eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.2هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
260 ویدیو
351 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰بخش دوم/پایانی🔰 ✍ پس از امضای فرمان مشروطه و انعقاد و مطرح شدن بحث نگارش اساسی، درحالی كه اوضاع سیاسی كشور به سمت سكولاریزه شدن پیش می‌رفت شیخ با تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با طرح نظریه مشروطه مشروعه خواستار نظارت علما بر قوانین مجلس شد؛ عمده نظرات وی در تقابل با مشروطه‌خواهی قرار داشت. در واقع شیخ بر اهمیت وجود به منظور نظارت بر امور مجلس تاكید داشت، از این رو نظریات ایشان را می‌توان منطبق با تئوری شورای نگهبان و نظارت استصوابی دانست و مورد بررسی قرار داد. ♦️شهادت شیخ به دست عوامل جریان سکولار و انگلیسی مشروطه، كه معتقد به تطبیق قوانین مجلس با شرع مقدس اسلام و نظارت علما بر امور مجلس بود و همچنین استبداد شاهی و آزادیخواهی انگلیسی را دو روی یک سکه می دانست. ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به جنبش مشروطه وارد ساخت، تحت تاثیر این اقدام جنایت بار عوامل انگلیس، راه برای نفوذ استکبار گشوده شد و با ظهور دیكتاتوری رضاخان انگلیسی، بنیان‌های نیم‌بند مشروطه‌خواهی متزلزل گشت و مجلس به حربه‌ای در دست استبداد شاهی مبدل شد. ♦️[با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) که خود شاگردی از شاگردان مرجع شهید محسوب می شدند(به واسطه استادش شیخ عبدالکریم حائری که شاگردِ مرجع شهید بود) با تأسی به این تدبیر اساسی و حیاتی ایشان، بر وجود چنین نظارتی از طرف علما به عنوان اصل ضروری از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی(تحت نام شورای نگهبان) تأکید ورزیدند] منابع بخش اول: مرکز اسناد انقلاب اسلامی/کانال حمید رسایی... 🔸قانون اساسی مشروطه؛ طفلی که ناقص به دنیا آمد! ✍ با آغاز به کار مجلس، تهیه قانونی که ساختار حکومت را تعریف و محدود سازد، به دغدغه بنیادین نمایندگان مجلس بدل شد. نخستین مجموعه‌ای که به این منظور تهیه شد، سندی 51 ماده‌ای بود که توسط برادران پیرنیا (حسن معروف به مشیر الدوله و حسین ملقب به موتمن الملک) به نگارش درآمد. بخش عمده این سند ترجمه‌ای از قوانین اساسی چند کشور اروپایی بود. نکته‌ای که حتی احمد کسروی (فراماسون) هم در کتاب «تاریخ مشروطه» خود به آن ازعان دارد. طراحان قانون اساسی و برخی از نمایندگان مجلس اول که در مقابل گفتمان «مشروطه مشروعه» مرحوم شیخ فضل الله نوری، نگرش غربگرایانه و غیردینی از مشروطه را مدنظر داشتند، با بهره‌گیری از فضای روانی و غلبه حس مشروطه‌خواهی در میان افکار عمومی، این متن را با شتاب به تصویب رساندند. فاصله گرفتن از این فضای هیجانی و آرام شدن سیر رویدادها می‌توانست فضایی عقلانی مهیا سازد تا در سایه آن، ریشه‌های فکری و اهداف غایی سردمداران این طرز تفکر، با محک نقد عالمانه سنجیده شود تا «سیه روی شود هر که در او غش باشد». امّا تعجیل در تدوین و تصویب قانون اساسی مانع از این امر شد و گفتمان شیخ فضل‌الله را به حاشیه راند... این