eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.9هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
274 ویدیو
373 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی(ره): با دشمن از موضع قدرت باید سخن گفت در مذاکره با دشمن و کشورهای بیگانه، باید دیدگاه هایمان را بر اساس معیارهای انقلاب تنظیم کنیم...با قاطعیت حرف بزنیم...از موضع قدرت و عزت حرف بزنیم...در هر مذاکره ای باید یک پیروزی روانی به دست آوریم...ما اجازه نخواهیم داد تا حوادث تلخ تاریخی مانند که منجر به انحراف نهضت اسلام خواهی و شهادت مظلومانه مرجع و مجتهد بزرگ شیخ فضل الله نوری توسط انگلیس شد، تکرار شود...ما راست قامتان جاودانه تاریخ باقی خواهیم ماند...شیخ فضل الله، الگویی است برای ما، بخصوص روحانیت ما...جامعیت و هوش سرشار ایشان باعث شد تا جلوتر از زمانش باشد، حیله های دشمن را به درستی تشخیص دهد و عکس العمل به موقع انجام دهد او به معنی واقعی کلمه "علامه" و عالم واقعی دین بود.../ک، تاریخ شفاهی، زندگی و مبارزات/در جمع رزمندگان ۱۳۶۰ ش/در محفل دوستان ۱۳۵۷ ش 🔸از: کانال رسمی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ آیا می دانید که؟🔰 پس از گذشت ۷۲ سال از شهادت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه) به دست مزدوران انگلیس، بیست روحانی دیگر نیز، یکجا در نزدیکی قتلگاه ایشان به شهادت رسیده اند! (۱۲۸۸-۱۳۶۰ ش)🔰 ✍ ۲۰ روحانی شهید فرهیخته و انقلابی در جنایت گروهک تروریستی آمریکایی منافقین (فرقه رجوی) / ۱۳۶۰ ش/ تهران / دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی/ چهار راه سرچشمه در نزدیکی میدان توپخانه (قتلگاه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره)🔰 🌷 سیدالشهداء انقلاب اسلامی، آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی (رئیس قوه قضائیه) 🌷 شهید آیت الله علی هاشمی سنجانی (نماینده اراک) 🌷 شهید آیت الله سید محمد تقی حسینی طباطبایی (نماینده زابل) 🌷 شهید حجت الاسلام غلامحسین حقانی (نماینده بندر عباس) 🌷 شهید حجت الاسلام دکتر غلامرضا دانش (نماینده تفرش و آشتیان و پدر شهیده محبوبه دانش، از شهدای ۱۷ شهریور) 🌷 شهید حجت الاسلام محمد منتظری (نماینده نجف آباد) 🌷 شهید حجت الاسلام دکتر قاسم صادقی (نماینده مشهد) 🌷 شهید حجت الاسلام محمد علی حیدری (نماینده نهاوند) 🌷 شهید حجت الاسلام سید محمد کاظم دانش (نماینده شوش و اندیمشک) 🌷 شهید حجت الاسلام سید فخرالدین رحیمی (نماینده ملاوی) 🌷 شهید حجت الاسلام سید نور الله طباطبایی نژاد (نماینده اردستان) 🌷 شهید حجت الاسلام محمد حسین صادقی (نماینده دورود و ازنا) 🌷 شهید حجت الاسلام محمد حسن طیبی (نماینده اسفراین) 🌷 شهید حجت الاسلام عبدالوهاب قاسمی (نماینده ساری) 🌷 شهید حجت الاسلام عمادالدین کریمی (نماینده نوشهر) 🌷 شهید حجت الاسلام سید کاظم موسوی (معاون وزیر آموزش و پرورش) 🌷 شهید حجت الاسلام عبدالحسین اکبری (عضو هیأت های پنج نفره کشاورزی) 🌷 شهید حجت الاسلام علی اکبر اژه ای (مدیر دفتر سیاسی حزب جمهوری اسلامی) 🌷 شهید حجت الاسلام حسین سعادتی (مدیر آموزشی) 🌷 شهید حجت الاسلام سید محمد باقر موسوی فر (کارشناس فرهنگی سیاسی) رضوان الله تعالی علیهم 🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ✳️ @ShahidRabe
اسامی شهدای هفتم تیر.pdf
2.15M
🔴 ✍ آنچه در این پی دی اف ملاحظه می کنید🔰 ✅ فهرست کامل اسامی 🌹شهدای گرانقدر به همراه سِمَت های آنان ✅ بیان یک نکته تاریخی به لحاظ مکانی به همراه نقشه موقعیت ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📑 ✅ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) شهید پیوند دین و قانون 🖋 محقق و نویسنده: دکتر محسن اسماعیلی، عضو غیرِ معمم مجلس خبرگان ✍ «تاریخ معلم انسان ها است». این جمله کوتاه و آزموده شده ای است که امام خمینی (ره) بر اساس قرآن، احادیث و تجربه بشری به یادگار نهاده است. یکی از دوران های مهم تاریخی که باید بسیار مورد مطالعه و عبرت آموزی واقع شود، جریان مشروطیت است؛ انقلاب بزرگی که به ثمر هم رسید، اما با دسیسه‌های دشمنان و اختلاف و ساده‌لوحی دوستان به شکست انجامید و بلکه به ضد خود تبدیل شد. 💢عبرت آموزی از تاریخ مشروطیت امام خمینی که بارها به عبرت آموزی از تاریخ مشروطیت، و بوی‍‍‍ژه سرنوشت شیخ فضل الله نوری(ره)، تاکید کرده است، در یک نمونه فرموده اند: «ما باید از تاریخ عبرت ببریم… در زمان مشروطه آنهایی که می خواستند ایران را نگذارند به یک سامانی برسد و چماق استبداد تا آخر باقی بماند بین افراد, دستجات, احزاب اختلاف انداختند, حتی آنهایی که آن وقت بودند می گفتند که در یک خانه بین برادر, پدر و پسر اختلاف بود. یک دسته مستبد, یک دسته مشروطه! این اختلاف موجب شد که نتوانست مشروطه آن طوری که علمای اسلام می خواستند تحقق پیدا بکند. بعد هم این اختلافات موجب شد که یک دسته از آن غرب زده ‏ها بریزند و به اسم مشروطه بگیرند مقامات را و استبداد به صورت مشروطه بر این ملت تحمیل کنند و دیدید که چه شد. امروز همان روز است، اگر ملت بیدار نشود اگر علماى اسلام بیدار نباشند غفلت کنند.... به آنجا رساندند که آنهایی که مشروطه خواه بودند به دست یک عده کوبیده شدند, تا آنجا که مثل مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری در ایران برای خاطر اینکه می گفت باید مشروطه مشروعه باشد و آن مشروطه ای که از غرب و شرق به ما برسد قبول نداریم, در همین تهران به دار زدند و مردم هم پای او رقصیدند یا کف زدند.» 💢 شیخ فضل الله نوری(ره) کیست؟ حاج شیخ فضل‌الله کجوری معروف به نوری در سال 1259ق متولد شد. پدرش مرحوم ملاعباس مازندرانی کجوری معروف به پیشنماز بود. فضل‌الله پس از انجام تحصیلات مقدماتی و سطح، عازم عراق شد و در محضر بزرگانی چون آیت‌الله میرزاحسن شیرازی و آیت‌الله حبیب ‌الله رشتی به فرا گرفتن علوم اسلامی پرداخت. سپس به ایران مراجعت کرد. وی علاوه بر مقام علمی بالا، از فهم و درک عمیق سیاسی بهره‌مند بوده و فعالیتهای سیاسی و اجتماعی فراوانی داشته و از جمله در واقعه تحریم تنباکو در کنار میرزاحسن آشتیانی قرار گرفت . شیخ در ابتدای مشروطیت با دو روحانی بزرگ تهران، سید عبدالله بهبهانی و سید محمد طباطبایی همراه و همگام بود. اما پس از مدتی از مشروطه‌ طلبان جدا شد، زیرا مشروطه ای را که درعمل می دید، با شریعت سازگار نمی یافت. او خواستار مشروطه مشروعه شد و از این پس اختلاف بین مشروطه‌ خواهان و شیخ فضل‌الله و طرفدارانش آغاز شد؛ تا آنجاکه چند بار طرح ترور شیخ ریخته و اجرا شد و چون ناکام ماند، سرانجام به چوبه دار سپرده شد. 💢جوسازی های تاریخی علیه شیخ به منظور سرپوش نهادن برفاجعه ای که اتفاق افتاد و توجیه انحراف و گمراهی و نیز آرام کردن عواطف مسلمانان معترض، هم در آن زمان و هم پس از آن تاکنون شاهد تحریفات و مجعولات تاریخی پیرامون شخصیت او بوده و هستیم...دروغ و نیرنگ پذیرفتنی نیست. نظیر آنکه گاهی در مقام علمی او تردید کرده اند و یا گاهی در اینکه آیا او اصلاً و از ابتدا با مشروطه و تأسیس مجلس موافق بوده است یانه؛ درحالی که هیچ یک از این دو قابل تردید و روا نیست. 💢مقام علمی شیخ مقام علمی شیخ تا آنجا است که گفته اند وقتی بعضی از اهالی تهران برای حل مسایل شرعی به میرزای شیرازی رجوع کرده بودند, میرزا گفته بود: «مگر شیخ فضل الله در تهران نیست که به من مراجعه می‌کنید؟» مرحوم آیت الله میرزا حبیب الله رشتی نیز که عمدتاً از اعطای اجازة اجتهاد به دیگران اکراه داشته و نوعاً در این امر احتیاط زیادی به خرج می‌داده است, در تقریظ بر رسالة فقهی شیخ فضل الله با عنوان «قاعدة ضمان الید» مقام علمی و تحقیقی شیخ را به نحوی شگفت و کم نظیر ستوده است. ایشان در بخشی از این تقریظ چنین می‌آورد: «عالم پرسوز و گداز, فروغ دیده و نور چشمم شیخ فضل الله ... عالمی ربانی و رهنمایی راستین و حقانی و مجتهدی متبحّر و کامل و جامع و معقول و منقول گردیده است. رواست که بندگان مؤمن خدا وی را در امور دینی خود قرار دهند» مرحوم «علامه امینی» صاحب کتاب معروف «الغدیر» هم در کتاب «شهداءُ الفضیله» می‌نویسد: «فهو شیخ الاسلام و المسلمین, و علم العلم و الدین و اکبر زعیم... یعظم شعایر الله و ینشر ماثر دینه و یرفع اعلام الحق ویبرز کلمة الحقیقة... فمضی شهیداً بید الظلم و العدوان, ضحیة الدعوة الی الله تعالی ضحیة الدین, ضحیة النهی عن المنکر...». 🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰 همچنین مرحوم آقا بزرگ تهرانی در کتاب «نُقَباءُ البشر» با عبارات زیر از شیخ شهید یاد می‌کند: «العلّامة الباهر و الفقیه المحقق الماهر, المجامع بین الدین و الدنیا الباطن و الظاهر» شهید مدرس, شیخ شهید را «اَعلم علمای وقت» می‌داند و امام خمینی نیز وی را «مجاهد مجتهد دارای مقامات عالیه» می‌نامد. شهید مطهری در کتاب «اسلام و مقتضیات زمان» می‌گوید: «مرحوم نوری مرد بزرگی بود, مجتهد مسلم و مردی بسیار پاک و با تقوا و عادلی بوده است. مجتهد مسلّم العداله و عادل مسلم الاجتهاد بود.» مرحوم شیخ فضل‌الله صاحب تألیفات عدیده‌ای است از جمله: تذکره الغافل و ارشادالجاهل و صحیفه مهدویه... وی شعر را نیز نیکو می‌سرود و چندین قصیده در مدح امامان و اهل بیت (ع) به خط و انشای وی موجود است. 💢مقام انقلابی شیخ به اعتراف تاریخ نویسان،‌ شیخ در آغاز نهضت،‌ در ایجاد فکر و رهبری تأسیس عدالتخانه و جنبش روحانیت و سپس تدوین قانون اساسی،‌ نقش عمده‌ای داشت. اما وقتی نفوذ غربزدگان و موفقیت آنان درمنحرف کردن حکومت و قانون از موازین اسلام را مشاهده کرد و نیز تلاش بسیار خود در جلوگیری از آن را ناکام دید، به مخالفت برخواست. او خود تصریح و تاکید می کرد که «ایهاالناس من به هیچ وجه منکر مجلس شورای ملی نیستم بلکه مدخلیت خود را در تأسیس این اساس بیش از همه کس می‌دانم... صریحاً‌می‌گویم همه بشنوید و به غایبین هم برسانید که من آن مجلس شورای ملی را می‌خواهم که عموم مسلمانان آن را می‌خواهند. به این معنی که البته عموم مسلمانان مجلسی می‌خواهند که اساسش به اسلامیت باشد و بر خلاف شریعت محمدی و بر خلاف مذهب مقدس جعفری قانون نگذارند. من همچنین مجلسی می‌خواهم.» «مشروطه‌ای که در فرنگستان ساری و جاری است، با مشخصات خاصی که دارد شایستة اجرا در ایران نیست. ایرانیان باید مشروطه‌ای منطبق بر سنن ملی و مذهبی خود برقرار کنند. خدا گواه است کسی ضدیت با عدل ندارد و چه شده است کسی که اول مقدم در این امور بوده است،‌ اقدام بر ضدیت یا تخریب این اساس مقدس معدلت را قصد کند که نه عقلاً‌ و نه شرعاً جایز بلکه حرام است؛ مقصود، تطبیق این مجلس است با قانون محمدی(ص) .... ای مسلمان! کدام عالم است که می‌گوید مجلسی که تخفیف ظلم نماید و اجراء‌ احکام کند،‌ بد است و نباید باشد. تمام کلمات راجع است به چند نفر لامذهب بی‌دین آزادی طلب که احکام شریعت قیدی است برای آنها؛ می‌خواهند نگذارند که رسما ً‌این مجلس مقید شود به احکام اسلام و اجراء آن، هر روزی به بهانه‌ای القاء شبهات می‌نمایند...» شیخ در نهایت لایحه «اصل طراز» را انشاء و پیشنهاد کرد که به موجب آن باید چند مجتهد طراز اول بر عدم مغایرت قوانین مصوب مجلس با موازین شرع نظارت می کرد. او خود معتقدبود: «...تمام دشمنی ها و فحاشی ها از همان لایحه سرچشمه گرفته است... ». 💢فاجعه شهادت شیخ سرانجام روز 11 رجب سال 1327 قمری،‌ حدود هشتاد نفر مسلح ارمنی به منزل شیخ هجوم بردند. یوسف‌خان ارمنی[یپرم] که فرماندهی این گروه را بر عهده داشت، دست ایشان را گرفته،‌ کشان کشان بیرون آورد،‌ داخل درشکه انداخت و فرمان حرکت داد. دو روز بعد، ‌یعنی روز سیزدهم رجب که سالروز تولد امام علی علیه السلام است،‌ شیخ را برای محاکمه به یکی از تالارهای عمارت(کاخ) گلستان بردند. شیخ ابراهیم زنجانی( از اعضای جمعیت فراماسون در ایران و نماینده سه دوره مجلس شورای ملی) [از شاگردان، مبلغین و معتمدین آخوند محمد کاظم خراسانی] که ریاست به اصطلاح دادگاه را برعهده داشت، به سرعت چند سوال کوتاه مطرح کرد، ‌وقت نماز رسید،‌ شیخ اجازه خواست تا نمازش را بخواند. نماز ظهرش را همان جا خواند اما دیگر نگذاشتند نماز عصر را هم بخواند. شاهدان عینی می‌گویند در آن جلسه، زنجانی خیلی بی حیایی کرد و بالاخره گفت: "جناب‌عالی، حضرت شیخ فضل‌ا...، متهم هستید که اولاً اغتشاش راه انداخته‌اید! ثانیاً‌ و به امر شما چند نفر را به قتل رسانده‌اند! ثالثاً‌ با مشروطه‌ای که آقایان علما [۱]*، خواستار آن بودند،‌ مخالفت کرده‌اید؛ و به این دلایل در پیشگاه عدالت محکوم به مجازات و فنا هستید! قبل از اجرای مجازات اعدام،‌ اگر دفاعی از خودتان دارید، انجام دهید.» شیخ چند جمله‌ای بیشتر پاسخ نداده بود که زنجانی گفت: دیگر بس است. او را به میدان توپخانه ببرید. وصیتی نداری؟ شیخ گفت نماز عصرم مانده است. زنجانی پاسخ داد: این مردم کارهای مهمتر از نماز تو دارند. بیهوده نباید آنها را معطل گذاشت!! 💢مردم درمیدان توپخانه از آن سو در میدان توپخانه ازدحام عجیبی بود. مردم کف می‌زدند و بی وقفه دشنام می‌دادند و البته در گوشه و کنار عده‌ای هم با چشمانی اشکبار چشم به راه آوردن شیخ بودند. بالاخره موزیک نظامی نواخته شد و شیخ آرام و عصا زنان به طرف چوبه دار حرکت کرد، لحظه‌ای ایستاد و به خادم خود دستور داد مُهرهای او را همان جا بشکند. 🔰ادامه در بخش سوم/پایانی🔰
🔰بخش سوم/پایانی🔰 ده دقیقه‌ای با مردم اتمام حجت کرد. هنوز سخنان شیخ تمام نشده بود که یوسف خان ارمنی[یپرم] به طرز خفت باری عمامه از سر او برداشت و به طرف جمعیت پرتاب کرد. شیخ با صدای بلند و قاطع گفت " این عمامه را از سرمن برداشتند،‌ از سر همه بر خواهند داشت....". شیخ در حالی که می گفت "هذِهِ کوفهٌ صَغیرهٌ" ، با خود زمزمه می‌کرد که:« اگر بار گران بودیم،‌ رفتیم / اگر نامهربان بودیم،‌ رفتیم».او سپس به ماموران گفت: کار خود را بکنید...!‌ در آستانه اعدام یکی از رجال وقت با عجله برای او پیغام آورد که شما این مشروطه [مورد نظر انگلیس] را امضا کنید و خود را از کشتن برهانید. اوکه بارها ازوقبول پیشنهادهایی مثل نصب پرچم بیگانه بر درب منزل امتناع کرده بود، بازهم در جواب فرمود: "دیشب رسول خدا را در خواب دیدم، فرمودند: فردا شب مهمان منی. من چنین امضایی نخواهم کرد" یوسف خان ارمنی، خود طناب را به گردن آن بزرگوار انداخت و با کنار زدن چهارپایه از زیر پای او،‌ شیخ به آرامی جان داد. ساعتی بعد پیکر بی جان شیخ در حیاط نظمیه بود،‌ همه می‌خواستند خود را به جنازه برسانند. آنقدر با قنداق تفنگ و لگد به پیکر او ضربه زده بودند که خونابه از سر و صورت و بینی و دهان شیخ سرازیر شد. در این میان مردی [یپرم] جمعیت را کنار زد و بالای جنازه ایستاد. بی حیایی‌اش تا آنجا بود که جلوی چشم همه، ‌تکمه‌های شلوارش را باز کرد و به سر و صورت شیخ ادرار کرد و ... 💢نعشی به مثابه پرچم روز بعد همسر شیخ طی نامه‌ای درخواست کرد تا جنازه را به او تحویل دهند. اما یپرم خان اصرار داشت که " این لاشه باید سوزانده شود." !‌ سرانجام با وساطت‌هایی جنازه تحویل شد و در خانه شیخ غسل داده و مخفیانه همان جا دفن شد. اما تابوت را با سنگ و کلوخ پرکرده و برای دفن به گورستان بردند! دو ماه [و به روایت دیگر ۱۸ماه] بعد که جنازه شیخ فضل‌الله را از قبر خارج و با مشکلاتی برای دفن به قم منتقل کردند؛ جنازه کاملا تازه مانده بود؛ چرا که به قول جلال آل احمد باید به مثابه پرچمی همواره در مقابل دیدگان ما باشد؛ "من نعش آن بزرگوار را بر سرِدار همچون پرچمی می‌دانم که به علامت استیلای غربزدگی، ‌پس از دویست سال کشمکش بر بام سرای این مملکت افراشته شد...." [۱]* علمای مشروطه طلب مقیم نجف از جمله، محمد کاظم خراسانی، محمد حسین نائینی، حسین خلیلی طهرانی، عبدالله دیوشلی معروف به مازندرانی و علمای مشروطه طلب مقیم ایران همچون، سید محمد طباطبایی، سید عبدالله بهبهانی... 🔸برگرفته از: سایت خبرگزاری مهر(مهر نیوز)، کد مطلب 1127366 ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ معمایی که همواره ذهن یک اندیشمند را به خود مشغول نموده!؟🔰 ✍ دکتر علی اکبر ولایتی، علی رغم فوق تخصصش در علوم پزشکی، اما جایگاه ویژه ای برای خود به عنوان یک تاریخ پژوه متبحر کسب نموده است. آنچه در ذیل می آید گوشه ای از نظرات و تحقیقات او درباره مشروطه است🔰 💠 دکتر ولایتی: معمایی که همواره برای این حقیر مطرح بوده، همزبانی رجال و سیاستگران دوران پهلوی با برداشت کسروی گونه ای از مشروطه بوده است و علی رغم طبیعت ضد روحانی آن رژیم، از روحانیت [حامی و] برپاکننده مشروطه [غربگرا] تجلیل می کردند! و متقابلا از روحانیونی چون[] مرحوم شیخ فضل الله نوری(ره) به بدی یاد می کردند. آن موافقت و این مخالفت به عنوان یک معیار ارزشی معکوس می توانست وسیله ای برای سنجش حق و باطل باشد. و حداقل انسان را به تفکر وادارد که رمز این جهت گیری را بفهمد./از کتاب مقدمه فکری نهضت مشروطیت، ولایتی، ص ۴۵، فصل اول🔰 📗 توضیحاتی درباره کتاب مؤلف : دکتر علی اکبر ولایتی ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی سال نشر : ۱۳۸۷ تعداد صفحات : ۱۹۶ ✍ نویسنده در فصل اول زمینه های فکری پیش از مشروطیت را بررسی می کند .او در این فصل، حکومت صفویان و مسخ فرهنگ پویای تشیع سرخ, نفوذ فراماسونری در دستگاه حکومتی قاجار، تغییر و اصلاح خط, شکست از روسیه و آثار و تبعات این شکست را تحلیل می کند. در فصل دوم به بازشناسی مقدمات و زمینه های فکری مشروطیت می پردازد. نویسنده می کوشد تا در این فصل ریشه های غرب زدگی پیشتازان روشنفکری را بیابد؛ از این رو به اندیشه های میرزا ملکم خان و...ونقش آنها می پردازد و... در فراز آخر کتاب نیز به "تفاهم انگلیس و روسیه برای روی کار آوردن رضاخان" اشاره دارد .همه آن مباحث، تمهیدی است تا نویسنده، کودتای انگلیسی به قدرت رساندن رضا قلدر میر پنج و عواقب شوم و نتایج خسارت بار آن را بیان کند. ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 فرازهایی از اندیشه ناب و رفتار سیاسی باصلابت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه، زعیم بصیر نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه)🔰 ✍ در نگاه تحلیلی پژوهشگر معاصر، استاد حسن رحیم پور ازغدی🔰 عالم ربانی، فقیه شهید آیت الله حاج شیخ فضل الله نوری(ره) از رهبران اصلی قیام ضد استبدادی مشروطه در ایران بود که پس از مدتی به علت کشف جریانات روشنفکری انگلیسی و خط انحراف با دقت و صلابت فوق العاده ای به افشاگری آنان و شفاف سازی جریان غرب گرا و وابسته پرداخت و عاقبت نیز جان خود را بر سر این مقاومت هوشیارانه گذارد. شیخ شهید در آن دوره، باید در دو جبهه ضد استبداد و ضد استعمار می جنگید و از آنجا که مواضع حاج شیخ سرفصل درخشانی از مبارزات انقلابی صدر مشروطه و پیش بینی انحراف جنبش به سوی استبداد جدید بود و از طرفی وی از آن تاریخ تا هم اینک همچنان آماج حملات کور جریانات وابسته بوده است، مناسب دیدیم فرازهایی از اندیشه و رفتار سیاسی شیخ شهید را بار دیگر یادآوری و برجسته کنیم. شیخ در رساله افشاگر «تذکره الفاضل و ارشاد الجاهل» که به قصد بدعت زدایی و مبارزه با انحراف قیام مشروطه نوشته شد و با روایت شریفه «هر گاه بدعت ها آشکار شوند، بر آگاهان است که علم خویش را اظهار کنند و الا لعنت خدا بر آنان رواست»، آغاز شده است، به ضرورت حاکمیت قانون در جامعه اشاره می کند، اما تأکید می ورزد این قانون در جامعه اسلامی جز قانون اسلام نمی تواند باشد و سپس از جهل و عوام گری توده ملت گلایه می کند. شیخ از «حاکمیت بر جامعه» دفاع می کند، اما نه قوانین غیر اسلامی که در عوض شرع و برخلاف قانون خدا جعل شوند، به ویژه که اسلام تنها یک دین فردی و عبادی نیست، بلکه علاوه بر آن سر تا پا سیاسی و اجتماعی نیز هست و در امور حکومتی حاوی قوانین صریح و محکمی است که مصالح دنیوی و اخروی بشریت را لحاظ کرده و روشن است جامعه مسلمان نمی تواند تن به قوانین غیر اسلامی بدهد، و الا تن به تناقض و نفی معتقدات خویش داده است. از انذارهای شیخ مدتی گذشت وخط انحراف در سطح خواص و سیاسیون جنبش تشدید شد و از خارج نیز مورد حمایت قدرت هایی چون انگلیس و... قرار گرفت. شیخ موضعی قاطع اتخاذ کرد و فریاد افشاگری برداشت. شیخ که از رهبران تحصن قم علیه استبداد شاهی و دفاع از عدالت، مشروطیت و آزادی های شرعی بود، این بار رهبری تحصنی در اعتراض به خط انحراف و غرب گرایان نفوذی میان انقلابیون را به عهده گرفت . بد نیست مفاد گفت وگو و ملاقاتی را که میان سیدین طباطبایی وبهبهانی [از روحانیون حامی جریان غربگرای مشروطه] با شیخ به قصد منصرف کردن شیخ از ادامه این تحصن صورت گرفت، اجمالاً بدانیم.در این جلسه جمعی از حضار و علما با شیخ از مشروطه، آزادی و حریت سخن می گویند، ولی شیخ با هوشیاری جمع را به تأمل فرا خواند که باید واضح شود که کدام مشروطه؟ و کدام آزادی؟ بعد از آن که مذاکرات طولانی شد، یک روز به اصرار علما، شیخ را به مجلس آوردند. آقایان بهبهانی و طباطبایی خیلی با او گفتگو کردند که از این فصل بگذرند و ما را دچار زحمت نکنند و قانونی را که با هزاران زحمت مرمت کرده اند به هم نریزند و جماعتی را با خود طرف قرار ندهند. در تمام این حرف ها حاج شیخ ساکت بود.[سید محمد] طباطبایی شخصاً در مقام نصیحت برآمد که از این قصد و خیالات صرف نظر کنید، امروز دیگر روزی نیست که بشود این حرف ها را زد و ایراد و اعتراض کرد. حاج شیخ فضل الله جواب می گوید که تکلیف شرعی ام غیر از این است که شما می گویید. من از کشته شدن در راه دین هم خوف و اندیشه ندارم. راضی هستم مرا با نفت آتش بزنند و رخنه در دین اسلام و مذهب جعفری نکنند و این ورقه را که من نوشته ام میل دارید ببرید بر قانون اساسی ضمیمه کنید، میل هم ندارید، خود دانید، ربطی به من ندارد، تکلیف شرعی ام این بود که نوشتم، اما آن قدر به شما می گویم نوعی نکنید که مورد سخریه اجانب و تسلط خوارج شوید و دشمن بر ما مسلط شود. در این باب زیاد گفتگو کردند. از آن روز به بعد دیگر حاج شیخ در مجلس حاضر نشد، در باب فصل مزبور بعد از مدتی مذاکرات عاقبت صلاح دیدند فصل مزبور را مهر کنند./ برگرفته از ک، «مشروطه شرعی و مشروطه شرطی » ماهنامه فرهنگی شاهد یاران، شماره 102-103 ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده🔰 ✅ آیا می دانستید که به عنوان مذهب رسمی کشور با همت و پیگیری مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در گنجانده شد؟ ✍ شهید سید حسن مدرس که در پی صدور فرمان مشروطیت و تصویب طرح علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در نظارت پنج مجتهد بر قوانین مجلس، از مجتهدین مورد نظر و تأیید معظم له بود، در کوران حوادث پس از شهادت ایشان، طی نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس به عنوان اعلامیه علیه جمهوریت، با عنوان عقیده کلاه نمدی ها، جمهوریت [مورد نظر انگلیس و نوکرانش رضا خان و سید ضیاء الدین طباطبایی] را مقدمه ای برای مبارزه با اسلام خوانده و از خدمات مرجع شهید شیخ فضل الله نوری برای حفظ اسلام از خطر بهائیان [و دیگر دشمنان] که را در قانون اساسی گنجانید، تقدیر کرده و از نمایندگان [مجلس] خواسته، که آنان نیز چون آن بزرگوار از فداکاری در راه خدا دریغ ننمایند! شهید مدرس سال ها پس از شهادت مظلومانه شیخ به دست مزدوران فراماسون انگلیس، این حقیقت تلخ و مهم تاریخی را در کتاب زرد افشا می کند که:🔰 کشتن شیخ فضل الله، که اعلم علمای وقت [زمان] بود، هم پیروزی بلشویک های [روس] اعزامی به ایران بود، هم پیروزی انگلیس، و هم ضایعه برای علمای [بازی خورده حامی جریان سکولار مشروطه در] نجف و ایران! 🔸 منابع: کتاب تنهای شکیبا علی ابوالحسنی ص۷۸۱، ۴۱۸، از مجله یاد، سال، ۶،ش۲۱ص۹۳، پراکنده نگاهی به کتاب زرد، علی مدرسی و اسناد، نامه ها، مؤسسه پژوهش و مطالعات فرهنگی، ۷۳ ش، ص۱۰۱ ✳️ @ShahidRabe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا