eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.6هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
274 ویدیو
373 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰بخش ششم🔰 💢ولایت فقیهان از دیدگاه شیخ فضل الله نوری (ره) ✍ از مورخ و پژوهشگر معاصر حجت الاسلام والمسلمین علی احمدی خواه کوه نانی🔰 «ولایت فقیهان» از مسائل مهم تاریخ مشروطه است که هنوز نسبت به دیدگاه بعضی از شخصیت‌های آن زمان راجع به موضوع یادشده، ابهام‌هایی برای برخی از مورخان وجود دارد. یکی از شخصیت‌هایی که‌اندیشه‌های او نیاز به شرح و بیان شفاف و تحقیق دقیق دارد، مرجع شهید آیت‌الله علامه شیخ فضل‌الله نوری(ره) است. مسأله‌ این تحقیق، بیان نظر ایشان، در باره‌ «ولایت فقیه» بر اساس بیانات و مکتوبات ایشان است. این تحقیق به این سؤال اصلی جواب می‌دهد که نظر مجتهد نوری، درباره‌ «‌ولایت فقیه» چیست؟... ⏪ ۱- طبق اسناد، سخنان، لوایح و عملکرد مجتهد نوری(ره)، او درست، مثل امام خمینی(ره) به ولایت فقیهان، معتقد بوده و تمام حاکمان را مجری و مأمور فرمان فقیه می‌دانسته. ⏪ ۲- حضور شیخ در نهضت عدالتخانه در قد و قامت رهبریِ نهضت، نافی این تهمت است که شیخ، شاه را ظل‌الله می‌دانست و معتقد بود فقهاء به جز قضاوت نباید در سیاست دخالت کنند! روشن‌ترین دلیل بر عدم اعتقاد شیخ به سلطانیزم، عملکرد اول و آخر ایشان؛ یعنی رهبری جنبش عدالتخانه‌ بر ضد حاکمیت سلطنتی موجود و در آخر، خشم و نارضایتی از شاه و تشر به او و تحریک علما بر ضد او که حکایت از واقعیت جدایی مسیر او از شاه دارد، که سرانجام محمد علی شاه به سفارت پناه برد و ایشان جان خویش را در راه تحقق مشروطه مشروعه فدا کرد. ⏪ ۳- این سخن صریح شیخ که گفت: «حکومت در زمان غیبت امام عصر (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، از آن فقهای مبسوط‌الید است، نه فلان بقال و بزاز و…» این اتهام را رد می‌کند که «شیخ در هیچ یک از آثارش سخنی از ولایت فقیه نگفته و دیانت را از سیاست جدا می‌دانسته». ⏪ ۴- مجتهد نوری، اتهامات سه‌گانه (ظل‌الله دانستن سلطان، جدایی دین از سیاست، عدم اعتقاد به ولایت فقیه) را قبول ندارد. عملکرد اوّل و آخر، اسناد و سخنان و لوایح او نشان از اعتقاد نظری و عملی به ولایت مطلقه فقیه دارد؛ هرچند که در آن زمان و شرایط، این امکان، الا به قدر مقدور وجود نداشت، که اجرای همان «اصل دوم متمم قانون اساسی»، همین شورای نگهبان با تکامل امروزی بود. ✍ متن کامل مقاله👇 http://ahmadikhahkoonani.blogfa.com/post/10 💢پاسخی مستدل به اتهامات ناروا به مرجع شهید🔰 ✍ محققان دقیق، در پیچ و خم‌های تاریک تاریخ، چه بسیار سرهای بریده دیده‌اند که بی‌جرم و بی‌جنایت به تیغ تیز تندروان و تندخویان از جسم جدا شده‌اند! به عبارتی، تاریخ ترورستان است و بند بند آن، سرکَشی ظالم و سرکُشی مظلوم. گاهی مظلوم را ترور جسمانی می‌کردند و گاهی ترور جانی و روحانی و شخصیتی؛ و اگر می‌توانستند از هر جهت ترور می‌کردند؛ نمونه‌های آن، به قدری بسیار است که هر جا بنگری، ظالمی هست یا مظلومی با مشخصات پیش‌گفته؛ اما قصد قلم، این است که در این نوشتار به شخصیتی بپردازد که از هر جهت جسمی و جانی، شخصیتی و بدنی، هر دو ترور شد و اعدام؛ و مورد اتهام‌های دوستان بی‌خبر و دشمنان بی‌انصاف قرار گرفته یعنی مجتهد نوری (آیت‌الله حاجی شیخ‌فضل‌الله). از زمان خود مجتهد نوری- به جهت تقاص فتوای تحریم تنباکو از شاگرد میرزا و همکاری شیخ شهید با ایشان یا هر علت دیگر- سکولاران دین‌ستیز و دین‌گریز- به سردمداری انگلیس- به جان شیخ افتادند. ابتدا با ترور جسمانی، بعد با ترور شخصیت و تهمت، بعد هم اعدام؛ در آخر با حقیقت‌سوزی و دروغ‌دوزی و تاریخ‌سازی، دست به تخریب‌ همه‌جانبه بر ضد ایشان زدند؛ او را که خود از پیشوایان نخستین نهضت عدالتخانه (و بعد مشروطه) بود، ضد مشروطه، ضد مجلس، ضد ولایت فقیه، مدافع و دعاگوی محمدعلی‌شاه و و و و؛ در تاریخ تاریک مشروطه- که از دست و زبان مخالفان شیخ و حزب حاکم بیرون تراویده و نگاشته شده- معرفی کردند؛ تا الان که برخی از معاصران نیز با تکرار همان سخنان سخیف مخالفان شیخ شهید، دست به تکرار تاریخ یک قرن پیش زده‌اند؛ در حالی که همان زمان، خود شیخ به آن شبهات پاسخ داده است. در این نوشتار به طور خلاصه به ادعاهای جناب آقای حسین آبادیان درباره مسائل پیش‌گفته و نسبت‌های ناروایشان درباره مجتهد نوری می‌پردازیم؛ البته این اتهام و ادعای آبادیان از زبان پیشکسوتان ایشان مانند: آجودانی‌ها، محسن ‌کدیور، داود فیرحی و ثبوت‌ نیز پیش‌تر تکرار شده و این جماعت معمولاً سخنان همدیگر را تکرار می‌کنند و تکثیر و استنساخ. اما در اينجا، به طور اشاره تنها به ادعاها و تهمت‌هاي آقاي حسين آباديان درباره شيخ شهيد می‌پردازیم و جواب حضرت شيخ به ايشان تا محك تجربه تاريخ به ميان بيايد و سفيدروي نشود هر كه در او غش باشد!..کامل مطلب👇 http://ahmadikhahkoonani.blogfa.com/post/14 🔰ادامه در بخش هفتم/پایانی🔰
🔰بخش هفتم/پایانی🔰 💢دیدگاه مرجع شهید علامه نوری(ره) درباره ✍ مطلب مخالفت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) با پیشرفت زنان، از اساس کذب محض و زائیده افکار بیمارگونه قلم به مزدان فراماسون بوده که مأموریت تخریب شخصیت این انسان الهی را داشتند. متأسفانه جهالت و غفلت باعث شده که این مقصرین از خدا بی خبر بتوانند افکار مسموم خود را در اذهان عده ای جاهل و قاصر تزریق کرده و ذهنشان را مسموم نمایند! ✍ اما واقعیت چیست؟🔰 ⁉️چرا عناصر فراماسون مشروطه، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را متهم کردند که مخالف پیشرفت زنان و مدارس دخترانه بود!؟ ⁉️چرا با قلم های مسموم خود این دروغ بزرگ را در تحریف نامه های خود ثبت نمودند تا به عنوان تاریخ مشروطه به خورد آیندگان دهند!؟ ✍ واقعیت این است که مرجع شهید علامه نوری(ره)، قصد اصلی دشمن و در رأسش را دقیقا"، تشخیص داده بود👇 "نهادینه شدن فساد و فحشاء در مملکت شیعه با برداشتن از سر و مسلمان و با استفاده از مدارس و محافل غربی" ✍ پس این دیده بان بیدار اسلام که حقایق را می دید، می دانست و می فهمید و دستشان را می خواند و رو می کرد، باید طوری تخریب و حذف میشد که درس عبرتی برای سایرین باشد! اما گهی خیال باطل که ماه هیچگاه پشت ابر نمی ماند! و شیخ نیز بیدی نبود که از این بادها بلرزد و خللی در عزمش به وجود آید. او باید مأموریت الهی خود را که همانا دفاع از اسلام ناب بود با شایستگی به پایان می رساند، که رساند. ⏪ شیخ، در مواجهه و مقابله با این توطئه و نقشه کثیف فساد انگیز، فقط اعتراض و انتقاد نمی کرد، بلکه مرد عمل در مسیر خیر و صلاح بود👇 ⁉️ آیا میدانستید که؟ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) از بانیان تأسیس اولیه مدارس دخترانه در تهران بوده ؛البته نه از نوع غربی🔰 💠 دکتر یعقوب توکلی(مورخ و پژوهشگر معاصر) : شیخ فضل‌الله نوری نادیده‌هایی را دیده بود که دیگران نتوانستند ببینند، یکی از نکات جالب توجه در کارنامه شیخ فضل‌الله این بود که شیخ یکی از بانیان تأسیس اولیه مدارس دخترانه در تهران بود؛ البته نه از نوع غربی و فرنگی. این واقعیتی است که "مونیکا رینگر" در کتاب «دین و گفتمان اصلاح فرهنگی در دوران قاجار» آن را مطرح می‌کند. این حقیقت، به توجه شیخ فضل‌الله به مسئله آموزش دختران اشاره دارد. در واقع کسانی هستند که تأثیر فرهنگی عمیق در زندگی مردم داشتند.ایشان در تهران به طور جدی با فعالیتهایی که علیه اسلام و فرهنگ اسلامی اتفاق می‌افتد مقابله می‌کند [از جمله طرح فساد انگیز مدارس دخترانه غربی] و [برای مقابله] امکانات و منابع برای تحصیل دختران را [در قالب مدارس جدید دخترانه اسلامی] فراهم می‌نماید. این در حالی است که در فضای ادبیات روشنفکری، شیخ به عنوان نماد تحجر و احیاناَ سدی در برابر هرگونه تغییر معرفی می‌شد،!/در مصاحبه با مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، کد مطلب ۵۹۱۵ ⏪ اینکه شیخ فضل الله، مخالف حقوق زنان و تحصیلات ایشان بوده است. کاملا جعلی است و جز سایتهای معاند در هیچ کتاب تاریخی یافت نشد و با ادبیات شیخ هم سازگار نیست (جمله چه معنا دارد زن درس بخواند این عین اشاعه فحشاست!) شیخ فضل الله نوری که خود از مؤسسان مدارس دخترانه بود و حتی با فرستادن زنان برای تحصیل در خارج از کشور هم با حفظ اصول شرعیه موافق بوده، دارای همسر و دختران فاضل و تحصیلکرده، چطور ممکن است متحجر باشد و مخالف پیشرفت زنان؟! ⏪ فتوای صریح شیخ در مدارس جدید دخترانه و پسرانه اسلامی و مخالفت ایشان با مدارس ضد دین را اینجا ببینید👇 https://eitaa.com/shahidrabe/1043 شیخ درباره سایرحقوق نیز پیشتاز بود و حق تجارت، خرید و فروش ملک و آزادی در اداره اموال شان را به رسمیت می شناخت. در حوزه امور مالى و اقتصادى از لحاظ قانونى و شرعى (بنا به فتوای مرجع شهید نوری) بين زنان و مردان تفاوتى وجود نداشت و زنان در اداره اموال خود آزادى تصميم‌گيرى داشتند که این خود حکایت از حفظ کرامت و منزلت مقام زن در افکار و عمل مرجع شهید علامه نوری دارد و این در حالیست که در همان زمان، مراجع حامی مشروطه در نجف برای زنان، چنین حقوقی را کمتر قائل بوده و یا اصلا" قائل نبودند! / و خلاصه اینکه دست و عواملش در تولید و نشر شایعات برای تخریب شخصیت الهی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه) کاملا" واضح و هویداست. 🔸منابع: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران/مجموعه هفت جلدی مشروطه و شیخ فضل الله نوری(از منابع صحیحه و معتبر مشروطه شناسی به اهتمام مورخ فرزانه علی ابوالحسنی منذر)/ک، دوجلدی، "در محضر شیخ فضل الله نوری" از، دکتر منصوره اتحادیه.../کانال مدرسه انقلاب، کانال حوزه انقلابی... ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📙ایام استنساخ مطارح الأنظار شیخ انصاری توسط مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه الشریف در ۶ جمادی الاولی ۱۲۸۱ هجری قمری شیخ مبحث اجتهاد و تقلید آنرا کتابت کرده است. این اثر به شماره ۳۹۷/۳ در مؤسسه حاج آقا حسین بروجردی در قم موجود است (فهرست نسخه های خطی مؤسسه، ج ۱، ص۲۴۴ / فهرست دست نوشته های نسخه های خطی ایران - فهرست دانا ج۹، ص ۷۰۲) مطارح الأنظار، تقريرات درس اصول فقه شيخ مرتضى انصارى(قدس‌سره)(1281 1214ق)، است كه توسط ميرزا ابوالقاسم بن محمد على نورى تهرانى، معروف به كلانترى(1292 - 1236ق)، به زبان عربى، نگاشته شده است. كتاب، مشتمل بر خطبه و شش مبحث كلى است كه با يك عنوان «الكلام فى...» و پنج عنوان «القول فى...»، از يك‌ديگر متمايز شده است. همچنین داراى هشت مبحث كلى است كه با پنج عنوان «القول فى...» و دو عنوان «الكلام فى...» و يك عنوان «مسئلتان...»، مشخص شده است. و نیز شامل دو مبحث كلى با عنوان «مباحث...» و يك خاتمه است. مباحثى كه در كتاب «مطارح الأنظار»، مطرح شده‌اند عبارتند از: صحيح و اعم، وجوب مقدمه واجب، مسئله ضد، اجتماع امر و نهى، آيا نهى اقتضاى فساد را دارد، مفهوم و منطوق، عموم و خصوص، مطلق و مقيد، مجمل و مبين، ادله عقليّه و مسئله تقليد ميت و اعلم. به علت اينكه مباحث قطع و ظن و برائت و استصحاب و احتياط و تعادل و تراجيح در «فرائد الأصول» شيخ انصارى، وجود دارد، در كتاب مطارح ذكرى از آنها به ميان نيامده است... 🔸منابع: ک، تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی، مؤسسه کتابشناسی شیعه/ ویکی نور، دانشنامه تخصصی کتابشناسی و زندگینامه... ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حقیقت مکتوم.pdf
1.84M
🔵 نسخه PDF ⁉️ حقیقت مکتوم ‼️ ✅ آشنایی با گفتمان و اندیشه های سیاسی علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه الشریف عصر و زعیم نهضت خواهی ✅ آرا و نظرات معظم له درباره🔰 ... ✍ پاسخی به ادعاهای واهی مغرضانه و تهمت های ناروا به مرجع شهید، علامه نوری(ره) ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 به بهانه ایام درگذشت حاج آقا نورالله اصفهانی، برادر آقا نجفی اصفهانی/۴ دی ۱۳۰۶ ش ✍ حاج آقا نورالله و آقا محمد تقی نجفی اصفهانی(آقا نجفی) دو برادر حامی مشروطه در اصفهان بودند. گرچه نقش عملی حاج ‌آقا نورالله، در مشروطه اصفهان، جلوه بیشتری دارد، اما نقش آقانجفی به صورت عام و در مشروطه اصفهان به صورت خاص، حائز اهمیت بیشتری به دلیل تأکید وی بر صبغه دینی مشروطه در اصفهان و رفاقتش با مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری است. این دو برادر پس از اطلاع از شهادت شیخ فضل الله (ره) ماهیت اصلی مشروطه انگلیسی برایشان تا حدی آشکار شد، اما اگر در وقت لازم، به هشدارهای آن شهید بصیر توجه می کردند شاید تاریخ، طور دیگری رقم می خورد. در برخی تواریخ آمده که حاج آقا نورالله برای جلوگیری از اعدام شیخ، قصد حرکت به تهران را داشت که برخی از اطرافیانش، رأی او را زدند!!!؟ و سرانجام، مشروطه دست پخت انگلیس، که مورد حمایت علمای مشروطه خواه غفلت زده بود، منجر به روی کار آوردن دیکتاتوری رضاخانی از سوی انگلیس خبیث شد. بعد ها حاج آقا نور الله با رضا خان سر ستیز گذاشت و به طرز مشکوکی از دنیا رفت!/ برگرفته از: مقاله آقای محمد علی فولادگر، حوزه انقلابی ... 💠 نظرات امام خامنه ای(حفظه الله): باید دشمنی‌ها را شناخت. مشکل ما این است. اینکه بنده مسئله‌ی را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنی‌هائی که با اساس دارد می‌شود؛ اینها را حمل می‌کنند به مسائل جزئی. ما در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند که اینها ندیدند توطئه‌ای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی می‌کردند؛ توجه نکردند که حرف‌هائی که اینها دارند در مجلس شورای ملىِ آن زمان می‌زنند، یا در مطبوعاتشان می‌نویسند، مبارزه‌ی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که میدانست و می‌فهمید - مثل مرحوم [] شیخ فضل‌الله نوری(ره)- جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضل‌ الله مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم.امام "رضوان الله" که جامع‌الاطراف بود، یکی از اطراف شخصیت ایشان همین بود؛ حساس بود. بمجرد اینکه نسبت به قانون قصاص یک حرکتی انجام گرفت، فهمید که معارضه‌ی با قصاص اسلامی، معنایش چیست؛ و آن برخورد قاطع را انجام داد.ما باید اینجور باشیم. بایدحساس باشیم ۸۸/۱۲/۶ چه شد كه غربی‌ها، مشخصاً انگلیسی‌ها، در این مسأله[مشروطه] كامیاب شدند؛ از چه شگردی استفاده كردند كه كامیاب شدند. در حالی كه مردم كه جمعیت اصلی هستند، می‌توانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود كه شیخ فضل‌اللَّه جلو چشم همین مردم به دار كشیده شود؛ قاعده‌ی قضیه این بود. به نظر من مشكل كار از این‌جا پیش آمد كه اینها توانستند یك عده‌ای از اعضای جبهه‌ی عدالت‌خواهی - یعنی همان اعضای دینی و عمدتاً علما[حامیان مشروطه در نجف و ایران] - را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد كنند. انسان وقتی به اظهاراتی كه آسید عبداللَّه بهبهانی و سید محمد طباطبایی در مواجهه و مقابله‌ی با حرف‌های شیخ فضل‌اللَّه و جناح ایشان داشته‌اند، این مسأله را درمی‌یابد...این حرف‌ها به نجف هم منعكس می‌شده ...كه همین اظهارات در مذاكراتی كه در نجف در جریان بوده، اینها را می‌بیند - و [آقایان حامی مشروطه در نجف و ایران] حرفهایی را كه از سوی روشنفكرها و به‌وسیله‌ی عمال حكومت گفته می‌شد و وعده‌هایی را كه داده می‌شد، حمل بر صحت می‌كردند. این‌طور[به آنها] می‌گفتند كه: اینها[یعنی عوامل جریان غربگرای مشروطه] قصد بدی ندارند؛ اینها هم هدف‌شان دین است! این مسائل در مكاتبات، نامه‌های صدر اعظم و ... به آخوند [خراسانی] منعكس شده است. انسان می‌بیند كه حساسیت آنها (آقایان حامی مشروطه) را در مقابل انحراف كم كرده‌اند؛ اما حساسیت بعضی‌ها مثل مرحوم آشیخ فضل‌اللَّه باقی ماند؛ اینها حساس ماندند؛ اصرار كردند و در متمم، آن مسأله‌ی پنج مجتهد جامع‌الشرایط را گنجاندند و مقابله كردند. ولی جمع دیگر، این حساسیت را از دست دادند و دچار خوش‌باوری و حُسن‌ظن و شاید هم نوعی تغافل شدند. البته انسان حدس می‌زند كه بعضی از ضعف شخصیتی‌ها و ضعف‌های اخلاقی و هوای نفس بی‌تأثیر نبود؛ .../ ‌‌‌در دیدار شورای مرکزی و کمیته‌‌های علمی همایش صدمین سالگرد مشروطیت۱۳۸۵/۰۲/۰۹ ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰 💢 نگاهی اجمالی به سلسله وقایع آذر و دی ماه ۱۲۸۶ شمسی در تهران (۲۳ آذر تا ۶ دی)/ مصادف با ۹ تا ۲۲ ذی القعده ۱۳۲۵ ق ✍ اجتماع اعتراضی علیه مشروطه غربگرا، در میدان توپخانه، ارک و مدرسه مروی 🗓 ۲۳ آذر ◽️گروه زیادی از مخالفان مشروطه که اکثریت آنان فرودستان [مستضعفین] جامعه بودند، در تهران دست به تظاهرات زدند، به مجلس غربگرای مشروط حمله کردند اما با مقاومت محافظین مجلس عقب نشینی نموده و در میدان توپخانه تهران اجتماع و چادر و آشپزخانه بر پا کردند. ◽️مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) با شماری از روحانیون همفکر از جمله ملا محمد آملی، سیدعلی یزدی، میرزا ابوطالب زنجانی، سیدمحمد یزدی، آخوند رستم آبادی و... و گروهی از طلاب، در میان اجتماع کنندگان حاضر شد. دکتر شمس الدین تندر کیا (نوه شیخ) معتقد است، که شیخ به این قبیل حرکات (اجتماع توپخانه) تمایلی نداشت و با اکراه در آن حاضر شد، ولی پس از حضور، مدیریت و نظارت ایشان بر امور، مانع از اتفاق های تلخ گردید و بسیاری از نقشه های شوم مشروطه چیان غربگرا برای سوء استفاده از اوضاع، ناکام ماند. 🗓 ۲۵ آذر / پروژه کشته سازی! ◽️در حادثه ای مشکوک (و یقینا" از قبل طراحی شده!) فردی در میدان توپخانه کشته شد، که ظاهرا" مشروطه چی بوده و بهانه ای به دست مشروطه طلبان غربگرا داد که با حجم سنگینی از تهمت های ناروا به تخریب اجتماع کنندگان و علمای حاضر، اقدام نمایند و از محمد علی شاه بخواهند با توسل به قوه قهریه به این اجتماع، پایان دهد. ◽️هتاکی و بد زبانی مشروطه خواهان تندرو (و به تبع آنان: مورخان مشروطیت) نسبت به علامه شیخ فضل الله نوری و عالمان همراه وی، در ماجرای موسوم به واقعه توپخانه و حوادث متعاقب آن به نقطه اوج خود می رسد. گذشته از اطلاق تعابیری چون الواط معمم و دین فروشان امتحان داده مجرب و... در جراید و مکتوبات و تلگراف های مشروطه خواهان غربگرا نسبت به جناح شیخ فضل الله، این شایعه کثیف نیز از سوی افراطیون پخش (و سپس در تواریخ مشروطه، واگویه و تکثیر) شد که جماعت الواط در میان توپخانه آشکارا در برابر چشم علمای بزرگ تهران مشروب می خوردند و حضرات سکوت می کردند!!! پخش و نشر داستان دروغین و خبیثانه (شرابخواری علنی اجتماع کنندگان در میدان توپخانه، در برابر چشم بیش از هزار تن از علما و روحانیون پایتخت و عدم مخالفت آنان با این کار زشت و ننگین!) توسط مورخان عمدتا" ماسونی که خود ابایی در شراب خواری نداشتند، به اندازه کافی مضحک بود، ولی با بررسی همین یک مورد که عمدا" آنرا بدون تحقیق و نقادی، از روی دست هم کپی کرده اند! می توان به میزان عدل و انصاف و تحقیق و تیزبینی! آنان در کار نگارش و تحلیل تاریخ پی برد. 🗓 ۲ دی ◽️محمدعلی شاه قاجار تحت فشار شدید مجلس غربگرا و مشروطه چیان غربزده و جهت جلب رضایت آنان، دستور داد توسط قوه قهریه اجتماع معترضین به مشروطه در میدان توپخانه سرکوب و برچیده شود. ◽️آیت الله العظمی نوری و یارانش، تجمع را به میدان ارک منتقل نمودند. 🗓 ۴ دی ◽️به دستور محمد علی شاه مجددا" اجتماع معترضین مشروطه در میدان ارک نیز برچیده شد. اما علامه نوری و یاران، اجتماع را به مدرسه مروی (در گذر مروی، کوچه مروی فعلی واقع در خیابان ناصر خسرو) منتقل و در آنجا به افشاگری در مورد ماهیت واقعی مشروطه و مشروطه چیان پرداختند. 🗓 ۶ دی ◽️سربازان دولت، مدرسه مروی را محاصره نموده و از رفت آمد جلوگیری کردند و معترضین را در مضیقه کامل قرار دادند. این محاصره سه روز طول کشید و به تجمع معترضین پایان داده شد. ◽️علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را تحت الحفظ به بیتش منتقل نمودند... 🔸منابع: ک، شیخ فضل الله نوری و مکتب تاریخ نگاری مشروطه، علی ابوالحسنی/ ک، بازخوانی روزنامه شیخ فضل الله نوری(لوایح)، ستار شهوازی و... ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ به بهانه ایام شهادت شهید اول/ ۹ جمادی الاول ⁉️✍ ابهام زدایی و رفع شبهه در مورد اسامی شهدای اربعة شیعه 🔰👇👇
✍ ۹ جمادی الاول، سالروز شهادت توسط دشمنان شیعه، تسلیت باد 🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 🌹 شیخ شمس الدین محمد بن جمال الدین عاملی(شمس الدین محمد بن الشیخ جمال الدین مکی بن احمد عاملی نبطی جزینی) (۷۳۴-۷۸۶ق) از فقیهان قرن هشتم و از (شیوخ شهید چهارگانه) شیعه است. ✍ شهید اول در سال ۷۳۴ق در جزّین، از روستاهای جبل عامل در لبنان متولد شد. شهید اول شاگرد فخرالمحققین (فرزند علامه حلی) بوده است «اللمعة الدمشقیة» یکی از کتاب‌های فقهی معروف اوست که در مدت زمان هفت روز تألیف شده است. ایشان در محضر عالمان بزرگواري همچون فخرالمحققين، سيدعميد الدين و سيد ضياءالدين به مدارج بالاي علمي دست يافت و از آن پس به تدريس و تأليف مشغول شد. القواعد و الفوائد در فقه؛ الدروس الشرعیة فی فقه الامامیة؛ غایة المراد فی شرح الارشاد؛ اختصارُ الجَعفر؛ الباقياتُ الصّالحات؛ اللُّمْعَةُ الدَّمشقيَّه و المَزار و... از جمله تاليفات وي مي‏باشند. شهید اول پنج شنبه ۹ جمادی‌الاول ۷۸۶ق در عهد برقوق، با فتوای قاضی برهان‌الدین مالکی و عباد بن جماعۀ شافعی، پس از تحمل یک سال زندان در قلعۀ شام به شهادت رسید.شیخ حرعاملی درباره چگونگی شهادت وی می‌نویسد: شهید اول را با شمشیر کشتند، بعد به‌دار آویختند، سپس سنگسار کردند و جنازه‌اش را سوزاندند. ⁉️ ابهام زدایی و رفع شبهه در مورد اسامی شهدای اربعة شیعه🔰 ⏪ از کانال ✍ شهدای اربعة شیعه یا شیوخ شهید چهار گانه، دارای سه ویژه گی مشابه بودند که آنها را از شهدای دیگر، متمایز می نمود👇 ✅ ۱- شیخ بودند (یعنی از سادات نبودند) ✅ ۲- شهرتشان در زمان خودشان، فراگیر بود (شهرتشان گستره وسیعی را در بر می گرفت و محدود به منطقه خاصی نبود) ✅ ۳- دارای جایگاه مرجعیت بودند (مجتهد جامع الشرایط و صاحب فتوا بودند)🔰 🌹 (شیوخ شهید چهارگانه) شیعه، این بزرگوران بودند👇 🌹 شیخ شمس الدین محمد بن جمال الدین عاملی رضوان الله تعالی علیه/شهادت:۷۸۶ هجری قمری، به دست دشمنان شیعه 🌹 شیخ زین الدین بن نورالدین علی عاملی رضوان الله تعالی علیه/شهادت:۹۶۶ هجری قمری، به دست دشمنان شیعه 🌹 شیخ محمد تقی بن محمد برغانی رضوان الله تعالی علیه/شهادت:۱۲۶۳ هجری قمری، به دست فرقه های انحرافی ضاله 🌹 شیخ فضل الله بن عباس نوری رضوان الله تعالی علیه/شهادت:۱۳۲۷ هجری قمری، به دست دین ستیزان دست نشانده انگلیس ✍ لذا، شهدای بزرگوار دیگری که با این القاب می شنویم و می خوانیم (که واجد تمامی شرایط ذکر شده نبودند)، نتیجه بکار گیری و نشر نادرست القاب، از سوی افراد کم اطلاع، به دلایل بعضا" عاطفی و نشأت گرفته از احساسات محلی و قومی بوده است. 🔸منابع: دانشنامه های آزاد مجازی، آثار شیخ آقا بزرگ تهرانی، علامه عبدالحسین امینی، شیخ حسین لنکرانی، علی دوانی، علی ابوالحسنی(منذر)، سید احمد یزدی ابرقویی، روزنه .... ✳️ @ShahidRabe
🌺🍃میلاد حضرت عیسی ابن مریم، مبارک باد/۲۵ دسامبر، ۵ دی 🌺🍃سوره مبارکه مریم/🖋📃 متن و ترجمه کامل فارسی - استاد شیخ حسین انصاریان و 🎧 صوت ترتیل استاد شهریار پرهیزکار👇 http://wiki.ahlolbait.com/%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87_%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%85/%D9%85%D8%AA%D9%86_%D9%88_%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87 ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا