eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.3هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
260 ویدیو
351 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از بزرگداشت سالروز شهادت مرجع شهید علامه شیخ فضل‌الله نوری(ره) با عنوان «شیخ شهید» ◽️مکان: تالار جلسات موزه، کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ✍ در این نشست تخصصی، قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر درباره «شیخ فضل‌الله و مشروطه مشروعه» و سعید طاووسی مسرور، پژوهشگر تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، درباره «چرایی نگاه انتقادی شیخ فضل‌الله به مشروطه» سخنرانی کرد.   قاسم تبریزی گفت: شیخ فضل‌الله نوری وقتی متوجه حضور پررنگ جریان‌های ماسونری، بابی‌ها، سوسیالیست‌ها و نهلیست‌ها در مجلس مشروطه شد، این سخن را مطرح کرد که مشروطه باید مشروعه باشد. چون آن مشروطه که اینان قانونش را تنظیم کردند؛ مشروطه غربی شده بود. شیخ این قید مشروعه را گذاشت و لذا گفت ما الان که انقلاب کردیم، می‌توانیم قوانینی تبیین و تدوین کنیم که مستقیم از قرآن و فقه اسلامی و سیره اهل بیت الهام بگیرد. این نگاه درست بود، متاسفانه موضوع مشروطه مشروعه به درستی تحلیل و تبیین نمی‌شود. در حالی که مشروطه مشروعه در برابر مشروطه غربی است که جریان فراماسونی با نفاق و حیله، درصدد بود آن را از مسیرش منحرف کند. او افزود: در قضیه انحراف مشروطه از ویژگی‌های شیخ این بود که جایگاه رهبری داشت؛ قدرت، توان، موقعیت و به اصطلاح از روش رهبری برخوردار بود. چنان‌که شاگردان برجسته بسیاری تربیت کرد از جمله شیخ عبدالکریم حائری شاگرد او بود. از طرفی علما و مراجع بلاد هم او را قبول داشتند. ویژگی دیگر شیخ، دارای مبانی فکری بود. این دو ویژگی در سید محمد طباطبایی و سید عبدالله بهبهانی ضعیف بود. لذا با مبانی فکری که شیخ داشت مسائل را به درستی می‌فهمید. چنان‌که کسروی در «تاریخ مشروطیت» به تمسخر می‌گوید شیخ فضل‌الله نوری می‌خواهد قرآن را قانون کند و در این مملکت حکومت کند. چون خودش ضد اسلام بود و با صراحت می‌گوید اما امثال تقی‌زاده که حیله‌گر است در هاله‌ای از ابهام چنین سخنانی را مطرح می‌کرد.   شیخ برای خودش مبانی فکری داشت که ابتدا مشروطه را فهمید و بعد با آن مشکل پیدا کرد. زیرا با نفوذ جریان‌های غربگرا در آن مشکل داشت. لذا نسبت به مقتضیات زمان آگاه بود و آن بینش و نگرش را نسبت به جریان‌های استعماری داشت و استعمار را به خوبی می‌شناخت. در آن بیانیه که پیرامون تحریم تنباکو داد، می‌گوید عجیب است که دولت ایران متوجه نیست که انگلستان با یک ساختمان گرفتن در هندوستان تمام شبه جزیره را بلعید. آیا انگلستان با قرارداد تنباکو همه ایران را به تسخیر خودش درنمی‌آورد؟  تبریزی گفت: این بیانیه پیرامون تحریم تنباکو نشان می‌دهد که شیخ آن نگاه عمیق ضد استعماری را داشت که متاسفانه این نگاه ضداستعماری در علمای مشروطه طلب نجف نبود. وقتی کتاب «تنبیه الامه و تنزیه المله» محمدحسین نائینی را می‌خوانید، با این که فقیه است و بسیاری زیر دست او تربیت شدند، اما در کتابش تنها استبداد را دیده است! و به استعمار توجهی ندارد. او تاکید می‌کند شجره فاسده استبدادیه را باید از بین برد. این سخن درست است اما وقتی استعمار مملکت را تسخیر می‌کند باید ابتدا استعمار را از بین برد. حال به تعبیر امام خمینی(ره) باید با هر دو آنها مبارزه کرد. شیخ فضل‌الله برخلاف نائینی و آخوند خراسانی، در نزدیک ماجرای مشروطه قرار دارد و مشاهده می‌کند که چه طور قانون اساسی را از روی قوانین غربی استخراج می‌کنند و اینجاست که بر مشروطه مشروعه تاکید می‌کند و خواهان تطابق قوانین با شرع اسلام می‌شود. لذا از این نقطه به بعد شیخ در برابر جریان غربگرا و تجددگرا قرار می‌گیرد. اگرچه او اصل مشروطه را نفی نمی‌کند. چون خودش در ابتدا در صف نخست حامیان آن قرار داشت، اما هشدار می‌دهد که مشروطه غربی نمی‌خواهیم، اینجا پارلمان انگلستان و لندن نیست که قوانین غربی به اجرا دربیاید. اینجا کشور اسلامی است و باید قوانین پارلمان آن بر اساس اسلام باشد. به نظرم مشروطیت به نحوی که پیروز شد، پیروزی انگلستان بر ایران بود. چنان‌که جلال ال احمد می‌گوید من نعش شیخ را بر بالای بام این مملکت پس از ۲۰۰ سال استیلای استعمار انگلیس می‌بینم که غربزده‌ها بر آن مسلط شدند. در طرح شیخ که تصویب شد، پنج مجتهد بر مصوبات مجلس نظارت داشتند تا خلاف اسلام نباشد اما غربگرایان حتی یک دوره اجازه ندادند که این امر انجام شود.    امروز وظیفه داریم که تاریخ خودمان را بنویسیم و آنچه را نمی‌دانیم از منابع دیگر تکرار نکنیم. از طرفی درباره تاریخ انقلاب اسلامی کوتاهی نکنیم هر چند که خارج از کشور بیکار ننشستند و دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و افراد مختلفی دست به کار شدند و منابع زیادی را درباره تاریخ ما تولید کردند. اما ما باید با تکیه بر آنچه از سند و مدرک داریم تاریخ را روایت کنیم. 🔰ادامه در بخش دوم/پایانی🔰
