eitaa logo
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
647 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
521 ویدیو
45 فایل
قرارگاه فرهنگی، اجتماعی شهیدان پناهی بسیج منطقه کارخانه قند کرج به کانال بسیج بپیوندید 👇👇🌸: https://eitaa.com/shahidanpanahi کانال نوجوانان💪🏻😎 : https://eitaa.com/nojavan1 ارتباط با ما📱📠: https://eitaa.com/paygahpanahi
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر آیه ۱۵۹ سوره آل عمران از نکته ها ۱ ـ اهمیت مشاوره در اسلام موضوع مشاو
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۵۹ سوره آل عمران از نکته ها یکى دیگر از فوائد مشورت این است که: انسان ارزش شخصیت افراد و میزان⚖ دوستى و دشمنى آنها را با خود درک خواهد کرد و این شناسائى، راه را براى پیروزى او هموار مى کند و شاید مشورت هاى پیامبر(صلى الله علیه وآله) با آن قدرت فکرى و فوق العاده اى که در حضرتش وجود داشت، به خاطر مجموع این جهات بوده است. در اخبار اسلامى تأکید زیادى روى مشاوره شده است: در حدیثى از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) آمده که فرمود: ما شَقى عَبْدٌ قَطُّ بِمَشْوِرَة وَ لا سَعَدَ بِاسْتِغْناءِ رَأْى:  هیچ کس هرگز با مشورت بدبخت و با استبداد رأى، خوشبخت نشده است.👌👏    و در سخنان امام على(علیه السلام) مى خوانیم: مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْیِهِ هَلَکَ وَ مَنْ شاوَرَ الرِّجالَ شارَکَها فِی عُقُولِها:  کسى که استبداد رأى داشته باشد هلاک😟😟مى شود و کسى که با افراد بزرگ مشورت کند، در عقل آنها شریک شده است.   و نیز از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل شده که فرمود: اِذا کانَ أُمَرائُکُمْ خِیْارَکُمْ وَ أَغْنِیائُکُمْ سُمَحائَکُمْ وَ أَمْرُکُمْ شُورى بَیْنَکُمْ فَظَهْرُ الأَرْضِ خَیْرٌ لَکُمْ مِنْ بَطْنِها. وَ اِذا کانَ أُمَرائُکُمْ شِرارَکُمْ وَ أَغْنِیائُکُمْ بُخَلائَکُمْ وَ لَمْ یَکُنْ أَمْرُکُمْ شُورى بَیْنَکُمْ فَبَطْنُ الأَرْضَ خَیْرٌ لَکُمْ مِنْ ظَهْرِها:    هنگامى که زمامداران شما، نیکان 😌شما باشند و توانگران شما سخاوتمندان🖐و کارهایتان به مشورت انجام گیرد، در این موقع روى زمین از زیر زمین براى شما بهتر است (یعنى شایسته حیات و زندگى هستید). ولى اگر زمامدارانتان، بدان،😈 و ثروتمندان، افراد بخیل😏 باشند و در کارها مشورت نکنید در این صورت، زیر زمین از روى آن براى شما بهتر است. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۹۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۳۰- درباره قتل عثمان پاسخ به شایعات دشمن اگر به کشتن او (عثمان) فرما
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۳۱- دستوری به ابن عباس روانشناسی طلحه و زبیر با طلحه، دیدار مکن، زیرا در برخورد با طلحه، او را چون گاو وحشی یابی که شاخش را تابیده و آماده نبرد است، سوار بر مرکب سرکش می شود و می گوید، رام است، بلکه با زبیر! دیدار کن که نرمتر است، به او بگو، پسردایی تو می گوید. در حجاز مرا شناختی، و در عراق مرا نمی شناسی؟! چه شد که از پیمان خود باز گشتی؟! (جمله کوتاه (فما عدا مما بدا) برای نخستین بار از امام علی (ع) شنیده شد و پیش از امام از کسی نقل نگردید). نهج‌البلاغه امامُ الاَبرار
