📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰
1⃣📑 #مقاله / بازخوانی شخصیت علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، از منظر غرب
2⃣⁉️دسیسه #انگلیس_خبیث در #ماه_مارس 1909 میلادی بر علیه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
3⃣⁉️اصرار سفارت انگلیس بر تبعید مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) از تهران(پس از ترور نافرجام ایشان توسط مزدورانِ انگلیس)
4⃣⁉️ جرم مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) چه بود که انگلیس خبیث و عوامل مزدورش او را مستحق طعن و لعن و ترور و تبعید و اعدام و تخریب شخصیت می دانستند؟
🔰👇👇
📄 #مقاله
♻️ موضوع: بازخوانی شخصیت علامه شیخ فضلالله نوری(ره) از منظر غرب
🔸پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، امین خدابخشی؛
🗓 تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 01
💢چکیده : مقام علمی مرجع شهید علامه شیخ فضلالله نوری(ره) در کنار نفوذ عمیق وی در میان تودههای مردمی و سازشناپذیری وی در مقابل بیگانگان از جمله موضوعات مورد مکاتبه سفرای غربی در مورد شخصیت علامه شیخ فضلالله نوری است. چرچیل، مدیر اداره شرقی سفارت انگلیس از وی به عنوان «یكی از مجتهدین طراز اول تهران»[مرجع تقلید] یاد میكند كه «از تماس با اروپائیان احتراز میجوید و از گفتگو با آنان سر باز میزند». سفیر انگلیس در گزارشی بهترین راه را دورکردن علامه شیخ فضلالله از تهران میداند و مینویسد: «باید توصیه کنیم که شیخ فضلالله را از تهران خارج [تبعید] کنید زیرا اگر چه مقام رسمی ندارد اما نفوذ بسیار زهرآگینی دارد».پیتر آوری نیز مینویسد: «شیخ فضلالله نوری... را بایستی نماینده آن مکتبی فکری دانست که حاکمیت را از خداوند میداند و نه از مردم و شاه».
✍ مبارازت علامه شیخفضلالله نوری علیه استعمارگران در تاریخ مشروطه، سازشناپذیری وی در مقابل جریان غربگرا و تأکید او بر اجرای احکام الهی یکی از مهمترین رخدادهای تاریخ معاصر است، که هنوز با گذشت بیش از یک قرن از آن، دستخوش تحلیلهای فراوانی شده است. در این میان غرب و جریان غربگرا سعی کرده با نسبت انواع تهمتها و شایعسازیهای به دور از واقعیت چهره مخدوشی از علامه شیخ فضلالله ارائه دهد. با این همه، مقام والای علمی و اخلاقی علامه شیخ فضلالله نوری در کنار نفوذ عمیق وی در میان مردم و سازشناپذیری او در مقابل غرب و غربگرایان از جمله موضوعاتی است که در مکاتبات گزارشگران غربی همواره به آن اعتراف شده است.
کلنل پیکوت، وابسته نظامی سفارت انگلیس در ایران، ضمن گزارشی در سال 1316ق. به لندن از دانش و پاکی علامه شیخ فضلالله نوری در زندگیاش خبر میدهد و مینویسد: «بسیار با سواد است؛ زندگی منزه و فقیرانهای دارد؛ بسیار مورد احترام است». ادوارد براون [فراماسون و جاسوس] انگلیسی نیز علامه شیخ فضلالله را در اجتهاد «برتر از دیگران» میداند و در مورد مقام علمی وی مینویسد: «شیخ فضلالله از لحاظ علم و آراستگی به کمال معروف]بود [... مجتهد(مرجعی) سرشناس و عالمی متبحر ]که[ از لحاظ اجتهاد برتر از دیگران بود».
در کنار اعتراف غربیان به مقام بلند علمی و اجتهاد علامه شیخ فضلالله، نفوذ وی در میان تودههای مردم از دیگر موضوعات مورد مکاتبه غربیان در مورد شخصیت شیخ شهید است. پنج ماه قبل از شهادت علامه شیخ فضلالله، آرتور نیکلسون سفیر انگلیس در دربار تزار، در تلگراف 18 مارس 1909 خود به ادوارد گری وزیر خارجه بریتانیا به نفوذ زیاد شیخ در میان اقشار مختلف مردم اشاره میکند و مینویسد: «در مورد شیخ فضلالله باید به این نكته توجه داشت كه این مجتهد [مرجع تقلید]، نه تنها در محافل محافظهكار [مخالفین مشروطه] بلكه در میان عناصر میانهرو [مشروطهخواهان معتدل و غیر افراطی] نیز نفوذ زیادی دارد». وی در ادامه با اشاره به اینکه هر نوع تصمیم غیر معقولی از طرف روس و انگلیس در مورد شیخ فضلالله میتواند واکنش توده مردم را به همراه داشته باشد مینویسد: «هر نوع اقدامی كه دو دولت [روس و انگلیس] علیه شیخ به عمل آورند، ممكن است نارضایتی تودههای مردم را مخصوصاً در تهران كه شیخ دارای پیروان [مقلدین و طرفداران] زیادی[بخصوص] در میان طلاب یا محصلین مدارس مذهبی است، برانگیزد».
جسارت علامه شیخ فضلالله در بیان نظرات و دیدگاههای خود و مخالفت صریح با غربزدگان در جریان مشروطه باعث شده بود که در مکاتبات غربیان وی به عنوان شخصی سازشناپذیر معرفی شود. مثلا در تلگراف آرتور نیکلسون به ادوارد گری به سازشناپذیری علامه شیخ فضلالله اشاره شده و آمده است: «جلب همكاری او برای موفقیت اصلاحات طرحریزی شده [تجدید مشروطه و مجلس] اجتنابناپذیر است».
چرچیل، مدیر اداره شرقی سفارت انگلیس، نیز در گزارشی به لندن، با اعتراف به مقام بالای علمی علامه شیخ فضلالله از وی به عنوان «یكی از مجتهدین طراز اول تهران» یاد میكند كه «از تماس با اروپائیان احتراز میجوید و از گفتگو با آنان سر باز میزند». از همینرو بود که سفیر انگلیس در گزارش خود به وزیر امور خارجه بریتانیا، بهترین راه را دورکردن[تبعید] علامه شیخ فضلالله از تهران میداند و مینویسد: «باید توصیه کنیم که شیخ فضلالله را از تهران خارج[تبعید] کنید زیرا اگر چه مقام رسمی ندارد اما نفوذ بسیار زهرآگینی دارد، امید است انجام دادن این پیشنهاد موجب تاخیر کار نشود».
🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰
آرتور نیکلسون نیز در انعکاس نظر دولت روس تزاری در مورد علامه شیخ فضلالله به بریتانیا، با اشاره به آزادگی شیخ از مقام و منصب بر مشکل بودن مواجهه با شیخ اشاره میکند و مینویسد: «بنابراین، دولت امپراتوری [روس تزاری] عقیده دارد با توجه به این حقیقت كه شیخ هیچ گونه مقام رسمی ندارد كه بتوان او را از داشتن آن مقام محروم كرد، عاقلانهتر خواهد بود كه به شخص شیخ فضل الله نوری كاری نداشته باشند».
مقام علمی و نفوذ بالای علامه شیخ فضلالله در کنار سازش ناپذیری وی در مقابل بیگانگان، باعث شده که کارگزاران غربی در جریان مشروطه انواع تهمتها را به وی نسبت دهند و اقدامات شیخ فضلالله ازجمله بستنشینی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را خواسته شاه بدانند، از اینرو با شانتاژهای خبری دست به شایعسازیهای گسترده زدند که شیخ در مقابل بستنشینی خود از شاه پول دریافت کرده است. به عنوان نمونه چرچیل در گزارشی که از رجال دوران مشروطه برای سفارت انگلیس فرستاد، [این تهمت را عمدا" وارد می سازد و ] در این مورد مینویسد: «وی با استفاده از کمکهای مالی محمدعلی شاه با جنبش مشروطهخواهی سال 1907 به مخالفت پرداخت!».
اما این تهمت چنان غیر قابل قبول بود كه حتی سفیر انگلیس كه از مخالفین سرسخت شیخ بود و او را از مرتجعین خوانده بود، در گزارشی این اتهام را بیاساس خواند و نوشت: «در مورد شیخ فضلالله، شاه را متهم میكنند كه او را تشویق نموده است كه به اینكار دست بزند، این حرف به كلی بیاساس است». سفیر انگلیس در ادامه بست نشستن شیخ را حاصل مذاکره با علما میداند و مینویسد: «شیخ در نتیجه مجادلات خودش با علمای همطراز خود بست نشسته است [و] این موضوع ارتباطی به شاه ندارد». پیتر آوری مورخ و تاریخنگار غربی نیز تلاشهای علامه شیخ فضلالله را نه برای شاه، که برای تحقق حاکمیت خداوند میداند و مینویسد: «شیخ فضلالله نوری... را بایستی نماینده آن مکتبی فکری دانست که حاکمیت را از خداوند میداند و نه از مردم و شاه».
همین امر سبب شد که دشمنان شیخ که یارای مقابله با وی را نداشتند، سرانجام با انواع حیلهها و تزویرها متوسل شوند تا بتوانند با به شهادت رساندن وی به خواستههای استعماری خود دست یابند. به طوی که وقتی نقشه دستگیری و قتل شیخ به یپرم خان[ارمنی جنایتکار] رسید، بلافاصله گفت: «اگر خیال اعدام شیخ را دارند باید هر چه به موقع، به اجرا بگذارند، زیرا بعداً احساسات آتشین مردم تخفیف حاصل میكند و اجرای این نقشه بلااشكال نخواهد بود».
با دستگیری و [محاکمه فرمایشی توسط یکی از شاگردان و معتمدینِ آخوند خراسانی(ابراهیم زنجانی، ماسونِ فاسد) که حکم به اعدام شیخ داد و نهایتاً منجر] به شهادت علامه شیخ فضلالله نوری[شد]، سفارت انگلستان نتوانست جلوی شادی خود را بگیرد به طوری که پس از اجرای حكم اعدام، آرتور نیکلسون سفیر انگلیس در روسیه، در تلگرافی به لندن، خرسندی خود را از شهادت شیخ چنین آشكار میکند: «شیخ فضلالله برای مملكت خود خطر بزرگی بود! خوب شد كه ایران! او را از میان برداشت». هرچند وی اذعان دارد که علامه شیخ فضلالله مرتکب جنایت نشده بود؛ اما تاکید میکند چون او یکی از دشمنان انگلیس به شمار میرفت و برای منافع انگلیس مخاطره آمیز بود باید از میان برداشته میشد.[و این خود دلیل محکمی است که مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه الشریف، بنا به دستور و خواست دولت انگلیس به شهادت رسیده است]
تکمیلی👇
🔰ادامه در بخش سوم🔰
🔰بخش سوم🔰
⁉️درباره اصرار سفارت انگلیس بر تبعید مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) از تهران، پس از ترور نافرجام ایشان توسط مزدوران انگلیس، در ربیع الثانی ۱۳۲۷ق!🔰
✍ ترور علامه شیخ فضل الله نوری(ره) که ناکام ماند، سفارت انگلیس در #ماه_صفر ۱۳۲۷ (مارس ۱۹۰۹) دسیسه تازه ای را آغاز کرد. دسیسه جدید، آوردن فشار به شاه و دولت برای تبعید شیخ از پایتخت (کانون تصمیم گیری های سیاسی کشور) و وادار ساختن آنها - در غیاب شیخ - به اجرای تحکمات استعماری خویش بود. بارکلی، سفیر انگلیس در ایران، در راپرت به وزیر خارجه لندن (۲۱ فوریه ۱۹۰۹) عطف به تلگرام سرنیکلسون (سفیر انگلیس در دربار تزار) نوشت: "باید توصیه کنیم شیخ فضل الله را از تهران خارج نمایند، زیرا اگر چه او مقام رسمی ندارد ولی نفوذ بسیار زهرآگینی دارد"!
همانطور که در مقاله بالا نیز اشاره شد، انگلیسی ها پیشنهاد تبعید شیخ از پایتخت را با روسها مطرح کردند تا به اصطلاح از "نفوذ بسیار زهرآگین" وی در مرکز کشور جلوگیری کنند. منتها، این دسیسه نیز عقیم ماند. زیرا روسها، به لحاظ "نفوذ وسیع" شیخ بین ملت و حتی بین "مشروطه خواهان معتدل" ، احتمال دادند مردم در برابر تبعید وی بشدت واکنش نشان دهند و این عمل، به منافع سیاسی روس و انگلیس در ایران لطمه زند. لذا دولت روسیه طی یادداشتی که در مارس ۱۹۰۹ تسلیم سرآرتور نیکلسون (سفیر انگیس در دربار تزار) نمود خاطرنشان ساخت:
دولت انگلیس در پیشنهادهای متقابل خود اظهار نظر نموده است که ... مایل است اعلیحضرت [محمدعلیشاه] ، شیخ فضل الله را از تهران تبعید کند... در مورد شیخ فضل الله باید به این نکته توجه داشت که این مجتهد [مرجع تقلید]، نه تنها در محافل محافظه کار [یعنی: مخالفین مشروطه] بلکه در میان عناصر میانه رو [یعنی: مشروطه خواهان معتدل و غیر افراطی] نیز نفوذ زیادی دارد و جلب همکاری او برای موفقیت اصلاحات طرح ریزی شده اجتناب ناپذیر است. هر نوع اقدامی که دو دولت [روس و انگلیس] علیه شیخ به عمل آورند، ممکن است نارضایتی توده های مردم را مخصوصا" در تهران که شیخ دارای پیروان زیادی در میان طلاب یا محصلین مدارس مذهبی است، برانگیزد. بنابراین، دولت امپراتوری [روس تزاری] عقیده دارد با توجه به این حقیقت که شیخ هیچ گونه مقام رسمی ندارد که بتوان او را از داشتن آن مقام محروم کرد، عاقلانه تر خواهد بود که به شخص شیخ فضل الله نوری کاری نداشته باشند.[۱]
انگلیسی ها، برای زمینه سازی این توطئه و نیز خالی کردن دل یاران وی، شایعه صدور حکم شاه به تبعید او به کلات نادری را بر سر زبانها انداختند، که در بعضی از تواریخ مشروطه منعکس است.[۲]
🔰ادامه در بخش چهارم/پایانی🔰
🔰بخش چهارم/پایانی🔰
⁉️ جرم مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) چه بود که انگلیس خبیث و عوامل مزدورش او را مستحق طعن و لعن و ترور و تبعید و اعدام و تخریب شخصیت می دانستند؟
✍ جرم شیخ، دفاع اصولی از دین و مبارزه جدی با استراتژی استکبار زورگو و متجاوز آن روز ایران ( انگلیس و روس)، بود که او را - در این هر دو عرصه - خواهی نخواهی با قدرت های استعماری و طیف همبسته آنان در داخل کشور، عناصر بریده از دین و ملت و وابسته به بیگانه به شدت درگیر می ساخت و چون می دیدند، از یک سو میان مردم نفوذ و محبوبیت دارد و از دیگر سو بر اصول خود پایداری می ورزد و "اسرار مگو" را بر خلق بازگو می کند و عملا" مانع رسیدن بازیگران به اغراض و مطامع خویش است، به حربه "تهمت" متوسل می شدند و برای مخدوش ساختن "منطق استوار"ش او را به انواع تهمت ها (از رشوه گیری از شاه و صدر اعظم گرفته تا ریاست خواهی و حتی وابستگی به روس ها، مخالف پیشرفت و ترقی!) متهم می کردند و سرانجام نیز، این همه را وافی به مقصود ندیده و در نخستین فرصتی که به دستشان آمد، پیکر وی را در میدان پایتخت به دار آویختند و حتی به جنازه اش نیز رحم نیاوردند.
آنان - در اصل - با " شخص" شیخ و شکل و شمایل وی، دشمنی نداشتند، آنچه مورد کینه و نفرت آنان بود، دین و آیینی بود که با منطق سرخ عاشورایی اش، در طول تاریخ، از بدو ورود سلطه جویان غرب به این سرزمین، از هویت قومی، از شرف ملی، از تمامیت ارضی و از آزادی و استقلال سیاسی و فرهنگی این آب و خاک، دفاع کرده و گهگاه، از خشم و خروش بر ضد دشمنان دین و ناموس و شرف این مرز و بوم، طوفانی مهیب برپا ساخته بود.
جرم اصلی شیخ، نوشیدن از چشمه زلال و حیات بخش این دین آسمانی و از بن جان خستو شدن به آن بود. جرم وی بالیدن و برآمدن در مکتب پرچمدار جنبش تحریم تنباکو، میرزای شیرازی و همنوایی با وی در این جنبش ضد استعماری و سپس بر دوش کشیدن درفش عدالتخواهی و درافتادن با رژیم استبدادی که چونان گوی چوگان، هر زمان در آغوش قدرتی می لغزید و تهیه مهاری برای آن تا دولتمردان، برای همیشه، اندیشه امتیاز دادن به بیگانگان(از سنخ رویتر و رژی) را از سر بیرون کنند و جز در راه منافع خلق گام نزنند، بود.
و این چیزی نبود که خوشایند دولت های استکباری زورمند و حریص و گوش بر زنگ این کشور [همچون انگلیس خبیث] باشد و خواب خوش چند صد ساله شان بر نیاشوبد. این بود که با همه توش و توانشان، با افزارهای رزم و گروه های فشار و متخصصان جنگ روانی و باند های ترورشان و هرچه که در عرصه به کار حذف حریف می آمد، به جنگ شیخ فضل الله و یاران وی برخاستند.
وارد نمودن انواع و اقسام اتهام های ناچسب، ناروا و ناجوانمردانه به شیخ، همه و همه، به واقع، جنگ روانی یی بود که دشمنان دیرین اسلام و ایران، برای از میان برداشتن بزرگترین مانع دسائس خویش در این کشور، به راه افکنده بودند و صفحات تاریخ مشروطیت، چنانکه عالمانه و نقادانه و بی غرض بررسی شود، گواه این امر است.
💠 امام راحل:
جرم شیخ(ره)، این بود که قانون باید اسلامی باشد
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
مجتهد بزرگی مثل شیخ فضلاللَّه نوری _را که از بانیان و رهبران #مشروطه بود، به جرم اینکه با #جریان_انگلیسی و غربگرای #مشروطیت همراهی نکرد، ضد مشروطه قلمداد کردند، که هنوز هم یک عده قلمزن ها، گوینده ها و نویسنده ها همین حرف دروغ بی مبنای بی منطق را نشخوار می کنند و تکرار می کنند. ۶۴/۸/۸ ... همیشه همینطور است. همیشه کسانی را که می خواهند از هدف ها و آرمان های عالی انسانیشان دور کنند، همیشه هرگاه می خواهند شتابندگان به سوی حکومت عدل اسلامی را متوقف کنند، آنها را به کهنه پرستی، به وابستگی، به ضدیت با آرمان های دموکراسی متهم می کنند و شیخ فضل الله قربانی #عدالت شد/ ۵۹ ش
🔸اشاره ها:
[۱] تاریخ استقرار مشروطیت در ایران...، صص ۱۰۵۶ - ۱۰۵۷
[۲] ک، تاریخ بیداری ایرانیان، از بابی ازلی ماسون، ناظم الاسلام کرمانی بخش دوم
و سالشمار علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، عبدالحسین طالعی، سید عبدالحسین علوی، ک، تنهای شکیبا، ک، خانه بر دامنه آتشفشان، علی ابوالحسنی...
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷۲۲ اسفند ماه روز بزرگداشت شهدا گرامی باد
🎥⁉️ آیا می دانید که در اعتقادِ امام خامنهای(حفظه الله)، کدام شخصیت، #شهید بزرگ اسلام است؟ (در کلیپ بالا، ملاحظه فرمایید)
🌷شادی روح شهدای اسلام، از صدر اسلام، تاکنون🔰
🌷«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
#روز_شهید
✳️ @ShahidRabe
🏴 ۲۳ اسفند، سالگرد ارتحال، رهبر نهضت اسلامیِ ملی شدن صنعت نفت، آیت الله مجاهد، سید ابوالقاسم کاشانی رضوان الله تعالی علیه، تسلیت باد
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
💠 آیت الله کاشانی(ره): راه ما همان راه شیخ بزرگ، فضل الله نوریِ شهید است/ن، نبرد ملت
✍ دیدگاه امام خمینی(ره) درباره مبارزات آیت الله کاشانی(ره)🔰
در نگاه امام راحل، مجاهدت خستگی ناپذیر آیت الله کاشانی(ره) اولا" در تداوم حرکت میرزای شیرازی(ره) و مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) به ظهور و بروز درآمد، ثانیا محور اصلی این مجاهدت وقفه ناپذیر، اسلام و قوانین مترقی و زندگی ساز آن بود، ثالثا" از ابتدای این حرکت، مخالفت سرسختانه ایادی داخلی استعمار و شیفتگان غرب و انگلیس و آمریکا به شکل حرکت های مرموز ملی! و در عین حال غربی! آغاز شد و جبهه ملی و سایر احزاب ملی گرا این عناد و مخالفت علیه اسلام و رهبری آیت الله کاشانی و اهداف والای او را ساماندهی کردند.
در رویکرد تاریخی امام راحل و آیت الله کاشانی، قیام و مجاهدت پرشور مرجع شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری جایگاه ویژه ای دارد. شیخ از رهبران نهضت مشروطه ایران به شمار می رفت لکن پس از مشاهده نفوذ غرب گرایان وابسته به استعمار انگلیس در نهضت مشروطه و مصادره آن به نفع انگلیس با مشروطه ای که تغییر ماهیت داده و از اسلامی به غربی و انگلیسی تبدل یافته بود مخالفت می ورزد و با شیفتگان غرب مواجه می شود. این جریان اگرچه در مشروطه نام و عنوان خاص و سامان یافته ای نداشت ولی در دوره های بعد تحت عنوان جبهه ملی و حزب ملت ایران و نهضت آزادی و گروه های ملی ـ مذهبی به فعالیت علیه حاکمیت اسلام پرداختند. ادامه مطلب👇
https://hawzah.net/fa/Article/View/94806/
✍ مروری بر نقش آیت الله کاشانی در واقعه ۳۰ تیر ۱۳۳۱👇
https://defapress.ir/fa/news/300287/ 🔰👇👇
⏪ لینک کوتاه:
https://dnws.ir/300287
✳️ @ShahidRabe
🔴 به بهانه سالمرگ ایدئولوگ ماتریالیست(ماده باور) ضد دین و توحید، کارل مارکس/۱۴ مارس ۱۸۸۳
او به همراه فردریش انگلس، مانیفست کمونیست را که مشهورترین رسالهٔ تاریخ جنبش سوسیالیستی است منتشر کردهاست. مارکس نویسندۀ «سرمایه» مهمترین کتاب این جنبش است. مارکس در، ک، نقد عناصر فلسفه حق میگوید: «پیش نقد هر نقدی نقد به دین است»! همچنین مارکس، در مصاحبهای میگوید که به خدا معتقد نیست/ اسناد بینالملل اول، ترجمهٔ مراد فرهاد پور و صالح نجفی
📑 نظریه ی مارکس درباره ی انتظار بشر از دین چیست و چه اشکالاتی بر آن وارد است؟
🖋نویسنده: دکتر عبدالحسین خسرو پناه👇
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/4632/4637/35041/
⁉️ آیا می دانید که کدام مرجع تقلید بیش از یک قرن پیش درباره خطر فعالیت فرقه ها و مکاتب نوظهورِ انحرافی، هشدار داد؟🔰
💠 مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف:🔰
...در این عصر ما فرقههایی پیدا شدهاند که بالمره منکر ادیان و حقوق و حدود هستند. این فرق مستحدثه را، بر حسب تفاوت اغراض، اسمهای مختلف است: آنارشیست[۱]، نیهیلیست[۲]، ناطورالیست[۳]، بابیست[۴]، سوسیالیست[۵]*، (ماتریالیست[۶]*)، ... و اینها یک نحو چالاکی و تردستی در اثاره [برانگیختن] فتنه و فساد دارند و به واسطه ورزشی که در این کارها کردهاند، هر جا که هستند، آنجا را آشفته و پریشان میکنند. سالهاست که دو دسته اخیر از اینها، در ایران پیدا شده و مثل شیطان، مشغول وسوسه و راهزنی و فریبندگی عوام اضل من الانعام هستند. یکی فرقه "بابیه" است و دیگر فرقه "طبیعیه". این دو فرقه، لفظاً مختلف است و لبّاً [= در باطن] متفق هستند و مقصد صمیمی آنها نسبت به مملکت ایران، دو امر عظیم است: یکی تغییر مذهب، و دیگری تبدیل حکومت[از صورت و ظاهر اسلامی به صورت و باطن صد در صد ضد اسلامی] / ر. ک: رسائل، اعلامیهها…، محمد ترکمان
[۱] اقتدارگریزی، سروریستیزی یا آنارشیسم (به فرانسوی: Anarchisme) در زبان سیاسی به معنای نظامی اجتماعی و سیاسی بدون دولت، یا بهطور کلی جامعهای فاقد هرگونه ساختار طبقاتی یا حکومتی است. آنارشیسم، همکاری داوطلبانه را درست میداند در قالب ایجاد گروههای خودمختار! آنارشیستها بهطور کلی با حاکمیت هرگونه دولت مخالفند و دموکراسی را نیز استبداد اکثریت میدانند.نهایت کار آنارشیسم، هرج و مرج است.
[۲] در فلسفه، بیمعنیاِنگاری، به معنای انکار معنی و ارزش برای هستی جهان است. هیچانگاری، نیستانگاری یا نیهیلیسم (برگرفته از nihil لاتین به معنای هیچ)، نامهای دیگر بیمعنیانگاری است.
بیمعنیانگاری، به هر نوع دیدگاه فلسفی گفته میشود که وجود یک بنیان عینی (ابژکتیو) برای نظام ارزشی بشر را رد میکند.این اندیشه معمولاً در ارتباط نزدیک با بدبینی عمیق و شکگرایی رادیکال است.
[۳] طبیعتگرایی یا ناطورالیسم یا ناتورالیسم (به فرانسوی: Naturalisme) گرایش و جنبش ادبی است که اواخر قرن نوزده تحت تأثیر نظریات داروین که معتقد بود انسان از نسل میمون است! شکل گرفت. این جنبش بر جزئیات روزمرهٔ زندگی تأکید میکرد، چرا که رفتار آدمی و سرنوشتش را در چارچوب جبر تحمیل شده از سوی وراثت و محیط به رسمیت میشناخت.
[۴] بابیت یا آیین بابی (بیانی)، بابیه، بابیست، فرقه ای ضاله که در سال ۱۲۶۰ ق توسط انگلیس، با عاملیت علیمحمد باب برای ضربه به تشیع جعفری در ایران پدید آمد. باب خود را پیامبری جدید و بشارت دهندهٔ دینی که قرار است پس از او توسط «من یُظهِرهالله» (آنکه خداوند او را ظاهر خواهد ساخت)، ظاهر شود خواند. دستگیر و اعدام شد، پیروانش که به «بابی» مشهور بودند بر طبق بیانات باب به دنبال «من یظهره الله» میگشتند. تا اینکه بهاءالله، خود را «من یظهره الله» یا همان موعود خواند. برخی بابیان به او ایمان آورده و بهائی نام گرفته و برخی دیگر مرید یحیی صبح ازل شده، ازلی نامیده شدند
[۵]* جامعهخواهی، جامعهگرایی یا سوسیالیسم (به فرانسوی: Socialisme)، اندیشهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که برای ایجاد نظم اجتماعی مبتنی بر انسجام همگانی میکوشد.هدف سوسیالیسم نفی و لغو مالکیت خصوصی است و برقراری مالکیت اجتماعی بر ابزارهای تولید. این «مالکیت اجتماعی» ممکن است مستقیم باشد، مانند مالکیت و ادارهٔ صنایع توسّط شوراهای کارگری، یا غیرمستقیم باشد، از طریق مالکیت و ادارهٔ دولتی صنایع
[۶]* مادّهگرایی، مادّهباوری یا ماتریالیسم (به انگلیسی: Materialism)به دیدگاهی گفته میشود که بر این باور است که هر آنچه در هستی وجود دارد ماده یا انرژی است و همهٔ چیزها از ماده تشکیل شدهاند و همهٔ پدیدهها (از جمله آگاهی) نتیجهٔ برهمکنشهای مادی است. به عبارت دیگر، ماده تنها چیز است و واقعیت عملاً همان کیفیتهای در حالِ رخ دادنِ ماده و انرژی است.شاخههای مهم آن مادهباوری مکانیکی و مادهباوری دیالکتیکی میباشند.
✳️ @ShahidRabe
🏴 به بهانه سالگرد قمری ارتحال
مرجع بزرگ شیعه، میرزا سید محمد حسن شیرازی(ره)، زعیم جنبش تحریم تنباکو، شاگرد و وارث سیاستِ شیخ الاعظم مرتضی انصاری(ره) و استادِ اصلی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)/۲۴شعبان۱۳۱۲ق
✍ علامه شیخ فضل الله، پس از ۲۰ سال اقامت در عتبات و کسب دانش کلان و جامعیت علمی، در محرم ۱۳۰۳ با کوله باری گران از دانش و تقوا به عنوان جامع علوم معقول و منقول، با نظر استادش میرزا محمد حسن شیرازی (مرجعیت عام وقت) از سامرا به تهران بازگشت، تا به صورت پاره ای از وجود میرزای شیرازی، زعامت دینی و سیاسی مردم را عهده دار گردد.
علامه امینی(صاحب الغدیر) می گوید: [شیخ فضل الله] مرجعیت تام پیدا کرد، وقتی به ایران آمد...
ارتباط شیخ با استادش، میرزای شیرازی، که از وی همه جا به سیدنا الاستاد، تعبیر می آورد، چنان صمیمی و مستحکم بود، که میرزا در زمان حیات مبارکش، مرجعیت شیخ را تأیید کرد و در پاسخ به این سؤال که آیا اجازه می فرمایید به عنوان ارجاع احتیاطات فتوا به "غیر" به شیخ فضل الله نوری رجوع کنیم(یعنی از شیخ تقلید کنیم)؟ فرموده بود:
«میان من و شیخ فضل الله، غیریتی نیست، او خود من و نفس من است»
شیخ فضل الله نیز، با اینکه بر اساس لیاقت هایش در جایگاه مرجعیت قرار گرفته بود، ولی با این حال، با تقوایی مثال زدنی، اهتمام بسیاری در حفظ حریم و حرمت مرجعیت میرزا داشت. برای نمونه، در سال های ۱۳۰۵ و ۱۳۰۶ ق ضمن خدمات علمی- فرهنگی و اجتماعی خود در پایتخت، فتاوای میرزای شیرازی را مبنای رساله عملیه خویش قرار داد و در انطباق با فتاوای خود، با اضافات و اصلاحاتی(پاسخ به احتیاطات میرزا، رفع شبهه و اشکال از برخی پاسخ ها) آنرا طبع کرد و در چند رساله، انتشار داد.[۱]*
شیخ در آغاز یکی از رساله های خود، چنین مرقوم فرموده👇
«این[تعداد] مسأله که در این اوراق مسطور است، از فتاوای جناب حجت الاسلام سیدناالاستاد میرزای شیرازی(دام ظله) می باشد...مقلدین به آن عمل نمایند، صحیح است ان شاء الله. حرّره الأحقر فضل الله نوری، فی ۲۹ شهر صفر ۱۳۰۶»
✍ در عصر حاضر نیز، رساله عملیه برخی از مراجع تقلید، عیناً یا با اندکی تغییر، همان فتاوای استادان و مراجع مورد قبول ماقبلشان می باشد که توسط افراد غیر، گردآوری شده، ولی رساله عملیه علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، توسط خود ایشان تنظیم و نگارش یافته است.