شتاب بیش از حد باعث شد تا در اولین قانون اساسی مصوب مجلس مشروطه، فقدان ارکان و بنیانهای مرسوم در قوانین اساسی، به چشم بیاید. در نتیجه آنچه قانون اساسی نامیده می‌شد عملاً «سند قانونی روشمندی نبود و مرکب از مجموعه شروط با عجله سرهم بندی شده‌ بود! از این مهم تر اینکه در هیچ کدام از اصول آن به حقوق و آزادیهای عمومی، آزادی احزاب، تفکیک قوا و استقلال قوه قضائیه نیز اشاره‌ای نشده بود. متمم قانون اساسی رسما" در ۱۵ مهر ۱۲۸۶ ش و یک سال پس از تأسیس مجلس شورای ملی به تصویب رسید. امّا ناهمخوانی با خصلتهای مذهبی و اجتماعی جامعه، زمین ناهموار سیاست در ایران و حرکات همراه با احتیاط و مدارا و غیرمستقل، برخی نخبگان سیاسی و نمایندگان مجلس (وابستگی به غرب و اجانب) این متمم را نیز دچار ناکارآمدی کرد و زمینه های آغاز دوران سیاه دیکتاتوری رضاشاه را فراهم آورد. مهم ترین اصل آن که با تلاش علامه «شیخ فضل‌الله نوری» و پیگیریهای مداوم ایشان به متمم اضافه شد، اصل دوم متمم بود. متن اصل تنظیم شده شیخ، چنین بود:🔰 «مجلس .... باید در هیچ عصری از اعصار مواد قانونیه آن مخالفتی با قواعد مقدسه‌ی اسلام و قوانین موضوعه‌ی حضرت خیرالانام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسَلم) نداشته باشد و معین است که تشخیص مخالفت قوانین موضوعه با قواعد اسلامیه بر عهده‌ علمای اعلام ادام الله برکات وجودهم بوده و هست». در ادامه این اصل هم ترتیب نظارت مجتهدین بر قوانین مصوب مجلس شورای ملی را به تشکیل هیاتی پنج نفره از«مجتهدین و فقهای متدینین که مطلع از مقتضیات زمان هم باشند» منوط می‌ساخت.../سید مرتضی حسینی، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، کد5001 ✳️ @ShahidRabe
👆به بهانه یک تصویر 🗓 ۲۹ مرداد ۸۳/ سوادکوه 📷 گفتگوی پژوهشگر فقید، علی ابوالحسنی منذر (راست تصویر) با مرحوم آیت الله عبدالله نظری (خادم الشریعه) ✍ در این جلسه، آیت الله نظری، مسموعات و اطلاعات ارزنده‌ای را که از استادش آیت الله مهدی امامی مازندرانی(ره) مستقیماً درباره مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری (ره) شنیده، روایت می‌کند و از اشک‌های مرحوم امامی مازندرانی در مویه شیخ سربدار، می‌گوید. پدر ایشان، آیت الله عبدالنبی نظری نیز، مشروعه خواه و از هواداران علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود و در برابر عناصر التقاطی، غربگرا و دین ستیز پایداری می‌کرد. یکی از محورهای مهم در تلاشهای تحقیقاتی مرحوم منذر، ترسیم سیمای راستین مرجع شهید علامه نوری و ابهام زدایی از حیات علمی و اجتماعی و دیدگاه های آن شهید بزرگ اسلام می‌باشد که سالیان متمادی توسط قلم و زبانِ مسموم و تحریفگر غربگرایان وابسته، تخریب شده است. در این راستا، تاليف مجموعه ای پيرامون ابعاد مختلف شخصيت علامه شیخ فضل الله(اعلی الله مقامه) را وجهه همت خويش قرار داد که ۷ جلد آن با عناوين زير توسط مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، انتشار یافته است. ۱.آخرين آواز قو!؛ بازكاوی شخصيت و عملكرد شيخ بر اساس آخرين برگ زندگی او و فرجام مشروطه ۲.