🔴 پاسخ به یکی از اتهامات ناروا به مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
⁉️ عناصر غربزده مشروطه، شیخ را متهم کردند که مخالف پیشرفت زنان و مدارس دخترانه بود و اکنون هم همان اراجیف، نشخوار می شود!
واقعیت این است که شیخ، قصد اصلی دشمن و در رأسش #انگلیس_خبیث را دقیق، تشخیص داده بود "نهادینه شدن فساد و فحشاء در مملکت شیعه با برداشتن #حجاب از سر #زنان و #دختران و با استفاده از مدارس و محافل غربی"
شیخ، در مواجهه با این توطئه، فقط حرف نمی زد، بلکه مرد عمل در مسیر خیر و صلاح بود.از اینرو از بانیان تأسیس اولیه مدارس جدید دخترانه اسلامی در تهران شد؛
👈 دکتر یعقوب توکلی تاریخ پژوه معاصر در این رابطه می گوید:
شیخ فضلالله نوری نادیدههایی را دیده بود که دیگران نتوانستند ببینند، یکی از نکات جالب توجه در کارنامه شیخ فضلالله این بود که شیخ یکی از بانیان تأسیس اولیه مدارس دخترانه در تهران بود؛ البته نه از نوع غربی و فرنگی.این واقعیتی است که "مونیکا رینگر" در کتاب «دین و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوران قاجار» آن را مطرح میکند.این حقیقت تاریخی به توجه شیخ فضلالله به مسئله آموزش دختران اشاره دارد.در واقع مراجع کسانی هستند که تأثیر فرهنگی عمیق در زندگی مردم داشتند.این در حالی است که در فضای ادبیات روشنفکری، شیخ به عنوان نماد تحجر و احیاناَ سدی در برابر هرگونه تغییر معرفی میشد، اما ما شاهد آن هستیم که ایشان در تهران به طور جدی با فعالیتهایی که علیه اسلام و فرهنگ اسلامی اتفاق میافتد مقابله میکند و امکانات و منابع برای تحصیل دختران را فراهم مینماید./مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
@ShahidRabe
✅ آیا میدانستید که؟
مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) از بانیان تأسیس اولیه مدارس دخترانه در تهران بوده ؛البته نه از نوع غربی/
✍ نحوه تعامل شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری با مهمترین رویداد دوران خود، یعنی «مشروطیت»، بیش از قرنی است که کماکان در معرض نقض و ابرام قرار دارد و این شاهدی است بر این اندیشه که کردار نخبگان، در دایره زمان نمیگنجد و دامنه آن به ادوار بعدی تعمیم مییابد.در گفتوشنودی که پیش روی شماست، دکتر یعقوب توکلی، تاریخپژوه معاصر، ابعاد این مقوله را بررسی و به حقایقی جدید، اشاره می کند.
💠 دکتر توکلی :
شیخ فضلالله نوری نادیدههایی را دیده بود که دیگران نتوانستند ببینند، یکی از نکات جالب توجه در کارنامه شیخ فضلالله این بود که شیخ یکی از بانیان تأسیس اولیه مدارس دخترانه در تهران بود؛ البته نه از نوع غربی و فرنگی.
این واقعیتی است که "مونیکا رینگر" در کتاب «دین و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوران قاجار» آن را مطرح میکند. این حقیقت، به توجه شیخ فضلالله به مسئله آموزش دختران اشاره دارد.در واقع #مراجع کسانی هستند که تأثیر فرهنگی عمیق در زندگی مردم داشتند.ایشان در تهران به طور جدی با فعالیتهایی که علیه اسلام و فرهنگ اسلامی اتفاق میافتد مقابله میکند[از جمله طرح فساد انگیز مدارس دخترانه غربی]و [برای مقابله]امکانات و منابع برای تحصیل دختران را[در قالب مدارس جدید دخترانه اسلامی] فراهم مینماید.
این در حالی است که در فضای ادبیات روشنفکری، شیخ به عنوان نماد تحجر و احیاناَ سدی در برابر هرگونه تغییر معرفی میشد،!
✅ کامل گفتگو در 👇
http://www.iichs.ir/s/5915
@ShahidRabe
📚 سه کتاب معتبر و ارزشمند تاریخی
◽️کالبد شکافی چند شایعه در باره شیخ فضل الله نوری ره
◽️شیخ فضل الله نوری ره و مکتب تاریخ نگاری مشروطه
◽️کارنامه شیخ فضل الله نوری ره
🔹 مؤلف: مورخ و پژوهشگر فقید استاد علی ابوالحسنی(منذر)
🔹 موضوع: تحریفات تاریخ مشروطه و پاسخ به شبهات و اتهامات ناروای نسبت داده شده از سوی قلمزنان فراماسون وابسته به انگلیس به مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره
✍ سخن از اتهام و شایعه است، که ناجوانمردانه و از روی عمد، به منظور تخریب وجهه و شخصیت شیخ فضل الله نوری ره، ساخته و تکثیر شده و حتی در طول زمان فزونی یافته است! اتهاماتی نا چسب همچون همکاری و رشوه گیری از شاه قاجار و فروش موقوفات به روس ها! مورخین و تحلیلگران صادق، به درستی، دست انگلیس و عوامل فراماسونش را در شیوع و رواج گسترده آن مؤثر می دانند.
مؤلف، در صدد آن برآمده تا با ارائه مستندات فراوان تاریخی به این پرسش پاسخ دهد که در پس نشر این شایعات و اتهامات، چه اغراضی نهفته است. و نمونه وار به تحقیق درباره ی شایعات و عاملین تولید و نشر آنان، پرداخته است.
مؤلف، در نگارش این آثار، مخاطب را به صدها رفرنس معتبر ارجاع می دهد که جراید و نشریات ادواری دوره ی مورد بحث، کتب، مقالات و اسناد مورد وثوق تاریخی را شامل می شود، که بی شک از حیث مستند بودن و مستدل بودن جزء آثار کم نظیر در حوزه ی تاریخ تحلیلی است و البته برای حق جویان و محققین صادق، راه گشا.
◀️ توزیع و نشر: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر، تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان شهید فیاضی(فرشته)، نبش چناران، پلاک ۱۵ تلفن ۲۲۰۰۳۴۶۹
@ShahidRabe
🚩 🌹 ایام شهادت سومین شهید محراب انقلاب اسلامی، آیت الله حاج سید عبدالحسین دستغیب رضوان الله تعالی علیه، نماینده امام راحل در استان فارس و امام جمعه شیراز، تسلیت باد
🌹 شهادت: ۲۰ آذر ۱۳۶۰ شمسی توسط گروهک آمریکایی تروریستی منافقین(فرقه رجوی)
🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
@ShahidRabe
📚 معرفی کتاب
◽️ عنوان: مجموعه دو جلدی، در محضر شیخ فضل الله نوری(ره)
◽️ پدیدآوران:
اتحادیه، منصوره (گردآورنده)
روحی، سعید (گردآورنده)
آل داود، علی (مقدمهنويس)
◽ ناشر: نشر تاريخ ايران 1385 ش
✍ کتاب، اسناد حقوقى عهد ناصرى و مشتمل بر خلاصه معاملات و اسناد تنظيم شده در نزد مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) است كه تحرير اين اثر را از ربيع الثانى سال 1303ه.ق شروع كرده و خلاصه فعاليتهاى خویش را تا اواسط سال 1306ه.ق در آن مندرج ساخته است.
اطلاعات كتاب، ما را با مسائل گوناگون حقوقى، اقتصادى، بضاعت مالى مردم، اعتقادات، آداب و رسوم، روابط خانوادگى جامعهاى كه هنوز قوانين غربى و نفوذ مدرنيسم در آن چندان رسوخ نكرده بود، آشنا مىسازد.
نكته حائز اهمیت، نقش علماء و مراجع در جامعه است كه در اين كتاب نمونه بارز آن ارائه مىشود. علماء در تمامى قراردادهاى مالى در مسائل زندگى روزمره مردم از جمله ازدواج، طلاق، ارث، انواع معاملات و حل و فصل دعاوى نقش داشتند. (تا قبل از پیاده شدن سیستم قضایی غربی)
از نكات جالب توجه فعاليت اقتصادى زنان است. زنان پول قرض مىدادند، املاك خود را وقف مىكردند، و در معاملات خريد و فروش ملك شركت مىجستند. در دعواهاى خانوادگى و غيره حضور داشتند و يا گاه به وصيت شوهر قيموميت فرزندان را داشتند. بايد تصريح كرد كه نسبت ثروت زنان و تعداد معاملاتى كه در آن شركت داشتند، كمتر از مردان بود؛ ولى در حوزه امور مالى و اقتصادى از لحاظ قانونى و شرعى بين زنان و مردان تفاوتى وجود نداشت و زنان در اداره اموال خود آزادى تصميمگيرى داشتند
مأخذ: ویکینور، دانشنامه تخصصی نور
@ShahidRabe
🔴 از منظر اندیشمندان و متفکرین ایران اسلامی
✍ دکتر شهریار زرشناس بهعنوان یک استاد دانشگاه معتقد است هیچکس مانند [مرجع شهید علامه] شیخ فضلالله نوری [اعلی الله مقامه] ماهیت غرب مدرن را در دوره مشروطه درک نکرد.
💢 گروه سیاسی بولتن نیوز:
دکتر شهریار زرشناس استاد و پژوهشگر حوزه ادبیات، فرهنگ و سیاست میگوید: «شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری یک نابغه و پدیدهای بینظیر است. در دورهای که هنوز مظاهر روشنفکری ظهور نکرده و ماهیت ادعاهای آنها دقیقاً آشکارنشده و برخی روحانیون برجسته -اگر در برابر ظواهر زیبای روشنفکری همراه نمیشوند- اما دچار انفعال میشوند، شیخ فضلالله عمق این جریان را میبیند، این مسئله نشانه عظمت علمی و فکری ایشان است.» این استاد دانشگاه معتقد است «امروز یا حتی از پنجاه سال پیش که تجربه حکومت مدرن رضاشاه و محمدرضا شاه را داریم فهم مدرنیته ساده است، هنر آن است که در سال 1325 قمری بفهمید دموکراسی یا آزادی که منورالفکران میگویند چیست؟ لوایحی که شیخ فضلالله در تحصن حرم حضرت عبدالعظیم (ع) نوشته نشان از شناخت عمیق از اندیشه غرب دارد. ایشان واقعاً اولین غربشناس تاریخ ما و مظهر روحانیت بیدار، آگاه، هوشیار، هوشمند، مقاوم و مجاهد است. پرسشهایی که ایشان از ماهیت غرب مدرن مطرح میکند نسبت به زمان خود شاهکار است. چنین درکی بینظیر است و کمتر کسی این درک را دارد.»
زرشناس با تأکید بر اینکه شیخ فضلالله نوری آغازگر غربشناسی نقادانه در ایران است که متأسفانه ناشناخته مانده است، میگوید: «بسیاری از علما و دغدغه مندان عصر مشروطه، هنوز خطر وجوه فرهنگی مدرنیته و مشروطه موردنظر منورالفکران را درک نکرده بودند و نگاهشان بیشتر سیاسی بود. هرچند اولین مواجهههای ما با آنها سیاسی و اخلاقی بوده و مثلاً در برابر مظاهر اخلاقی نگران میشدیم و یا به مواجهههای سیاسی میپرداختیم، اما مواجهه فرهنگی عمیق با این جریان بوسیله آیتالله شهید شیخ فضلالله نوری آغاز میشود.»
هیچکس مانند شیخ فضلالله نوری ماهیت غرب مدرن را در دوره مشروطه درک نکرد.
این پژوهشگر حوزه ادبیات، فرهنگ و سیاست معتقد است: «کسی مانند شیخ شهید در آن دوره نیست که ماهیت غرب مدرن را بهخوبی شناخته و باطن مقولاتی چون آزادی و مساوات را درک کرده باشد و تا این درجه ایستادگی کند. ما حرکتهای اسلامگرایانه همچون سید جمال و دیگران را داریم که بهنوعی با آرای مدرنیستی بهنوعی درآمیختهاند. آنجا که یک تقابل خالصانه وجود دارد، تقابل شیخ شهید است.»
زرشناس میگوید: «آنچه شیخ، صدسال پیش، در آن فضای محدود و غبارآلود، بدون داشتن وسایل ارتباطجمعی در میان سطور رسائل خود درباره غرب فریاد زده است، امروز بعضی از غربشناسان ما با پیدا شدن اینهمه اسناد و اطلاعات و اخبار، تازه زمزمهاش میکنند.»/منبع👇
https://www.bultannews.com/fa/news/621622
📚 معرفی کتاب
عنوان: مجموعه دو جلدی «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران»
مؤلف: دکتر #شهریار_زرشناس انتشار: دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
⭕️ جلد اول کتاب به پیدایش اندیشه و دوران روشنگری در غرب و ظهور نسل اول روشنفکری در ایران عصر #مشروطه میپردازد و در جلد دوم نسل دوم روشنفکران در ادامه دوره مشروطه و دورانu پهلوی بررسی می شود.
⭕️ شهریار زرشناس در این کتاب روشنفکریِ ایران را صورتی نازل و بیریشه از #روشنفکری غربی معرفی میکند و مقدمه اقدام عملی جهت شکستن ساختار کنونی #غرب_زدگی شبه مدرن و عبور تاریخی از آن را، شناخت مبنایی و تئوریک غرب بر پایه خودآگاهی دینی میداند.
⭕️ به نظر دکتر زرشناس استراتژی روشنفکری در ایران، استحاله هویت دینی نظام و تبدیل آن به یک رژیم سکولار است و خطرِ روشنفکری نئولیبرالی پس از انقلاب، تهاجم در برابر اسلام فقاهتی است.
⭕️ نویسنده در بخشی دیگر از این کتاب می نویسد: «آنچه در مشروطه رخ داد و پيروزي اوليه دست پروردگان «مجمع آدميت» در مجلس اول و پيروزي توأم با استبداد روشنفکران وابسته به لژ بيداري پس از استبداد صغير و محاکمه و اعدام #مرجع_شهید مرحوم شيخ فضل الله نوری و در پيش گرفتن خشونت تروريستي ... و سکولاريزه کردن فضاي فرهنگي و سياسي کشور که نهايتاً به ظهور استبداد متجدّدانه و سکولاريستي رضاخان انجاميد، به راستي يک تراژدي تلخ بود که توسط منورالکفران ايراني و در مسير اغراض دولت انگليس اجرا گرديد.
@ShahidRabe
🔴 دست انگلیس خبیث و عواملش در تولید و نشر شایعات
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ/آیه ۶ حجرات
ای مؤمنان، هر گاه فاسقی خبری برای شما آورد تحقیق کنید، مبادا از روی نادانی به قومی رنجی رسانید و سخت از کار خود پشیمان گردید.
⁉️ پاسخ به تهمت زنندگان، به تحریفگران تاریخ، به قلمزنان فراماسون، که مأموریت داشتند چهره الهی مردی الهی را در اذهان تخریب نمایند!
⁉️ پاسخ به تهمت رشوه گیری و حمایت از شاه قاجار و فروش موقوفات به روس ها...!!!؟
‼️ نظر شهید مدرس درباره این مسئله و تهمت به مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه:
اگر علما[روحانیون حامی جریان غربگرای مشروطه] و تاریخ نویسان ما شوخی و مسخره نگرفته و به جای باورنمودن، ریشهیابی کرده بودند، آن همه کشمکش و دربدری و استبداد صغیر، که بعد بالغ و کبیر هم شد، به وجود نمیآمد.🔰
🔻🔺خبرگزاری فارس- راهبرد فرهنگ: شیخ فضل الله نوری(ره) یکی از مؤثرین در فرهنگ سیاسی ایران از دوره مشروطه تاکنون است و تاثیر اندیشههای وی در قانون اساسی جمهوری اسلامی مشهود است برآن شدیم که به برخی شبهات موجود پیرامون شیخ شهید بپردازیم.
تهمت بی پایه و اساس پول گرفتن شیخ، از محمدعلی شاه از مواردی است که مورد بررسی قرار میگیرد. این بحث تلخیصی از مباحث مرحوم استاد ابوالحسنی منذر(مورخ و پژوهشگر معاصر) است که از آثار وی استخراج شده است.
✍ کسروی [روحانی نمای فراماسون، که در اواخر کارش به جعل قرآن روی آورد و توسط فدائیان اسلام به هلاکت رسید] در تاریخ خود، نسبت های ناروایی به شیخ داده است: از جمله، رشوه گیری از شاه و مخالفت با مشروطه...!
افزون بر کسروی خبیث [افراد معلوم الحال دیگری و عمدتا" فراماسون، همچون] حاج سیاح، یحیی دولت آبادی، ادوارد براون، ملکزاده، تقی زاده، فریدون آدمیت، ناظم الاسلام کرمانی، محمد علی تهرانی و ونسا مارتین و...نیز به تعابیر گوناگون، شیخ را به گرفتن پول از محمد علی شاه متهم ساخته اند.
گفتنی است که اینان، در وارد ساختن اتهام مزبور به شیخ نوری، همسو با سر اسپرینگ رایس و جرج چرچیل (به ترتیب: وزیر مختار انگلیس و دبیر امور شرقی سفارت انگلیسں در ایران، صدر مشروطه) عمل کردهاند.
چرچیل در گزارشی که از رجال آن روزگار برای لندن فرستاده، این اتهامات را دربارهٔ شیخ فضل الله [ساخته و پرداخته می کند]...
اسپرینگ رایس نیز (ظاهراً با اشاره به گزارش چرچیل) در تلگراف خود به سر ادوارد گری (وزیر خارجهٔ بریتانیا)، مورخ ۱۰ ژوئیهٔ ۱۹۰۷، این اتهامات را[باز نشر می نماید]!
ضمناً چنانکه مشخص است، چرچیل و رایس، هیچ گونه مدرکی برای اتهام خود ذکر نکرده و رایس، موضوع را مستند به عقیدهٔ عمومی؟! کرده است، که معلوم نیست این عموم چه کسانی بوده و دلیل آنان بر این مطلب چه بوده است؟! جالب است که، شاه قاجار در گفتگو با رایس، به این شایعه اشاره کرده و آن را به شدت تکذیب کرده است.
اتهام زنی کسروی خبیث و...نیز به عنوان پیشانی سفید وابسته به غرب و انگلیس، میزان اعتبار ادعای دیگر قلمزنان و اتهام زنندگان را معلوم می نماید.
کسروی، به شیوهٔ معمول خود، تنها به پخش شایعه پرداخته و هیچ مدرکی در اثبات آن ارائه نمی کند. کسروی، اطعام ۸۰ طلبه و پرداخت دو قران به هریک از آنان را، موئد رشوه گیری از محمد علی شاه می شمارد [در حالیکه هر مطلعی می داند که برای مراجع معظم، انجام این قبیل امور انسانی کاملا" طبیعی و رایج بوده است، دکتر تندر کیا، اشاره دارد که شیخ، هرچه از این دست از مردم می گرفت، از آن دست به مردم می داد...سخاوت و بزرگواری و گذشت های مالی او مثال زدنی است...]
◽️کامل مطلب👇
https://www.google.com/amp/s/www.farsnews.com/amp/13960511001172
📚 مأخذ:
◽️کالبد شکافی چند شایعه در باره شیخ فضل الله نوری ره
◽️شیخ فضل الله نوری ره و مکتب تاریخ نگاری مشروطه
◽️کارنامه شیخ فضل الله نوری ره
تألیف: استاد منذر
◀️ توزیع و نشر: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر، تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان شهید فیاضی(فرشته)، نبش چناران، پلاک ۱۵ تلفن ۲۲۰۰۳۴۶۹
@ShahidRabe
🏴 تسلیت باد، ایام شمسی ارتحال بزرگ مرجع تقلید جهان تشیع، وارث علم شیخ الاعظم مرتضی انصاری(ره) و از اساتید اصلی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
🌹 آیت الله میرزا حبیب الله رشتی(املشی)، رضوان الله تعالی علیه، ملقب به محقق رشتی
🏴 تاریخ درگذشت:
۲۲ آذر ۱۲۷۳ / ۱۴ جمادیالثانی ۱۳۱۲
💠 میرزا حبیب الله رشتی(رضوان الله):
«شیخ[انصاری] سه چیز ممتاز داشت: علم، سیاست و زهد
سیاست را به حاج میرزا محمد حسن شیرازی و علم را به من داد و زهد را با خود برد.» /زندگی و شخصیت شیخ انصاری، ص262
✍ میرزا حبیب الله رشتی که در دادن اجازه اجتهاد به افراد بسیار سخت گیر بود، اما مرجعیت شاگرد اصلی و طراز اول حوزه تدریس خود یعنی شیخ فضل الله نوری(ره) را با عباراتی شگرف، در تقریظ رساله فقهی «فی قاعدة ضمان الید، تألیف شیخ فضل الله نوری» تأیید نمود و از مؤمنین خواست وی را بعنوان مرجع دینی خود قرار دهند👇
"نور چشمم شیخ فضل الله نوری، مجتهدی متبحر و کامل و جامع معقول و منقول گردیده، رواست مؤمنین وی را در امور دینی، مرجع خود قرار دهند"
◽️ استخراج از مستندات آثار قلمی و کلامی مورخان فقید، استاد علی دوانی و استاد علی ابوالحسنی، منذر، کتب، تنهای شکیبا و اندیشه سبز، زندگی سرخ ...
🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
@ShahidRabe
🔴 اشاره اجمالی به زندگانی مرجع بزرگ شیعه، میرزا حبیب الله رشتی رضوان الله تعالی علیه
به بهانه سالروز شمسی ارتحال ایشان/ ۲۲ آذر ۱۲۷۳
💢 مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، به قلم سهیلا عین الله زاده
✍ حاج میرزا حبیب الله رشتی از علمای روحانی و از مراجع تقلید عالم تشیع و از شاگردان مبرز شیخ مرتضی انصاری به سال 1324 ق در املش متولد شد. در 18 سالگی در پی آرمانی بلند با همراهی پدرش میرزا محمدعلی خان راه هجرت در پی گرفت و عازم حوزه علمیه قزوین شد. پدر لوازم معیشتش فراهم ساخت و همسری نیز برای وی برگزید تا فارغ البال به تحصیل علوم دینی بپردازد. میرزا حبیب الله در درس علامه آخوند ملا عبدالکریم ایروانی از فقهای برجسته و نامدار قرن سیزدهم هجری به فراگیری فقه و اصول پرداخت و در 25 سالگی، به مقام عالی اجتهاد از ایشان نائل آمد و با نظر شیخ عبدالکریم ایروانی خود را مهیای سفر به املش نمود. سال 1259 ق از قزوین به املش بازگشت و چهار سال مرجع امور دینی مردم بود. سپس با خانواده خود برای تکمیل مدارج علمی به نجف اشرف مشرف شد و سه سال از درس مرحوم شیخ محمدحسن نجفی (صاحب جواهر) بهره برد 1 تا اینکه روزی در اثنای درس اشکالی به ذهنش رسید و تکاپویش در طریق حل آن مشکل، زمینه آشنایی و سپس ارتباط جدی و دیرپای وی با شیخ اعظم انصاری را فراهم ساخت. لذا مصمم بر اقامت در نجف شد و حدود 7 سال از محضر شیخ بهره برد. 2
پس از مرحوم شیخ انصاری کرسی تدریس حوزه علمیه نجف به وی منتقل گردید. در حلقه درس وی شاگردان زیادی از علما و فضلا و مجتهدان حاضر می شدند و شاگردان بسیاری از درس وی به مقام اجتهاد نائل آمدند. وی از مراجع تقلید درجه اول شیعه بود و او را بر معاصرانش مانند میرزا حسن شیرازی ، حاج میرزا محمدحسین کوه کمری ترجیح می دادند. 3
حاج میرزا حبیب الله رشتی، مدرس والا مقام و پرشاگردی که «از روی عمد، تجاهل می ورزید و شاگردان خود را نمی شناخت و گوش به حرف آنان نمی داد تا از او پول و اجازه اجتهاد نخواهند» در تقریظ خویش بر رساله محققانه ای که مرحوم #مرجع_شهید حاج شیخ فضل الله نوری(ره)، پیرامون قاعده فقهی « ضمان الید»، نگاشته و ضمن آن به نقل اقوال و نقد آراء فقها در این زمینه پرداخته است شیخ شهید نوری را از نظر علمی در اوج قلۀ تحقیق و تدقیق، شناخته و مرجعی شایسته، و مجتهدی ماهر و متبحر و کامل و جامع شمرده است. و هرگز مانع از اعطای اجازه اجتهاد به شیخ شهید و تأیید مقام مرجعیت ایشان نمی گردد و در این میان، از جمله تعبیرات لطیف و پرمعنایی که وی در توصیف فرد طراز اول حوزه، و « نور دیده خویش، شیخ فضل الله» به کار گرفته، تعبیر «العالم الاواه» (عالم پر سوز و گداز) است، که این امر خود ارزش مفاد تقریظ حاجی بر رساله مزبور را ، بیشتر می سازد. 4 نامبرده کتبی در فقه و اصول ازجمله بدایع الافکار در اصول فقه تألیف نموده و دارای سه فرزند ذکور بود که هر سه از علمای عصر خود بودند. ویژگیهای اخلاقی میرزا او را به شخصیتی وارسته تبدیل کرد که زهدش زبانزد خاص و عام بود. وی در سال 1312 ق، در نجف درگذشت و در صحن مطهر امیر مؤمنان به خاک سپرده شد. 5
منبع http://www.iichs.ir/s/858
1. گلشن ابرار : خلاصه ای از زندگی اسوه های علم و عمل از ثقه الاسلام کلینی تا آیه الله خامنه ای، ج 1، تهیه و تدوین جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه قم، قم: نشر معروف ، 1382، صص 378-379 .
2. علی ابوالحسنی (منذر)، پایداری تا پای دار: سیری در حیات پربار علمی، معنوی، اجتماعی و سیاسی شهید حاج فضل الله نوری، تهران : نور، 1368، صص 169-170 .
3. محمدعلی (صدرالدین) قربانی لاهیجی، پیشینه تاریخی – فرهنگی لاهیجان و بزرگان آن، تهران: نشر سایه، 1375، ص 743 .
4. علی ابوالحسنی (منذر) ، پیشین ، صص 181، 183 .
5. گلشن ابرار، ج 1، پیشین ، صص 380، 382، 384 .
@ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 تلاوت سوره مبارکه فاتحة الکتاب (حمد) توسط مرحوم استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد
🌺🍃 هدیه به ارواح رفتگانمان(خصوصا" والدین)، شهدا، مؤمنین و مؤمنات، امام راحل، عالمان واقعی دین،
علی الخصوص، روح ملکوتی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
@ShahidRabe
‼️ تشابه عکس های یادگاری جنایتکاران وابسته به استکبار، در طول تاریخ!
‼️ نمایش عریان واقعیت و آنچه که دیروز و امروز در ایران و عراق، گذشت و می گذرد!
👈 مشروطه چیان غربگرا! در ایران
👈 آشوبگران غربگرا! در عراق
⁉️ دیروز، مرجعی مجاهد تحت هدایت انگلیس خبیث بر دار شد!
⁉️ امروز تحت هدایت سعودی و آمریکا یک نوجوان ۱۶ ساله «هیثم علی اسماعیل» را بخاطر اعتراض به رفتارهای آشوبگران، در میدان «الوثبه» بغداد به قتل رسانده و به دار آویختند....
👈 و این داستان، همچنان ادامه دارد‼️
ألا لعنة الله علی القوم الظالمین
@ShahidRabe