eitaa logo
از بهشتی برای امروز
883 دنبال‌کننده
108 عکس
56 ویدیو
22 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تبیین نظام و قسمت اول 🔹 اسلام در خدمت همه ناس است ؛ صلاح همه را مى خواهد نه فقط صلاح مسلمانان را. نظام اسلامى به سعادت كل بشر مى انديشد. ولى در ميان ناس و كل بشر، آنها كه بر پايه اعتقاد به اسلام و التزام به اسلام يك مجموعه به وجود مى آورند مى شوند «امت». امت، از نظر ايدئولوژى اسلامى و مبانى عقيده و عمل اسلام، حتماً نياز دارد به «امامت». ادامه‌دارد... 📗 شهید ایت الله بهشتی، کتاب مبانی نظری قانون اساسی، ص ۴۸ @shahiddoctorbeheshti
پیشنهاد مهندس بازرگان به نخست وزیری از روی اضطرار بود دولت ایشان، نه دولت انقلاب بود و نه دولت انتقال از روى ناچارى با علم و آگاهى به اینکه آقاى عضو نهضت آزادی اند و راه اسلامی و سیاسی و اجتماعى نهضت آزادى با راه انقلاب و راه ما هم يكى نبود، براى اينكه همان سه ماه قبلش بود كه آقاى مهندس بازرگان در پاريس آمده بودند را قانع كنند كه اگر مثلاً باشد و آزادى انتخابات باشد، مبارزه به همين‌جا ختم بشود و ايشان تشريف بياورند به ايران بهتر است و امام هم بعد از يك ديدار گفته بودند كه نه اينطور نمى‌شود. اگر مى‌خواهيد ديدار دومی با من داشته باشيد، بايد بر ضد اين رژيم اعلاميه بدهيد. اگر اعلاميه داديد، مى‌توانيد با من ديدار دوم داشته باشيد و الّا نه. و چون ايشان در آنجا اعلاميه ندادند، برگشتند ايران و اعلاميه‌اى عليه اين مضامين دادند، اين بود كه ديدار دومى هم با امام نداشتند. و همانجا من با ايشان و آقاى چقدر صحبت كردم تا آقاى مهندس بازرگان را قانعشان كنم كه اين راه، راه صحيحترى است، به اين راه بياييد. خوب با علم و آگاهى ما از وضع ايشان، بعد از پيروزى انقلاب از روى ، ناچار شديم آقاى مهندس بازرگان را به عنوان معرفى كنيم. ناچار شد ايشان را معرفى كند و ايشان هم نخست وزير شدند و دولتشان هم شد؟ نه، دولت انقلاب كه نشد. خودشان گفتند من اصلاً دولت انقلاب نيستم. خودشان گفتند كه اين دولت، دولت انقلاب نيست، دولت انتقال است. انتقال از مرحلۀ پيش به مرحلۀ انقلاب. حالا چه‌طور مى‌شود كه يك انقلاب پيروز بشود و اولين دولتش دولت انقلاب نباشد و دولت انتقال باشد؟ و گفتند ، من يك هستم كه مى‌توانم در جادۀ هموارِ آسفالته حركت كنم و بعد هم معلوم شد كه هم نيست. منبع: ، (1390)، صص 231-232 @shahiddoctorbeheshti
🔰 تبیین نظام و قسمت دوم 🔹 دقت بفرماييد! يك وقت مكتبى مى گويد امت، بدون اينكه به آن جهت بدهد كه عمل كند. اسلام مى خواهد خطوط كلى و اصلىِ سعادت را نشان بدهد. مى گويد اى امت! اگر مى خواهيد در مسير الى اللّه گم نشويد و از "مغضوب عليهم و لاالضّالين" نشويد بايد به حبل المتين و عروةالوثقاى امامت چنگ زنيد. اين امامت تا وقتى كه در حد پيامبر است كه با نشان ويژه و خاص از جانب خدا آمده معين مى شود ، بنابراين گفته مى شود امامت ابراهيم، امامت موسى، امامت محمد(ص). اينان امام هستند . در دوره پس از پيامبر اسلام (ص)، امامان معصوم منصوص و منصوب اند ولى با اينكه تعيينى است، تحميلى نيست. ادامه‌دارد... 📗 شهید ایت الله بهشتی، کتاب مبانی نظری قانون اساسی، ص ۴۸ @shahiddoctorbeheshti
🔰 تبیین نظام و قسمت سوم 🔹 به مسلمان ها گفته مى شود اَطيعوالرَّسول: بايد از اين پيامبر فرمان ببريد .تعيينى است، ولى تحميلى نيست. چون وقتى مسلمانان به فرزند عبداللّه به عنوان نبى اللّه و رسول اللّه معتقد شدند و ايمان آوردند، زمينه قبول اطاعت او را با خود در دل دارند. تعيينى هست ولى تحميلى نيست. ولى امروز در اين عصر غيبتِ امامِ معصومِ منصوبِ منصوص، در اين عصر، امامت، ديگر تعيينى نيست؛ تحميلى هم نيست؛ بلكه «شناختنى و پذيرفتنى يا انتخابى» است. بنابراين رابطه امت و امامت در عصر ما يك رابطه مشخص است. ادامه‌دارد... 📗 شهید ایت الله بهشتی، کتاب مبانی نظری قانون اساسی، ص ۴۸ و ۴۹ @shahiddoctorbeheshti