شيخ فضل الله نوري(ره) و مكتب تاريخ نگاری مشروطه (كتاب سال حوزه)، ۳.انديشه سبز، زندگی سرخ؛ زمان و زندگی شيخ، ۴.خانه بر دامنه آتشفشان؛ شهادت نامه شيخ، ۵.ديده بان بيدار!؛ دیدگاهها ومواضع سیاسی وفرهنگی شیخ، ۶.كارنامه شيخ ؛ پرسش ها و پاسخ ها، ۷.كالبد شكافی چند شايعه درباره شیخ؛ ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳 به مناسبت ایام درگذشت نامدارترین استاد خوشنویس دوره قاجار، میرزا محمدرضا کلهر کرمانشاهی/۲۴-۲۵ محرم ۱۳۱۰ هجری قمری 🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ✍ میرزا محمدرضا کلهر کرمانشاهی (۱۲۴۵- ۱۳۱۰ه‍.ق/ ۱۸۲۹- ۱۸۹۲ م) از ایل کلهر کرمانشاه، خانواده شیه رگ، تیره خمان از خوشنویسان دوره ناصری و از نستعلیق‌نویسان زبردست مهم تاریخ هنر ایران است که شیوه خاصی در نستعلیق‌نویسی ایجاد کرد. این شیوه بر نستعلق‌نویسان پس از او و تازمان حاضر بسیار موثر بوده و شیوه رایج در نستعلیق‌نویسی دوران معاصر شد. محمد رضا کلهر فرزند «محمدرحیم بیک» بود. او در جوانی به سبب زندگی ایلی به سوارکاری و تیراندازی تمایل داشت. از این رو مردی خوش‌بنیه و نیرومند بار آمد. بعدها به کار خوشنویسی رو آورد؛ بنابراین به تهران آمد و نزد میرزا محمد خوانساری شاگرد محمد مهدی تهرانی تعلیم خط گرفت. از آنجایی که از استادان خود پیشی گرفت از روی خطوط باقی مانده از میرعماد مشق کرد. حتی یکبار به اصفهان رفت تا از روی کتیبه معروف میرعماد در تکیه میرفندرسکی مشق کند. او افزون بر نستعلیق در شکسته نویسی نیز استاد بود. میرزا رضا چون در نستعلیق سرآمد شد و شهرت یافت ناصرالدین شاه قاجار او را احضار کرد و بسیار مورد توجه شاه قرار گرفت. حتی شاه اندکی شخصاً نزد وی مشق خط کرد. ناصرالدین شاه خواست که وی در وزارت انطباعات (وزارت چاپ) به کار گمارده شود اما از آنجایی که میرزا مردی بلندهمت و آزادمنش بود نپذیرفت و با کتابتی مختصر و دستمزدی اندک می‌ساخت. او شاگرد یکی از مریدان و شاگردان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) یعنی ادیب بزرگ، سید احمد رضوی(ادیب پیشاوری) بود و در مدارسی خوشنویسی تعلیم می داد که علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در آن تدریس می نمود و کرسی درس و بحث داشت. سرانجام با شیوع همگانی وبا در تهران، او هم مبتلا شد و در روز جمعه ۲۵ محرم الحرام سال ۱۳۱۰ در گورستانی که اکنون محل آتش‌نشانی شهرداری تهران است(میدان حسن آباد/محله سنگلج) به خاک سپرده شد. در دوره قاجار با ظهور پدیده چاپ و چاپ سنگی و همچنین گسستگی ارتباط خوشنویسان با سلسله اساتید قدیمی در خط ایرانی به ویژه نستعلیق‌ نویسی تغییراتی حاصل شد. از سویی جامعه‌ای که گام‌های نخست برای حرکت به‌سوی مدرن شدن را طی می‌کرد. خوشنویسی هم به سمت هنرهای کاربردی رفت و با این تحولات همراه شد. خوشنویسی ایرانی با از دست دادن مصرف اصلی آن یعنی کتابت و مواجهه با نیازهای جامعه مدرن در قرن اخیر روند تازه‌ای را دنبال کرد. محمدرضا کلهر با نگارش روزنامه‌ ای و کتاب‌هایی چون فیض‌الدموع و سفرنامه‌ها نمونه‌هایی برای تمرین مشق در وسعت زیاد برای مشتاقان