eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.3هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
259 ویدیو
349 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
🔳 به مناسبت ایام ارتحال عالم بزرگ شیعه، سید ابن طاووس(ره) ✍ معرفی یکی از آثار ارزشمند سید ابن طاووس(ره) که تحت نظارت و اشراف مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه، تصحیح و چاپ شده و تعلیقات مرجع شهید را در خود دارد.🔰 📙 کتاب "اقبال الاعمال" سید ابن طاووس (در اعمال ماه مبارک رمضان) ✍ یکی از معتبر ترین چاپ های این اثر نفیس، چاپ سنگی آن است که زیر نظر مرجع شهید علامه نوری(ره) در سال ۱۳۲۰ قمری تصحیح و انتشار یافت و افست آن نیز در سال ۱۳۹۰ قمری توسط مرحوم شیخ محمد آخوندی منتشر شد. کلیشه صفحاتی از آن در مجموعه رسائل شیخ فضل الله، اثر محمد ترکمان آمده است. نسخه مورد رجوع از لوح فشرده جامع الاحادیث(نور ۲) همین نسخه چاپ سنگی است. بدین روی، تمام موارد، با استفاده از آن قابل بازیابی است. هشت تعلیقة مرجع شهید نیز در هشت صفحه آن نگارش یافته است.(تعلیقة متنی است چون حاشیه که برای تکمیل یا توضیح یا تصحیح کتابی نویسند)/ک، تنهای شکیبا، مورخ فقید علی ابوالحسنی(منذر) ✍ سيد‌ ‎رضى‌الدين، على بن موسى بن جعفر بن طاووس (589 - 664 ق)، عالم بزرگ شیعه و از نویسندگان سده هفتم هجری، از نوادگان امام حسن مجتبى و امام حسین علیهماالسلام محسوب می‌شود. از این رو، ایشان را «سید ذی الحسنین» نامیده‌اند. صاحب کتاب اللهوف علی قتلي الطفوف و كشف المحجة لثمرة المهجة. نسب سید بن طاووس از جانب پدر به حسن بن علی(ع) و از جانب مادر به حسین بن علی (ع) می‌رسد. سید بن طاووس موفق به دیدار امام زمان، حجت بن الحسن(عج) شده‌است. سید بن طاووس به خاطر کتابخانه و آثار فراوانش _ که دست نخورده باقی مانده و خواننده را با علایق علمای دین در اواخر دوره عباسی آشنا می‌کند_ معروف است. سيد‌ ‎على بن طاووس در ۵ ذی القعده 664 هجرى قمری در سن 75 سالگى و در شهر بغداد وفات نمود. بدن شريفش را به نجف اشرف منتقل نموده و در حرم امیرالمؤمنين عليه‌السلام به خاک سپردند./ ویکی ها (پدیا، نور، فقه، شیعه) 💠 رهبرانقلاب (امام خامنه ای حفظه الله) ‼️حکومت اسلامی مراتب دارد. یکوقت حاکم در حدّ معصوم یا دون معصوم است. یکوقت هم نوبت به روسیاهانی امثال بنده میرسد. به هر حال، نظام کلّی، همان است. کوچک و بزرگ دارند اما برای تشکیل نظام تلاش می‌کردند. بنده در حالات بعضی از علمای بزرگ دیده‌ام که آرزوی تشکیل حکومت در آنها بود ازجمله مرحوم سیدرضی و همچنین سید بن طاووس که من در کتاب «کشف المحجة، لثمرة المهجة» که از کتابهای نفیس اوست و برای پسرش نوشته دیدم که می‌گوید: «من از اخبار اهلبیت فهمیده‌ام که کسی از خاندان بنی‌هاشم در دوران غیبتْ به قدرت می‌رسد و تشکیل حکومت می دهد من امیدوار بودم آن کس من باشم.» گویا آن بزرگوار، شرایطش را در خود جمع می‌دیده که طبعاً در کسی مثل ابن طاووس هم لابد جمع بوده است! ۷۲/۵/۵ (کانال جهاد تبیینی) ‼️[مرحوم آیت الله مجاهد حاج آقا جمال نوری(ره) از بستگان نسبی و نزدیک مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و از اساتید مبرز حوزه مروی تهران (متوفی ۱۳۶۴ش)، در اطلاعیه ای که در سال ۵۷ و در کوران حوادث انقلاب اسلامی منتشر نمود، ضمن انتشار متن پیشبینی سید ابن طاووس(ره) آن را را منطبق با حضرت امام خمینی(ره) اعلام نمود] / کانال شهید رابع ✅ سید ابن طاووس عالمی که مورد احترام خاص امام زمان(عج) قرار داشت🔰 https://www.yjc.ir/00PwHk 🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ✳️ @ShahidRabe
🗓🖋 🌹أَلسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی اِبنِ موسَی أَلرّضٰآ أَلمُرتَضٰی ✍ آغاز سفر مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف به مشهد مقدس🔰 ◽️۵ ذی القعده ۱۳۱۰ ق، خروج معظم له از تهران به سوی مشهد مقدس ◽️۵ ذی الحجه ۱۳۱۰ ق ورود حضرت شیخ به مشهد مقدس، پس از یک ماه ◽️۳ ماه اقامت در مشهد مقدس(محرم، صفر و ربیع الاول ۱۳۱۱ ق) [زیارت، تدریس، تحقیق، نگارش، رسیدگی به مشکلات حرم مطهر و زوار...] ◽️۵ ربیع الاول ۱۳۱۱ ق خروج از مشهد مقدس ◽️۵ ربیع الآخر ۱۳۱۱ ق ورود مرجع شهید علامه نوری(ره) به تهران 🔸منابع: ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی/سالشمار شیخ فضل الله نوری(ره)، عبدالحسین طالعی، سید ابوالحسن علوی 📷 تصویری که مشاهده می‌کنید قدیمی‌ترین عکس به جای مانده از حرم امام رضا(ع) است و در مجموعه مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود.[به لحاظ زمانی با دوره حضور مرجع شهید علامه نوری ره، در مشهد مقدس هم‌خوانی دارد] اینجا نهر خیابان و صحن عتیق (انقلاب فعلی) در سال ۱۲۳۳ هجری شمسی است که آنتونیو جیانوزی، از عکاسان خارجی عصر قاجاریان آن را در این قاب ماندگار کرد. در صحن کهنه حرم مطهر رضوی تا سال ۱۳۳۰ هجری شمسی نهری جاری بود که آب آن از ۶ فرسنگی مشهد مقدس، از جائی به نام چشمه کلاسب در شمال مشهد مقدس سرچشمه می‌گرفت و پس از طی مسافتی وارد شهر می‌شد.آب این نهر پس از عبور از بالا خیابان وارد صحن كهنه شده و از آن‌جا نیز از پائین‌خیابان می‌گذشت و در بیرون شهر به مزارع كشاورزی می رسید./پایگاه اینترنتی تخصصی رضوی(خورشید هشتم)، yjc (باشگاه خبرنگاران جوان) ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ ۷ خرداد ۱۳۵۹ ش، سالروز تشکیل اولین دوره مجلس شورای اسلامی، ✅ دیدگاه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) درباره ، و 💠از: حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه (نویسنده و پژوهشگر معاصر)🔰 مرحوم شیخ فضل الله نوری(ره) در زمینه مجلس شورا فرمودند: «ایها الناس، من به هیچ‎وجه منکر مجلس شورای ملی نیستم؛ بلکه مدخلیت خود را در تاسیس این اساس پیش از همه کس می دانم. الان هم من همان هستم که بودم. تغییری در مقصد و تجددی در رای من به هم نرسیده است.» شیخ در تحصن حرم حضرت عبدالعظیم، همواره از دارالشورای کبرای اسلامی دم می زد و تاکید داشت که هیچ‎وقت منکر مجلس نبوده و تنها در پی تصحیح و تکمیل مجلس و حفظ اسلامیت آن است. وی در این تحصن ازدو نوع مجلس شورای اسلامی و مجلس فرنگی مآب سخن گفت و از اولی، دفاع نموده و به مخالفت با دومی پرداخت. حمله شدید شیخ در عصر فترت پس از مشروطه صغیر به مجلسی بود که تسلیم احکام اسلام و شریعت محمدی(ص) نبود و این مطلب، مورد تایید همه فقهای شیعه است؛ زیرا، اسلام، خداوند متعال و شارحان او یعنی پیامبر و ائمه را قانونگذار می داند و بر اساس توحید در قانونگذاری، احدی حق وضع قوانین را ندارد. و نیز قوانین الهی، از آن جهت که ناظر به مصالح و مفاسد واقعی نوع انسانها وضع گردید، دائمی و در همه اعصار مستمر است و شریعت پیامبر اکرم(ص) به عنوان خاتم شرایع، ابدیت دارد و به تعبیر پیشوایان اسلام:« حلال محمد(ص)، حلال ابدا الی یوم القیامه و حرامه، حرام ابدا الی یوم القیامه.» پس شیخ با مجلس غربگرایی که پذیرای احکام و قوانین الهی نیست، مخالفت نموده، شیخ با دارالشورای کبرای اسلامی که مسوولیتش برنامه ریزی برای اجرای احکام الهی در جامعه بوده، برنامه‎هایی که با موازین شرع تعارضی ندارد و موافقت با شرع داشته و مجتهدان عادل بر آن مراقبت نمایند، هماهنگ و مدافع است. به تعبیر شیخ فضل الله:« من آن مجلس شورای ملی را می خواهم که عموم مسلمانان، آن را می خواهند. به این معنا که البته عموم مسلمانان مجلسی می خواهند که ... برخلاف قرآن و برخلاف شریعت محمدی(ص) و برخلاف مذهب مقدس جعفری(ع) قانونی نگذارد.» مخالفت شیخ با رای اکثریت و بدعت دانستن آن در زمانی است که قوانین بدون اذن فقیه صاحب ولایت مشروعیت پیداکند. شیخ فضل الله، را نیز لازم دانسته و می فرماید: «مجلس شورای ملی و اجتماع وکلا و مبعوثین در آن و مقصد رفع ظلم و نشر عدالت و اصلاح مملکت، بدون نظامنامه [یعنی قانون اساسی] که عموم اهالی و حکام و کارگزاران ممالک به آن رویه حرکت نمایند، چگونه تصور می شود. تدبیر منزلی که اول مرحله حکمت عملی است بدون دستور [ قانون اساسی] نمی شود، تدبیر مملکتی، چگونه بدون قانون ممکن خواهدبود». وی در ادامه می فرماید: «بعضی از اشخاص، مذاکره می نمایند که ما نظامنامه نمی خواهیم. این چه کلمه ای است؟ آیا می شنوید یا نه؟ و می دانید غرض را یا نه؟ این حرف، بر جمیع تقادیر، غلط و موجب تضییع حقوق نفوس است بلکه مودی به فساد اصل مجلس است.» و نیز می فرماید: «ای برادر، نظامنامه، نظامنامه ... لکن اسلامی، اسلامی ... یعنی، همان قانون شریعت که 1300 و اندی است در میان ما هست و جمله ای از آن که به آن، اصلاح مفاسد ما می شود در مرتبه اجرا نبود، حالا بیاید به عنوان قانون و اجراشود» شیخ به شدت از ثبات قوانین اسلام دفاع می کند و می گوید: «اگر کسی را گمان آن باشد که مقتضیات عصر، تغییر دهنده بعض مواد قانون [قطعی] الهی است یا مکمل آن است، چنین کسی از عقاید اسلامی خارج است؛ به جهت آنکه:« پیغمبر ما خاتم انبیا است و خاتم، آن کسی است که آنچه مقتضی صلاح حال عباد است الی یوم الصور به سوی او وحی شده باشد و دین را کامل کرده باشد. پس بالبدیهه، چنین اعتقادی، کمال منافات را با اعتقاد به خاتمیت و کمال دین او دارد و انکار خاتمیت، به حکم قانون الهی، کفر است.» پس مرحوم شیخ فضل الله نوری با مجلس شورای اسلامی ، قانون اساسی اسلامی ، آزادی و مساوات شرعی مخالفتی نداشته و تنها با تعریف مشروطه خواهان افراطی از این مفاهیم که برگرفته از غرب استعمارگر بوده، تعارض داشته است. 🔸 منبع: فصلنامه زمانه، شماره 15، پایگاه جامع تاریخ معاصر ایران(مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، کد لینک مطلب ۱۵۲۵۲) 🔰ادامه در بخش دوم🔰