرند. اگر هم نتوانستند، بگویند دلیل عدم حضور ما در انتخابات نظام است در حالی که دلیل عدم حضورشان رأی نداشتن در جامعه است.» شاکری معتقد است که «شورای نگهبان باید همانند سنوات گذشته به ملاکهای خود عمل کند و معنی مشارکت بالا باج دادن و کوتاه آمدن شورای نگهبان از قانون نیست.»
انتخابات مجلس دوازدهم مقطعی است که شکاف رادیکالها و عقلای اصلاحطلبان بیش از گذشته عیان خواهد شد. عقلای این جریان سیاسی نتایج رادیکالسم احزابی، چون اتحاد ملت را در گذشته دیدند که سرمایه اجتماعی و سیاسی این جریان را به کلی نابود کرد. ماههای آینده نشان خواهد داد که رادیکالها عاقل خواهندشد یا عقلای اصلاحطلب با طناب رادیکالها در چاه مقابله با مردم و نظام خواهند افتاد؛ چاهی که خط باریک بین رادیکالها و براندازان را از بین خواهد برد
پایان
در باب افاضات ضعیف!
سیدهآزاده امامی: جواد ظریف که چندی سکوت پیشه کرده و در عرصه سیاست کمپیدا بود، با اظهاراتی جنجالی دوباره حاشیهساز شد تا یادمان بماند رشتهای که ۲ سال پیش ضمن ماجرای افشای فایل صوتی و اظهارات تأملبرانگیز او ناظر به «میدان» و عملکرد سردار دلها در جبهه مقاومت سر نخ آن پیدا شد، سر دراز دارد و چه بسا حالا حالاها باید جواد ظریف را در چنین امتدادی ببینیم و منتظر باشیم او پردههای بیشتری از این وجه شخصیتش برگیرد و هویت عریانتری از خویش بنمایاند.
واقعیت آن است که نگاهی حتی اجمالی به کارنامه عملی و منظومه فکری ظریف حکایت از آن دارد که واگویههای اخیر وی نه با سلوک و عملکرد تاکنونِ او تعارضی بنیادین دارد، نه با افکار و باورهای او بیگانه و از او بعید است؛ بیشک هدایت و مدیریت «مذاکرات هستهای» و رقم زدن توافقی چون «برجام» مهمترین پرونده همه عمر فعالیت حرفهای ظریف بوده است و کسی نمیتواند منکر این حقیقت شود که غایتالقصوای ظریف و تیم مذاکره و البته در سطحی بالاتر دولت روحانی در آن مقطع شکل دادن به توافق «به هر قیمتی» بود و این مقصود چونان بر تمام ساحتهای دولت مدعی «تدبیر» سایه افکنده بود که گوشش بدهکار هیچ توصیه و نصیحتی در راستای محکمکاری توافق و کاستن از شکافها و تلههای آشکار آن نبود و در شرایطی که طرف مقابل ناظر به منافع خودش به درستی و بنا به حکم عقل سلیم راهبرد «عدم توافق بهتر از توافق بد است» را در پیش گرفته بود، استراتژی جواد ظریف و تیم مذاکرهاش «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» بود! گزارهای که بطلان آن، آن اندازه بدیهی است که به قول فلسفیون تصور آن سبب تصدیقش میشود و درک آن ذکاوتی خارقالعاده نمیطلبد و برای مردم عادی کوچه و بازار هم مبرهن است. اشتیاق زایدالوصف یکی از طرفین به توافق طبیعتا منجر به آن خواهد شد که به پذیرش «هر شرطی» تن بدهد و از هر طلب و خواستهای چشم بپوشد تا به هر قیمتی شده توافقی را شکل دهد، چه اینکه «صرف توافق» برای او یک «دستاورد» است! و این معنای حقیقی «سازش» است؛ عقب نشستن مدام و دست کشیدن از اصول صرفا برای شکل دادن به «هر توافقی». «برجام» بر چنین بستر سستی پای نهاده شد که دیری نپایید بنای آن فروریخت و «خسارت محض» شد که در اوج دوران ثمردهی و پادشاهی ماحصلش «تقریبا هیچ» بود و جز به مثابه عبرتی برای آیندگان آورده دیگری نداشت.
اینکه میگوییم اظهارات اخیر ظریف چیز تازهای نیست و تعارضی بنیادین با پیشینه او ندارد، دقیقا به همین دلیل است؛ جواد ظریف ضمن این مطالب درواقع آنچه را طی 8 سال در کسوت وزیر امور خارجه این نظام به انجام رسانده تئوریزه کرده و استراتژی و اصولی را که در همه عمر حرفهایاش دنبال میکرده، بیپرده بیان داشته است؛ «سازش» برای ظریف «استراتژی مذاکره» و «ترکمانچای» آرکیتایپ او و «مثال توافق» به معنای افلاطونی کلمه بوده است. طُرفه آنکه وقتی منتقدان «برجام» را با «ترکمانچای» قیاس میکردند، حضرات برمیآشفتند و هزار و یک وصله ناجور حواله ایشان میکردند.
سلوک «سازشکارانه» ظریف -که پیشتر و در مذاکرات هستهای یک دهه قبل و گفتوگوهای معروف با البرادعی هم ثابت کرده بود مصالح حزبی و جناحی برای او اولویتی بیش از منافع ملی دارد- آن هنگامی به اوج خود رسید که تنها چند روز پس از شهادت سردار دلها در مصاحبه با نشریه اشپیگل آلمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکره با آمریکا را پس از ترور ژنرال سلیمانی غیرمحتمل میدانید گفت: «خیر، من هرگز چنین امکانی را رد نمیکنم به شرط آنکه آنها رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را به رسمیت بشناسند. از نظر ما مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید مینشیند، چیزی که اهمیت دارد نحوه رفتار آنهاست. دولت ترامپ میتواند گذشتهاش را جبران کند، تحریمها را بردارد و به میز مذاکره بازگردد. ما کماکان بر سر میز مذاکره هستیم». معلوم نیست از نظر ظریف چگونه امکان «جبران» ترور یک اسطوره ملی وجود داشت و دولت آمریکا چه کار دیگری باید انجام میداد که مذاکره دیگر از نظر این حضرات محلی از اعراب نداشته باشد؟
چنین ابراز اشتیاقی برای مذاکره آن هم تنها چند روز پس از ترور یک مقام عالی نظامی کشور در شرایطی که کشور به نوعی در وضعیت جنگی قرار داشت و بغض و خشم انقلابی ملت تا منتهای درجه برانگیخته بود، به حدی منفعلانه و حقیرانه بود که انتقادهای بسیاری را در داخل کشور برانگیخت؛ چه اینکه منتفی ندانستن امکان مذاکره در چنان شرایطی گذشته از آنکه به دور از همه عرفهای پذیرفته شده دیپلماتیک در شرایط اینچنینی بود و واکنشی انقلابی اقتضا میکرد، آشکارا عزت ملی مردم را خدشهدار کرده و مطالبه بحق ملت را که در تشییع بینظیر دهها میلیونی سردار شهید فریاد شد، نادیده میگرفت.