eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.3هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
260 ویدیو
351 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 به بهانه ایام ثبت جهانی هنر نگارگری (مینیاتور) در یونسکو 🔴 آشنایی با بزرگترین بنای تاریخی، مذهبی، کاشی مینیاتور جهان، در کرمانشاه (تکیه سید الشهداء معاون الملک، پایگاه انقلابیون مشروعه خواه در صدر مشروطه) که اثری از مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را در خود دارد ✍ در ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۹، پانزدهمین کمیته جهانی میراث ناملموس سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو - UNESCO) که به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی (آنلاین) به میزبانی جامائیکا برگزار ميشد پرونده هنر نگارگری (مینیاتور) ايران به صورت مشترک با(دیگر مدعیان این هنر)، کشور‌های ترکیه، ازبکستان و آذربایجان شمالی، مطرح شد و پس از بررسی با رأی اکثریت آرا و بدون مخالفت به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد. نگارگری، هنری است که در آن هنرمند نگارگر آنچه را که در عالم واقعی یا در پرده خیال دیده به تصویر می‌کشد و با چنگ انداختن به ریسمان معنوی و بهره‌گیری از تعالیم اسلامی، مفاهیم فرهنگی به خلق اثر هنری ایرانی اسلامی می‌پردازد. نگارگری ایرانی به عنوان هنری برگرفته از مفاهیمی، چون تعالی روح و رسیدن به عالم معنا و جاودانگی با نگرش حقیقت‌گرا و هنر قدسی در سراسر دنیا شناخته شده است. اوج شکوفایی این هنر با ظهور چهره هایی، چون کمال‌الدین بهزاد و رضا عباسی در عهد صفویه شکل گرفت که بیانگر دوران طلایی آن و مایه مباهات هر ایرانی است. نقاشی های موسوم به قهوه خانه ای از داستان های شاهنامه و پرده نگاره های مربوط به عاشورا و کربلا نیز برگرفته از این هنر می باشد. ✅ آشنایی با بزرگ ترین بنای نگارگری جهان🔰 ✍ تکیه مذهبی تاریخی معاون الملک کرمانشاه، بزرگ ترین تکیه کاشی نگارگری (مینیاتوری) جهان، پایگاه انقلابیون اسلام خواه (مشروعه خواه) در مشروطه، سال ۱۲۸۸ شمسی، توسط مشروطه چیان لامذهب جریان انگلیسی مشروطه، به توپ بسته و به آتش کشیده شد و بانی آن نیز ناجوانمردانه ترور گردید. 📷 تصاویر بالا، از کاشی مینیاتورِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) و واعظ کبیر اشرف الواعظین شیرازی [۱*]، از همفکران شیخ فضل الله، در تکیه معاون الملک🔰 [۱*] اشرف‌الواعظین، از دوستانِ معاون‌الملک نیز بوده كه در ایام سوگواری حضرت سيدالشهدا (ع) به ذکر مصیبت می‌پرداخته است تابلو کاشی مینیاتوری که از مجلس وعظ اشرف‌الواعظین مشاهده می کنید در ضلع جنوبی حسینیه تکیه معاون‌الملک قرار دارد. در مورد ایشان بیشتر بدانیم🔰 عالم مشروعه خواه، حاج سیدعلی‌اکبر اشرف الواعظین شیرازی، (والدِ سلطان الواعظین شیرازی صاحب کتاب گرانسنگ شبهای پیشاور) و از همفکران مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، رئیس جمعیت بسیاری از سادات شیراز و از پرچمداران دیانت و مروجین مذهب و شریعت بود. ایشان سال‌ها در تهران به ترویج و تبلیغ مشغول بود تا آن که حوادث مشروطه پیش آمد. مرحوم اشرف الواعظین به کرمانشاه نقل مکان کرد و در این شهر ماندگار شد. او در کرمانشاه قدرت و نفوذ بسیاری یافت و در برابر دشمنان دین و معاندین سدی استوار گشت. وی در ترویج شرع انور [مشروعه خواهی] و جلوگیری از انحرافات و ایستادگی در برابر ارباب تفکرهای گمراه کننده، نهایت سعی خود را مبذول داشت. ایشان همواره مورد احترام و توجه علما، همچون آیت‌الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی(صاحب عروه و از همفکران و دوستان علامه شیخ فضل الله نوری ره) و مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی (مؤسس حوزه علمیه قم و از شاگردان مرجع شهید علامه نوری ره) بود. وی بعد از تقریباً هشتاد سال زندگی، در سپیده دم روز سه شنبه ۲۱ شعبان سال ۱۳۵۱ ه. ق در کرمانشاه بدرود حیات گفت. به مناسبت درگذشت مرحوم سیدعلی‌اکبر اشرف الواعظین از سوی آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری دروس حوزه علمیه قم تعطیل شد و مجلس ترحیمی نیز از سوی ایشان در مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) برگزار گردید. ✅ تاریخچه و تصاویری از تکیه معاون الملک کرمانشاه؛ جلوه ای بی مانند از پیوند کاشی کاری و معماری(کلیک بر لینک)👇 https://www.kojaro.com/2016/5/7/118853/moaven-almolk-tekiye/ 🔸منابع: خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اطلاع رسانی حوزه(حوزه نت)، ویکی فقه، کجارو... ✳️ @ShahidRabe
🗓 به بهانه روز وحدت حوزه و دانشگاه ✍ ۲۷ آذر سالروز شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح (ره)، توسط گروهک تروریستی التقاطی فرقان(پیروان مکتب شریعتیسم) 🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 🌹زندگی نامه شهید دکتر محمد مفتح🔰 https://navideshahed.com/fa/news/389915/ ✍ روز شهادت دکتر مفتح را به پاس خدمات ایشان، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام نهاده اند. ⁉️اما آیا می دانستید که سالها قبل از این شهید بزرگوار، عالمی بزرگ و انقلابی (ولی متأسفانه گمنام مانده!)، مسیر تحقق این وحدت را با تلاش های بی وقفه خود، طی نموده است؟!🔰 به این بهانه، خبرنگار خبرگزاری رضوی از کاشان، خدمات آیت الله حاج شیخ محمد غروی کاشانی رضوان الله تعالی علیه، نخستین شخصیتی که پیوند حوزه و دانشگاه را در دهه ۴۰ ایجاد کرد، از علمای برجسته و چهره های مبارز و انقلابی کاشان، از مریدان و پیروان مکتب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری را از زبان آقای عباسعلی فراهتی، محقق و پژوهشگر علوم اسلامی و نوه این عالم جلیل القدر، اینچنین معرفی می نماید👇 🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰 ✍استاد عباسعلی فراهتی، محقق و پژوهشگر علوم اسلامی، نوه این عالم جلیل القدر گفت: آیت الله غروی کاشانی نخستین شخصیتی که پیوند حوزه و دانشگاه را در دهه 40 ایجاد کرد. آیت الله غروی، قبل از انقلاب اسلامی همزمان با مبارزات سیاسی خود علیه رژیم پهلوی در تهران شاگردان دانشگاهی از جمله مرحوم دکتر حسن حبیبی(حقوق دان)، دکتر سید محمود کاشانی، دکتر حمید بهرامی رئیس سابق دانشکده حقوق امام صادق(ع) و دکتر آزمایش از حقوقدانان معاصر را در کنار تربیت شاگردان حوزوی پرورش داد. وی با تاکید بر اینکه آيت الله غروي معتقد بود برای حل مشکلات اجتماعی این دو قشر همدیگر را باید پوشش دهند و در عرصه سیاست و مسائل اجتماعی کنار هم باشند گفت: این در حالی بود که رژیم پهلوی سعی داشت که بین