🔰 تبیین نظام و قسمت چهارم 🔹 دقت بفرمایید! شناختن آگاهانه و پذیرفتن؛ نه تعیین و نه تحمیل! شما در طول این قرن‌های متمادی هیچ جاخوانده‌اید یا از هیچ‌کس شنیده‌اید که مرجع تقلید و رهبر دینی را به مردم تحمیل کرده باشند و بگویند مجبورید از او تقلید کنید؟ آیا شما تابه‌حال شنیده یا خوانده‌اید؟ این امامت و امت نسبت به یکدیگر مسئول و متعهدند. با تعهد و مسئولیت متقابل. این‌ها را ناچارم با اشاره بگویم و رد بشوم ولی در نهج‌البلاغه خطبه‌ای در همین زمینه حقوق امام بر امت و امت بر امام است( خطبه ۲۰۷) ادامه دارد... 📗 شهید ایت الله بهشتی، کتاب مبانی نظری قانون اساسی، ص ۴۹ @shahiddoctorbeheshti
🔷 شهید_بهشتی: اميدوارم شما پيروان علی عليه السلام همت كنيد و علاقه نشان بدهيد و علی را خوب بشناسيد تا بتوانيد علی باشيد، و الا شيعه علی نيستيد بلكه شيعه هستيد. شيعه هستيد. شيعه گنبد و هستيد. شيعه شمايل‌هايی هستيد كه به نام علی(ع) می‌‏كشند. دنباله‏‌رو علی بايد رهبرش را درست بشناسد. 🔸 خوشبختانه در اين زمينه كتاب‌های مفيدی نوشته شده است. آن‌ها را تهيه كنيد و بخوانيد. به فرزندانتان و به همسرانتان توصيه كنيد آن‌ها را بخوانند. اگر ما توانستيم علی را آن‏طور كه خودش خواسته، بشناسيم -نه آن‏‌طور كه امروز عده‌ای دلشان می‌‏خواهد- علی بنده خدا، بنده پرهيزكار خدا، بنده عبادتكار خدا، بنده‌ای كه در دوران زندگی‌اش هر گوشه‌ای از زندگی‌اش يك آموزش عالی درباره اسلام و مسلمانی به ما می‌‏دهد، اگر اين علی را شناختيم و سعی كرديم از ته دل به اين علی ارادت داشته باشيم، خود به خود كمی به دنبال او می‌‏رويم. اين دنباله ‏روی عملی ما از علی، هر قدر هم كه باشد، تأثيرش بر سعادت فردی و اجتماعی ما و سعادت دنيا و آخرت ما خيلی زياد خواهد بود. 🔴 ای شيعه علی، به‌راستی شيعه و پيرو و دنباله‏‌رو علی باش! منبع: سایت بنیاد شهید بهشتی (ره) (ع) @shahiddoctorbeheshti
💠راه نقد را باز بگذارید تا فکرتان بیمه شود! جامعه اسلامی جامعه‌ای است که با برخورد سالم و سازنده اندیشه‌ها میدان می‌دهد و این باعث باروری این پویش‌ها و جستجوها می‌شود. البته، اگر یک جا دیدیم در پویشی رسوبات یگانه از اسلام آن قدر هست که ممکن است ذهنیت نسل جوان ما را برای مدت‌ها ناخالص بکند، اشکالی ندارد که در آنجا صریح بگوییم؛ حیف که این صراحت را هم خیلی‌ها نمی‌پسندند. یعنی «گاهی هواداران یک فکر»، یک پویش، یک پوینده، «آن قدر سخت می‌گیرند که حتی راه نقد سالم را هم بر او می‌بندند». در نتیجه وقتی این راه بسته شد از آن سو حرکت‌های شدید و «تنش‌های پر آسیب به وجود می‌آید». باید سعی کنیم در جامعه‌مان کیفیت سالم و سازنده برخورد آراء بهتر بشود. 📚دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۱۱۹ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
گزارش به صاحب مملکت این کشور و مسئولان استانها، کارهای انجام شده را صادقانه و بدون هیچ گونه مبالغه و گزاف گویی، برای مردم گزارش دهید. آخر این صاحب مملکت هستند و هدف از این برنامه ها و خدمات، سعادت این مردم است. بیایید به مردم بگویید که ما در این یک ماه یا شش ماه گذشته، با توفیق خداوند و با همکاری و همگانی و همفکری شما مردم، این برنامه ها و خدمات را انجام داده ایم، تا راه به روی وسواس های خناس (که دائما يوسوس في صدور الناس) بسته شود و همچنین، کسانی که همیشه تخم بدبینی و ضعف و نومیدی بین مردم می افشانند پیش پای خود راهی نیابند. ( بهشتی از زبان بهشتی – جلد 3 – صفحه 20 ) @shahiddoctorbeheshti
🔸 به هرحال ما مردم مسلمان باید مراقب این باشیم. این نسل جوان و نوجوان اینها نیروهای اصیل انقلاب هستند.[ مثلا ] بچه های هشت نه ساله در آن ماههای سخت انقلاب بخصوص در شهر قم کارهایی کرده‌اند قهرمانی و قهرمان گونه که نمی‌دانم بر ای ما نقل کرده‌اند یا نه. ببینید چطور وقتی این بچه‌ها شارژ شدند، پر شدند از ایمان و شور انقلاب و آگاهی انقلابی در آنها بالا رفت؛ چطور آمدند در صف مقدم انقلاب نقشهای جالب بر عهده گرفتند. اینها دیگر کهنه شده ولی آنروز جزو خبرهای دسته اول جدید بود. در عین حال برای این بچه‌ها نقل می‌کنم که بدانند آن بچه‌ها باید در این انقلاب بر عهده بگیرند. 📚 بخشی از سخنرانی | روزنامه جمهوری اسلامی ۱۳۶۱/۵/۱۲ @shahiddoctorbeheshti
پیوستگی با امام تا ظهور حکومت عدل 《از بیانات شهید بهشتی به مناسبت نیمه شعبان یک هفته قبل از شهادت》 مبارک باد بر همۀ شما ميلاد فرخندۀ ولی عصر و امام زمان سلام الله عليه و توفيق خداوندى يارتان باد كه بتوانيد از كسانى باشيد كه به حق، او امام شان است! يك آموزش مستمر لطيف و زيبا و پُركِشش در عصر غيبت ولی عصر سلام الله عليه وجود دارد و آن اين که ما هميشه خودمان را با امامى و رهبرى و پيشوا و الگو و اسو هاى مقايسه می كنيم كه معلوم است و هميشه چشم به زمان امامت و رهبرى معصومى می دوزيم كه قرار است بر همۀ موانعِ تحققِ انسانيت و عدالت پيروز شود. قرار نيست ديگر با موانع سر و كله بزند. پيغمبرْ معصوم است، على عليه السلام معصوم است، امامان ديگر معصوم اند، اما همۀ آن ها با موانع سر و كله می زنند. پيغمبر مجبور بود اوضاع و احوال را قدرى رعايت بكند، على عليه السلام مجبور بود اوضاع و احوال را رعايت بكند، ائمۀ ديگر مجبور بودند اوضاع و احوال را رعايت بكنند. او در زمان ظهورش، كوبندۀ همۀ موانع است. می آيد تا همۀ موانع تحقق جامعۀ نمونه را از بين ببرد؛ در زمانى كه مردم و شرايط اجتماعى اين آمادگى را به‌ وجود آورده اند. بنابراين، درست همان جلوۀ والاى الهى كه وقتى انسان به خودِ خدا معتقد است و دل بسته است و عشق می ورزد به آن كمال مطلق، به آن قدرت مطلق، به آن علم مطلق عشق می ورزد، به آن خير مطلق، به آن عدل مطلق قلباً معتقد است و عشق می ورزد، چه طور او براى انسان جاذبه دارد كه منِ انسان آغازگرِ راه را آن عشق می تواند پيش ببرد؟ همين طور توجه به رهبرى و الگو و اسوه بودنِ امامى كه خودش پاك و كامل و معصوم و انسان ساخته شده بر فراز اسلام است و حتى حكومتش عالی ترين درجۀ تحقق حكومت است، يعنى حكومتى كه موانع را از سر راه برداشته است البته نه برداشتن يك روزه، بلكه برداشتنى كه نظير به جوش آمدن آب است و پس از مدتى گرم كردن آب يعنى در نقطۀ قَلَيان ایجاد می شود نقطۀ قَلَيان همۀ كارهایی است كه مسلمانها در طول تاريخ خواهند كرد. به همين دليل، حركت همۀ ما می تواند جزو عوامل تعجيل و تسريع در آن نقطۀ قليان باشد، ان شاءالله. بر همگان اين روز و اين ايمان و اين اميد و اين انتظار مبارك باد! منبع : ، کتاب حزب جمهوري اسلامي گفتارها، گفتگوها، نوشتارها صفحات 225 و 226 @shahiddoctorbeheshti
سرعت بله، عجله خیر درس انتظار انقلاب مهدوی 🔸 ما با سرعت موافقيم و با و شتاب مخالف، تعبير نهج البلاغه اين است كه كسي كه بخواهد ميوه‌اي را از درخت زودتر از موعد بچيند اين ميوه را براي خود نچيده است گويي براي ديگران كار كرده، آب به آسياي ديگران ريخته. گاهي مي شنويم از مشكلاتي كه امروز پيش آمده بعضي ها دلشان دچار لرزه شده، مگر مي شود يك انقلاب تمام عيار رخ بدهد يك نظامي ولو پوسيده واژگون شود و همه كارها هم روال عادي داشته باشد؟ مگر چنين چيزي ممكن است اين يك ايده آليسم است اين يك ذهنيت است. عينيت انقلابها، درس ديگري به ما مي دهد انقلاب تداوم مي خواهد نه تداوم يك ماه و چند ماه و نه يكسال و دو سال و پنج سال همچنان تداوم يكي ديگر از محتواهاي ارزنده اعتقاد به امام قائمي كه ظهورش معلوم نيست همين است كه انقلاب اسلامي در طول قرنها نياز به تداوم دارد بايد انقلاب اسلامي را زنده نگه داريم. 📚 سخنرانی در تاریخ ۵۸/۴/۱۹ در محل دارالتبلیغ امیرالمومنین (ع) او به تنهایی یک ملت بود. نسخه الکترونیکی صفحه ۳۴ نشر واحد فرهنگی بنیاد شهید ۱۳۶۱. چاپ اول @shahiddoctorbeheshti
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چیست؟ از بیانات دو هفته پیش از برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی در فروردین ۱۳۵۸ @shahiddoctorbeheshti
سلام علیکم این کانال مجالی است برای بازخوانی اندیشه کسی که شهادتش در برابر مظلومیتش ناچیز بود تلاشی است خودجوش برای مقابله با آنها که به اقتضای منافع روزشان، منظومه فکری ایشان را تقطیع می کنند فرصتی برای زدودن غبار مهجوریت از چهره یکی از برجستگان کم نظیر تاریخ معاصر که یک ملت بود برای ملت ما اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی سید شهیدان انقلاب اسلامی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و السلام علینا و علی عبادالله الصالحین https://eitaa.com/shahiddoctorbeheshti
نام واقعی نظام جمهوری اسلامی ما براي نظام آينده بهترين نامي كه ميتوانيم انتخاب بكنيم همان است نظام امت است و امامت. امت و امامتي كه همينطور از نظر واژه و ريشه با هم يك ريشه دارند و از يك مصدر هستند در مقام هم يكي هستند و اين است آرزوي بزرگ ما. منبع: صورت مشروح مذاكرات قانون اساسی، ج3: ص1836 @shahiddotorbeheshti
؛ حکومت ایدئولوژیک مردمی نظام جديد اجتماعى ايران نظامى است اسلامى، ولى نظامى است كه مردم با و اختيار و گزينش خودشان آن را انتخاب كردند ، نظامى است در راه خدمت به مردم؛ يا به تعبير ديگر نظامى است مردمى بر پايه اسلام. بنابراين نظام اجتماعى آينده ما نظامى است ، نه نظامى فاقد ايدئولوژى؛ در برابر اسلام؛ و نظامى است مردمى و اومانيستى نه ملّى و ناسيوناليست، آن هم اومانيسم اسلامى كه انساندوست است نه انسانپرست. و همه اين مفاهيم در نامى كه براى اين نظام انتخاب شد نهفته است. چه نامى انتخاب شد؟ جمهورى اسلامى منبع: مبانی نظری قانون اساسی(۱۳۹۰)، ص64 @shahiddoctorbeheshti
انتشار به مناسبت 🇮🇷 ✅از شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی... در جمهوری بودن حکومت و نظام کنونی‌مان تردیدی هست؟ مگر نه اینکه ما ۲۲ بهمن پیروز شدیم و در ۱۲ فروردین (فقط با ۲ ماه فاصله) از ملت‌مان پرسیدیم چه نظامی را می‌خواهید؟ آن نظامی را که می‌خواهید، به آن رأی بدهید. بر طبق شعارهای راهپیمایی‌های میلیونی‌تان استنباط رهبری شما و مدیریت کشور شما و جامعه‌تان این است که را می‌خواهید، ولی با این حال جمهوری اسلامی را به رأی می‌گذاریم، هر کس می‌خواهد، رأی «آری» بدهد، هر کس که نمی‌خواهد هم رأی «نه» بدهد، ورقه «نه» را به صندوق بریزد. با اکثریت قاطع گفتید جمهوری اسلامی می‌خواهید. یک عده‌ای هم قهر کرده‌اند گفتند نه، این‌جوری نه، یک جور دیگر رأی‌گیری کنید تا ما رأی بدهیم. یک عده‌ای هم قهر نکردند آمدند گفتند ما اصلاً می‌خواهیم یا می‌خواهیم. یک عده‌ای هم بودند که رویشان نشد هنوز بگویند ما رژیم شاهنشاهی می‌خواهیم، بودند یک عده‌ای ولی رویشان نشد، اما همه می‌دانستند که اکثریت قاطع ملّت رأی دلخواه آزادش، بود و هست. به این ترتیب با اینکه انقلاب اصولاً با شرکت توده‌ها به پیروزی رسید، نه متکی بر سرنیزه‌ها، دو ماه بعد از پیروزی، متکی به رأی مستقیم ملت وضع خودش را مشخص کرد. از ۱۲ فروردین ۵۸ تا امروز دیگر آدمِ معاندِ مغرضِ کوردلِ کورچشم می‌خواهد که شک کند که این نظام واقعاً جمهوریست و متکی به آرای جمهور می‌باشد... 🗓سخنرانی آیت الله شهید بهشتی(ره) در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۳۵۹ در محل بانک ملی ایران @shahiddoctorbeheshti
تبریک ماه مبارک 🔸 یکی از موارد مناسب برای تبریک، «حلول ماه مبارک رمضان» است. متأسفانه در میان ما کمتر معمول است که آغاز این ماه مبارک را به یکدیگر تبریک بگوییم. ولی در جامعة بزرگ اسلامی خوشبختانه این سنت هست و به مناسبت آغاز رمضان، همچون یک عید بزرگ، اوراق تبریک برای یکدیگر می­فرستند. در برخوردها هم به یکدیگر تبریک می­گویند. جالب اینجاست که کلمۀ «ماه مبارک» اصلا برای همین ماه مبارک است. رمضان، در میان ما از قدیم معمول بوده اما فراموش کردیم که «مبارک» و «تبریک» از یک ریشه است. اگر ماه «مبارک» است، حلولش و آغازش «تبریک» هم دارد. به هر حال شروع این ماه پر ارج را به همۀ دوستان تبریک می­گویم. 🔸 امیدوارم ماه پر برکتی باشد برای همۀ ما. بزرگترین برکتش، پیراستن و دور کردن یا کاستن آلودگی­ها از جانمان و از خلقیاتمان است. اگر ماه رمضان بیاید و بگذرد و اخلاق ما، همان اخلاق ناپسندی باشد که داشتیم، ماه کم برکتی براي ما بوده است. بزرگترین برکت این ماه را از آن غفلت نکنیم، برکتی که با توجه و هوشیاری ما، و با سعی و کوشش ما، بدست می­آید. هرچند متأسفانه ما، نمی­دانم چرا اینطور بار آمده­ایم، همیشه جویای برکت­های بی­تلاش و بی­کوشش هستیم و با این گرایش غلطی که در مورد برکت و برکت دادن خدا، در فکرمان به وجود آمده است از خیلی از برکات الهی محروم می­مانیم. 🔹 منبع: سایت رسمی بنیاد شهید بهشتی | لینک سخنرانی @shahiddoctorbeheshti
💠انتخاب آزادانه مردم، اساسی‌ترین پایه جمهوری اسلامی حالا که باید در جامعهٔ ما بر این اساس حکومتی سر کار آید، این حکومت باید شکلی داشته باشد که در آن شکل عامل تحمیل، عامل این‌که این سمت را من بر شما تحمیل می‌کنم، وجود نداشته باشد. این شکل بر طبق تعریف‌هایی که ما از انواع سه‌گانهٔ حکومت کردیم، چه شکلی می‌تواند باشد؟ جمهوری. بنا بر این، یک پایه از جمهوری اسلامی این است: جمهوری اسلامی نوع حکومتی است که با پذیرش و انتخاب آزادانهٔ اکثریت ملت به قدرت می‌رسد. این یکی از اساسی‌ترین پایه‌های جمهوری اسلامی است. ملت ایران! برادران و خواهران عزیز! بیدار باشید ای زنان و مردان پر خروش انقلابی کشور ما! هشیار باشید! از هم اکنون باید حکومتی را انتخاب کنید که در آن حکومت عامل زور و عامل تحمیل به هیچ عنوان برای رسیدن به هیچ سِمَتی از سِمَت‌های اجتماعی مورد بهره‌برداری احدی قرار نگیرد. این پایهٔ اساسی است. به نظر ما همة مسائل دیگر، همهٔ مصالح دیگر باید از اینجا مایه بگیرد و از این طریق تأمین شود؛ از طریق دخالت آگاهانهٔ زن و مرد مسلمان متعهد در تعیین سرنوشت خویش و در تعیین فرد یا گروهی به عنوان زمام‌دار امت. این یک پایهٔ اساسی است. 📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۲۲و۲۳ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
بپذير و چيزی هم نگو در روش ما نيست. گزیده تفسیر 🔹 [ ما یک سوالی را میخواهیم در دین بفهمیم ]. ايـن سـؤال بجاسـت. مـا از آنهـايي نيستيم كه در برابر اين سؤالات بگوييم وقتي كه چيـزي را وحـي گفتـه، ديگر بپذير و چيزي هم نگو. ما ميگوييم بپذير، اما حرفت را هـم بـزن. 🔹 اين دو خيلي با هم فرق دارد. بپذير و چيزي هم نگو در روش ما نيست. نه خير، بپذير، حرفت را هم بزن، سؤالت را هـم بكـن. بـه اسـتناد وحـي پذيرفتي؟ بسيار خوب، اما اين سؤال در مغزت پيدا شد. بـه تـو بگـوييم نپرس و الّا از دين بيرون ميروي! نه، اصـلاً ايـن روش مـا نيسـت. اگـر سؤالي داري مطرح كن. سؤالي كه به صورت يك عقده در فكر مسـلمان بماند، مثل موريانه، ايمان او را ميخورد. هر سؤالي داري مطرح كن و آن كساني كه اين سؤالات برايشان عرضه مي‌شود، بايد به آنها گفت در برابر سؤالات بردبار باشيد. از جا در نرويد. آنقدر معلومات داري به سـؤالات اين آقا جواب بدهي، جواب روشن‌كننـده دلچسـب بـه او بـده. آن قـدر معلومات نداري به او جواب بدهي، تكبر و خودپسندي را كنـار بگـذار. 🔹 بگو من هم مثل تو نميدانم. من هم مثل تو در جستوجوي كسي هستم كه بتواند اين مطلب را پاسخ بدهد. اما با ترشرويي و تشدد و چماق بـه جنگ سؤالات عقده زا رفتن، اين اصلاً شيوه اسلام نيست.آنجا كه مي‌آيند از پيغمبر سـؤالي مـي كننـد كـه مصلحت سياسي ايجاب ميكند درباره‌اش سخني گفته نشود، آن وقت پاسخي كه پيغمبر از كلام خدا مي‌آورد اين قدر لطيف اسـت : «لا تَسئَلُوا عنْ أشْيآء انْ تُبد لَكُـم تسئوکم» سؤالاتي نكنيد كه اگر جوابش را گفتيم، ناراحتي برايتان ايجـاد كند. ببينيد چه قدر آهنگ، آهنگ مربيانه دلپذير سازنده‌اي است. « وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا » اسرا:۸۵ 🔹 از تو مي‌پرسند كه روح چيست؟ بگو روح از آن چيزهايي است كه ذات و كُنهش را خدا ميشناسد و به طـور كلي شما انسانها اينطور نيست كـه همـه چيـز را بدانيـد. بـالاخره يـك چيزهايي را نمي‌دانيد. اين هم از آنهاست. ملاحظه مي‌كنيد، آن هم چيزي كه به جايي لطمه اي نمي‌زند. سؤالي نيسـت كـه بـه جـايي لطمـه بزنـد. 🔹 ميدانيم كه مسأله روح يك آگاهي‌اي نيست كه اصلاً با ايمان به اسلام و مبدأ و معاد ارتباط نزديك داشته باشد. در عين حال وقتي پاسخي قرآنـي ميدهد، پاسخي است اينطور مربيانه. 📚 کتاب پیامبری از نگاه دیگر | خاتمیت و امامت ۲ @shahiddoctorbeheshti
💠معنای رمز گونگی قرآن اگر کسی بخواهد بگوید زبان قرآن، مثل نامه های محرمانه اداری، سیاسی یا نظامی که رمزی نوشته و فرستاده می شود زبان رمز است و رمز آن کلیدی دارد که گیرنده نامه باید به آن مراجعه کند تا معنی نامه را بفهمد، ما گفته اش را قبول نداریم. قرآن کتاب رمز نیست؛ کتاب مبین است. می توان گفت تعداد اندکی از آیات قرآن که به آن متشابهات میگویند، کم و بیش به صورت رمز است، اما اگر این گفته که قرآن زبانی رمزگونه و سمبولیک دارد به این معنا باشد که قرآن کلامی است دارای سلسله معانی ساده و همه کس فهم، ولی علاوه بر این معانی، اشاراتی هم به مفاهیم و مطالب عالی تر دارد کسانی می‌توانند آن را بهتر درک کنند که از نظر فکری وضع بهتر و پیشرفته تری دارند، این درست است. 📚نگاهی دوباره؛ بازخوانی اندیشه های قرآنی شهید آیت الله دکتر بهشتی، ص۵۲ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
4_5911428098124941234.pdf
414.1K
▪️انتشار به مناسبت شب قدر▪️ ✔️کتاب ✔️اثر شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره) @shahiddoctorbeheshti
سه احتمال در مورد ✅از اين آيات قرآن اينطور فهميده مى‌شـود كـه شب قدر شبى است كه مقـدرات اشـخاص و مـردم معـين مى‌شود؟ شب قدر است يعنى شـب تقـدير اسـت؟ آن هـم تقديرات مردم و سرنوشت مردم؟ آن هم بـراى چـه مـدتى: يك سال، كمتر، بيشتر؟ اين يك احتمال در معنى كلمه قدر. ✅احتمال ديگر در معنى كلمه قدر ايـن اسـت كـه شـب قـدر است يعنى حسابها روشن مى‌شود، اما نه سرنوشت افـراد و مردم؛ بلكه حكم قاطع هر مطلبى روشن مى‌شـود. چـون در شب قدر قرآن كريم نازل شد و پيغمبر اسـلام بـه پيغمبـرى مبعوث شد و خدا احكام حلال و حرام و بد و خوب را در قرآن كريم به صورتى قاطع و ابدى فرسـتاد و فرشـتگان بـه همراه روح الامين حامل پيام الهى بعثت و حامل كتاب الهى قرآن براى پيغمبر بودند. بنابراين شب قدر است يعنى شـبى است كه اندازه و قدر هر مطلبى بـه صـورتى قـاطع روشـن شده است. در اين معنا ديگر بحثى از سرنوشـت اشـخاص، چه يك شب و چه يـك سـال و چـه يـك عمـر، در ميـان نيست. ✅معنى سوم اينكه اصلاً كلمه قدر بـه معنـاى ارزش و منزلت باشد، نه به معناى ارزيابى. يعنى ما قرآن را فرستاديم در شبى ارزنده؛ شبى كه بايد قدردانى شود؛ شبى كه از هزار ماه بهتر است. منبع: کتاب شب قدر ص ۱۴ @shahiddoctorbeheshti
معنای یک سال در آن قسمت اصلى مطلب اين است كـه اين شب، شب پربركتى است؛ شب پرارزشـى اسـت؛ شـب فرو آمدن قرآن بر پيغمبر است؛ شبى است كه فرشـتگان بـه همراه روح الامين بر پيغمبر آمدنده‌اند شب سـلامت اسـت؛ شب رسيدن به سلامت؛ اين در حد . شـب دعاسـت، شبى است كه خـوب اسـت هـر كسـى دربـاره خـودش و ديگران دعا كند؛ شب را به زنـده نگـه دارد و كند؛ اين در حدود رواياتى كه از پيغمبر نقل شده است. بسيارى از روايات ائمه هم مؤيد همين است. دعاهاى زيادى هم در اين زمينه هست. بعد قدرى كه پايينتر مى‌آييم مى‌رسيم به آنچه به تعيين يك سال مربـوط اسـت. مطلب تا اين جمله آخر روشن است، اما درباره جمله آخـر بايد عرض كنم كه هيچ عالم شيعى و غيرشيعى نگفته است كه بعد از شب قدر ديگر انسان دعا نكند. پس اينكه امشـب شب تعيين مقدرات يك سـاله اسـت بايـد معنـى و مفهـوم ديگرى داشته باشد كه با استحباب و تأكيد به دعا در شبها و روزها و هر ساعتى از ساعتهاى سال كاملاً سازگار باشد. آن و تعبيـرى كه مـا مى‌توانيم بـراى ايـن مطلـب بكنـيم اين است كه آدمى در دوره زندگى يكساله‌اش خوب اسـت يك شب، دو شب، سه شب را به جنبه‌هاى معنوى خـودش و به رسيدگى به خـودش اختصـاص بدهـد. نـه تنهـا يـك مؤسسه اقتصادى در روزهاى آخر سال يا اول سال نـو بايـد كارهاى جارى‌اش را كم بكند و بـه سـال بپـردازد، بلكه يك انسان هم خوب است در دو ـ سه شب يا در دو ـ سه روز از يك سال، كارهاى عادى را كم بكند و به حساب خودش بپردازد. ببيند در گذشته چه كـرده و در آينـده چـه مى‌خواهد بكند. به راستى بسيار بجاست كه هر انسانى چنين يك يا دو يا سه روز و يا چند روزى در زنـدگى‌اش داشـته باشد. شكى نيست كه وقتى انسان قرار گذاشت در يك، دو، سه، چهار روز و شب از سال بيشتر به خودش برسـد، ايـن رسيدگى در تعيين مقدرات او، لااقل تا يك سال ديگر، تأثير فراوان دارد. اگر من امشب، ديشب، فردا شب، چنـد شـب، چند روز، مدتى را اختصاص دادم به اينكه به خودم برسم و ببينم در گذشته چه راهى را رفته‌ام، چه گناهى كـرده‌ام، چـه كار خيرى كـرده‌ام و بعد، از گناهى كه كرده‌ام از خدا طلـب مغفرت و كنم، توبه كـنم، برگـردم و خـواه نـاخواه تصميم بگيرم نسبت به سال آينده و نسبت به آينـده‌ام بهتـر بشوم و ديگر اين گناهها را مرتكب نشوم و آنهـا را تكــرار نكنم و به درگاه خدا كنم و از خـدا مـدد بخـواهم و توفيق بخواهم... اگر هيچ كس هيچ مطلبى هم نگفته بـود و ما خودمان حساب مى‌كرديم مىگفتيم بلـه، ايـن دو ــ سه شب در تعيين و روش و رفتار و مقـدرات يك ساله من تـأثير بسـزايى خواهـد داشـت. چـون آثـار روحى اين بررسى و اين مطالعه، اين توجه، اين ، اين دعاى به درگاه خدا بدون شك تا سـال آينـده‌اى كـه باز چنين محاسبه‌اى تكرار خواهد شـد، در روح مـن بـه طور خودآگاه و به طور ناخودآگاه آثار ارزنده‌اى خواهـد داشت. اين آن مفهوم معقول دلچسبى است كه من بـراى شب قدر براى خودم دارم؛ حالا آيا برادران و خواهران ما هم اين مفهوم را مى‌پذيرند و مى‌پسـندند يـا نـه، نمى‌دانم. ✔️کتاب صص ۱۸-۲۰ @shahiddoctorbeheshti
دعا؛ پناهگاه یا لغزشگاه! دعای جاهلانه و دعای عاقلانه در مفهوم دعا در اسلام اصلاً آمادگى براى تلاش و كوشـش بى‌پايان نهفته است. دعا پناهگاه پرارزشى اسـت براى مردمى كه بفهمند دعا يعنى چه و چه جـور بايـد دعـا كرد و كجا بايد دعا كرد. و دعـا لغزشـگاه خطرنـاكى اسـت براى فرد و امتى كه ميزان و حد دعا را نشناسد؛ كمـا اينكـه امت ما در مورد دعا به چنين لغزشى دچار شـده اسـت. در اين مورد بايد يك جمله عرض كنم، و آن اين است كه دعا به‌هيچ صورت براى آن نيست كه دعاكننده ذره‌اى از كوشـش و تلاش خودش براى رسيدن بـه آن مطلبـى كـه دربـاره آن مطلب دعا مى‌كند خوددارى كند. اگر دعاكننده‌اى دعـا کرد و خودش حركت نكرد، يا حركت كرد ولى به اندازه كافى حركت نكرد، انسان جاهل و نادانى است. بيماردارى است، پدرى يا مادرى كه كودك بيمارش كـه او را بسـيار عزيـز مى‌دارد جلويش در بستر خوابيده، نالـه مـى‌كنـد؛ آن پـدر، مادر، آن بيماردار ناراحت مىشود و مىگويد خدا، كـودك من را شفا بده! اما همان وقت كه مىگويد خدا كودك مـن را شفا بده، بايد به اين حساب برسد كه آيا آنچه از دستش در معالجه اين كودك بيمار برمىآمده، كردهاند يا نـه. اگـر ذره‌اى در معالجه و درمان آن بيمار فروگـذارى و كوتـاهى كرده باشند و بگويند اى خدا، خدا را بد شناخته‌اند؛ غلـط شناخته‌اند؛ دعا را هم بد و غلـط شـناخته‌انـد. اگـر امتـى، اجتماعى، كه در لابلاى چرخهاى پيچيده زندگى اجتماعى گير افتاده و از هر سو فشار مى‌گيرد، دست به دعا بردارد و از خدا خلاص و نجات و رهايى خـودش را از شـرايط و مشكلات بخواهد، بسيار بجاست؛ بسيار خوب اسـت؛ امـا قبلاً بايد از اين پرسيد آيا همه راههاى عقلايى تلاش و كوشش براى نجات و اصلاح خودش را طى كرده يا نه. اگر قدمى در اين راه كوتاهى كرده باشد و دعا كند، دعايى جاهلانه است و منتظر اجابت هم نباشند. دعا را از آن سر معنى كردم: به خدا، پيوند بـا خـدا؛ اجازه بدهيد آن را از اين سر هم معنى كنم. معناى دعا از ايـن سر اين است كه اگر فرد يا جامعه تمام تلاشـهاى عـادى را كرد ولى با تلاشش به جايى نرسيد، دچار يـأس و نااميـدى نشود؛ بداند و ايمان داشته باشد كه دسـتگاه الهـى از حـوزه او بسى وسيعتـر اسـت و چـه بسـا راههـاى تـلاش ناشناخته‌اى وجود داشته باشد كه در آينـده بـه رويـش بـاز شود و مسيرى تازه و نو براى تلاش و كوشش پيش پـايش بگذارد. بنـابراين ملاحظـه مـىكنيـد اصـلاً در مفهـوم دعـا، مخصوصاً در اسلام،... مبادا دعاى اسلام در حد دعاى اديـان ديگر، اديان خرافى ديگر، يا آلوده بـه خرافـات، تنـزل كنـد؛ كما اينكه متأسفانه بايد بگويم تنزل كرده. ملاحظه مـى‌كنيـد در مفهوم دعا در اسلام اصلاً آمادگى براى تلاش و كوشـش بى‌پايان نهفته است. يعنى آدمى نه تنها بايد در حـدودى كـه عقلش رسيده كار كرده باشـد، بلكـه بايـد در حـدودى كـه عقلش هنوز نرسيده نيز به راههاى نشناخته نو بـراى تـلاش و كوشش داشته باشد. اين كجا و آن تنبلى و كنـار زدن تلاش و كوشش به اميد كجا؟! خيلى فاصله دارد! بنابراين، ما كه دعا مىكنيم، معنى دعا ايـن اسـت كـه از آن طرف پيوند با بى‌نهايت، پيوند بـا خـداى بـى‌نهايـت و قـدرت بى‌نهايت او را،همواره براى خودمان محفوظ نگه مـى‌داريـم. و از اين طرف معنايش اين است كه بر خودمان نهيـب مـى‌زنـيم مبادا دچار يأس و نااميدى باشيم. بكوش؛ اميـدوار بـاش؛ اميـد است از راههايى كه حتى به فكرت نمى‌رسد بـه هـدف و مقصود و آمال و آرزويت برسى. کتاب صص ۲۴-۲۷ @shahiddoctorbeheshti