🔰بخش دوم/پایانی🔰 سعید طاووسی مسرور در ادامه این برنامه با اشاره به نقص کتاب‌های درسی تاریخ  گفت: خیلی از مسائل مهم تاریخ را یا کلا غلط به ما گفتند یا ناقص در ابعاد مختلف. من اشاره می‌کنم به یکی از آخرین دستورات امام خمینی(ره) زمانی که بیماری قلبی داشتند و یکی دو ماه آخر حیاتشان که قضیه منتظری پیش آمد و مرحوم حاج احمدآقا می‌گوید در آن مدت دیگر کسی امام را خندان ندید. خیلی دوره سختی بود. تصور می‌کنید در آن موقع دغدغه امام چه بوده است؟ امام در نامه‌ای به رهبری فعلی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نامه‌ای می‌نویسد که در صحیفه امام موجود است و تعابیر عجیبی در آن به کار می‌برد. ایشان در این نامه می‌نویسد این کتاب‌های درسی تاریخ چیست که به دست بچه‌های این مملکت دادید. این چیست که درباره مشروطه نوشتید؟ بعد اشاره کردند کسروی از شما بهتر نوشته است. این سخن حرف خیلی سنگینی است! پس از آن خواهان اصلاح کتاب‌های تاریخ می‌شوند و گزارش آن را می‌خواهند. چندی بعد امام رحلت کرد و این موضوع باقی ماند. او افزود: حال وقتی امروز تاریخ مشروطه را نگاه می‌کنیم مطالبی که به ما منتقل شده فقط موضوع انتقال نادرست مطالب درباره شیخ فضل‌الله نیست بلکه حتی محتوای منتقل شده در رابطه با محمدعلی شاه نیز تحریف شده است. ضمن این‌که نسبت علما با سلاطین قاجار بعضا به منزله استبدادخواهی بیان می‌شود. در اینجا باز هم اشاره می‌کنم به تعابیر امام راحل، ایشان یکبار بیشتر از سید جمال‌الدین اسدآبادی نام نبردند. ضمنا از او بد گفتند و ذکر خیری از او در میان نیست. اشکال ایشان این بود که متکی به علما و روحانیون نبود. این عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار کرد: شیخ فضل‌الله تربیت شده مرحوم میرزای شیرازی است که در جنبش تنباکو هم استادش را همراهی می‌کند. همین میرزای شیرازی هیچ وقت سید جمال‌الدین اسدآبادی را به حضور نپذیرفت. او گفت برای شاه شیعه خواب دیده است. یک سلطان شیعه داریم به چه حقی او را تضعیف کنیم؟ به نظرم در درک یک موضوع باید شرایط تاریخی را ببینیم. شرایط این دوره، شرایط دوره انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) نیست. طاووسی مسرور گفت: همه علما و روحانیون گفتند از مهم‌ترین محرمات فقهی، اخلال در نظام است. حذف سلطان قاجار در شرایطی که کار به دست دشمنان دین و مذهب می‌افتد و غرب و جریان روشنفکری مسلط می‌شود. آیا اخلال در نظام نیست؟ اگر بر فرض شیخ فضل‌الله از اصل سلطنت محمدعلی‌شاه قاجار هم حمایت کرده باشد، اشکالش در چیست؟ این‌که استبدادخواهی نیست زیرا علما خودشان بزرگ‌ترین منتقدان استبداد بودند. امروز مجلس با نام شهید مدرس گره خورده است و او نطقی دارد که می‌گوید شرعا حفظ چند چیز واجب است؛ اسلام، ایران و احمدشاه قاجار. مستندات این نطق در اینجا وجود دارد. منظور مدرس از این نطق چیست؟ او ادامه داد: اگر احمدشاه قاجار ساقط می‌شد، به جایش رضاشاه می‌آمد. آیا خوب بود؟ آیا خوب شد؟ پس ما باید رفتار علما را در ظرف زمینه و زمانه‌اش بسنجیم. اشاره کردم به این موضوع که حتی محمدعلی‌شاه قاجار برای ما تحریف شده است! چه کسی تحریف کرد؟ همین جریان غربگرا. وقتی جوان‌تر بودم و کتاب‌های تاریخ را می‌خواندم تصور می‌کردم چه قدر محمدعلی شاه خبیث و پست بوده است! او در همین مجلس در ابتدای یک قرآن نفیس خطی تعهد به مجلس را نوشته و امضاء کرده است و قسم خورده به مشروطه وفادار بماند، اما بعدا مجلس را به توپ بست.      این پژوهشگر تاریخ عنوان کرد: من در ذهن خودم فکر می‌کردم این موضوع چه توجیحی دارد؟ بعدها که مطالعه کردم متوجه مسائلی شدم هر چند نمی‌خواهم با این مطالب رفتار محمدعلی شاه را توجیه کنم که قطعا آن رفتار درست نبوده است. اما همین آقایان غربگرا در مطبوعات آن زمان رکیک‌ترین فحش‌های ناموسی را به شخص شاه دادند و رسما به مادرش توهین کردند. خوب شاه هم انسان بود و خشمگین می‌شد و بعد درصدد برمی‌آید که مجلس را به توپ بندد. قدری مردد است اما بعد از این‌که استخاره می‌کند و اتفاقا خوب می‌آید. طاووسی مسرور گفت: یکی از دلایل عمده مخالفت شیخ فضل‌الله با مجلس آن دوره از لحاظ غرب‌گرایی همین مطبوعاتی بود که هر چه به قلم‌شان می‌آمد می‌نوشتند. البته شیخ بر چند مساله دست می‌گذارد یکی از آن مسائل آزادی مطبوعات است که مطالب سخیفی در آنها به چاپ می‌رسد که نه برای اسلام نه شاه قاجار ارزشی قائل نیستند. یکی دیگر از مسائلی که مخالف شرع می‌دانست برابری همه شهروندان ایران در برابر همه چیز است. این در حالی است که ما اهل ذمه داریم و مسلم و احکام شرع است. چنین چیزی را نمی‌شد تصویب کرد. او افزود: توقع می‌رود از کتابخامه مجلس، کتابخانه ملی و مراکز پژوهشی بتوانند بیش از پیش فعال باشند و آثاری را تولید کنند که در آنها روایت درست‌تری از تاریخ به ویژه تاریخ حساس مشروطه ارائه دهند./۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ✳️ @ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده! ✍ به بهانه سالگردِ شمسی شیخ محمد حسین نائینی (۲۳ مرداد ۱۳۱۵ ش) از معممینِ حامیِ جریان غربگرای مشروطه و مخالف مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) 💠 دکترعبدالهادی حائری(مورخ، روزنامه نویس، نوه دختری آقا شیخ عبدالکریم حائری یزدی) به نقل از برادر [محمد حسین] نائینی، می نویسد: نائینی با نگرانی به [آخوند محمد کاظم] خراسانی(از دیگر معممین حامی مشروطه و مخالف شیخ فضل الله نوری ره) گفت: خبر های ناگواری که درباره نوری می رسد، نشانه آن است که زندگی او در خطر است، اگر مشروطه خواهان، او را بکشند، آبروی [ما] علما، خواهد رفت!/ک، خانه بر دامنه آتشفشان، ص۲۰۳ ...[آخوند خراسانی] بر اثر شنیدن خبر اعدام شیخ فضل الله، از شدت ضعف،[شرمساری] همانجا وسط کوچه به زمین خورد...[ابراهیم زنجانی، مُعمم فاسدِ فراماسون و رئیس دادگاه فرمایشی که حکم به اعدام شیخ فضل الله داد، از شاگردان، مُبلغین و معتمدین آخوند خراسانی بود! برخی بر این تصورند که کفایة الاصول آخوند، در یک سهم دهی سیاسی بخاطر حمایت آخوند از مشروطه، توسط زنجانی و... به عنوان کتاب اصلی به حوزه ها تحمیل شده است!]/همان، ص ۲۰۰ ‼️عذاب وجدانِ خراسانی و نائینی ...بعد از شهادت شیخ، کسی خنده از آخوند [خراسانی]...ندید تا از دنیا رفت/همان، ص ۲۰۱ دکتر حائری: به دار آویختن شیخ، از سوی مشروطه خواهان...بسیاری از مردم عادی را...سخت به مشروطیت و پشتیبانان[بخصوص حامیانِ مُعممِ] آن!کینه ور گردانید./همان، ص ۱۹۹ [برخی در نجف معتقد بودند تا شیخ فضل الله نوری، شاگرد طراز اول و امینِ میرزای شیرازی زنده است نوبت به مرجعیت آخوند خراسانی نمی رسد، مرحوم آیت الله بهجت در این ارتباط می فرماید: کشته‌شدن مرحوم شیخ فضل‌الله نوری مثل توپ در نجف صدا کرد و علیه آخوند خراسانی تمام شد. اگر این قضیه نبود، ریاست مطلقه و مرجعیت عامه (شاید به او) می‌رسید...در محضر بهجت، ج2، ص 620./تلخیص از خبرگزاری تسنیم، کد مطلب1398/05/11/2067343/] [محمد حسین] نائینی، نسخه های تنبیه الأمة را که در اثبات مشروطیت نوشته بود، در اواخر عمر(برای جلوگیری از سوء استفاده منحرفان از مضامین تند آن نسبت به شیخ شهید و صاحب عروة‌) با بهای گزاف از این و آن می خرید و نابود می کرد[عملی بیهوده! چون دیگر نشر پیدا کرده بود و از دست او خارج بود!]. دکتر حائری، وی را یکی از قربانیان سرخوردگی...از مشروطه می داند...که دیگر حتی نام مشروطه را به زبان نیاورد/ک، آخرین آواز قو، ص۱۲۴ 💠 قاسم تبریزی، پژوهشگر معاصر در نشست شیخ شهید، ۱۱ مرداد ۱۴۰۱: شیخ فضل الله نوری(ره) نگاه عمیق ضد استعماری داشت که متاسفانه این نگاه ضد استعماری در علمای مشروطه طلب نجف همچون نائینی و آخوند خراسانی نبود. وقتی کتاب «تنبیه الامه و تنزیه المله» نائینی را می‌خوانید با این که فقیه است و بسیاری زیر دست او تربیت شده اند، اما در کتابش تنها استبداد را دیده است و به استعمار توجهی ندارد. او تاکید می‌کند شجره فاسده استبدادیه را باید از بین برد. اما وقتی استعمار مملکت را تسخیر می‌کند باید ابتدا استعمار را از بین برد. شیخ فضل‌الله برخلاف نائینی و آخوند خراسانی، در نزدیک ماجرای مشروطه قرار دارد و مشاهده می‌کند که چه طور قانون اساسی را از روی قوانین غربی استخراج می‌کنند و اینجاست که بر مشروطه مشروعه تاکید می‌کند و خواهان تطابق قوانین با شرع اسلام می‌شود. لذا از این نقطه به بعد شیخ در برابر جریان غربگرا و تجددگرا قرار می‌گیرد. اگرچه او اصل مشروطه را نفی نمی‌کند. چون خودش در ابتدا در صف نخست حامیان آن قرار داشت، اما هشدار می‌دهد که مشروطه غربی نمی‌خواهیم، اینجا پارلمان انگلستان و لندن نیست که قوانین غربی به اجرا دربیاید. اینجا کشور اسلامی است و باید قوانین پارلمان آن بر اساس اسلام باشد. 