[۱]* رساله عملیه مرجع شهید علامه نوری، مشتمل بر رساله های زیر است🔰
📙۱- رساله ۶۰ مسأله/چاپ سنگی، تهران ۱۳۰۶، به کتابت احمد تفرشی
📘۲- رساله ۲۳۶ مسئله(النافع المسائل یا زبدة المسائل)، ۱۳۰۵چاپ در تهران-۱۳۰۶چاپ در بمبئی، به کتابت عبدالحسین بن مفید شیرازی، موجود در کتابخانه دانشکده الهیات تهران(فهرست نسخ خطی ص ۲۴۳)
✍ در سال ۱۳۱۱ق تحت نظر جامع مرجع شهید، این دو رساله (۶۰ و ۲۳۶ مسأله) با یکدیگر، تجمیع و در چاپخانه مفید عام پریس لاهور، تحت عنوان سؤال و جواب (۲۹۶ مسأله) به چاپ رسید.
📗۳- اجوبة المسائل (رساله عملیه فارسی مرجع شهید)، به کتابت غلامحسین خوانساری در صفر ۱۳۰۸/موجود به شماره ۱۳۷۴۰ در فهرست آستان قدس رضوی، ج۲۳، ص ۶۳)
📕۴- المسألة شیخ مرتضی انصاری(ره)، که میرزای شیرازی آرای خود را به صورت تعلیقه بر آن نوشته و مرجع شهید نیز با تقریظی به آن، صحتش را تأیید و مقلدین خود را به عمل بدان، فراخوانده است.
در تقریظ مرجع شهید آمده:🔰
...باکی نیست برای مقلدین، که عمل نمایند به آنچه در این رساله مذکور است. إِنْ شَاءَ اللَّٰهُ تعالی.حرّره الأحقر فضل الله نوری
⁉️نقش محوری و مدیریتی مرجع شهید در جنبش تنباکو🔰
✍ علامه نوری(ره)، در دوره اقامت خود در تهران، خدمات پرشماری انجام داد؛ امّا اوج آن در جریان هایی مانند تحریم تنباکو بود که در این باره، نقش های سه گانه ای را عهده دار بود:
💢۱- مجرای ارتباط و اطّلاعات میرزای شیرازی در پایتخت؛ و مشوق و ترغیب کننده ایشان به پشتیبانی مستمر از این جنبش و درخواست کننده صدور فتوای تحریم(که اگر فرد دیگری غیر از او این درخواست را از میرزا می کرد، کار جنبش به سرانجام نمی رسید و این، خود نشان از اطمینان کامل میرزا، به وی داشت)
💢۲- خنثی کردن تبلیغات سویی که ضدّ جنبش راه می افتاد و همراه نمودن دیگر علما با جنبش
💢۳- نفوذ دادن روح دینی در جنبش و ریشه دار کردن هویت مذهبی آن
✍ در واقع، از زمان پیروزی جنبش تنباکو، دشمنان دین و مملکت، عظمت شیخ را شناختند و حرکاتش را زیر ذره بین قرار دادند.از این رو میرزای شیرازی همواره نگران حالش بود و جویای احوالش
🌹شادی روحشان، الفاتحه مع الصلوات
🔸منابع: الذریعة إلی تصانیف الشیعة، آقا بزرگ تهرانی/اَعیانُ الشّیعه، سید محسن امین/شهداء الفضیلة، علامه امینی/ک، مجموعه رسائل...شیخ فضل الله، محمد ترکمان/ ک، تنهای شکیبا، ک، اندیشه سبز زندگی سرخ، علی ابوالحسنی/مهدی انصاری در همایش دیده بان بیدار،...
✳️ @ShahidRabe
🕌 ✍ هر ساله از ۲۱ شعبان المعظم تا پایان آن، دهه تکریم و تعظیم مساجد، نامگذاری شده است.
به مناسبت این دهه، از چهار #مسجد تاریخی تهران که بطور مستقیم، مرتبط با مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه الشریف بودند یادی می کنیم.
✅ ۱- مسجدمدرسه حاج میرزا زَکی/ تهران
در محله سنگلج تهران، پایگاه انقلابیون اسلام خواه (مشروعه خواه)
📷 تصویری کم نظیر از نماز جماعت انقلابیون مشروعه خواه به امامت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ۱۲۸۸ در مسجد زَکی.
میرزا محمد رضا کلهر کرمانشاهی، خطاط نامدار و مشهور دوره قاجار و از مقلدین و مریدان مرجع شهید، در این مکان تدریس خط داشت.
✅ ۲- مسجد مرجع شهید شیخ فضل الله نوری(ره)/ تهران
که در دوره قاجار مسجدمدرسه بود و به یونس خان شهرت داشت.
✍ خاطره آقای ابوذر بیدار از دوستان شهید غفاری/در مصاحبه با جوان آنلاین:
شهید آيتالله غفاری مسجد شهید شيخ فضلالله نوری را احيا كرد و پيشنماز آنجا بود.
اوايل كه سر و وضع خاكی و نامرتب شهيد غفاری را میدیدم تعجب میكردم، بعد متوجه شدم ايشان دارد (با همکاری معمار معروف، مرحوم حسین لرزاده) مسجد شهيد شيخ فضلالله نوری را در پشت وزارت كشور شاه (شهرداری فعلی تهران) در جوار بیت شیخ شهید، بازسازی می كند. شهيد غفاری قصد داشت با اين كار، ياد و خاطره آن شهيد مبارز و مجاهد را زنده نگه دارد. شنيده میشد وزير كشور وقت به بهانه كمبود جا، میخواهد اين مسجد تاریخی را خراب كند و بهجايش برای وزارت كشور پاركينگ بسازد! كه با اين اقدام شهيد غفاری، عملاً به بنبست خورد و پروژه تخريب مسجد منتفی شد.(شهید غفاری همچنین قصد داشت بیت در حال تخریب شیخ را که در جوار این مسجد است بازسازی کند که به شهادت رسید و میسر نشد)
✍ تاریخچه، مشخصات و تصاویر مسجد شهید شیخ فضل الله نوری(پس از ۱۸ ماه، جنازه سالم مرجع شهید از محل اختفای منزل، خارج و قبل از انتقال به قم، یک شب در این مسجد قرار گرفت/کتاب سر دار، تندرکیا)👇
http://safarnevis.com/?p=8277
✅ ۳- مسجدمدرسه مجدالدوله (مجد)/ تهران
توضیح اینکه مرجع شهید علامه شیخ فضلاللّه نوری، مردم دیندار را به راهاندازی مدارس جدید ترغیب میکرد و خود نیز در کمک به این راه پیشقدم شده بود.
این"مسجدمدرسه" بزرگ را نیز با ترغیب مجدالدوله که از متدینین معتمد و مورد وثوق مردم و دارای تمکن مالی بود در محله سنگلج (حسن آباد) ساخت و راه اندازی نمود. این مسجدمدرسه که اکنون نیز حوزه ای فعال است به نام "مجد" شهرت دارد. این مسجدمدرسه دارای چهار شبستان بزرگ، ۱۱حجره و کتابخانه و با حیاطی وسیع و زیبا می باشد. مرجع شهید شخصاً در مراسم افتتاح آن شرکت نمود. نماز جماعت به امامتش برگزار گردید و متولی و پیشنماز آنرا تعیین کرد. که یکی ازشاگردان و یارانش به نام ملا محمد آملی (پدر شیخ محمد تقی آملی) بود که در قضایای دستگیری و شهادت مرجع شهید به دست عوامل انگلیس، او را نیز دستگیر و بعد ها به یکی از نقاط مازندران تبعید نمودند./رجا نیوز
✅ ۴- مسجدمدرسه مشیر (مسجد ساعت)/ تهران
که مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) شخصا" وقف نامه آنرا تنظیم نموده است. نشانی: خیابان مولوی، نرسیده به وحدت اسلامی، نبش خیابان شهید تشکری موحدی
تصاویر 🔰
http://shabestan.ir/detail/News/696580
✳️ @ShahidRabe
⁉️ نقش پیروان مکتب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در نهضت ملی شدن صنعت نفت
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
اگر علما و انگیزهی دینی نبود، قطعاً نهضت ملّی شدن صنعت نفت پیش نمیرفت؛ این را همه بدانند. در مقدّمهی این نهضت آیتالله کاشانی بود.[که می فرمود راه ما همان راه شیخ بزرگ، فضل الله نوریِ شهید است]. پشتیبان او مرجع تقلیدی مثل مرحوم آسیّد محمّد تقی خوانساری در قم بود.[همان مرجعی که نماز بارانش مورد اجابت الهی قرار گرفت، همان مرجعی که اندوهگین و سوگوار مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود...مرجعی که طاقت نمی آورد، ببیند عکس به دار زدن شیخ فضل الله نوری(ره) را که شهید ابقاء دین در محتوای مشروطیت شد].
مروّجان این فکر، یک جمعی در قم و در مشهد ما یک عالم دینی، یک منبریِ درجهی یک و یک فعّال مذهبی گویندهی متفکّر درجهی یک [بودند]؛ اینها مروّجین نهضت ملّی بودند، مردم بهخاطر دین آمدند. بعد که مرحوم کاشانی را جدا کردند، علما را طرد کردند، مذهبیها را کنار گذاشتند، مصدّق شکست خورد. تا دین بود، تا عنصر ایمان دینی بود، حرکت به جلو بود؛ وقتی این [عنصر] از آن گرفته شد، حرکت متوقّف شد، شکست خورد، تبدیل به عکس شد. یک آمریکایی با یک چمدان اسکناس آمد در تهران و همهی قضایا را به هم زد و کودتای ۲۸مرداد بوجود آمد! ۹۵/۱۰/۱۹
🔸منابع: خبرگزاری فارس/کانال جهادتبیینی/نقلی از مرجع بزرگ شیعه، آیت الله شیخ محمد علی اراکی(ره)، کتاب تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی(ره)/نشریه نبرد ملت...
✳️ @ShahidRabe