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۵۹ سوره آل عمران از نکته ها یکى دیگر از فوائد مشورت این اس
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۵۹ سوره آل عمران از نکته ها    ۲ ـ با چه اشخاصى مشورت کنیم؟ مسلّم است هر کسى نمى تواند طرف مشورت قرار گیرد; زیرا گاه آنها نقاط ضعفى دارند که مشورت با آنها مایه بدبختى و عقب افتادگى است چنان که على(علیه السلام) مى فرماید: با سه طایفه مشورت نکن:   الف ـ لاتُدْخِلَنَّ فِی مَشُورَتِکَ بَخِیلاً یَعْدِلُ بِکَ عَنِ الْفَضْلِ وَ یَعِدُکَ الْفَقْرَ:  با افراد بخیل😖 مشورت نکن زیرا ترا از بخشش و کمک به دیگران بازمى دارند و از فقر مى ترسانند.🥺 ب ـ وَ لا جَباناً یُضْعِفُکَ عَنِ الأُمُورِ:  همچنین با افراد ترسو مشورت نکن زیرا آنها ترا از انجام کارهاى مهم بازمى دارند .   ج ـ وَ لا حَرِیصاً یُزَیِّنُ لَکَ الشَّرَهَ بِالْجَوْرِ:  و نیز با افراد حریص مشورت نکن که آنها براى جمع آورى ثروت و یا کسب و مقام، ستمگرى را در نظر تو جلوه مى دهند.      ۳ ـ وظیفه مشاور در اسلام همان طور که دستور مؤکد درباره مشورت کردن داده شده، به افرادى که مورد مشورت قرار مى گیرند نیز تأکید شده که از هیچگونه خیرخواهى فروگذار نکنند و خیانت در مشورت،👈 یکى از گناهان😲 بزرگ محسوب مى شود، حتى این حکم درباره غیر مسلمانان نیز ثابت است، یعنى اگر انسان، پیشنهاد مشورت را از غیر مسلمانى بپذیرد، حق ندارد در مشورت، نسبت به او خیانت کند و غیر از آنچه تشخیص مى دهد به او اظهار نماید.   در  رساله حقوق  که از امام سجاد على بن الحسین(علیه السلام) نقل شده مى فرماید: وَ حَقُّ الْمُسْتَشِیْرِ اِنْ عَلِمْتَ لَهُ رَأْیاً أَشَرْتَ عَلَیْهِ وَ اِنْ لَمْ تَعْلَمْ أَرْشَدْتَهُ اِلى مَنْ یَعْلَمُ وَ حَقُّ الْمُشِیْرِ عَلَیْکَ أَنْ لاتَتَّهِمَهُ فِیْما لایُوافِقُکَ مِنْ رَأْیِهِ:  حق کسى که از تو مشورت مى خواهد این است که: اگر عقیده و نظرى دارى در اختیار او بگذارى و اگر درباره آن کار، چیزى نمى دانى، او را به کسى راهنمائى کنى که مى داند، و اما حق کسى که مشاور تو است این است: در آنچه با تو موافق نیست او را متهم نسازى. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۹۲
. 🌹بسم الله الرّحمن الرّحيم🌹 📣 اطلاع رسانی 📣 هیات هفتگی 🔶سخنران: استاد اخلاق حضرت‌ آیت‌الله امامی مسجدی 🔷 مداح: طلبه بسیجی محمدجواد باقری ⏰ زمان: دوشنبه ۹ خرداد ماه همزمان با نماز مغرب و عشاء 🍱 به همراه سفره اطعام 🕌مکان : مسجدحضرت‌خدیجه(عليهاالسلام) لینک کانال : https://eitaa.com/shahidanpanahi ارتباط با مدیر کانال : https://eitaa.com/paygahpanahi
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم خطبه ۳۱- دستوری به ابن عباس روانشناسی طلحه و زبیر با طلحه، دیدار مکن، زیر
بسم الله الرحمن الرحیم 📣خطبه ۳۲- روزگار و مردمان 🔴سیر ارتجاعی امت اسلامی ای مردم، در روزگاری کینه توز، و پر از ناسپاسی و کفران نعمتها، صبح کرده ایم، که نیکوکار، بدکار به شمار می آید، و ستمگر بر تجاوز و سرکشی خود می افزاید، نه از آنچه می دانیم بهره می گیریم، و نه از آنچه نمی دانیم، می پرسیم، و نه از هیچ حادثه مهمی تا به ما فرود نیاید، می ترسیم. 🔴اقسام مردم (روانشناسی اجتماعی مسلمین، پس از پیامبر(ص)) در این روزگاران، مردم چهار گروهند، 1⃣گروهی اگر دست به فساد نمی زنند، برای این است که، روحشان ناتوان، و شمشیرشان کند، و امکانات مالی، در اختیار ندارند، 2⃣گروه دیگر، آنان که شمشیر کشیده، و شر و فسادشان را آشکار کرده اند. لشگرهای پیاده و سواره خود را گرد آورده، و خود آماده کشتار دیگرانند، دین را برای به دست آوردن مال دنیا تباه کردند که یا رئیس و فرمانده گروهی شوند، یا به منبری فرا رفته، خطبه بخوانند، چه بد تجارتی، که دنیا را بهای جان خود بدانی، و با آنچه که در نزد خداست معاوضه نمایی. 3⃣ گروهی دیگر، با اعمال آخرت، دنیا می طلبند، و با اعمال دنیا در پی کسب مقامهای معنوی آخرت نیستند، خود را کوچک و متواضع جلوه می دهند، گامها را ریاکارانه کوتاه برمی دارند، دامن خود را جمع کرده، خود را همانند مومنان واقعی می آرایند، و پوششی الهی را وسیله نفاق و دورویی و دنیاطلبی خود قرار می دهند. 4⃣و برخی دیگر، با پستی و ذلت و فقدان امکانات، از به دست آوردن قدرت محروم مانده اند، که خود را به زیور قناعت آراسته، و لباس زاهدان را پوشیده اند. اینان هرگز، در هیچ زمانی از شب و روز، از زاهدان راستین نبوده اند. نهج البلاغه امام الصّالِحین (پیـشوای شـایستگان)
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۵۹ سوره آل عمران از نکته ها    ۲ ـ با چه اشخاصى مشورت کنیم؟
 بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۵۹ سوره آل عمران از نکته ها   ۴ ـ شوراى عمر جمعى از مفسران و دانشمندان اهل تسنن، هنگامى که به آیه فوق رسیده اند اشاره به شوراى شش نفرى عمر، براى انتخاب خلیفه سوم کرده و ضمن بیانات مشروحى آن را منطبق بر آیه فوق و روایات مشورت دانسته اند. گرچه تشریح کامل این بحث، در عهده کتب عقائد است ولى در اینجا لازم است به طور فشرده به چند نکته اشاره شود:   1️⃣اولاً ـ انتخاب امام و جانشین پیامبر(صلى الله علیه وآله) تنها👌👌👌 باید از طرف پروردگار 🕋باشد; زیرا او همانند پیامبر(صلى الله علیه وآله) باید واجد صفاتى همچون عصمت و مانند آن باشد که تشخیص آن تنها با خدا است. و به عبارت دیگر، همان طور که نمى توان پیامبر را با مشورت تعیین کرد، انتخاب امام هم با مشورت ممکن نیست.   2️⃣ثانیاً ـ شوراى شش نفرى مزبور، هرگز❌❌ منطبق بر موازین⚖ مشورت نبود; زیرا اگر منظور، مشورت با عموم مسلمانان بوده، متفکران امت منحصر به این شش نفر نبودند،🤔 افراد پر مایه اى همچون  سلمان  که مشاور شخص پیغمبر(صلى الله علیه وآله) بود و  ابوذر  و  مقداد  و  ابن عباس  و مانند آنها از دایره این مشورت بیرون بودند، بنابراین، منحصر ساختن مشاوران به آن شش نفر، به یک دسته بندى سیاسى شبیه تر است از یک هیأت مشورتى.👌👏👏👏   و اگر منظور انتخاب افراد صاحب نفوذ براى مشورت بوده تا رأى آنها مورد قبول دیگران واقع شود، باز درست نبوده است; زیرا شخصیت هائى مانند  سعد بن عباده  که رئیس مطلق طایفه انصار بود و  ابوذر غفارى  که شخصیت بزرگ طایفه بنى غفار بود و مانند آنها از این مشورت بر کنار شده بودند.   3️⃣ثالثاً ـ مى دانیم براى این مشورت شرائط سخت و سنگینى قرار داده شده بود و مخالفان تهدید به مرگ شده بودند در حالى که در برنامه هاى مشورتى اسلام چنین چیزى وجود ندارد. تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۹۴
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
 بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۵۹ سوره آل عمران از نکته ها   ۴ ـ شوراى عمر جمعى از مفسرا
بسم الله الرحمن الرحیم وَمَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَن يَغُلَّ ۚ وَمَن يَغْلُلْ يَأْتِ بِمَا غَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۚ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ ممکن نیست هیچ پیامبرى خیانت کند. و هر کس خیانت کند، روز رستاخیز، آنچه را در آن خیانت کرده، (با خود به صحنه محشر) مى آورد. سپس (نتیجه) اعمال هرکس، بطور کامل به او داده مى شود. و به آنها ستم نخواهد شد. (آل عمران/161) هر گونه خیانتى ممنوع با توجه به این که آیه فوق به دنبال آیات  احد  نازل شده و با توجه به روایتى که جمعى از مفسران صدر اول، نقل کرده اند، این آیه به عذر تراشى هاى بى اساس🤔😠 بعضى از جنگجویان  احد  پاسخ مى گوید. توضیح این که: هنگامى که بعضى از تیراندازان احد مى خواستند سنگر حساس خود را براى جمع آورى غنیمت تخلیه کنند، امیر آنان، دستور داد، از جاى خود حرکت نکنید، رسول خدا(صلى الله علیه وآله) شما را از غنیمت محروم نخواهد کرد.   ولى آن دنیاپرستان 👌👌براى پنهان ساختن چهره واقعى خود، گفتند: ما مى ترسیم پیغمبر در تقسیم غنائم ما را از نظر دور دارد،🤫 ⚠️و لذا باید براى خود دست و پا کنیم، این را گفتند، و سنگرها را تخلیه کرده و به جمع آورى غنائم پرداختند، و آن حوادث دردناک پیش آمد. قرآن در پاسخ آنها مى گوید: آیا شما چنین پنداشتید که پیغمبر(صلى الله علیه وآله) به شما خیانت خواهد کرد،  در حالى که در شأن هیچ پیغمبرى نیست که خیانت کند  (وَ ما کانَ لِنَبِیّ أَنْ یَغُلَّ.   خداوند در این آیه ساحت مقدس پیامبران را به طور کلى👌🤔👏👏از خیانت منزه داشته، مى گوید: اساساً چنین چیزى شایسته مقام نبوت نیست، یعنى خیانت با نبوت سازگار نمى باشد،❌❌❌ اگر پیامبرى خائن باشد دیگر نمى توان در اداى رسالت الهى و تبلیغ احکام به او اطمینان کرد. نا گفته پیداست، آیه هر گونه خیانت را، اعم از خیانت در تقسیم غنائم، یا حفظ امانت مردم، و یا در گرفتن وحى و رسانیدن آن به بندگان خدا، از پیامبران نفى مى کند. ادامه دارد... تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۹۶
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم وَمَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَن يَغُلَّ ۚ وَمَن يَغْلُلْ يَأْتِ بِمَا غَلَّ يَوْم
 بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۶۲ سوره آل عمران عجیب است از کسى که پیامبر را امین وحى خدا مى داند، چگونه احتمال مى دهد که: مثلاً پیامبر، خداى نکرده در غنایم جنگى حکم ناروائى دهد، و او را از حق خود محروم سازد. روشن است: خیانت براى هیچ کس👌❌ مجاز نیست، خواه پیامبر باشد یا غیر پیامبر، ولى از آنجا که گفتگوىِ عذرتراشانِ جنگِ  احد ، درباره پیامبر(صلى الله علیه وآله) بود آیه نیز نخست، سخن از پیامبران مى گوید و سپس اضافه مى نماید:  هر کس خیانت کند، روز رستاخیز آنچه را در آن خیانت کرده، به عنوان مدرک جنایت 😟بر دوش خویش حمل مى کند و یا همراه خود به صحنه محشر مى آورد  (وَ مَنْ یَغْلُلْ یَأْتِ بِما غَلَّ یَوْمَ الْقِیامَةِ) و به این ترتیب، در برابر همگان رسوا مى شود.   بعضى از مفسران گفته اند: منظور از حمل کردن بر دوش، یا همراه خود آوردن این نیست که عین چیزى را که در آن خیانت کرده بر دوش کشد، بلکه منظور، حمل مسئولیت آنها است. ولى با توجه به مسأله تجسم اعمال آدمى در قیامت، هیچ لزومى ندارد آیه را چنین تفسیر کنیم، بلکه همان طور که ظاهر آیه فوق گواهى مى دهد، عین چیزهائى که در آن خیانت شده، به عنوان سند جنایت بر دوش خیانت کنندگان و یا به همراه آنها خواهد بود.👌👌  سپس به هر کس آنچه انجام داده و به دست آورده، داده مى شود و مورد ستم قرار نمى گیرد  (ثُمَّ تُوَفّى کُلُّ نَفْس ما کَسَبَتْ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ).   یعنى مردم اعمال خود را عینا در آنجا خواهند یافت و به همین دلیل، ظلم و ستمى درباره هیچ کس نمى شود; چرا که به هر کس آن مى رسد که خود، تحصیل کرده است، خوب باشد یا بد.   تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۱۹۸
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
 بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۵۹ سوره آل عمران از نکته ها   ۴ ـ شوراى عمر جمعى از مفسرا
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه خطبه ۳۲ نهج البلاغه 🔴وصف پاکان در جامعه مسخ شده در این میان گروه اندکی باقی مانده اند که یاد قیامت، چشمهایشان را بر همه چیز فرو بسته، و ترس رستاخیز، اشکهایشان را جاری ساخته است، برخی از آنها از جامعه رانده شده، و تنها زندگی می کنند، و برخی دیگر ترسان و سرکوب شده یا لب فرو بسته و سکوت اختیار کرده اند، بعضی مخلصانه همچنان مردم را به سوی خدا دعوت می کنند، و بعضی دیگر گریان و دردناکند که تقیه و خویشتن داری، آنان را از چشم مردم انداخته است، و ناتوانی وجودشان را فرا گرفته گویا در دریای نمک فرو رفته اند، دهنهایشان بسته، و قلبهایشان مجروح است، آنقدر نصیحت کردند که خسته شدند، از بس سرکوب شدند، ناتوانند و چندان که کشته دادند، انگشت شمارند. 🔴 روش برخورد با دنیا ای مردم باید دنیای حرام در چشمانتان از پر کاه خشکیده، و تفاله های قیچی شده دامداران، بی ارزشتر باشد، از پیشینیان خود پند گیرید، پیش از آنکه آیندگان از شما پند گیرند، این دنیای فاسد نکوهش شده را رها کنید، زیرا مشتاقان شیفته تر از شما را رها کرد. (برخی از افراد ناآگاه این خطبه را به معاویه نسبت دادند و در صورتی که بی تردید از سخنان امیرالمومنین (ع) است طلا کجا، خاک کجا؟ آب گوارا و شیرین کجا، آب شور کجا؟ دلیل ما سخن جاهز است که در ادبیات عرب مهارت تمام داشت و با آگاهی سخن می گفت او می گوید این خطبه به سخنان امام علی (ع) و روش مردم شناسی او نزدیک است تنها علی است👏👏👏👌👌👌 که مردم در حالات گوناگون می شناسد و معرفی می کند تاکنون در کجا دیده اید که معاویه در یکی از سخنانش راه زهد و تقوا پیشه کند و راه رسم بندگان خدا را انتخاب نماید؟!) نهج البلاغه امام ذَوِی الألباب(پیشوای‌ خردمندان‌)
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
 بسم الله الرحمن الرحیم ادامه تفسیر آیه ۱۶۲ سوره آل عمران عجیب است از کسى که پیامبر را امین وحى خد
بسم الله الرحمن الرحیم أَفَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَ اللَّهِ كَمَن بَاءَ بِسَخَطٍ مِّنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ ۚ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ آیا کسى که به دنبال رضاى خدا بوده، همانند کسى است که به خشم الهى گرفتار شده و جایگاه او جهنّم، و پایان کار او بسیار بد است؟! (آل عمران/162) آنها که در جهاد شرکت نکردند در آیات گذشته از جوانب مختلف درباره جنگ  احد  و نتائج آن بحث شد، اکنون نوبت منافقان و مؤمنان سست ایمانى است که به پیروى از آنها در میدان جنگ، حضور نیافتند; زیرا در روایات مى خوانیم:   هنگامى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمان حرکت به سوى  احد  را صادر کرد، جمعى از منافقان 👽به بهانه این که یقین به وقوع جنگ ندارند🤔 از حضور در میدان، خوددارى کردند و بعضى از مسلمانان ضعیف الایمان نیز به آنها ملحق شدند، آیه مورد بحث، سرنوشت آنها را تشریح مى کند و مى گوید:  آیا کسانى که فرمان خدا را اطاعت کردند و از خشنودى او پیروى نمودند، همانند کسانى هستند که به سوى خشم خدا بازگشتند و جایگاه آنها جهنم و بازگشت و پایان کار آنها، زشت و ناراحت کننده است  (أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللّهِ کَمَنْ باءَ بِسَخَط مِنَ اللّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصیرُ). تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۲۰۰
پایگاه مقاومت شهیدان پناهی
بسم الله الرحمن الرحیم أَفَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَ اللَّهِ كَمَن بَاءَ بِسَخَطٍ مِّنَ اللَّهِ وَمَأ
بسم الله الرحمن الرحیم هُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ هر یک از آنان، درجه و مقامى در پیشگاه خدا دارند. وخداوند به آنچه انجام مى دهند، بیناست. (آل عمران/163) سپس مى فرماید:  هر یک از آنها براى خود درجه و موقعیتى در پیشگاه خدا دارند  (هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللّهِ). اشاره به این که نه تنها منافقان تن پرور و مجاهدان با هم فرق دارند، بلکه 👈هر یک از کسانى که در این دو صف قرار دارند به تفاوت درجه فداکارى و جانبازى و یا نفاق و دشمنى با حق در پیشگاه خدا درجه خاصى خواهند داشت که از صفر شروع مى شود و تا ما فوق آنچه تصور شود ادامه مى یابد.   جالب توجه این که: در روایتى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) نقل شده که فرمود: هر درجه اى به اندازه فاصله میان آسمان و زمین است.🤔👌👌 و در حدیث دیگرى وارد شده: بهشتیان، کسانى را که در درجات علیین (بالا) قرار دارند آن چنان مى بینند که ستاره اى در آسمان دیده مى شود.   اما باید توجه داشت که  درجه  معمولاً به پله هائى گفته مى شود که انسان به وسیله آنها به نقطه مرتفعى صعود مى کند و اما پله هائى که از آن براى پائین رفتن به نقطه گودى استفاده مى شود  دَرْک  (بر وزن مرگ) مى گویند و لذا درباره پیامبران در سوره  بقره  آیه ۲۵۳ مى خوانیم:  وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجات  و درباره منافقان در سوره  نساء  آیه ۱۴۵ مى خوانیم:  إِنَّ الْمُنافِقینَ فِی الدَّرْکِ الأَسْفَلِ مِنَ النّارِ .   ولى در آیه مورد بحث، چون سخن از هر دو طایفه در میان بوده، جانب طایفه مؤمنان، گرفته شده و تعبیر به درجه شده است (این طرز بیان را در اصطلاح ادبى تغلیب مى گویند). و در پایان آیه مى فرماید:  خداوند نسبت به اعمال همه آنها بینا است 👀(وَ اللّهُ بَصیرٌ بِما یَعْمَلُونَ). و به خوبى مى داند هر کسى طبق نیت، ایمان و عمل خود، شایسته کدامین درجه است. تفسیر نمونه جلد سوم صفحه ۲۰۱