📚 معرفی یک کتاب با سه عنوان متفاوت، از یک منبع(یعنی، شاهین)!
📕شهید هرگز نمی میرد
📘نگاه دوم
📗 سرّ دار
اثر🔰
✍ ادیب شهیر، مرحوم دکتر شمس الدین تندر کیا، نوه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و فرزند مرحوم آقا میرزا هادی نوری (از فرزندان خلف شیخ)، سعی بسیار کرد که سبکی نو در ادبیات فارسی پدید آورد و این کار را "نهیب جنبش ادبی: شاهین" نامید. اولین بیانیه تندر کیا در مهر ۱۳۱۸ با همین نام در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید که با نقدهای تندی مواجه شد و همان را در آبان و آذر ۱۳۱۸ با عنوان "شاهین یک" در بیست صفحه چاپ کرد. سپس شاهین های دو و سه همراه با شاهین یک در آبان و آذر ۱۳۲۰ در ۱۲۸ صفحه و شاهین های ۴ تا ۲۵ در آبان و آذر ۱۳۲۲ در ۳۱ صفحه، چاپ شد و از دی ماه ۱۳۳۵ شاهین های ۲۶ تا ۳۱ را به همراه چند ضمیمه، در ۲۰۸ صفحه (یعنی دنباله شاهین های قبلی از صفحه ۱۶۱ تا صفحه ۳۶۸) به چاپ رساند. وی شاهین های ۳۲ تا ۴۳ را در ۵۶۲ صفحه تدوین کرد و شاهین های ۴۴ تا ۵۰ را در شهریور ۱۳۴۴ به وسیله شرکت سهامی چاپ گهر در ۴۹۸ صفحه (یعنی از صفحه ۹۳۱ تا ۱۴۲۸) به چاپ رساند و در مقدمه آن نوشت: "این دفتر که دنباله نهیب جنبش ادبی است باید به آنها پیوسته شود و با آن شاهین تمام است" و در آخر کتاب گوید: "و بدینگونه پس از یک ربع قرن تلاش، شاهین در پنج شنبه ۲۱ آذر ۱۳۴۲ ساعت ۹ شب تمام شد. تهران، تندر کیا"
بنابراین "نهیب جنبش ادبی: شاهین" تألیف تندر کیا در پنجاه "شاهین" در طول ۲۵ سال در ۱۴۲۸ صفحه (تمام صفحات پنجاه شاهین) به چاپ رسید. قبل از شروع در شاهین ۲۶ ، مقدمه ای به همراه دو ضمیمه به چاپ رسیده است که ضمیمه دوم شرح حال جدش، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه است و در پایان شاهین ۳۱ می نویسد: ((کار این دفتر از آغاز خرداد ۱۳۳۴ تا هفتم مهر ۱۳۳۴ یعنی چهار ماه طول کشید. فقط نسبت به ضمیمه دوم [شرح حال علامه شیخ فضل الله] بعدا به مرور تکمیلاتی صورت گرفته است)). شرح حال علامه شیخ فضل الله از صفحه ۲۱۰ "نهیب جنبش ادبی: شاهین" شروع می شود و تا صفحه ۳۱۹ ادامه دارد و چگونگی تألیف شرح حال جد بزرگوارش را در مقدمه به تفصیل می نویسد.
در اولین فرصت پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در ۲۲ فروردین ۱۳۵۸ (حدود دو ماه پس از پیروزی انقلاب) این شرح حال به عنوان "شهید هرگز نمی میرد" با مقدمه و زیر نظر عبدالمنتظر مقدسیان در دو هزار نسخه در چاپخانه میهن، تهران، در ۱۵۲ صفحه رقعی منتشر شد.
در مقدمه آن می خوانیم: (( ... این کتاب شرح حال راد مردی است بزرگ که افکار عمومی را زیر بال تربیت، گرفته و سرنوشت میلیونها انسان را در پهنه جهان به دست عالمی که شرح حالش را مطالعه می نمایند، داده است... افسوس و صد افسوس که حال، در بین ما نیست...
وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ﴿۱۶۹﴾آل عمران، (ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند، آری شهید هرگز نمی میرد)) وی نام کتاب را از این آیه مبارکه اقتباس کرده است.
مقدمه کتاب به قلم عبدالمنتظر مقدسیان در هجده صفحه اول کتاب به چاپ رسیده است و شرح حال مرجع شهید در آن از صفحه ۱۹ تا صفحه ۱۴۸ است.
همین شرح حال برای بار سوم با عنوان "سرّ دار"
در پاییز ۱۳۸۰ توسط انتشارات کتاب صبح در قطع پالتویی در ۱۴۰ صفحه به چاپ رسیده است. همچنین برای بار چهارم و تحت همین عنوان،
در صد و چهار صفحه رقعی به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال ۱۳۹۱ ش منتشر شد.
🔸منبع: ک، تنهای شکیبا، اثر علی ابوالحسنی، از نوشته علی اکبر زمانی نژاد ...
✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 زاویه مقدسه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
🎬 سکانسی از سریال سالهای مشروطه و مستند شهید رابع
✅ قسمتی از فرمایشات بازسازی شده مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، در جریان تحصن انقلابیون اسلام خواه (مشروعه خواه)، بر ضد اسلام ستیزان سکولار جریان غربگرای مشروطه در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) / تهران، ری/ ۲۱خرداد تا ۲۵ شهریور ۱۲۸۶ شمسی
✍ جهت کسب اطلاع بیشتر از این تحصن تاریخی، به کتاب های معتبر زیر که از کتب صحیحه درباره مشروطه می باشند، مراجعه فرمایید🔰
📕 کتاب خانه بر دامنه آتشفشان، به ضمیمه وصیتنامه(شهادت نامه) مرجع شهید علامه نوری(ره)، اثر مورخ فقید، استاد علی ابوالحسنی(منذر)
📗 کتاب بازخوانی روزنامه علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، به کوشش ستار شهوازی
هردو از انتشارت مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
🔰👇👇
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰
✍ به بهانه سالروز پایان تحصن مشروعه خواهان در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)/ ۲۵ شهریور ۱۲۸۶ شمسی🔰
✍ حرم حضرت در طول تاریخ، مکانی برای پناه و اجتماع اعتراضی بود. از جمله تحصن مشروعه خواهان(اسلام خواهان) به زعامت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در جریان مبارزه با لامذهبین غربگرای مشروطه (در ۲۱ خرداد ۸۶ ش) که با عکس العمل شدید از سوی مشروطه خواهان جریان انگلیسی مواجه شد! محاصره، در تنگنا قراردادن، ممانعت از ارسال آب و غذا، تهدید و ضرب و شتم و تیراندازی به متحصنین که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی شد تنها بخشی از جنایت غربگرایان مشروطه نسبت به متحصنین بی دفاع و غیر مسلح بود.(در این تحصن علاوه بر مردم متدین، بیش از پنجاه مجتهد طراز اول از سراسر ایران، مرجع شهید را همراهی نمودند)، شیخ در طول تحصن، در زاویه مقدسه حرم، هر شب، بالای منبر میرفت و با بیانات عالمانه و باصلابت، فتنه انگلیسی مشروطه را با استدلال منطقی، به چالش می کشید و ماهیت و چهره واقعی عاملان دین ستیز آنرا افشا می کرد، پایمردی شیخ در مقابل جناح سکولار مشروطه و خطر حمله تروریستهای آنان به متحصنین، او را وادار به نوشتن وصیت نامه در این تحصن نمود، شیخ همچنین برای شکستن انحصار رسانه ای غربگرایان، دستور انتشار روزنامه ای را تحت عنوان"لوایح"(روزنامه شیخ فضل الله) صادر نمود.
شیخ در جریان تحصن، طی مکتوبی خطاب به علمای ایران و عراق، نسبت به پیامد های سوء مشروطه هشدار داد و پیش بینی کرد که مشروطه چیان غربزده، کشور را به سمت نابودی اسلام و روحانیت، رواج بی بند و باری، شیوع منکرات و مسکرات، کشف حجاب و دوری قرآن از جامعه، سوق خواهند داد!🔰
⁉️ براستی آیا چنین نشد که شیخ گفته بود؟!
✍ امجد الواعظین تهرانی، از فعالان مشروطه، که در ایام تحصن مرجع شهید علامه نوری(ره) در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با ایشان دیدار و گفتگو داشته، می نویسد:
⁉️ از شیخ پرسیدم:
علت مخالفت شما با آقایان علما [مشروطه خواه] و مشروطه خواهان چیست؟آیا علمای اعلامی مانند، آخوند ملا کاظم خراسانی، حاجی حسین تهرانی و آخوند عبدالله [دیوشلی] مازندرانی که فتوای مشروطه را داده اند، مشروعیت مشروطه را در نظر داشته اند یا خیر؟
✅ ایشان جواب داد:
در مملکت اسلام، مشروطه باید "مقید" به "قید" مشروعه باشد [ثبت رسمی قانونی، نه اینکه فقط در ذهن و باور و خیال، که قابل انکار و نقض باشد]
این آقایان [آقایان مشروطه طلب مقیم نجف] از ایران دورند، حقیقت اوضاع را از نزدیک نمی بینند و نامه ها و تلگرافهایی که به ایشان می رسد [یکطرفه] از طرف مشروطه خواهان[غربگرا] است.و دیگر مکاتیب را[که مبتنی بر حقایق است] به نظر آقایان نمی رسانند.
👈جالب است، بسیاری از علما و روحانیونی که در مکتوب فوق، مورد خطاب شیخ محسوب می شدند، تحقق هشدار های او را در عصر مشروطه و عصر رضاخان دیدند، همچون، آخوند خراسانی و آقازاده اش، میرزای نائینی، حاج آقا نورالله اصفهانی، سید محمد طباطبایی و آقا زاده اش، سید عبدالله بهبهانی و آقا زاده اش...[اما متأسفانه، حرکت جدی هم برای جبران، انجام نگرفت‼️⁉️]
✍ سیر تاریخ مشروطه کاملا" بر صدق تمامی اظهارات و پیشگویی های شیخ، صحه گذاشت. ندامت بعدی مخالفین شیخ و نیز سیر معکوس و متنزل تاریخ مشروطه، گواه دور بینی و آینده نگری شیخ شهید و صحت هشدار های اوست.
بهر روی، در هوش یا بهتر بگوییم، نبوغ سیاسی شیخ، جای هیچ حرفی نیست.اما، آیا آن پیش بینی های شگفت، صرفا" از نبوغ سیاسی او بر می خواست یا وی، به یمن عشق و اخلاص استواری که به خداوند و اولیای پاک وی داشت، از یک بصیرت باطنی و روشن بینی الهی و معنوی نیز برخوردار بود، و رابطه ای با غیب و نهان جهان داشت؟...به نظر می رسد که، جواب مثبت باشد.
✍ دکتر شهریار زرشناس استاد و پژوهشگر حوزه ادبیات، فرهنگ و سیاست میگوید: «شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری یک نابغه و پدیدهای بینظیر است. در دورهای که هنوز مظاهر روشنفکری ظهور نکرده و ماهیت ادعاهای آنها دقیقاً آشکار نشده و برخی روحانیون برجسته -اگر در برابر ظواهر زیبای روشنفکری همراه نمیشوند- اما دچار انفعال میشوند، شیخ فضلالله عمق این جریان را میبیند، این مسئله نشانه عظمت علمی و فکری ایشان است.» لوایحی (روزنامه شیخ فضل الله) که شیخ فضلالله در تحصن حرم حضرت عبدالعظیم (ع) نوشته نشان از شناخت عمیق از اندیشه غرب دارد. ایشان واقعاً اولین غربشناس تاریخ ما و مظهر روحانیت بیدار، آگاه، هوشیار، هوشمند، مقاوم و مجاهد است. پرسشهایی که ایشان از ماهیت غرب مدرن مطرح میکند نسبت به زمان خود شاهکار است. چنین درکی بینظیر است و کمتر کسی این درک را دارد.»
🔸 منابع: ک، گوشه ای از رویدادهای انقلاب مشروطیت ایران/ک، آخرین آواز قو/ک، خانه بر دامنه آتشفشان/گروه سیاسی بولتن نیوز/ک، بازخوانی روزنامه شیخ فضل الله نوری...
✳️ @ShahidRabe
📑 #مقاله/از سید مرتضی حسینی
✅ عنوان: حلّاجی مشروطهخواهی با آموزههای دینی؛🔰
⁉️ نگاه مشروعه خواهان (اسلام خواهان مشروطه) به آزادی، برابری و قانونگذاری چگونه بود؟
✍ همراهی #مرجع_شهید آیتالله العظمی علامه شیخ فضلالله نوری اعلی الله مقامه با علمای مشروطهخواه دیری نپایید و با تشکیل مجلس شورای ملی و تدوین قانون اساسی، این مرزبندی شفافتر شد. آنچه میتواند گویای چرایی این شکاف فکری باشد مرور نگاه مشروعهخواهان و در رأس آنان شهید شیخ فضلالله نوری، به سه اصل برابری، آزادی و قانون است
فرجام سخن🔰
قائلان به گفتمان مشروعه خواهی که آیتالله شیخ فضلالله نوری(ره) نماینده فکری آنان محسوب میشد با نقد سه مؤلفه مشروطهخواهان، یعنی برابری، آزادی و قانونگذاری، بین این دو رویکرد تمایز قائل شدند. آیتالله شیخ فضلالله نوری(ره) برخلاف روحانیون حامی مشروطه (در نجف و ایران)، بدون ملاحظه و تعارف، ضدیت برخی اصول مشروطه مدنظر روشنفکران غربزده با اصل دینی را بیان میکرد و سرانجام جان خود را نیز در این مسیر گذاشت. نقدهای تند شیخ شهید به تلقی مشروطهخواهان از آزادی و مساوات تلنگری بود تا از انحراف حرکت اصیل مردم رنجدیده به سمت هرج و مرج، استبداد و افتادن به دام تفکرات بیگانه جلوگیری شود؛ وضعیتی که با اتفاقات دهههای بعد به واقعیت پیوست و آرمانهای مشروطه را کاملا به حاشیه برد. کامل مقاله👇
http://www.iichs.ir/s/11965
📷 تصویر بالا، اجتماع اعتراضی مشروعه خواهان بر علیه مشروطه انگلیسی/تهران، میدان توپخانه
✳️ @ShahidRabe
نورالاشعار علامه نوری.pdf
2.32M
✍ به مناسبت ۲۷ شهریور، روز شعر و ادب پارسی
📘 نسخه #PDF نورالأشعار علامه نوری(ره)
✅ مجموعه اشعار و قصیده های بجا مانده از #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع (اعلی الله مقامه الشریف)
✍ مرجع شهید علامه نوری(ره)، دارای ذوق و طبع لطیف و شاعرانه بوده است و شعر را نغز (نیکو) می سروده.
مرحوم علامه عبدالحسین امینی صاحب الغدیر و از پیروان مکتب مرجع شهید نوری، در این رابطه می گوید:
شعری صاف و روان داشت و "نوری" تخلص می کرد./ شهداء الفضیله ص ۳۵۸-۳۵۷
📚 منابع: تنهای شکیبا، خانه بر دامنه آتشفشان، تألیف مورخ و پژوهشگر فقید، استاد علی ابوالحسنی(منذر)
✳️ @ShahidRabe
✅ با #مدافعان_شیخ_مظلوم
✍ پس از نگارش یادداشت کوتاهی تحت عنوان «دار شیخ فضل الله همچان پا برجاست» مخالفین شیخ، بر من خرده گرفتند!
مقام معظم رهبری تأکید دارند که شهيد آيت الله شيخ فضل الله نوري مظهر جرياني است كه در مقابل انحراف مشروطيت ايستاد و به دليل همين خصوصيت است که ایشان از شيخ شهيد نوري با همه وجود دفاع مي كند.
🔰👇👇
🖋📃 از: نصرالله شفیعی؛ کارشناس و صاحب نظر مسائل سیاسی و فرهنگی
🔸برگرفته و تلخیص از پایگاه خبری، اجتماعی سپاس، کد مطلب 319539
✍ عده ای می گویند که شیخ فضل الله(ره) مخالف مشروطه بوده و اقداماتش نیز در تقابل با روحانیون مدافع مشروطه بوده است. هرچند بررسی یک واقعه ی تاریخی که گرایش های سیاسی نیز به شدت بر آن سایه افکنده است نیازمند یک بررسی و پژوهش بی طرفانه و همه جانبه است که معمولا نیز به نتیجه و توافق طرفینی نمی انجامد؛ ولی برای آنان که بدون ذهنیت های فردی و جناحی به دنبال حقیقت هستند می تواند موثر باشد.
آنچه باعث شد به این موضوع بپردازم نقل برخی بیانات مقام معظم رهبری در باره ی شهید شیخ فضل الله نوری است. در اینجا نگاه به گوینده سخن [یعنی مقام معظم رهبری] به عنوان یک پژوهشگر مطلع و منصف و بدون انگیزه های جناحی و سیاسی است. کسی که در تاریخ معاصر به عنوان یک محقق و صاحب نظر مطالعه کرده و به نتایج دقیق و عالمانه ای دست یافته است.
توجه خوانندگان را به بخشی از سخنان حضرت آیت الله خامنه ای جلب می کنم که امید است فتح بابی برای مطالعه بیشتر درباره شخصیت تاریخی و مظلوم شیخ فضل الله(ره) باشد.
در این سخنان مقام معظم رهبری تأکید دارند که شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری مظهر جریانی است که در مقابل انحراف مشروطیت ایستاد و به دلیل همین خصوصیت است که ایشان از شیخ شهید نوری با همه وجود دفاع می کند.