به‌جای گذاشت. او به جهت خوشنویسی بر روی سنگ و با مرکب غلیظ که برای چاپ سنگی اجتناب‌ناپذیر بود شیوه‌ای پدید آورد که حروف آن چاق و کشیده‌ها کوتاه بودند. پس از کلهر عمادالکتاب سیفی قزوینی از آثار او مشق کرد و این شیوه را رواج داد. عمادالکتاب را می‌توان آخرین حلقه از سلسله استادان پیشین در خط دانست که از او «آداب المشقی» باقی ماند و همین او را به سلسله خوشنویسان معاصر متصل کرد. از شاگردان مستقیم میرزا رضا کلهر کرمانشاهی، میرزا زین العابدین شریفی قزوینی معروف به ملک الخطاطین است. از نظر اشاعه هنر خوشنویسی و شیوه خطاطی کلهر مهمترین شاگرد او آقاسید مرتضی برغانی بود که سبک کلهر را به دو فرزند خود حسن میرخانی و حسین میرخانی آموزش داد. این دو استاد که با یک واسطه شاگرد کلهر محسوب می‌شوند با تاسیس انجمن خوشنویسان ایران در تعلیم خوشنویسان معاصر بسیار کوشیدند. 🔶 منابع: باشگاه خبرنگاران جوان، آثار استاد فقید منذر، محفل خوشنویسی کلهر، خبرگزاری مهر، پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ و ایثار و شهادت و... ✳️ @ShahidRabe
📑 نسخه PDF نظریه دولت شریعتِ () بزرگ عصر مشروطه 🔰👇👇
20120427102832-5207-238.pdf
558.7K
📑 نسخه PDF ♻️ نظریه ی دولت شریعتِ؛ علامه شیخ فضل الله نوری(ره) ✍ نگاهی به اندیشه ی سیاسیِ نظریه پردازِ بزرگ[١]* عصر مشروطه، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه الشریف)، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه) ◽️پژوهشگر و نویسنده: دکتر مظفر نامدار ◽️منبع: فرهنگ 1377 شماره 27 و 28 ◽️تعداد صفحه: ۴۳ ◽️حوزه های تخصصی: علوم سیاسی، اندیشه سیاسی، اندیشه سیاسی در ایران، تاریخ و مبانی اندیشه سیاسی در ایران اسلامی، تاریخ و مبانی اندیشه سیاسی از مشروطه تا انقلاب اسلامی حوزه‌های تخصصی علوم اسلامی، فقه و اصول فقه، اندیشه و فقه سیاسی، فقه سیاسی، آثار و اندیشمندان سیاسی مسلمان [١]* یا Theoretician, Théoricien نخبه ای که با احاطه بر اصول و مبانی علم، درباره مسائل اجتماعی، سیاسی و علمی نظریه جدید ارائه می دهد و یا از تئوری های(نظریه های) موجود برای تحلیل پدیده ها استفاده می کند ✳️ @ShahidRabe
🕌 به بهانه روز جهانی مساجد، ۲۱ اوت (آگوست) ✍ معرفی چهار تاریخی تهران که بطور مستقیم، مرتبط با مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه الشریف بودند 🔰👇👇
✅ ۱- مسجدمدرسه حاج میرزا زَکی/ تهران در محله سنگلج تهران، پایگاه انقلابیون اسلام خواه (مشروعه خواه) 📷 تصویری کم نظیر از نماز جماعت انقلابیون مشروعه خواه به امامت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ۱۲۸۸ در مسجد زَکی. میرزا محمد رضا کلهر کرمانشاهی، خطاط نامدار و مشهور دوره قاجار و از مقلدین و مریدان مرجع شهید، در این مکان تدریس خط داشت. ✅ ۲- مسجد مرجع شهید شیخ فضل الله نوری(ره)/ تهران که در دوره قاجار مسجدمدرسه بود و به یونس خان شهرت داشت. ✍ خاطره آقای ابوذر بیدار از دوستان شهید غفاری/در مصاحبه با جوان آنلاین: شهید آيت‌الله غفاری مسجد شهید شيخ فضل‌الله نوری را احيا كرد و پيشنماز آنجا بود. اوايل كه سر و وضع خاكی و نامرتب شهيد غفاری را میدیدم تعجب می‌كردم، بعد متوجه شدم ايشان دارد (با همکاری معمار معروف، مرحوم حسین لرزاده) مسجد شهيد شيخ فضل‌الله نوری را در پشت وزارت كشور شاه (شهرداری فعلی تهران) در جوار بیت شیخ شهید، بازسازی می ‌كند. شهيد غفاری قصد داشت با اين كار، ياد و خاطره آن شهيد مبارز و مجاهد را زنده نگه دارد. شنيده میشد وزير كشور وقت به بهانه كمبود جا، می‌خواهد اين مسجد تاریخی را خراب كند و به‌جايش برای وزارت كشور پاركينگ بسازد! كه با اين اقدام شهيد غفاری، عملاً به بن‌بست خورد و پروژه تخريب مسجد منتفی شد.(شهید غفاری همچنین قصد داشت بیت در حال تخریب شیخ را که در جوار این مسجد است بازسازی کند که به شهادت رسید و میسر نشد) ✍ تاریخچه، مشخصات و تصاویر مسجد شهید شیخ فضل الله نوری(پس از ۱۸ ماه، جنازه سالم مرجع شهید از محل اختفای منزل، خارج و قبل از انتقال به قم، یک شب در این مسجد قرار گرفت/کتاب سر دار، تندرکیا)👇 http://safarnevis.com/?p=8277 ✅ ۳- مسجدمدرسه مجدالدوله (مجد)/ تهران توضیح اینکه مرجع شهید علامه شیخ فضل‌اللّه نوری، مردم دیندار را به راه‌اندازی مدارس جدید ترغیب می‌کرد و خود نیز در کمک به این راه پیش‌قدم شده بود. این"مسجدمدرسه" بزرگ را نیز با ترغیب مجدالدوله که از متدینین معتمد و مورد وثوق مردم و دارای تمکن مالی بود در محله سنگلج (حسن آباد) ساخت و راه اندازی نمود. این مسجدمدرسه که اکنون نیز حوزه ای فعال است به نام "مجد" شهرت دارد. این مسجدمدرسه دارای چهار شبستان بزرگ، ۱۱حجره و کتابخانه و با حیاطی وسیع و زیبا می باشد. مرجع شهید شخصاً در مراسم افتتاح آن شرکت نمود. نماز جماعت به امامتش برگزار گردید و متولی و پیشنماز آنرا تعیین کرد. که یکی ازشاگردان و یارانش به نام ملا محمد آملی (پدر شیخ محمد تقی آملی) بود که در قضایای دستگیری و شهادت مرجع شهید به دست عوامل انگلیس، او را نیز دستگیر و بعد ها به یکی از نقاط مازندران تبعید نمودند./رجا نیوز ✅ ۴- مسجدمدرسه مشیر (مسجد ساعت)/ تهران که مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) شخصا" وقف نامه آنرا تنظیم نموده است. نشانی: خیابان مولوی، نرسیده به وحدت اسلامی، نبش خیابان شهید تشکری موحدی تصاویر 🔰 http://shabestan.ir/detail/News/696580 ✳️ @ShahidRabe
به بهانه ایام درگذشت استاد محمد رضا حکیمی 🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 🔳 پیام تسلیت مقام معظم رهبری 🔳 مرحوم استاد محمد رضا حکیمی و نظریه ذخیرة الله للشیعة علامه امینی(ره) 🔰👇👇
🔳 متن پیام تسلیت مقام معظم رهبری درباره استاد محمدرضا حکیمی بسم الله الرّحمن الرّحیم با تأسف و تأثر خبر درگذشت و جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّس‌الله‌نفسه را دریافت کردم. ایشان ، و ، و ، و بودند. ایشان عمر را فارغ از آرایه‌ها و پیرایه‌های مادی، در خدمت گذرانده و از خود به جا نهادند. بهره‌گیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیره‌ئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار می‌داشت. این‌جانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همه‌ی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱ شهریور ۱۴۰۰ 🔳 مرحوم استاد محمد رضا حکیمی و نظریه ذخیرة الله للشیعة علامه امینی(ره)🔰 ✍ مرحوم استاد حکیمی در کتاب «حماسه غدیر» می آورد: من نظریه ذخیرة الله للشیعة وی(علامه امینی) را که در تیرماه ۱۳۴۲ شمسی اظهار کرده بود، در «آوای روزها» آورده ام.او معتقد به تأیید «روح خدا» بود. مرحوم علامه امینی از پیروان مکتب علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، شخصیتی است که حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را ادامه دهنده راه ناتمام شیخ فضل الله می دانست و با تمام وجود از ایشان حمایت می کرد؛ همانطور که در کتاب «شُهَداءُ الفَضیلَة» از مرجع شهید شیخ فضل الله، با عنوان «شیخ الاسلام والمسلمین، درفش دانش و دین» یاد نمود، پس از قیام ۱۵ خرداد نیز جمله مهم «الخمینی ذخیرة الله للشیعة» را در وصف امام راحل سید روح الله، بیان کرد. ✳️ @ShahidRabe
✍ به بهانه سالروز بزرگداشت علامه محمد باقر مجلسی(ره)/۳۰ مرداد🔰 📚 معرفی سه اثر ارزشمند این عالم بزرگ شیعه، که توسط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) تصحیح شده است🔰 📗 ۱- تُحْفَةُ الزّائِر کتابی به زبان فارسی نوشته محمد باقر مجلسی (متوفای ۱۱۱۰ق) که درباره زیارات معصومان(ع) از اسناد معتبر است. علامه مجلسی، کتاب را در ماه صفر ۱۰۸۵ق به فارسی تألیف کرده و بیان داشته که تنها زیاراتِ دارای سند معتبر را نقل کرده است. وی کتاب را در دوازده باب و یک خاتمه مرتب ساخته است. مؤلف به جهت آنکه ثواب زیارت پیامبر اکرم (ص) و ائمه(ع) در احادیث زیادی آمده و بیشتر کتب زیارت، به زبان عربی نوشته شده است، تصمیم می‌گیرد کتابی در زمینه آداب زیارت معتبر نقل‌شده از معصومان، به زبان فارسی بنویسد تا شیعیان فارسی ‌زبان از آن بهره ببرند. انصاری قمی، در «کتاب‌شناسی تألیفات علامه مجلسی»، ۱۳۶۹ش بهترین چاپ تحفة الزائر را مطبوع ۱۳۱۴ق به اهتمام و تصحیح علامه شیخ فضل‌الله نوری(ره) می‌داند. ✍ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع (ره) در تقریظ تصحیح این اثر ارزشمند با ادبیاتی فصیح می فرماید:🔰 بر ضمیر منیر سعادت تخمیر و خاطر صافی ارباب خبرت و بصیرت می نگارد کتاب تحفه الزائر، که از تألیفات علامه دوران و محقق زمان، وحید دهره و فرید عصره، محیی مراسم الشریعه و ممیت آثار البدع و الضلاله، آخوند ملا محمد باقر اصفهانی، المشتهر بالمجلسی الثانی(اعلی الله مقامه و رفع فی الخلد أعلامه) و برای زاد مسافرین و توشه زائرین أقرب الوسائل به سوی مغفرت و رحمت حضرت احدیت است- از دیرگاهی به این طرف به دایره مطبوعات قدم نهاده و مرات عدیده به زیور طبع آراسته گشته، ولی علت غایی تألیف و مقصود اصلی مؤلف که توفیر حظ زائرین و تکثیر فائده مسافرین است، به واسطه عدم اهتمام مباشرین در تصحیح و طبع آن، حاصل نگردیده و مطبوع طباع ارباب ذوق و سلیقه نیفتاد و این قلیل البضاعه را مدتی مکنون خاطر بود که به تقریبی، اسباب طبع نسخه شریفه فراهم شود تا به طرزی خوب و اسلوبی مرغوب که عموم برادران دینی را محبوب و مطلوب آید، متصدی تحریر آن گردد.