👆عالمی از خطه قهرمان پرور #کرمانشاه که زندگی خود را وقف آزادی #فلسطین و #قدس نمود.
🗓 هفتم مهر (۹۲ ش) سالگرد ارتحال روحانی پارسا و مجاهد، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ مصطفی رهنما کرمانشاهی از ارادتمندان و پیروان مکتب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و خواهر زاده مجاهد شهید حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالحسین واحدی کرمانشاهی(مرد شماره ۲ جمعیت انقلابی فدائیان اسلام)
💠 شیخ مصطفی رهنما(ره):
اگر شیخ بزرگ، فضل الله نوری، رضوان الله [توسط ایادیِ انگلیس] بردار نمی شد، نه اسرائیلی بوجود می آمد و نه وهابیتی، نه قدسی اشغال می شد و نه قبور ائمه، تخریب/ بخشی از سخنان مرحوم رهنما در سال ۵۹، در محفل مبارزین
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
تلاش خستگی ناپذیر این روحانی مجاهد و پارسا (شیخ مصطفی رهنما ره) در مبارزه قلمی و فکری برای مسأله فلسطین که از جوانی تا کهنسالی و در بیش از نیم قرن ادامه داشت، چهره ئی نادر و تحسین برانگیز از وی در ذهن همه کسانی که این عالمِ متواضع و پر استقامت را می شناختند، ترسیم می کرد. ۱۰ مهرماه ۹۲
✍ نگاهی به زندگی، مبارزات و خاطرات شیخ مصطفی رهنما از فعالان بیداری اسلامی/خبرگزاری تسنیم👇
https://tn.ai/154046
🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
✳️ @ShahidRabe
✅ بیانات محققانه امام خامنه ای حفظه الله، در خصوص #مشروطه و #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف(زعیم نهضت مشروعه خواهی) در سه فیش🔰
✳️ ۱- بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری - 1388/12/06
✍ عنوان: غفلت علمای صدر مشروطه از غربزدگان
🔑کلیدواژه(ها) : تاریخ نهضت مشروطیت, شیخ فضل الله نوری کسی که میدانست و می فهمید, اختلاف علما در انقلاب مشروطیت, وظایف خواص, مواضع امام خمینی, عملکرد روشنفکران غربزده در ایران, انحراف مشروطه
✳️ ۲- بیانات در دیدار شورای مرکزی و کمیتههای علمی همایش صدمین سالگرد مشروطیت - 1385/02/09
✍ عنوان: علل کامیابی غربی ها در مسئله مشروطه
🔑کلیدواژه(ها) : انحراف مشروطه, تاریخ نهضت مشروطیت, شیخ فضل الله نوری حساس در مقابل انحراف, تاریخ آسیا و آفریقا, عراق, انقلاب مشروطه, انحراف مشروطه, حذف علما در مشروطه, مشروطهشناسی, ایستادگی مقابل انحراف, تحلیل انقلاب مشروطه, شیخ فضل الله نوری, طراز اول, ابراهیم زنجانی, اختلاف علما در انقلاب مشروطیت, رهبری امام خمینی, عملکرد استعمار انگلیس در عراق, تجربه مشروطیت, اهداف انقلاب اسلامی, هنر امام خمینی
✳️ ۳- بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1384/08/08
✍ عنوان: سکوت ملت ایران در اعدام مجتهد بزرگ شیخ فضل الله, عامل انتقال قدرت به رضاشاه و یک گناه ملی و عمومی
🔑کلیدواژه(ها) : تاریخ نهضت مشروطیت, گناه ملی, گناه عمومی, بر سر کار آمدن رضاخان, شیخ فضل الله نوری, مجتهد بزرگ
✅ متن کامل (نسخه چاپی)👇
http://farsi.khamenei.ir/newspart-print?tid=4638
✳️ @ShahidRabe
✅ بیانات محققانه امام خامنه ای حفظه الله، در خصوص #مشروطه و #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف(زعیم نهضت مشروعه خواهی) در سه فیش🔰
1⃣ فیش اول
◽️مربوط به: بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری - 1388/12/06
◽️عنوان فیش: غفلت علمای صدر مشروطه [حامی مشروطه] از غربزدگان
باید دشمنیها را شناخت. مشکل ما این است. اینکه بنده مسئلهی بصیرت را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنیهائی که با اساس دارد میشود؛ اینها را حمل میکنند به مسائل جزئی. ما در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند - که من اسم نمیآورم؛ همه میشناسید، معروفند[۱]* - که اینها ندیدند توطئهای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی میکردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در مجلس شورای ملىِ آن زمان میزنند، یا در مطبوعاتشان مینویسند، مبارزهی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید - مثل مرحوم شیخ فضلاللَّه نوری - جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضلاللَّه مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم.
امام (رضوان اللَّه تعالی علیه) که جامعالاطراف بود، یکی از اطراف شخصیت ایشان همین بود؛ حساس بود. مثلاً بمجرد اینکه نسبت به قانون قصاص یک حرکتی انجام گرفت - که خوب، یک قانون بود - فوراً حساسیت امام مطلب را درک کرد؛ فهمید که معارضهی با قانون قصاص اسلامی، معنایش چیست؛ و آن برخورد عجیب و قاطع را که یادتان هست، انجام داد. ما باید اینجور باشیم؛ باید حساس باشیم.
[۱]* اشاره به🔰
◽️شیخ محمد کاظم، معروف به آخوند خراسانی/مقیم نجف (لازم به توضیح است که شیخ ابراهیم زنجانی، رئیس فراماسونِ دادگاه فرمایشی که حکم به قتل علامه شیخ فضل الله نوری داد، از شاگردان و معتمدینِ آخوند خراسانی بوده است)
◽️شیخ محمد حسین نائینی/مقیم نجف
◽️شیخ حسین خلیلی طهرانی/مقیم نجف
◽️شیخ عبدالله دیوشلی(معروف به مازندرانی)/مقیم نجف
◽️سید عبدالحسین لاری/ فارس-شیراز
◽️سید عبدالله بهبهانی/تهران
◽️سید محمد طباطبایی/تهران
◽️شیخ نورالله اصفهانی(معروف به حاج آقا نورالله)/اصفهان
◽️شیخ محمد تقی نجفی(معروف به آقا نجفی)/اصفهانی
✍ کامل بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری🔰
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8988
🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰
2⃣ فیش دوم
◽️مربوط به: بیانات در دیدار شورای مرکزی و کمیتههای علمی همایش صدمین سالگرد مشروطیت - 1385/02/09
◽️عنوان فیش: علل کامیابی غربی ها در مسئله مشروطه
چه شد كه غربیها، مشخصاً انگلیسیها، در این مسأله[مشروطه] كامیاب شدند؛ از چه شگردی استفاده كردند كه كامیاب شدند. در حالی كه مردم كه جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود كه شیخ فضلاللَّه جلو چشم همین مردم به دار كشیده شود؛ قاعدهی قضیه این بود. به نظر من مشكل كار از اینجا پیش آمد كه اینها توانستند یك عدهای از اعضای جبههی عدالتخواهی - یعنی همان اعضای دینی و عمدتاً علما - را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد كنند. انسان وقتی به اظهاراتی كه سید عبداللَّه بهبهانی و سید محمد طباطبایی در مواجهه و مقابلهی با حرفهای شیخ فضلاللَّه و جناح ایشان داشتهاند، نگاه میكند، این مسأله را درمییابد كه عمدهی حرفها به همین است كه اینطور میگفتهاند. این حرفها به نجف هم منعكس میشده و شما نگاه میكنید كه همین اظهارات - انسان در كار مرحوم آقا نجفی قوچانی، در آن كتاب و در مذاكراتی كه در نجف در جریان بوده، اینها را میبیند - و حرفهایی را كه از سوی روشنفكرها و بهوسیلهی عمال حكومت گفته میشد و وعدههایی را كه داده میشد، حمل بر صحت میكردند. اینطور میگفتند كه: شما دارید عجله میكنید؛ سوءظن دارید؛ اینها قصد بدی ندارند؛ اینها هم هدفشان دین است! این مسائل در مكاتبات، نامههای صدر اعظم و ... به آخوند [خراسانی] منعكس شده است. انسان میبیند كه حساسیت آنها را در مقابل انحراف كم كردهاند؛ اما حساسیت بعضیها مثل مرحوم آشیخ فضلاللَّه باقی ماند؛ اینها حساس ماندند؛ اصرار كردند و در متمم، آن مسألهی پنج مجتهد جامعالشرایط را گنجاندند [این مهم با همت شخصِ شیخ فضل الله انجام شد] و مقابله كردند. یك جمع دیگری از همین جبهه، این حساسیت را از دست دادند و دچار خوشباوری و حُسنظن و شاید هم نوعی تغافل شدند. البته انسان حدس میزند كه بعضی از ضعف شخصیتیها و ضعفهای اخلاقی و هوای نفس بیتأثیر نبود؛.. نمونهی واضحش امثال شیخ ابراهیم زنجانیست. اینها بالاخره جزء علما بودند. شیخ ابراهیم هم تحصیلكردهی نجف بود،[از شاگردان و معتمدین آخوند خراسانی و یک فراماسون و به قول امام راحل، یک معمم فاسد...او رئیس دادگاه فرمایشی بود که حکم به قتل شیخ فضل الله(ره) داد]...
من به انقلاب خودمان كه نگاه میكنم، میبینم هنر بزرگ امام این بود كه [مانند شیخ فضل الله] دچار این غفلت نشد؛ اساس كار امام این است. امام اشتباه نكرد كه حرفی را كه گفته بود و هدفی را كه اتخاذ كرده بود، در سایهی تنبیه و ظاهرسازیهای شعارهای دیگران گم كند و فراموش كند. این، اساس كار موفقیت امام بود كه مستقیم به طرف هدف پیش رفت؛ صریح و عریان آن را جلوی چشمش قرار داد و به طرف آن حركت كرد. متأسفانه این كار را زعمای روحانی و [حامی] مشروطه نكردند و بر ایشان غفلت ایجاد شد؛ فلذا اختلاف شد. اختلاف كه به وجود آمد، آنها تسلط پیدا كردند. وقتی قدرت دست آنها آمد، دیگر كاری نمیشد كرد. عین همین قضیه را من در قضایای عراق دیدم. در قضایای عراق هم اول علما به طور جدی وارد شدند، بعد تعبیر و توجیه شروع شد: حالا شاید اینها راست بگویند! شاید هدف بدی نداشته باشند!انگلیسها در آنجا بین مردم عراق شعارهایی را پخش كردند: «جئنا محررین لا مستعمرین!»؛ ما نیامدهایم برای استعمار شما، ما آمدهایم شما را از دست عثمانیها آزاد كنیم! همین حرفی كه حالا آمریكاییها در این برههی اخیر به عراقیها میگفتند: ما آمدهایم شما را از دست صدام آزاد كنیم، نیامدهایم برای اینكه بر شما تسلط پیدا كنیم! آن وقت آنها در آنجا از 1920 تا 1958 ظاهراً یا 57، سیوهشت سال عراق را آنچنان فشردند كه وقتی انسان این سالهای طولانی را نگاه میكند و میخواند، گریهاش میگیرد كه اینها در عراق و البته غالباً هم بهوسیلهی خودِ همین عناصر عراقی چه كردهاند: از كشتار مردم، از نهب مردم، از غارت كشور، عقب نگه داشتن كشور و ذلتهایی كه بر ملت عراق تحمیل كردند.
در اینجا هم همینجور است؛ در اینجا هم آمدند و شعارهای برّاقی را مطرح كردند و عدهای را غافل كردند، كه ما اگر میخواهیم از تجربهی مشروطیت استفاده كنیم، نباید بگذاریم این اشتباه تكرار شود؛ یعنی بایستی آن هدفی را كه انقلاب اسلامی ترسیم كرده، صریح و بدون هیچگونه مجامله در نظر داشته باشیم. البته رعایت اقتضائات زمان غیر از این حرفهاست؛ غیر از این است كه ما هدف را فراموش و گم كنیم و به شعارهای دیگران دل ببندیم.
✍ کامل بیانات در دیدار شورای مرکزی و کمیتههای علمی همایش صدمین سالگرد مشروطیت🔰
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3338
🔰ادامه در بخش سوم/پایانی🔰
🔰بخش سوم/پایانی🔰
3⃣ فیش سوم
◽️مربوط به: بیانات در دیدار کارگزاران نظام - 1384/08/08
◽️عنوان فیش: سکوت ملت ایران در اعدام مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) عامل انتقال قدرت به رضاشاه و یک #گناه_ملی
از سه گونه گناه باید استغفار كرد؛ اینها به درد ما میخورد؛ من و شما در كارهای مدیریتی هم به آن نیاز داریم. غفلت از اینها خسارتهای بزرگی را بر ما وارد كرده است و میكند. سه جور گناه وجود دارد: ... نوع سوم، گناهان جمعی ملتهاست. بحث یك نفر آدم نیست كه خطایی انجام دهد و یك عده از آن متضرر شوند؛گاهی یك ملت یا جماعت مؤثری از یك ملت مبتلا به گناهی میشوند. این گناه هم استغفار خودش را دارد. یك ملت گاهی سالهای متمادی در مقابل منكر و ظلمی سكوت میكند و هیچ عكسالعملی از خود نشان نمیدهد؛ این هم یك گناه است؛ شاید گناه دشوارتری هم باشد؛ این همان «انّ الله لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بانفسهم» است؛ این همان گناهی است كه نعمتهای بزرگ را زایل میكند؛ این همان گناهی است كه بلاهای سخت را بر سر جماعتها و ملتهای گنهكار مسلط میكند. ملتی كه در شهر تهران ایستادند و تماشا كردند كه مجتهد بزرگی مثل شیخ فضل الله نوری را بالای دار بكشند و دم نزدند؛ دیدند كه او را بااینكه جزو بانیان و بنیانگذاران و رهبران مشروطه بود، به جرم اینكه با جریان انگلیسی و غربگرای مشروطیت همراهی نكرد، ضد مشروطه قلمداد كردند- كه هنوز هم یك عده قلمزنها و گویندهها و نویسندههای ما همین حرف دروغ بیمبنای بیمنطق را نشخوار و تكرار میكنند- پنجاه سال بعد چوبش را خوردند: در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشكیل شد و در آنجا انتقال سلطنت و حكومت به رضا شاه را تصویب كردند. آنها یك عده آدم خاص نبودند؛ این یك گناه ملی و عمومی بود. «و اتّقوا فتنة لا تصیبنّ الّذین ظلموا منكم خاصّة»؛ گاهی مجازات فقط شامل افرادی كه مرتكب گناهی شدند، نمیشود؛ مجازات عمومی است؛ چون حركت عمومی بوده؛ و لو همهی افراد در آن شركت مستقیم نداشتند. همین ملت آن روزی كه به خیابانها آمدند و سینهشان را مقابل تانكهای محمدرضا پهلوی سپر كردند و از مرگ نترسیدند؛ یعنی تحمل و صبر و سكوت گناهآلود پنجاه ساله را تغییر دادند، خدای متعال پاداش آنها را داد؛ حكومت ظلم ساقط شد، حكومت مردمی سر كار آمد؛ وابستگی ننگآلود سیاسی از بین رفت، حركت استقلال آغاز شد و انشاءاللَّه ادامه هم دارد و ادامه پیدا خواهد كرد و این ملت به توفیق الهی و به همت خود، به آرمانهای خودش خواهد رسید. این به خاطر این بود كه حركت كرد. بنابراین گناه نوع سوم هم یكطور استغفار دارد.
✍ کامل بیانات در دیدار کارگزاران نظام🔰
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3318
✳️ @ShahidRabe
13901007_3820_192k.mp3
5.18M
✍ #لحظه_شناسی، عنوان اصلی و موضوع کلیپهای صوتی نه گانهای است که پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR منتشر کرده و در آن به ۹ مقطع میپردازد که لحظهشناسی یا عدم آن از سوی مردم و نخبگان منجر به رخدادهای مثبت و منفی در طول تاریخ شده است.
🎙فایل صوتیِ حاضر مربوط به روز چهارم و درباره لحظهشناسی «مشروطه» و بی بصیرتیِ علمایِ حامیِ مشروطه است که منجر به بَردار شدنِ کسی شد که می دانست و می فهمید، یعنی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
🔸لینک مطلب + فایل های صوتی در سه کیفیت 👇
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=18343
✳️ @ShahidRabe
41.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ارائه #مقاله
❇️ همایش: دیده بان بیدار
⬅️ مکان: تهران، ری، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، ۹۶/۵/۱۸
⬅️ موضوع: مشروطه، دیدگاه ها و مواضع سیاسی فرهنگی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه)
🎙ارائه دهنده: استاد مهدی انصاری قمی، مورخ، نویسنده، پژوهشگر و مشروطه پژوه معاصر
📑 عنوان مقاله:
تبیین مقام عظیم علمی و جایگاه #مرجعیت تامِ علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه الشریف...تسلط ایشان به زبان های خارجی از جمله، فرانسه، عربی، ترکی استانبولی، روسی...
✳️ @ShahidRabe
📗 #معرفی_کتاب
عنوان: شيخ فضلالله نوری و مشروطيت(رويارويی دو انديشه)
نویسنده: مهدی انصاری
ناشر: امیرکبیر، ۶۹ ش
تعداد صفحه: ۲۹۱
تعداد فصل: ۹
💠 استاد انصاری(مورخ، پژوهشگر، مشروطه پژوه و نویسنده کتاب:
این رساله را در مورد شیخ (مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره)، نوشته ام، ۱۲ سال روی آن کار [پژوهشی] کرده ام، تمام اسناد لانه های خیانتکار انگلیس و روس، روسیه رفته ام برای این کتاب، تمام کتاب نارنجی و اسناد و مدارک وقایع مشروطه را بین ایران و روس که توسط دو سفیر انجام می شده، نقل کرده ام.۷۰ سال نامه های بین ایران و عراق، نجف، خانقین، کرمانشاه را که توسط علمای بزرگ و یا از مجلس به آنها ارسال می شده، دیده ام و نقاط مهم آنرا آورده ام و اسناد کتاب آبی، سفارت انگلیس و سفارت فرانسه را به مقداری که در توانم بوده، تلاش کرده ام [ملاحظه، بررسی و به کار گرفته ام]./همایش دیده بان بیدار، حرم حضرت عبدالعظیم ع، ۹۶/۵/۱۸
🔸توضیحات بیشتر:
✍ نویسنده کتاب را در ۹ فصل تفصیلی تدوین و تنظیم کرده و کوشیده با شـمـایـی کـلـی از زنـدگـی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره، روند شکلگیری فعالیتهای سیاسی، اجتماعی ایشان را که نهایتا در جریانات و تحولات دوران مشروطیت به اوج خود رسید، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
فصل ۱ «آشنایی با شیخ فضلالله نوری ره»به گونهای مختصر به زندگی سیاسی، اجتماعی و علمی مرجع شهید تا آستانه شکلگیری نهضت مشروطیت ایران اختصاص دارد.
فصل ۲ «بازشناسی مقدمات و زمینههای فکری مشروطیت»
فصل ۳ با نگرشی تحلیلی ــ تاریخی به مـجـمـوعـه تحولاتی اشاره دارد که جنبش عـــدالــتــخـــواهـــی مـــردم ایــران را بــه مــرز مشروطهخواهی کشانید.
فصل ۴«روشنفکران و جنبش مشروطیت»
فصل ۵ موضوع«تدوین قانون از نظر مرجع شهید» و سه معمم عصر مشروطه بررسی شده است
فصل ۶ مساله «حکمران قانونی و اندیشه شیخ» مورد ارزیابی قرار میگیرد.
فصل ۷ موضوع «اصل نظارت شورای مجتهدین» و حوادث و رخدادهای مربوط به آن با محوریت شخصیت و اندیشه مرجع شهید، بررسی شده است.
فصل ۸ به حوادث دوران موسوم به استبداد صغیر و حوادثی که در این مقطع، مرجع شهید با آنها مواجه شد، پرداخته است.
فصل ۹ هم با ارائه شمایی کلی از حوادث پس از فتح تهران و به مجموعه رخدادهایی اشاره دارد که نهایتا" به دستگیری، محاکمه و اعدام تأسف بار مرجع شهید، توسط مشروطهخواهان افراطی و سکولار انجامید.
✍ لازم به ذکر است که متأسفانه این کتاب ارزشمند کمیاب بوده و تجدید چاپ نشده است! فقط نسخه هایی محدود و دست دوم از آن در فضای مجازی خرید و فروش می شود. امید است با همت و پیگیری استاد انصاری شاهد تجدید چاپ آن باشیم.
✳️ @ShahidRabe