مقام معظم رهبری می فرمایند: در آغاز حادثه مشروطیت، دو گرایش در مقابل هم قرار گرفتند و صف آرایی کردند. یکی گرایش به اسلام و حاکمیت قرآن و بنای اسلامی جامعه به رهبری علمای دین و دیگری گرایش به فرهنگ غربی و تمدن وارداتی بیگانه و نوعی فریفتگی به مفاهیم ناآشنا و بیگانه از مردم ما و در نتیجه دوری از اسلام به رهبری جمعی از روشنفکران و تحصیل کردگان غرب و فریفتگان فرهنگ غربی.
این دو جریان در اول مشروطه صددرصد در مقابل هم ایستاده بودند و صف آرایی می کردند.
البته وقتی ما با یک دید کلی نگاه می کنیم، این دو جریان را واضح می بینیم اما اگر نزدیک برویم و جریانات را بشکافیم در هر جریانی بخش های خالص و نیمه خالص و شاید ناخالص هم پیدا می کنیم، اما در کل این دو جریان به صورت برجسته در مقابل هم قرار داشتند.
یقینا اگر علما نبودند نهضت مشروطیت به وجود نمی آمد [این جنبش] با انگیزه مسلمانی شروع شد.
البته یک عده از علما هم مخالف بودند که به غلط از مخالفت آن ها به طرفداری از استبداد تعبیر می شد درحالی که به هیچ وجه این طور نبود بلکه آن ها از آینده این مشروطیتی که بطن و حقیقت آن را نمی شناختند بیمناک بودند... آنان در آن مقطع کاری می کردند که تصور می نمودند تکلیفشان است.
افرادی که گرایش و عقیده دینی نداشتند و تحت تاثیر فرهنگ غرب بودند، شرکت و دخالت داشتند و بعضی از افراد بی تفاوت هم بودند.
[از سوی دیگر] شکی نیست که اگر علما، پیشروان مشروطیت[حامیان مشروطه در نجف و ایران] نبودند امثال تقی زاده و چند نفر فرنگی مآب از خارج برگشته و تحصیلکرده غرب قادر نبودند و نمی توانستند که مشروطیت را در میان مردم ما جا بیندازند و نیروهای مردم را در خدمت این حرکت قرار دهند.
بعد از آنکه مشروطیت بر سرکار آمد این دو جریان، درست رو به روی هم قرار گرفت.
شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری مظهر جریانی است که در مقابل انحراف مشروطیت ایستاد. بنده به دلیل همین خصوصیت از شیخ شهید نوری با همه وجود دفاع می کنم. این حقیقت فراموش نشدنی است که مرحوم شیخ فضل الله نوری، شهید ابقاء اسلام در محتوای مشروطیتی شد که مشروطیت از آغاز با انگیزه اسلامی به وجود آمده بود و نقطه مقابل آن هم جریان غربزده متمایل به فرهنگ غرب بود که نه تنها از اسلام خوششان نمی آمد بلکه حتی حاضر بودند برای مبارزه با اسلام به هر حرکت پست و دنائت آمیزی هم تن بدهند و عملا هم دیدیم که در قضایای مشروطیت این کار را کردند، با دولت ها ساختند، با قدرت ها ساختند، با سفارتخانه ها ساختند، کارهای جنایتکارانه انجام دادند، دست ها به خون آلوده کردند برای این که دین و علمای دینی بر سرکار نیایند. این ماجرای شهید شیخ فضل الله نوری است.
واقعا به شیخ فضل اللَّه خیلى ظلم شده است. حتىّ در محافل روحانى و نزدیک به خود ما هم همین تفکرات [منحرف و اشتباه] وجود دارد که چرا از شیخ فضل اللَّه صحبت مى شود؛ شیخ فضل اللَّه مخالف مشروطه بود! در حالى که او بلاشک مخالف مشروطه نبود؛ خودش در حقیقت جزو مؤسسین و مؤثرین مشروطه بود.
حتىّ [به دروغ] به من گفته شد که امام هم از شیخ فضل اللَّه خوششان نمى آید!!! بعد من تفحص کردم، دیدم نخیر، [کذب است] کاملاً به عکس است؛ امام نسبت به مرحوم شیخ فضل اللَّه خیلى تجلیل و احترام دارند و به خاطر همان تصلب و شجاعت و دینگرایی کاملش، بدون اغماض، آن بزرگوار را تعظیم و تجلیل هم مى کنند؛ که این در بیانات خود امام هم آمده است.
✳️ @ShahidRabe