قشر روحانی و دانشگاهی اختلاف ایجاد کند . به گفته وی، آیت الله غروی کاشانی از خطه عالم پرور، مومن و متدین دارالمونین کاشان از چهره های مبارز و انقلابی است که با فداکاری ها، اقدامات و مبارزات سیاسی ارزنده خود سهم بسزایی را در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است. رئیس سابق دانشگاه پیام نور کاشان، در خصوص جایگاه و اهمیت شخصیت این عالم برجسته گفت: زمانی که دستگاه وقت بدنبال مبارزه جدی وی با فعالیت علنی با فرقه ضاله بهائیت و فتوایش علیه چند تن از سران بهائیت، خواست او را دستگیر و به یک نقطه بسیار دور دست تبعید کند، با مقاومت و ممانعت آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی(ره) روبرو و مجبور شد در برابر این دستور، آیت الله غروی را در سال 1329تحت الحفظ به منطقه ای در جنوب تهران تبعید کند. دکتر فراهتی تصریح کرد: با تبعید آیت الله غروی به تهران، علمای بزرگ و فدائیان اسلام بسیار از حضور وی خشنود و وی را مورد استقبال گرم خود قرار می دهند و در این جلسه استقبال، مرحوم آیت الله شیخ محمد رضا تنکابنی پدر سخنور نامی حجت االاسلام فلسفی خطاب به آیت الله غروی می فرمایند: "بحمدالله با ورود جنابعالی تهران از فقر علمی به در آمد." *نخستین روحانی مبارز از بین علمای طراز اول تهران در اعتقاد کامل به ولایت مطلقه وی اظهار داشت: همچنین آیت الله غروی کاشانی نخستین روحانی مبارز از بین علمای طراز اول تهران در سال 1342 بود که با اعتقاد کامل به ولایت مطلقه فقیه طی انتشار اعلامیه هایی مردم را دعوت به تبعیت ازحضرت امام خمینی (ره )در مبارزه با رژیم شاهنشاهی کرد. به گفته وی، آیت الله غروی در تهران با اینکه تحت نظر بود، مبارزات سیاسیش را همواره در کنار فعالیتهای فرهنگی مذهبی ادامه می دهد. عضو شورای فرهنگ عمومی کاشان، اقدامات ارزشمند آیت الله غروی در نهضت ملی صنعت نفت همگام با آیت الله کاشانی، همکاری مبارزاتی وی با آیت الله کاشانی در سقوط دولت هژیر و رزم آرا، تلاش و کوشش در راستای آزادی آیت الله کاشانی از زندان در سال 1335 و مبارزه با لوایح 6 گانه انقلاب سفید را از دیگر اقدامات موثر این عالم شجاع و فقیه وارسته بر شمرد. دکتر فراهتی تشکیل جلسات روحانیان مبارز در مخالفت با رفراندوم ساختگی شاه و پشتیبانی از مراجع تقلید در سال 1341 در منزل آیت الله غروی را یادآورشد و گفت: زمانیکه سرتیپ طاهری و نیروهایش به منزله آیت الله غروی حمله ور شدند ایشان شجاعانه در برابر طاهری می ایستد و قاطع و کوبنده می گوید:"شقی تر از شما هم در کربلا مامور بود "ما در برابر همه چیز خود را آماده کرده و به تکلیف خود واقفیم و هیچ ترس و واهمه ای از شما نداریم شما هیچ غلطی نمی توانید بکنید." [در ایام قیام اسلامی مردم در اوایل دهه ۴۰ شمسی، با جمعی از علما و وعاظ در منزل آیت الله حاج شیخ محمد غروی کاشانی که از کاشان به تهران آمده بود نشسته بودیم و از محضر ایشان بهره علمی و معنوی می بردیم. غافل از آنکه منزل و حتی کوچه های منتهی به منزل ایشان، در محاصره پلیس قرار دارد. ناگهان سرهنگ طاهری با عده ای از ساواکی ها به منزل ریختند و درصدد جلب و دستگیری ایشان و ما برآمدند. سرهنگ طاهری با صدای خشن گفت، آقایان بازداشت هستند! آقای غروی عصبانی شده، به تصویر بردار شده مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) که بالای سرشان در روی رف قرار داشت، اشاره کردند و فرمودند: "ما در راه دفاع از اسلام، تا اینجا هم حاضریم، و ابایی نداریم که حتی بالای دار برویم" عکس شیخ فضل الله شهید را بلند کرد و گفت: "هدف ما آن است که ایشان دنبال می کرد" سپس همه را سوار اتوبوس کرده به زندان قزل قلعه بردند.آیت الله غروی کاشانی در زندان در پاسخ به تهدید های تند و تیز مأمورین، با صلابت گفتند، دلیلی ندارد که از شما بترسم و دست از یاری دین خدا و حفظ احکام اسلام بردارم. حبس آقا هفت روز طول کشید که پنج روزش در ماه مبارک رمضان بود./ک، تنهای شکیبا] 🔰ادامه در بخش سوم🔰
🔰بخش سوم🔰 وی اظهارداشت: آیت الله غروی و همراهان پس از حمله طاهری به منزل وی دستگیر شده و در زندان قزل قلعه بازداشت می شوند که دستگاه با اعتراض و حرکت و همراهی آیت الله میلانی از مشهد به تهران و برپایی تظاهرات روبرور می شود و در نتیجه آیت الله غروی و علما را آزاد می کند. *تداوم مبارزات سیاسی پس از آزادی از زندان به گفته وی، پیگیری شدید مبارزات این عالم کاشانی با رژیم شهنشاهی پس از آزادی از زندان نیز از طریق تشکیل جلسات مخفیانه و آشکار با مبارزان و علما ادامه می یابد بطوریکه شهادت آیت الله سعیدی و آیت الله غفاری را توسط رژیم ستمشاهی افشاگری می کند و نخستین مجلس ترحیم کشور برای یاد بود این دو شهید بزرگوار را در مسجد ارگ تهران از طریق انتشار در روزنامه اطلاعات و چاپ و تکثیر اطلاعیه های جداگانه در بازار تهران اعلام می کند و مردم را به شرکت در این مراسم و اعلام انزجار از این حرکت خاندان پهلوی دعوت می کند. دکتر فراهتی اظهارداشت: دستگاه پهلوی نیز بلافاصله پس از این اقدام آیت الله غروی منزل وی را در محاصره کامل نیروهای ساواک در می آورد و با حضور در مسجد ارگ و بستن درهای آن مانع از برگزاری این مراسم می شود. وی افزود: برگزاری مراسم شهادت شهید محمد بخارایی و همرزمانش، اسماعیل و طیب حاج رضایی در زمانیکه رفت و آمد بر سر مزار آنها ممنوع بود با برپایی مراسم یادبود در همان محل از دیگر افشاگریهای آیت اله غروی در جنایات مکرر خاندان پهلوی است. به گفته وی، دعوت از علما به همبستگی در حمایت از امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه)، ایجاد زمینه برای وقوع قیام 15 خرداد بطوریکه امام خمینی (ره)در آن سالها شخصا از طریق نامه در پیامی محبت آمیز از ایشان تقدیر می کند از دیگر خدمات مبارزاتی وی است. *قطع تلفن منزل آیت الله و قطع حق ملاقات با وی به دستور شخص شاه بدلیل حمات از امام راحل استاد دانشگاه کاشان تصریح کرد: دستگاه بدلیل حمایت آیت الله غروی از قیام امام خمینی(ره)در سال 1342 وی را مدتی به زندان می برد و حتی به دستور شخص شاه نامش از دفتر تلفن حذف و تلفن منزلش نیز قطع می شود و کسی حق ملاقات با این روحانی مجاهد را ندارد. فراهتی افزود: آیت الله غروی در سال 1346 دستور چاپ و انتشار عکس آقای طالقانی را می دهد که همین امر زمینه ساز آزادی مرحوم طالقانی از زندان می شود. وی گفت: آیت الله غروی نه تنها در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی و مبارزه با رژیم پهلوی اقدامات تاثیر گذار و قابل نفوذی را انجام داد بلکه در مبارزه با رژیم غاصب صهیونیست نیز از هیچ اقدامی کوتاهی نکرد بویژه آنکه بارها عکس و مدارک لازم خود را جهت هجرت به فلسطین تهیه و