اهمیت شب قدر
حضرت امام علی علیه السلام فرمودند :
♦️ فاطمه سلام الله علیها نمی گذاشت کسی از اهل خانه در شبهای_قدر به خواب رود به آنان غذای کم می داد و از روز قبل برای احیای شب قدر آماده می شد و می فرمود : محروم کسی است که از برکات این شب محروم باشد.
📚 دعائم الاسلام، ج ۱، ص ۲۸۲
@ShahidHoseinpoor
علامه حسن زاده آملی :
الهی! امشب که شب قدر است، همه قرآن به سر می کنند، حسن را توفیق ده قرآن به دل کند.
#الهی_نامه
@ShahidHoseinpoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از همینجاست که تاریخ آیندهی
کره زمین تقدیر میشود...
#سربازان_گمنام
#شب_قدر
#گاندو
@ShahidHoseinpoor
ای روحِ شبِ قدر،جهان چشم به راهت
هرجا که زدی خیمه خدا پشت و پناهت🕊
#امام_زمان
#احسان_نرگسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أشهد أنّ عليّاً ولي الله
@ShahidHoseinpoor
ـــــــــــــــــ آیات ولایت ــــــــــــــــــــ
ثعلبی؛ #شأن_نزولِ آیه را از جناب أبوذر نقل میکند: [اما انی صلیت مع رسول الله ذات یوم، فسأل سائل فى المسجد، فلميعطه أحد شيئا، و كان عَلىّ (ع) راكعاً، فأومأ بخنصره إليه و كان يختم بها، فأقبل السائل حتّى أخذ الخاتم مِن خنصره، و ذلك بعين رسول الله..! #أبوذر_میگوید: روزی با رسول خدا، در مسجد بودیم که سائلی (فقیر) وارد شد و تقاضای کمک کرد، اما کسی به او کمک نکرد، در این هنگام حضرت علی که در حال رکوع بود، دست خود را که انگشتر در آن بود کشید، و سائل هم انگشتر را از دست ایشان جدا کرد. این واقعه؛ جلوی چشمانِ رسول خدا اتفاق افتاد..!
فتضرع النّبى إلى الله، يدعوه و قال (ص): اللهم ان موسى سألك فقال: "قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَ يَسِّرْ لِي أَمْرِي وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي وَ اجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي هَارُونَ أَخِي اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي" فأنزلت عليه قرآناً ناطقاً: سَنَشد عضدك بأخيك و نجعل لكما سلطاناً..! در این هنگام پیامبر، دست به دعا برداشت و به حالت تَضَرُّع، به درگاه خداوند عرضه داشتند: خدایا؛ حضرت موسی (ع) از تو درخواست کرد که: «شرح صدر به من عطا کن..! و امر نبوت و تبلیغ را بر من آسان کن..! و گِرِه از زبانم بِگُشا تا مردم سخنم را بفهمند..! و هارون برادرم را وزیر کن..! و کمک کارم قرار دِه..! و او را در امر نبوت و تبلیغ شریک من گردان..!» پروردگارا؛ و تو در جواب حضرت موسی (ع) فرمودی: «به زودی به واسطه رسالت و پیامبریِ هارون، قدرت تو را افزون خواهیم کرد..!»
اللّهم و أنا محمد نبيّك و صفيّك، اللّهم و اشرح لى صدرى و يسّر لى أمرى و اجعل لى وزيراً من أهلى عليّاً اشدد به ظهرى..! خدایا؛ من محمد پیامبر و برگزیده تو هستم..! خدایا؛ مرا همانند حضرت موسی (ع) شرح صدر عنایت بفرما و امر تبلیغ و رسالت را بر من آسان کن..! وزیر مرا حضرت علی (ع) قرار بده و به واسطۀ او توانم را بیشتر کن..!
قال أبوذر: فما استتم رسول الله (ص) الكلمة حتّى نزل عليه جبرائيل مِن عند الله (تعالى) فقال: يا محمد إقرأ..! قال (ص): ما أقرأ..؟! قال: إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ». #أبوذر_ميگوید: کلام رسول خدا تمام نشده بود که جبرئیل بر پیامبر (ص) نازل شده و عرض کرد: «اِیْ محمد بخوان..!» پیامبر (ص) فرمود: «چه چیز را بخوانم..؟!» جبرئیل عرض کرد: «همانا ولیِّ شما، تنها خدا و رسول او و آن مؤمنانی هستند که نماز به پا داشته و به فقیران در حال رکوع زکات می دهند»]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@ShahidHoseinpoor
ـــــــــــــــــ آیات ولایت ــــــــــــــــــــ
نمونۀ دوم: تفسیر کشّاف / زمخشری
مطالب ابوالقاسم زمخشری در مورد #شأن_نزول و #تفسیر آیۀ شریفه در کتاب «تفسیر کشاف» ج۱، ص۶۲۴ نشانگر پرداختن قرآن به ولایتِ امیرالمؤمنین است. #سؤال: زمخشرى كيست..؟! #جواب: ابوالقاسم زمخشری از مفسِّرین نامدارِ اهل سنّت که در سال ۵۳۸ قمری فوت کرده است. زمخشری در مورد تفسیر و شأن نزول آیه این گونه مینویسد: «انما نزلت فی علیّ (کرم الله وجهه) حین سأله سائل و هو راكع فى صلاته ، فطرح له خاتمه..! این آیۀ شریفه در حقّ حضرت علی (ع) نازل شده آن زمانی که فقیری طلب کمک کرد و حضرت علی (ع) در حال رکوع، مشغول نماز بود، ایشان در همان حالت، انگشتر خود را به فقیر صدقه داد.
فإن قلت: كيف صحَّ أن يكون لِعَلىّ و اللفظ لفظ جماعة..؟! سؤال: اگر گفته شود چگونه ممکن است این آیه فقط در حقّ یک نفر نازل شده باشد، در حالی که از الفاظِ جمع همانند الّذین، آمنوا، یؤتون الزکاة، و هم راکعون در آیه شریفه استفاده شده است..؟! قلت: جىء به على لفظ الجمع و إن كان السبب فيه رجلاً واحداً ليرغب الناس فى مثل فعله ، فينالوا مثل ثوابه. جواب: زمخشری در پاسخ مینویسد که این آیه به صورت جمع آمده تا همۀ مؤمنین به امید درک ثواب کاری که حضرت علی (ع) انجام داده است، ترغیب شوند و همت گمارند به انجام دادنش.»
خداوند در این آیه از الفاظِ جمع استفاده کرده است. الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ... برخی هم ایراد گرفتند که واژۀ راکعون؛ یعنی رکوع کنندگان که بصورت جمع است یا ضمیر هُمْ براى جمع بکار گرفته میشود در حالی که حضرت علی یک نفر است. ازینرو، معتقد شدند: «ما نمیتوانیم به این آیۀ شریفه برای مُدّعایمان، استدلال و استناد کنیم.»
جناب زمخشری که خودش از اهل سنّت است، پاسخی به این ایراد داده است. انگیزۀ خداوند از بکارگیری الفاظ جمع این است که مردم هم از حضرت علی (ع) الگو بگیرند و کار ایشان را تکرار کنند. پس، آوردنِ الفاظِ جمع، هیچ ضربهای به اینکه منظور از آیه شریفه وَ هُمْ راکِعون حضرت علی (ع) باشد، نمیزند. مرحوم طبرسی از علمای شیعه هم در کتاب تفسیر «مجمع البیان» ج۳، ص۲۱۲ پاسخ دیگری دادند: «ان النکتة فى إطلاق الجمع على أميرالمؤمنين؛ تفخيمه و تعظيمه و ذلك أن أهل اللغة يعبّرون بلفظ الجمع عن الواحد على سبيل التعظيم. سِرّ مطلب در این که آیه به صورت جمع آمده است در حالی که فقط در مورد حضرت علی (ع) نازل شده، این است که؛ اهلِ لُغَت به جهت إکرام و بزرگداشتِ یک شخص، از لفظِ جمع استفاده میکنند. پس منظور از جمع آوردنِ الفاظ در آیه شریفه، تعظیم و بزرگداشت امیرالمؤمنین است که هیچ منافاتی با مُدَّعایمان ندارد.»
#ادامه_دارد...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@ShahidHoseinpoor