💠 حجت‌الاسلام والسلمین سید حسین خادمیان نوش‌آبادی، استاد سطح عالی حوزه، نویسنده و پژوهشگر حوزه دین و فرهنگ:👇 ‼️ با روش عجیب [شیخ محمد حسین] نائینی و آخوند [محمد کاظم] خراسانی، شیخ فضل‌الله نوری(ره) بالای دار رفت با تأمل در همه اضلاع عصر غیبت ؛ این حقیقت روشن می گردد؛ پیروزی و شکست مکتب در فقاهت فقها نبوده ؛ بلکه به روش آنان وابسته بوده است گاهی فقیهی مانند میرزای شیرازی با روشی رفیع ؛ مکتب را بر بلندای خورشید منور می فرمود و گاهی فقیهی مانند نائینی و آخوند خراسانی و … با روشی عجیب ؛ سبب بردار رفتن شیخ شهید ؛ آیت الله العظمی فضل الله نوری علیه الرحمه می شدند . این جاست که باید روش ها هم ملاک و معیار قرار گیرد./هدایت پرس ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد احسان عبادی، تاریخ پژوه معاصر:🔰 🎬 ✍ سکانسی از فیلم "سالهای مشروطه" مربوط به دادگاه و بردار شدن علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) 👈 تک تک کلمات و حرفهایی که شیخ در دادگاه و پای چوبه دار می زند را به خاطر بسپارید و یاد بگیرید. همه درس سیاست است و بصیرت. انگار برای زمان ما حرف می زند. سعی کنید مجموعه کامل این سریال را ببینید ، واقعا عالی و تاریخی و زیبا ساخته شد 🎬👌 یکی از بی نظیرترین سکانسهای این فیلم ، همین سکانس است 🔰 یه عزیزی می گفت : هرجا ایران می خواست پیشرفت کنه، این آخوندها جلوش رو گرفتن و نذاشتن!!! گفتم داداش میشه به من بگی قراردادهای ننگین رژی ( تنباکو)، روئیتر، 1919 وثوق الدوله، دارسی، و... رو چه کسانی امضا کردند؟ جز این هست که کت و شلواری های کراواتی غرب زده این قرارداها رو به سر ما آوردن؟ جز این هست که قراردادهای ترکمنچای و گلستان رو یک غرب زده متمایل به انگلیس امضا کرد؟ آیا جز علما و مراجعی همچون میرزای شیرازی و ملاعلی کنی و شیخ فضل الله نوری .... بودند که جلوی این ها ایستادگی کنند؟ مردم با فتوای چه کسانی به خیابان ها ریختن و جلوی این قراردادهای ننگینی که کراواتی های غرب زده برای ما نوشتن رو گرفتن؟؟؟ کمی بخوانیم بد نیست!!! ✳️ @ShahidRabe
🔳 به بهانه ایام درگذشت پژوهشگر معاصر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی (۲۳ مرداد ۱۴۰۰) و نقل سخنانی از ایشان درباره مرحوم استاد علی ابوالحسنی منذر ✍ مرحوم استاد مهدی پیشوایی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بود. 🔸برخی سوابق اجرایی و علمی ایشان: مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سردبیر فصلنامه علمی-تخصصی تاریخ در آینه پژوهش مدیریت داخلی و عضو هیئت تحریریه مجله درس‌هایی از مکتب اسلام عضو اتاق فکر تاریخ اسلام رادیو معارف و کارشناس برنامه پرسمان تاریخی مدرس مراکز علمی از جمله دانشگاه آزاد اراک و بروجرد، دانشگاه قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علم و صنعت تهران 🔸برخی از کتب ایشان: «تاریخ اسلام از جاهلیت تا رحلت پیامبر اسلام(ص)» «قهرمانان راستین» «مبارزات مسلمانان ترکستان» «شناخت شیعه» «دورنمایی از زندگانی امام باقر(ع)» «شخصیت‌های اسلامی شیعه» «ارزیابی انقلاب حسین» «پیشوای آزاده» «سیره پیشوایان» «شام سرزمین خاطره‌‏ها» «مقتل جامع سیدالشهداء»؛‌ انتشارات موسسه امام خمینی(ره) «رابطه انقلاب‌های شیعه با عقیده به انتظار» «امام حسن پرچم‌دار صلح و آزادی» 🔰 پای سخن مرحوم استاد مهدی پیشوایی در خصوص استاد فقید علی ابوالحسنی منذر: مرحوم حجه السلام والمسلمین ابوالحسنی (منذر) دربین علما و شخصیت ها به دونفر علاقه داشت؛ به مرحوم آیت الله شیخ حسین لنکرانی ارادت داشت و نسبت به «آیت الله حاج » عشق می‌ورزید ولی نسبت به ساحت امیرالمومنین علیه السلام فدایی بود و آنچه از دستش بر می آمد مضایقه نمی کرد. ▪️خاطره ای در زمان حیات ایشان بین ما اتفاق افتاد که معلوم می شود بسیار باریک بین و ظریف بین بود. سال 72 برای اولین بار کتاب «سیره پیشوایان» را آماده کردم تا در چاپخانه موسسه امام صادق (ع) منتشر شود. حضرت آیت الله سبحانی از استاد ابوالحسنی (منذر) درخواست کرد که یک دور این کتاب را مطالعه کند و نظر بدهد. البته شأن ایشان ویراستاری نبود ولی با لطفی که داشتند از روی احترام یک دور کتاب را دیدند و من یادداشتها و اصلاحیه های ایشان را خواندم و اکثر آنها را اعمال کردم که در ارتقاء سطح کتاب موثر بود وقتی هم که کتاب را به من دادند پیش بینی کردند که این کتاب موجب شهرت شما خواهد شد. در مواردی تذکر محتوایی دادند که دو مورد را نقل می کنم: من عنوان فصل اول سیره پیشوایان را امام علی (ع) گذاشته بودم و در خلال بحث مرتب این کلمه امام را تکرار می کردم. ایشان به من گفتند: آقای پیشوائی امام علی (ع) اصطلاح ما شیعیان نیست. عامه و اهل سنت به تک تک علمایشان می گویند امام (امام محمد غزالی، امام شافعی، امام فخر رازی و...) حالا اگر ما هم گفتیم امام فرقش با بقیه چیست؟ آقا ول کن کلمه امام علی را، ما باید بگوئیم امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام. دقت و ظرافت را ببینید! ▪️از این بالاتر نمونه دوم است که خلوص ایشان را در ملاکهای داوری و ارزشگذاری  نشان می دهد. در همین فصل من بحث «عدالت اجتماعی» امیرالمومنین علیه السلام را مطرح کردم ایشان فرمودند: فلانی عدالت اجتماعی اصطلاح ما نیست، این یک اصطلاح سوسیالیستی است که از چپ ها رسیده وگر نه عدالت در اسلام عام و در شئون مختلف  است [عدالت سیاسی، اقتصادی، حکومتی، فردی و...] نویسندگان ما توجه ندارند و از این اصطلاح استفاده می کنند ومن فهمیدم چقدر دقیق و عمیق هستند و هر دو را اصلاح کردم . از آن به بعد به ایشان علاقمند شدم و امروز هم سخن گفتن در مجلس یادواره ایشان از نظر احساسی و عاطفی بسیار برایم سخت است. 🌺🍃«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ▪️ منابع: همایش بزرگداشت استاد منذر در سال ۹۱/خبرگزاری حوزه(حوزه نت)/ کانال اسرار تاریخ ✳️ @ShahidRabe
✅ به بهانه سالروز تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی ✍ مجلس خبرگان قانون اساسی در روز ۲۸ مرداد ۱۳۵۸ با پيام حضرت امام (ره) افتتاح شد، اين مجلس موفق شد با درايت و مدیریت شهيد مظلوم دکتر بهشتی كار تدوين قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران را به انجام برساند. این مجلس با حضور قاطع و تاثیر گذار چهره های حامی خط امام، مانع از تحرکات اقلیت لیبرال شد و با تصویب اصل مترقی «ولایت فقیه» به عنوان محور نظام اسلامی، سایر نهادهای حکومت را در حول و حوش آن شکل داد. 🔰👇👇
‼️قانون اساسی جمهوری اسلامی منبعث از نظریات و خواسته های مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) ✍ پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و برگزاری اولین انتخابات که منجر به تعیین نوع حکومت و تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران شد، بحث راجع به تعیین قانون اساسی نظام در محافل مختلف گسترش یافت. در این مرحله با تیزبینی حضرت امام خمینی (ره) پیش‌نویس قانون اساسی که پایه نظام جمهوری اسلامی ایران را بر آموزه ها و ارزش‌های حیات بخش اسلام به ویژه عدالت اجتماعی و جامعه توحیدی قرار داده، نگارش یافت و با تاکید آن حضرت، انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در ۱۲ مرداد ۱۳۵۸ برگزار شد. این مجلس در ۲۸ مرداد سال ۱۳۵۸ فعالیت خود را آغاز کرد تا این که پس از ۳ ماه تلاش و کوشش فوق‌العاده و کار پرمسئولیت، تحت مدیریت و درایت بی نظیر شهید مظلوم دکتر بهشتی، تدوین قانون اساسی جمهوری ایران را به انجام رساند. این قانون اساسی در نهایت در ۱۲ فصل و ۱۷۵ اصل توسط خبرگان قانون اساسی مورد تصویب قرار گرفت. سپس در یک همه پرسی در ۱۲ آذر ۱۳۵۸ ش به تأیید اکثریت مردم ایران رسید و بدین گونه قانون اساسی تازه ای بر مبنای حقوق انسانی و اصول اسلامی تدوین و فصلی تازه در برابر قوانین اساسی کشورهای جهان گشوده شد. در سال ۱۳۶۸ بخش‌هایی از قانون اساسی پس از بازنگری در شورای بازنگری قانون اساسی و برگزاری همه پرسی(با تأیید اکثریت مردم)، به اجرا درآمد./ ۲۱ آبان ۱۳۸۷ همشهری آنلاین 📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰 💠 مورخ و پژوهشگر فقید، استاد علی دوانی(ره): پس از پيروزی انقلاب اسلامی ملت ايران به رهبری حضرت امام خمينی(قده)، بيشتر مقاصد آيت الله شهيد حاج شيخ فضل الله نوری جامه عمل پوشيده، و آنچه آن و می خواست[همچون یک قانون اساسی اسلامی و...] بوسيله جانشین بحقش حضرت امام خمينی انجام گرفت/برگرفته ازمقاله استاد دوانی در یادمان «تندیس پايداری»، ویژه نامه روزنامه رسالت در نکوداشت آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری(ره)/نوید شاهد 🔴 متأسفانه بسیاری از اسناد مشروطه[از جمله قانون اساسی نوشته شده توسط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره] از بین رفته‌اند./مهدی انصاری🔰 💠 استاد مهدی انصاری، مورخ، پژوهشگر و مشروطه پژوه معاصر، در گفتگو با نسیم آنلاین🔰 یکی از کسانی که در از بین بردن اسناد مشروطه نقش بسیار برجسته‌ای داشت، احمد کسروی (روحانی نمای فراماسون) است که خود در خاطراتش می‌نویسد، به هر شکلی که امکان داشته اسناد مشروطه را از دست این و آن جمع کرده، بعد هر کدام را که صلاح دانسته نگه داشته و بقیه را نابود کرده و هیچ سندی را هم به هیچ‌ کسی...برنگردانده است! متأسفانه نگارش شده توسط شیخ فضل‌الله هم در بین این اسناد بود، آن هم یک قانون اساسی مشروعه مشروطه، نه غربی یا عرفی و درباری... متأسفانه عمق تفکر سیاسی شیخ فضل‌الله نوری(ره) و عمق فاجعه نفوذ اندیشه‌های غربی برای نابودی هویت ایرانی ـ اسلامی ما، درست مطالعه نشده است. 💠 امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه): اگر قانون اساسی با متمم آن، که شیخ فضل الله در راه آن شهید شد، دستخوش تصرفات غربی نمیگردید، اسلام و مسلمین ایران آن رنجها را نمیکشید. ما باید از آن توطئه‌ها که از انزوای معممین و متدینین پیش آمد و سیلی که اسلام و مسلمین خوردند عبرت بگیریم و اگر بر اسلام و کشور اسلامی، بخاطر عدم دخالت ما در سرنوشت جامعه، صدمه وارد شود، مقابل ملت و خدا مسئولیم! ۶۲/۱۱/۲۲ 💠 امام خامنه ای (حفظه الله): مرحوم شیخ فضل الله، سر قضیه متمّم قانون اساسی[۱*] چه‌ها که نکشید... ۹۱/۳/۲۲ اگر علمای پیش‌بینی شده در متمم قانون اساسی [این اصل را، در متمّم قانونِ اساسیِ دوران مشروطه گذاشتند؛ این چیزی بود که توسط شیخ فضل‌الله انجام شد ۷۲/۵/۵] ، حضور میداشتند، ما امروز از آنچه که هستیم، خیلی جلوتر بودیم. لذا این غفلت در انقلاب و نظام نشد و خوشبختانه حضور امام در انقلاب، با آن قاطعیت و آن بصیرت و آن حزم و آن حکمتی که در ایشان بود، اجازه نداد که دشمنان بخواهند نسبت نظارت علما بر قانون که همان شورای نگهبان است، کاری بکنند که در مشروطه با علمای طراز اول کردند! ۷۰/۱۲/۱۴ ♦️مأخذ، نظرات امام راحل و رهبر انقلاب، از کانال جهادتبیینی [۱*]✍ با تورقی در تاریخ می‌توان گفت ساختار مشابه شورای نگهبان و مشابه نظارت استصوابی كنونی شورای نگهبان در دوران مشروطه نیز از سوی مرجع شهید علامه شیخ فضل‌الله نوری، رهبر نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) تئوریزه شده بود. ساختاری كه در آن دوران به عنوان اصل تراز معروف و برای و علمای دین وظیفه "نظارت" تعریف شده بود. 🔰ادامه در بخش دوم/پایانی🔰
🔰بخش دوم/پایانی🔰 ✍ پس از امضای فرمان مشروطه و انعقاد و مطرح شدن بحث نگارش اساسی، درحالی كه اوضاع سیاسی كشور به سمت سكولاریزه شدن پیش می‌رفت شیخ با تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با طرح نظریه مشروطه مشروعه خواستار نظارت علما بر قوانین مجلس شد؛ عمده نظرات وی در تقابل با مشروطه‌خواهی قرار داشت. در واقع شیخ بر اهمیت وجود به منظور نظارت بر امور مجلس تاكید داشت، از این رو نظریات ایشان را می‌توان منطبق با تئوری شورای نگهبان و نظارت استصوابی دانست و مورد بررسی قرار داد. ♦️شهادت شیخ به دست عوامل جریان سکولار و انگلیسی مشروطه، كه معتقد به تطبیق قوانین مجلس با شرع مقدس اسلام و نظارت علما بر امور مجلس بود و همچنین استبداد شاهی و آزادیخواهی انگلیسی را دو روی یک سکه می دانست. ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به جنبش مشروطه وارد ساخت، تحت تاثیر این اقدام جنایت بار عوامل انگلیس، راه برای نفوذ استکبار گشوده شد و با ظهور دیكتاتوری رضاخان انگلیسی، بنیان‌های نیم‌بند مشروطه‌خواهی متزلزل گشت و مجلس به حربه‌ای در دست استبداد شاهی مبدل شد. ♦️[با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) که خود شاگردی از شاگردان مرجع شهید محسوب می شدند(به واسطه استادش شیخ عبدالکریم حائری که شاگردِ مرجع شهید بود) با تأسی به این تدبیر اساسی و حیاتی ایشان، بر وجود چنین نظارتی از طرف علما به عنوان اصل ضروری از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی(تحت نام شورای نگهبان) تأکید ورزیدند] منابع بخش اول: مرکز اسناد انقلاب اسلامی/کانال حمید رسایی... 🔸قانون اساسی مشروطه؛ طفلی که ناقص به دنیا آمد! ✍ با آغاز به کار مجلس، تهیه قانونی که ساختار حکومت را تعریف و محدود سازد، به دغدغه بنیادین نمایندگان مجلس بدل شد. نخستین مجموعه‌ای که به این منظور تهیه شد، سندی 51 ماده‌ای بود که توسط برادران پیرنیا (حسن معروف به مشیر الدوله و حسین ملقب به موتمن الملک) به نگارش درآمد. بخش عمده این سند ترجمه‌ای از قوانین اساسی چند کشور اروپایی بود. نکته‌ای که حتی احمد کسروی (فراماسون) هم در کتاب «تاریخ مشروطه» خود به آن ازعان دارد. طراحان قانون اساسی و برخی از نمایندگان مجلس اول که در مقابل گفتمان «مشروطه مشروعه» مرحوم شیخ فضل الله نوری، نگرش غربگرایانه و غیردینی از مشروطه را مدنظر داشتند، با بهره‌گیری از فضای روانی و غلبه حس مشروطه‌خواهی در میان افکار عمومی، این متن را با شتاب به تصویب رساندند. فاصله گرفتن از این فضای هیجانی و آرام شدن سیر رویدادها می‌توانست فضایی عقلانی مهیا سازد تا در سایه آن، ریشه‌های فکری و اهداف غایی سردمداران این طرز تفکر، با محک نقد عالمانه سنجیده شود تا «سیه روی شود هر که در او غش باشد». امّا تعجیل در تدوین و تصویب قانون اساسی مانع از این امر شد و گفتمان شیخ فضل‌الله را به حاشیه راند... این شتاب بیش از حد باعث شد تا در اولین قانون اساسی مصوب مجلس مشروطه، فقدان ارکان و بنیانهای مرسوم در قوانین اساسی، به چشم بیاید. در نتیجه آنچه قانون اساسی نامیده می‌شد عملاً «سند قانونی روشمندی نبود و مرکب از مجموعه شروط با عجله سرهم بندی شده‌ بود! از این مهم تر اینکه در هیچ کدام از اصول آن به حقوق و آزادیهای عمومی، آزادی احزاب، تفکیک قوا و استقلال قوه قضائیه نیز اشاره‌ای نشده بود. متمم قانون اساسی رسما" در ۱۵ مهر ۱۲۸۶ ش و یک سال پس از تأسیس مجلس شورای ملی به تصویب رسید. امّا ناهمخوانی با خصلتهای مذهبی و اجتماعی جامعه، زمین ناهموار سیاست در ایران و حرکات همراه با احتیاط و مدارا و غیرمستقل، برخی نخبگان سیاسی و نمایندگان مجلس (وابستگی به غرب و اجانب) این متمم را نیز دچار ناکارآمدی کرد و زمینه های آغاز دوران سیاه دیکتاتوری رضاشاه را فراهم آورد. مهم ترین اصل آن که با تلاش علامه «شیخ فضل‌الله نوری» و پیگیریهای مداوم ایشان به متمم اضافه شد، اصل دوم متمم بود. متن اصل تنظیم شده شیخ، چنین بود:🔰 «مجلس .... باید در هیچ عصری از اعصار مواد قانونیه آن مخالفتی با قواعد مقدسه‌ی اسلام و قوانین موضوعه‌ی حضرت خیرالانام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسَلم) نداشته باشد و معین است که تشخیص مخالفت قوانین موضوعه با قواعد اسلامیه بر عهده‌ علمای اعلام ادام الله برکات وجودهم بوده و هست». در ادامه این اصل هم ترتیب نظارت مجتهدین بر قوانین مصوب مجلس شورای ملی را به تشکیل هیاتی پنج نفره از«مجتهدین و فقهای متدینین که مطلع از مقتضیات زمان هم باشند» منوط می‌ساخت.../سید مرتضی حسینی، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، کد5001 ✳️ @ShahidRabe
👆به بهانه یک تصویر 🗓 ۲۹ مرداد ۸۳/ سوادکوه 📷 گفتگوی پژوهشگر فقید، علی ابوالحسنی منذر (راست تصویر) با مرحوم آیت الله عبدالله نظری (خادم الشریعه) ✍ در این جلسه، آیت الله نظری، مسموعات و اطلاعات ارزنده‌ای را که از استادش آیت الله مهدی امامی مازندرانی(ره) مستقیماً درباره مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری (ره) شنیده، روایت می‌کند و از اشک‌های مرحوم امامی مازندرانی در مویه شیخ سربدار، می‌گوید. پدر ایشان، آیت الله عبدالنبی نظری نیز، مشروعه خواه و از هواداران علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود و در برابر عناصر التقاطی، غربگرا و دین ستیز پایداری می‌کرد. یکی از محورهای مهم در تلاشهای تحقیقاتی مرحوم منذر، ترسیم سیمای راستین مرجع شهید علامه نوری و ابهام زدایی از حیات علمی و اجتماعی و دیدگاه های آن شهید بزرگ اسلام می‌باشد که سالیان متمادی توسط قلم و زبانِ مسموم و تحریفگر غربگرایان وابسته، تخریب شده است. در این راستا، تاليف مجموعه ای پيرامون ابعاد مختلف شخصيت علامه شیخ فضل الله(اعلی الله مقامه) را وجهه همت خويش قرار داد که ۷ جلد آن با عناوين زير توسط مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، انتشار یافته است. ۱.آخرين آواز قو!؛ بازكاوی شخصيت و عملكرد شيخ بر اساس آخرين برگ زندگی او و فرجام مشروطه ۲.شيخ فضل الله نوري(ره) و مكتب تاريخ نگاری مشروطه (كتاب سال حوزه)، ۳.انديشه سبز، زندگی سرخ؛ زمان و زندگی شيخ، ۴.خانه بر دامنه آتشفشان؛ شهادت نامه شيخ، ۵.ديده بان بيدار!؛ دیدگاهها ومواضع سیاسی وفرهنگی شیخ، ۶.كارنامه شيخ ؛ پرسش ها و پاسخ ها، ۷.كالبد شكافی چند شايعه درباره شیخ؛ ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳 به مناسبت ایام درگذشت نامدارترین استاد خوشنویس دوره قاجار، میرزا محمدرضا کلهر کرمانشاهی/۲۴-۲۵ محرم ۱۳۱۰ هجری قمری 🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ✍ میرزا محمدرضا کلهر کرمانشاهی (۱۲۴۵- ۱۳۱۰ه‍.ق/ ۱۸۲۹- ۱۸۹۲ م) از ایل کلهر کرمانشاه، خانواده شیه رگ، تیره خمان از خوشنویسان دوره ناصری و از نستعلیق‌نویسان زبردست مهم تاریخ هنر ایران است که شیوه خاصی در نستعلیق‌نویسی ایجاد کرد. این شیوه بر نستعلق‌نویسان پس از او و تازمان حاضر بسیار موثر بوده و شیوه رایج در نستعلیق‌نویسی دوران معاصر شد. محمد رضا کلهر فرزند «محمدرحیم بیک» بود. او در جوانی به سبب زندگی ایلی به سوارکاری و تیراندازی تمایل داشت. از این رو مردی خوش‌بنیه و نیرومند بار آمد. بعدها به کار خوشنویسی رو آورد؛ بنابراین به تهران آمد و نزد میرزا محمد خوانساری شاگرد محمد مهدی تهرانی تعلیم خط گرفت. از آنجایی که از استادان خود پیشی گرفت از روی خطوط باقی مانده از میرعماد مشق کرد. حتی یکبار به اصفهان رفت تا از روی کتیبه معروف میرعماد در تکیه میرفندرسکی مشق کند. او افزون بر نستعلیق در شکسته نویسی نیز استاد بود. میرزا رضا چون در نستعلیق سرآمد شد و شهرت یافت ناصرالدین شاه قاجار او را احضار کرد و بسیار مورد توجه شاه قرار گرفت. حتی شاه اندکی شخصاً نزد وی مشق خط کرد. ناصرالدین شاه خواست که وی در وزارت انطباعات (وزارت چاپ) به کار گمارده شود اما از آنجایی که میرزا مردی بلندهمت و آزادمنش بود نپذیرفت و با کتابتی مختصر و دستمزدی اندک می‌ساخت. او شاگرد یکی از مریدان و شاگردان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) یعنی ادیب بزرگ، سید احمد رضوی(ادیب پیشاوری) بود و در مدارسی خوشنویسی تعلیم می داد که علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در آن تدریس می نمود و کرسی درس و بحث داشت. سرانجام با شیوع همگانی وبا در تهران، او هم مبتلا شد و در روز جمعه ۲۵ محرم الحرام سال ۱۳۱۰ در گورستانی که اکنون محل آتش‌نشانی شهرداری تهران است(میدان حسن آباد/محله سنگلج) به خاک سپرده شد. در دوره قاجار با ظهور پدیده چاپ و چاپ سنگی و همچنین گسستگی ارتباط خوشنویسان با سلسله اساتید قدیمی در خط ایرانی به ویژه نستعلیق‌ نویسی تغییراتی حاصل شد. از سویی جامعه‌ای که گام‌های نخست برای حرکت به‌سوی مدرن شدن را طی می‌کرد. خوشنویسی هم به سمت هنرهای کاربردی رفت و با این تحولات همراه شد. خوشنویسی ایرانی با از دست دادن مصرف اصلی آن یعنی کتابت و مواجهه با نیازهای جامعه مدرن در قرن اخیر روند تازه‌ای را دنبال کرد. محمدرضا کلهر با نگارش روزنامه‌ ای و کتاب‌هایی چون فیض‌الدموع و سفرنامه‌ها نمونه‌هایی برای تمرین مشق در وسعت زیاد برای مشتاقان به‌جای گذاشت. او به جهت خوشنویسی بر روی سنگ و با مرکب غلیظ که برای چاپ سنگی اجتناب‌ناپذیر بود شیوه‌ای پدید آورد که حروف آن چاق و کشیده‌ها کوتاه بودند. پس از کلهر عمادالکتاب سیفی قزوینی از آثار او مشق کرد و این شیوه را رواج داد. عمادالکتاب را می‌توان آخرین حلقه از سلسله استادان پیشین در خط دانست که از او «آداب المشقی» باقی ماند و همین او را به سلسله خوشنویسان معاصر متصل کرد. از شاگردان مستقیم میرزا رضا کلهر کرمانشاهی، میرزا زین العابدین شریفی قزوینی معروف به ملک الخطاطین است. از نظر اشاعه هنر خوشنویسی و شیوه خطاطی کلهر مهمترین شاگرد او آقاسید مرتضی برغانی بود که سبک کلهر را به دو فرزند خود حسن میرخانی و حسین میرخانی آموزش داد. این دو استاد که با یک واسطه شاگرد کلهر محسوب می‌شوند با تاسیس انجمن خوشنویسان ایران در تعلیم خوشنویسان معاصر بسیار کوشیدند. 🔶 منابع: باشگاه خبرنگاران جوان، آثار استاد فقید منذر، محفل خوشنویسی کلهر، خبرگزاری مهر، پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ و ایثار و شهادت و... ✳️ @ShahidRabe
📑 نسخه PDF نظریه دولت شریعتِ () بزرگ عصر مشروطه 🔰👇👇
20120427102832-5207-238.pdf
558.7K
📑 نسخه PDF ♻️ نظریه ی دولت شریعتِ؛ علامه شیخ فضل الله نوری(ره) ✍ نگاهی به اندیشه ی سیاسیِ نظریه پردازِ بزرگ[١]* عصر مشروطه، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه الشریف)، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه) ◽️پژوهشگر و نویسنده: دکتر مظفر نامدار ◽️منبع: فرهنگ 1377 شماره 27 و 28 ◽️تعداد صفحه: ۴۳ ◽️حوزه های تخصصی: علوم سیاسی، اندیشه سیاسی، اندیشه سیاسی در ایران، تاریخ و مبانی اندیشه سیاسی در ایران اسلامی، تاریخ و مبانی اندیشه سیاسی از مشروطه تا انقلاب اسلامی حوزه‌های تخصصی علوم اسلامی، فقه و اصول فقه، اندیشه و فقه سیاسی، فقه سیاسی، آثار و اندیشمندان سیاسی مسلمان [١]* یا Theoretician, Théoricien نخبه ای که با احاطه بر اصول و مبانی علم، درباره مسائل اجتماعی، سیاسی و علمی نظریه جدید ارائه می دهد و یا از تئوری های(نظریه های) موجود برای تحلیل پدیده ها استفاده می کند ✳️ @ShahidRabe
🕌 به بهانه روز جهانی مساجد، ۲۱ اوت (آگوست) ✍ معرفی چهار تاریخی تهران که بطور مستقیم، مرتبط با مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه الشریف بودند 🔰👇👇