اقدام به ترک دیار داشت که دستگاه پهلوی از خروج وی ممانعت کرد اما ایشان همواره با ترغیب جوانان و پیوستن به صفوف مسلمانان بر علیه اسرئیل غاصب تا آخر عمر از هیچ کوششی فروگذاری نکرد. به گفته وی، اعلام جلسه اعتراض و محکومیت جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در قالب مجلس دعا در مسجد ارگ تهران یکی از اقدامات وی در مبارزه با اسرائیل است. *فلج کردن آیت اله برای جلوگیری از حضور وی در مبارزات فراهتی، تداوم مبارزات این روحانی بزرگ تا سالهای آخر عمر وی را تاکید کرد و گفت: دستگاه با تداوم این مبارزات آیت الله غروی از طریق شخصی که در نقش پزشک به منزل وی جهت درمان ایشان رفت و آمد می کرد، با تزریق آمپول از ناحیه دو پا فلج میکند و ایشان اجبارا" خانه نشین می شود. به گفته وی، پس از وقوع این حادثه خانه محقر این عالم فرهیخته تا پایان مرگ، پایگاه علم، فقاهت و سیاست برای مبارزان انقلاب اسلامی، طلاب دینی، اساتید و دانشجویان می شود و با وجود اینکه قدرت ترک منزل را نداشته پس از واقعه 17 شهریور 57 مجلس ترحیم و اعلام انزجار از این حرکت شاه مخلوع را نیز برپا می کند. *آیت الله غروی اعجوبه دوران دارای ابعاد گسترده شخصیتی رییس سابق دانشگاه پیام نور کاشان با تاکید بر اینکه آیت الله غروی دارای ابعاد گسترده شخصیتی، خصوصیات برجسته اخلاقی، عارفی جلیل القدر با ملکات اخلاقی و حسنات معنوی، مجتهدی جامع الشرایط در فقه و اصول و اعجوبه دوران در کشف اسرار و رموز آیات قرآنی در زمینه استخاره به کلام الله بوده است گفت: مرحوم آیت الله غروی در آخرین سال پایانی زندگی خود چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی زمانیکه شاه مخلوع هنوز در اوج قدرت بوده با استناد به آیه 22 سوره مجادله مژده این پیروزی را به مردم نوید می دهد و می گوید "من نخواهم بود ولی این انقلاب پیروز خواهد شد." 🔰ادامه در بخش چهارم/پایانی🔰
🔰بخش چهارم/پایانی🔰 فراهتی افزود: زمانی که آیت الله غروی در بیمارستان جم تهران به دیدار حق شتافت مردم تهران روز 27 ذیحجه به دعوت جامعه روحانیت و تعطیلی کامل بازار و خیابان های اطراف آن تشییع جنازه با شکوهی از وی بعمل آوردند به طوری که آیت الله العظمی نجفی مرعشی(ره) درباره وی فرموده بودند:"هر کاری برای تجلیل و بزرگداشت آیت الله غروی انجام بگیرد کم است زیرا که وی در زمانی وارد صحنه مبارزات شد که ما هنوز وارد نشده بودیم و در برابر دستگاه پهلوی همچون شیری غران ایستاد." *اعلام حکومت نظامی دستگاه برای جلوگیری از مراسم تشییع پیکر آیت الله غروی وی افزود: دستگاه فرومایه و ظالم پهلوی با اعلام حکومت نظامی در چند خیابان برگزاری مراسم تشییع پیکر آیت الله غروی مردم مشایعت کننده را به رگبار گلوله می بندد و سه نفراز آنها را به شهادت می رساند و تعدادی را نیز مجروح می کند. به گفته وی،پیکر مرحوم آیت الله غروی در کاشان نیز در میان دستان انبوه دوستداران علم و فقاهت که ساعتها در میدان ورودی شهر انتظار رسیدن پیکر وی را داشتند بسیار شایسته و سنگین تا مزار فیض این شهرستان تشییع می شود و در آرامگاه خانوادگی وی به خاک سپرده می شود و جامعه روحانیت مبارز تهران پس ازوفات وی به پاس خدمات این عالم مجاهد نخستین سالگرد این فقیه مبارز را در اول محرم سال 1400ه.ق در مدرسه عالی شهید مطهری برگزارمی کند. شایان ذکر است: آيت الله غروي کاشاني عالم وارسته، فقيه جامع الشرايط، مجاهد نستوه و مبارزي شجاع فرزند علامه شهير حاج ملا محمد حسين مجتهد‹‹کاشاني›› فقيه و رياضيدان نامدار از علماي بزرگ و مراجع قرن 13 هجري، فرزند آيت الله العظمي حاج ملا احمد نطنزي داماد علامه فاضل نراقي صاحب کتاب معراج السعاده و مستند الشيعه و از مریدان و پیروان مکتب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود و نزد دو تن از اصحاب و همفکران مرجع شهید نوری، یعنی میرزا حبیب الله شریف کاشانی و آقا سید محمد باقر درچه ای که از علمای انقلابی مشروعه خواه بودند، تلمذ کرده بود. در سن 22 سالگي نزد آيت الله ملا حبيب الله شريف كاشاني موفق به کسب درجه اجتهاد شد. اين محقق و پژوهشگر علوم اسلامي افزود: پس از گذراندن تحصيلات مقدماتي، سطوح عاليه حوزه را نزد آيت الله ملا حبيب الله شريف كاشاني در كاشان فرا گرفت و پس از آن راهي مدرسه صدر اصفهان شد تا در محضر بزرگاني عارف و فيلسوف همچون مرحوم آخوند كاشي و آيت الله درچه اي به تلمذ پرداخت. آيت الله غروي پس از اصفهان براي تكميل مباني فقه، اصول و اجتهاد، فلسفه و عرفان به حوزه علميه نجف اشرف عزيمت کرد و به مدت 14 سال در حوزه درس حضرات آيات عظام آقاسيدابوالحسن اصفهاني، آقا ضياء الدين عراقي... اساتيد بزرگ فقه و اصول حاضر شد و از آن استادان عالي مقام و مراجع نامدار نيز به دريافت اجازه اجتهاد نائل شد. آيت الله غروي درسال 1314 هجري شمسي با وجود مخالفت و ممانعت علماي نجف از برگشت وي به ايران به كاشان مراجعت نمود و تا سال 1329 كه به دليل فعاليت مداوم در عرصه مبارزات سياسي به تهران تبعيد شد به تدريس و تعليم طلاب و ارشاد و هدايت مردم و رتق و فتق امور آنها پرداخت. سرانجام این ستاره پر فروغ آسمان علم و فقاهت کاشان پس از سال ها مبارزات سیاسی و اقدامات فرهنگی، مذهبی و اجتماعی در پنجم آذر سال ۱۳۵۷ سه ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در بیمارستان جم تهران به دیدار حق شتافت. کد مطلب ۳۷۹۰۲ 🌹شادی روح پرفتوح شهید دکتر مفتح و آیت الله مجاهد غروی کاشانی «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ✳️ @ShahidRabe
🏴 ایام ارتحال سخنران بزرگ انقلاب اسلامی، خطیب خاصِ مراسمات امام راحل، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی فلسفی(ره)/ ۲۷ آذر ۷۷ شمسی 🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 📷 تصویر سخنرانی آقای فلسفی(ره) در مدرسه فیضیه در حضور حضرت امام خمینی(ره) حضرات آیات مرحوم شیخ ابولقاسم خزعلی(ره) و شیخ حسن صانعی(رئیسِ وقت بنیاد ۱۵ خرداد) در تصویر دیده می شوند 🔰👇👇
💠 خاطرات واعظ شهیر، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی فلسفی(ره) از مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و امام راحل:🔰 به ياد دارم كه در سال 1358 ، مدرسين محترم حوزه علميه قم تصميم گرفتند به مناسبت چهلم شهيد آيت الله مطهري دو روز در مدرسه فيضيه مجلس بزرگداشتي بگيرند. آنها براي سخنراني در آن مجلس از من دعوت كردند و من نيز هر دو روز را منبر رفتم، امام خميني هم در هر دو مجلس حضور داشتند. تمام صحن مدرسه فيضيه و اطراف آن مملو از روحانيون و اقشار مختلف مردم بود. در آن جلسات، اساس سخنراني من درباره خدمات بزرگ روحانيت در نهضت هاي تاريخي ايران بود. در آن ايام كساني كه غرب زده بودند مي خواستند كه نقش دين و روحانيت در جامعه كم رنگ باشد و يا اصولا انديشه اسلام منهاي روحانيت حاكم باشد، لذا در منبر به تفصيل آن موضوع را مورد بحث قرار داده و در مقام اشاره به يکي از مصاديق تاريخي اين بحث، گفتم: «در ماجراي مشروطيت... در آن زمان مردم رشد فكري لازم را نداشتند، لذا در آن مقطع عوامل وابسته به اجانب كه از سفارت انگليس دستور مي گرفتند، مي گفتند : اگر مشروطه بر پا شود همه روزه يك نان سنگك با دو سيخ كباب به در خانه ها خواهند داد! و بدين وسيله مردم كوته نظر را تطميع و به سوي گروه و دسته خود جذب نمودند. آنها غرب زدگاني بودند كه نمي خواستند قانون اساسي حاوي وجه ديني و امر روحانيت باشد و به همين جهت شهيد شيخ فضل الله نوري را كه در اين باره پافشاري مي کرد، مورد جسارت و حملات شديد قرار دادند و سرانجام هم با اينكه وي طرفدار مشروطه مشروعه بود، او را ضد مشروطه معرفي نمودند؛ بعد هم به همين عنوان كه دروغي بيش نبود، به دارش آويختند... به اين ترتيب سخنراني آن دو روز به پايان رسيد. به خاطر دارم كه شبِ روز دوم، در منزل آقاي خزعلي مهمان بودم. مرحوم آقاي پسنديده – برادر بزرگ امام – و مرحوم اشراقي – داماد امام- هم آنجا بودند. آقاي اشراقي گفت: «بعد از سخنراني شما در معيت امام، به منزل ايشان رفتم. ايشان فرمودند: الان به راديو و تلويزيون -كه آن موقع مسئولش قطب زاده (عامل معدوم کودتای نافرجام علیه نظام، با مشارکت و عاملیت مرجع شاه ساخته، کاظم شریعتمداری) بود – تلفن كنيد و بگوييد كه اين سخنراني [به خاطر دفاع به حقی که از حقانیت راه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری شده بود] بايد عينا پخش شود و يك «واوش » هم كسر نشود. پرسيدم: حتي يك واوش هم كسر نشود و تمامش پخش شود؟ امام فرمودند: بله! » با اين همه، مسئولين وقت نه تنها به دستور امام ترتيب اثر ندادند و سخنراني را پخش نكردند، بلكه تا آنجا كه به خاطر دارم، حتي خبر برگزاري اين مجلس مهم را هم درست اعلام نكردند و به همين مقدار اكتفا شد كه امام به فيضيه آمدند و فلاني هم سخنراني كرد. به دنبال اين سخنراني، ملي گرايان در روزنامه ها و مجلات خود، با به راه انداختن موجي از تبليغات منفي عليه من، به تخطئه آن سخنراني پرداختند و آن را خلاف واقع وانمود كردند. از بارزترين موارد اعتراض آنان اين بود كه چرا از شيخ فضل الله نوري دفاع و او را طرفدار مشروطه مشروعه معرفي كرده اي، در حالي كه او [به زعم فکر منحرف آنان] مخالف مشروطه و طرفدار استبداد بود!!! البته امروز تا حد زيادي با انتشار اسناد و مدارك تاريخي مربوط به دوران معاصر ايران، مردم با واقعيتِ ديدگاه هاي مرحوم شيخ در دوران مشروطيت آشنا شده اند و چندان نيازي نيست كه در مقام پاسخگويي به ذهنيت آن افراد [منحرف] سخن بگويم.../ ...در حدود سي چهل سال پيش يکي از دوستان صميمي مرحوم حاج ميرزا عبدالله صبوحي واعظ [خطیب مشهور تهران] برايم نقل كرد كه حاج ميرزا عبدالله از ياران نزديك شیخ فضل الله نوري(ره) بود و به منزل او بسيار رفت و آمد داشت و در مواقعي محرمانه و دو نفري از اوضاع و احوال با یکديگر صحبت مي كردند. حاج ميرزا عبدالله گفت: «شبی به منزل مرحوم شيخ فضل الله رفتم كسي غير از من نبود. به من گفت: امروز از طرف سفارت روس بسته اي برايم آوردند كه داخل آن پرچم روس بود. آورنده گفت: چون در خطر قرار گرفته ايد اگر مايل هستيد اين پرچم را بالاي سر در خانه خود بزنيد تا تحت حمايت دولت روس قرار گيريد و كسي نتواند متعرض شما شود. شيخ فضل الله گفت: من به آن فرد گفتم: من يك روحاني مسلمانم و در پناه غيرمسلمان نمي روم، مرگ را مي پذيرم، ولي به اين ذلت تن نمي دهم. 🔸منابع: خاطرات و مبارزات مرحوم فلسفی/ ماهنامه فرهنگی شاهد یاران... ✳️ @ShahidRabe
🔳 به بهانه ایام شمسی درگذشت شیخ الشریعه اصفهانی(ره)، از دوستانِ آخوندخراسانی/۲۹ آذر ۱۲۹۹ ش 📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰 ⁉️‌ ماجرای اعتراض شیخ الشریعه اصفهانی، به آخوند خراسانی(بابت رفتارهای جسارت آمیز و ناشایستِ پسر آخوند)، چه بود؟! ⁉️عاقبت کار پسرِ آخوند خراسانی چه شد؟ ⁉️ آیت الله العظمی امامی مازندرانی(استاد امام راحل و شاگرد مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری)، مُعممینِ مُسببِ قتل شیخ (آخوند خراسانی، حسین طهرانی، عبدالله مازندرانی..‌.) را به چه تشبیه نمود و چگونه توصیفشان کرد؟! 🔰👇👇
✍ روایت شیخ فتح الله شریعت، ملقب به شیخ الشریعه اصفهانی(از علمای مشروطه خواه نجف و از دوستان آخوند محمد کاظم خراسانی)، از قضیه توهین فرزند آخوند خراسانی، به ساحت مقدس مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (اعلی الله مقامه) در حضور پدرش! ✍ شیخ الشریعه اصفهانی پس از کسب اطلاع از وقایع بردار شدن مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، منقلب شد و مطلبِ درد آور تری را اینگونه برای آیت الله امامی مازندرانی نقل فرمود:🔰 یکی از تجار نجف، مجلس عروسی برای فرزندش داشت. به همین مناسبت علما و طلاب [مشروطه خواه را] برای صرف شام دعوت نمود. من و آخوند ملا محمدکاظم خراسانی و شیخ عبدالله مازندرانی و سایر مراجع در یک اتاق قرار گرفتیم و طلاب با فرزندان مراجع، در یک سالن بزرگ دیگر مجاور این اطاق. در این هنگام تلگرافچی وارد اتاق شد، دست آخوند خراسانی را بوسید و تلگراف را تقدیم آخوند کرد. آخوند تلگراف را باز کرد و مشغول خواندن شد، ناگهان دیدم دستش لرزید، تلگراف از دستش افتاد. به من اشاره کرد، من تلگراف را برداشتم و خواندم. به شدت لرزیدم و متأثر شدم. متن تلگراف این بود: "حضور محترم آیت الله آقای آخوند ملا محمدکاظم خراسانی، شیخ فضل الله مرتد و ضدانقلاب، اعدام و به دار مجازات آویخته شد. امضاء: یپرم ارمنی" [۱]* پسر [آخوندخراسانی] میرزا مهدی آمد تلگراف را برداشت و گفت: آقا! چه شده؟ من گفتم: چه میخواهی بشود، تلگراف را بخوانید. وقتی خواند با خوشحالی به سالن مجاور اتاق رفت و به طلاب تبریک گفت ...به شادمانی پرداختند!!! و به یکدیگر تبریک گفته! شیرینی توزیع کردند!!! بدون اینکه آخوند خراسانی بابت جسارت پسرش به وی معترض گردد!/ مطلب از شیخ حسن شمس گیلانی، به نقل از آیت الله العظمی شیخ مهدی امامی مازندرانی(ره) ...شمس گیلانی می افزاید: مرحوم شیخ مهدی امامی مازندرانی، این مطلب را که خود از شیخ الشریعه شنیده بود، در همین جا به اتمام رساند و درحالیکه قطرات اشکش برای مظلومیت استادش، شیخ فضل الله جاری بود. من فورا" عرض کردم: آقا! فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ فرمود: چطور؟ گفتم، آقا! همان میرزا مهدی[فرزند آخوند خراسانی] به رشت آمد و من بودم و از نزدیک این مطلب را دیدم که وقتی در رشت دیده از جهان بربست، ورقه ای از او به جا ماند که نوشته بود: سالها است در نجف عمر گذرانده ام، افسوس که اکنون عمرم به پایان می رود، با دستی لرزان در این دقایق آخر عمر، این جملات را می نویسم، که جنازه مرا به نجف ببرید. امیر المؤمنین(ع) حاضر نشد که این آقازاده، که در قتل شیخ شهید فضل الله نوری(ره)، شادی کرد، در جوارش از دنیا برود...! [۱]* پرسشی کلیدی! ⁉️ براستی چرا باید "یپرم" رئیس ارمنیِ لامذهب، حرامزاده (پدرش معلوم نبود)، جانی، عیاش و زنبارهِ نظمیهِ مشروطه و از عوامل انگلیس، با خوشحالی به آخوند خراسانی از معممینِ ثلاثِ حامیِ مشروطه در نجف، تلگراف ارسال کند؟! و با وقاحت تمام، گزارش اعدام مرجع مجاهد، علامه شیخ فضل الله نوری را به وی بدهد!؟ ⁉️اساسا" چرا آخوند خراسانی چنین فرد معلوم الحالی را [یپرم ارمنی را] باید به عنوان رئیس نظمیه کشور شیعه پذیرا باشد؟! در تاریخ آمده است که، یپرم خبیث ارمنی، آن وقیح کثیف، پس از اعدام، بر روی جنازه مطهر مرجع شهید، ادرار نمود و گفت، بالاخره پاپ مسلمانان را کشتم! 👈 پاسخ در بیانات امام خامنه ای(حفظه الله): در صدر مشروطه هم علمایی بودند - که اینها ندیدند توطئه‌ای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند، در مبارزه‌ی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که می دانست و می فهمید - مثل مرحوم شیخ فضل‌اللَّه نوری - به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضل‌اللَّه مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛۱۳۸۸/۱۲/۶ 🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم/ پایانی🔰 ‼️استاد امام راحل و شاگرد مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (ره)، مُعممینِ مُسببِ قتل شیخ را اینگونه توصیف می نماید👇 «دستاربندانی[۲]* که در قتل شیخ دست داشتند، مشابه شریح قاضی (فتوا دهنده به قتل سید الشهداء علیه السلام) بودند» ✍ مرجع عالیقدر، آیت الله العظمی حاج شیخ مهدی امامی مازندرانی(ره)، فقیه، متکلم، خطیب، عارف پارسا و غیور و مجاهد از شاگردان برجسته و خصیصین مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و از اساتید ، قریب ده سال نزد مرجع شهید، دانش و معرفت آموخت.ویژگی بارز او احیای نام و مرام، شیخ نوری پس از شهادت بود. گویی، برخود فرض می دید که، مستمراً نزد این و آن، از شخصیت بزرگ شیخ و راز اعدام و پیامد های سوء شهادت وی، سخن گوید و به تعبیر آیت الله العظمی اراکی ره، روضه شیخ را بخواند.🔰 ◽️کشته شدن مظلومانه آن آیت حق الهی، برایش قابل تحمل نبود. هر وقت از مشروطه سخن به میان می آمد، به طرفداری از استادش سخن می گفت و با گریه و اشک، آن حادثه را نقل می کرد، می گریست و می گریاند و از هم کسوتان، شکوه (شکایت) می کرد. در همین زمینه، دستار بندانی (معممینی) را که در قتل شیخ دست داشتند به شریح قاضی(فتوا دهنده به قتل سیدالشهداء علیه السلام) تشبیه می کرد.🔰 ◽️اعدام شیخ را در راستای فاجعه عاشورا ارزیابی می کرد و به گفته آیت الله جوادی آملی، در مصیبت امام حسین علیه السلام و شیخ فضل الله نوری(ره)، اشکها می ریخت.🔰 ◽️آیت الله شیخ مهدی امامی مازندرانی در حالیکه می گریست می گفت:🔰 وقتی شیخ ما بر دار شد و به جنازه مطهرش اهانت شد، گفتم، قصه حضرت اباعبدالله روشن شد! [و تکرار شد] بابی انت و امی یا اباعبدالله، پدر و مادرم فدای تو باد، امروز می بینم، مسلمانان جمع شدند و همان کار ها با نوکر شما شده است...🔰 ✍ختم کلام آیت الله امامی مازندرانی(ره):🔰 شیخ، فردی که با آن سن و سال، کم نظیر بود، با آن وضع شهید کردند و به جنازه اش جسارت نمودند...من زمانی بی سرمایه شدم که استادم، حاج شیخ فضل الله را بالای دار دیدم. [۲]* ◽️محمد کاظم خراسانی(معروف به آخوند) ◽️حسین خلیلی( معروف به آ میرز خلیل طهرانی) عبدالله دیوشلی(معروف به مازندرانی) ◽️ابراهیم زنجانی(فراماسون، از شاگردان، معتمدین، مرتبطین و مبلغین آخوند خراسانی و رئیس دادگاه فرمایشی که حکم به قتل علامه شیخ فضل الله داد) ◽️و... 🔸منابع: کتاب خانه بر دامنه آتشفشان، علی ابوالحسنی منذر(ره)/مشرق/۲۲بهمن/انقلاب اسلامی/کانال جهادتبیینی... ✳️ @ShahidRabe
🗓 ۲۹ آذر (۹۶ ش) سالگرد ارتحال آیت الله محی الدین حائری شیرازی رضوان الله تعالی علیه، نماینده امام راحل در استان فارس و امام جمعه اسبق شیراز، از پیروان مکتب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) 🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 💠 آیت الله حائری شیرازی(ره):🔰 عکس [ علامه ] آقا شیخ فضل الله نوری درحالیکه بر سر دار است را نگه دار و به خودت بگو: این آخوند است! اگر می خواهی آخوند بشوی مثل این بشو. اگر نمی خواهی مثل آشیخ فضل الله بشوی، طلبه نشو. 🔸روحانی نباید تابع جوّ باشد🔸 روحانی باید باشد. آن که تابع جوّ قرار می گیرد، به درد روحانیت نمی خورد. همیشه هر وقت به ذهنتان می آید که من آخوند شدم، دست بوسی ها را نبینید. تکریم ها و تجلیل ها را نبینید. این ها شیطانی است. آقا نوری را بر ببینید. بگویید من این را دیدم که آمدم آخوند بشوم. اگر برای آقا شیخ فضل الله شدن آمدی، آخوند شدی. بعد اگر فحش به تو بدهند برایت مهم نیست. آن که اش محکم نباشد، این نقطه ضعف است. 🔸نقل از کانال نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی(ره) ✍ زندگینامه اجمالی آیت الله حائری(ره) به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان:🔰 محمدصادق (محی‌الدین) حائری‌شیرازی در اسفند سال ۱۳۱۵ در شیراز در خانواده‌ای اصیل و روحانی که به تعبیر وی «رغبتشان الی الله بود» به دنیا آمد. پدرش آیت‌الله عبدالحسین حائری، مجتهد زاهد و عارفی بود که جز به ضرورت سخن نمی‌گفت و مادرش بانویی مسلمان، پارسا و دین باروری بود که در دوران منع حجاب و رضاخانی، نزدیک به ۲۵ سال به اعتراض در خانه نشست. آیت‌الله حائری تحصیلات کلاسیک خود را تا اخذ دیپلم ریاضی در شیراز طی کرد و در سال تحصیلی ۳۵-۳۴ به قصد شرکت در کنکور و ورود به دانشگاه به تهران آمد. اما مأموران رژیم پهلوی، وی را با وجود داشتن همه شرایط برای ورود به دانشگاه به دلیل مسائل سیاسی از تحصیل در دانشگاه باز داشتند. او از آن پس، به خاطر درک وجود جوهر استقلال در روحانیت و نظام طلبگی (سال ۱۳۳۵) به تحصیل علوم حوزوی رو آورد. دوره سطح را ابتدا در مدرسه منصوریه و مدرسه سید علاءالدین حسین و سپس مدرسه آقا باباخان طی نمود. در این دوره از محضر درس آیت‌الله بهاءالدین محلاتی و آیت‌الله شیخ محمدعلی موحد بهره وافر برد. وی پس از فراغت از دروس سطح، برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم هجرت کرد و در درس حاج آقا حسین بروجردی و همچنین درس آیت‌الله داماد و امام خمینی(ره) حاضر شد و به کسب فیض پرداخت. ورود آیت‌الله حائری به عرصه مبارزات سیاسی به سال‌های پس از تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه باز می‌گردد که به علت شدت تعلق خاطر به حضرت امام خمینی (ره) قادر به ادامه تحصیل در قم نگردید و به شیراز مراجعت نموده و به تدریس دروس حوزوی و سامان دادن یک حرکت فکری و فرهنگی به روز در مسجد شمشیرگر‌ها پرداخت. در طول ۱۰ سال جلسات مستمر در این مسجد مبارزات سیاسی فرهنگی خود با رژیم را پی گیری نمود؛ و پس از تجربه سال‌ها زندان و تبعید در سال ۱۳۵۳ به قم مهاجرت نمود؛ و این بار در کنار شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، شهید آیت الله قدوسی و آیت‌الله جنتی و علامه مصباح یزدی کمر همت به تربیت طلاب علوم دینی در مدرسه حقانی بست که بسیاری از خدمتگزاران فعلی نظام ثمره این سالیان‌اند. پس از انقلاب جلسات درس منظمی را برای دانشجویان پیرو خط امام و دفتر تحکیم وحدت در محل لانه جاسوس اداره نمود و به دفاع از مبانی نظام پرداخت که کتاب ولایت فقیه حاصل این جلسات هست. ایشان در دوره اول مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده اول شیراز به این مجلس راه یافت و ریاست کمیسیون اصل ۹۰ را به عهده گرفت. پس از شهادت شهید محراب حضرت آیت‌الله دستغیب(ره) در ۲۰ آذر ۱۳۶۰ از جانب امام به امامت جمعه شیراز منصوب گردید. حاصل سال‌ها امامت جمعه ایشان ایراد خطبه‌های محققانه و تشکیل جلسات مستمر علمی با اساتید حوزه و دانشگاه حول محور علوم انسانی اسلامی است. تقدیم بیش از بیست عنوان کتاب و ارائه مقالات تخصصی در حوزه اقتصاد اسلامی از دیگر ثمرات این سالیان است. ایشان در دوره اول و دوم خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم فارس به مجلس خبرگان راه یافت و پس از ارتحال امام راحل به عنوان اولین مخالف شورایی شدن رهبری، (که از اهداف هاشمی رفسنجانی و همفکران وی بود) سخنان مؤثری را در این مجلس ایراد نمود؛ که در نهایت به انتخاب مقام معظم رهبری منجر گردید. ✳️ @ShahidRabe
🏴 به بهانه ایام قمری ارتحال آیت الحق، عارف بالله، یار امام و رهبری، مرجع عالیقدر، مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد تقی بهجت فومنی رضوان الله تعالی علیه/ ۲۲ جمادی الاول (۱۴۳۰ ق) ✍ دیدگاه آیت‌الله بهجت(ره) درباره🔰 علمای غفلت زدهِ حامیِ مشروطه و حقانیت راه مرجع شهید علامه شیخ‌فضل‌الله نوری(ره) 🔰👇👇
🏴 به بهانه ایام قمری ارتحال آیت الحق، عارف بالله، یار امام و رهبری، مرجع عالیقدر، مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد تقی بهجت فومنی رضوان الله تعالی علیه/۲۲ جمادی الاول (۱۴۳۰ ق) 🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ✍ دیدگاه آیت‌الله بهجت(ره) درباره علمای غفلت زدهِ حامیِ مشروطه و حقانیت راه مرجع شهید علامه شیخ‌فضل‌الله نوری(ره)🔰 🔶🔸از: گروه تاریخ انقلاب، خبرگزاری تسنیم ✍ شهید علامه شیخ فضل‌الله نوری(ره) مجتهد اول تهران و از علمای مشروطه‌خواهی بود که نقش اساسی در پیشبرد نهضت ملت ایران در آن زمان ایفا کرد. با آغاز نهضت مشروطه در 1284ش و پیشگامی شیخ فضل‌الله(ره) و پس از صدور فرمان مشروطه در مردادماه 1285 و تدوین قانون اساسی مشروطه، شیخ که می‌دید این قانون برگرفته از قوانین دولت‌های اروپایی مانند فرانسه و بلژیک است و عناصر فرقه‌های ضاله مانند "بابیه" و "ازلیه" و فراماسون‌ها در صفوف نهضت رخنه کرده‌اند، با تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، خواستار مشروطه مشروعه و انطباق قوانین با شرع مقدس اسلام شد. تحصن شیخ در حرم حضرت عبدالعظیم، همزمان با به توپ بستن مجلس توسط طرفداران محمدعلی شاه قاجار و دستگیری و اعدام برخی مشروطه چیان [بابی ازلی ماسون] شد، برخی [تحت تأثیر تبلیغات مسموم عناصر معاند و غربگرا] تصور کردند که شیخ فضل‌الله از حامیان استبداد است در حالی‌که قصد وی از این تحصن که همراهی بسیاری از متدینان [وعلما] را به‌دنبال داشت، "مشروطه مشروعه" بود. در این دوره جنگ بین مشروطه‌خواهان و مستبدین با فتح تهران توسط قوای [مشروطه چی] بختیاری و گیلانی پایان یافت و محمدعلی شاه از سلطنت خلع و احمد میرزا ولیعهد، بر تخت سلطنت تکیه زد. به شیخ فضل‌الله(ره) پیشنهاد شد تا برای تأمین جانی و مالی به سفارت دولت های خارجی پناهنده شود!، اما وی نپذیرفت [زیرا پناهنده شدن به سفارت اجنبی را ننگ میدانست]. شیخ فضل‌الله را سه روز در بازداشت نگاه داشتند و سرانجام در روز ۹-۱۱ مرداد ماه پس از محاکمه‌ای [فرمایشی و کوتاه] توسط [روحانی نمای فاسدی بنام] ابراهیم زنجانی از اعضای لژ فراماسونری، [و از شاگردان، مُبلغین و معتمدینِ آخوند خراسانی]، در میدان توپخانه اعدام و به شهادت رساندند. نزدیکی تاریخ تولد آیت‌الله بهجت به حوادث مشروطه و همچنین کسب فیض از محضر کسانی که آن ایام را درک کرده بودند، موجب شده تا مطالب و تحلیل‌های دقیقی از نهضت مشروطه داشته باشند. در ذیل به برخی مطالب نقل شده از زبان آیت‌الله بهجت(ره) درباره نهضت مشروطه و مرجع شهید، آیت الله العظمی علامه شیخ فضل‌الله نوری(ره) اشاره می‌کنیم. آنچه از این بیانات برمی‌آید، تجلیل آیت‌الله بهجت از شخصیت شیخ فضل‌الله و همچنین نفوذ افراد لامذهب و وابسته به انگلیس در صف نهضت است که در ادامه می‌خوانید: "علمای مشروطه‌خواه [محمد کاظم خراسانی، محمد حسین نائینی، حسین خلیلی طهرانی، عبدالله مازندرانی، سید عبد الله بهبهانی، سید محمد طباطبایی، برادران نجفی در اصفهان و...] به اسم تقلیل ظلم قاجار به میدان آمدند و مشروطه را تأیید و امضا کردند، اما چه تقلیلی، که سرانجام حاضر نشدند بگویند ما با مشروطه موافق شرع و دین (مشروطه مشروعه) موافقیم و سرانجام کار به جایی رسید که موافقت قوانین مجلس با نظر طراز اول فقها را که به همین وسیله مردم و علمای اسلام و نجف را اغفال کرده بودند، اسقاط کردند و آن شخصی که موافق مشروطه بود گفت: مگر می‌شود قانون با مذهب موافقت کند، آن هم مذهب شیعه؟! و وکلای مجلس در تطابق قانون با دین توقف و تردید داشتند، از اطراف تلگراف آمد که از این بهتر نمی‌شود." در محضر بهجت، ج2، ص381. "امضای تأیید مشروطیت را زمانی از آخوند [خراسانی] گرفتند که کاملاً مشغول به فکر و در حال آماده‌سازی و ترتیب مطالب درسی اش بود، هنگامی که آخوند از پله‌های اطاق مطالعه شخصی به پایین می‌آمد تا به مجلس درس برود که تمام فکرش در جمع‌آوری درس بود و برای فکر کردن در امر دیگر وقت نداشت! اساس‌نامه و مرام‌نامه مشروطیت را... 🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰 ...به ایشان نشان دادند تا امضا کند. ایشان هم [بدون بررسی و تحقیق] دید قانون اساسی و مجلس قانون‌گذاری و وکلا و نمایندگان مورد وثوق و منتخب مردم و… همه موافق اسلام و دین است و همه احکام و قوانین جاری مملکت بر طبق قرآن و اسلام و زیر نظر شش نفر از فقهای طراز اول است، بی‌درنگ در همان‌جا امضا کرد!!! ما این قضایا را می‌بینیم و می‌شنویم، ولی باز هم مثل این است که ندیده و نشنیده‌ایم. یک امضا از روی غفلت و اشتباه و یا در اثر فریب‌خوردن که از انسان صادر می‌شود، خدا می‌داند که چقدر آثار زیان‌بار بر او مترتب می‌شود. نباید به خود تکیه کنیم، باید در هر حال به خدا پناه ببریم." در محضر بهجت، ج2، ص373. دلیل مشروطه‌خواهان این بود که دولت قاجار ظالم و مستبد است و دفع ظلم قاجار با مشروطه امکان‌پذیر است؛ بنابراین، برای دفع ظلم قاجار، مشروطه واجب است. غافل از اینکه ظلم را چگونه باید رفع و برطرف کرد. هیچ‌کس با ظلم و استبداد موافق نیست، ولی آیا می‌شود ظلم را با اشد ظُلماً (با ظلم بیشتر) برطرف نمود و آن‌گاه اسم آن را رفع ظلم گذاشت؟! لذا آقایی که معتقد به مشروطه بود گفت: بعد از بیست سال فهمیدیم که به سود انگلیس تلاش می‌کردیم! آری، ما مسلمان‌ها در گول‌خوردن مهارت داریم و آنها (کفار و ابرقدرت‌ها) در گول‌زدن و فریب‌دادن مهارت دارند. به خدا پناه می‌بریم." در محضر بهجت، ج2، ص374. "کشته‌شدن مرحوم شیخ فضل‌الله نوری مثل توپ در نجف صدا کرد، و علیه آخوند خراسانی تمام شد. اگر این قضیه نبود، ریاست مطلقه و مرجعیت عامه [شاید] به ایشان می‌رسید. لذا وقتی بعد از قتل مرحوم نوری نزد آخوند آمدند، گفت: دنیای مرا از بین بردید، آیا می‌خواهید آخرتم را هم از بین ببرید؟!" در محضر بهجت، ج2، ص 620. "مرحوم شیخ فضل‌الله نوری می‌فرمود: مشروطه، مقدمه کشف حجاب است و کشف حجاب از لوازم مشروطیت است، همچنین مشروطه مقدمه جلوگیری و مبارزه با روحانیون است. ولی طرف‌داران مشروطه می‌گفتند: آیا می‌شود مجلس شورا و مشروطه را که خود آخوندها تأسیس کرده‌اند، آخوندها را از بین ببرد؟! ولی چنان شد که مرحوم شیخ فضل‌الله نوری می‌فرمود، یعنی بعد از مدتی دستور دادند که نمایندگان مجلس، حتی مرحوم بهبهانی باید عمامه‌ها را از سرها بردارند." در محضر بهجت، ج2، ص 261. "مرحوم شیخ فضل‌الله نوری که از مخالفین مشروطه بود، از پیش خبر می‌داد که کشف حجاب از لوازم مشروطه است. آن مرحوم می‌دید که مقررات مشروطه به ظاهر اسلامی است، ولی از مصادر لاابالی و بلکه بی‌دین‌ (سفارت انگلیس) سرچشمه می‌گیرد و تأیید می‌شود. لذا به مشروطه‌خواهان گفته بود: مرا می‌کشند، شما را هم می‌کشند. در نهایت نیز چنین شد، آقا سید عبدالله بهبهانی رحمه‌الله را که طرفدار مشروطه بود، بدتر از مرحوم آقا شیخ فضل‌الله نوری از بین بردند و تیر باران کردند!" در محضر بهجت، ج2، ص189. "رؤسای مشروطه حتی روحانیون بانفوذ را یکی پس از دیگری کشتند، همان‌هایی را که توسط آنها دیگران را کشته بودند! حتی سید عبدالله بهبهانی رحمه‌الله را بدتر از شیخ فضل‌الله نوری رحمه‌الله کشتند، و همچنین بقیه روحانیون و امثال مرحوم مدرس را بعد از آن کشتند، به‌حدی که بعد از قضیه شهادت شیخ فضل‌الله نوری رحمه‌الله هرکس از علما که مخالفت می‌کرد می‌کشتند، بلکه قبل از قضیه مرحوم شیخ فضل‌الله هم چنین بود." در محضر بهجت، ج1، ص 325. 🔸تلخیص از تسنیم، کد مطلب 1398/05/11/2067343/ 🔰ادامه در بخش سوم/پایانی🔰
🔰بخش سوم/پایانی🔰 🔶🔸برگرفته از کانال مرجع ابر فقه🔰 🔸موضوع: خط سرخ مرجعیت یا مرجعیت خط قرمز! ⏪ گناه بزرگتر از زنا! آیت الله بهجت: «البته محرمات تنها زنا و قمار و شرب خمر نیست. گاهی یک امضای بی‌جا که مقدمات و زمینه آن را هم دیگران زحمت می کشند و به دست انسان می دهند موجب از بین رفتن اعراض و نفوس می شود و به مراتب از آن بالاتر است. از ما انتظار نمی رود که گناهانی از قبیل شرب خمر را در خیابان مرتکب شویم؛ چون این کار گذشته از ترس خدا، یک نوع جنون و بی‌عقلی است و لذا از ما صادر نخواهدشد.» زمزم عرفان: ۱۹۷ ⏪ تأیید و امضاء مشروطیت از سوی آخوند خراسانی! آیت الله بهجت: «هنگامی که آخوند از پله های اتاق مطالعه شخصی، به پایین می آمد تا به مجلس درس برود ... اساسنامه و مرامنامه مشروطیت را به ایشان دادند تا امضا کند. ایشان هم ... در همان جا امضا کرد!!! 👈 ما این قضایا را می بینیم و می شنویم؛ مثل این است که و نشنیده ایم. 👈 یک و اشتباه و یا در اثر ، که از انسان صادر می شود، خدا می داند که چه قدر آثار زیانبار بر آن مترتب می شود!» زمزم عرفان، یادنامه فقیه عارف حضرت آیت الله محمد تقی بهجت، محمد محمدی ری شهری، قم، انتشارات دارالحدیث، سوم، ص ۱۹۲ و ۱۹۳ ⏪ گروه فشار و جام زهر! آیت الله بهجت: «سید محمد کاظم یزدی برای امضای جریان مشروطیت، خیلی تحت فشار بود. برخی از شاگردان آخوند خراسانی، جمعی از شاگردان وی را تحریک کردند که دسته جمعی به منزل سیّد بروند و موافقت او با مشروطیت را بگیرند. پاسخ سید این بود که: "در این کاسه، زهر است و من نمی توانم آن را بخورم!" به او اهانت کردند و گفتند: "اگر به خانه یهودی رفته بودیم، چنین پاسخی را نمی شنیدیم". سجاده او را در نماز جماعت برداشتند و سیّد را خانه نشین کردند. [حتی] صحبت از تبعید ایشان بود.». زمزم عرفان، ۱۹۶ ⏪ پشیمانی سران (علمای حامی) مشروطه! آیت الله بهجت: «مرحوم نائینی در اواخر عمر، در مورد دخالت در امر مشروطیت، تأسف می خورد و می گفت: انگور انداختیم که سرکه شود؛ اما شراب شد!» زمزم عرفان: ۲۰۰ ⏪ حکم محاربه برای مخالفین مشروطه [غربگرا]، از سوی آخوند خراسانی!!! «به عموم ملت ایران حکم خدا را اعلام می‌داریم؛ الیوم بذل جهد در استحکام و استقرار مشروطیت به منزله جهاد در رکاب امام زمان ارواحنا فداه، و سر مویی مخالفت و مسامحه به منزله خذلان و محاربه با آن حضرت صلوات الله و سلامه علیه، است، أعاذ الله المسلمین من ذلک إن شاء الله! الأحقر عبدالله المازندرانی، الأحقر محمد کاظم الخراسانی، الاأحقر نجل المرحوم الحاج میرزا خلیل». حسین زرگری نژاد، رسائل مشروطیت، دوم، تهران، ۱۳۷۷؛ ص ۴۴۷ ⏪ نظر آخوند خراسانی درباره علامه شیخ فضل الله نوری(ره)! «آیت الله بهجت: "پس از شیخ فضل الله نوری، میرزای نائینی، ورقه ای با امضای شیخ فضل الله پیش آخوند خراسانی می خواند که در آن نوشته شده بود: "بر کسانی که داخل مشروطه [انگلیسی] شده اند، باید احکام مرتدّ فطری را جاری کرد." آخوند پس از شنیدن این مطلب می گوید: "من وقتی خبر کشته شدن شیخ فضل الله را شنیدم، متأثر شدم؛ ولی اکنون !». زمزم عرفان: ۳۴۴ و ۳۴۵ ⏪ علمای حامی مشروطه غفلت داشتند! امام خمینی(ره): «اين جوّى كه ساختند در ايران و در ساير جاها [نجف]، اين جو اسباب اين شد كه آقا شيخ فضل اللَّه(ره) را با دست بعضى از روحانيون خود ايران محكوم كردند و بعد او را آوردند در وسط ميدان و به دار كشيدند و پاى آن هم ايستادند كف زدند و شكست دادند اسلام را در آن وقت. و مردم غفلت داشتند از اين عمل، حتى علما هم غفلت داشتند». صحیفه امام، ۱۸: ۲۴۸ ⏪ مدیریت پیچیده انگلیس و اشتباهات بزرگ بزرگان شیعه! آیت الله بهجت: «رؤسای مشروطه و حتی روحانیون با نفوذ را یکی پس از دیگری کشتند؛ همانهایی که توسط آنان دیگران را کشته بودند! حتی سیدعبدالله بهبهانی را بدتر از شیخ فضل الله نوری(ره) کشتند و همچنین بقیه روحانیون و امثال مرحوم مدرس را بعد از آن کشتند.» زمزم عرفان: ۲۰۰ ⏪ قاتلان علما، با فتوای اهل علم بر سر کار آمدند! آیت الله بهجت: «آری با فتوا گرفتن از اهل علم و علما، بساط مشروطه را به پا کردند، بعد که سر کار آمدند و قدرت را به دست گرفتند، همانها را مفسد جامعه معرفی کردند.» زمزم عرفان: ۲۰۵ ⏪ آیت الله بهجت: «آقازاده [فرزند آخوند خراسانی] به رضا شاه گفت: عمامه طلبه ها را برندارید. وی پاسخ داد: پدرت [هنگامی که مشروطیت را امضا کرد] عمامه آنها را برداشت.» زمزم عرفان: ۳۳۶ ✳️ @ShahidRabe
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده! ✍ به بهانه سالگردِ قمری شیخ محمد حسین نائینی (۲۶ جمادی الاول ۱۳۵۵ ق) از معممینِ حامیِ جریان غربگرای مشروطه و مخالف مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) 💠 دکترعبدالهادی حائری(مورخ، روزنامه نویس، نوه دختری آقا شیخ عبدالکریم حائری یزدی) به نقل از برادر [محمد حسین] نائینی، می نویسد: نائینی با نگرانی به [آخوند محمد کاظم] خراسانی(از دیگر معممین حامی مشروطه و مخالف شیخ فضل الله نوری ره) گفت: خبر های ناگواری که درباره نوری می رسد، نشانه آن است که زندگی او در خطر است، اگر مشروطه خواهان، او را بکشند، آبروی [ما] علما، خواهد رفت!/ک، خانه بر دامنه آتشفشان، ص۲۰۳ ...[آخوند خراسانی] بر اثر شنیدن خبر اعدام شیخ فضل الله، از شدت ضعف،[شرمساری] همانجا وسط کوچه به زمین خورد...[ابراهیم زنجانی، مُعمم فاسدِ فراماسون و رئیس دادگاه فرمایشی که حکم به اعدام شیخ فضل الله داد، از شاگردان، مُبلغین و معتمدین آخوند خراسانی بود! برخی بر این تصورند که کفایة الاصول آخوند، در یک سهم دهی سیاسی بخاطر حمایت آخوند از مشروطه، توسط زنجانی و... به عنوان کتاب اصلی به حوزه ها تحمیل شده است!]/همان، ص ۲۰۰ ‼️عذاب وجدانِ خراسانی و نائینی ...بعد از شهادت شیخ، کسی خنده از آخوند [خراسانی]...ندید تا از دنیا رفت/همان، ص ۲۰۱ دکتر حائری: به دار آویختن شیخ، از سوی مشروطه خواهان...بسیاری از مردم عادی را...سخت به مشروطیت و پشتیبانان[بخصوص حامیانِ مُعممِ] آن!کینه ور گردانید./همان، ص ۱۹۹ [برخی در نجف معتقد بودند تا شیخ فضل الله نوری، شاگرد طراز اول و امینِ میرزای شیرازی زنده است نوبت به مرجعیت آخوند خراسانی نمی رسد، مرحوم آیت الله بهجت در این ارتباط می فرماید: کشته‌شدن مرحوم شیخ فضل‌الله نوری مثل توپ در نجف صدا کرد و علیه آخوند خراسانی تمام شد. اگر این قضیه نبود، ریاست مطلقه و مرجعیت عامه (شاید به او) می‌رسید...در محضر بهجت، ج2، ص 620./تلخیص از خبرگزاری تسنیم، کد مطلب1398/05/11/2067343/] [محمد حسین] نائینی، نسخه های تنبیه الأمة را که در اثبات مشروطیت نوشته بود، در اواخر عمر(برای جلوگیری از سوء استفاده منحرفان از مضامین تند آن نسبت به شیخ شهید و صاحب عروة‌) با بهای گزاف از این و آن می خرید و نابود می کرد[عملی بیهوده! چون دیگر نشر پیدا کرده بود و از دست او خارج بود!]. دکتر حائری، وی را یکی از قربانیان سرخوردگی...از مشروطه می داند...که دیگر حتی نام مشروطه را به زبان نیاورد/ک، آخرین آواز قو، ص۱۲۴ 💠 قاسم تبریزی، پژوهشگر معاصر در نشست شیخ شهید، ۱۱ مرداد ۱۴۰۱: شیخ فضل الله نوری(ره) نگاه عمیق ضد استعماری داشت که متاسفانه این نگاه ضد استعماری در علمای مشروطه طلب نجف همچون نائینی و آخوند خراسانی نبود. وقتی کتاب «تنبیه الامه و تنزیه المله» نائینی را می‌خوانید با این که فقیه است و بسیاری زیر دست او تربیت شده اند، اما در کتابش تنها استبداد را دیده است و به استعمار توجهی ندارد. او تاکید می‌کند شجره فاسده استبدادیه را باید از بین برد. اما وقتی استعمار مملکت را تسخیر می‌کند باید ابتدا استعمار را از بین برد. شیخ فضل‌الله برخلاف نائینی و آخوند خراسانی، در نزدیک ماجرای مشروطه قرار دارد و مشاهده می‌کند که چه طور قانون اساسی را از روی قوانین غربی استخراج می‌کنند و اینجاست که بر مشروطه مشروعه تاکید می‌کند و خواهان تطابق قوانین با شرع اسلام می‌شود. لذا از این نقطه به بعد شیخ در برابر جریان غربگرا و تجددگرا قرار می‌گیرد. اگرچه او اصل مشروطه را نفی نمی‌کند. چون خودش در ابتدا در صف نخست حامیان آن قرار داشت، اما هشدار می‌دهد که مشروطه غربی نمی‌خواهیم، اینجا پارلمان انگلستان و لندن نیست که قوانین غربی به اجرا دربیاید. اینجا کشور اسلامی است و باید قوانین پارلمان آن بر اساس اسلام باشد. 💠 حجت‌الاسلام والسلمین سید حسین خادمیان نوش‌آبادی، استاد سطح عالی حوزه، نویسنده و پژوهشگر حوزه دین و فرهنگ:👇 ‼️ با روش عجیب [شیخ محمد حسین] نائینی و آخوند [محمد کاظم] خراسانی، شیخ فضل‌الله نوری(ره) بالای دار رفت با تأمل در همه اضلاع عصر غیبت ؛ این حقیقت روشن می گردد؛ پیروزی و شکست مکتب در فقاهت فقها نبوده ؛ بلکه به روش آنان وابسته بوده است گاهی فقیهی مانند میرزای شیرازی با روشی رفیع ؛ مکتب را بر بلندای خورشید منور می فرمود و گاهی فقیهی مانند نائینی و آخوند خراسانی و … با روشی عجیب ؛ سبب بردار رفتن شیخ شهید ؛ آیت الله العظمی فضل الله نوری علیه الرحمه می شدند . این جاست که باید روش ها هم ملاک و معیار قرار گیرد./هدایت پرس ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺🍃 به مناسبت میلاد حضرت عیسی ابن مریم، علیه السلام/۲۵ دسامبر، ۴ دی 🌺🍃 تلاوت مجلسی آیات ۱۶ تا ۳۶ از سوره مبارکه "مریم" 🎧 با صدای ملکوتی مرحوم استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد ✅ میکس شده با سریال مریم مقدس به کارگردانی شهریار بحرانی و بازی شبنم قلی خانی و ترجمه زیرنویس ترکی استانبولی 🌺🍃 سوره مریم/متن و ترجمه کامل فارسی - استاد شیخ حسین انصاریان و صوت ترتیل استاد شهریار پرهیزکار👇 http://wiki.ahlolbait.com/%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87_%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%85/%D9%85%D8%AA%D9%86_%D9%88_%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87 💠 مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره): روایت واقعی حضرت عیسی و حضرت مریم علیهما السلام را از قرآن کریم که مخزن حقایق است دریافت کنید. از نورالکلام ✳️ @ShahidRabe