پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۵۹ سوره آل عمران بعد از فرمان عفو عمومى، براى👈 زنده کردن ش
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۱۵۹ سوره آل عمران
در جنگ بدر لشکر اسلام طبق فرمان پیغمبر(صلى الله علیه وآله) مى خواستند در نقطه اى اردو بزنند، یکى از یاران به نام حباب بن منذر عرض کرد:
اى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) این محلى را که براى لشگرگاه انتخاب کرده اید، طبق فرمان خدا است که تغییر آن جایز نباشد و یا صلاحدید خود شما مى باشد؟!
پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: فرمان خاصى در آن نیست.
عرض کرد: اینجا به این دلیل و آن دلیل، جاى مناسبى براى اردوگاه نیست دستور دهید لشکر از این محل حرکت کند و در نزدیکى آب براى خود محلى انتخاب نماید، پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نظر او را پسندید و مطابق رأى او عمل کرد.
آن گاه، قرآن در ادامه مى افزاید: به هنگام تصمیم نهائى باید توکل بر خدا داشته باشى👌🤲 (فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ).
همان اندازه که به هنگام مشورت باید، نرمش و انعطاف به خرج داد، در موقع اتخاذ تصمیم نهائى باید قاطع بود.
بنابراین، پس از برگزارى مشاوره و روشن شدن نتیجه مشورت، باید هر گونه تردید، دودلى و آراء پراکنده را کنار زد و با قاطعیت💪 تصمیم گرفت و این همان چیزى است که در آیه فوق از آن تعبیر به عزم شده و آن تصمیم قاطع مى باشد.
قابل توجه این که: در جمله بالا مشاوره به صورت جمع ذکر شده (وَ شاوِرْهُمْ) ولى تصمیم نهائى تنها به عهده پیامبر(صلى الله علیه وآله) و به صورت مفرد ذکر شده (عَزَمْتَ).
این اختلاف تعبیر، اشاره به یک نکته مهم مى کند و آن این که: بررسى و مطالعه جوانب مختلف مسائل اجتماعى، باید به صورت دسته جمعى انجام گیرد، 🤔👌اما هنگامى که طرحى تصویب شد باید براى اجراى آن، اراده واحدى1️⃣ به کار افتد. در غیر این صورت هرج و مرج پدید خواهد آمد;
زیرا اگر اجراى یک برنامه به وسیله رهبران متعدد، بدون الهام گرفتن از یک سرپرست صورت گیرد، قطعاً 👌مواجه با اختلاف و شکست خواهد شد، به همین جهت، در دنیاى امروز نیز مشورت را به صورت دسته جمعى انجام مى دهند، اما اجراى آن را به دست دولت هائى مى سپارند که تشکیلات آنها زیر نظر یک نفر اداره مى شود.
ادامه دارد....
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۸۶
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه از خطبه ۲۷ بند دوم دعوت به مبارزه و نکوهش از نافرمانی کوفیان شگفتا، ش
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۲۸- اندرز و هشدار
دنیاشناسی
(پس از حمد و ستایش الهی،) همانا دنیا روی گردانده، و وداع خویش را اعلام داشته است، و آخرت به ما روی آورده، و پیشروان لشگرش نمایان شد.
آگاه باشید! امروز، روز تمرین و آمادگی، و فردا روز مسابقه است، پاداش برندگان، بهشت، و کیفر عقب ماندگان آتش است آیا کسی هست که پیش از مرگ، از اشتباهات خود، توبه کند؟
آیا کسی هست که قبل از فرا رسیدن روز دشوار قیامت، اعمال نیکی انجام دهد؟ آگاه باشید! هم اکنون در روزگار آرزوهایید، که مرگ را در پی دارد، پس هر کس در ایام آرزوها، پیش از فرا رسیدن مرگ، عمل نیکو انجام دهد، بهره مند خواهد شد، و مرگ او را زیانی نمی رساند، و آن کس که در روزهای آرزوها، پیش از فرا رسیدن مرگ کوتاهی کند، زیانکار و مرگ او زیانبار است،
همانگونه که به هنگام ترس و ناراحتی برای خدا عمل می کنید، در روزگار خوشی و کامیابی نیز عمل کنید.
آگاه باشید! هرگز چیزی مانند بهشت ندیدم که خواستاران آن در خواب غفلت باشند، و نه مانند آتش جهنم، که فراریان آن چنین در خواب فرورفته باشند.
ادامه دارد...
نهج البلاغه امیرالبَرَرة
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۵۹ سوره آل عمران در جنگ بدر لشکر اسلام طبق فرمان پیغمبر(
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۱۵۹ سوره آل عمران
موضوع مهم دیگر این که: جمله فوق مى گوید: به هنگام تصمیم نهائى باید توکل بر خدا داشته باشى ، یعنى در 👈عین فراهم نمودن اسباب و وسائل عادى، استمداد از قدرت بى پایان پروردگار را فراموش مکن!👌
البته معناى توکل این نیست که انسان از وسائل و اسباب پیروزى که خداوند در جهان ماده در اختیار او گذاشته است، صرف نظر کند، چنان که در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده:
هنگامى که ملاحظه کرد یک نفر عرب، پاى شتر خود را نبسته، آن را بدون محافظ رها ساخته و این کار را نشانه توکل بر خدا مى دانست به او فرمود: اِعْقَلْها وَ تَوَکَّلْ: پایش را ببند و سپس توکل کن !
بلکه منظور این است: انسان در چهار دیوار عالم ماده، و محدوده قدرت و توانائى خود محاصره نگردد، بلکه چشم خود را به حمایت و لطف پروردگار بدوزد، این توجهِ مخصوص، آرامش و اطمینان و نیروى فوق العاده روحى و معنوى😌 به انسان مى بخشد که در مواجهه با مشکلات اثر عظیمى خواهد داشت (شرح بیشتر درباره مسأله توکل و چگونگى ارتباط آن با موضوع استفاده از
وسائل جهان طبیعت را به خواست خدا در ذیل آیه ۲ سوره طلاق : وَ مَنْ یَتَّقِ اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً خواهید خواند.
در پایان آیه دستور مى دهد که افراد با ایمان باید تنها👌 بر خدا تکیه کنند; زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد (إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلینَ).
در ضمن از این آیه استفاده مى شود: توکل باید حتماً بعد از مشورت و استفاده از همه امکاناتى که انسان در اختیار دارد قرار گیرد.
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۸۸
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۲۸- اندرز و هشدار دنیاشناسی (پس از حمد و ستایش الهی،) همانا دنیا روی
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه از خطبه ۲۸
آگاه باشید! به کوچ کردن فرمان یافته و برای جمع آوری توشه آخرت راهنمایی شدید، همانا، وحشتناکترین چیزی که بر شما می ترسم، هواپرستی، و آرزوهای دراز است،
پس از این دنیا توشه برگیرید تا فردا خود را با آن حفظ نمایید.
(اگر سخنی بتواند مردم را به آخرت گرایی و زهد و تقوا بکشاند همین سخن امام است که می تواند انسان را از آرزوها جدا کرده و نور امید را در دلها زنده سازد و انسان را نسبت به زشتیها بیزار کند از جمله های شگفت این خطبه آن است که فرمود
امروز روز تمرین و فردا روز مسابقه، و جایزه برندگان بهشت است و کیفر عقب ماندگان آتش جهنم خواهد بود در این خطبه معانی ارزشمند در قالب مثلهای گویا و تشبیهات صحیح جاگرفته است.
امام بین دو لفظ (السبقه) و (الغایه) به خاطر اختلاف معنا فاصله انداخته است زیرا سبقت گرفتن در مسابقاتی است مورد علاقه انسان است و این از صفات بهشت است و در راهی که به آتش جهنم می انجامد بکار گرفته نمی شود از این رو فرمود:
السبقه الجنه اما واژه الغایه به معنای پایان در هر مسابقه استعمال می شود همانگونه که در قرآن خدا به کافران فرماید
از دنیا بهره گیرد که پایان شما به سوی آتش است در این خطبه دقت کنید که معنایی
ژرف و عمقی دست نایافتنی دارد.)
نهج البلاغه امیر الجُیُوش
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
آخرین عرایض من عبارت است از اینکه برادران عزیز، خواهران عزیز! شماها مسئولید؛ هر چه مسئولیّت انسان بیشتر میشود، تضرّعش و توسّلش به درگاه پروردگار باید بیشتر بشود.
☝بارزترین و اصلی ترین تفاوت مسئولیت در حکومت اسلامی با غیر اسلامی در تقواست.
حقیقتا اون مسئولی که در گرفتن پست بی باک است در توسل و تضرع و تقرب به ذات احدیت هم که باید از همه جلوتر باشد، پیشتاز است؟؟؟!!!
صد گفته چو نیم کردار نیست
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۵۹ سوره آل عمران موضوع مهم دیگر این که: جمله فوق مى گوید:
بسم الله الرحمن الرحیم
إِن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
اگر خداوند شما را یارى کند، هیچ کس بر شما غلبه نخواهد کرد. و اگر دست از یارى شما
بردارد، کیست که بعد از او، شما را یارى کند؟! و مؤمنان باید، تنها بر خداوند توکّل کنند.
(آل عمران/160)
در آخرین آیه این قسمت، که مکمل آیه گذشته است، نکته توکل👌 بر خداوند بیان شده است و آن این که: قدرت او بالاترین قدرت هاست، به حمایت هر کس اقدام کند هیچ کس نمى تواند بر او پیروز گردد. همان طور که اگر حمایت خود را از کسى برگیرد هیچ کس قادر به حمایت او نیست،👌👌👌👏👏👏 کسى که این چنین همه پیروزى ها از او سرچشمه مى گیرد، باید به او تکیه کرد، و از او کمک خواست،
می فرماید: اگر خداوند شما را یارى کند، هیچ کس بر شما پیروز نخواهد شد، و اگر دست از یارى شما بردارد، کیست که بعد از او شما را یارى کند ؟ (إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللّهُ فَلا غالِبَ لَکُمْ وَ إِنْ یَخْذُلْکُمْ فَمَنْ ذَا الَّذی یَنْصُرُکُمْ مِنْ بَعْدِهِ).
این آیه افراد با ایمان🤔👌 را ترغیب مى کند، که علاوه بر تهیه همه گونه وسائل ظاهرى باز به قدرت شکست ناپذیر خدا تکیه کنند.
و در حقیقت روى سخن در آیه پیش، به پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) بود، و به او دستور مى داد. و اما در این آیه روى سخن به همه مؤمنان است. و به آنها مى گوید: همانند پیامبر، باید بر ذات پاک خدا تکیه کنند، و لذا در پایان آیه مى خوانیم: مؤمنان باید تنها بر ذات خداوند، توکل کنند (وَ عَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ).
ناگفته پیداست حمایت خداوند، یا ترک حمایت او نسبت به مؤمنان بى حساب نیست، و روى شایستگى ها و لیاقت ها صورت مى گیرد.
آنها که فرمان خدا را زیر پا بگذارند، و از فراهم ساختن نیروهاى مادى و معنوى غفلت کنند، هرگز مشمول یارى او نخواهند بود، و بر عکس آنها که با صفوف فشرده و نیات خالص و عزم هاى راسخ و تهیه همه گونه وسائل لازم، به مبارزه با دشمن برمى خیزند دست حمایت پروردگار پشت سر آنها خواهد بود.
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۸۹
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه از خطبه ۲۸ آگاه باشید! به کوچ کردن فرمان یافته و برای جمع آوری توشه
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۲۹- در نکوهش اهل کوفه
علل شکست کوفیان
ای مردم کوفه! بدنهای شما در کنار هم، اما افکار و خواسته های شما پراکنده است،
سخنان ادعایی شما، سنگهای سخت را می شکند، ولی رفتار سست شما دشمنان را امیدوار می سازد،
در خانه هایتان که نشستید، ادعاها و شعارهای تند سر می دهید، اما در روز نبرد، می گویید ای جنگ، از ما دور شو، و فرار می کنید.
آن کس که از شما یاری خواهد، ذلیل و خوار است، و قلب رهاکننده شما آسایش ندارد، بهانه های نابخردانه می آورید، چون بدهکاران خواهان مهلت، از من مهلت می طلبید و برای مبارزه سستی می کنید، بدانید که افراد ضعیف و ناتوان هرگز نمی توانند ظلم و ستم را دور کنند، و حق جز با تلاش و کوشش به دست نمی آید،
شما که از خانه خود دفاع نمی کنید چگونه از خانه دیگران دفاع می نمایید؟ و با کدام امام پس از من به مبارزه خواهید رفت؟
به خدا سوگند فریب خورده آن کس که به گفتار شما مغرور شود، کسی که به امید شما به سوی پیروزی رود، با کندترین پیکان به میدان آمده است،
و کسی که بخواهد دشمن شما را با شما هدف قرار دهد، با تیری شکسته، تیراندازی کرده است به خدا سوگند! صبح کردم در حالی که گفتار شما را باور ندارم،
و به یاری شما امیدوار نیستم، و دشمنان را به وسیله شما تهدید نمی کنم.
راستی شما را چه می شود؟ دارویتان چیست؟ و روش درمانتان کدام است؟ مردم شام نیز همانند شمایند؟
آیا سزاوارست شعار دهید و عمل نکنید؟ وفراموشکاری بدون پرهیزگاری داشته، به غیر خدا امیدوار باشید؟
نهجالبلاغه امام الاتقیاء
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم إِن يَنصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر آیه ۱۵۹ سوره آل عمران از نکته ها
۱ ـ اهمیت مشاوره در اسلام
موضوع مشاوره در اسلام با اهمیت خاصى تلقى شده، پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) با این که قطع نظر از وحى آسمانى آنچنان فکر نیرومندى داشت که نیازى به مشاوره نداشت براى این که از یکسو، مسلمانان را به اهمیت مشورت متوجه سازد تا آن را جزء برنامه هاى اساسى زندگى خود قرار دهند.
و از سوى دیگر، نیروى فکر و اندیشه را در افراد پرورش دهد، 👌👌در امور عمومى مسلمانان که جنبه اجراى قوانین الهى داشت (نه قانونگذارى) جلسه مشاوره تشکیل مى داد، و مخصوصاً براى رأى افراد صاحب نظر ارزش خاصى قائل بود، تا آنجا که گاهى از رأى خود براى احترام آنها، صرف نظر مى نمود، چنان که نمونه آن را در جنگ احد مشاهده کردیم و مى توان گفت:👈 یکى از عوامل موفقیت 👌👌پیامبر(صلى الله علیه وآله) در پیشبرد اهداف اسلامى همین موضوع بود.
اصولاً مردمى که کارهاى مهم خود را با مشورت و صلاح اندیشى یکدیگر انجام مى دهند، و صاحب نظران آنها به مشورت مى نشینند، کمتر گرفتار لغزش مى شوند.👏👏
به عکس افرادى که: گرفتار استبداد رأى هستند و خود را بى نیاز از افکار دیگران مى دانند ـ هر چند از نظر فکرى فوق العاده باشند ـ غالباً گرفتار اشتباهات خطرناک 😟و دردناکى مى شوند.😒😒
از این گذشته، استبداد رأى، 👈شخصیت را در توده مردم مى کشد،😞 افکار را متوقف مى سازد، و استعدادهاى آماده را نابود مى کند، و به این ترتیب، بزرگ ترین سرمایه هاى انسانى یک ملت از دست مى رود.
به علاوه کسى که در انجام کارهاى خود با دیگران مشورت مى کند، اگر مواجه با پیروزى شود کمتر مورد حسد واقع مى گردد; زیرا دیگران پیروزى وى را از خودشان مى دانند و معمولاً انسان نسبت به کارى که خودش انجام داده حسد نمی ورزند.
و اگر احیاناً مواجه با شکست گردد زبان اعتراض و ملامت و شماتت مردم بر او بسته است; زیرا کسى به نتیجه کار خودش اعتراض نمى کند، نه تنها اعتراض نخواهد کرد، بلکه دلسوزى و غمخوارى نیز خواهد نمود.
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۹۰
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۲۹- در نکوهش اهل کوفه علل شکست کوفیان ای مردم کوفه! بدنهای شما در کن
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۳۰- درباره قتل عثمان
پاسخ به شایعات دشمن
اگر به کشتن او (عثمان) فرمان داده بودم، قاتل بودم، و اگر از آن باز می داشتم از یاوران او به شمار می آمدم،
با این همه، کسی که او را یاری کرد، نمی تواند بگوید، از کسانی که دست از یاریش برداشتند بهترم،
و کسانی که دست از یاریش برداشتند نمی توانند بگویند. یاورانش از ما بهترند.
من جریان عثمان را برایتان خلاصه می کنم، عثمان استبداد و خودکامگی پیشه کرد،
و شما بی تابی کردید و از حد گذراندید،
و خدا در خودکامگی و ستمکاری،
و در بی تابی و تندروی، حکمی دارد که تحقق خواهد یافت.
نهجالبلاغه امام الحق
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیه ۱۵۹ سوره آل عمران از نکته ها ۱ ـ اهمیت مشاوره در اسلام موضوع مشاو
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه تفسیر آیه ۱۵۹ سوره آل عمران از نکته ها
یکى دیگر از فوائد مشورت این است که: انسان ارزش شخصیت افراد و میزان⚖ دوستى و دشمنى آنها را با خود درک خواهد کرد و این شناسائى، راه را براى پیروزى او هموار مى کند و شاید مشورت هاى پیامبر(صلى الله علیه وآله) با آن قدرت فکرى و فوق العاده اى که در حضرتش وجود داشت، به خاطر مجموع این جهات بوده است.
در اخبار اسلامى تأکید زیادى روى مشاوره شده است: در حدیثى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) آمده که فرمود: ما شَقى عَبْدٌ قَطُّ بِمَشْوِرَة وَ لا سَعَدَ بِاسْتِغْناءِ رَأْى: هیچ کس هرگز با مشورت بدبخت و با استبداد رأى، خوشبخت نشده است.👌👏
و در سخنان امام على(علیه السلام) مى خوانیم: مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْیِهِ هَلَکَ وَ مَنْ شاوَرَ الرِّجالَ شارَکَها فِی عُقُولِها:
کسى که استبداد رأى داشته باشد هلاک😟😟مى شود و کسى که با افراد بزرگ مشورت کند، در عقل آنها شریک شده است.
و نیز از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل شده که فرمود: اِذا کانَ أُمَرائُکُمْ خِیْارَکُمْ وَ أَغْنِیائُکُمْ سُمَحائَکُمْ وَ أَمْرُکُمْ شُورى بَیْنَکُمْ فَظَهْرُ الأَرْضِ خَیْرٌ لَکُمْ مِنْ بَطْنِها.
وَ اِذا کانَ أُمَرائُکُمْ شِرارَکُمْ وَ أَغْنِیائُکُمْ بُخَلائَکُمْ وَ لَمْ یَکُنْ أَمْرُکُمْ شُورى بَیْنَکُمْ فَبَطْنُ الأَرْضَ خَیْرٌ لَکُمْ مِنْ ظَهْرِها:
هنگامى که زمامداران شما، نیکان 😌شما باشند و توانگران شما سخاوتمندان🖐و کارهایتان به مشورت انجام گیرد، در این موقع روى زمین از زیر زمین براى شما بهتر است (یعنى شایسته حیات و زندگى هستید).
ولى اگر زمامدارانتان، بدان،😈 و ثروتمندان، افراد بخیل😏 باشند و در کارها مشورت نکنید در این صورت، زیر زمین از روى آن براى شما بهتر است.
ادامه دارد...
تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۹۱
#نشردهنده_معارف_قرآنی_باشیم
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۳۰- درباره قتل عثمان پاسخ به شایعات دشمن اگر به کشتن او (عثمان) فرما
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه ۳۱- دستوری به ابن عباس
روانشناسی طلحه و زبیر
با طلحه، دیدار مکن، زیرا در برخورد با طلحه، او را چون گاو وحشی یابی که شاخش را تابیده و آماده نبرد است،
سوار بر مرکب سرکش می شود و می گوید، رام است، بلکه با زبیر! دیدار کن که نرمتر است،
به او بگو، پسردایی تو می گوید. در حجاز مرا شناختی، و در عراق مرا نمی شناسی؟!
چه شد که از پیمان خود باز گشتی؟! (جمله کوتاه (فما عدا مما بدا) برای نخستین بار از امام علی (ع) شنیده شد و پیش از امام از کسی نقل نگردید).
نهجالبلاغه امامُ الاَبرار
#نشردهنده_معارف_نهج_البلاغه_باشیم