لهذا به تحریر این نسخه شریفه اقدام نموده و تمثیل آن را به طرزی خوش، ترتیب و تشکیل داده که می توان ادعا کرد که هرگاه کسی را از بوستان تألیفات مجلسی، تحفه لازم باید بگرفتن، نسخه ای از این تحفه، جازم آید.فجاء بحمدالله مرغوباً و یصیر ان شاء الله مطلوباً 📕 ۲- زادُ الْمَعاد (به معنای توشۀ روز معاد) علامه مجلسی(ره) در ادعیه و اعمال ایام سال، توسط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در سال ۱۳۲۱ ق در تهران تصحیح و به امر و تحت نظارت کامل ایشان چاپ گردید. 📘 ۳- مِرآةُ العُقُول في شرح أخبار آل الرسول علامه مجلسی(ره) در شرح کتاب کافی کلینی(ره)، توسط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) تصحیح و تحت اشراف ایشان در سال ۱۳۲۲ق، چاپ گردید (بانی چاپ، مرحوم میرزا احمد خان مشیر) 🔶 منابع: ویکی شیعه/ ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی/ مجموعه رسائل و مکتوبات... شیخ، گردآوری، محمد ترکمان و... ✍ ویژه نامه ماه مجلس (به مناسبت، روز بزرگداشت علامه مجلسی رضوان الله علیه)🔰 https://hawzah.net/fa/Occation/View/70192/ ✍ جهت شادی روح علامه مجلسی و علامه شهید نوری (رضوان الله تعالی علیهما) 🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ✳️ @ShahidRabe
🔳 به بهانه سالروز درگذشتِ انسانی فرهیخته ✍ مرحوم حاج هاشم لنکرانی، از آشنایانِ خانوادگی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) /فوت: ۳۱ مرداد ۹۳ ش 🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 💠 مرحوم هاشم لنکرانی: افرادی که مرجعیت علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را انکار می کنند یا از جهلشان است یا از روی غرض و مرض...مجتهد بزرگی که صاحب فتوا، دارای مقلد بسیار و صاحب رساله های عملیه و فقهی متعددی بوده و به طلاب نیز شهریه پرداخت می کرده، اگر مرجع نبوده، پس چه بوده؟! این موضوع از آنجا مهم تر می شود که جانشینان شیخ مرتضی انصاری یعنی، میرزای شیرازی و میرزای رشتی، در یک اقدام هوشمندانه، در زمان حیاتشان بر مرجعیتِ شاگرد طراز اول خود، شیخ فضل الله، مهر تأیید زده اند و به نوعی جانشین پس خویش را به خواص و عوام معرفی نموده اند...ولی متأسفانه حسادت ها و خباثت ها و جهالت ها، در تمام دوران ها بوده است.../ در گفتگو با یکی پژوهشگران، سال ۹۰ ش ✍ با هم می‌خوانیم نوع ارتباط و آشنایی خانوادگی مرحوم هاشم لنکرانی را با مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) به همراه نقل خاطراتی از ایشان/ از کتاب کالبد شکافی چند شایعه (ناروا) درباره شیخ، به قلم مرحوم استاد علی ابوالحسنی(منذر)، صفحات ۲۵، ۲۶، ۲۷ و ۲۸ 🔰👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📄 فایل تصویر صفحه ۲۵
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📄 فایل تصویر صفحه ۲۶
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📄 فایل تصویر صفحه ۲۷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📄 فایل تصویر صفحه ۲۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا