eitaa logo
از بهشتی برای امروز
889 دنبال‌کننده
109 عکس
56 ویدیو
22 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹ولایت،رهبری و "چالش تقلید "🔹 ❓ سوال: آیا می‌توانیم در مسائل مختلف از رهبر تبعیت کنیم؟ ✅ پاسخ از کلام شهید بهشتی(ره): هر انسان متعهدى باید تکلیف اجتماعى را بر طبق گفته رهبر عملى کند ولى در مسائل انفرادى مى تواند در اختیار مراجع دیگر باشد (منبع: جاودانه تاریخ ج 3 ص . 47) ❗️نکته: شهیدبهشتی: "مسئله اجتماعى آن مسئله اى است که این طرف و آن طرفش در زندگى ونظم اجتماعى اثر بگذارد و مسئله انفرادى آن است که این طرف و آن طرفش در نظام اجتماعى نقشى نداشته باشد" (منبع: همان ص 44) @shahiddoctorbeheshti
🔹 ولایت، رهبری و "چالش تقلید" 🔹 ❓سوال: حدود تبعیت از رهبری چقدر می‌باشد؟ ✅ پاسخ از کلام شهید بهشتی(ره): در مسایل فردى این قدر سنگ مرکزیت در افتا را به سینه نزنیم و سخت نگیریم و هر کسى از هر کسى مى خواهد تقلید کند ولى در مسایل اجتماعى آنجا که وظیفه شما را درباره ى کوچکترین مسئله اجتماعى بیان مى کند ، این فتوا صرفاً حق رهبر است منبع: جاودانه تاریخ ج 8 ص 83 ❗️نکته: شهیدبهشتی: "مسئله اجتماعى آن مسئله اى است که این طرف و آن طرفش در زندگى ونظم اجتماعى اثر بگذارد و مسئله انفرادى آن است که این طرف و آن طرفش در نظام اجتماعى نقشى نداشته باشد" (منبع: جاودانه تاریخ ج 3 ص 44) @shahiddoctorbeheshti
به مناسبت سالروز تصویب در سال 1358 ما براي نظام آينده بهترين نامي كه ميتوانيم انتخاب بكنيم همان است نظام امت است و امامت. امت و امامتي كه همينطور از نظر واژه و ريشه با هم يك ريشه دارند و از يك مصدر هستند در مقام هم يكي هستند و اين است آرزوي بزرگ ما. منبع: صورت مشروح مذاكرات قانون اساسی، ج3: ص1836 @shahiddotorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️نیازمندی قانون اساسی به مبانی اسلامی♨️ ✔️انتشار بخشی از بیانات شهید بهشتی در مذاکرات پیرامون اصل ۵ قانون اساسی... (خطاب به یکی از نمایندگان)صحیح می گویید:اسلام نیازی به اینکه قانون اساسی پشتوانه او باشد،ندارد.این مطلب قبول اما انچه ما می کنیم این است که قانون اساسی یک ملت و یک جامعه مسلمان و یک انقلاب اسلامی قانون چنین جامعه و انقلابی بدان نیاز دارد که متکی به معارف اسلامی باشد.ما اگر از اول تا اینجا کوشیده ایم مبانی اسلام را در بیاوریم بخاطر نیاز آن طرف نیست بخاطر نیاز این طرف است ✔️اگر تجمع این همه خبرگان چیزی لازم را بر محتوای قانون اساسی نیفزاید یا اصلاح نکند آنوقت مجلس خبرگان نیست! @shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰کمترین بی اعتنایی به قانون اساسی تان را تحمل نکنید...🔰 🎥انتشار به مناسبت فرا رسیدن ۱۲ آذر،روز قانون اساسی... همه کسانی که به این رای دادند باید باشند که این قانون اساسی مبنای هرگونه وحدت،هرگونه حرکت از جانب خود آنها شناخته شود و مورد احترام وعمل قرارگیرد. 🔻مردم عزیز ایران،کمترین بی اعتنایی به قانون اساسی تان را تحمل نکنید⁦🔺 ------------------------------------------------------ ⁦♨️⁩به مناسبت فرا رسیدن سالروز تصویب قانون اساسی گرامی میداریم یاد و نام ومجاهدت های امامِ انقلاب،حضرت امام خمینی(ره)،معمار قانون اساسی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی (ره) و نمایندگان و فقهای عظامی را که در کسوت نمایندگی ملت در مجلس خبرگان قانون اساسی با درایت و هوشمندی و دغدغه انقلابی تلاشگر ظهور بینش مکتبی،انقلابی و اسلامی در قانون اساسی ملت مبارز و انقلابی ایران بودند ♨️ ✔️ با ما همراه باشید... @shahiddoctorbeheshti
♨️انتشار به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و روز قانون اساسی...♨️ 🔻فرازی از بیانات شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره) در جلسه اختتامیه مجلس خبرگان قانون اساسی...🔻 در حقیقت تعیین خطوط اصلی تحقق بخشیدن به آرمان انقلاب و جمهوری اسلامی است بقیه كار با خود ملت است، همانطوری كه مكرر در طول انقلاب گفته شده است این انقلاب، است و حتی رهبری از ملت الهام می گیرد كار از شما ملت عزیز است ارائه طریق از شما ملت عزیز است مسئولیتها بر شما است، آنچه از دیگران ساخته است همگانی با شما و كوشش برای هماهنگ كردن تلاشهای شما است. نمایندگانی كه انتخاب می كنید،نمایندگانی باشند كه بتوانند قوانین تفصیلی را كه می تواند راه اجرای اصول قانون اساسی را هموار بكند، به خوبی بیایند و تنظیم كنند، كاركنانی كه از این پس دولت در تمام مقاطع انتخاب می كند با نظر ملت تعیین خواهد شد حتی در یك شهر و روستا بدون نظر ملت، مسئولان اجرائی نخواهیم داشت نمی خواهم بگویم انتخابات می كنیم نمی خواهم بگویم با نظر خواهی ملت تعیین خواهند شد. ما برای نظام آینده بهترین نامی كه می توانیم انتخاب بكنیم همان نام اصیل اسلامی است «نظام امت است و امامت» امت و امامتی كه همین طور از نظر واژه و ریشه با هم یك ریشه دارند و از یك مصدر هستند در مقام عینیت هم یكی هستند و این است آرزوی بزرگ ما... (مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی_ج۳_صص۱۸۳۵،۱۸۳۶) @shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️رسالت دانشجو در کلام شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی♨️ 🎥انتشار به مناسبت فرا رسیدن رسالت دانشجو امروز در این است که همچنان به عنوان یک بماند و دانشجو رسالتش در این است که در برابر درد های جامعه "برای همیشه حساس بماند" نه اینکه تا فارغ التحصیل شد و یک شغلی پیدا کرد،هر وقت شغلش بهتر میشود حساسیتش کمتر شود! دردی که ده ها سال به آن مبتلا بودیم... ✔️وای به حال جامعه ای که گروه ممتازش تبدیل شود به گروه بی دردش! @shahiddoctorbeheshti
🔰 ولایت، و چالش 5️⃣ ❓ سوال: در صورت بالاتر بودن ارزش علمی یک حکم اجتماعی از طرف یک مجتهد در برابر حکم رهبر جامعه، تکلیف چیست؟ 💠 پاسخ از کلام شهید بهشتی(ره): حتى اگر نظر دیگران در مسایل اجتماعى از ارزش علمى بالایى هم بر خوردار باشد در صورت ارائه ى حکم از سوى رهبرى ، نظر آنان فاقد ارزش اجتماعى است | منبع: جاودانه تاریخ ج 3 ص ج 75 ❗️نکته: شهیدبهشتی: "مسئله اجتماعى آن مسئله اى است که این طرف و آن طرفش در زندگى ونظم اجتماعى اثر بگذارد و مسئله انفرادى آن است که این طرف و آن طرفش در نظام اجتماعى نقشى نداشته باشد" | منبع: جاودانه تاریخ ج 3 ص 44 📌 از بهشتی برای امروز | @shahiddoctorbeheshti
🔰 تبیین نظام و قسمت اول 🔹 اسلام در خدمت همه ناس است ؛ صلاح همه را مى خواهد نه فقط صلاح مسلمانان را. نظام اسلامى به سعادت كل بشر مى انديشد. ولى در ميان ناس و كل بشر، آنها كه بر پايه اعتقاد به اسلام و التزام به اسلام يك مجموعه به وجود مى آورند مى شوند «امت». امت، از نظر ايدئولوژى اسلامى و مبانى عقيده و عمل اسلام، حتماً نياز دارد به «امامت». ادامه‌دارد... 📗 شهید ایت الله بهشتی، کتاب مبانی نظری قانون اساسی، ص ۴۸ @shahiddoctorbeheshti
پیشنهاد مهندس بازرگان به نخست وزیری از روی اضطرار بود دولت ایشان، نه دولت انقلاب بود و نه دولت انتقال از روى ناچارى با علم و آگاهى به اینکه آقاى عضو نهضت آزادی اند و راه اسلامی و سیاسی و اجتماعى نهضت آزادى با راه انقلاب و راه ما هم يكى نبود، براى اينكه همان سه ماه قبلش بود كه آقاى مهندس بازرگان در پاريس آمده بودند را قانع كنند كه اگر مثلاً باشد و آزادى انتخابات باشد، مبارزه به همين‌جا ختم بشود و ايشان تشريف بياورند به ايران بهتر است و امام هم بعد از يك ديدار گفته بودند كه نه اينطور نمى‌شود. اگر مى‌خواهيد ديدار دومی با من داشته باشيد، بايد بر ضد اين رژيم اعلاميه بدهيد. اگر اعلاميه داديد، مى‌توانيد با من ديدار دوم داشته باشيد و الّا نه. و چون ايشان در آنجا اعلاميه ندادند، برگشتند ايران و اعلاميه‌اى عليه اين مضامين دادند، اين بود كه ديدار دومى هم با امام نداشتند. و همانجا من با ايشان و آقاى چقدر صحبت كردم تا آقاى مهندس بازرگان را قانعشان كنم كه اين راه، راه صحيحترى است، به اين راه بياييد. خوب با علم و آگاهى ما از وضع ايشان، بعد از پيروزى انقلاب از روى ، ناچار شديم آقاى مهندس بازرگان را به عنوان معرفى كنيم. ناچار شد ايشان را معرفى كند و ايشان هم نخست وزير شدند و دولتشان هم شد؟ نه، دولت انقلاب كه نشد. خودشان گفتند من اصلاً دولت انقلاب نيستم. خودشان گفتند كه اين دولت، دولت انقلاب نيست، دولت انتقال است. انتقال از مرحلۀ پيش به مرحلۀ انقلاب. حالا چه‌طور مى‌شود كه يك انقلاب پيروز بشود و اولين دولتش دولت انقلاب نباشد و دولت انتقال باشد؟ و گفتند ، من يك هستم كه مى‌توانم در جادۀ هموارِ آسفالته حركت كنم و بعد هم معلوم شد كه هم نيست. منبع: ، (1390)، صص 231-232 @shahiddoctorbeheshti
🔰 تبیین نظام و قسمت دوم 🔹 دقت بفرماييد! يك وقت مكتبى مى گويد امت، بدون اينكه به آن جهت بدهد كه عمل كند. اسلام مى خواهد خطوط كلى و اصلىِ سعادت را نشان بدهد. مى گويد اى امت! اگر مى خواهيد در مسير الى اللّه گم نشويد و از "مغضوب عليهم و لاالضّالين" نشويد بايد به حبل المتين و عروةالوثقاى امامت چنگ زنيد. اين امامت تا وقتى كه در حد پيامبر است كه با نشان ويژه و خاص از جانب خدا آمده معين مى شود ، بنابراين گفته مى شود امامت ابراهيم، امامت موسى، امامت محمد(ص). اينان امام هستند . در دوره پس از پيامبر اسلام (ص)، امامان معصوم منصوص و منصوب اند ولى با اينكه تعيينى است، تحميلى نيست. ادامه‌دارد... 📗 شهید ایت الله بهشتی، کتاب مبانی نظری قانون اساسی، ص ۴۸ @shahiddoctorbeheshti
🔰 تبیین نظام و قسمت سوم 🔹 به مسلمان ها گفته مى شود اَطيعوالرَّسول: بايد از اين پيامبر فرمان ببريد .تعيينى است، ولى تحميلى نيست. چون وقتى مسلمانان به فرزند عبداللّه به عنوان نبى اللّه و رسول اللّه معتقد شدند و ايمان آوردند، زمينه قبول اطاعت او را با خود در دل دارند. تعيينى هست ولى تحميلى نيست. ولى امروز در اين عصر غيبتِ امامِ معصومِ منصوبِ منصوص، در اين عصر، امامت، ديگر تعيينى نيست؛ تحميلى هم نيست؛ بلكه «شناختنى و پذيرفتنى يا انتخابى» است. بنابراين رابطه امت و امامت در عصر ما يك رابطه مشخص است. ادامه‌دارد... 📗 شهید ایت الله بهشتی، کتاب مبانی نظری قانون اساسی، ص ۴۸ و ۴۹ @shahiddoctorbeheshti
🔰 تبیین نظام و قسمت چهارم 🔹 دقت بفرمایید! شناختن آگاهانه و پذیرفتن؛ نه تعیین و نه تحمیل! شما در طول این قرن‌های متمادی هیچ جاخوانده‌اید یا از هیچ‌کس شنیده‌اید که مرجع تقلید و رهبر دینی را به مردم تحمیل کرده باشند و بگویند مجبورید از او تقلید کنید؟ آیا شما تابه‌حال شنیده یا خوانده‌اید؟ این امامت و امت نسبت به یکدیگر مسئول و متعهدند. با تعهد و مسئولیت متقابل. این‌ها را ناچارم با اشاره بگویم و رد بشوم ولی در نهج‌البلاغه خطبه‌ای در همین زمینه حقوق امام بر امت و امت بر امام است( خطبه ۲۰۷) ادامه دارد... 📗 شهید ایت الله بهشتی، کتاب مبانی نظری قانون اساسی، ص ۴۹ @shahiddoctorbeheshti
🔷 شهید_بهشتی: اميدوارم شما پيروان علی عليه السلام همت كنيد و علاقه نشان بدهيد و علی را خوب بشناسيد تا بتوانيد علی باشيد، و الا شيعه علی نيستيد بلكه شيعه هستيد. شيعه هستيد. شيعه گنبد و هستيد. شيعه شمايل‌هايی هستيد كه به نام علی(ع) می‌‏كشند. دنباله‏‌رو علی بايد رهبرش را درست بشناسد. 🔸 خوشبختانه در اين زمينه كتاب‌های مفيدی نوشته شده است. آن‌ها را تهيه كنيد و بخوانيد. به فرزندانتان و به همسرانتان توصيه كنيد آن‌ها را بخوانند. اگر ما توانستيم علی را آن‏طور كه خودش خواسته، بشناسيم -نه آن‏‌طور كه امروز عده‌ای دلشان می‌‏خواهد- علی بنده خدا، بنده پرهيزكار خدا، بنده عبادتكار خدا، بنده‌ای كه در دوران زندگی‌اش هر گوشه‌ای از زندگی‌اش يك آموزش عالی درباره اسلام و مسلمانی به ما می‌‏دهد، اگر اين علی را شناختيم و سعی كرديم از ته دل به اين علی ارادت داشته باشيم، خود به خود كمی به دنبال او می‌‏رويم. اين دنباله ‏روی عملی ما از علی، هر قدر هم كه باشد، تأثيرش بر سعادت فردی و اجتماعی ما و سعادت دنيا و آخرت ما خيلی زياد خواهد بود. 🔴 ای شيعه علی، به‌راستی شيعه و پيرو و دنباله‏‌رو علی باش! منبع: سایت بنیاد شهید بهشتی (ره) (ع) @shahiddoctorbeheshti
💠راه نقد را باز بگذارید تا فکرتان بیمه شود! جامعه اسلامی جامعه‌ای است که با برخورد سالم و سازنده اندیشه‌ها میدان می‌دهد و این باعث باروری این پویش‌ها و جستجوها می‌شود. البته، اگر یک جا دیدیم در پویشی رسوبات یگانه از اسلام آن قدر هست که ممکن است ذهنیت نسل جوان ما را برای مدت‌ها ناخالص بکند، اشکالی ندارد که در آنجا صریح بگوییم؛ حیف که این صراحت را هم خیلی‌ها نمی‌پسندند. یعنی «گاهی هواداران یک فکر»، یک پویش، یک پوینده، «آن قدر سخت می‌گیرند که حتی راه نقد سالم را هم بر او می‌بندند». در نتیجه وقتی این راه بسته شد از آن سو حرکت‌های شدید و «تنش‌های پر آسیب به وجود می‌آید». باید سعی کنیم در جامعه‌مان کیفیت سالم و سازنده برخورد آراء بهتر بشود. 📚دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۱۱۹ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
گزارش به صاحب مملکت این کشور و مسئولان استانها، کارهای انجام شده را صادقانه و بدون هیچ گونه مبالغه و گزاف گویی، برای مردم گزارش دهید. آخر این صاحب مملکت هستند و هدف از این برنامه ها و خدمات، سعادت این مردم است. بیایید به مردم بگویید که ما در این یک ماه یا شش ماه گذشته، با توفیق خداوند و با همکاری و همگانی و همفکری شما مردم، این برنامه ها و خدمات را انجام داده ایم، تا راه به روی وسواس های خناس (که دائما يوسوس في صدور الناس) بسته شود و همچنین، کسانی که همیشه تخم بدبینی و ضعف و نومیدی بین مردم می افشانند پیش پای خود راهی نیابند. ( بهشتی از زبان بهشتی – جلد 3 – صفحه 20 ) @shahiddoctorbeheshti
🔸 به هرحال ما مردم مسلمان باید مراقب این باشیم. این نسل جوان و نوجوان اینها نیروهای اصیل انقلاب هستند.[ مثلا ] بچه های هشت نه ساله در آن ماههای سخت انقلاب بخصوص در شهر قم کارهایی کرده‌اند قهرمانی و قهرمان گونه که نمی‌دانم بر ای ما نقل کرده‌اند یا نه. ببینید چطور وقتی این بچه‌ها شارژ شدند، پر شدند از ایمان و شور انقلاب و آگاهی انقلابی در آنها بالا رفت؛ چطور آمدند در صف مقدم انقلاب نقشهای جالب بر عهده گرفتند. اینها دیگر کهنه شده ولی آنروز جزو خبرهای دسته اول جدید بود. در عین حال برای این بچه‌ها نقل می‌کنم که بدانند آن بچه‌ها باید در این انقلاب بر عهده بگیرند. 📚 بخشی از سخنرانی | روزنامه جمهوری اسلامی ۱۳۶۱/۵/۱۲ @shahiddoctorbeheshti
پیوستگی با امام تا ظهور حکومت عدل 《از بیانات شهید بهشتی به مناسبت نیمه شعبان یک هفته قبل از شهادت》 مبارک باد بر همۀ شما ميلاد فرخندۀ ولی عصر و امام زمان سلام الله عليه و توفيق خداوندى يارتان باد كه بتوانيد از كسانى باشيد كه به حق، او امام شان است! يك آموزش مستمر لطيف و زيبا و پُركِشش در عصر غيبت ولی عصر سلام الله عليه وجود دارد و آن اين که ما هميشه خودمان را با امامى و رهبرى و پيشوا و الگو و اسو هاى مقايسه می كنيم كه معلوم است و هميشه چشم به زمان امامت و رهبرى معصومى می دوزيم كه قرار است بر همۀ موانعِ تحققِ انسانيت و عدالت پيروز شود. قرار نيست ديگر با موانع سر و كله بزند. پيغمبرْ معصوم است، على عليه السلام معصوم است، امامان ديگر معصوم اند، اما همۀ آن ها با موانع سر و كله می زنند. پيغمبر مجبور بود اوضاع و احوال را قدرى رعايت بكند، على عليه السلام مجبور بود اوضاع و احوال را رعايت بكند، ائمۀ ديگر مجبور بودند اوضاع و احوال را رعايت بكنند. او در زمان ظهورش، كوبندۀ همۀ موانع است. می آيد تا همۀ موانع تحقق جامعۀ نمونه را از بين ببرد؛ در زمانى كه مردم و شرايط اجتماعى اين آمادگى را به‌ وجود آورده اند. بنابراين، درست همان جلوۀ والاى الهى كه وقتى انسان به خودِ خدا معتقد است و دل بسته است و عشق می ورزد به آن كمال مطلق، به آن قدرت مطلق، به آن علم مطلق عشق می ورزد، به آن خير مطلق، به آن عدل مطلق قلباً معتقد است و عشق می ورزد، چه طور او براى انسان جاذبه دارد كه منِ انسان آغازگرِ راه را آن عشق می تواند پيش ببرد؟ همين طور توجه به رهبرى و الگو و اسوه بودنِ امامى كه خودش پاك و كامل و معصوم و انسان ساخته شده بر فراز اسلام است و حتى حكومتش عالی ترين درجۀ تحقق حكومت است، يعنى حكومتى كه موانع را از سر راه برداشته است البته نه برداشتن يك روزه، بلكه برداشتنى كه نظير به جوش آمدن آب است و پس از مدتى گرم كردن آب يعنى در نقطۀ قَلَيان ایجاد می شود نقطۀ قَلَيان همۀ كارهایی است كه مسلمانها در طول تاريخ خواهند كرد. به همين دليل، حركت همۀ ما می تواند جزو عوامل تعجيل و تسريع در آن نقطۀ قليان باشد، ان شاءالله. بر همگان اين روز و اين ايمان و اين اميد و اين انتظار مبارك باد! منبع : ، کتاب حزب جمهوري اسلامي گفتارها، گفتگوها، نوشتارها صفحات 225 و 226 @shahiddoctorbeheshti
سرعت بله، عجله خیر درس انتظار انقلاب مهدوی 🔸 ما با سرعت موافقيم و با و شتاب مخالف، تعبير نهج البلاغه اين است كه كسي كه بخواهد ميوه‌اي را از درخت زودتر از موعد بچيند اين ميوه را براي خود نچيده است گويي براي ديگران كار كرده، آب به آسياي ديگران ريخته. گاهي مي شنويم از مشكلاتي كه امروز پيش آمده بعضي ها دلشان دچار لرزه شده، مگر مي شود يك انقلاب تمام عيار رخ بدهد يك نظامي ولو پوسيده واژگون شود و همه كارها هم روال عادي داشته باشد؟ مگر چنين چيزي ممكن است اين يك ايده آليسم است اين يك ذهنيت است. عينيت انقلابها، درس ديگري به ما مي دهد انقلاب تداوم مي خواهد نه تداوم يك ماه و چند ماه و نه يكسال و دو سال و پنج سال همچنان تداوم يكي ديگر از محتواهاي ارزنده اعتقاد به امام قائمي كه ظهورش معلوم نيست همين است كه انقلاب اسلامي در طول قرنها نياز به تداوم دارد بايد انقلاب اسلامي را زنده نگه داريم. 📚 سخنرانی در تاریخ ۵۸/۴/۱۹ در محل دارالتبلیغ امیرالمومنین (ع) او به تنهایی یک ملت بود. نسخه الکترونیکی صفحه ۳۴ نشر واحد فرهنگی بنیاد شهید ۱۳۶۱. چاپ اول @shahiddoctorbeheshti
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چیست؟ از بیانات دو هفته پیش از برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی در فروردین ۱۳۵۸ @shahiddoctorbeheshti
سلام علیکم این کانال مجالی است برای بازخوانی اندیشه کسی که شهادتش در برابر مظلومیتش ناچیز بود تلاشی است خودجوش برای مقابله با آنها که به اقتضای منافع روزشان، منظومه فکری ایشان را تقطیع می کنند فرصتی برای زدودن غبار مهجوریت از چهره یکی از برجستگان کم نظیر تاریخ معاصر که یک ملت بود برای ملت ما اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی سید شهیدان انقلاب اسلامی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و السلام علینا و علی عبادالله الصالحین https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
نام واقعی نظام جمهوری اسلامی ما براي نظام آينده بهترين نامي كه ميتوانيم انتخاب بكنيم همان است نظام امت است و امامت. امت و امامتي كه همينطور از نظر واژه و ريشه با هم يك ريشه دارند و از يك مصدر هستند در مقام هم يكي هستند و اين است آرزوي بزرگ ما. منبع: صورت مشروح مذاكرات قانون اساسی، ج3: ص1836 @shahiddotorbeheshti
؛ حکومت ایدئولوژیک مردمی نظام جديد اجتماعى ايران نظامى است اسلامى، ولى نظامى است كه مردم با و اختيار و گزينش خودشان آن را انتخاب كردند ، نظامى است در راه خدمت به مردم؛ يا به تعبير ديگر نظامى است مردمى بر پايه اسلام. بنابراين نظام اجتماعى آينده ما نظامى است ، نه نظامى فاقد ايدئولوژى؛ در برابر اسلام؛ و نظامى است مردمى و اومانيستى نه ملّى و ناسيوناليست، آن هم اومانيسم اسلامى كه انساندوست است نه انسانپرست. و همه اين مفاهيم در نامى كه براى اين نظام انتخاب شد نهفته است. چه نامى انتخاب شد؟ جمهورى اسلامى منبع: مبانی نظری قانون اساسی(۱۳۹۰)، ص64 @shahiddoctorbeheshti
انتشار به مناسبت 🇮🇷 ✅از شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی... در جمهوری بودن حکومت و نظام کنونی‌مان تردیدی هست؟ مگر نه اینکه ما ۲۲ بهمن پیروز شدیم و در ۱۲ فروردین (فقط با ۲ ماه فاصله) از ملت‌مان پرسیدیم چه نظامی را می‌خواهید؟ آن نظامی را که می‌خواهید، به آن رأی بدهید. بر طبق شعارهای راهپیمایی‌های میلیونی‌تان استنباط رهبری شما و مدیریت کشور شما و جامعه‌تان این است که را می‌خواهید، ولی با این حال جمهوری اسلامی را به رأی می‌گذاریم، هر کس می‌خواهد، رأی «آری» بدهد، هر کس که نمی‌خواهد هم رأی «نه» بدهد، ورقه «نه» را به صندوق بریزد. با اکثریت قاطع گفتید جمهوری اسلامی می‌خواهید. یک عده‌ای هم قهر کرده‌اند گفتند نه، این‌جوری نه، یک جور دیگر رأی‌گیری کنید تا ما رأی بدهیم. یک عده‌ای هم قهر نکردند آمدند گفتند ما اصلاً می‌خواهیم یا می‌خواهیم. یک عده‌ای هم بودند که رویشان نشد هنوز بگویند ما رژیم شاهنشاهی می‌خواهیم، بودند یک عده‌ای ولی رویشان نشد، اما همه می‌دانستند که اکثریت قاطع ملّت رأی دلخواه آزادش، بود و هست. به این ترتیب با اینکه انقلاب اصولاً با شرکت توده‌ها به پیروزی رسید، نه متکی بر سرنیزه‌ها، دو ماه بعد از پیروزی، متکی به رأی مستقیم ملت وضع خودش را مشخص کرد. از ۱۲ فروردین ۵۸ تا امروز دیگر آدمِ معاندِ مغرضِ کوردلِ کورچشم می‌خواهد که شک کند که این نظام واقعاً جمهوریست و متکی به آرای جمهور می‌باشد... 🗓سخنرانی آیت الله شهید بهشتی(ره) در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۳۵۹ در محل بانک ملی ایران @shahiddoctorbeheshti